România literară, iulie-septembrie 1984 (Anul 17, nr. 27-39)

1984-07-05 / nr. 27

literară ■ Anul XVII nr. 27, joi 5 iulie 1984 Săptâmînal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România TELEGRAMĂ Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU , secretar general al Partidului Comunist Român preşedintele Republicii Socialiste România Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Unindu-şi glasul cu cel al tuturor oamenilor muncii din ţara noastră, scriitorii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi îşi exprimă entuziasta adeziune la Hotărîrea Plenarei Comitetului Central cu privire la realegerea dumneavoastră în funcţia de secretar general al Partidului Comunist Român. Este, aceasta, încă o mărturie grăitoare a sentimentelor de profundă preţuire şi dragoste cu care vă înconjoară întregul popor, răspunzînd astfel la tot ceea ce gîndiţi şi înfăptuiţi spre a asigura bunăstarea materială şi spirituală a patriei, spre a grăbi înaintarea ei pe drumul civilizaţiei şi progresului. Bucurîndu-ne, împreună cu ceilalţi slujitori ai culturii, de grija şi preţuirea pe care le acordaţi creaţiei consacrate transpunerii în viaţă a înaltelor idealuri ale socialismului şi comunismului, vă asigurăm că Uniunea Scriitorilor şi toţi membrii ei vor acţiona cu şi mai multă energie pentru a-şi îndeplini sarcinile specifice. Călăuză ne vor fi îndemnurile dumneavoastră de a reflecta cu pasiune şi dăruire aspectele semnificative ale realităţii contemporane, într-o gamă variată de stiluri şi modalităţi artistice, de a face din cuvîntul scris un mijloc de propagare a umanismului revoluţionar, de a întări şi permanentiza contactul cu făuritorii de bunuri materiale, izvor mereu renăscător al inspiraţiei profunde şi durabile. In acest ceas de înaltă şi limpede bucurie, vă aducem omagiul nostru sincer şi pentru modul strălucit în care aţi dat glas hotărîrii poporului nostru şi a întregii omeniri de a trăi pe o planetă guvernată de principiile sacre ale independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi şi cooperării, o planetă eliberată de coşmarul războiului, al catastrofei nucleare. Prin creaţia lor, prin acţiunile ample pe care le-au întreprins şi le vor întreprinde, scriitorii susţin neabătut această politică a vieţii, al cărei promotor recunoscut şi respectat pretutindeni sînteţi dumneavoastră. Toate acestea sunt temeiurile pentru care susţinem cu toată căldura inimilor noastre realegerea dumneavoastră în funcţia de secretar general al Partidului, asigurîndu-vă că vom face totul spre a fi la înălţimea acestui timp eroic, a misiunii pe care ne-aţi încredinţat-o, a încrederii cu care ne-aţi investit. 313 UNIUNEA SCRIITORILOR • ‘ " DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA W tf 'I ' : M Primire caldă, gesturi emoţionante de dragoste, stimă şi respect, in timpul vizitei de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu în judeţul Sibiu 23 August 1944-23 August 1984 O NOUĂ EPOCA DE CREAȚIE (Paginile 4, 5, 8, 19) „Copiii României trăiesc un vis de aur“ CEI care în urmă cu 35 de ani intrau în primele detaşamente ale Organizaţiei pionierilor din România se află acum la anii deplinei maturităţi. Ei au fost chiar de pe atunci şi cei care începuseră să se înroleze, alături de utecişti, în detaşamentele constructorilor primelor şantiere ale ţării. Fireşte, copii. Dar despre copii ni s-a vorbit de către combatanţi ai Insurecţiei din August 1944, într-o călătorie pe drumurile de glorie ale Armatei Române, drum început din Bucureşti înspre Transilvania pînă la Cărei şi Satu Mare. Şi ni s-a vorbit ca despre vlăstare de nădejde ale ţării. Ni s-a povestit de către sergenţii şi locotenenţii de atunci că ei, copiii, i-au ajutat pe luptători cu un patos eroic : ei cărau lăzi cu muniţii, ei depistau linii inamice;“ ei ‘îşi puneau inteligenţa şi sentimentele abia în formare în slujba apărării patriei de invadatori. Şi tot astfel, ei, copiii, cu puterile lor, i-au ajutat pe zidari, pe betonişti şi pe buldozerişti să construiască noile cetăţi industriale şi social culturale, devenind, mai apoi, ei înşişi constructori în cel mai deplin înţeles al acestui cuvînt înnobilat de fapte fără precedent în întreaga istorie a muncii pe pămîntul nostru românesc. Şi iată că în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu, la sfirşitul săptămînii trecute a avut loc, la Palatul Sporturilor şi Culturii din Capitală, sărbătorirea celor 35 de ani de existenţă a Organizaţiei pionierilor şi a „Zilei pionierilor''. A fost o grandioasă manifestare jubiliară. A fost o sărbătoare la care au participat mii şi mii de pionieri, şcolari şi şoimi ai patriei, tineri şi oameni ai muncii din Capitală, întreaga sărbătoare a avut, clipă de clipă, prelunga sonoritate a unui freamăt pe care nu-l pot stîrni decit gindul, fapta şi voinţa de a trăi tiber intr-o ţară liberă. Fiindcă, aşa cum li s-a adresat pionierilor, şoimilor patriei, şcolarilor şi tuturor copiilor ţării, prin luminosul său Mesaj, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ei cresc „într-o societate a muncii şi dreptăţii sociale. Învăţaţii au fost ei îndemnaţi de cel ce este părinte iubit, înconjurat cu o nemărginită dragoste de întregul tineret al patriei, de întregul popor - să fiţi curajoşi, dîrzi, cinstiţi şi drepţi, să iubiţi întotdeauna adevărul şi libertatea". Adevărul şi libertatea ! Nimic mai scump, nimic mai înălţător, pentru că acestea fiind învăţate din generaţie în generaţie vor însemna Patrie şi Suveranitate. Vor însemna o lume fără arma şi fără războaie. O lume a păcii. O lume a tinenereţii neameninţate. Răspunsul la acest înălţător Mesaj nu putea să nu producă o puternică şi răscolitoare emoţie in primul rind prin spectacolul festiv - veritabilă frescă artistică, vibrant omagiu adus partidului şi secretarului său general - spectacol care şi-a avut drept generic acest vers : „Copiii României trăiesc un vis de aur". Totodată, răspunsul a fost dat şi prin Scrisoarea adresată tovarăşului Nicolae Ceauşescu de către Consiliul Naţional al Pionierilor, în care purtătorii cravatei roşii cu tricolor îşi mărturisesc recunoştinţa fierbinte pentru neprecupeţita grijă a secretarului general al partidului faţă de viitorul ţării, al naţiunii noastre socialiste. In aceeaşi Scrisoare, copiii ţării aduc un cald omagiu tovarăşei Elena Ceauşescu, care veghează la creşterea şi educarea lor ca viitori cetăţeni devotaţi partidului şi patriei, exprimîndu-şi, totodată, respectul şi admiraţia faţă de activitatea sa de eminent om politic şi savant de renume mondial, pentru contribuţia pe care o aduce la dezvoltarea invăţămîntului, ştiinţei şi culturii româneşti. Tot înainte ! - spun pionierii hotăriţi să meargă cu dăruire şi demnitate pe largul drum deschis in faţa întregului popor de programul partidului, să participe cu toate forţele lor tinere la înfăptuirea hotărîrilor pe care le -a adopta marele forum al comuniştilor români din toamna acestui an, Congresul al XIII- lea al partidului - congres care-şi va aduce luminile de far pînă in pragul celui de al treilea mileniu. Pionierii de azi, copiii, şcolarii vor fî atunci constructori la vîrsta deplinelor realizări. Şi aşa cum „mulţi dintre pionierii de ieri au devenit cadre de nădejde ale partidului şi statului, muncitori şi specialişti de înaltă competenţă, ingineri, oameni de ştiinţă, ofiţeri, activişti în toate sectoarele construcţiei socialiste", cum se subliniază un Mesaj - tot astfel pionierii de azi vor învăţa şi se vor pregăti în aşa fel încît deviza : „Pentru gloria poporului şi înflorirea României socialiste, pentru cauza partidului — înainte !“ să le fie permanent călăuză în muncă şi viaţă. Vasile Bâran