România literară, octombrie-decembrie 1984 (Anul 17, nr. 40-52)

1984-10-04 / nr. 40

r.Uleiuri din toate ţările, uniţi-vâ ! România literară Anul XVII, nr. 40, joi 4 octombrie 1984 Săptămânal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialiştii România 9 Pentru asigurarea păcii şi dezvoltarea colaborării internaţionale În şedinţa plenară din ziua de 23 septembrie a celei de a XXXIX-a sesiuni a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite au fost prezentate de către ministrul român al Afacerilor Externe Poziţia României, concepţia şi aprecierile preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind asigurarea păcii, realizarea dezarmării, destinderii şi colaborării internaţionale. De o revelatoare pregnanţă, expozeul a fost receptat cu un viu interes, ca o contribuţie din cele mai valoroase atit la definirea actualei situaţii internaţionale, a problematicii ei, în vasta-i complexitate globală, cit şi la soluţionarea celor mai acute, mai urgente, deci, dintre aspectele comportind, cu legitimă acuitate, situaţia continentului european în ansamblul mondial. Aceasta, întrucât un factor deosebit de agravant al situaţiei internaţionale îl constituie accelerarea cursei înarmărilor, în primul rând a celor nucleare — ceea ce a sporit pericolul unui nou război mondial, care, în actualele împrejurări, s-ar transforma, inevitabil, într-un război termonuclear nimicitor, echivalind practic cu însăşi distrugerea civilizaţiei umane, a condiţiilor existenţei vieţii pe planeta noastră. Or, trecerea la amplasarea de către S.U.A. a rachetelor nucleare cu rază medie de acţiune şi, ca urmare, la contramăsuile nucleare anunţate de către Uniunea Sovietică a agravat şi mai mult întreaga situaţie mijidială şi în mod deosebit situaţia din Europa. Este procesul pe care România, preşedintele său consideră că trebuie să i se pună capăt neîntârziat, militând pentru reluarea grabnică a negocierilor sovieto-americane în vederea realizării unor acorduri corespunzătoare care să asigure eliminarea rachetelor cu rază medie de acţiune din Europa, a rachetelor operativ-tactice, a tuturor rachetelor nucleare de pe continent; întrucît instalarea acestor instrumente ale holocaustului atomic priveşte existenţă tuturor popoarelor europene, este necesar ca toate statele continentului să se angajeze să participe activ la realizarea acordurilor şi înţelegerilor privind eliminarea rachetelor din Europa, oprirea drumului spre o catastrofă nucleară In acest spirit, România consideră că, odată cu reluarea negocierilor de la Geneva dintre Uniunea Sovietică şi S.U.A., ar fi necesar să funcţioneze în paralel o Comisie Consultativă a ţărilor din cele două pacte militare, la care să ia parte şi celelalte state europene, inclusiv ţările neutre şi nealiniate, care ar urma să analizeze propunerile şi să contribuie la realizarea unui acord între cele două părţi. POPORUL român nutreşte convingerea că, acţionînd unite, cu mai multă fermitate, mişcarea pentru pace, forţele progresiste, popoarele de pretutindeni pot opri cursul periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pot asigura dezarmarea şi pacea. „Am reuşit timp de aproape 40 de ani — a spus preşedintele Nicolae Ceauşescu la cea de a 40-a aniversare a Zilei naţionale a României — să împiedicăm un nou război mondial. Acum ne găsim într-o situaţie gravă. Pină nu este prea tîrziu, să facem totul, trecind peste orice considerente, pentru oprirea cursei înarmărilor, în primul rind a înarmărilor nucleare, pentru retragerea rachetelor cu rază medie şi a altor arme nucleare din Europa, pentru a asigura dreptul suprem al popoarelor la existenţă, la viaţă, la independenţă şi libertate, la pace !“ Căci, într-un viitor război mondial, într-un război atomonuclear, nu vor mai fi nici învinşi, nici învingători, arma nucleară nu va ţine seama de deosebirile de orînduire socială, va distruge practic întreaga omenire. Pronunțîndu-se cu toată fermitatea pentru oprimia cursei înarmărilor, în primul rind a celei nucleare, România consideră că se impun măsuri hotărîte pe multiple planuri în acest domeniu, inclusiv realizarea unei cotituri în mersul negocierilor de dezarmare care, practic, se află de mai mulţi ani intr-o stare de totală stagnare. De unde necesitatea ca U.R.S.S. şi S.U.A. să reia tratativele în toate domeniile armamentelor nucleare şi să se ajungă la o conferinţă, cu participarea tuturor statelor posesoare de asemenea armamente, în vederea opririi producerii de noi arme nucleare, a trecerii la reducerea treptată, pînă la eliminarea completă a acestora. In aceeaşi finalitate, în cadrul Conferinţei de dezarmare de la Geneva, trebuie să se intensifice negocierile pentru ajungerea neîntîrziată la un acord general acceptabil privind interzicerea şi distrugerea armelor chimice, pe baza propunerilor prezentate conferinţei, în expozeul în faţa Adunării Generale a O.N.U. a fost — în continuare — subliniată voinţa României de a acţiona, conlucrind cu toate delegaţiile participante, ca la Conferinţa de la Stockholm, pentru încredere, securitate şi dezarmare in Europa, să se realizeze o efectivă contribuţie în procesul privind trecerea la dezarmare, şi în primul rind la dezarmarea nucleară, realizarea unei Europe unite, fără arme nucleare, a păcii și colaborării intre toate statele, indiferent de orînduire socială. „România literară“ MAC CONSTANTINESCU : Rod bogat (Continuare in pagina 2) „HORIA" — poem dramatic de Mihai BENIUC (Paginile 14 -15) ______ --------------------------------------------------~ Măreţia Toamnei Grozavă toamnă, totdeauna, bună ! — Şi o lumină prin grădini, aşa — de aş chema toată lumea in inima mea. Să ascultăm împreună cum cîntă griul, săminţa . Să privim, să ascultăm cum curge, cum cîntă mierea, lumina — să bea fiecare cit vrea din mierea, din lumina de aur a toamnei acesteia ! încăpem cu toţii la masa cea mare aşternută cu toate dauritele noastre şi-n jurul sfintului foc al sfintelor noastre idealuri. Şi să bea fiecare cit vrea din vinul de aur, din visul de aur al toamnei acesteia ! — Din visul din veacul de aur al Ţării acesteia ! Sublimă toamnă, totdeauna bună și o lumină prin grădini, așa — De-ascult prin griul din semănători ' Privighetoarea ! Traian Coşovet dealuri —