România literară, ianuarie-martie 1985 (Anul 18, nr. 1-13)

1985-01-03 / nr. 1

Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! România literară Anul XVIII, nr. 1. ro* 3 ianuare 1935 Sâptănvnal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialist* România PREZENT ŞI VIITOR (Paginile 12—13) m .6) VIBRANTUL MESAJ ÎN MESAJUL adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Întregului nostru popor, în clipa în care intram in 1985, sunt cuprinse nu numai tradiţionalele şi fierbinţii, urări de bunăstare şi fericire, ci şi inestimabile orientări spre împlinirea, an de an, a noului destin al României. Anul pe care Iramîncheiat a fost marcat de evenimente deosebite în viaţa partidului şi poporului român, întreaga noastră naţiune socialistă a sărbătorit, în august, într-o atmosferă plină de entuziasm, de muncă însufleţită, cea de a 40-a aniversare a victoriei Revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, iar în noiembrie a participat cu gind şi faptă la lucrările celui de al XXII-lea Congres al partidului, devenit, prin documentele adoptate, iar călăuzitor pînă dincolo de fruntariile mileniului trei. Bilanţul muncii rodnice, bogat în împliniri, din anii de construcţie socialistă care au trecut de la devansarea marii nostre revoluţii şi îndeosebi din cele două decenii de rînd în fruntea partidului şi statului se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, demonstrează, cu forţa implacabilă a realizărilor, nestăvilita capacitate de creaţie a unuipopor devenit liber şi stăpîn pe soarta sa. Evenimentele subliniate sînt prin ele insele un simbol al dezvoltării noastre generale — catarg neşte timpuri spre treptele înalte ale civilizaţiei comuniste. Din perspectiva Documentelor şi Hotăririlor Congresului al XIII-lea al partidului — 1985, aşa cum se subliniază în Mesaj, instituie in "toate laturile activităţii o notă de exigenţă deosebită, cerută de înfăptuirea exemplară a obiectivelor ce revin acestui an, ca an de trecere şi de pregătire a celui de al optulea cincinal din istoria construcţiei noastre socialiste. Astfel incit Planul naţional unic de dezvoltare economico-socială pe anul 1985 şi programele adoptate, in decembrie anul trecut, de către Înaltele forumuri de stat şi de conducere democratică se disting, deopotrivă, prin realism şi caracter mobilizator, reflectind rolul hotărîtor al tovarăşului Niculae Ceauşescu în elaborarea şi înfăptuirea întregii politici a partidului şi statului nostru, în concentrarea tuturor eforturilor pentru dezvoltarea dinamică, intensivă a economiei naţionale. Ele ţin seama de puternicul potenţial economic de care dispunem, de cerinţele valorificării superioare a resurselor materiale şi umane, asigură o creştere susţinută a avuţiei naţionale din care va decurge, firesc, o şi mai intensă ridicare a nivelului material şi spiritual al poporului. Pentru înfăptuirea lor dispunem, aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de tot ceea ce este necesar. Acum hotărîtoare sînt munca, buna ei organizare şi desfăşurare la toate nivelurile spiritul de Înaltă răspundere al fiecăruia în locurile de activitate. Intr-un cuvint — participare activă, revoluţionară la tot ceea ce se cere să înfăptuim. ÎN CONDIŢIILE actuale, cînd în economia mondială continuă să se manifeste puternic fenomenele de criză şi instabilitate, prevederile referitoare la dezvoltarea economiei naţionale în vii*nu constituie o nouă şi elocventă expresie a faptului că România are asigurate toate condiţiile, atît cele materiale cit şi cele spirituale, in măsură să-i garanteze înaintarea fermă pe drumul progresului şi bunăstării. Exprimînd puternica angajare a poporului român în edificarea noii societăţi, profund umane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat, totodată, interdependenţa dintre munca noastră de construcţie şi pacea mondială, dintre dezvoltarea socială a fiecărui popor şi lupta de salvgardare a păcii. Lupta pentru pace este o cerinţă imperioasă generală, cu atît mai mult subliniată in momentul de faţă cind, la 40 de ani de la încheierea, in primăvara acestui an, a celei de a doua conflagraţii mondiale, liniştea pe plan global este din nou grav ameninţată. Pentru realizarea programului său, poporul român are nevoie de pace, aşa cum, în felul său, are nevoie oricare alt popor de pe planetă. Iată temeiul vibrantei chemări pe care România, preşedintele Nicolae Ceauşescu o adresează factorilor de decizie politică de pretutindeni, tuturor popoarelor, pentru ca raţiunea şi spiritul de răspundere să învingă, spre a face loc larg vieţii biruitoare şi bunăstării pe întregul pământ în această perspectivă, poporul nostru trece la înfăptuirea planului pe 1985 cu deplină încredere incapacitatea constructivă şi justeţea politicii Partidului Comunist Român, gata să-şi pună in valoare toate forţele spre a-şi Înălţa patria pe noi trepte de civilizaţie şi progres. .România literară* NICOLAE CEAUŞESCU (Din Mesajul de Anul Nou) ■ Fie ca anul 1985 sa aducă poporului nostru noi victorii in activitatea sa de construcţie paşnică, in realizarea actualului cincinal şi trecerea cu succes la înfăptuirea noului plan de cinci ani, a istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea al partidului ! Fie ca anul 1985 să marcheze un moment important in lupta pentru pace, destindere, securitate şi înţelegere intre toate naţiunile lumii, pentru o largă şi rodnică colaborare internaţională . URARE Ca un semn de închinare, de credinţă şi-adorare, Neam al meu îţi fac urare : Să trăieşti, Să vecuieşti Cu oamenii din poveşti, Neam al meu, cu doina-n glas Şi cu doru-n suflet ars, Cu omenia în pridvor, Cu inima dor din dor, Dăruită tuturor, Cînd îţi vin cu gînduri bune Din oricare colţ de lume. Să trăieşti, Să vecuieşti In cuvinte româneşti Ca-n cetatea munţilor, Fără grija porţilor, Străjuite şi pălite De Coloane Infinite, Legănate-n Rapsodii Toamna Ia cules de vii, Ferecate, an de an, In verb eminescian. Neam al meu din vremi bătrîne, Cu balade de la stine, Prinse-n bande şi-n cojoc, înfrăţit cu alţii-n joc, In muncă şi-n hărnicie, In frumoasa Românie. Să trăieşti, Să vecuieşti, In pace să-ntinereşti Şi să fii stăpîn pe ţară, In eternă primăvară. Anul Nou să-ţi intre-n casă Cu belşug întins pe masă, Cu liniştea-ntregii lumi Şi cu vise mari pe culmi, împlinite, întregite In Coloane Infinite Legea-ţi fie : Omenia, Unitatea, Hărnicia Şi durata, Veşnicia, Neam al meu şi România ! Ion Dodu Bălan