România literară, iulie-septembrie 1986 (Anul 19, nr. 27-39)

1986-07-03 / nr. 27

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! România literară  Anul XIX, nr. 27, joi 3 iulie 1986 Sâptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România Coordonatele dezvoltării EPOCA noastră este dominată de necesitatea dezvoltării. Devenită veritabil imperativ al timpului in care trăim, dezvoltarea economică şi socială îşi găseşte în progresul ştiinţei şi al tehnologiei, al culturii şi al invăţămîntului principala resursă de înfăptuire cu succes a programelor şi obiectivelor stabilite. Experienţa istorică a edificării socialismului în România, şi îndeosebi a epocii de după Congresul al IX-lea al partidului, eveniment memorabil al cărui spirit înnoitor a determinat un avînt fără precedent al energiilor creatoare naţionale în toate domeniile de activitate, este cit se poate de semnificativă in acest sens. Marile realizări obţinute de poporul român, Înfăptuirile grandioase ce marchează cele peste două decenii care au trecut de la Congresul al IX-lea constituie dovada cea mai strălucită şi mai impunătoare a justeţii politicii partidului şi a strategiei dezvoltării intensive şi armonioase, expresii ale concepţiei tovarăşului Nicolae Ceauşescu privind construcţia socialismului in ţara noastră. Noua etapă in care se află astăzi România socialistă, etapă ale cărei coordonate au fost cu clarviziune stabilite de Congresul al XlII-lea, solicită încă mai hotărît aşezarea revoluţiei tehnico-ştiinţifice în planul dinţii al preocupărilor. In Cuvântarea la Plenara Comitetului Central din 23—21 iunie secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, arăta că „Dezvoltarea intensivă. Înfăptuirea hotăririlor Congresului al XIII-lea impun să se pună in centrul întregii activităţi noua revoluţie tehnico-ştiinţifică. Avem un program special de cercetare ştiinţifică şi tehnologică. In toate sectoarele trebuie să întărim legătura ştiinţei cu învăţămîntul şi producţia. Socialismul şi comunismul se pot înfăptui cu succes numai pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane în general“. Progresul ştiinţei, al tehnicii şi al învăţămîntului este vital pentru întreaga dezvoltare economică şi socială, pentru transpunerea în viaţă a Programului partidului. ACEASTA nobilă şi responsabilă angajare pe calea înfăptuirii noii revoluţii tehnico-ştiinţifice, a perfecţionării şi ridicării nivelului întregului învăţămînt, a creşterii gradului de pregătire şi de cultură al tuturor oamenilor muncii dă întreaga măsură a umanismului societăţii noastre socialiste. Este o angajare ce face din om factorul hotărîtor al progresului in toate domeniile şi totodată are ca scop suprem realizarea unei noi calităţi a muncii şi a vieţii. „Toate programele şi planurile noastre, obiectivele strategice ale dezvoltării României — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii şi a Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale — se pot realiza în bune condiţii numai şi numai cu oameni de înaltă calificare şi pregătire profesională şi tehnică, cu înalt nivel de cultură, cu o înaltă conştiinţă revoluţionară. Omul reprezintă factorul hotărîtor al tuturor realizărilor. De oameni, de muncitori, de ţărani, de intelectuali, de întregul nostru popor depinde înfăptuirea programelor pe care le-am adoptat in unanimitate“. Ca atare, una dintre direcţiile majore ale strategiei dezvoltării noastre o constituie creşterea deosebită a rolului ştiinţei şi tehnicii, a învăţămîntului şi culturii, a activităţii politicoeducative. Aspect reliefat şi cu prilejul inaugurării noului Palat al pionierilor şi şoimilor patriei, cînd adresîndu-se celor mai tinere generaţii ale României socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu îndemna la însuşirea celor mai înalte cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii în toate domeniile de activitate. IN frontul larg al ridicării nivelului general de cunoştinţe şi al făuririi unei conştiinţe înaintate pe baza celor mai noi rezultate ale ştiinţei, tehnicii şi culturii se află, ca participanţi activi, şi creatorii de literatură din ţara noastră. Prin operele lor însufleţite de patriotism şi spirit militant, prin profundul lor ataşament faţă de cauza socialismului, ei reprezintă totodată o expresie grăitoare a climatului nou instituit de Congresul al IX-lea şi a hotărîrii de a contribui cu toate forţele lor la progresul patriei. ! ! „România literară* Partidului Niciodată n-am fost atît de puternici - ne putem măsura cu o floare ce poartâ-n fiecare petală un anotimp şi-un sentiment in fiece culoare. Tu ne-mprumuţi cutezanţa şi visul şi zborul ce spre mait ne poartă. Ţie, Partid, iţi datorăm lumina care ne curge-n viaţă şi in soartă. Sărbătorindu-te, cinstim demnitatea pe care-o trecem zi de zi in Cuvint. Tu eşti soarele sub razele căruia ne simţim apăraţi pe planeta Pămint. uh/ii*1 .ve jcUC ^ U fx E 3 ‘ TIRGU-HURFS i Gind de pace Şi iată, gindul nostru cel mai curat se-aude rostindu-se din inimi de un intreg popor - un gind frumos de pace, un gind de demnitate pe care-l duce-n lume al nostru tricolor. Se-aşează primăvara in lume şi-n cuvinte, lumina-şi înmieşte puterile in noi, cind ne unim prin glasuri, prin crez şi idealuri, cu cel ce-i este ţârii Erou intre eroi. Să ne unim, popoare, ca florile pe ramuri, să apărăm viaţa ce-n lume ni s-a dat spre-a o trăi in pace pe o planetă albastră, ne cheamă România, prin marele-i Bărbat Dan Rotaru I | PACE - desen de Mihu Vulcănescu !i I I I I