România Pitorească, 1983 (nr. 1-12)

1983-01-01 / nr. 1

ROMÂNIA PITOREASCĂ REVISTĂ LUNARĂ EDITATĂ DE MINISTERUL TURISMULUI POP SIMION redactor sef IUSTIN MORARU redactor sef adjunct CORNEL BOZBICI secretar responsabil de redacţie EDITH ALE REVISTEI IN LIMBILE ENGLEZA, FRANCEZA, GERMANA. Redacţia: Str. Nikos Beloiannis nr. 27, sector 1, Bucureşti, cod 70166; telefon 59 74 74 Preţul unui abonament este de 15 lei pe trei luni, 30 lei pe 6 luni şi 60 lei pe un an. Cititorii din străinătate se pot abona prin ILEXIM — serviciul export-import presă — Calea Griviţei nr. 64 —66, P.O.B. 2001 telex 011226 — Bucureşti • Octavian Bumbuluţ din Satu Mare (strada G. Coşbuc nr. 56) este un pasionat colecţionar de brelocuri. Cele peste 3000 de piese, cîte numără colecţia, rînduite în vitrine speciale, pot fi admirate de toţi cei care trec pragul casei colecţionarului sătmărean. • De-a lungul anului 1982 s-au înregistrat, în judeţul Vaslui, mai multe descoperiri arheologice deosebit de însemnate. La Buneşti-Avereşti a fost scos la lumină al doilea tezaur de piese din argint din perioada dacică, iar în comuna Blăgeşti a fost descoperit un grup de patru figurine care depăşesc, prin valoare şi frumuseţe, multe piese de acest tip din plastica neolitică. Una dintre ele poate fi considerată o adevărată capodoperă a artei neolitice, anticipînd, parcă, prin forma aerodinamică, celebra „Pasăre măiastră" a lui Brâncuşi. Toate cele patru figurine pot fi văzute la muzeul „Vasile Pârvan“ din Bîrlad. • In sfîrşit, cabanele „Babele“, „Caraiman“ şi „Piatra Arsă“ dispun de apă curentă. • In prezent, Sinaia deţine o capacitate de cazare de 5000 locuri, în hoteluri, vile şi cabane. # „La Brazi" se numeşte noul popas turistic amenajat în satul Gura Roşie, comuna Roşia Montană (Alba). • La Muzeul Grădinii botanice din Cluj-Napoca se află o colecţie unică în ţară de plante fosile colectate la Borsec. • Recent, pe valea Putnei din munţii Vrancei au fost aduse, din Retezat, 15 capre negre, specie demult dispărută de pe aceste meleaguri. • Cercul speologic „Piatra Craiului" din Cîmpulung Muscel a deschis o expoziţie cu piese adunate din peşteri, concreţiuni diferite din calcită. # Apele minerale de la Someşeni, judeţul Cluj, rivalizează - spun specialiştii - în privinţa eficienţei curative, cu cele ale unor renumite staţiuni din lume. Aici există 27 de izvoare cu proprietăţi pentru tratarea unei largi game de afecţiuni şi 40 000 m.c. de nămol sapropelic eficiente în terapia afecţiunilor reumatismale. îmbucurător este faptul că s-au luat măsuri ca în scurt timp să se treacă la reamenajarea băilor de aici. • Bulevardul Decebal din municipiul Deva, cu şase benzi de circulaţie şi o lungime totală de 1,7 km, care realizează legătura cu şoselele de penetraţie pe cele două porţi ale urbei, a fost dat în folosinţă. • La Clubul C.F.R. din Timişoara a fost înfiinţat un muzeu al filmului de amatori, care deţine cele mai reuşite pelicule realizate de cineamatorii din România. Este vorba de peste 5000 de filme artistice, ştiinţifice şi documentare realizate în ultimii 25 de ani. • Iată şi cîteva din „glumele“ de luat în serios ale venerabilului (de 75 de ani) montaniard Gheorghe Pînzaru din laşi: „Uneori scurtătura lungeşte drumul", „Turistul autentic ştie nu numai să meargă pe munte, dar şi cum să se întoarcă", „Adevăratul observator al naturii ştie să treacă... neobservat", „Nu echipamentul te face drumeţ, ci modul cum îl foloseşti", „Unde nu-i cap la alcătuirea rucsacului, e vai de umeri", „E bine să fii rezistent la drum, dar la fel de bine e să rezişti cînd este vorba de tentaţia de a rupe o floare rară", „Dacă vrei să laşi o urmă a trecerii tale prin pădure, pune-o pe hîrtie, nu pe copaci!" • „Cu un an și ceva în urmă, cînd mă echipam să plec pe munte, eram privit, pe străzile Vasluiului, ca un fel de... capra neagră. între timp, sublinia inginerul Gabriel Stefir că în discuția pe care am purtat-o, lucrurile s-au schimbat. Vasluienii nu numai că nu se mai opresc pe stradă să privească aşa, cu uimire, un montaniard pornit în drumeţie, ci mulţi dintre ei au început să îndrăgească muntele, organizînd tot mai frecvente excursii montane." într-adevăr, pe lîngă B.T.T. Vaslui s-a închegat, în ultima vreme, un cerc de turism montan care are deja la activ mai multe acţiuni de profil în Bucegi, Ceahlău, Făgăraş, Piatra Craiului, Rarău etc. Să-i consemnăm şi pe cei care n-au lipsit de la nici una dintre activităţile cercului: Benone şi Ioana Hellfeure, Viorica şi Constantin Averchi, Constantin Vartolomei, Ion Gavrilă, Viorica Hadarag, Valerian Chifan, Ştefan Condrea. • La muzeul din municipiul Odorheiu Secuiesc (judeţul Harghita) se află o interesantă colecţie de heraldică în piatră. Printre însemnele heraldice se găseşte stema oraşului şi cea a fostului judeţ Odorhei, ambele sculptate în piatră cu peste un veac în urmă. • în satul Ceahlău, situat la poalele masivului cu acelaşi nume, se află un bogat şi valoros muzeu. Prin pasiunea şi preocuparea învăţătorului Grigore Ungureanu, locuitorii Ceahlăului au donat muzeului, care abia se înfiripa - asta se întîmpla cu mai bine de zece ani în urmă - catrinţe, bundiţe înflorate, sumane cu falduri, lăicere, pichiri, stative, vatale şi cîte şi mai cîte. în afară însă de sala de etnografie şi folclor se mai află una în care este prezentată cam 80 la sută din fauna munţilor Ceahlău. # Asociaţia „Prietenii Ceahlăului" din Piatra Neamţ, salvamontiştii din acelaşi oraş, ca şi cei din Bicaz, au plantat 20 de stîlpi, au revopsit alţi 60, au aplicat săgeţi simple şi duble, au amenajat trei locuri de popas - toate acestea pe traseele principale din munţii Ceahlăului, lată şi cîţiva dintre cei care au luat parte la toate acţiunile: Gh. lacomi, Gelu Marin, Gh. Doruţ, I. Carp, I. Botnar, N. Mateiaş şi alţii. • Foarte bună activitatea de patrulare în munţii Ceahlău a echipelor de la Salvamont Piatra Neamţ, conduse de Cornel Ţarălungă. • Echipa alpină a clubului turistic „Bucur" din Bucureşti, formată din ghizii Victor Raicu, Al. Şerbănescu, Constantin Niţescu şi Gh. Muscă, condusă de Valeriu Ionescu - vicepreşedintele agenţiei R.T.T. Bucureşti, a montat în masivul Iezer Păpuşa, pe cel mai înalt vîrf - Iezerul Mare - o placă omagială în cinstea Conferinţei Naţionale a partidului. • Echipa de tenis de cîmp a Ministerului Turismului a promovat în categoria ONOARE a campionatului de tenis al municipiului Bucureşti. Dorim componenţilor acestei echipe - Constantin Apostol (căpitan nejucător), Ion Şerban, Al. Apostol, Razvan Talmaciu, Costel Costaciuc, Valentin Pană - succes în campionatul anului 1983 şi, poate, promovarea în prima divizie. • La Muzeul satului şi de artă populară din Bucureşti au avut loc deschiderea expoziţiei „Restaurarea - ştiinţă şi artă" şi masa rotundă cu tema „Realizări și perspective în muzeele în aer liber". • Scriitorii Pop Simion, redactor-șef al revistei „România Pitorească", Iustin Moraru, redactor-şef adjunct, Nicolae Docsănescu și Mihai Ogrihil s-au întîlnit la Huşi cu membrii cenaclului literar "Mihai Eminescu" din localitate, condus de prof. Ioan Alexandru Angheluş. Au citit din creaţiile lor Teodor Codreanu, Ion G. Pricop, I. Al. Angheluş, Aurelian Postu, A. D. Tudosie, Geo Bostan şi Aura Dan. Grupul de redactori ai revistei noastre a acut o vizită de documentare la Liceul agroindustrial din Huşi, şi a avut o convorbire de lucru cu tovarăşa Aneta Slivneanu, primarul oraşului, despre realităţile actuale ale frumoasei aşezări moldave. • Din gara Predeal spre Pîrîul Rece, porneşte un autobuz tocmai cînd turiştii, sosiţi dinspre Bucureşti cu trenul personal 3007, coboară pe peron. Pîna la punerea în aplicare a noului mers al trenurilor să sperăm că cei în drept vor lua măsuri ca acest autobuz să plece în cursa respectivă cu 10 sau 15 minute mai tîrziu. • Salvamontiștii din orașul Victoria, cu sprijinul primăriei din localitate, au realizat pe Valea Sîmbetei un excelent refugiu-cabană, deosebit de util şi ca bază pentru supravegherea circulaţiei turistice în nordul Făgăraşilor. • Membrii cercului de turism „Nemira" din Bacău au deschis în holul agenţiei B.T.T. din localitate o expoziţie intitulată „Pe-o gură de rai". •„Turismul vasluian" se numeşte foaia volantă editată de O.J.T. Vaslui. Pe cuprinsul a patru pagini este prezentată oferta turistică a O.J.T. din localitate şi a unităţilor subordonate, se fac referiri la baza materială existentă şi la acţiunile de profil ce vor fi organizate în semestrul I al acestui an etc. Rezultatele concursului „Peisajul românesc în poezie" vor fi publicate în numărul 2/1983 al revistei 2 PENTRU AGENDA DUMNEAVOASTRĂ Unitatea de pe şoseaua Ştefan cel Mare, bloc 29, Bucureşti, aparţinînd cooperativei „Muncă şi artă“, confecţionează după comandă echipament modern pentru practicarea sporturilor de iarnă. # Bucureştenii care doresc să închirieze materiale şi echipament sportiv pentru sezonul alb au la dispoziţie opt centre ale cooperativei „Prestarea“, situate la următoarele adrese: str. Colţei nr. 44; şos. Pantelimon nr. 329, bloc 8; strada Armeniş nr. 2, bloc P3; Calea Victoriei nr. 48-50; str. Gabroveni nr. 16; calea Moşilor nr. 235, bloc 43; bulevardul Gării de Nord nr. 3; calea Rahovei nr. 323. Toate aceste unităţi dispun de materiale de cea mai bună calitate. # Dispeceratul de cazare al ITHR Bucureşti funcţionează non stop. Pentru a obţine informaţia dorită, formaţi numărul de telefon 14 66 60. % Nu toate serviciile de informaţii pentru reţeaua interurbană automată răspund (cu prefixul respectiv) la numărul 11 515, localităţile Aiud, Cisnădie, Faurei, Filiaşi şi Paşcani au 61 SIS; Piteştiul 12 515; Timişul de Jos 59 050; Bicazul 71 515; Buşteni 21 515; Cîmpia Turzii 68 515; Olăneşti 71 515; Eforie Nord, Eforie Sud, Techirghiol, Petroşani, Cîmpulung Muscel 41 515; Haţeg, Strehaia 70 515; Mangalia, Cugir, Mizil 51 515; Neptun, Sebeş 31 515; Predeal 56 515; Simeria 60 515. ÎN MUNICIPIUL ŞI JUDEŢUL BUZĂU: • Amatorul de expoziţii poate vedea: „Argintărie veche românească din secolele XVI—XVIII“ - la Muzeul judeţean, str. Unirii nr. 143, scepînd din jurul datei de 24 februarie; „Dezvoltarea telefoniei civile şi militare în România, în secolul al XIX-lea“ - la Galeriile de Artă, str. Unirii nr 16, deschisă din ultima săptămînă a lui februarie; „Port popular şi ţesături de interior din zona Buzăului“ - la casa Vergu-Mănăilă, str. Războieni nr. 8, în cursul lunii martie. • Recomandăm (din proprie experienţă) un popas cu mult folos la anticariatul din Piaţa Dacia, lîngă „Casa cărţii" (librărie), peste drum de magazinul universal „Dacia". • O temă care prefaţează licorile anului 1982: „Viticultura, ocupaţie străveche pe teritoriul judeţului Buzău“, simpozion programat la 18 martie, în comuna Pietroasele, celebra localitate unde a fost descoperită „Cloşca cu pui". • Un traseu nou - durînd de la o zi la trei zile (în funcţie de timpul solicitanţilor) - propune excursioniştilor O.J.T. Buzău: Buzău - Cislău - Teleajen - Cîmpina - Vălenii de Munte - Cheia, în colaborare cu B.T.T.-ul, se organizează, de asemenea, excursii de primăvară, la cerere, la tabăra de sculptură Măgura. AFLĂM DE LA B.T.T. S-a redeschis şcoala de schi de la Pîrîu Rece: fiecare ciclu de lecţii durează şase zile. Complexul de la Pîrîu Rece, modernizat recent, dispune de o nouă pîrtie de schi, instalaţie de transport pe cablu, sală de jocuri, bowling, saună, discotecă, sală de lectură, un centru de închiriat schiuri, clăpari, legături, săniuţe etc. • Bazele de odihnă din Buşteni, Pîrîu Rece, Izvorul Mureşului, Geoagiu-Băi, Cîmpulung Moldovenesc oferă în această lună locuri de odihnă în serii de cîte 12 zile. Toate aceste baze ale BTT dispun de mijloace complexe de agrement adecvate practicării sporturilor de iarnă, precum şi de atractive programe de excursii. • Agenţia BTT Bucureşti organizează la fiecare sfîrşit de săptămînă excursii de o zi şi jumătate cu trenul şi autobuzul în staţiunile de pe Valea Prahovei şi Valea Oltului, precum şi la toate cabanele din masivele Bucegi. Sub egida aceleiaşi organizaţii, „Trenul tineretului“ pleacă în fiecare duminică la ora 7,10 din Gara de Nord în direcţia Sinaia, Buşteni, Predeal. O carte aşteptată de toată lumea: ALMANAHUL TURISTIC’83, în curînd, la chioşcurile de difuzare a presei din întreaga ţară: ALMANAHUL TURISTIC *3 „România pitorească“ urează tuturor cititorilor, colaboratorilor, corespondenţilor şi prietenilor săi intru drumeţie şi vis un călduros LA MULŢI ANI, 1983 cu sănătate, bucurii şi cu mai multe satisfacţii turistice.