România Pitorească, 1991 (nr. 1-12)

1991-01-01 / nr. 1

PRIMII PASI IN PRIVATIZARE Curaj, duelaţi-vă * Prima societate turistică mixtă (romăno-elenă) funcţionează la Buşteni, sufletul sau fiind doamna Julieta Coc — o femeie plină de entuziasm, de curaj, de energie şi, nu in ultimul rind, de o mare doză de optimism. Din primăvară, cînd s-au făcut primele demersuri, „Giulia & Co.“ a prins un contur tot mai puternic. .Am vrut să demonstrez că şi la noi se poate face ceva absolut de excepţie — afirma gazda noastră. Am observat deseori cu tristeţe că noi, românii, suntem priviţi în Occident, în general, cu dispreţ şi superioritate. Este de-a dreptul tragic, nu vreau să caut acum motive, deşi unele m-au afectat in mod direct. Ştiu că străinii prefera în general restaurantele particulare, nu foarte mari, cu servicii variate şi de calitate. La noi, oricit de pline ţi-ar fi buzunarele, eşti la cheremul chelnerilor şi cred că astfel de iniţiative particulare ar mai schimba cite ceva... Din păcate, piedici apar chiar din partea celor ce declară cu zîmbetul pe buze că privatizarea are toate căile deschise!in primul rind, foarte greu am putut procura materialele necesare construirii şi dotării complexului, şi numai apelînd la mai vechea ,politică" a relaţiilor şi a „stimulentelor". Pentru ca statul acordă pe de o parte libertate particularilor, dar ajunşi să cerem achiziţionarea materialelor necesare, ni s-a pus în faţă o circulară către întreprinderile de stat, prin care li se cere acestora să nu încheie contracte cu particularii. Şi totuşi, se poate! incercînd, de pildă, să iau, de la Focşani, mobilă pentru restaurant, omul cu care am vorbit — n-are importanţă cine — mi-a spus că mă costă 80 OOO lei şi 500 de mărci; valuta era pentru el. Aceleaşi greutăţi le-am intîmpinat la achiziţionarea produselor strict necesare alimentaţiei: carne, zahăr, ulei, făină etc. La fel — bauturile. Fabrica de bere de la Azuga este la 3 kilometri de noi, dar nu ne livrează marfă, deci —eu ofer clienţilor berea primită de la partenerul străin şi aceasta la un preţ greu accesibil turistului român obişnuit. Aici intervine iarăşi o mişcare necinstită din partea statului. Mărfurile de import, achiziţionate la un preţ rezonabil, practic îşi triplează valoarea, pînă la punerea lor în vînzare, datorită taxelor vamale şi impozitului pe circulaţia mărfurilor, care sunt — nejustificat — foarte mari. în final, consumatorii ne acuză pe noi pentru costul ridicat, socotind că fixăm preţuri aberante, urmărind o îmbogăţire peste noapte... Probleme neplăcute s-au ivit şi din lipsa sprijinului oficialităţilor locale, deşi iniţiativa mea consider că ar fi — şi este! — şi în folosul turismului local. Am pierdut, de pildă, un partener italian, care a fost efectiv dezgustat de mizeria enormă existentă în oraş, pe străzi, intre blocuri, chiar şi in zonele mai circulate Ceea ce l-a îndepărtat însă definitiv a fost derularea evenimentelor din iunie, cînd potenţialii turişti străini şi-au simţit periclitată însăşi integritatea lor . Exemplele doamnei Julieta Coc pot continua, ilustrind, de fapt, o realitate proteică. Ar fi inutil sa punem aici întrebări retorice, legate de interesele obscure aflate în spatele afacerilor private. Nu avem însă nici naivitatea să credem că traficul de influenţă, corupţia, beţia puterii, impostura vor dispărea vreodată dintr-o societate bolnavă cronic de minciuna. Realizările firmei „Giulia & Co." oferă totuşi demonstraţia ca perseverenţa şi cinstea pot ieşi deasupra valorilor false. O poate constata oricine, petrecîndu-şi un sejur de excepţie la vila „Anti-stress“. Opinia noastră este că avem nevoie de mai mulţi asemenea curajoşi, care să ia in serios duelul cu morile de vînt ale privatizării (şi) în turism. Şi spunind:privatizare, nu ne gîndim la o simplă schimbare de firme, ce ascund perpetuarea aceloraşi mentalităţi meschine, acţiunile aceloraşi potentaţi ai regimului trecut, pentru care banul rămîne ,diavolul şi bunul Dumnezeu“. Căci, deseori — nu-i aşa? — parca prea multe coincidenţe devin suspecte... A.N. POPESCU P.S. La o saptamîna de la discuția cu doamna Julieta Coc, complexul „Giulia S.R.L.", cuprinzînd vila ,,Anti-stress" si localurile anexe, a fost ars, aproape în totalitate. Cauza cea mai plauzibilă ar fi un scurt-circuit la instalaţia electrică. Există şi o altă versiune (mai întemeiata, se pare), care presupune o intenţie şi un incendiator neidentificat. în ciuda acestui fapt, patroana firmei este ferm hotarîta sa refacă totul, într-o formă mult mai atractivă. La hotelul „Dorobanţi", privirile îţi sunt atrase de numeroase afişe care te invită la călătorii internaţionale, intre acestea, şi ofertele firmei „Mara". Domnul IOAN COJOCÅRESCU, directorul general al firmei, este cel mai în măsură să ne furnizeze amănunte despre activitatea — deja impresionantă — a uneia dintre primele agenţii particulare de turism din Bucureşti. — Vă rugăm să faceţi, mai Inte, un scurt bilanţ al anului care s-a încheiat. — Agenţia „MARA“ (numele vine de la fiica ,,patronului“-n.n.) a luat fiinţă în aprilie 1990. Prima excursie am organizat-o — cu emoţiile specifice oricărui debut — în Turcia. Am început cu 40 de turişti. Ne-am străduit să oferim servicii de cea mai bună calitate, mărindu-ne într-un timp foarte scurt clientela. Am lărgit şi destinaţiile, cu itinerarii în Anglia, S.U.A., Egipt, Cipru şi Israel. Şi am reuşit. La excursiile externe organizate de firma noastră în cele cîteva luni, au participat peste 4000 de turişti români, în ţară am oferit servicii pentru aproape 2000 de turişti străini. Lunar rulăm cu o cifră de afaceri de peste 20 de milioane, lei, la care se adaugă şi valuta străină. încercăm să ne organizăm cu o maximă eficienţă; în agenţie lucrează 5 asociaţi şi 7 angajaţi, iar uneori apelăm şi la colaboratori externi. — Eficienţa este, desigur, indirectă legătură cu beneficiile... — Evident. Am încheiat anul cu beneficii pe care nu vrem să le punem „la ciorap", ci să le investim în noi activităţi turistice. Ne gîndim, în primul rînd, la ameliorarea condiţiilor de primire şi de cazare ale turiştilor străini, la publicitatea pe care vrem să o facem în ţară şi străinătate, precum şi la alte activităţi: comerţ exterior, transport auto etc. — Care sunt piedicile pe care le intimpinaţi? — Din păcate, sunt foarte multe. Turismul privat face o adevărată cursă cu obstacole. Unele greutăţi sunt inerente în procesul, deloc uşor, al economiei de piaţă, al introducerii noului mod de a gîndi şi a face turism în ţara noastră. Nu puţine sunt de altă natură şi izvorăsc, pur şi simplu, din conservatorism şi birocraţie. Întîmpinăm greutăţi, de pildă, datorită serviciilor necorespunzătoare pe care ni le oferă întreprinderile hoteliere pentru turiştii străini. Autorităţile, care dirijează turismul românesc, nu acordă încă drepturi şi şanse egale agenţiilor particulare în „competiţia" cu O.N.T.-ul. Contractarea bazei materiale pentru 1991 s-a făcut, şi continuă să se facă, în mod discriminatoriu , „după O.N.T.“ lpseşte o legislaţie corespunzătoare privind apărarea proprietăţii private. Să nu mai vorbim de faptul că I.C.R.A.L.-Herăstrău refuză sa ne închirieze spaţiul care ne-a fost repartizat, în Calea Dorobanţilor nr. 56. „ Cum vedeţi dezvoltarea firmei in viitor, care sunt serviciile pe care le veţi oferi amatorilor de călătorii in anul 1991? — Sîntem optimişti şi aceasta cred că este foarte important. Anul acesta — din estimările pe care le-am făcut — numărul turiştilor români care vor pleca în călătorii externe va depăşi zece mii. Sîntem în curs de a perfecta itinerarii în Italia, Grecia, Spania, Portugalia şi în alte ţări. Dintre excursiile ,,surpriză" amintim doar pe cele de la Dover (Anglia) şi Sardinia (Italia). Ne gîndim să mărim substanţial numărul oaspeţilor străini care vor vizita România. Preconizăm construirea unui hotel modern (5 stele), care să practice servicii specifice marilor firme hoteliere internaţionale. De asemenea, anul acesta vom înfiinţa o companie de comerţ exterior care, pentru început, va importa şi exporta produse de larg consum. Acestea sunt doar cîteva gînduri, avem şi alte intenţii, precum şi surprize plăcute, pentru cei care vor beneficia de serviciile firmei noastre. TRAIAN CARACIUC