Românul, octombrie 1915 (Anul 46, nr. 510-539)

1915-10-14 / nr. 523

Miul continua să debarce la Salonic -TRUPELE FRANCEZE S-AU UNIT CU CELE SÂRBEȘTI — Paris 12 Octombrie. — Armata din Orient. Debarcările de trupe franceze la Salonic continuă în mod regulat și în cele mai bune condițiuni. Trupele franceze care au trecut granița greacă au luat contact cu trupele sîrbești. (Havas) Germanii înaintează pe ambele maluri ale Moravei DECLARAȚIILE D-LUI RADOSLAVOFF DESPRE OPERAȚIILE ARMATEI BULGARE ÎN SERBIA Sofia, 12 Octombrie. — D. Radoslavoff a declarat următoarele corespondentului agenției Wolff : Operațiunile noastre în Serbia înnaintează iute și bine. Am ocupat o parte a Macedoniei. Sîrbii sunt aproape complect izolați în urma ofensivei repezi a trupelor germano-austro-bulgare. Comunicații cu calea ferată nu mai au și o singură linie telegrafică a rămas la dispoziția lor. Sdrobirea Serbiei va exercita desigur o influență favorabilă asupra întregei situațiuni militare și politice a puterilor centrale și va grăbi sfîrșitul războiului european. Desigur Sirbia par a conta pe ajutorul înțelegerei dar această aparență va fi iluzorie; autorarea Serbiei nu se va putea face nici destul de urgent nici destul de eficace fără a socoti dificultățile transportului. Chiar dacă Grecia ar accepta violarea cea mai brutală a neutralității sale. Indienii, Australienii și negrii din Senegal și celelalte trupe coloniale cu care Anglia și Franța vor să ajute pe sîrbi ar fi sacrificați în Macedonia cu acelaș succes negativ ca în Dardanele, mai ales dat fiind clima foarte aspră în sezonul actual. Bombardarea franco-engleză a Dedeagaciului și Portolagosului a pricinuit pagube mici; bombardarea a fost mai mult un fel de demonstrațiune. Dacă se crede că se va face astfel impresie asupra noastră se înșeală cei ce o cred. Am luat toate măsurile spre a respinge și aici orice atac. Totul dovedește cît de greșit au judecat puterile înțelegerei. Naivitatea extraordinară cu care sîntem judecați în țările înțelegerei se caracterizează prin cuvintele unui financiar francez care întors din Petersburg mi-a făcut o vizită la Sofia și mi-a zis : cu trei milioane aș cîștiga pentru noi poporul bulgar. Am răspuns : dacă aveți bani de aruncat faceți încercarea dar chiar de ați voi să cheltuiți trei miliarde nu veți opri nici cînd poporul bulgar de la realizarea idealurilor sale naționale. Puterile centrale au dovedit ca și Turcia că au priceput mai bine tendințele noastre și dacă țintele ce le urmărim se vor putea atinge aceasta nu va putea fi decît colaborînd de aproape cu puterile centrale. Ele vor fi un factor de prosperitate important pentru toată umanitatea în toate aspirațiile atît civilizatoare cît și economice și politice ale puterilor centrale. (KB.). Pe teatul de Sud-est, armata generalului Koevess a respins pe advisar dincolo de înălțimea de la nord de Aranjelovar. Ariergardele sîrbești cari s’au prezintat la luptă la sud de Slatina au fost gonite de batalioanele noastre. Forțele germane cari înaintează de ambele maluri ale Moravei au ajuns la înălțimile de la sud de Palanca și de la nord de Petrovat. Un grup de forțe cari au trecut Dunărea lîngă Orșova a gonit pe dușman din munții de la vest de Cladova. Bulgarii au înaintat dincolo de Negotin și au trecut Timocul mijlociu cu forțe cari înaintează spre nord de Knajevăț. (K. B.). -----exo---— Ordinul de zi al A. S. R PRINCIPELE CAROL CĂTRE CERCETAȘI După splendida serbare cercetășească ce a avut loc Duminică la Curtea-de-Argeș, cercetașilor li s’a comunicat telegrafic în gara Pitești următorul ordin de zi al Alteței Sale Regale Principelui Carol: „Sunt cut se poate de mulțumit de serbarea de azi. Vă aduc tuturora viile mele mulțumiri. Maiestatea Sa Regele m’a însărcinat să vă comunic părerea Sa de rău că n’a fost în mijlocul vostru astăzi, la această înălțătoare serbare“. INFORMATION! Din numeroase capitale de județ ni se comunică că reprezentanții „Federației Unioniste“ din acele orașe au răspîndit Duminică spre seară svonurile cele mai alarmante cu privire la întrunirea din Capitală. Așa s’a anunțat în mai toate centrele din provincie că d. Corbescu, prefectul Poliției Capitalei, procurorii de serviciu și chiar cîtiva ofițeri ar fi fost sfîșiați de mulțimea manifestanților. Faptul că asemenea zvonuri au fost răspîndite în mod identic și simultan în diferite regiuni ale tarei, dovedește că s’a dat, de la centru, diferiților agenți din provincie ai Federației Unioniste cuvîntul de ordine de a alarma spiritele, făcîndu-le să creadă că guvernul și autoritățile din Capitală nu mai au puterea de a asigura respectul legilor. Acastă manoperă dovedește mijloacele desperate la care recurg conducătorii „Fuziunei“. * D-nii N. Fopescu și Take Ionescu, au fost primiți în audiență de M. S. Regele, era la orele 3 p. m. * Ministerul de războiu a fost autorizat să primească cele două regate lăsate de defunctul Rege Carol I, consistînd din suma de 3.000.000 lei din care 2 milioane pentru întemeierea unui internat de fete de ofițeri la Craiova iar un milion pentru întemeerea unui fond spre a veni în autorul ofițerilor cari sunt în strimtoare. * I. P. S. S. Mitropolitul Primat Konon, în dorința Sa nestrămutată, ca nici unul din localușurile Domnului, să nu fie dărîmate, a instituit o comisiune compusă din: d-ni: Cesar Th. Pascu, ajutor de primar; Păr. Ovidiu Mușceleanu, secretarul Sinodului; Gh. N. Ioanin, membru al Camerei de Comerț- Doctor Virgil Popescu, medic primar și Gh. Busuioc mare proprietar, ca să adune fondurilie necesare restaurărei Bisericei Sf. Spiridon Vechiu, declarată monument istoric. * AA. N. RR. Principele Carol și Nicolae, cari au fost la Curtea de Argeș, cu ocazia adunărei generale a Cercedașilor Romîniei, s’au întors în Capitală. * Vineri 16 c. este aniversarea naștere! M. S. Regina Maria a Romîn M. M. S. împlinește în această zi 40 ani. Direcțiunea generală a serviciului sanitar, a primit mai multe rapoarte din partea medicilor veterinari din județele Argeș, Botoșani, Caliacra, Dolj, Durostor, Fălciu Iași, Ilfov, Mehedinți, Roman, Romsanați, Tutova și Vlașca cari au raportat că în aceste județe s’a declarat epizootia de variolă printre oile locuitorilor." _ Această boală ai atins în total 29.832 oi dintre cari 175 au murit, 6602 au fost vindecate și 22.955 au rămas bolniaVi, 1 . 1 % ||F " * D. Petre Constantinescu a fos numit șef de gară la stațiunea Scăeni, de pe linia ferată județeană Ploești-Vălenii de Munte. I) Th. Petrescu casier de mărfuri a fost numit impiegat de transit. D. I. Arion, telefonist, a fost numit casier de mărfuri. * In ziua de 15 Octombrie a. c, va începe examenul pentru avansarea plutonierilor de cavalerie, la gradul de sublocotenent. * „Adevărul“ afirmă că Duminică, după sfîrșitul manifestației d. Ion I. C. Brătianu a fost la Palatul Cotroceni unde s’a prezentat M. S. Regelui. Ceva mai mult „Adevărul“ pretinde a ști chiar discuția urmată între Suveran și primul ministru. Absolut inexact. La Palat n’a fost decît d. V. G. Morțun, care în calitatea sa de ministru de interne s’a dus să prezinte M. S. Regelui raportul asupra celor petrecute în cursul zilei. * D. Octav Băncilă va deschide la 1 Noembrie, la Ateneul din București, o expoziție de pictură, în sala bibliotecei. * D. dr. Edmond Lindhölms, asistentul profesorului Lardy, din Geneva, a fost medaliat cu crucea Meritul Sanitar, clasa I. * D. Alexndru, Lucasievici, membru în comitetul central al soc. „Crucea Roșie din Romînia“ a fost medaliat cu crucea Meritul Sanitar clasa I. * Monitorul Oficial de azi publică regulamentul întocmit de comisiunea centrală instituită pentru vânzarea și exportul cerealelor și derivatelor. * La examenul căpitanilor veterinari pentru gradul de maior veterinar au reușit d-nii căpitani Priboianu, Ortopan și Stavrescu. * In vederea sărbătoarei de mâine „Cuvioasa Paraschiva“, autoritățile și ministerele au luat vacanță până joi. * Comuna Olănești din județul Vîlcea a fost autorizată să perceapă mai multe taxe pentru tăerea vitelor puse în consumația publică. * Direcția sanitară a aprobat un număr de șase agenți sanitari pentru combaterea epidemiei de scarlatină în județul Olt. — o — * Din cauza operațiilor de rechiziții care au loc în toată țara pe intervalul de la 1—20 Octombrie s’a suspendat compania pentru combaterea răpciugei în Dobrogea. * In comuna Chili (Buzău) s’a deschis o infirmerie de scarlatină. In comuna Segarcea (Dolj) s’a deschis o infirmerie de difterie. In comuna Dobrovăț (Vaslui) s’a deschis o infirmerie de scarlatină. In comuna Cotofeni din Dos (Dolj) s’a deschis o infirmerie de ■scarlatina. * D. Chinceanu Mihail șef de birou cl. II în administrația căilor ferate, a fost numiți cu titlu de avocat el. II. * M. S. Regele a semna decretul prin care taxele de prestație ce percepea orașul Turtucaia au fost reduse. * D-ra Aurelia Niculescu a fost autorizată să predea partea literară în cursul inferior limba și literatura franceză și limba romînă, în întregul curs liceal. — o — -------------—o o o o-------------- Holera în Sostro - Ungaria Direcția generală a serviciului sanitar a fost înștiințată oficial că pe intervalul dela 20 Septembrie la 3 Octombrie st. n. s-au ivit în Austro-Ungaria 117 cazuri de holeră cu 62 decese. In Croația și Slavonia sieu ivit 2 cazuri. — ——o o o o ------------- -----oxo----- ■■■— ■ IM Rușii au tost respinși Oela Komarov Viena 11 Octombrie. — Oficial. — Pe teatrul rus, lîngă Novoalexineț am reluat înălțimile de la est de Lepușna, evaluată alaltăeri. Lîngă Czartorisk atacurile noastre au progresat. Inimicul a fost gonit de lipsă Komarov. Încolo situațiunea este neschimbată. -----oxo---- — u- Principele Ciril primit in triumf la Yeskuelo Sofia, 12 Octombrie. — Comunicat oficial asupra operațiunilor din 24 Octombrie : In valea Timocului inferior, trupele noastre au ocupat satul Negotin și portul dunărean Prahovo cucerind între altele un depozit de merinde, 20 care cu munițiuni de război. Am făcut prizonieri un ofițer 276 soldați. Peste 300 cadavre sîrbești zac pe terenul de luptă aci. Principele Ciril și generalul comandant al armatei care operează în această regiune au fost primiți în triumf la Uskuelo. Tot orașul era pavoazat cu drapele bulgare și împodobit cu covoare. Străzile erau pline de flori. Populațiunea întreagă venise întru întîmpinarea trupelor și arunca flori și cunune de verdeață. Toată lumea plîngea de bucurie. Entuziasmul era indescriptibil. (Agenția bulgară). -----exo---- Moartea ambasadorului german la Constantinopol Constantinopol 12 Octombrie. — Baronul de Mangenheim, ambasadorul Germaniei la Constantinopol, a murit azi dimineață ora 7 de un atac de apoplexie. (KB). • Baronul de Neurath a primit gerarea afacerilor ambasadei germane la Constantinopole. (WB). —O" Trupele franceze CUCERESC TRANȘEE GERMANE Paris 12 Octombrie. — Comunicat din 23: Ieri seară trupe inimice au încercat să iasă din tranșeele lor din partea de sud a pădurei Hache și de lîngă fortul Civenchy dar ele au fost imediat împrăștiate, fară greutate. In Champagne,, puternice recunoașteri Inimice, apărate prin tirul cu obuze lacrimogene și sufocante, au încercat să sară în pozițiunile noastre de lîngă colina Tahure dar au fost respinse pretutindeni. Aceste trupe inimice au fost în parte distruse de focul infanteriei și mitralierelor noastre. Pe frontul Lorenei am cucerit într’o luptă corp la corp foarte crîncenă o tranșee ocupată de dușman lîngă încrucișarea drumurilor Leintrey-Gonrexon, Gonrexon-Amenoncourt-Reiller. Noaptea a fost relativ liniștită pe restul fronturilor. * Paris, 12 Octombrie. — Comunicat din 23 Octombrie ora 23 : Nimic de semnalat important în afară de cele expuse în precedentul comunicat, Bulgarii nu întrebuințează gloanțe Dumium Sofia 12 Octombrie. — Sîrbii lansează în mod oficial învinuiri în contra armatei bulgare spunînd că trupele, în operațiunile lor din Serbia, întrebuințează gloanțe dumdum. Statul major respinse în mod categoric această acuzațiune: întrebuințarea proiectilelor dum-dum este absolut interzisă în armata bulgară, care nu se servă niciodată de ele. Nu se poate spune același lucru despre inamicii noștri. (Agenția bulgară). -------0X0------ sajiíu. MMÜWMM »INDEPENDENTA" STRADAS ACADEMIEI N* M Orașul Trieste bombardat de un aeroplan Viena, 12 Octombrie. Ori după amiază, Triestul a fost bombardat de un aviator inamic care a aruncat mi multe bombe și a ucis doi lucrători, rănind alți doi sprezece. -----oxo— Scufundarea marelui crucișător Prinț fildalbert Berlin 12 Octombrie. In ziua de 23 marele crucișător Prinz Adalbert a fost scufundat prin două focuri ale unui submarin inamic Liban. Numai o mică parte a echipagiului a putut fi salvată. grecia nu unește să ocupe teritoriu în Serbia Atena, 11 Octombrie. — O notă oficioasă apărută în ziare desminte toate mombrile relative la ocuparea proiectată a unui teritoriu sîrbesc de către Grecia. Se adaogă că guvernul elenic nu s’a gîndit nici o dată să ocupe nici cea mai mică poli icică din teritoriul apărtinind unui stat aliat. Sunt de asemenea categoric des mințite declarațiunile atribuite de ziarul „A Bilag“ din Budapesta ministrului Greciei la Sofia, ca fiind făcute către d. Radoslavoff. Aceste declarațiuni, reproduse de presa vieneză, se raportă la ocuparea Doiranului și Gheorgheli de Grecia pentru apărarea Salonicului și motivele mobilzărei grece. Informațiunea aceluiași ziar privitoare la negocieri intre Grecia și Bulgaria sunt de asemenea lipsite de orce temeiu. (Agenția ateniană). -----exo---- Pe frontul belgian Paris, 12 Octombrie. — Comunicatul belgian. Totul a fost liniștit pe frontul belgian. -----oxo---- , t ' ! ■ Atac francez la Mesnil respins Berlin 12 Octombrie. In Champagne francezii au atacat lîngă Tahure și contra pozițiunilor noastre înaintate spre N. de Le Mesnil după preparațiuni violente de artilerie. Lîngă Tahure atacurile lor nu au parvenit la deplina acțiune din cauza focurilor noastre. Seara tîrziu se lupta încă cu violență în colțul înaintat spre N de Le Mesnil. Spre N și E de această localitate atacurile au fost respinse sub perderi grele pentru francezi. — Lapta In Champagne — Paris (prin telegrafia fără fir). Germanii au contra-atacat azi foarte violent în Campagne pe întreg frontul lucrării de la Courtine. Francezii au rămas în posesiunea pozițiunilor cucerite la est și vest. Germanii n’au reușit decît să reocupe în centru, partea de tranșee unde lupta se urmează cu granate înverșunat. Nimic important de semnalat pe restul frontului. su Bsidane de Constantinopole, 12 Octombrie.— Comunicat: La Anaforta artileria noastră a pricinuit stricăciuni grave tranșeelor inamice. Artileria noastră ripostând a atins un torpilor inamic care bombarda împrejurimile dela Djongbair. Un fum des și o explozie s’au observat pe bordul vasului. Torpilorul avariat, a fost remorcat spre Imbros de alte torpiloare. La Amburmi și Sedu,Sbahr au avut loc focuri intermitente de artilerie și infanterie. Nimic important de semnalat aiurea (K.B.). * « Constantinopole 12 Oct. — Pe frontul Dardanelelor, la Anaforta patrulele noastre au făcut să cază într’o cursă patrulele inamice , au ucis o parte din ele și au alungat restul în traseele lor. Attileria noastră a distrus pozițiunea unei aruncătoare de bombe și o baricadă inamică ce fusese reconstruită după ce mai nainte fusese dărîmată de noi. La Ariburnu și Seddulbahr, schimbul obicinuit de focuri de infanterie, artilerie și bombe a continuat. Un torpilor a bombardat fără folos în diferite direcțiuni. Nimic aiurea. -----oxo---- Transport englez scufunde în insula Wight Berlin 12 Octombrie. Se anunță că un vapor de transport englez a fost torpilat lîngă insula Wight de către un submarin german, scufundîndu-se. soldați au sărit peste bord.Numeroși -----oxo---- Tratamentul musulmanilor în Egipt Viena 12 Octombrie. — .Ziarele află că comandantul englez din Egipt, Maxwell, aplică de cîtva timp un regim de groază în contra musulmanilor din Egipt aplicîndu-le un tratament neomenos. S’au luat diferite măsuri pentru a sărăci complectamente pe musulmani. Facultatea de teologie musulmană din Azahar a fost închisă; profesorii și studenții sunt expuși la tot felul de insulte. Se așteaptă că această situațiune să provoace în Egipt o mare criză internă. (Dorr. Bușeau). -oxo- Vapor francez scufundat în Maria Mânecii Paris, (Prin Nauen), 12 Octombrie.— Un scufundat in submarin german a vapor francez in canalul Mînecii, Comandantul Marei Legiuni Carol Principe al României Cercetașii au fost mîndri de -a afla că au meritat cu purtarea lor lauda Marelui Lor Comandant.Cu ocaziunea dărei de seamă asupra întregei activități cercetășești de pînă azi a legiunilor cercetașilor României, Alteța Sa Regală a distins prin ordin pe Marea Legiune pe instructorii: Pană Popescu comandantul cohordtei Grivița (Ploești), profesor Radu S. Corbu, comandantul cohortei Brăila, d. Constantin Nedelcu, profesor la liceul Lazăr, comandantul centuriei I București, d. locotenent C. V. Vasilescu, comanda centuriei 5 București, d-lui D. Comnănescu, comandantul centuriei 3 din cohorta „Spătarul Mihai Cantacuizîno“ (Sinaia), și pe instructorii cohortei Buzău, iar pe d-nii inspectori G. D. Mugur și G. Murgoci, A. S. R. i-a decorat cu „Virtutea cercetășească“, asemenea și pe 7 cercetași cari s’au distins deosebit. Asemenea Principele Carol a mulțumit d-lor Mugur și inginer C. Niculescu, cari au săvîrșit partea cea mare a lucrărilor pregătitoare a reușitei serbărei, fie va rămîne neuitată în memoria celor 1000 de cercetași participant I. D. ministru Duca a fost reprezentat prin d. Iul. Valaori, directorul învăț, secundar și superior. ---------------poo------------------ Autopsia si inmormintarea lui SILBERSTEIN Erî s’a făcut, la Institutul Medico-legal, autopsia băiatului ifaim Silberstein, din Fundătura Făurar No. 15, victima organizatorilor tulburărilor de Duminică. Tatăl său Maier Silberstein, din Iași și mama sa d-na Copel Cobilovici, au fost înștiințați. Cadavrul a fost recunoscut de un frate al lui Haim. Era d. a., la orele 4, cadavrul a fost înmormântat. ORA 4 Germanii se reîntorc A fi ȚĂRMUL ABLIENNTAL AL ILLIXIULUI Berlin 2 Oct. Grupa Hindenburg. Spre S de Kakkau SE de Riga atacurile ruse au fost respinse. Contra-atacurile împotriva pozițiunilor noastre cucerite de noi la 23 Octombrie spre NV de Dunaburg au eșuat. Numărul prizonierilor se ridică la 22 ofițeri 3705 oameni, prada noastră de război la 12 mitraliere un aruncător de mine. Slabele forțe germane care înaintaseră spre N. de Illux, dincolo de sectorul cu aclaș nume, s’au reîntors pe țărmul occidental în fața forțelor superioare. Spre N de lacul Dryswisty atacurile ruse contra pozițiunilor noastre lîngă Garewg-Grenzi hahl au fost infructuoase. Grupa Prințului Leopold de Bavaria.— Situația neschimbată. Grupa Lansingen.— Spre V de Komarow trupele austro-ungare au pătruns în pozițiunile inamice pe întindere de 4 și jum. kilometri. Bulgarii au trecut Timokul în numeroase puncte Viena, 12 Octombrie. Bulgarii au trecut zilele acestea din urmă Timokul în numeroase puncte de la izvorul lui pînă la confluența lui cu Dunărea. Atacurile lor contra înălțimilor de pe țărmul sting și centrul Zajecar, Knjazevac și Pivot progresează. (Corr. Bur.) Berlin 12 Ocombrie.— Armata bulgară a generalului Baradjieff a reluat lupta între coama Drenovaglava și Mikrovac la 20 kilometri spre N de Pirot. -----pro---- Generalul bulgar PETROFF A FOST ATAȘAT LA CARTIERUL GENERAL Sofia, 12 Octombrie. Fostul președinte al consiliului și fost ministru al războiului, generalul de rezervă Ratche Petroff, care a fost șeful stat majorului în primul războiu balcanic, a fost atașat la cartierul general. (Agenția bulgară). -----exo---- Vapor de transport englez scufundat la Salonic Arena (prin Nauen). Vaporul de transport englez Marketl, cu 1000 soldați englezi sanitari, catîrî, muniție a fost scufundat lîngă Sugesi pe țărmul sud-estic al portului Salonik, 83 oameni salvați, ------0X0'----- Accidentul mortal deja Arsenal Un accident mortal s’a întâmplat azi dimineață la arsenalul Armatei din Capitală. Băiatul Bovileanu Constantin, în vîrstă de 13 ani, cu locuința în str. Puțul cu apă rece No. 42, a fost apucat de o curea de transmisiune. Nenorocitul lucrător a fost ridicat de mîna dreaptă în sus și, după ce i s’a rupt mina din urmă, a fost aruncat de la o mare înălțime. Movileanu a rămas mort pe loc. Comisariatul circ. III a constatat cele de mai sus.. Cadavrul a fost date bietei sale foame. Din cercetările făcute reese că de vină nu este decît victima, care și-a plătit imprudența cu viața. ------------------poo-------------- Candidații admiși LA PROBELE SCRISE PENTRU FUNCȚIUNEA DE AJUTORJUDECATOR In ziua de 20 Octombrie orele 8 dim. va avea loc în palatul Adunărei Deputaților -examenul de capacitate pentru funcțiunea de ajutor de judecător: Abramescu Ion, Apostol Ion, Arghir I. N., IBărbescu Corneliu, Bărbuleanu Ion zis Popescu Bărbuleanu, Boerescu I. Botez A. I., Brezei annu I. N., Buniș N., Bușilă G. N., Cartojan Emil, Catană V. Aurel, Ciorăscu Nistor, Constantinescu St. Al., Constantinescu I. Ion II, Constantinescu Smarandache, Crețulescu Al. Cristodorescu C. C. Decuseară Laurențiu, Diculescu Gr., Dobrescu Ion, Drăgușoiu V. Anastase, Elian Davila, Florescu I, Ilie, Geogescu D. I. Ghețu Al. Georgescu Gh. Hențescu C., Hatnog I., lacomia Eduard, Ionescu Eugeniu, Ionescu I. Iorga, G. V. Iurașcu Al., Lăzărescu Traian, Marinescu Al., Marinescu I. D., Marinescu O. G., Marinescu I, Niculae, Marinescu I, Nicolae II, Mărgărit V. Filip, Mihai AL, Mihai Gh., Mihăilescu I. N., Minulescu Gr. Moscu Ion, Nicolau P., Osteanu G. Const., Palade Petru Pantelimon P. Al. Păcuaru N. Gh., Pătru Gr. Vie, Pîrvulescu Ioan, Pîrvulescu N. Traian, Popescu Nic., Popovici Gh., Rădescu C. Mircea, Ratta D. RL, Ratta D. N., Satîrescu V. Const., Spiridoneanu Eduard, Stamiate Const., Stamu? D. Filip, Stoenescu Ștef, Stoica Mih., Stroe Mircea, Stroescu I. Ion Stroici Gr. Spiridon, Șerbănescu P. Ion, Ștefănescu G. Gând, Ștefănescu M. Ștef., Ștefănescu G. Traiian, Tarcinius AL, Tecuceanu M. Panait, Teodora A. I., Tomescu luptele austro-austrioii progres BOZâ jV Marea luptă De la germano-sârbe la Czartorisk — Austriacii au intrat In Valjevo; germanii au ocupat Petrom — Viena, 12 Octombrie. — Detașamente din cavaleria austro-ungară au intrat în Valjevo. Armata generalului Köves se apropie, luptînd, de orașul Arangelovac. Trupele austro-ungare, înaintînd de ambele părți ale Kolubareî, atacă înălțimile de la Sud și de la Sud-Vest de Laztarevac. Alt corp austro-ungar a alungat pe sîrbi de la Bazarî, la 10 km. la, Vest de Palanka. Forțele germane au luat cu asalt pozițiunile de la Sud de Palanka apărate cu mare înverșunare și au intrat în Petrovac, în valea Mlavei. Trupele austro-ungare și germane, transportate pe Dunăre, lângă Orșova, înaintează în munți la Est pe trecătoarea strictă numită Klissura ; inamicul se retrage părăsind arme și munițiuni. — Austro-Germanii au ajuns lângă Sip — Berlin, 12 Octombrie. — La Visegrad capul de pod cucerit, a fost lărgit. Spre V de Kolubara, trecătorile rîului Tanava spre NV de Ub au fost ocupate. Armata Koevess a atins linia generală Lazarevac spre N de Arangjelovac-Rubrevac spre V de Șaluri, Armata Galwitz a luat cu asalt spre S de rîul Jasemica înălțimile dominate spre E de Banicica. A cucerit după lupte violente Dolmil Livadica și Zabari, înaintînd spre E de acest ținut pînă la linia înălțimeî Presedna spre S de Petrovac și spre V de Mesjenica. In valea Pek înălțimile spre E și NE de Kucevo auost ocupate Trupele care au trecut fluviulângă Orșova au înaintat mai mult spre sud atingînd cu aripa lor stingă localitatea Sip, situată pe Dunăre. -------0X0------ Viena 12 Oct.— Atacurile noastre la Vest de Czartorysk progresează în mod favorabil, inamicul, cu toată rezistența lui înverșunată, este împins spre Styr. Prada făcută era în aceste lupte a fost de 2 ofițeri, 1000 de oameni și 4 mitraliere. Pe tot restul frontului oriental nimic nou. -------0X0------- Izonzo continuă  atacuri in masă italiene la Doberdo — Viena 12 Oct. Pe frontul italian bătălia de pe Isonzo a continuat era. In această a patra zi de luptă, infanteria noastră respins toate atacurile Italiene, cu perderile cele mai grele pentru inamic; am păstrat toate pozițiunile noastre. Pe frontul Tyrolului, mai multe batalioane inamice au atacat liniile noastre de apărare pe platoul Vielgereuth, dar fără succes. Tot așa atacurile vrășmașe îndreptate spre Cima di Mezzadi, Sief și valea superioară a Rienzului au eșuat. Pe Rin, două atacuri, unul pronunțat erî și altul astă noapte, au fost respinse. Două înaintări Îndreptate spre Mizlivrh s’au prăbușit de asemenea cu mari perderi. În privința acestui munte. Inamicul a intrat într’o parte de tranșee, dar a fost alungat printr’un contraatac. O nouă înaintare întreprinsă de două batalioane de alpini a fost zeciuită de focul nostru și mai pe deantregul nimicite. In fața capului de pod de la Tolmîno, atacurile inamicului au fost îndreptate mai cu seamă în contra pozițiunilor de pe creasta de la Vest de Santa Lucia și lîngă Solo, cari toate au rămas în mîinile noastre. Deși sectorul Plava era protejat de un foc violent al artileriei inamice, bateriile noastre au risipit adunările inamice de lîngă Plava. Lingă Zagora italienii au luat în timpul zilei o parte din tranșeele noastre, dar peste noapte ei au fost scoși de acolo. In fața muntelui Sabottino, focul artileriei noastre a oprit era dimineață un nou atac inamic ; de atunci inamicul n’a mai făcut nici o încercare de a se apropia de liniile noastre de lîngă capul de pod de la Gorice. Cele mai violente lupte au avut loc în sectorul septrentrional al platoului Doberdo, unde foarte mari forțe italiene au pronunțat mai multe atacuri în masă. In mod statornic primit cu un foc violent inamicul a trebuit să se refugieze în retranșamentele lui. GIRANT RESPONS ABEA CONSTANTINR^ GHEORGH» T'