Satul Socialist, martie 1974 (Anul 6, nr. 1494-1520)

1974-03-28 / nr. 1517

Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român hotărăște modificarea articolului 22 al Statutului P.C.R., după cum urmează: 1. Prevederea referitoare la alegerea Prezidiului Permanent şi atribuţiile acestuia se elimină. 2. La articolul 22 al Statutului P.C.R. se introduce prevederea referitoare la alegerea Biroului Permanent al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Ca urmare, articolul 22 al Statutului P.C.R. va avea următorul cuprins : 22. „Comitetul Central alege Comitetul Executiv și Secretariatul, Comitetul Executiv asigură conducerea activităţii partidului între plenare, iar Secretariatul organizează şi controlează îndeplinirea hotărîrilor partidului şi selecţionarea cadrelor. Comitetul Executiv şi Secretariatul raportează Comitetului Central despre activitatea depusă. Comitetul Executiv alege Biroul Permanent alcătuit din: secretarul general al partidului şi secretarii C.C. al P.C.R., preşedintele republicii şi preşedinte al Consiliului de Stat, vicepreşedintele Consiliului de Stat, care asigură activitatea permanentă la Consiliul de Stat. preşedintele Consiliului de Miniştri, primul vicepreşedinte şi 1-2 vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri, preşedintele Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, preşedintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. poate completa componenţa Biroului Permanent şi cu alte funcţii. Biroul Permanent asigură coordonarea operativă a activităţii de partid şi de stat şi adoptă hotărîri în limita competențelor stabilite de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. Biroul Permanent raportează asupra activităţii sale Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R." ★ Modificările aduse articolului 22 din Statut urmează a fi supuse ratificării Congresului al XI-lea al Partidului Comunist Român. HOTĂRέREA Comitetului Central al P.C.R. privind unele modificări ale Statutului Partidului Comunist Român ANUL VI Nr. 1517 Joi 28 martie 1974 4 pagini-30 bani încheierea lucrărilor Plenarei Comitetului Central al P.C.R. în zilele de 25 şi 26 martie 1974, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu,secretar, general al Partidului Comunist Roman, a avut loc Plenara C.C. al P.C.R. La lucrările plenarei au participat ca invitaţi primii secretari ai comitetelor judeţene de partid, membrii guvernului, conducători ai unor instituţii centrale de stat şi obşteşti, adjuncţi ai şefilor de secţii ale Comitetului Central, cadre de conducere din presă , care nu sunt membri ai C.C. al P.C.R. în legătură cu problemele înscrise la ordinea de zi, Plenara C.C. al P.C.R. a adoptat hotărîri corespunzătoare 1. — în vederea aplicării consecvente a Statutului P.C.R., eliminării unor paralelisme între organele de conducere ale partidului şi creşterii operativităţii şi coordonării efective a activităţii de partid şi de stat, plenara a stabilit unele modificări la Statut. hotărîrea în legătură cu aceste modificări se dă publicităţii separat. 2. — în cadrul plenarei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a dat citire unei scrisori din partea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer în care solicită, din motive de sănătate şi datorită vîrstei, să fie eliberat din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri. în legătură cu această scrisoare, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o scurtă cuvîntare care se publică separat. Exprimîndu-şi deplinul acord cu înaltele aprecieri ale secretarului general al partidului la adresa activităţii tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, plenara a aprobat în unanimitate cererea preşedintelui Consiliului de Miniştri de a fi eliberat din această funcţie. Tovarăşul Ion Gheorghe Maurer s-a adresat apoi plenarei. Cuvîntul său se publică separat. 3. — Plenara C.C. al P.C.R. a recomandat Marii Adunări Naţionale să aleagă pe tovarăşul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., în funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri. . în legătură cu aceasta, plenara a recomandat Marii Adunări Naţionale eliberarea tovarăşului Manea Mănescu din funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi preşedinte al Comitetului de Stat al Planificării. 4. Plenara a ales pe tovarăşul Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ca secretar al Comitetului Central şi a recomandat numirea sa ca preşedinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale.................... în legătură cu aceasta, plenara a recomandat Marii Adunări Naţionale eliberarea tovarăşului Ilie Verdeţ din funcţia de prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. [UUUUdiUUlB t/t yvuy. w* lt kj, f Cumitetul Central a recomandat instituirea funcţiei de preşedinte al Republicii Socialiste România Exprimînd glodurile şi voinţa întregului partid, întregului popor, plenara a propus alegerea în această funcţie de înaltă răspundere a secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Cuvintul tovarăşului Nicolae Ceauşescu Stimaţi tovarăşi, Noi am analizat în Comitetul Executiv cererea tovarăşului Maurer şi, ţinînd seama de temeiul ei, am hotărît să o supunem Comitetului Central pentru a fi aprobată. II cunoaşteţi pe tovarăşul Maurer de mult. Aşa cum am subliniat şi cu prilejul împlinirii vîrstei de 70 de ani, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer este un vechi activist al partidului, a îndeplinit munci de răspundere în diferite etape. In ultimii 13 ani el a îndeplinit in mod constant funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri, de membru al conducerii partidului, aducîndu-şi contribuţia la realizarea hotărîrilor congreselor al IX-lea şi al X-lea, la înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai ca o recunoaştere a activităţii, a meritelor şi a devotamentului tovarăşului Maurer faţă de partid, faţă de cauza socialismului, de interesele clasei muncitoare şi ale poporului, la a 70-a aniversare i s-a decernat şi titlul de „Erou al Republicii Socialiste România“. Acest înalt titlu i s-a acordat nu pentru vârstă, ci, aşa cum s-a spus şi atunci, tocmai pentru activitatea sa, ca o recunoaştere şi o apreciere a acesteia. Desigur, ar fi fost plăcut pentru noi toţi ca sănătatea tovarăşului Maurer să-i permită să-şi continue activitatea, împreună cu noi, de îndeplinire a sarcinilor puse de Congresul al X-lea şi de înfăptuire a hotărîrilor acestuia. Dar se pare că legile biologice, naturale, sînt mai puternice şi, pînă la urmă, îşi spun cuvîntul — şi eie au determinat pe tovarăşul Maurer să ceară eliberarea sa din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri, neputînd efectua o activitate permanentă şi susţinută în îndeplinirea acestor sarcini. Sper insă că hotărîrea plenarei Comitetului Central de a satisface această cerere va fi însoţită încă o dată de aprecierea activităţii şi a meritelor pe care tovarăşul Maurer le are faţă de poporul nostru, faţă de partid şi de cauza socialismului. Sperăm că şi în continuare sănătatea îi va permite — şi dorim ca ea să se amelioreze — să poată participa, în limitele posibilităţilor, împreună cu noi toţi, cu Comitetul Central, cu Comitetul Executiv, cu clasa noastră muncitoare, cu poporul nostru, la înfăptuirea programelor viitoare de înflorire şi dezvoltare a patriei noastre socialiste. Cu aceste gînduri şi în acest spirit, propun plenarei Comitetului Central să ia în considerare această cerere. Eliberîndu-l pe tovarăşul Maurer din această funcţie, să îi urăm sănătate, ca împreună cu noi să poată participa la diferite activităţi. Sunt destule de făcut şi sperăm că el va putea să facă, şi în viitor, în condiţii bune, acest lucru. Propun plenarei să aprobe această cerere a tovarăşului Maurer. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu vorbind in cadrul lucrărilor plenarei Cuvintul Io Ion Gheorghe Stimaţi tovarăşi. Cererea aceasta este rezultatul unei adinei confruntări a mea cu mine însumi şi cu posibilităţile mele. După o viaţă pusă în slujba unei cauze, pe care o voi servi atîta vreme cit voi putea şi cit timp voi trăi, am ajuns la concluzia că sarcina ce mi-a fost încredinţată în trecut de plenară — de a prezida Consiliul de Miniştri — a devenit prea grea pentru umerii mei. Iată de ce am făcut această scrisoare şi sunt recunoscător plenarei pentru că m-a ajutat să închei în timp potrivit acest capitol de viaţă. Tovarăşul Ceauşescu a spus la adresa mea cuvinte frumoase, în legătură cu ceea ce am reuşit să fac. îi mulţumesc pentru acest lucru. Am reuşit să disting în spusele lui semnele existenţei unei afecţiuni prieteneşti pe care o are faţă de mine. Acest lucru va rămîne în mintea mea şi va stărui ecoul acestor cuvinte în sufletul meu. Vă mulțumesc pentru atenție, tovarăși. Cuvintul lo Nicolae De Stimaţi tovarăşi, Aş dori, în numele plenarei şi al meu, să felicit pe tovarăşul Manea Mănescu şi pe ceilalţi tovarăşi şi să le urez succes în activităţile de răspundere ce le-au fost încredinţate sau pentru care au fost propuşi. Desigur, doresc să exprim speranţa noastră, a tuturor, că — mai cu seamă tovarăşul Manea Mănescu, dar şi ceilalţi tovarăşi, pentru că fiecare are sarcini importante — se vor strădui ca, împreună cu colectivul în care lucrează, să aplice cit mai ferm linia generală a partidului de înfăptuire a programului de dezvoltare economică şi socială a ţării, de ridicare a nivelului de trai material şi spiritual al poporului nostru. Vom aprecia munca fiecăruia după felul în care va şti să lupte şi să acţioneze pentru a înfăptui linia generală a partidului, fiecare in sectorul său de activitate şi toţi în comun, ca un organism unic, ce trebuie să funcţioneze în strînsă unitate. Cu aceasta, se doresc succes în activitatea lor !