Scînteia Tineretului, octombrie 1962 (Anul 18, nr. 4162-4187)

1962-10-14 / nr. 4173

rintre primii utemişti care au luat cuvîntul în adunarea de dare de seamă şi alegeri a organizaţiei de bază U.T.M. de la Uzina „Metalica“ din Capitală a fost şi controlorul de calitate Constantin Drăgoi, care a spus, printre altele : „ în anul care se apropie acum de sfîrşit, în faţa colectivului uzinei noastre au stat sarcini importante. Aşa cum a arătat şi darea de seamă, a sporit nu numai numărul sortimentelor, dar a trebuit să producem piese care au solicitat şi solicită un mai înalt grad de tehnicitate. In anul care vine, uzina va produce un sortiment mai larg de piese de schimb pentru maşini agricole, va creşte, de asemenea, volumul produselor destinate exportului. De aceea, eu cred că a procedat bine comitetul organizaţiei de bază U.T.M. punînd în centrul activităţii sale mobilizarea tuturor forţelor tineretului din uzina noastră la creşterea continuă a calităţii produselor. Dezbaterile au arătat că în această privinţă, comitetul organizaţiei de bază U.T.M. a întreprins cîteva acţiuni interesante. Aşa, bunăoară, problema calităţii produselor a constituit în cîteva rînduri subiectul unor noi dezbateri în adunările generale U.T.M. — La baza obţinerii produselor de calitate superioară trebuie să stea însă preocuparea pentru continua ridicare a calificării, pentru cunoaşterea şi aplicarea celor mai noi procedee tehnologice. Aproape toţi cei care au luat cuvîntul, plecînd de la această concluzie amintită în adunare de utemistul Tudor Oancea, au analizat pe larg activitatea desfăşurată de organizaţia de bază U.T.M. pentru continua ridicare a calificării profesionale a tineretului. Dezbaterile au reliefat, bunăoară, modul în care comitetul organizaţiei de bază U.T.M. a sprijinit organizarea cursurilor de ridicare a nivelului profesional al tineretului. Pe baza indicaţiilor organizaţiei de partid, încă în luna martie, comitetul organizaţiei de bază U.T.M., împreună cu comitetul sindicatului au organizat o consultare largă a tuturor tinerilor din uzină în legătură cu măsurile privind creşterea gradului lor de calificare. Ţinînd seamă de propunerile tinerilor şi de nevoile producţiei, s-a propus conducerii uzinei organizarea, pe meserii, a trei cursuri de ridicare a calificării. Perseverent, comitetul nu s-a declarat mulţumit cu ceea ce a făcut. Participînd la predările lecţiilor, membrii comitetului au observat că uneori lectorii se pierdeau în generalităţi, că repetau ceea ce tinerii învăţaseră în şcoala profesională. Or, tinerii aveau nevoie de cunoştinţe legate de problemele actuale ale producţiei, de practică, pentru a folosi mai bine, cu mai mare randament maşinile de o înaltă tehnicitate cu care este înzestrată uzina, pentru a putea executa bine piesele care se pun în lucru. Organizînd o consfătuire cu tinerii ingineri, lectori ai cursurilor de ridicare a calificării, comitetul U.T.M. a propus introducerea în programele analitice a unor asemenea teme. Totuși, cursurile de ridicare a calificării, chiar pe marginea adunării de dare de seamă și alegeri de la Uzina „Metalica“ din Capitală * * mai bine organizate, n-au putut satisface în întregime cerinţele tinerilor, setea lor de cunoaştere. De aceea, comitetul U.T.M. a acordat în acelaşi timp o susţinută atenţie propagandei tehnice, popularizării şi răspîndirii cărţii de specialitate. Inginerul utemist Nicolae Stănculescu, lector al unui curs de ridicare a calificării spunea în adunare: Succese am obţinut noi destul de importante, dar lucrurile n-au mers chiar ca pe roate. Nu este un secret pentru nimeni că tineri ca Mihai Alecu, Emil Cojocaru, Dumitru Milcu, Mihai Tincu ne fac încă destule greutăţi în îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan şi mai ales în realizarea unor produse de bună calitate. — Şi ei — a intervenit prompt un utemist — au fost încadraţi în cursurile de ridicare a calificării, dar nu au luat parte decit la una sau două lecţii. — Comitetul nostru — a continuat inginerul Stănculescu — s-a împăcat cu „explicaţia“ acestor tineri care îşi motivau absenţele de la cursurile de ridicare a calificării cu faptul că lucrau în diferite ture. Acesta este un fals argument. Postul utemist de control a sesizat că în cazul acestor tineri avem de-a face cu o atitudine de automulţumire. Cînd îi chemam la cursuri, unii ne răspundeau cam aşa: „Ia mai slăbiţi-mă cu calificarea, eu am urmat şcoala profesională. Cit îmi trebuie, am învăţat, eu nu vreau să ajung inginer“. In cuvîntul lor, utemiştii, criticînd cu asprime atitudinea înapoiată a acestor tineri, au arătat totodată că era de datoria comitetului organizaţiei de bază U.T.M. să-i ajute concret pe aceşti tineri să înţeleagă că poziţia lor de automulţumire constituie o piedică în calea efortului general al întregului colectiv de creştere a calităţii produselor uzinei. — Schimburile de experienţă — arăta Aneta Picoş — s-au dovedit a fi deosebit de valoroase pentru îmbogăţirea cunoştinţelor noastre profesionale. Cite lucruri interesante despre organizarea locului de muncă, despre căile de economisire a metalului nu am învăţat în schimburile de experienţă organizate cu tinerii de la uzinele „Tudor Vladimirescu“ şi „Semănătoarea” ! Dar cu o floare, tovarăşi, nu se face primăvară. Comitetul nostru s-a mulţumit cu organizarea doar a cîtorva acţiuni de acest fel şi a început să se laude cu ele tot anul, în loc să persevereze în a organiza şi altele. Criticînd această stare de lucruri utemiştii au propus ca în viitor să se organizeze cu mai multă regularitate, împreună cu comitetul sindicatului schimburi de experienţă. S-a propus ca schimburile de experienţă să nu se facă aşa, „în general“, cu toţi tinerii, ci pe meserii, pe specialităţi. Hotărîrea adoptată de adunare este, de altfel, destul de bogată la acest capitol — ridicarea calificării profesionale. Printre altele, s-a hotărît să se ia măsuri pentru organizarea unui curs de perfecţionare a calificării cu o tematică superioară celor ce au funcţionat pînă în prezent. S-a hotărît să se organizeze cu regularitate pe grupe, în ateliere, cu sprijinul tehnicienilor şi al inginerilor, discuţii asupra calităţii produselor executate de tineri. Utemiştii au propus ca noul comitet al organizaţiei de bază U.T.M. să organizeze mai multe concursuri „Cine ştie meserie, cîştigă“. Analizînd cu aceeaşi maturitate şi celelalte laturi ale muncii organizaţiei, adunarea generală de dare de seamă şi alegeri U.T.M. de la Uzina „Metalica“ și-a îndeplinit sarcina, constituind un punct de plecare pentru o rodnică activitate în viitor. I. MARIAN ȘERBU Consiliul de Miniştri al R. P. Române a emis recent o hotărîre privind prezentarea unor absolvenţi la examenul de stat în învăţămîntul superior. Conform acestei hotărîri, absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior din seriile 1959-1960 şi anterioare, care n-au promovat examenul de stat, se pot prezenta, pentru ultima oară, la una din sesiunile acestui examen din anul 1963. * Vineri seara a sosit în Capitală A. C. Normann, ministrul pisciculturii din Danemarca, care va face o vizită în ţara noastră. La sosire, pe aeroportul Băneasa, oaspetele a fost întîmpinat de ministrul industriei alimentare Janos Fazekas, de funcţionari superiori din minister, precum şi de W. Winther Schmith, însărcinat cu afaceri ad-interim al Danemarcei la Bucureşti. * La Timişoara au continuat lucrările celei de a IV-a consfătuiri de sudură şi încercări de metale, organizată de Baza de cercetări ştiinţifice a Academiei R. P. Române şi Institutul politehnic din Timişoara. Au fost prezentate 32 de comunicări tehnico-ştiinţifice întocmite de oameni de ştiinţă, cadre didactice şi ingineri de specialitate din ţară, de specialişti în domeniul sudurii de peste hotare. De asemenea au avut loc discuţii care au constituit un util schimb de păreri între specialiştii romîni şi cei din ţările prietene. * Intre TI şi 13 octombrie In Capitală a avut loc un seminar de arheologie la care au participat cercetători români şi sovietici, precum şi numeroşi invitaţi din partea muzeelor arheologice regionale şi raionale din țără. Au fost prezentate 20 de comunicări privind cercetările efectuate în ambele țări asupra epocii comunei primitive — paleoliticul superior, epoca bronzului, cultura Cucuteni, trecerea la prima epocă a fierului etc. * La spectacolul prezentat sâmbăta seara de Opera de stat din Iaşi, rolul Aidei din opera cu acelaşi nume de Verdi a fost interpretat de soprana Krystyna Jamroz de la Opera Naţională din Poznan (R. P. Polonă). (Agerpres) (Urmare din pag. I) tul 76 cuţite rebut, altele trebuiau remaniate pentru că muchiile nu aveau înclinaţiile indicate prin desenul tehnic. La o cercetare mai atentă, participanţii la raid scot la iveală cauzele: cuţitele fuseseră date spre executare tinerilor Mircea Găluşcă şi Ion Păun, rectificatori, proaspeţi absolvenţi ai şcolii profesionale, avînd mai puţină experienţă în muncă. Nimeni, nici maistrul Marin Nedea, nici comitetul U.T.M., nu s-au îngrijit ca acestor tineri să li se acorde asistenţa şi îndrumarea tehnică de care au absolută nevoie. — Dar consumul — cu aproape 50 la sută mai mare de plăcuţe dure, de unde provine ? Se constată că dintre cauze, trei sunt principale: 1. După cum s-a văzut, slaba calificare a unora dintre tinerii care lucrează în atelierul de ascuţitorie. 2. Din lipsă de pietre de polizor din carbură verde, se folosesc pietre de polizor din carbură neagră, care fac ca plăcuţele dure să capete fisuri în timpul ascuţirii lor. 3. Plăcuţele dure nu corespund normelor de consum ale atelierului : ele sunt procurate toate la dimensiuni mari, deşi aici se execută şi cuţite cu plăcuţe de dimensiuni reduse. Cîteva defecţiuni semnalate în secţiile prelucrătoare la folosirea dispozitivelor i-au condus pe membrii postului utemist de control şi pe participanţii la raidul acestuia şi la atelierul de dispozitive şi matriţe. Aici s-a încins o discuţie aprinsă între reprezentanţii sectoarelor 222 şi 223 şi cîţiva dintre muncitorii atelierului. Ea a fost însă deosebit de rodnică, scoţînd la iveală neajunsuri care privesc, atît munca atelierului dispozitive, cit şi aceea a sectorelor 222 şi 223, dar mai ales aceea a serviciului tehnic al uzinei unde lucrează foarte mulţi tineri. S-a stabilit că nepotrivirea unor repere în ansamblul dispozitivelor, care provoacă dese discuţii între sectoare, se datoreşte neglijenţei cu care sunt lansate în producţie unele dintre desenele tehnice. Nu întotdeauna desenele specifică toate cotele absolut necesare, sau le indică greşit, fapt care provoacă mari neajunsuri. In asemenea cazuri — şi acestea se întîmplă zilnic — serviciul tehnic este solicitat să intervină. Trec însă zile în şir pînă ce deficienţele sunt înlăturate. Astfel că atelierul de dispozitive — pentru a nu întîrzia lucrările — este nevoit să ia măsuri de unul singur. Aşa s-a întîmplat în cazul cu dispozitivul de găurit şi alezat carcase. Se notează propunerea ca un reprezentant al serviciului tehnic să lucreze în sectoare pentru a ţine permanent legătura cu atelierul de dispozitive și sectoarele prelucrătoare, în vederea rezolvării operative a tuturor acestor neajunsuri care împiedică executarea la timp a dispozitivelor, dar mai ales realizarea unor produse de calitate superioară. * Majoritatea produselor brigăzii de ajustori condusă de utemistul Mircea Tronaru de la atelierul de verificatoare sînt de cea mai bună calitate, cu toate că executarea lor necesită o înaltă precizie. Dar lucrînd neatent ei, au marcat uneori greșit mai multe verificatoare, creînd astfel posibilitatea producerii de rebuturi. — Este drept — spune responsabilul brigăzii — unele dintre verificatoare poartă marcaj corespunzător altor dimensiuni decit cele la care acestea sunt executate. Aici, după cum bine se constată, nu poate fi vorba decit de neglijenţă, de unele defecţiuni ce-şi au izvorul în slaba organizare a locului de muncă. Amestecul verificatoarelor dintr-un lot intr-altul în timpul executării operaţiei de marcare, vorbeşte de la sine. Acesta constituie şi o cauză care face ca noi să întîrziem cu livrarea unora dintre comenzile pe care le executăm. Nu ascundem lipsurile şi vom lua toate măsurile pentru ca munca noastră să se îmbunătăţească. Dar avem şi unele greutăţi. Primim spre executare comenzi care poartă specificaţia „urgent“. Mă folosesc de prilejul că avem de faţă reprezentanţi ai unor sectoare şi propun să se cerceteze acolo cauzele pentru care prea multe dintre aceste comenzi poartă o asemenea specificaţie, care ne împinge la lucru în asalt, şi, în ultimă instanţă, la superficialitate în muncă, ceea ce dăunează calităţii. Şi membrii postului utemist de control notează sugestiile şi propunerile făcute. „Cauzele comenzilor „urgente“, dotarea atelierului cu un microscop universal, procurarea de noi cale-etalon (cele existente fiind uzate), introducerea marcajului verificatoarelor prin pansonare“ etc. Raidul a luat sfîrșit, dar nu ca de obicei, în atelier. De data aceasta a fost organizată şi o consfătuire a participanţilor la raid. Au mai fost invitaţi şeful sectorului sculerie, tînărul inginer Petre Niţu şi secretarul comitetului organizaţiei de bază U.T.M. a sectorului, utemistul Marin Dumitru. A luat, de asemenea, parte tovarăşul Oprea Stelian, secretarul organizaţiei de partid. Discuţiile purtate au lămurit mai bine o serie de lucruri care ţin, mai ales, de colaborarea care trebuie să existe între sectorul sculerie şi celelalte sectoare. Comenzile „urgente“ despre care vorbea gtemistul Mircea Tronaru — de pildă — îşi au taina lor. In sectoarele prelucrătoare nu este ţinută o evidenţă strictă a consumului de S.D.V.-uri, nu se ştie precis unde sînt ele repartizate. Din această cauză se face exces de comenzi „urgente“ mai ales către sfîrşitul fiecărei luni. In afară de aceasta, diferite scule, dispozitive şi verificatoare nu sunt folosite cu grijă, nu sunt păstrate în dulapuri special amenajate. Unii tineri, printre care Ion Tudor, Gheorghe Briceag, folosesc verificatoarele în timp ce maşina funcţionează sau, lucrînd neatent, realizează un consum mare de spirale şi alezoare. Alţii, ca utemistul Jean Hăbuc, pierd sculele ce li se încredinţează sau le deteriorează, la prima folosire. Aşa a procedat tînărul Barbu Tudor care a deteriorat un cuţit sever care costă 1200 lei. Consfătuirea organizată s-a dovedit deosebit de utilă. Ea s-a încheiat cu următoarele propuneri: • Să se ceară sprijinul conducerii uzinei în privinţa aprovizionării sectorului sculerie cu abrazive de bună calitate şi cu plăcuţe dure la dimensiuni care să corespundă normelor de consum specifice sectorului. • Să se recomande serviciului metrologic al întreprinderii să facă reverificarea calelor-etalon şi să propună înlocuirea celor uzate. ® Conducerile tuturor sectoarelor uzinei să organizeze o evidență strictă a consumului de S.D.V.-uri în sectoarele respective. • Comitetul organizaţiei de bază U.T.M. de secţie, împreună cu comitetul sindicatului, să organizeze noi cursuri de ridicare a calificării profesionale a muncitorilor, în care să fie cuprinşi şi cei 40 de tineri care au absolvit în acest an şcoala profesională. Să se asigure asistenţa tehnică tinerilor nou veniţi în secţie. • Comitetul organizaţiei de bază U.T.M. să ia măsuri pentru aplicarea iniţiativei tinerilor de la Uzinele de autobuze şi troleibuze din Bucureşti privind organizarea locului de muncă. • Postul utemist de control îşi propune să organizeze raiduri comune cu posturile din celelalte sectoare, să facă schimb de materiale, caricaturi şi epigrame la adresa celor care produc scule de slabă calitate sau la adresa celor care nu folosesc S.D.V.-urile raţional. Aceste materiale să fie afişate în toate sectoarele. Să editeze o foaie volantă şi gazeta „Vorbeşte postul utemist de control“ prin care să fie afişate concluziile raidului întreprins. Pentru sondorii din echipa lui Ion Radu de la schela Băbeni, regiunea Argeş obiectivul principal al întrecerii este realizarea unor intervenţii rapide şi de bună calitate, Iată-i în fotografie la una din sondele puse de curînd în producţie. CAMPIONATELE MONDIALE LA VOLEI MOSCOVA 13 (Agerpres). In ziua a doua a campionatelor mondiale de volei au fost programate primele întreceri ale preliminariilor competiției feminine. Jucind la Moscova (grupa a IV-a) cu echipa R .F. Germane, reprezentativa R P. Româno a obținut victoria cu scorul de 3—0 (5, 2, 10). După cum scrie comentatorul sportiv al agenţiei TASS în cronica sa „superioritatea voleibalistelor romînce a fost evidentă“. In primul set echipa vest-germană a condus cu 4—1, dar echipa romînă a făcut apoi consecutiv 11 puncte cîştigînd pînă la urmă setul fără emoţii. Setul doi a durat 14’ fiind câştigat cu 15—2. In setul trei antrenorul echipei a introdus rezervele, aşa se explică că romîncele au cîştigat numai cu 15—10. Au continuat şi meciurile masculine. Iată cele mai importante rezultate: grupa I (Riga) Brazilia—Austria 3—0; Iugoslavia—Finlanda 3—0 ; grupa II-a (Leningrad) R. P. D. Coreeană—Belgia 3—0; R. P. Ungară—Italia 3—1; grupa IlI-a (Kiev) Japonia—R. P. Albania 3—0; grupa IV-a (Moscova) R. S. Cehoslovacă— R. P. Bulgaria 3—1. Echipa masculină a R. P. Romine a avut zi liberă. Astăzi voleibaliștii noștri întîlnesc echipa R. P. D. Coreene. Tripla infíliúie else fotbal fo IP. Toma Isifdi—IR., fi. Germană Astăzi la Bucureşti şi Dresda va avea loc tripla întîlnire internaţională de fotbal dintre echipele reprezentative ale R. P. Române şi R. D. Germane. în Capitală, pe stadionul „23 August", cu începere de la ora 13.30 se întîlnesc formaţiile de juniori. Din selecţionata ţării noatre vor face parte printre alţii Suciu, Grăjdeanu, Avram, Mureşan şi Nunweiller VI. Apoi de la ora 15,30 amatorii de sport vor putea urmări meciul dintre echipele de tineret ale celor două ţări. Formaţia noastră este alcătuită din Ghiţă, Pal, Petescu, Răcelescu, Popescu, Neşu, Matei, Dumitriu II, Gane, Hălăgean, Haidu. La Dresda, echipa reprezentativă a R. P. Române susţine al doilea meci internaţional al sezonului, întîlnind formaţia R. D. Germane, care în cursul acestui an a obţinut rezultate valoroase şi un meci egal: 2-2 cu echipa Iugoslaviei. Fotbaliştii români au sosit vineri la Dresda unde au efectuat în cursul după-amiezii un uşor antrenament de acomodare. Antrenorul C. Teaşcă nu a alcătuit încă formaţia definitivă din care nu vor lipsi însă Dungu, Zavoda II, şiOzon. (Agerpres) PE SCURT . Partida a 9-a a meciului pentru titlul mondial feminin de şah s-a terminat remiză la mutarea 62-a. Cu toate că la întrerupere Bîkova avea avantaj material, Gaprindaşvili a reuşit să forţeze remiza prin şah etern. Scorul meciului este acum de 7-2 în favoarea Nonei Gaprindaşvili căreia îi mai trebuie 1,5 puncte pentru a cîştiga titlul de campioană a lumii. „ în zilele de 20 şi 21 octombrie în sala sporturilor de la Floreasca va avea loc cea de-a 3-a ediţie a concursului internaţional de gimnastică la care vor participa echipele cluburilor Dinamo Moscova, Dynamo Berlin, Ruda Hvezda Praga, Dózsa Budapesta, Spartak Sofia, Gwardia Varşovia şi Dinamo Bucureşti. Se vor desfăşura întreceri masculine şi feminine. (Agerpres) .Todan Adriana şi Fodor Margareta de la Fabrica „Porţelanul“ din Cluj creatoare fruntaşe discutînd pe marginea noilor creaţii de obiecte de decor ce vor înfrumuseţa noile interioare Vizitele cineaştilor sovietici Continuîndu-şi călătoria In regiunea Bacău, delegaţia Asociaţiei de prietenie sovieto-romină a vizitat In cursul zilei de sîmbătă Fabrica de tevi din Roman şi cea de postav din Buhuşi, precum şi oraşul Bacău. Cineaştii sovietici care ne vizitează ţara cu prilejul festivalului filmului sovietic s-au întilnit sîmbătă dimineaţa cu artişti şi regizori bucureşteni, unde au fost salutaţi de Niki Atanasiu, artist emerit, prim-secretar al Asociaţiei oamenilor de artă din instituţiile teatrale şi muzicale din R. P. Romînă. După-amiază oaspeţii sovietici au făcut o vizită la Comitetul de stat pentru cultură şi artă. Aici au fost primiţi de Virgil Florea, vicepreşedinte al Comitetului. (Agerpres) Alte manifestări Sîmbătă au continuat sa aibă loc la oraşele şi satele ţării numeroase manifestări consacrate Lunii priteniei romîno-sovietice, în Capitală, la Casa universitarilor, acad. Ion Jalea, artist al poporului, preşedintele artiştilor plastici din R. P. Romînă, a conferenţiat despre „Plastica sovietică în epoca construcţiei desfăşurate a comunismului1", iar la sala Casei Centrale a Armatei, Artemiza Boldijar, redactor la Institutul de studii romîno-sovietic, a prezentat un jurnal de actualităţi tehnice sovietice. Balerini romîni, absolvenţi ai şcolii de coregrafie din Leningrad au susţinut, la Casa prieteniei româno-sovietice, un spectacol extraordinar de balet. La clubul uzinelor „Steagul roşu“ din Braşov au avut loc conferinţe pe temele „Comunismul — viitor luminos al omenirii , „Lupta oamenilor sovietici pentru o înaltă calitate a produselor", „Colaborarea economică romîno-sovietică“ şi altele. Numeroşi oameni ai muncii din Sighet au vizitat expoziţia intitulată „Un măreţ program de construire a comunismului". La cinematograful „Minerul“ din Baia Mare a avut loc deschiderea tradiţionalului festival al filmului sovietic cu filmul „9 zile dintr-un an". în satele regiunii Maramureş numai în prima zi a festivalului, filmele sovietice au fost vizionate de peste 25 000 de săteni. în regiunea Hunedoara la 21 de cinematografe săteşti se desfăşoară festivalul filmului sovietic la care au participat pînă acum peste 25 000 de ţărani colectivişti. Caravanele cinematografice s-au deplasat în 20 de sate de munte unde au organizat „Ziua filmului sovietic“. La clubul „Siderurgistul“ din Hunedoara a avut loc simpozionul „Societatea comunistă, societatea cu cel mai înalt nivel de trai din lume", în întreprinderile şi instituţiile din regiune au fost afişate peste 100 de fotomontaje cu aspecte din Uniunea Sovietică. Formaţii artistice de amatori ale sindicatelor din regiunea Galaţi au prezentat în săli de teatru, case de cultură şi cămine culturale peste 50 de spectacole. La Iaşi, Bîrlad, Paşcani, Huşi şi Vaslui, numeroşi cetăţeni au ascultat expuneri cu tema „U.R.S.S. în fruntea luptei pentru pace“ şi „Uniunea Sovietică, militantă activă pentru dezarmare generală şi totală“. La Casa prieteniei româno-sovietice din Craiova 300 de studenţi, elevi şi profesori au participat la o seară de recenzii unde a fost prezentat romanul „Consulul negru" de A. Vinogradov. O sărbătoare a celor de 14 ani (Urmare din pag. I) le-a vorbit în această zi tovarăşul Gavril Gîtlan, primsecretar al Comitetului raional U.T.M. Hîrlău şi tovarăşul căpitan Ion Banciu, comandantul Miliţiei raionale. Cu un deosebit interes au ascultat participanţii la această sărbătoare a tinerilor de 14 ani cuvîntul tovarăşului Virgil Trofin, prim-secretar al Comitetului Central al U.T.M. Vorbitorul a arătat că fiecare tînâr primind buletinul de identitate, trebuie să înţeleagă că a primit în mînă un act însemnat din partea statului nostru democrat-popular, o confirmare a mersului său pe drumul maturităţii, o consemnare a încrederii ce i se acordă şi în acelaşi timp a unor cerinţe ce i se pun în faţă. In orice împrejurare din viaţă, în muncă, la şcoală, în relaţiile cu tovarăşii şi prietenii săi, tînărul cetăţean al patriei noastre trebuie să dovedească o înaltă conştiinţă cetăţenească, să respecte ca lumina ochilor legile ţării, să manifeste un puternic spirit colectivist, să înveţe cu pasiune, să se pregătească pentru viaţă, să fie cinstit şi corect, să-şi respecte tovarăşii. Deşi sala de festivităţi din centrul Hîrlăului nu are mai mult de 250 de locuri, totuşi alături de emoţia şi bucuria celor de 14 ani, s-au aflat peste 2 500 de părinţi, rude şi prieteni care au putut asculta tot ce s-a întîmplat aidoma. Staţia de radioficare a transmis celor 2 300 de părinţi din comunele Cepleniţa, Scobinţi, Hîrlău şi Deleni întreaga festivitate. Din păcate programul artistic ce a urmat, prezentat de ★ o echipă artistică a Şcolii medii din Hîrlău, a dezamăgit pe micii spectatori. Deşi în programul artistic erau trecute o seamă de recitări valoroase şi coruri apreciate, formaţia artistică s-a prezentat deosebit de slab, făcând impresia că improviza totul. Direcţiunea acestei şcoli nu şi-a adus aportul la sărbătoarea tinerilor de 14 ani, lucru cu atît mai regretabil cu cit este vorba de o şcoală. Direcţiunea şcolii are datoria să acţioneze cu mai mult spirit de răspundere decit pînă acum luînd astfel de măsuri care să ducă la formarea unei bune echipe artistice a şcolii şi apreciată în raion. „OAMENI ŞI FIARE“ Seria a II-a O coproducţie a studiourilor cinematografice „M. Gorki” din Moscova şi a studioului ,,Bela”-Berlin Scenariul şi regia: S. GHERASÎMOV Roman cinematografic în două părţi. Viaţa plină de încercări a lui Alexei Pavlov, căzut prizonier în Războiul pentru Apărarea Patriei şi care se întoarce în ţară după 17 ani de peregrinări umilitoare în străinătate. In rolurile principale: NIKOLAI EREMENKO, TAMARA MAKAROVA, V. DORONIN, JANNA BOLOTOVA şi alţii. In cadrul Festivalului filmului sovietic, azi 14 octombrie la cinematograful „Republica” In cadrul Festivalului filmului sovietic la 15 octombrie la cinematograful „Republica” cum copacii mm mari O producţie a studioului „Maxim Gorki” din Moscova în regia lui L. Kulidjanov Film de înalt nivel artistic care redă forţa educativă a societăţii sovietice, în stare să transforme pînă și cele mai slabe caractere. In rolurile principale: IURI NIKULIN, INNA GULAIA, LEONID KURAVLEV.