Scînteia Tineretului, mai 1972 (Anul 28, nr. 7140-7165)

1972-05-16 / nr. 7152

„SCâNTEIA TINERETULUI" pag. 2 ADUNAREA JUBILIARA de la Casa de cultură a municipiului Drobeta Turnu Severin Ora 13,30. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat se îndreaptă spre Casa de cultură a municipiului Turnu Severin pentru a lua parte la adunarea jubiliară prilejuită de aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta şi de sărbătorirea a nouă decenii de existenţă a Uzinei de vagoane din Turnu Severin.In sală sunt prezenţi membrii comitetelor judeţean Mehedinţi al P.C.R. şi municipal Turnu Severin al P.C.R., deputaţii consiliilor populare judeţean şi municipal, muncitori, ingineri şi tehnicieni din cadrul întreprinderii sărbătorite, din celelalte unităţi economice din localitate, intelectuali, activişti de partid şi de stat, alţi cetăţeni ai municipiului. Se află, de asemenea, primii secretari ai comitetelor municipale de partid şi primari ai municipiilor din întreaga ţară, precum şi delegaţii de partid şi de stat din oraşele riverane Kladovo şi Negotin din R.S.F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. Sosirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat ■ la adunarea jubiliară este întâmpinată cu aplauze prelungite, cu urale. Minute în şir, cei prezenţi scandează „Ceauşescu — P.C.R.„Ceauşescu şi poporul“. In prezidiul adunării iau loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Elena Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer şi Elena Maurer, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ştefan Andrei, precum şi Traian Dudaş, prim -secretar al Comitetului judeţean Mehedinţi al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, reprezentanţi ai uzinei de vagoane sărbătorite, reprezentanţi ai oamenilor muncii din municipiu şi judeţ. Luînd cuvîntul, tovarăşul Traian Dudaş a spus : Trăim astăzi momente deosebit de importante în viaţa municipiului Turnu Severin şi a judeţului Mehedinţi, prilejuite de sărbătorirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta, străveche aşezare daco-romană, cu puternice rezonanţe în istoria milenară a poporului nostru, şi de sărbătorirea a 90 de ani de la înfiinţarea Uzinei de vagoane din Turnu Severin, mare unitate a industriei mehedinţene, cu bogate tradiţii în lupta revoluţionară a proletariatului, cunoscută pe ansamblul economiei naţionale prin produsele sale de nivel tehnic şi calitativ ridicat. Avem deosebita cinste ca la adunarea noastră jubiliară şi manifestările consacrate acestor aniversări, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din judeţul Mehedinţi, să adresăm, cu toată dragostea şi căldura inimilor noastre, tradiţionalele urări de bun venit conducerii de partid şi de stat, celui mai iubit fiu al partidului şi poporului român, strălucit exponent al înţelepciunii şi geniului său creator, militant de seamă al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, stimat şi preţuit în întreaga lume, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Vă rog să-mi permiteţi, de asemenea, să aducem cele mai calde urări de bun sosit tovarăşei Elena Ceauşescu, tovarăşului Ion Gheorghe Maurer şi tovarăşei Elena Maurer. Salutăm cordial pe reprezentanţii organelor judeţene şi municipale din ţară, pe toţi oaspeţii care ne onorează cu prezenţa la aceste festivităţi. Împreună cu întregul popor, locuitorii Mehedinţiului şi Severinului îşi exprimă încă o dată, şi cu acest prilej, mult iubite tovarăşe secretar general, ataşamentul lor profund la întreaga politică internă şi externă a partidului şi statului. Comuniştii, toţi oamenii muncii dau o înaltă apreciere şi aprobă din toată inima munca neobosită şi contribuţia remarcabilă pe care o aduceţi în aplicarea creatoare a principiilor marxism-leninismului, pentru slujirea cu abnegaţie a, intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale poporului, pentru continua dezvoltare a tuturor localităţilor ţării noastre şi creşterea prestigiului ei în lume. Asemenea celorlalte oraşe ale patriei, Turnu Severin — pînă mai deunăzi înapoiat din punct de vedere economic — a creat tradiţii şi renume unei industrii în plină dezvoltare, dinamice şi competitive.Aplicînd în viaţă preţioasele dumneavoastră indicaţii, date cu prilejul vizitei de lucru din septembrie 1971, colectivele de oameni ai muncii din municipiul Turnu Severin şi din judeţul Mehedinţi, sub conducerea şi îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid, au îndeplinit şi depăşit sarcinile la principalii indicatori în primul an al actualului cincinal, iar pe primele patru luni ale acestui an, au obţinut succese remarcabile, exprimate printr-ocreştere a volumului producţiei globale industriale de 38,3 la sută. Aşadar, municipiul Turnu Severin se prezintă la multiseculara sa aniversare cu o producţie globală industrială de trei ori mai mare debit în anul 1970, cu un ritm mediu anual de peste 24 la sută. In aplauzele asistenţei, vorbitorul a declarat apoi deschisă adunarea festivă consacrată sărbătoririi a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta-Turnu Severin şi a 90 de ani de la înfiinţarea Uzinei de vagoane. Acest moment a fost marcat de solemnitatea înmînării unor înalte distincţii. Intr-o atmosferă de vibrant entuziasm, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat înaltele distincţii. Tovarăşul Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, a dat citire Decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin, „Ordinul Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, precum şi titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi Medalia de aur „Secera şi Ciocanul“ unor muncitori ai Uzinei de vagoane, întreaga asistenţă aplaudă şi ovaţionează îndelung, exprimindu-şi recunoştinţa faţă de conducerea partidului şi statului pentru înalta preţuire acordată activităţii depuse de colectivele oamenilor muncii de pe aceste meleaguri. In cadrul adunării, au fost înmânate, de asemenea, pentru merite deosebite în muncă, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin, „Ordinul Muncii“ clasa I tovarășului Vasile P. Bacalu, directorul Uzinei de vagoane ; ordinul „23 August“ clasa a II-a tovarășilor Constantin V. Bălulescu, ajustor, Alexandru C. Căprare, inginer, Nicolae N. Ciurel, timplar, şi Iulian N. Megan, lăcătuş la Uzina de vagoane. Prin acelaşi Decret al Consiliului de Stat au mai fost conferite 47 de ordine şi 87 medalii ale Republicii Socialiste România unor muncitori, maiştri, tehnicieni şi ingineri de la Uzina de vagoane. Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existenţă atestată documentar a municipiului, pentru merite deosebite în muncă, s-a înmînat, în cadrul adunării, ordinul „Meritul cultural“ clasa I tovarăşului Mişu Davidescu, profesor, director al Muzeului „Porţile de Fier“, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa a II-a tovarăşului Virgilul D. Balaure, pensionar ; ordinul „23 August" clasa a II-a tovarăşilor Ion. D. Albuleţu, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular al judeţului Mehedinţi, Ion N. Gaşpar, pensionar, şi Iulian Gh. Ploştinaru, activist de partid ; „Ordinul Muncii“, clasa a II-a, tovarăşului Aurelian N. Bogdan, activist de partid, şi ordinul „Meritul cultural“, clasa a II-a tovarăşului Mihail I. Guşîţă, pensionar. Prin acelaşi decret al Consi liului de Stat au mai fost conferite 33 de ordine şi 48 medalii ale Republicii Socialiste România unor muncitori, tehnicieni, ingineri, activişti de partid şi de stat, cetăţeni ai municipiului. In continuarea adunării festive, a luat cuvintul Ion Radu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Drobeta Turnu Severin, preşedintele Consiliului popular municipal. Vă rugăm să ne îngăduiţi — a spus el — ca, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din municipiul Drobeta Turnu Severin, să exprimăm cele mai calde mulţumiri, profunda noastră recunoştinţă conducerii partidului şi statului, personal secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru înaltele distincţii acordate municipiului Drobeta Turnu Severin, Uzinei de vagoane, unor oameni ai muncii şi activişti de partid şi de stat, distincţii care reprezintă o cinstire a luptei şi muncii înaintaşilor noştri, o dovadă a aprecierii eforturilor pe care, împreună cu întregul popor, le depun locuitorii Severinului, pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor şi obiectivelor ce ne revin din amplul program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Exprimînd întreaga noastră gratitudine pentru marea onoare ce ne-aţi făcut-o de a fi prezent la această sărbătoare şi a ne înmîna personel, înaltele distincţii, ne angajăm, stimate tovarăşe secretar general, că vom munci cu abnegaţie şi totală dăruire, cu responsabilitate civică şi patriotică, pentru a adăuga noi succese la bilanţul înfăptuirilor de pînă acum. Existenţa municipiului nostru de aproape două milenii are o importanţă deosebită in viaţa poporului român, ilustrează permanenţa şi continuitatea sa istorică, sporind tot mai mult sentimentele noastre de adine respect şi înaltă cinstire a pămîntului românesc, a gloriei străbune lăsate de strămoşi, faţă de curajul, dîrzenia şi dorinţa lor,, de libertate, faţă de luptele pe care poporul nostru, clasa muncitoare în frunte cu comuniştii, le-au dus împotriva exploatării, a nedreptăţilor sociale, pentru o viaţă liberă şi independentă. Dezvoltîndu-se ca un puternic centru muncitoresc, această aşezare modernă, în care seîmbină armonios trecutul cu prezentul socialist, prefigurează un viitor luminos şi se înscrie în rîndul oraşelor care îşi afirmă zi de zi, tot mai profund, marile sale posibilităţi economice şi social-culturale. La această sărbătoare ne prezentăm, tovarăşe secretar general, cu bucuria victoriilor dobîndite în cincinalul încheiat şi în etapa pe care am parcurs-o din actualul cincinal, dar şi cu hotărîrea nestrămutată de a participa cu toate forţele şi capacitatea noastră la înfăptuirea obiectivelor şi sarcinilor ce ne revin, pentru continua înflorire a municipiului Drobeta Turnu Severin, pentru sporirea contribuţiei judeţului nostru la dezvoltarea generală a patriei noastre socialiste. Tot ce s-a înfăptuit, sub conducerea partidului, in municipiul Drobeta Turnu Severin şi în judeţul Mehedinţi, în ultimul sfert de veac, rezultatele activităţii noastre economice şi social-culturale sunt o reflectare fidelă a politicii înţelepte a Partidului Comunist Român pentru dezvoltarea armonioasă a tuturor zonelor ţării, pentru creşterea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu acest prilej, vă rog să-mi permiteți, stimate tovarăşe secretar general, ca, in numele organizaţiei de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, să vă raportăm că am respectat şi îndeplinit cu înaltă răspundere îndemnurile deosebit de preţioase pe care ni le-aţi dat cu prilejul vizitei de lucru din luna septembrie a anului trecut, că fiecare comunist, fiecare om al muncii este animat de dorinţa fierbinte de a contribui, cu toate forţele, la dezvoltarea şi înflorirea municipiului Drobeta Turnu Severin şi a judeţului nostru. înaltele aprecieri date de dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, tradiţiilor de luptă şi de muncă ale muncitorimii severinene au constituit un permanent izvor de energii creatoare, un prilej de exprimare a hotăririi tuturor de a trăi şi munci în chip socialist şi comunist, in spiritul amplului program de măsuri adoptat, la propunerea dumneavoastră, de Plenara Comitetului Central din noiembrie 1971. Vă asigurăm, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, învăţind din exemplul dumneavoastră luminos, de înalt patriotism şi spirit revoluţionar, de totală dăruire în muncă pentru binele şi fericirea poporului, oamenii muncii din municipiul Drobeta Turnu Severin, din întreg judeţul Mehedinţi îşi vor pune în valoare toată experienţa, competenţa profesională, capacitatea şi energiile de care dispun pentru a-şi spori contribuţia la făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Mulţumindu-vă încă o dată, din toată inima, pentru participarea la festivităţile noastre jubiliare, vă dorim, iubite tovarăşe secretar general, viaţă îndelungată, multă sănătate şi putere de muncă, noi şi strălucite succese în activitatea de mare răspundere încredinţată de partid şi popor. Ca semn al dragostei şi recunoştinţei noastre pentru grija deosebită pe care o poartă conducerea partidului şi statului, dumneavoastră personal, dezvoltării şi înfloririi municipiului şi judeţului nostru, vă rugăm, mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, să primiţi cheia de aur şi placheta jubiliară a municipiului Drobeta Turnu Severin 1850. In aplauzele participanţilor la adunare, primarul municipiului Drobeta Turnu Severin înminează tovarăşului Nicolae Ceauşescu cheia de aur a municipiului şi placheta jubiliară „Drobeta Turnu Severin — 1850“. De asemenea, a fost înmînată placheta jubiliară „Drobeta Turnu Severin — 1850“ tovarăşei Elena Ceauşescu, tovarăşului Ion Gheorghe Maurer şi soţiei sale, Elena Maurer, tovarăşilor Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu şi Ştefan Andrei. ...Un moment solemn, întreaga sală este inundată de un mare grup de pionieri. Un detaşament al micuţilor cetăţeni ai municipiului urcă la masa prezidiului şi înminează tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei . Elena Ceauşescu, tovarăşului Ion Gheorghe Maurer şi celorlalţi oaspeţi bogate buchete de flori. De la tribuna adunării jubiliare, pioniera Eleonora Fojica transmite tovarăşului Nicolae Ceauşescu salutul pionierilor severineni. Cei mai tineri locuitori ai municipiului Turnu Severin, pionierii, vă transmit prin noi, într-un buchet sărbătoresc, sentimentele noastre de dragoste, de preţuire şi respect pentru tot ce s-a înfăptuit în municipiul nostru. Pentru noii 1850 de ani de existenţă a municipiului Drobeta, azi Turnu Severin, înseamnă : formarea poporului român, lupta îndirjită pentru apărarea gliei strămoşeşti de-a lungul vremii, destinul unui popor avînd sentimentul demnităţii, al curajului şi bărbăţiei, care s-a ■ îrtîlnit cu asprimea istoriei în momente epopeice, ieşind mereu învingător. Iată de ce, şi cu acest prilej, cinstim pe Decebal şi Traian, pe Mircea cel Bătrin şi pe Mihai Viteazul, pe domnul Tudor şi pe Bălcescu, pe eroii războiului de neatîrnare şi pe cei din primul şi al doilea război mondial, pe înaintaşii mişcării muncitoreşti, pe comuniştii care s-au jertfit pentru eliberarea patriei de sub jugul fascist, pe care memoria noastră îl păstrează la loc de cinste. Iată de ce cinstim devotamentul faţă de patrie şi spiritul de sacrificiu al clasei muncitoare condusă de Partidul Comunist Român, în cei peste 50 de ani de existenţă a partidului, pe iubitul nostru părinte şi conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Oamenii muncii de pe aceste meleaguri au construit şi au înfrumuseţat continuu acest oraş, a cărui vîrstă o sărbătorim astăzi. Municipiul Drobeta Turnu Severin, aşezare străveche, în care trecutul şi prezentul sunt puternic reprezentate s-a dezvoltat şi se dezvoltă mereu, ca urmare a politicii înţelepte a Partidului Comunist Român. De sub patina vremurilor se păstrează ruinele podului lui Apollodor, durat de legiunile romane, simbol al cutezanţei unei epoci îndepărtate. Tot pe Dunăre, se înalţă astăzi falnică una din cele mai mari cetăţi ale luminii, aceea de la Porţile de Fier, simbol al cutezanţei epocii noastre socialiste. Noi, pionierii, suntem hotărâţi să fim urmaşi demni ai comuniştilor, să muncim cu pasiune, pentru a spori realizările prezentului, pentru a face din România o ţară a demnităţii şi prosperităţii umane, aşa cum au visat-o părinţii şi strămoşii noştri din toate veacurile, aşa cum doriţi dumneavoastră, împreună cu întregul popor. Suntem mindri de poporul căruia îi aparţinem şi promitem în aceste momente solemne că ne vom forma pentru muncă şi viaţă, sub semnul cinstei, al adevărului şi datoriei faţă de patrie, după exemplul luminos al comuniştilor, al celui mai iubit fiu şi conducător al partidului şi poporului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, căruia îi dorim din toată inima viaţă îndelungată, sănătate şi putere de muncă, pentru continua înflorire a României socialiste. După salutul pionierilor, în continuarea adunării festive, a vorbit inginer Vasile Bacalu, directorul Uzinei de vagoane a municipiului Drobeta Turnu Severin, care a spus : In numele Biroului Comitetului de partid, al Comitetului oamenilor muncii de la Uzina de vagoane, permiteţi-mi să exprim marea bucurie pe care o trăim şi mulţumirile noastre tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat pentru vizita de lucru făcută astăzi în uzina noastră, pentru onoarea deosebită ce ne-a fost acordată, de a participa la această adunare festivă. Este deosebit de plăcut şi emoţionant pentru noi faptul că, la aniversarea celor nouă decenii de existenţă, Uzina de vagoane a fost distinsă cu Ordinul Muncii clasa I, iar un număr însemnat de muncitori, ingineri şi tehnicieni au primit înalte titluri, ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Noi vedem în aceasta o înaltă preţuire pe care conducerea partidului şi statului, dumneavoastră personal, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, o acordaţi colectivului nostru de muncă, tradiţiilor de luptă revoluţionară ale muncitorilor din municipiul Drobeta Turnu Severin, pentru care vă mulţumim din adîncul inimii şi ne angajăm solemn să fim mereu în primele rînduri ale luptei pentru înfăptuirea politicii partidului. Astăzi, cînd aniversăm nouă decenii de existenţă a uzinei, devenită in anii construcţiei socialiste un puternic obiectiv industrial, este bine să cunoaştem că la primele ei începuturi lucrările se efectuau în aer liber şi în totalitate manual. Abia în 1893 s-a construit o hală de 1 560 mp. şi s-au adus cîteva utilaje care erau antrenate de forţa aburului. Trebuie menţionat, de asemenea, că abia după 40 de ani de la înfiinţare, în 1923, energia electrică îşi găseşte loc în uzină pentru producţie. Această situaţie exprimă cit se poate de concludent in ce condiţii făceau muncitorii noştri de atunci reparaţiile generale la locomotive şi reparaţiile periodice la vagoane Sudura electrică a fost introdusă în uzină abia în anul 1942, iar astăzi ea constituie principalul procedeu al activităţii noastre de producţie. In acele condiţii deosebit de grele de muncă şi de viaţă s-a format conştiinţa înaintată a muncitorilor de la Atelierele C.F.R., care s-a manifestat tot mai mult ca o forţă revoluţionară în acţiunile revendicative, economice şi politice organizate de mişcarea socialistă şi comunistă. Treptat, în uzină au apărut şi activat numeroase nuclee comuniste, ceferiştii severineni aducînd o contribuţie însemnată la lupta generală a clasei muncitoare din România pentru edificarea societăţii cu care astăzi ne mîndrim. Numeroase sunt sectoarele de producţie in care-şi desfăşoară activitatea pentru realizarea sarcinilor de partid şi de stat foşti muncitori ai uzinei, comunişti de nădejde, care au învăţat abecedarul vieţii, al activităţii politice în uzina severineana. Exprimăm recunoştinţa noastră fierbinte conducerii partidului, personal tovarăşului secretar general Nicolae Ceauşescu, pentru politica înţeleaptă a partidului şi statului, de dezvoltare şi perfecţionare a forţelor de producţie la întreg teritoriul ţării, politică ce se reflectă şi în uzina noastră. Hotărîrea partidului şi guvernului ca, începind din anul 1960, uzina severineană să treacă de la reparaţii de material rulant la construcţii de vagoane-marfă a permis folosirea, cu rezultate superioare, a potenţialului uman şi material din această parte a ţării. Vă rog să-mi permiteţi ca, în numele colectivului de muncă al Uzinei de vagoane să ne angajăm cu acest prilej, în faţa conducerii de partid şi de stat, a dumneavoastră personal, tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, că vom înfăptui cu înaltă răspundere partinică şi patriotică sarcinile ce ne sunt încredinţate, că ne vom perfecţiona continuu metodele de muncă şi de conducere a activităţii economice a uzinei, la nivelul sarcinilor trasate de partid, în aşa fel incit să sporim contribuţia noastră la opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate in scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România. Luînd cuvîntul, profesoara Jenica Ştefănescu, director adjunct al Liceului nr. 3 Turnu Severin, a spus : Vă rog să-mi îngăduiţi ca, în numele intelectualilor din acest străvechi municipiu, să adresez din toată inima tovarăşului Nicolae Ceauşescu sentimentele noastre de adîncă bucurie, pentru cinstea ce ne-o face de a participa alături de noi la aniversarea a 1850 de ani de la atestarea documentară a municipiului Drobeta şi sărbătorirea a 90 de ani de existenţă a Uzinei de vagoane. Cu acest prilej memorabil, gindurile de dragoste şi caldă recunoştinţă ale locuitorilor acestor frumoase meleaguri situate pe Dunăre se îndreaptă către gloriosul nostru partid, către dumneavoastră, tovarăşe secretar general, fiu iubit şi devotat al poporului român, care, în fruntea partidului şi statului nostru, conduceţi cu oplină, sigură destinele patriei noastre socialiste spre culmi tot mai înalte de prosperitate, de fericire. Aceste evenimente pe care le sărbătorim astăzi au loc în etapa în care întregul nostru popor păşeşte pe drumul edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Mehedinţiul, trup din trupul ţării, se încadrează şi participă prin harnicii săi locuitori, alături de întreaga ţară, la făurirea istoriei României socialiste. Se cuvine, în aceste momente emoţionante, o privire retrospectivă în istoria acestor meleaguri. Străvechi leagăn de istorie, legat de începuturile plămădirii poporului român, municipiul Drobeta Turnu Severin şi judeţul Mehedinţi au constituit teatrul unor evenimente istorice de mare însemnătate. Pe aici au trecut legiunile romane spre interiorul Daciei, ridicînd puternicul centru administrativ, public, economic și militar Drobeta, care, în anul 121, va căpăta rangul de municipiu. Aceste locuri au devenit apoi scut de apărare în evul mediu, împotriva turcilor; de ele sunt legate nume glorioase, nume ca ale lui Mihai Viteazu şi Tudor Vladimirescu. Se poate spune cu justificată mîndrie că municipiul nostru s-a afirmat prin lupta clasei muncitoare ca o citadelă a mişcării, a conştiinţei muncitoreşti cu puternice tradiţii revoluţionare, tradiţii înscrise cu slove de aur în istoria glorioasă a partidului nostru, în istoria poporului. Călătoria pe coordonatele spaţiului şi timpului mehedinţean continuă în zilele noastre, în acest climat al efervescenţei creatoare, constructive, de înaltă responsabilitate comunistă în îndeplinirea sarcinilor asumate în faţa conducerii partidului şi statului nostru. Folosesc acest prilej, stimate tovarăşe secretar general, de a vă informa că intelectualii din municipiul Drobeta Turnu Severin şi din întregul nostru judeţ îşi aduc contribuţia pe frontul muncii creatoare, participind cu elan şi dăruire la opera de înnobilare spirituală a maselor, la formarea profilului omului nou. "Vastul program de dezvoltare a conştiinţei socialiste a întregului popor a generat şi in rîndurile intelectualităţii din judeţul nostru un suflu nou, o puternică angajare în munca de educare şi instruire a tinerei generaţii, munca de pasiune a adevărurilor ştiinţifice, de descifrare a tainelor lumii. Am trecut la traducerea in viaţă a preţioaselor dumneavoastră indicaţii, asigurîndu-vă că vom închina toată munca noastră formării unei generaţii capabile să ducă mai departe ceea ce noi am început, o generaţie care, prin forţa braţelor, prin iscusinţa minţii, să poată ridica minunata noastră patrie pe culmi nebănuite. Acestea sînt gindurile noastre cele mai sincere cu care vă înconjurăm, gînduri exprimate deschis, căci a vorbi în faţa dumneavoastră înseamnă de fapt, a vorbi in faţa întregului popor , ne-am obişnuit să vedem în dumneavoastră cea mai desăvirşită întruchipare a trăsăturilor poporului nostru, in faptele dumneavoastră — dirzenia poporului, in politica pe care o promovaţi cu atîta consecvenţă revoluţionară — înţelepciunea poporului, învăţind de la partid, de la dumneavoastră, stimate tovarăşe secretar general, că intre vorbe şi fapte trebuie să existe o unitate deplină, vă asigurăm că, însufleţiţi de înalta distincţie acordată municipiului, de acordarea înaltului ordin „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, vom pune întreaga noastră capacitate şi energie, entuziasmul şi elanul caracteristic locuitorilor severineni, în slujba înfloririi şi dezvoltării patriei noastre socialiste. A vorbit apoi tovarăşul Virgil Balaure, vechi militant al Partidului Comunist Român, cu stagiul din anii ilegalităţii, care a spus : Sunt deosebit de bucuros că, la vârsta mea, am posibilitatea să particip, împreună cu dumneavoastră, la măreaţa sărbătoare a municipiului Drobeta Turnu Severin, oraşul în care am trăit şi trăiesc, unde am muncit şi mi-am desfăşurat activitatea de muncitor, de om şi cetăţean. Ca membru al Partidului Comunist Român de la înfiinţarea sa, din anul 1921, ca participant, încă din anii anteriori creării partidului, la mişcarea muncitorească socialistă din oraşul Turnu Severin, am cunoscut şi am luat parte direct la toate frămîntările şi luptele pentru progresul şi bunăstarea celor ce muncesc. Astăzi, cînd municipiul nostru împlineşte 1850 ani de la prima atestare documentară, iar Uzina de vagoane — 90 de ani de activitate, alături de toţi cetăţenii severineni trăiesc şi eu cele mai fericite momente din viaţa mea. După cum cunoaşteţi, stimate tovarăşe secretar general, organizaţia de partid, mişcarea muncitorească din municipiul Drobeta Turnu Severin au fost prezente la toate bătăliile mai importante pentru democraţie, libertate socială, dar şi la munca entuziastă pentru construirea socialismului în patria noastră. Noi, comuniştii mai în vîrstă, avem imaginea clară a ajutorului permanent pe care l-am primit, atît în timpul ilegalităţii, cit şi în etapa revoluţiei şi construcţiei vieţii noi, de la conducerea partidului, de la dumneavoastră personal, dragă tovarăşe Ceauşescu, şi de fiecare dată încrederea în viitorul luminos al patriei ne-a însoţit în asprele, dar neînfricatele bătălii de clasă. Oamenii muncii din municipiul Drobeta Turnu Severin şi judeţul Mehedinţi vă cunosc bine pe dumneavoastră, iubite tovarăşe secretar general, vă preţuiesc nespus de mult şi văd inactivitatea dumneavoastră neobosită un model strălucit de dăruire pentru binele patriei şi poporului, al întregii noastre naţiuni socialiste. Oraş mai puţin dezvoltat în anii regimului burghezo-moşieresc, municipiul Drobeta Turnu Severin a înregistrat din anii construcţiei socialiste o puternică înflorire, devenind tot mai bine cunoscut în ţară şi peste hotare. Cei care suntem mai în vîrstă aducem un profund prinos de recunoştinţă partidului nostru pentru tot ce a făcut în întreaga ţară şi pe meleagurile Mehedinţiului. Noi ne-am desfăşurat activitatea în condiţii extrem de grele în anii burgheziei şi preţuim cu atit mai mult viaţa nouă de astăzi. Nu mi-am propus să fac un istoric al luptei şi muncii desfăşurate de severineni pentru că nu este timp. Mi-am exprimat dorinţa să fiu prezent in rindul vorbitorilor pornind de la profunda mea dăruire pentru partid, pentru viitorul patriei. Municipiul Drobeta Turnu .Severin mi-a fost întotdeauna drag, nu numai că sunt fiu al său, dar şi pentru că a avut şi are oameni capabili, pricepuţi, neînfricaţi, cu profund devotament patriotic, gata oricind de fapte mari. Ceea ce s-a realizat astăzi, perspectivele ce se deschid pentru etapele viitoare mă îndeamnă să fiu mereu alături de organele locale de partid şi de stat, să-mi aduc contribuţia, pe măsura posibilităţilor, la continua dezvoltare a judeţului. Sunt ca întotdeauna optimist. Doresc ca anii care urmează să fie cât mai fertili, iar la noile întâlniri pe care le vom avea cu dumneavoastră, dragă tovarăşe Ceauşescu, să ne găsiţi cu noi şi importante rezultate economice şi edilitar-gospodăreşti. Promit şi asigur conducerea de partid, pe dumneavoastră personal, că voi munci în continuare cu toată dragostea acolo unde va fi nevoie de mine. Vă doresc din toată inima, stimate tovarăşe secretar general, multă sănătate şi putere de muncă, spre binele şi fericirea poporului nostru, constructor al socialismului. Primit cu vii şi îndelungi aplauze, cu urale care nu contenesc, ia cuvintul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Minute în şir, întreaga asistenţă aplaudă, ovaţionează pentru Partidul Comunist Român şi Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului. Este o atmosferă de mare însufleţire şi entuziasm. Cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu este urmărită cu atenţia şi subliniată in repetate rînduri de îndelungi şi puternice aplauze. Practic, întreaga populaţie a municipiului a urmărit indirect cuvintarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, trăind îndemnurile înflăcărate ale secretarului general al partidului. In jurul casei de cuibtură, pe străzile care duceau spre acest lăcaş, mii şi mii de oameni ai muncii, masaţi în jurul megafoanelor, urmăreau cu interes şi atenţie cuvintarea secretarului general al partidului. Vestea că vechea lor aşezare va purta numele „Drobeta Turnu Severin“ a fost primită cu vie caii In încheierea adunării, exprimînd sentimentele severinenilor, locuitorilor din această parte a ţării, tovarăşul Traian Dudaş a spus : Vă rog să-mi daţi voie să exprim, încă o dată, mulţumirile şi recunoştinţa noastră profundă conducerii de partid şi de stat, dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru grija şi atenţia deosebită pe care o acordaţi judeţului nostru, pentru înalta cinste de a onora prin prezenţa dumneavoastră aceste festivităţi jubiliare. Vă mulţumim ,din inimă, stimate tovarăşe secretar general, pentru înaltele distincţii acordate municipiului şiUzinei de vagoane, pentru aprecierile la adresa muncitorimii severinene şi mehedinţene, a luptei sale din anii ilegalităţii, din anii cuceririi puterii şi instaurării regimului socialist în România. Este un titlu de înaltă mîndrie patriotică pentru noi toţi faptul că municipiul Drobeta Turnu Severin a devenit, prin grija partidului, un oraş al industriei moderne, contribuind tot mai mult la îmbogăţirea patrimoniului economic şi spiritual al României socialiste, însufleţiţi de perspectivele luminoase ce se deschid in faţa poporului nostru, asigurăm conducerea partidului şi statului, pe dumneavoastră, tovarăşe secretar general, că ne vom consacra Întreaga noastră pricepere şi energie îndeplinirii sarcinilor ce ne revin, aplicării preţioaselor indicaţii şi îndemnuri mobilizatoare pe care ni le-aţi dat de fiecare dată cînd aţi fost prezent în mijlocul nostru. Ne angajăm să întimpinăm Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român şi cea de-a XXV-a aniversare a proclamării Republicii cu noi şi importante realizări, care să contribuie la înflorirea continuă a patriei noastre dragi, pe drumul făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Adunarea ia sfîrşit într-o atmosferă însufleţitoare. Participanţii aplaudă, ovaţionează, scandează lozinci de slavă la adresa Partidului Comunist Român, a Republicii Socialiste România. Cei prezenţi îşi exprimau şi în felul acesta recunoştinţa faţă de partid şi Comitetul său Central, in frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru viaţa nouă, fericită, pe care o trăiesc, ataşamentul profund faţă de politica internă şi externă a ţării noastre, hotărîrea lor de a da viaţă măreţului program de înfăptuire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Invitaţi de gazde, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, semnează apoi in Cartea de onoare a municipiului : „La împlinirea a 1850 de ani de la atestarea documentară a localităţii Drobeta, a municipiului Turnu Severin, felicit în modul cel mai călduros pe toţi locuitorii acestei străvechi aşezări cu o Bogată şi glorioasă istorie, cu minunate tradiţii de luptă pentru libertate şi progres, şi care astăzi, în anii socialismului, a cunoscut şi cunoaşte o puternică dezvoltare şi înflorire. Le doresc tuturor locuitorilor municipiului multă sănătate şi fericire, succese cit mai mari in dezvoltarea economico-socială şi de ridicare edilitar-gospodărească a oraşului“. După adunarea jubiliară, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt rugaţi de ministrul turismului, Ion Cosma, să primească explicaţii în legătură cu studiile întreprinse, la indicaţia secretarului general al partidului, privind dezvoltarea turistică a zonei de la Porţile de Fier. Prin intermediul unor machete şi hărţi sunt prezentate unele acţiuni iniţiate în vederea amplasării unor baze turistice şi valorificării complexe a posibilităţilor ce le-a deschis construcţia măreţului sistem hidroenergetic şi de navigaţie din apropierea Severinului. Tumînarea înaltelor distincții In cadrul Adunării Jubiliara de la Casa de cultură. MÎINI DE AUR, STELE DE AUR Palatul Culturii din Tr. Severin. Impunătoarea clădire vibrează de aplauzele şi uratele cu care e subliniată lectura decretelor ce investesc un municipiu, o întreprindere, oameni ai municipiului şi întreprinderii cu o înaltă distincţie. Unul dintre aceştia e maistrul Dumitru Dumitrescu din secţia strungărie a uzinei nonagenare MEVA, distins cu titlul de Erou al muncii socialiste. Cînd conducătorul partidului şi statului înminează muncitorului severinean înaltul însemn, cînd îi strînge mina cordial, cînd sala întreagă explodează în aplauze, tînărul care ne stă alături, Ştefan Ţăroi, secretar al comitetului U.T.C. pe uzină, se ridică în picioare ovaţionînd într-un elan instinctiv. După încheierea adunării tînărul secretar ne declară : „E o mare cinste pentru întreaga uzină să ştie că doi membri din unita ei familie sunt recunoscuţi oficial ca eroi ai muncii socialiste. Iar pentru noi, tinerii, faptul constituie un puternic imbold. Un erou al muncii constituie un model pentru orice tînăr, iar eroii noştri au toate calităţile pentru a ne fi model. De pildă mai cund Dumitru Dumitrescu e om de aur. El ne oferă pilda unui ataşament emoţionant faţă de uzină, lucrează aici in mna şi aceeaşi secţie din anul 1928 şi, de asemenea, pilda dragostei faţă de tineri. Nici dînsul nu mai ştie numărul seriilor de tineri strungari care i-au trecut prin mină şi pe care i-a modelat ca instructor, ca maistru, ca tehnician comunist, cu dragoste şi simţ de răspundere faţă de viitorii oameni. Chiar şi în prezent avem în preajmă atîţia tineri care îl iubesc ca pe un părinte priceput, exigent şi drept. De aceea ne-am bucurat de această înaltă recunoaştere a meritelor maistrului Dumitrescu de parcă ar fi fost vorba de propriul nostru tată“. E primul comentariu privindu-l pe harnicul maistru în noua lui ipostază, aceea de Erou al muncii. O apreciere cu atit mai fierbinte, mai dreaptă, cu cît vine din partea unui tînăr, unui reprezentant al tinerilor. Maistrul Dumitru Dumitrescu poate să-şi prindă la piept, alături de steaua de aur care îl recomandă ca om de aur şi floarea preţuirii tineretului uzinei. MARTI 16 MAI 1972