Scȃnteia, noiembrie 1949 (Anul 18, nr. 1570-1594)

1949-11-02 / nr. 1570

No. 1570 Personalitatea membrilor delegaţiei sovietice ACADEMICIANUL N. N. ANICICOV, preşedintele delegaţiei V.O.R.S., care ne vizitează ţara este Preşedintele Academiei de Ştiinţe Medicale din U.R.S.S. fiind unul din reprezentanţii cei mai de vază ai ştiinţei medicale sovietice. Pentru importantele sale lucrări ştiinţifice a fost distins cu Premiul Stalin. El este cunoscut ca unul din cei mai de seamă anatomopatologi din Uniunea Sovietică. Lucrările sale, extrem de numeroase, aproape o sută douăzeci la număr, care se referă la arterioscleroză, colorarea intravitală şi sistemul reticulo-endotelial au deschis drumuri noi în toate aceste domenii. In momentul de faţă se dedică unor cercetări în domeniul citopatologiei şi al patologiei comparate a bolilor infecţioase. Din August 1948, de la înfiinţarea Academiei, este membru de onoare al Academiei R.P.R. ★ PROFESORUL T. S. GORBUNOV, vice-preşedintele Asociaţiei Unionale pentru răspândirea cunoştinţelor politice şi ştiinţifice, este autorul a numeroase cărţi de istorie, colaborator al Academiei de Ştiinţe Sociale, profesor de istorie la Universitatea din Moscova şi deputat în Sovietul Suprem al U.R.S.S. Fiu de ţărani săraci, el a fost argat până la Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie. După Revoluţie i se deschid aceleaşi perspective luminoase ca şi milioanelor de foşti asupriţi. Are posibilitatea să înveţe la şcoală şi apoi să studieze la Facultatea de Istorie din Minsk. E pe rând redactor la „Gazeta Muncitorilor Agricoli” şi apoi corespondent al ziarului „Pravda“. In perioada Marelui Război de Apărare a Patriei organizează şi ia parte la luptele de partizani din Bielorusia. Pentru activitatea sa ştiinţifică şi pentru faptele sale de arme in luptele împotriva ocupanţilor nemţi a fost decorat cu Ordinul „Lenin”, „Drapelul Roşu” şi alte 7 ordine şi medalii. ★ ACADEMICIANUL A. I. OPARIN este director al Institutului de Biochimie al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. In domeniul biochimiei este specialist cu renume mondial. In 1939 a fost ales membru al Academiei de Ştiinţe. Cercetările sale ştiinţifice in domeniul studierii fermenţilor vegetali au adus multe lucruri noi. A. I. Oparin este membru al Asociaţiei din Moscova pentru studierea naturii şi al Asociaţiei Unionale a chimiştilor „D. I. Mendeleev”. ★ SCRIITORUL V. V. IVANOV este membru în Secretariatul Uniunii Scriitorilor Sovietici. Operele dramatice, lucrările în proză şi articolele in presă ale lui V. V. Ivanov se bucură de multă apreciere in Uniunea Sovietică. Iată unele din operele sale: „Trenul blindat”, „Nisipurile albastre“, „Povestiri despre Partizani“, „O călătorie în ţara care încă nu există“, „Povestirile brigadierului M. N. Sinatin“ „Aventurile fachirului”. Drama lui V. V. Ivanov „Trenul blindat”, care evocă scene impresionante din timpul războiului civil se va juca in stagiunea aceasta pe scena „Teatrului Armatei“. *• MAISTRUL ȘEF N. A. ROSSIISKI, de la uzina „Calibr” din Moscova, a fost distins cu premiul Stalin pentru faptul că a organizat in secţia sa munca stahanovistă colectivă. A început să lucreze ca ajutor de zidar. A urmat apoi cursurile şcolii de pe lângă uzină, devenind strungar, şef de echipă şi apoi, in 1936, maistru intr-o secţie a uzinei „Calibr“. Popularizându-se experienţa lui Rossiiski in interiorul uzinii „Calibr“, numărul secțiilor stahanoviste a crescut până ce întreprinderea întreagă a devenit stahanovistă. In prezent experiența lui Rossiiski este pusă în aplicare de tot mai numeroase uzine sovietice. Soseşte în ţară Ansamblul sovietic de dansuri populare „Bereozca“ Ansamblul coregrafic „Bereozca“ din Moscova condus de N. S. Nadejdina a fost creat acum un an. El a luat fiinţă în urma concursului ce a avut loc între cercurile artistice de amatori din colhozurile R.S.F.S.R. cu care prilej s’a evidenţiat colectivul regiunii Kalinin, care a executat dansul rus „Bereazca“ (Mesteacănul). Ansamblul a fost format iniţial din cele mai talentate elemente ale cercurilor artistice de amatori din colhozuri, la care s-au alăturat apoi cei mai buni dansatori ai cercurilor de dansuri de pe lângă întreprinderile din Moscova şi elevi ai şcolilor Teatrului Mare. Dela început ansamblul s’a bucurat de calda primire a spectatorilor sovietici. Din repertoriul bogat al ansamblului se distinge dansul popular al fetelor, „Bereazca“, al cărui nume îl poartă şi ansamblul, şi care provoacă mereu aplauzele entuziaste ale spectatorilor. Nici un alt dans nu exprimă atât de perfect, atât de limpede şi de larg, sufletul omului rus. Acest dans ne aminteşte de frumuseţea calmă a naturii ruse, de cursul măreţ al râurilor sale, de întinderea nemărginită a câmpiilor şi pădurilor sale. El oglindeşte în acelaş timp viaţa fericită a satului colhoznic. La cel de al doilea Festival Mondial al Tineretului Democrat de la Budapesta, ansamblul coregrafic „Bereazca“ a obţinut premiul I la concursul de dansuri populare, dovedind superioritatea artei sovietice, care-şi trage toată bogăţia şi vigoarea din legăturile sale cu massele populare. Numeroasele numere, de un înalt nivel artistic, executate de acest ansamblu popular, hora rusă a fetelor „Bereazca“, „Dansul fetelor“, „Lebioduşca“ (Lebăda), „Meteliţa“, (Viscolul), „Hora din Nord“ şi altele stârnesc admiraţia şi entuziasmul spectatorilor. Ansamblul sovietic de dansuri populare „Bereazca“, care soseşte în ţara noastră pentru a lua parte la festivităţile din cadrul Săptămânii Prieteniei Româno-Sovietice, constituie pentru arta noastră un model viu, vrednic de urmat, un nou ajutor pe care ni-l dă Ţara Socialismului pentru înfăptuirea revoluţiei culturale în ţara noastră. Oarpeni ai muncii din toate colţurile ţării au vizitat Duminică Expoziţia Industriei Sovietice Mii şi mii de oameni ai muncii din toate colţurile ţării au sosit Duminică in Capitală pentru a vizita Expoziţia Industriei Sovietice. Privirile muncitorilor petrolişti de pe Valea Prahovei sunt atrase de uriaşa sondă metalică, în vreme ce ale plugarilor muncitori din Neamţ, ori din Bacău, se opresc asupra tractoarelor şi comhainelor automate. La volanul unei comhaine automate, un muncitor de la Sovrom transport dă explicaţii. In jurul maşinii s-a făcut cerc mare. Ţăranii muncitori din diferite regiuni ascultă, urmăresc atenţi lămuririle şi mulţi dintre ei îşi iau însemnări. In jurul maşinilor se strâng, mereu, alţi vizitatori. Muncitori, ţărani, funcţionari, ostaşi, studenţi şi elevi din toate colţurile ţării. In hala Expoziţiei e un sgomot continuu. Hurue uriaşa freză universală, ţăcăne războiul de ţesut, zumzne ringul de sute de fuse. Lângă războiul de ţesut, în mijlocul unui grup de muncitori, stă tov. Ilie Căciularu, de la fabrica de postav Buhuşi. Pe pieptul lui străluceşte „OrdinulMuncii“. — Este într-adevăr o mare bucurie pentru noi să putem vedea aceasta expoziţie care ne arata măreţele realizări ale industriei sovietice, spune tov. Ilie Căciularu, în timp ce cercetează atent războiul de ţesut. Sgomotul din hala imensă nu conteneşte. Mii de oameni se perindă prin faţa maşinilor, prin faţa vitrinelor cu ţesături, cu blănuri, cu articole alimentare, care ilustrează bunăstarea şi belşugul oamenilor sovietici. In faţa registrelor se opresc şi muncitorii din Târnăveni şi ţărani muncitori din jud. Baia şi din atâtea alte oraşe şi sate ale ţării exprimându-i şi impresiile şi admiraţia faţă de industria sovietică. Până târziu, către seară, şiruri nesfârşite de oameni ai muncii au vizitat Expoziţia Industriei Sovietice. Revoluţia Socialistă din Octombrie este cea mai nare dintre revoluţiile pe care le cunoaşte istoria omenirii. Ea a sfărâmat lanţurile capitalismului pe a şasea parte a globului şi a deschis o eră nouă in istoria universală, era trecerii de la vechea societate exploatatoare la noua societate comunistă. Victoriile de importanţă istorică mondială ale socialismului sunt indisolubil legate de numele lui Lenin şi Stalin, genialii conducători ai clasei muncitoare şi ai tuturor oamenilor muncii. Lenin şi Stalin au creat şi au format avantgarda revoluţionară de luptă a proletariatului — partidul de tip nou, Partidul Bolşevic — care a condus massele populare in lupta împotriva ţarismului, a moşierilor şi a burgheziei. Lenin şi Stalin au înarmat Partidul Bolşevic cu strategia şi tactica revoluţionară, corespunzând nouilor condiţii ale luptei de clasă. Ei au arătat că in societatea capitalistă numai clasa muncitoare este capabilă să fie hegemonul, conducătorul tuturor oamenilor muncii şi al tuturor celor exploataţi, atât în lupta împotriva ţarismului, cât şi in lupta împotriva capitalismului, pentru victoria socialismului. Pe baza analizei marxiste a fazei imperialiste a capitalismului, Lenin şi Stalin au creat o nouă teorie a revoluţiei socialiste, dovedind că, în condiţiile imperialismului, victoria socialismului este posibilă într-o singură ţară, luată aparte, înarmat cu această teorie, Partidul Bolşevic, condus de Lenin şi Stalin, s’a pus în fruntea proletariatului rus — cel mai revoluţionar proletariat din lume — în lupta pentru răsturnarea puterii capitaliştilor şi moşierilor, pentru instaurarea socialismului. In zilele ce au urmat imediat după revoluţia burghezodemocratică din Februarie 1917, V. I. Lenin, care se afla încă în emigrare, a arătat în acele vestite „Scrisori din depărtare”, că răsturnarea autocraţiei nu constitue decât prima etapă a revoluţiei şi că sarcina Partidului este de a pregăti victoria proletariatului în a doua etapă a revoluţiei, de a uşura şi de a grăbi transformarea revoluţiei burghezo-democratice în revoluţie socialistă. In acest moment de importanţă covârşitoare, tovarăşul Stalin, întors din deportare, din Turuhan, ridică Partidul la lupta pentru transformarea revoluţiei burghezo-democratice în revoluţie socialistă. Din articolele sale, publicate in ziarul „Pravda”, bolşevicii au primit îndrumări principiale pentru munca lor. Tovarăşul Stalii i-a chemat să continue desfăşurarea revoluţiei, să întărească pretutindeni Sovietele, să înarmeze imediat pe muncitori şi să creeze garda muncitorească. La 3 (16) Aprilie a sosit, din Elveţia la Petrograd, V. I. Lenin, încă la frontieră el a fost întâmpinat de o delegaţie de muncitori în frunte cu tovarăşul Stalin. La Petrograd, muncitorii i-au făcut o primire entuziastă. In piaţa din faţa gării, urcat pe un automobil blindat, Lenin a ţinut o cuvântare înflăcărată în care a îndemnat massele să lupte pentru victoria revoluţiei socialiste. In dimineaţa zilei următoare, Lenin făcu un raport asupra războiului şi revoluţiei la o adunare a bolşevicilor , erau celebrele sale „Teze din Aprilie”. Ele reprezentau un plan genial de luptă al Partidului pentru trecerea de la revoluţia burgheză la revoluţia socialistă. In „Tezele din Aprilie” Lenin a formulat pentru prima dată ideia că Sovietele sunt cea mai bună formă politică a dictaturii proletariatului. La 24 Aprilie 1917, s-a deschis a VII-a Conferinţă a bolşevicilor. „Tezele din 1n Aprilie” au servit drept bază pentru lucrările ei. Principalele rapoarte au fost făcute de Lenin şi Stalin. La Conferinţă, tovarăşul Stalin a apărat cu hotărîre linia leninistă a revoluţiei socialiste şi a demascat linia oportunistă şi artileninistă a trădătorilor Kamenev şi Râkov şi a celor câţiva adepţi ai lor. Conferinţa din Aprilie a îndrumat Partidul la lupta pentru transformarea revoluţiei burghezo-democratice în revoluţie socialistă. Pe baza „Tezelor din Aprilie” şi a hotăririlor Conferinţei din Aprilie, bolşevicii au desfăşurat o muncă uriaşă pentru mobilizarea revoluţionară a masselor şi pentru pregătirea lor în vederea victoriei revoluţiei socialiste. Marii strategi ai Revoluţiei, Lenin şi Stalin, au însufleţit şi îndrumat Partidul şi clasa muncitoare la luptă neîmpăcată împotriva burgheziei imperialiste şi împotriva agenturii ei, reprezentată prin partidele oportuniste ale menşevicilor şi socialiştilor revoluţionari. In luna iunie, menşevicii şi socialiştii revoluţionari, aliaţi cu burghezia şi cu generalii din garda albă, au atacat Partidul Bolşevic şi au început să persecute organizaţiile revoluţionare. împotriva lui Lenin, s-a lansat mandat de arestare. Pentru Partid, pentru poporul sovietic şi pentru întreaga omenire, tovarăşul Stalin a salvat viaţa preţioasă a lui Lenin, împotrivindu-se cu hotărîre propunerii făcute de trădătorii Kamenev, Râkov şi Troţki de a-l încredinţa pe Lenin justiţiei guvernului provizoriu contrarevoluţionar. In momentul In care Lenin era nevoit să se ascundă de copoii guvernului provizoriu in adâncă ilegalitate, tovarăşul Stalin a condus în mod direct Comitetul Central şi organul central al Partidului Bolşevic, organ care apărea pe atunci sub diferite denumiri. Guvernul provizoriu din care făceau parte reprezentanţi de frunte ai menşevicilor şi ai socialiştilor-revoluţionari s-a rostogolit făţiş în mocirla imperialismului şi a contrarevoluţiei. Sub conducerea lui Lenin şi Stalin, Partidul Bolşevic a început să se pregătească pentru insurecţia armată pentru răsturnarea guvernului provizoriu burghez contrarevoluţionar slugarnic faţă de Anglia, Franţa şi America imperialistă. Lenin şi Stalin au spulberat toate argumentele trădătoare ale menşevicilor şi ale troţkiştilor, care ploconindu-se in faţa Apusului burghez, susţineau că Rusia, chipurile, n’ar fi coaptă pentru revoluţia socialistă. Demascând pe capitulanţi, Lenin scria că „argumentele” lor sunt aceleaşi cu ale feudalilor, care la timpul lor susţinuseră că ţăranii nu ar fi pregătiţi pentru libertate. Tovarăşul Stalin a apărat cu pasiune teoria leninistă a revoluţiei socialiste, demonstrând că în Rusia victoria dictaturii proletariatului este posibilă şi necesară. La cel de al VI-lea Congres al Partidului Bolşevic, ţinut in August 1917, tovarăşul Stalin a rostit cuvinte profetice : „Nu este exclus, ca tocmai Rusia să fie ţara care să deschidă drumul spre socialism... Trebue să ne debarasăm de ideia perimată că numai Europa ne poate arăta calea”. (I. Stalin. Opere pag. 198—199, vol. III ed. P. M. R.). Lenin şi Stalin au urmărit cu cea mai mare atenţie desfăşurarea luptei de clasă în ţară şi au orientat Partidul, înspre transformarea mişcării spontane a masselor pentru pace, pâine şi libertate intr’o lovitură organizată şi victorioasă împotriva imperialismului. In numeroase articole şi în scrisorile trimise Comitetului Central al Partidului, Lenin a demonstrat că bolşevicii pot şi trebue să ia puterea in mâinile lor, că numai clasa muncitoare şi dictatura ei revoluţionară, că numai puterea Sovietelor, pot salva Rusia de pieirea care o ameninţa, de subjugarea ei de către imperialismul mondial. Tovarăşul Stalin a pus pe primul plan sarcina trecerii puterii în mâinile Sovietelor : „Nu e oare limpede că singura salvare sunt Sovietele şi massele de muncitori şi de soldaţi care stau în spatele lor ?” — scria tovarăşul Stalin la 15 octombrie 1917. „Nu e oare limpede că Sovietele şi numai Sovietele sunt chemate să salveze revoluţia de apropiata contrarevoluţie ? (Opere vol. III pag. 403—404, ed. P.M.R.). Lenin învăţa Partidul să privească insurecţia ca o necesitate şi să-şi organizeze forţele pentru ea. La 7 Octombrie, Lenin s-a întors ilegal din Finlanda la Petrograd. La 10 Octombrie 1917, a avut loc şedinţa istorică a Comitetului Central al Partidului Bolşevic, la care s’a adoptat hotărîrea redactată de Lenin de a se începe în zilele imediat următoare insurecţia armată. La 16 Octombrie, a avut loc şedinţa lărgită a C.C. al Partidului Bolşevic. La această şedinţă a fost ales Centrul de Partid pentru conducerea insurecţiei, având în frunte pe tovarăşul Stalin. Acest Centru de Partid a fost nucleul conducător al Comitetului revoluţionar militar de pe lângă Sovietul din Petrograd şi a condus de fapt întreaga insurecţie. Trădătorii Kamenev şi Zinoviev s’au ridicat împotriva insurecţiei armate. Aceşti trădători au denunţat duşmanilor că se pregăteşte insurecţia. Lenin şi Stalin au înfierat pe aceşti josnici capitulanţi şi au dus cu fermitate şi hotărîre Partidul şi clasa muncitoare spre victoria revoluţiei socialiste. Lenin şi Stalin credeau în forţele creatoare ale masselor şi prevedeau rezultatul favorabil al revoluţiei. Potrivit cu directivele lui Lenin şi Stalin, Partidul Bolşevic a pregătit massele pentru insurecţie. „Lui Lenin nu i-a fost frică să rişte — spunea ulterior tovarăşul Stalin — deoarece el ştia şi vedea cu ochiul său perspicace că insurecţia este inevitabilă, că insurecţia va învinge, că insurecţia va pregăti în Rusia sfârşitul războiului imperialist, că insurecţia din Rusia va trezi massele chinuite din Apus, că insurecţia din Rusia va transforma războiul imperialist în război civil, că insurecţia va avea ca rezultat Republica Sovietelor şi că Republica Sovietelor va constitui bastionul mişcării revoluţionare din întreaga lume”. (Opere vol. VI pag. 62 ed. rusă). Sub conducerea lui Lenin şi Stalin, a învins Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie. Guvernul capitaliştilor şi al moşierilor a fost răsturnat. Puterea a trecut in mâinile clasei muncitoare şi a ţărănimii sărace. Vorbind la şedinţa din 7 Noembrie 1917 a Sovietului de deputaţi ai muncitorilor şi soldaţilor, V. I. Lenin a declarat: „Acum începe o nouă perioadă in istoria Rusiei şi această a treia revoluţie rusă trebuie in rezultatul ei final să ducă la victoria socialismului”. (Opere vol. XXII pag. 4 ed. rusă). La al II-lea Congres al Sovietelor din întreaga Rusie a fost constituit primul guvern sovietic, Consiliul Comisarilor Poporului în frunte cu V. I. Lenin. In guvern a intrat şi I. V. Stalin în calitate de Comisar al Poporului pentru naţionalităţi. In legătură cu ofensiva intervenţioniştilor şi cu activizarea contrarevoluţiei gărzilor albe, guvernul a creat un an mai târziu Consiliul Apărării muncitoreşti şi ţărăneşti. Preşedintele Consiliului era Lenin, iar adjunctul său, tovarăşul Stalin. Noul Stat Sovietic, întemeiat de Lenin şi Stalin, a reprezentat în mâinile clasei muncitoare o armă puternică pentru sdrobirea rezistenţei claselor exploatatoare şi pentru lichidarea oricărei exploatări a omului de către om, pentru construirea societăţii socialiste în U. R. S. S. şi pentru apărarea ei împotriva cotropitorilor imperialişti. După moartea lui Lenin, marele continuator al operei sale, tovarăşul Stalin, a ridicat sus steagul leninist şi a dus Partidul şi poporul înainte pe calea arătată de Lenin. In lupta înverşunată împotriva scepticilor şi capitulanţilor a troţkiştilor şi a zinovieviştilor, a buhariniştilor şi a kameneviştilor, s’a format şi s’a întărit definitiv nucleul conducător al Partidu’” Bolşevic, în frunte cu tovarăşul Stalin, nucleu care a apărat măreţele idei ale lui Lenin şi a scos poporul sovietic pe drumul larg al construirii victorioase a socialismului. Tovarăşul Stalin, prin lucrările sale, a desvoltat mai departe leninismul. El este genialul inspirator al industrializării socialiste a ţării şi al colectivizării agriculturii. Tovarăşul Stalin a organizat pe oamenii sovietici pentru marile transformări socialiste. Pe baza planurilor cincinale staliniste a fost înlăturată starea de înapoiere economică şi culturală a ţării. U. R. S. S. a devenit o mare putere socialistă. Sub conducerea tovarăşului Stalin, marele înfăptuitor al prieteniei dintre popoare, toate popoarele din Uniunea Sovietică au obţinut succese uriaşe în desvoltarea statelor lor naţionale, a economiei şi a culturii lor naţionale. Prietenia dintre popoarele sovietice constitue un puternic isvor de forţe pentru Statul Socialist. Sintetizând experienţa construcţiei socialiste in U.R.S.S., tovarăşul Stalin a creat o teorie unitară şi complectă a Statului Socialist. Ca principal instrument pentru construirea comunismului. Tovarăşul Stalin a desvoltat mai departe teoria leninistă a revoluţiei socialiste şi a creat şi argu-. mentat teza despre posibilitatea construirii comunismului în U. R. S. S. Sub conducerea tovarășului Stalin, Partidul Bolșevic a întărit Statul Socialist, l-a transformat intr’o, cetate inexpugnabilă pentru incercuirea capitalistă dușmană. Patria Socialistă este îndatorată marelui Stalin pentru faptul că în anii celei mai grele încercări — în timpul războiului împotriva agresorilor fascişti — poporul sovietic nu şi-a pierdut cumpătul în faţa pericolului şi a apărat cu eroism măreţele cuceriri din octombrie. Geniul militar stalinist a asigurat Armatei Sovietice şi întregului popor încheierea victorioasă a războiului, însufleţiţi şi conduşi de marele lor conducător, tovarăşul Stalin, oamenii muncii din Uniunea Sovietică fac minuni de eroism in munca creatoare pentru refacerea şi desvoltarea economiei naţionale, pentru îndeplinirea înainte de termen a planului cincinal de după război. In prezent, poporul sovietic, nu mai este departe de terminarea planului cincinal, care constituie un important pas înainte pe calea spre comunism. Tovarăşul Stalin a elaborat un măreţ program de construire a comunismului în U.R.S.S., program care însufleţeşte poporul sovietic la noul fapte măreţe pentru atingerea idealurilor luminoase ale comunismului. In faţa tuturor oamenilor muncii s’au deschis cele mai largi perspective ale unei noui înfloriri a forţelor şi măreţei Patrii Socialiste. Forţa dătătoare de viaţă a patriotismului sovietic îndeamnă pe oamenii sovietici la noui fapte eroice în muncă pentru Întărirea puterii Statului Sovietic. Exemplul minunat al Uniunii Sovietice însufleţeşte în lupta pentru un viitor mai bun zeci , milioane de oameni asupriţi, şi exploataţi din ţările capitaliste. In întreaga lume, poziţiile socialismului se înmulţesc şi se întăresc pe zi ce trece. Au păşit pe calea socialismului ţările de democraţie populară, care au apăru, datorită ajutorului frăţesc al Uniunii Sovietice şi a grijii părinteşti a tovarăşului Stalin. Poporul chinez, condus de gloriosul Partid Comunist al Chinei, a repurtat o victorie istorică în lupta pentru libertate și independență. S-a constituit Republica Democratică Germană, ceea ce constituie un punct de cotitură în istoria Europei. Oamenii muncii din întreaga lume își îndreaptă cu o mare dragoste şi speranţă privirile spre cel care le rndică drumul spre libertate şi fericire, spre tovarăşul Stalin. De 32 ani, Uniunea Sovietică, la fel ca o stâncă de nesdruncinat, stă în mijlocul valurilor furioase ale lumii capitaliste. Sub steagul lui Lenin şi sub conducerea lui Stalin, poporul sovietic merge înainte cu fermitate, înlăturând din calea sa toate piedicile, nimicind pe duşmanii care zadarnic încearcă să oprească mersul ascendent al istoriei. Nu există nici o forţă în lume, care să poată să împiedice triumful comunismului pe întreg globul Lenin şi Stalin — inspiratorii și organizatorii Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie ------------------------------- de S. TITARENKO ------------------------------ SCÂNTEIA Telegrama trimisă de activul sindical din Capitală Biroului Executiv al F. S. M. Cu prilejul adunării activului sindical din Capitală, in prezenţa tov. Gebert, secretar adjunct al Federaţiei Sindicale Mondiale, s’a trimis următoarea telegramă Biroului Executiv al F.S.M. Către BIROUL EXECUTIV AL F. S. M. Paris Activul sindical din Bucureşti, întrunit astăzi 29 octombrie 1949, ascultând expunerea tov. Gebert, secretar adjunct al F.S.M., asupra luptei pentru apărarea păcii, pentru întărirea solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, îşi manifestă hotărîrea clârză de a lupta alături de oamenii muncii de pretutindeni, în cadrul F.S.M., pentru sdrobirea tuturor încercărilor imperialiştilor şi ale slugilor lor de a diviza, de a slăbi clasa muncitoare internaţională în scopul deslănţuirii unui nou război mondial.Salutăm Conferinţa Sindicală Pan-Asiatică, ce se va ţine pe pământul eliberat al Chinei, la Peking, în 15 Noembrie, şi îl urăm succes în munca de organizare şi susţinere a luptei celor ce muncesc împotriva exploatării sângeroase a colonialiştilor englezi, americani şi olandezi. • Trăiască lupta sindicatelor din ţările coloniale şi dependente împotriva exploatării şi subjugării imperialiste, pentru independenţă naţională, pentru libertate şi democraţie ! Trăiască măreaţa luptă a Federaţiei Muncitorilor din întreaga Chină pentru prosperitatea tinerei Republici Populare Chineze ! Trăiască eroicele sindicate sovietice, fruntaşe ale luptei pentru pace, democraţie şi progres ! Trăiască lupta Federaţiei Sindicale Mondiale pentru întărirea şi consolidarea unităţii internaţionale a clasei muncitoare, chezăşie a victoriei popoarelor dornice de libertate şi pace, împotriva cercurilor imperialiste anglo-americane, aţâţătoare la un nou război ! SOSIREA UNEI DELEGAŢII ECONOMICE CEHOSLOVACE ACADEMIA R. P. R. ŞI UNIUNEA SCRIITORILOR DIN R.P.R. SĂRBĂTORESC A 32-a ANIVERSARE A MARII REVOLUŢII DIN OCTOMBRIE membrii celor două instituţii de cultură. Şedinţa va avea loc Miercuri 2 Noembrie a. c., în sala Comedia, la ora 5 d. a. Vor lua cuvântul tovarăşii: academician A. Toma şi Zaharia Stancu, preşedintele Uniunii Scriitorilor din R.P.R. In cinstea celei de a 32-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, Academia R.P.R. şi Uniunea Scriitorilor din Republica Populară Română, organizează o şedinţă festivă la care sunt invitaţi a lua parte toţi o aelegaţie economica cehoslovacă condusă de ing. Jan Pleva, secretar general al Ministerului Comerțului Exterior al Republicii Cehoslovace, a sosit in Capitală, pentru a duce tratative cu Ministerul rea încheierii unui nou acord comercial pentru anul 1950, intre Republica Cehoslovacă și Republica Populară Română. In legătură cu subscripţia pentru „Casa Scânteii“ urnele locuri au respins aceste initiative, trebue să revină şi_— In întrea/ piGi\ £a tară atât /\_liAgA \ la oraşe cât şi la sarte’ \§SJaQulluM 1 continuă cuentuziasm X. In acţiunea de t- V y sub scripţie M pentru construirea „Casei Scânteii”. Participarea masivă la subscripţie a muncitorilor şi ţăranilor muncitori, a numeroşi intelectuali şi studenţi, arată caracterul larg de massă pe care l-a îmbrăcat această campanie. Listele de subscripţie deschise au fost complectate imediat în numeroase fabrici şi instituţii. In multe locuri s’au cerut liste suplimentare. Primele rate din sumele subscrise au şi fost achitate în numeroase întreprinderi şi instituţii. Oamenii muncii au subscris câte una, două, trei patru şi chiar mai multe zile din salariul lor, fiecare după posibilităţi. Numeroşi muncitori, ingineri şi funcţionari superiori şi-au exprimat dorinţa să subscrie sume mai mari. Comisiile de subscriere, care nu să dea posibilitate de subscriere cu sume mai mari celor ce doresc să participe cu mai mult la clădirea acestui mare palat al culturii socialiste. Comisiile de subscriere trebue să deschidă liste suplimentare, acolo unde listele au fost complectate, pentru ca cei care doresc, să poată majora sumele subscrise până acum. Comitetele Judeţene de Partid şi comisiile de subscriere trebue să vegheze însă cu cea mai mare atenţie la respectarea caracterului BENEVOL in care trebue să se desfăşoare întreaga campanie. Orice fel de abateri de la acest principiu trebuesc combătute şi sancţionate cu toată tăria. Dragostea şi căldura cu care oamenii muncii din întreaga ţară au îmbrăţişat campania de subscripţie pentru „Casa Scânteii” este o o nouă şi puternică manifestare a ataşamentului clasei muncitoare faţă de Partid, faţă de regimul de democraţie populară. Pag- 3 Să îndeplinim Planul de Stat înainte de termen! Planul de Stat pe al treilea trimestru al anului 1949 a fost realizat in proporţie de 108.900! Oamenii muncii din ţara noastră au luat cunoştinţă de acest rezultat cu mare bucurie şi îndreptăţită mândrie. Ei au văzut în cifrele Comunicatului Consiliului de Miniştri roadele eforturilor şi avântului lor in muncă, roadele muncii lor de zi cu zi, de minut cu minut. Avântul patriotic al Întrecerii socialiste care a însufleţit massele de muncitori şi tehnicieni in jurul luptei pentru îndeplinirea Planului, elanul creator al masselor şi ajutorul masiv al Uniunii Sovietice, ne-au dat putinţa să obţinem acest succes, cu atât mai însemnat, cu cât sarcinile Planului de Stat pe trimestrul III au fost sporite faţă de trimestrul II. Victorii deosebite au fost obţinute de către muncitorii şi tehnicienii din industria extractivă şi industria siderurgică. La cărbuni, Planul a fost depăşit cu 10,2V», la minereu de fier cu 7,9"/», la fontă cu 9,6o/p, la oţel cu 7%, la laminate cu 11,8°/». Aceste cifre arată că industria noastră se desvolta pe un drum sănătos, pe drumul întăririi industriei grele — condiţie de bază a construirii socialismului. Alături de muncitorii din industria grea, şi muncitorii din alte ramuri ale industriei noastre şi-au îndeplinit cu cinste sarcinile lor patriotica, dând produse mai multe, mai bune şi mai eftine. In industria metalurgiei prelucrătoare, a energiei electrice, in industria electrotermică, chimică, în industria celulozei şi hârtiei, a materialelor de construcţie, în industria lemnului şi a pielăriei, în industria textilă şi alimentară, s’au obţinut succese însemnate. Deasemeni şi în alte sectoare, datorită eforturilor crescânde ale oamenilor muncii, sarcinile Planului de Stat au fost în mare parte depăşite. In cursul trimestrului al treilea al Planului de Stat, bătălia pentru mărirea prof .. . ..»«.aductivitaţii muncii, pentru reducerea preţului de cost, pentru un regim sever de economii, a crescut în intensitate. Succese însemnate in această privinţă s’au obţinut in siderurgie, în metalurgia prelucrătoare, în industria ceramicei şi materialelor de construcţie, în industria textilă. Au fost realizate de către muncitori şi tehnicieni numeroase inovaţii şi invenţii, acţiuni de raţionalizare a muncii, noui metode tehnologice, prototipuri de maşini şi unelte fabricate pentru prima dată in ţara noastră. Cel mai însemnat rezultat pe care l-au scos zi de zi la iveală eforturile oamenilor muncii, este acela al superiorităţii economiei planificate, socialiste. Industria noastră nu se mai desvoltă la întâmplare, haotic, anarhic aşa cum se întâmplă cu economia şi industria in ţările, capitaliste. Pe baza învăţăturii marxistleniniste, pe baza experienţei practice a Uniunii Sovietice, ea se desvoltă , planificat, strâns legată de necesităţile construirii socialismului. Şi odată cu economia se desvolta planificat viaţă socială şi culturală a poporului muncitor. Cu fiecare trimestru al Planului de Stat realizat şi depăşit, se obţin ,suedese şi pe calea, ridicării nivelului,de ..trai şi cultură al masselor. Puterea de cumpărare a salariilor creşte odată cu ridicarea productivităţii muncii. In cursul trimestrului III al Planului de Stat, aşa cum subliniază Comunicatul Consiliului de Miniştri, salariul mediu al muncitorilor a crescut, înseamnă că muncitorii pot să-şi cumpere cu salariul lor produse mai multe şi mai bune. O semnificaţie deosebită o are numărul de 24.000 de muncitori care au absolvit in cadrul acestui trimestru cursurile de calificare profesională. Totodată, industria noastră a absorbit îţi cursul acestui trimestru cu 11 la sută mai mulţi salariaţi decât in trimestrul II. Câtă deosebire faţă de ţările capitaliste tinde lună de lună, zi de zi, zeci şi zeci de mii de muncitori calificaţi şi necalificaţi îngroaşă rândurile şomerilor! Comunicatul Consiliului de Miniştri arată o creştere simţitoare a salariului social al muncitorilor. Sute şi sute de şcoli, de unităţi sanitare, case de naşteri, numeroase acţiuni sanitare, un număr de 147.700 salariaţi, ucenici şi copii trimişi in staţiuni balneo-climaterice, un număr de 405.000 oameni ai muncii care au absolvit cursurile de alfabetizare, şcolile speciale,impoziţii, superioare, deschise pentru, muncitori, reducerea taxelor în şcoli, eftinirea cărţilor, toate acestea contribue direct la îmbunătăţirea niveluluide trai şi cultură al oamenilor muncii. Iată dar cât de armonios îmbină Planul de Stat eforturile de zi cu zi ale oamenilor muncii şi ridicarea nivelului lor de viaţă şi cultură! Iată câtă deosebire intre economia socialistă planificată şi economia capitalistă care oferă masselor muncitoare şomaj, mizerie, foamete. Comunicatul Consiliului de Miniştri subliniază insă şi o serie de lipsuri şi deficienţe manifestate în cursul celui de al treilea trimestru al Planului de Stat. Succesele obţinute pe calea ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii puteau fi mult mai pronunţate dacă nu ar fi fost unele slăbiciuni la domeniul, circulaţiei mărfurilor. Lipsa de colaborare între organele comerţului de Stat şi ale cooperaţiei, faptul că ele nu au luat la timp măsuri de organizare potrivite, au îngreunat aprovizionarea oamenilor muncii, a căror putere de cumpărare a crescut simţitor. Comunicatul subliniază că lipsuri si slăbiciuni in cursul acestui trimestru s'au manifestat şi numnele, sectoare industriale... C.: Lichidarea grabnică a acestor lipsuri trebuie să fie o sarcina de seamă a muncitorilor, tehnicienilor şi funcţionarilor din sectoarele respective, învăţând din succesele şi lipsurile celui de al treilea trimestru, muncitorii, tehnicienii, funcţionarii din intreaga ţară luptă cu avânt în cadrul întrecerii socialiste pentru îndeplinirea înainte de termen a Planului de Stat. Ei îşi leagă eforturile lor sporite de cele două mari sărbători ale omenirii muncitoare: 7 NOEMBRIE — ANIVERSAREA MARII REVOLUŢII SOCIALISTE ŞI 21 DECEMBRIE — ANIVERSAREA ZILEI DE NAŞTERE A TOVARĂŞULUI STALIN. In faţa lor stă exemplul patriotic al muncitorilor din cele 33 de întreprinderi care şi-au îndeplinit încă în cursul trimestrului III sarcinile Planului de Stat, stă exemplul muncitorilor din Sovromuri care au devenit întreprinderi fruntaşe în economia noastră, stă exemplul nenumăraţilor muncitori, a numeroaselor echipe, ateliere, secţii şi întreprinderi care zi de zi vestesc că şi-au îndeplinit programele anuale de producţie. Avântaţi în întrecerea socialistă, ei dau mai mare in. Vsufleţivp. îbjşgării patrioticede a îndeplini înainte de termen Planul de Stat, de a începe să producă în contul anului viitor. Nu trebuie să fie muncitor şi tehnician care să nu lupte cu elan pentru acest obiectiv măreţ! De la un capăt la altul al ţării, în fiecare echipă, in fiecare atelier, în fiecare secţie şi întreprindere o singură lozincă, un singur gând: Sub conducerea Partidului, să luptăm pentru îndeplinirea Planului de Stat, înainte de termen!