Scȃnteia, iunie 1952 (Anul 21, nr. 2363-2387)

1952-06-01 / nr. 2363

Nr. 2353 Consfătuire cu agitatorii în regiunea Prahova PLOEŞTI (de la corespondentul nostru). De curând, Comitetul regional de partid Prahova a organizat împreună cu ziarul local „Flamura Prahovei“ o consfătuire cu 79 agitatori din schelele petrolifere, rafinăriile şi uzinele din regiune. Consfătuirea a avut ca scop intensificarea schimbului de experienţă în munca de agitaţie, în vederea ridicării acesteia la un nivel mai înalt. La consfătuire au luat cuvântul 36 de agitatori care au arătat experienţa lor în munca de agitaţie. A reeşit că acolo unde organizaţiile de partid se preocupă şi îndrumă munca agitatorilor, aceştia îşi îndreaptă activitatea spre problemele cele mai importante din viaţa întreprinderii sau schelei respective. Numeroşi agitatori au obţinut succese însemnate în mobilizarea muncitorilor şi tehnicienilor la lupta pentru consolidarea succesului reformei băneşti, pentru îndeplinirea planului de producţie, reducerea preţului de cost, economii, introducerea metodelor sovietice, etc. Agitatorul Totea Nicolae, de exemplu, din schela Băicoi, folosind larg munca de la om la om, convorbirile, gazeta de perete şi staţia de radioamplificare, a contribuit la extinderea întrecerii socialiste in schelă, la depăşirea planului de producţie la o sondă care până de curând era mereu sub plan, la reducerea lipsurilor şi întârzierilor, etc. Agitatorul Manta Grigore, brigadier şef în schela Ţintea, a arătat că în răspândirea largă a metodelor sovietice i-a fost de mare folos studierea amănunţită, în primul rând de către el însuşi, a metodelor pe care voia să le popularizeze. Astfel, el a studiat temeinic metoda Fatkuliev, de forare cu noroi uşor, metoda A. Jandarova şi O. Agafonova, de executare perfectă a fiecărei operaţiuni de producţie în parte, metoda magazionerului inovator Parhomenko, de păstrare în depozit în bune condiţiuni a materialelor chimice necesare forajului, şi altele, înarmat cu cunoaşterea lor, agitatorul a început să ducă muncă de lămurire pentru a-i convinge pe cât mai mulţi sondori să aplice aceste metode. El şi-a propus să se ocupe în primul rând de o singură sondă, folosind aci mijloace variate de agitaţie. Sondorii de la această sondă au izbutit, prin aplicarea metodelor sovietice, să îndeplinească planul, pe luna Martie, în proporţie de 400% şi au economisit suma de peste 150.000 lei. Tov. Manta Grigore a popularizat rezultatele lor. Apoi el a continuat munca de agitaţie şi la alte sonde, unde a stat de vorbă cu sondorii şi cu brigadierii pe care i-a ajutat în aplicarea corectă a metodelor. Consfătuirea a scos în evidenţă şi lupta agitatorilor din rafinării şi industria de utilaj petrolifer pentru mobilizarea muncitorilor la îndeplinirea şi depăşirea planului. De pildă, agitatorul Băicoianu Florea, turnător stahanovist la uzinele „1 Mai“-Ploeşti, a dus o susţinută muncă de agitaţie pentru lichidarea rebuturilor şi îmbunătăţirea calităţii pieselor necesare schelelor. El a iniţiat înfiinţarea unei brigăzi de calitate la turnătorie, brigadă care a devenit fruntaşă. Numeroşi agitatori se ocupă de problemele calificării profesionale. Ei duc cu hotărîre lupta împotriva manifestărilor de atitudine înapoiată faţă de muncă, întăresc vigilenţa oamenilor muncii pentru demascarea şi zădărnicirea uneltirilor duşmanului. In consfătuire s’a accentuat asupra felului cum muncesc organizaţiile de bază cu agitatorii. A reuşit că unele organizaţii de bază nu acordă atenţia cuvenită muncii de agitaţie şi nu folosesc această armă puternică decât în mică măsură. In multe locuri, instructajele cu agitatorii se fac rar sau, cum se întâmplă în organizaţia de bază nr. 4 din schela Târgovişte, nu sunt axate pe problemele cele mai importante. Nu există o preocupare suficientă pentru ridicarea nivelului politic şi cultural al agitatorilor. In încheierea consfătuirii a luat cuvântul tov. Florian Dănălache, secretar al Comitetului regional de partid Prahova, care a subliniat însemnătatea schimbului de experienţă făcut în consfătuire. Totodată, a arătat unele lipsuri importante care s-au manifestat în munca de agitaţie. De pildă, faptul că în unele locuri agitaţia are încă un caracter mărginit, îngust, că ea nu e legată îndeajuns de sarcinile generale, de lupta pentru pace. Adesea, agitaţia nu e îndreptată spre obiectivele centrale, întrecerea socialistă nu e suficient susţinută şi popularizată. In ceea ce priveşte folosirea mijloacelor şi a formelor de agitaţie, ele nu sunt îmbinate pretutindeni în mod armonios. Astfel, în multe locuri are precădere agitaţia vizuală, neglijându-se munca de lămurire de la om la om. Pe baza concluziilor consfătuirii, Comitetul regional de partid Prahova are datoria să analizeze serios situaţia muncii de agitaţie din regiune, să ia măsuri pentru îmbunătăţirea ei PE URMELE SCRISORILOR NEPUBLICATE Chiaburi cu acte de mijlocaş în comuna Gloduri-Zeletin Un corespondent voluntar din comuna Gloduri, raionul Zeletin, regiunea Bârlad, ne-a scris că în conducerea organizaţiei de bază şi a sfatului popular din comună s-au strecurat unelte ale chiaburilor care-i protejează şi fac jocul lor. Din această cauză, mulţi chiaburi care au exploatat crunt ţăranii muncitori din comună sunt astăzi ţinuţi în categoria ţăranilor mijlocaşi şi ajutaţi prin aceasta să dea mai puţin la colectare şi la fisc. In continuare, corespondentul scria că sunt unelte chiabureşti şi în cooperativă. Scrisoarea a fost trimisă Comitetului regional de partid Bârlad. In urma cercetărilor făcute au fost identificaţi până în prezent 20 de chiaburi strecuraţi în rândurile ţăranilor mijlocaşi. Ei au fost trecuţi acum în rândul chiaburilor, la planurile lor de cultură au fost adăugate suprafeţele de teren nedeclarate şi li s-au majorat cotele obligatorii către stat şi impozitele. Secretarul organizaţiei de bază, Ion Bacan, care a avut grave abateri, a fost sancţionat pe linie de partid şi schimbat din munca de secretar de către adunarea generală a organizaţiei de bază. Preşedintele comitetului executiv al sfatului popular comunal, Munteanu Gheorghe, şi agentul agricol, I. Sfediu, care au protejat pe chiaburi, au fost îndepărtaţi din posturile ce le deţineau şi deferiţi justiţiei. Referentul Buhnilă, care avea 11,50 ha. pământ, iar în planul de cultură nu figura decât cu 3,75 ha., a fost trecut în categoria chiaburilor şi destituit din postul de referent. Deputaţii sfatului popular comunal, V. Căpăţână şi N. Roman, care au părtinit pe chiaburi cu ocazia însămânţărilor, au fost înlocuiţi din munca de şefi de tarlale, cazul lor aflându-se încă în cercetare. Gh. Vulpoi, vânzător la cooperativă, omul chiaburilor care le dădea mărfurile cele mai bune, a fost dat afară din cooperativă. Datorită curajoasei sesizări a unui corespondent voluntar s’au putut lua astfel măsuri pentru combaterea abaterilor dela linia partidului, manifestate în comuna Gloduri, raionul Zeletin. Demascând fără cruţare pe chiaburii strecuraţi în rândurile mijlocaşilor, demascând pe sprijinitorii lor, corespondenții voluntari contribue la aplicarea justă a politicii partidului la sate, la îngrădirea chiaburilor, dușmani ai poporului muncitor. SCÂNTEIA Pentru copiii patriei noastre „Florile vieţii“, aşa i-a numit cândva pe copil, marele scriitor sovietic Maxim Gorki. Câte astfel de flori ale vieţii se ofilesc înainte de vreme şi mor în ţările capitaliste din pricina mizeriei şi lipsurilor pe care le îndură ! In cocioabele din Italia, sub podurile din Franţa, în minele din Anglia sau în periferiile oraşelor din S.U.A. mor mii şi mii de copii, pradă bolilor şi foametei. Câte „flori ale vieţii" nu pier pe câmpiile însângerate ale Coreei de mâna ucigaşă a imperialiştilor americani ! In patria noastră, ca şi în toate ţările în care oamenii muncii eliberaţi de jugul exploatării cunosc o nouă viaţă, copiii se bucură încă din leagăn de sprijinul statului. Anul acesta, sumele alocate din bugetul de stat pentru acţiunile social-culturale sunt cu 19,4% mai mari decât cele alocate anul trecut. Câtă deosebire faţă de ţările capitaliste ale căror bugete sunt aproape în întregime înghiţite de cheltuelile militare ! După exemplul marii Uniuni Sovietice, în ţara noastră 614.118 mame au primit în 1951 ajutor familial de stat, iar unui număr de 330 mame cu mulţi copii li s-au conferit titluri şi medalii. In trecut femeile muncitoare, care nu-şi puteau permite să plătească internarea într'un sanatoriu, năşteau pe unde apucau. In 1938, în toată ţara nu exista nici măcar o singură casă de naştere. Azi în ţara noastră există 1142 case de naştere în care femeile mame primesc îngrijirea necesară. Au fost înfiinţate nenumărate creşe şi cămine de zi în întreprinderi, instituţii şi cartiere, precum şi numeroase cămine sezoniere pentru copiii oamenilor muncii. Pentru asigurarea sănătăţii micilor cetăţeni ai ţării au fost înfiinţate spitale de copii în multe oraşe, precum şi secţii speciale de pediatrie în cadrul spitalelor pentru adulţi. însemnate realizări s’au obţinut şi pe linia alfabetizării şi şcolarizării copiilor. In trecut, ţara noastră se număra printre ţările cu cei mai mulţi analfabeţi. Astăzi, s-au făcut uriaşe progrese în ce priveşte lichidarea analfabetismului. Din suma alocată pentru acţiunile social-culturale în acest an, un procent de 39,7% este destinat pentru învăţământul public. Au fost create noi şcoli de diferite grade în care sunt cuprinşi peste 2.000.000 de copii şi elevi. Pentru copiii naţionalităţilor conlocuitoare, în acest an au funcţionat peste 3000 de şcoli elementare şi tehnice. Statul nostru de democraţie populară acordă o mare atenţie odihnei de vară a copiilor. In acest an, un număr de 130.000 de copii vor merge în taberele de la munte şi mare. Creşete, căminele sezoniere şi de zi, sanatoriile pentru copii, grădiniţele şi numeroasele şcoli, palatele şi casele pionierilor din ţara noastră, toate vorbesc despre grija partidului şi guvernului pentru generaţia de mâine. O Casă a Copilului Aşezată intr unul din cele mai frumoase locuri ale Capitalei noastre — pe şoseaua Kiseleff — înconjurată de alei de trandafiri şi brazi, se înalţă Casa Nr. 1 a Copilului din Capitală (fostă Institutul de Puericultura). Aici sunt îngrijiţi părinteşte circa 250 de copii, ale câror mame au murit la naştere sau sunt internate în diferite spitale. Casa Copilului are 7 pavilioane. Unul din aceste pavilioane este rezervat copiilor prematuri (născuţi înainte de vreme). Un pavilion este rezervat distroficilor (copii nbili), care sunt ţinuţi sub observaţie ; un alt pavilion stă la dispoziţia copiilor sosiţi recent la Casa Copilului şi aflaţi în carantină, iar alte patru pavilioane sunt rezervate copiilor intre 6 luni şi 2 ani. Alimentaţia copiilor — alimentaţie în care predomină produsele lactate şi vitaminele — se face pe baze ştiinţifice. Casa Copilului este deservită de o farmacie, un serviciu O.E.L. şi trei laboratoare de chimie, bacteriologie şi radiologie. Aici se efectuează analizele curente in vederea profilaxiei şi depistării bolilor. In urma diferitelor cercetări au fost introduse noi metode de tratament pentru copiii debili. Casa Copilului Nr. 1 este în acelaş timp şi clinică pe lângă Facultatea de Pediatrie din bucureşti. In scopul calificării personalului care deserveşte această Casă a Copilului, funcţionează aici două cursuri pentru surori — specialitatea puericultură — precum şi o bibliotecă înzestrată în bună parte cu material de specialitate. Partidul şi guvernul fac totul pentru a da putinţa copiilor patriei noastre să crească voinici şi sănătoşi. Ziua internaţionala pentru apărarea copilului Cărţi pentru copii apărute în Editura Tineretului A. I. Ulianova: Copilăria lui V. I. Lenin, 40 pag. 3 lei. V. Malakovski : Ce e bine şi ce e rău, 16 pag. 2,76 lei. V. Malakovski: Pe fiece filă un elefant, o cămilă, 16 pag. 1,70 lei. G. Coşbuc: Povestea gâştelor, 8 pag. 1 leu. M. Sadoveanu : Dumbrava minunată, 40 pag. 75 bani. * * * Mâini de aur (culegere de basme ale popoarelor din U.R.S.S. despre măsstria in muncă), 64 pag. 1,47 lei. * Cărţi apărute in Editura de Stat pentru Literatură Ştiinţifică A. S. Makarenko : Cartea pentru părinţi, 360 pag. 7,23 lei. A. K. Petrov: Educarea copiilor in spiritul cinstei şi al adevărului, 80 pag. 1,28 lei. N. I. Boîdarev: Rolul exemplului în educaţia copiilor, 120 pag. 1,38 lei. * * * Educaţia comunistă în şcoala sovietică, 452 pag. 11,90 lei. Corul de copii din Dresda se afla în ţara noastră De câteva zile se află in ţara noastră Corul de copii din Dresda (R.D. Germană). Acest cor are o veche tradiţie artistică. El a luat fiinţă pe vremea evului mediu. Corul de copii din Dresda a fost mult apreciat de marele scriitor Goethe ca şi de compozitorul Richard Wagner. Actuala formaţie a corului are ca dirijor pe cunoscutul compozitor prof. Rudolf Mauersberger, distins de guvernul R.D. Germane cu Premiul Naţional. In timpul celui de al doilea război mondial, în urma unui atac aerian al angro-americanilor asupra populaţiei oraşului Dresda, au căzut victime şi 11 din micii cântăreţi ai corului, iar şcoala lor a fost distrusă. După război, cu ajutorul Uniunii Sovietice, corul a căpătat condiţiunile materiale necesare desvoltării activităţii artistice. Pe lângă cultivarea tradiţiei naţionale, corul a introdus în repertoriul său numeroase compoziţii contemporane şi cântece ale popoarelor prietene. rtnwin. JwwMmggg Pentru apărarea vieţii şi fericirii copiilor! Situaţia prezentă şi perspectivele care se deschid copiilor preocupă îndeaproape nu numai pe fiecare părinte, dar şi pe fiecare om cinstit şi iubitor de pace şi progres din orice ţară a lumii. In condiţiile în care în multe părţi ale lumii se mai simt încă urmările netămăduite ale trecutului război, imperialiştii americani, avizi de bogăţii nemăsurate şi de dominaţie mondială pun la cale un nou război. In ţările capitaliste, povara sdrobitoare a pregătirilor de război apasă greu asupra populaţiei muncitoare ; nivelul de trai al oamenilor muncii din aceste ţări scade neîncetat, ceea ce loveşte dureros în posibilităţile de creştere şi educare a copiilor. Cu totul altă soartă au copiii în Uniunea Sovietică şi în celelalte ţări ale lagărului socialismului, unde bunăstarea şi educarea copiilor formează una din grijile de căpetenie ale statului. Asupra tuturor copiilor din lume, ca şi asupra popoarelor în general apasă însă ca o ameninţare permanentă umbra războiului pregătit de imperialiştii americani şi englezi. Iată pentru ce, din iniţiativa uneia dintre organizaţiile internaţionale care păşesc în primele rânduri ale frontului păcii — Federaţia Democrată Internaţională a Femeilor — s’a Instituit, încă din Noembrie 1949, Ziua internaţională pentru apărarea copilului, fixată la 1 Iunie, ca o zi de luptă pentru pace, pentru salvarea vieţii şi fericirii copiilor. In lupta pentru apărarea şi îmbunătăţirea vieţii copiilor un jalon important l-a reprezentat Conferinţa internaţională pentru apărarea copilului, care a avut loc de curând la Viena. Această Conferinţă a furnizat un bogat material care a arătat că guvernele care duc o politică de pace dau atenţie şi creşterii şi educării copiilor, pe când guvernele care duc politică de război — şi în primul rând, guvernul american — Înrăutăţesc neîncetat situaţia co- Corvvocată din Iniţiativa Federaţiei Dr. VICTOR DIMITRIU ministru adjunct la Ministerul Sănătăţii Democrate Internaţionale a Femeilor. Conferinţa a întrunit 537 delegaţi din 64 ţări. Au fost de asemenea prezenţi un mare număr de invitaţi şi observatori. Marele număr de participanţi, sosiţi din ţări atât de numeroase, precum şi componenţa deosebit de variată a fiecărei delegaţii au constituit o caracteristică principală a Conferinţei. Ţelul întâlnirii internaţionale de la Viena a fost antrenarea masselor celor mai largi, indiferent de ideologii, credinţe religioase şi opinii politice, în npta uriaşă pentru salvarea păcii, deoarece numai în timp de pace pot fi într-adevăr ocrotiţi copiii de pretutindeni. În raportul său, profesorul Monod (Franţa) a combătut „teoria“ pe care o răspândesc în lumea occidentală ideologii capitalismului cu privire la faptul că posibilităţile de alimentaţie ale globului ar fi limitate şi că omenirea nu ar avea de ales decât dintre reducerea natalităţii şi război !" Astfel de „teorii" canibalice ale neomalthusienilor în slujba Wall Street-ului, cu privire la „necesitatea biologică“ a războiului, sunt în realitate expresia cinică a imperialismului putred, expresia politicii sale de pregătire a celui de al treilea război mondial. Grandioasele realizări din Uniunea Sovietică, unde pustiuri întinse sunt transformate, prin frigare, în zone fertile, capabile să asigure hrana a sute de mii și milioane de oameni, demonstrează in practică cât de absurde sunt „teoriile“ savanţilor canibali aflaţi în slujba ucigaşilor de copil. In loc să lupte pentru îmbunătăţirea situaţiei sanitare, alimentare, etc. a copiilor şi a întregii populaţii, guvernele ţărilor capitaliste cheltuesc sume uriaşe pentru cultivarea microbilor purtători de boli, pentru pregătirea şi ducerea războiului bacteriologic. Oricât s-ar strădui guvernele ţărilor capitaliste să falsifice datele statistice, groaznica situaţie sanitară în care se află majoritatea copiilor în aceste ţări nu poate fi ascunsă. Această situaţie s-a oglindit cu prisosinţă în cel de al doilea raport al Conferinţei, susţinut de profesorul Perotti (Italia). In America Latină şi în ţările Orientului mijlociu, mortalitatea infantilă atinge procentul înspăimântător de 40-60%. In Congo-Belgian, 50% dintre copii suferă de sifilis. 60% dintre copiii egipteni au malarie. In Algeria există numai două maternităţi. Nu mai puţin de 7 milioane de oameni locuesc în Franţa în cocioabe lipsite de orice confort. In Italia, mii de copii locuesc în barăci neigienice, iar foarte mulţi dintre ei trăesc în văgăuni săpate în stânci, îndeosebi în Calabria, în stâncile de la Matera, lângă Roma, sau lângă Milano. In Spania, 75% din şcolari sunt atinşi de tuberculoză, iar în Germania occidentală 23% din copiii de la 6 ani au tuberculoză evolutivă. In acelaş timp, o altă serie de boli au început să facă ravagii în ţările occidentale : este vorba de grave boli psihice determinate de valul crescând al isteriei războinice. Pe de altă parte, reţeaua de Instituţii medicale pentru copii este în continuu regres în aceste ţări, bugetele fiind înghiţite aproape în întregime de creditele militare. Din datele prezentate în raport a reieşit diferenţa enormă dintre situaţia sanitară a copilului in ţările capitaliste şi situaţia copilului în ţările lagărului democratic, în frunte cu Uniunea Sovietică. In Ţara Socialismului, grija stalinistă pentru ocrotirea copilului este exprimată printr’o legislaţie specială, care este realizată efectiv prin marile fonduri puse la dispoziţie de statul sovietic, dar mai ales prin faptul că nivelul de trai al populaţiei creşte zi de zi. Iar problemele locuinţei, alimentaţiei şi îmbrăcăminţii se rezolvă pe deplin.. Raportul prezentat de preşedintele Comitetului englez pentru apărarea copilului, Kilborne, a arătat care este situaţia învăţământului în cele două lagăre — al războiului şi al păcii. In Turcia atlantizată, în 40.000 sate cu greu se poate găsi un ştiutor de carte ; în S.U.A. un sfert din numărul total al copiilor nu urmează decât şcoala elementară, iar 4 milioane de copii nu primesc niciun fel de educaţie; în Algeria şi Iran, 85% din populaţie e analfabetă. In Anglia, posibilitatea masselor largi de copil şi tineret de a urma învăţământul mediu şi superior este foarte redusă, întrucât taxele şcolare sunt excesiv de mari. Condiţiile de igienă şcolară sunt din ce în ce mai necorespunzătoare; în Statele Unite, la fiecare 5 şcoli, una e Insalubră. Din 1939 până azi, peste 600.000 de învăţători din Statele Unite şi-au părăsit profesiunea pentru a lucra în alte meserii (şoferi, negustori de legume, etc.). Fapte deosebit de grave au fost înfăţişate în raportul medicului Groskurth (Berlinul de Vest) despre influenţa literaturii, presei, radio-ului, cinematografului şi artei asupra desvoltării morale şi culturale a copiilor. Raportul a condamnat exportul „culturii americane“, instigatoare la război şi crime. Mostre concrete de „cultură şi educaţie“ a tineretului în spirit american erau dealtfel oferite direct delegaţilor la Conferinţă de înfăţişarea pe care o are astăzi Viena, acest oraş străvechi, odinioară renumit prin comorile sale artistice. Am văzut, spre exemplu, nişte afişe mari care anunţau un ciclu de conferinţe intitulate foarte semnificativ „Vorwärts imgestern” (înainte spre ieri). Aceasta e singura perspectivă recomandată de reacţiune: nostalgia trecutului ! In vitrina biroului de informaţii american erau expuse fotografii menite să popularizeze în rândurile tineretului vienez cele mai rafinate modele de „artă şi cultură" americană. Erau acolo fotografii cu noile dansuri „de artă" din Statele Unite şi care aveau ca motto următoarele: „Să punem cafăţişăm fondul naturii umane: instinctele ! Coregrafia modernă americană exprimă prin mişcare tablouri de instincte redate pur şi simplu“. Despre ce era vorba acolo? O fotografie reprezenta doi tineri ţinându-se de mână Îngroziţi de o vedenie înfricoşătoare şi acest dans era intitulat „Angst psychose“ (Psihoza fricii). Un alt tablou intitulat „Atavismus“ arăta un şir de dansatori fugărindu-se halucinant, pe un fond obscur, pentru a reda, chipurile, „blestemul trecutului“. Cât de mare este contrastul între această „artă“ putredă şi arta şi literatura pentru copii şi tineret din Uniunea Sovietică, unde optimismul, spiritul de creaţie constructivă şi prietenia cu tinerii tuturor popoarelor se întâlnesc la fiecare pas! In U.R.S.S. şi în toate ţările lagărului păcii şi socialismului, literatura instigatoare la război este pedepsită ca o crimă. Delegaţii Vietnamului şi, în special, delegata Coreei, Kim En Sun, au prezentat un bilanţ sguduitor al crimelor şi schingiuirilor făptuite împotriva copiilor de către cotropitorii americani, copii arşi sau îngropaţi de vii, alţii căzuţi victimă groaznicului război bacteriologic, şcoli şi spitale transformate in ruine. Documente sdrobitoare demascând pe canibalii americani, deslănţuitori ai războiului bacteriologic, au fost prezentate atât de delegaţiile coreeană şi chineză, cât şi de reprezentantul Asociaţiei Internaţionale a Juriştilor — Luigi Cavalieri — care a făcut parte din delegaţia ce a vizitat Coreea. Tovarăşa Parfenova, şefa delegaţiei sovietice, vorbind despre bugetele de război din ţările capitaliste, a arătat că cu banii cheltuiţi pentru un tanc se poate asigura construirea unei şcoli. Iar cu sumele alocate pentru un hidroavion se poate oferi pe timp de un an câte o masă tuturor copiilor din Statele Unite. Realizările în favoarea copiilor în U. R. S. S. — despre care a vorbit tov. Partenova — au stârnit admiraţia tuturor delegaţilor. Delegaţia ţării noastre a prezentat in raportul ei marile realizări ale unui popor eliberat. Eforturile clasei muncitoare, în plin avânt pentru construirea socialistă a formalismului sentimentelor, să nu mului, şi ajutorul neprecupeţit al Uniunii Sovietice au făcut ca regimul de democraţie populară din ţara noastră să poată prezenta în faţa lumii rezultate deosebit de importante în toate sectoarele social-culturale de care depinde ocrotirea copilului. Din an în an cresc creditele din bugetul statului alocate instituţiilor medicale şi de învăţământ, creşelor şi căminelor de zi, coloniilor de vară, etc. In bugetul pe 1952 capitolul acţiunilor social-culturale este cu 19,4% mai mare decât anul trecut. In Republica Populară Română, în ultimii ani, mortalitatea infantilă a scăzut cu 50%. Expoziţia de desene, prin care copiii din ţara noastră şi-au exprimat dorinţa lor de a creşte şi a învăţa în condiţii de pace, a fost cercetată cu deosebită atenţie de participanţii la conferinţă. Standul de cărţi pentru copii, editate în ţara noastră, a arătat delegaţilor felul cum sunt educaţi copiii din ţara noastră. Grija partidului şi a guvernului pentru copii s-a concretizat din nou în ultima vreme în Hotărîrea Consiliului de Miniştri cu privire la sarcinile tuturor ministerelor şi organizaţiilor de massă în vederea unui şi mai mare efort pentru ocrotirea copiilor din ţara noastră. Dar în timp ce în ţara noastră şi în celelalte ţări ale lagărului păcii şi socialismului grija pentru ocrotirea copiilor şi pentru ridicarea nivelului de trai al populaţiei se află pe primul plan al preocupărilor de stat — în ţările capitaliste, şi mai ales în ţările pactului Atlanticului, pe primul plan se află, sub dictatul Imperialismului american, grija pentru cursa înarmărilor, pentru propaganda de război, pentru pregătirea cu orice preţ şi prin orice mijloace a războiului. Popoarele unite în lupta pentru pace pot şi trebue să salveze pacea pentru copiii din lumea întreagă. Să apărăm copiii întărind frontul păcii, să demascăm imperialismul american instigator la noi măceluri, vinovat de atrocităţile săvârşite împotriva copiilor din Coreea, să antrenăm masse cât mai largi în această luptă neobosită ! Să facem din ziua de 1 Iunie — Ziua internaţională pentru apărarea copilului — prilejul unei puternice demonstraţii pentru pace şi înţelegere intre toate popoarele lumii . Pag. 3 Pentru îndeplinirea planului de achiziţii la Uniunea raională a cooperativelor de consum Craiova Uniunea raională a cooperativelor de consum Craiova nu şi-a îndeplinit decât în foarte mică măsură planul de achiziţii pe primul trimestru al acestui an. Urmărirea executării contractelor de îngrăşare de animale nu a constituit o preocupare pentru conducerea Uniunii raionale, astfel că planul de livrări la bovine şi porcine nu a fost nici el îndeplinit. Deasemeni, a rămas în urmă şi planul de contractări de legume şi zarzavaturi. Care sunt cauzele care au determinat această gravă rămânere în urmă? In raionul Craiova există toate posibilităţile pentru îndeplinirea integrală a planului de achiziţii. Statul a trimis cooperativelor importante cantităţi de mărfuri industriale pentru a le desface la sate. Cu toate acestea, conducerea Uniunii raionale a cooperativelor de consum Craiova — în frunte cu preşedintele Cazacu Ion, şi cu vicepreşedintele cu valorificările, Mihăilă Nicolae — a dus o muncă nesatisfăcătoare, a privit cu indiferenţă îndeplinirea planului de achiziţii. Conducerea Uniunii raionale nu a înţeles rolul care revine cooperaţiei şi nu s-a preocupat să organizeze în aşa fel munca încât cooperativele, nu numai să distribue mărfuri industriale, dar să şi contribue, în acelaş timp, la aprovizionarea industriei şi a populaţiei muncitoare de la oraşe cu produse agricole ţărăneşti. Faptele dovedesc că acolo unde se munceşte cu seriozitate se obţin rezultate. Dovadă, rezultatele obţinute de cooperativele din comunele Bădeşti, Seaca de Pădure, Işalniţa, care şi-au îndeplinit planul de achiziţii şi chiar l-au depăşit la unele produse. Atitudinea dăunătoare intereselor clasei muncitoare şi ţărănimii muncitoare, manifestată de conducerea Uniunii raionale, s’a răsfrânt până jos, la numeroase conduceri de cooperative săteşti. Aşa, de pildă, cooperativa din comuna Adâncată, şi-a îndeplinit numai în mică măsură planul de achiziţii pe luna Aprilie. Consiliul de conducere al acestei cooperative există mai mult pe hârtie. Mulţi dintre membrii acestui consiliu, ca Jderu Constantin, Cramea Marin, Vlad Gheorghe, în loc să constitue un exemplu pentru ceilalţi ţărani muncitori din comună, nu au valorificat nimic prin cooperativă, deşi de la cooperativă s-au aprovizionat cu însemnate cantităţi de mărfuri industriale. Datorită desinteresului conducerii Uniunii raionale şi datorită faptului că aceasta nu a înţeles rolul politic şi economic care revine cooperaţiei, situaţii asemănătoare se găsesc şi la cooperativele din comunele Bratovoeşti, Teasc, Breasta, Smadoviţa. In nicio comună din raion, consiliile da conducere ale cooperativelor n’au ţinut adunări obşteşti cu cooperatorii, în care să li se arate acestora ce cantităţi de mărfuri industriale au primit din partea muncitorilor de la oraş şi ce obligaţii le revin pentru a răspunde acestui ajutor. Legătura dintre Uniunea raională şi cooperativele săteşti se face mai mult prin telefon, iar de instruirea şi controlul achizitorilor de la sate conducerea Uniunii s a ocupat mai mult ocazional, fapt care a făcut ca unii achizitori din comunele Malul Mare, Tuglui, Podari, Bucovăţu şi altele să obţină rezultate cu totul nesatisfăcătoare. Nu este de mirare că în asemenea condiţiuni, la cooperativele din cadrul Uniunii raionale Craiova se desfăşoară o muncă prost organizată. Aşa, de pildă, la cooperativele din Brabova, Breasta şi din alte comune, recepţionarea produselor agricole se face defectuos, deoarece aceste cooperative nu s’au ocupat de amenajarea unor magazii corespunzătoare depozitării produselor. Numai la cooperativa din comuna Coţofenii din Faţă s’au stricat, din această cauză, 8.000 kg. arpagic. Datorită lipsei de preocupare şi control din partea conducerii cooperativei din comuna Bratovoeşti, mai mulţi ţărani muncitori n’au primit bani pe faptele valorificat prin cooperativă cu mai bine de 5 luni în urmă, iar în comuna Almăju, achizitorul Grindeanu Constantin a tărăgănat aproape 4 săptămâni achitarea banilor pentru produsele agricole valorificate prin cooperativă de ţăranii muncitori Constantin Oproiu, Marin Moise şi alţii. Aceste fapte au făcut ca unii ţărani muncitori să piardă încrederea în cooperativă şi să vândă produsele lor intermediarilor speculanţi. Uniunea raională a cooperativelor de consum Craiova nu şi-a îndeplinit rolul nici în acţiunea regulatoare pe care o duce statul pe piaţă în ceea ce priveşte preţurile. Astfel, deşi datorită abundenţei unor produse, preţurile acestora pe piaţa neorganizată au scăzut, Uniunea raională a cooperativelor de consum a mers pe o linie cu totul opusă, greşită, şi, interpretând rigid preţurile, a achiziţionat produse la preţuri mai mari decât cele de pe piaţă. Aşa, de exemplu, cooperativa din Işalniţa a plătit 0,50 lei kg. de ceapă verde, în timp ce pe piaţa neorganizată, la Craiova, preţul este de 0,30 lei kg. Această atitudine în problema preţurilor, cu totul greşită şi străină de Interesele statului nostru, a făcut ca cooperativele din cadrul Uniunii raionale să se vadă în faţa unei mari oferte de produse, care au fost achiziţionate şi s-au îngrămădit în cantităţi însemnate în magaziile cooperativelor. Dar tot aceste preţuri au făcut ca aceste produse să fie desfăcute greu pe piaţă. In loc să acţioneze deci în sensul scăderii preţurilor, cooperativele din raionul Craiova au acţionat în sensul urcării preţurilor. Se pune întrebarea: cui foloseşte o asemenea atitudine în legătură cu preţurile ? Este de la sine înţeles că o asemenea atitudine greşită în problema preţurilor loveşte în interesele celor ce muncesc şi aduce apă la moară elementelor capitaliste speculante. Toate aceste abateri grave au fost posibile datorită faptului că conducerea Uniunii raionale, în frunte cu preşedintele Cazacu Ion, nu a înţeles să aplice în activitatea sa linia politică a partidului. Inconjurându-se de elemente duşmănoase ca, de pildă, şeful contabil Nică Gheorghe, fost primar în timpul liberalilor, rupându-se de munca de teren, fără a exercita un control temeinic asupra întregii activităţi a cooperativelor din raion, fără a cunoaşte îndeaproape munca acestora, conducerea Uniunii raionale a înlesnit pătrunderea în conducerile cooperativelor a unor elemente necinstite. Aşa s-a întâmplat la cooperativa din comuna Româneşti, unde casierul Ilie D. Stoica a Introdus acte false în cassa cooperativei, însuşindu-şi Însemnate sume de bani, sau in comuna Coşoveni, unde gestionarul Florea Militaru a sustras din cooperativă însemnate cantităţi de mărfuri. Unei asemenea situaţii de netolerat, care loveşte în Interesele clasei muncitoare şi ale ţărănimii muncitoare, trebue să i se pună capăt fără întârziere. Pentru aceasta este nevoie în primul rând de o muncă serioasă de organizare, de îndrumare şi control permanent. Elementele necinstite trebue trase la răspundere fără nici o cruţare, iar elementele chiaburești să fie înlăturate imediat din organele cooperatiste, astfel ca aceste organe să-şi poată îndeplini cu cinste sarcinile de răspundere ce le revin. I. BRAGHEŞ corespondent al „Scânteii“ în regiunea Dolj