Scȃnteia, noiembrie 1952 (Anul 21, nr. 2495-2518)

1952-11-01 / nr. 2495

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Organ al Comitetului Central al P.M.R. ANUL XXII Nr. 2495 Sâmbătă 1 Noembrie 1952 6 PAGINI • 20 BANI In interiorul ziarului , Comisiile electorale de circumscripţii au înregistrat candidatura tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej şi candidaturile altor conducători ai partidului şi guvernului (pag. 3-a). Patriotismul oamenilor muncii — izvor de succese în cinstea Marelui Octombrie şi a alegerilor (pag. 3-a). R. Vasile — Pentru o temeinică educare moral-politică a sportivilor (pag. 3-a). „LUNA PRIETENIEI ROMANOSOVIETICE“ . Inflăcăratele chemări ale partidului lui Lenin Stalin ; Săptămâna teatrului sovietic; Prof. ing. Șt. Bălan — U.R.S.S. — țara celei mai înaintate tehnici din lume (pag. 4-a). Cuvântarea rostită de A. I. Vîşinski în şedinţa din 29 octombrie a Comitetului Politic al Adunării Generale a O.N.U. în problema coreeană (pag. 5—6). Lucrarea tovarăşului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.“ tradusă în limba chineză (pag. 6-a). Eşecul tratativelor franco-germane în legătură cu problema Saar-ului ,(pag. 6-a). Agravarea relaţiilor comerciale între S.U.A. şi tarile satelite (pag. 6-a) Stare de asediu la Teheran .(pag. 6-a). (Continuare Im pag. 1-«) . Pentru continua întărire a Republicii Populare Române şi a regimului democrat-popular, pentru socialism, pentru pace, pentru fericirea şi bunăstarea MANIFESTUL Consiliului Central al Frontului Democraţiei Populare Cetăţeni şi cetăţene. La 30 Noembrie 1952, oamenii muncii din patria noastră îşi vor alege deputaţii în Marea Adunare Naţională, organul suprem al puterii de stat în Republica Populară Română. Aceste alegeri au loc scurt timp de la votarea noii Constituţii, pe care oamenii muncii au numit-o cu dragoste şi mândrie Constituţia construirii socialismului, a făuririi fericirii şi bunei stări a celor ce muncesc. Legea electorală, pe baza căreia se vor desfăşura alegerile de la 30 Noembrie, se întemeiază pe marile drepturi şi libertăţi consfinţite de noua Constituţie. In patria noastră liberă şi independentă, oamenilor muncii, stăpâni pe soarta lor, le este asigurat dreptul de a lua parte la conducerea treburilor ţării, dreptul de a alege şi de a fi aleşi. Partidul Muncitoresc Român, Confederaţia Generală a Muncii, Frontul Plugarilor, Uniunea Tineretului Muncitor şi alte organizaţii de massă, organizaţii şi comitete ale minorităţilor naţionale, organizaţii cooperatiste, culturale şi ştiinţifice, reprezentând interesele şi voinţa celor ce muncesc din oraşe şi sate, se prezintă şi în aceste alegeri în cadrul Frontului Democraţiei Populare. Organizaţiile care fac parte din Frontul Democraţiei Populare luptă pentru propăşirea şi înflorirea patriei, pentru apărarea independenţei şi suveranităţii sale naţionale, pentru făurirea unei vieţi îmbelşugate a celor ce muncesc, pentru apărarea păcii, pentru socialism. Cetăţeni şi cetăţene, Poporul român, în colaborare frăţească cu minorităţile naţionale, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a obţinut însemnate succese în munca şi lupta pentru construirea socialismului. Una din cele mai de seamă cuceriri ale oamenilor muncii din patria noastră, înscrisă în Constituţie, este naţionalizarea principalelor întreprinderi industriale. Bogăţiile ţării, fabricile, uzinele, minele, căile de comunicaţie, băncile, înainte vreme instrument de exploatare al moşierilor şi capitaliştilor, au fost smulse din mâinile exploatatorilor şi au devenit bun al întregului popor muncitor. A fost desfiinţată clasa capitaliştilor în domeniul industriei. In întreprinderile naţionalizate a fost lichidată exploatarea omului de către om, înfăptuindu-se astfel năzuinţa pentru care au luptat şi s-au jertfit cei mai buni fii ai clasei muncitoare. Aceasta a descătuşat puterile celor ce muncesc şi a făcut cu putinţă ca producţia şi productivitatea muncii să crească neîntrerupt, constituind baza dezvoltării economice a ţării şi a făuririi bunei stări materiale şi culturale a celor ce muncesc. Şomajul a rămas o amintire întunecată a trecutului. Dreptul la muncă este asigurat cetăţenilor ţării noastre. Zeci de mii de muncitori intră anual în câmpul muncii, devenind constructori ai vieţii noi. Munca devine tot mai mult o datorie şi o chestiune de onoare. Numeroşi muncitori sunt astăzi stahanovişti şi fruntaşi în producţie, decoraţi cu ordine şi medalii, oameni cunoscuţi şi iubiţi de întregul popor muncitor. începând din anul 1949, economia noastră naţională se dezvoltă pe bază de plan. Planul de stat pe anul 1949 şi planul de stat pe anul 1950 au fost îndeplinite înainte de termen. Pe baza succeselor dobândite în decursul celor 2 planuri anuale a fost întocmit, din iniţiativa şi sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, primul plan cincinal al Republicii Populare Române — plan de construire a bazei economice a socialismului — şi planul de 10 ani de electrificare a ţării. Datorită muncii pline de avânt a clasei muncitoare şi a tuturor oamenilor muncii, datorită ajutorului frăţesc pe care îl primim din partea Uniunii Sovietice, industrializarea socialistă a ţării se înfăptueşte cu succes. Industria noastră este astăzi de două ori mai puternică decât sub regimul burghezo-moşieresc. In întreaga ţară se construesc noi fabrici şi uzine, noi mine, noi sonde petrolifere, se deschid noi şantiere, întreprinderile care se construesc în Dobrogea, Moldova, Maramureş, Regiunea Autonomă Maghiară, Oltenia vor pune capăt stării de înapoiere şi sărăcie în care au fost ţinute aceste regiuni de regimul burghezo-moşieresc. Ţara noastră, în trecut aservită de burghezie şi moşierime imperialişti- ilor şi împiedicată să aibă o industrie dezvoltată, şi-a creat o puternică industrie a construcţiei de maşini, care asigură aproape în întregime maşinile necesare extracţiei petrolului, a trecut la fabricarea utilajului pentru rafinarea petrolului, asigură în întregime producerea maşinilor pentru industria minieră şi pentru mecanizarea construcţiilor. Se dezvoltă necontenit industria electrotehnică. Se fabrică pentru prima oară în ţară strunguri şi rulmenţi, motoare cu explozie puternice, instalaţii electrotehnice, turbogeneratori, tractoare, maşini agricole de tip greu. Industria noastră construeşte maşini şi utilaj pentru siderurgie, pentru industria chimică şi alimentară, produce maşinile necesare industriei uşoare, utilajul fabricilor de ciment. Industria noastră asigură în întregime locomotivele şi vagoanele necesare economiei noastre şi a început să producă şlepuri, remorchere şi alte vase. Au fost construite în ţara noastră numeroase cuptoare Martin, cuptoare electrice pentru oţel,a intrat în funcţiune un nou laminor de ţevi. A fost terminat un mare furnal, iar altul va intra în curând în funcţiune. Au intrat în funcţiune fabrica de electrozi „Carbochim“, fabrica de tananţi „Argeşul“, o fabrică de prelucrare a gazului metan, cinci linii de ciment şi altele. In ultimele luni au fost terminate şi au început să dea lumină şi energie electrică termocentralele „Gh. Gheorghiu-Dej“ Doiceşti şi Ovidiu II. Constructorii Canalului taie cu spor drumul prin care Dunărea îşi va trimite apele spre mare. Se construeşte hidrocentrala „Vladimir Ilici Lenin“-Bicaz, care va alimenta cu energie electrică noua industrie a Moldovei şi va chema la viaţă întreaga regiune. A intrat în funcţiune marele combinat „Casa Scânteii“, care prin tipăriturile sale face ca lumina culturii să se răspândească în cele mai îndepărtate colţuri ale ţării. Măreţele construcţii care se ridică pe întreg cuprinsul ţării sunt mândria întregului popor. Ele întăresc puterea şi independenţa patriei noastre dragi .— Republica Populară Română. Cetăţeni şi cetăţene. Mari realizări au fost înfăptuite în agricultură. Clasa muncitoare în alianţă cu ţărănimea muncitoare a lichidat clasa moşierilor care veacuri dearândul a trăit din munca şi sudoarea ţărănimii. Ţăranii muncitori nu mai trudesc din greu pe pământul moşierilor. Au apus pentru totdeauna vremurile când ţăranul era umilit, batjocorit, terorizat de bâta jandarmilor. Ţăranii sunt astăzi stăpâni pe pământul pe care-l muncesc. Constituţia ţării prevede că statul ocroteşte dreptul de proprietate particulară asupra pământului a ţăranilor cu gospodării mici şi mijlocii, pe baza legilor în vigoare. Clasa muncitoare, statul de democraţie populară dau un sprijin permanent ţărănimii muncitoare cu scopul de a o feri de exploatarea chiaburească, de a spori producţia realizată de ea, de a ridica bunăstarea ei. Dezvoltarea industriei face cu putinţă înzestrarea agriculturii cu maşini agricole, care uşurează munca ţărănimii muncitoare şi o ajută să dobândească roade mai bogate. In locul plugului de lemn şi al uneltelor de muncă înapoiate din timpul regimului burghezo-moşieresc, statul de democraţie populară a pus la îndemâna ţărănimii muncitoare peste 10.000 de tractoare, mii de maşini şi unelte agricole, seminţe selecţionate, credite etc. Aproape 400 de sate au fost electrificate. Numeroşi ţărani muncitori s-au unit de bunăvoie în întovărăşiri agricole şi gospodării colective, convinşi fiind că aceasta este singura cale pentru a scăpa pe vecie de exploatarea chiaburească, de nevoi și de lipsuri. Membrii gospodăriilor colective au primit mult mai multe roade decât primeau pe ogoarele lor individuale. Recolta medie la hectar în gospodăriile colective este cu 20—25% mai mare decât în gospodăriile individuale. Aprovizionarea ţărănimii muncitoare cu mărfuri industriale se îmbunătăţeşte mereu. Cooperativele au desfăcut la sate mărfuri în valoare de multe miliarde de lei. Organizaţiile oamenilor muncii care fac parte din Frontul Democraţiei Populare cheamă întreaga ţărănime muncitoare ca, răspunzând la ajutorul primit din partea clasei muncitoare şi a statului de democraţie populară şi urmând exemplul regiunilor şi raioanelor fruntaşe, să sporească producţia agricolă, să asigure o mai bună aprovizionare a clasei muncitoare, contribuind astfel pe măsura posibilităţilor ei crescute la întărirea statului de democraţie populară. Cetăţeni şi cetăţene. A crescut şi creşte treptat nivelul de trai al celor ce muncesc. Reforma bănească înfăptuită la începutul acestui an şi reducerile de preţuri au făcut să crească puterea de cumpărare a oamenilor muncii. Cu toate lipsurile care mai există, comerţul de stat şi cooperatist aprovizionează pe cei ce muncesc cu cantităţi tot mai mari de mărfuri. Consumul populaţiei creşte neîncetat. S-a îmbunătăţit aprovizionarea oamenilor muncii cu pâine, carne, îmbrăcăminte, încălţăminte, etc. In numeroase centre industriale se construesc locuinţe muncitoreşti. Numai pentru muncitorii mineri s-a prevăzut construirea a 9.000 de apartamente, din care 1.000 anul acesta. Prin grija statului nostru, mii de oameni ai muncii, care în timpul regimului burghezo-moşieresc au trăit în cocioabe umede şi întunecate, au privrtit acum locuinţe noi, luminoase şi încăpătoare. Oamenii muncii se bucură de asistenţă medicală gratuită, de asigurare materială la bătrâneţe, în caz de boală sau incapacitate de muncă, lucru la care nici nu pot visa muncitorii din ţările capitaliste. Oamenii muncii se bucură de concedii anuale plătite. In frumoasele staţiuni de la munte şi de la mare, în care se lăfăiau altădată moşierii şi capitaliştii, se odihnesc şi-şi împrospătează forţele oamenii muncii. Numai în acest an au fost la odihnă în aceste staţiuni peste 300.000 oameni ai muncii. Niciodată, în timpul regimului burghezo-moşieresc, oamenii muncii nu s-au bucurat de astfel de drepturi. Se schimbă înfăţişarea satelor noastre. Ca urmare a sprijinului puternic pe care l-a primit din partea clasei muncitoare, din partea statului de democraţie populară, bunăstarea ţărănimii muncitoare a sporit simţitor şi continuă să sporească. Oricine poate vedea că astăzi ţărănimea se hrăneşte mai bine, se îmbracă mai bine, are unelte de muncă mai multe şi mai bune. Massele muncitoare de la oraşe şi sate, ţinute veacuri de-a rândul în întuneric de clasele exploatatoare, se ridică la lumină, învaţă cu sete, îşi însuşesc cuceririle ştiinţei. Dreptul la învăţătură şi cultură prevăzut de Constituţia R.P.R. este asigurat tuturor cetăţenilor. Zeci de mii de elevi şi studenţi, fii ai oamenilor muncii, primesc burse de stat şi locuiesc în căminele statului. Analfabetismul, rămăşiţă a regimului burghezo-moşieresc, e pe cale de a fi lichidat. In ultimii ani s’au deschis sute de şcoli noi de toate gradele, zeci de institute, universităţi şi facultăţi. Ştiinţa, arta, literatura au luat o largă dezvoltare Partidul şi guvernul acordă tot sprijinul şi toată preţuirea oamenilor de ştiinţă şi cultură, creându-le condiţii prielnice de activitate pentru a-şi pune cunoştinţele şi creaţia lor în slujba poporului, a construirii socialismului şi apărării păcii. Cetăţeni şi cetăţene. O mare cucerire a regimului nostru de democraţie populară înscrisă în noua Constituţie este asigurarea deplinei egalităţi în drepturi a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de rasă şi naţionalitate. A fost lichidat regimul de sălbatică asuprire naţională. Ca urmare a politicii leniniststaliniste a statului nostru democrat-popular, minorităţile naţionale, altădată asuprite, terorizate, au astăzi drepturi egale cu poporul român, au şcoli, cărţi, ziare şi teatre în limba maternă, folosesc limba lor în administraţie şi justiţie. Crearea Regiunii Autonome Maghiare a întărit şi mai mult unitatea oamenilor muncii din patria noastră, indiferent de naţionalitate. Poporul român construeşte socialismul într’o frăţească colaborare cu minorităţile naţionale. In Republica Populară Română femeia se bucură de drepturi egale cu ale bărbatului în toate domeniile vieţii economice, politice, de stat şi culturale, înlăturate în trecut de la viaţa politică şi economică a ţării, femeile au astăzi toate drepturile, îndeplinesc munci de mare răspundere şi sunt luptătoare active pentru socialism, pentru întărirea patriei şi apărarea păcii. Statul poartă o grijă deosebită ocrotirii familiei, a mamei şi a copilului. Femeilor gravide li se acordă ajutor în bani şi concedii de naştere. In bugetulpe anul 1952 s’a prevăzut o sumă de 77.500.000 lei pentru ocrotirea mamei şi copilului. S’au ridicat numeroase case de naşteri, creşe, cămine de copii. Peste 100.000 de copii şi-au petrecut vacanţa anul acesta în colonii şi tabere de odihnă. Tineretului i-au fost deschise cele mai largi perspective de către regimul de democraţie populară. El are putinţa deplină de a preface în realitate cele mai îndrăzneţe visuri. Statul de democraţie populară poartă o grijă specială pentru educaţia şi sănătatea tineretului nostru. El nu cruţă niciun efort pentru a da tineretului putinţa să se bucure de viaţă, să-şi asigure o temeinică pregătire profesională, să-şi însuşească toate cuceririle ştiinţei, să-şi pună întreaga sa putere de muncă, tot avântul său tineresc, în slujba construirii socialismului, în slujba păcii, a întăririi patriei şi făuririi fericirii ei. Statul democrat-popular sprijină pe micii meseriaşi cu scopul de a-i feri de exploatarea capitalistă, de a spori producţia realizată de ei şi de a ridica bunăstarea lor. S’a întărit şi se întăreşte statul nostru de democraţie populară — instrumentul principal al construirii socialismului. Spre deosebire de statul burghezo-moşieresc, potrivnic intereselor poporului, statul de democraţie populară este un stat al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Statul de democraţie populară apără cuceririle oamenilor muncii de la oraşe şi sate, asigură dezvoltarea industriei, agriculturii, a comerţului socialist, asigură dezvoltarea culturii, creşterea continuă a bunei stări a masselor populare. S-a făurit şi se întăreşte alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, baza puterii populare în R.P.R. Au fost create sfaturile populare, organe locale ale puterii de stat, care atrag massele largi ale celor ce muncesc la conducerea treburilor obşteşti. A fost făurit un nou aparat de stat, legat strâns de masse şi pus în slujba lor. In locul prefecţilor şi primarilor, care slujeau regimului de asuprire şi exploatare a poporului, se află azi la posturi de răspundere din aparatul de stat oameni ai muncii, devotaţi poporului muncitor. Potrivit cu interesele celor ce muncesc statul de democraţie populară asigură oamenilor muncii dreptul de asociere în organizaţii obşteşti, libertatea cuvântului, libertatea presei, libertatea întrunirilor şi meetingurilor, libertatea demonstraţiilor, pe care nu le au oamenii muncii din ţările capitaliste. Partidul şi guvernul R.P.R. poartă o grijă deosebită întăririi capacităţii de apărare a statului împotriva oricăror uneltiri ale imperialiştilor americano-englezi sau ale slugilor lor titoiste. A fost creată armata populară, care este înconjurată de dragostea tuturor oamenilor muncii. Forţele Armate ale R.P.R. stau de strajă hotarelor ţării, suveranităţii şi independenţei poporului român, securităţii sale şi păcii. Cetăţeni şi cetăţene. In opera de construire a socialismului ne bucurăm zi de zi de ajutorul puternic şi frăţesc al marii noastre prietene şi eliberatoare — Uniunea Sovietică. Sprijinul economic, politic, moral şi ideologic pe care ni-l dă marea Uniune Sovietică, şi personal tovarăşul Stalin, este de nepreţuit. Pentru ţara noastră, prietenia şi alianţa strânsă cu Uniunea Sovietică şi ajutorul ei frăţesc sunt chezăşia libertăţii şi independenţei noastre naţionale, chezăşia construirii socialismului în patria noastră. Mulţumită ajutorului pe care ni-l dă Uniunea Sovietică, am putut să ne refacem ţara, să dezvoltăm industria, să creăm noi ramuri industriale. Uniunea Sovietică ne-a trimis instalaţii şi agregate complexe, maşini numeroase, strunguri de mare precizie, utilaj minier, uriaşe excavatoare care sapă drum Dunării spre mare, motoare şi turbine pentru marile centrale electrice, întregul utilaj pentru marele combinat poligrafic „Casa Scânteii“, tractoare şi combaine pentru agricultură, materii prime pentru industrie şi numeroase alte mărfuri. Datorită ajutorului sovietic putem produce în ţara noastră utilaj petrolifer, rulmenţi, maşini şi instalaţii de care avem nevoie şi pe care nu le-am produs niciodată la noi în ţară până azi. Nicio ţară capitalistă n’ar fi putut să ne acorde un ajutor atât de eftin şi tehniceşte calificat, ca acela pe care ni l-a acordat şi ni-l acordă Uniunea Sovietică. Ştiinţa şi cultura sovietică sunt pentru noi un izvor nesecat de învăţătură, de experienţă înaintată în toate domeniile. Intre U.R.S.S., ţara noastră şi celelalte ţări de democraţie populară s-au format relaţii noi, de strânsă colaborare, întemeiate pe egalitatea în drepturi, pe respect şi ajutor frăţesc, relaţii de neînchipuit între ţările capitaliste. Legăturile de prietenie care leagă ţara noastră de Uniunea Sovietică, precum şi de Republica Populară Chineză, de celelalte ţări de democraţie populară din Europa şi Asia, de Republica Democrată Germană slujesc cauzei construirii socialismului, cauzei păcii şi frăţiei între popoare. Poporul român şi alături de el minorităţile naţionale din patria noastră poartă o dragoste şi recunoştinţă fierbinte Uniunii Sovietice şi marelui Stalin pentru ajutorul frăţesc ce ni-l acordă în munca şi lupta noastră pentru construirea socialismului în Republica Populară Română. Cetăţeni şi cetăţene. Cu toate succesele mari pe care le-am dobândit, există încă lipsuri şi greutăţi ce trebuesc înlăturate. Dar acestea sunt greutăţi trecătoare, legate de însuşi procesul măreţ de construire a vieţii noi socialiste. Partidul şi Guvernul, arătând deschis şi cinstit aceste greutăţi, depun eforturi neobosite pentru a le înlătura, mobilizează massele de oameni ai muncii în vederea lichidării lor. Nu există nicio îndoială că aceste eforturi vor fi încununate de succes. Convingerea oamenilor muncii că toate greutăţile vor fi înfrânte se întemeiază pe strânsa legătură a Partidului Muncitoresc Român şi a conducerii Statului cu poporul, pe unitatea de nezdruncinat între partid, guvern şi popor. Această unitate este o forţă uriaşă care poate clinti şi munţii din loc. Cu atât mai mult ea poate să învingă greutăţile trecătoare, pe care le mai avem. Orice om cinstit şi de bună credinţă , cetăţean al Republicii Populare Române, poate să judece singur după realizările mari obţinute sub conducerea Partidului Muncitoresc Român şi a Guvernului Republicii Populare Române, realizări ce nu pot fi negate nici de duşmani, că tot ce s’a făcut şi tot ce se face în Republica Populară Română este pentru binele poporului muncitor, pentru fericirea milioanelor de bărbaţi, femei, tineri, copii, pentru un viitor strălucitor al poporului nostru, al patriei noastre scumpe ! Măreţele noastre succese în construirea socialismului au fost obţinute în luptă cu împotrivirea claselor exploatatoare, cu uneltirile imperialiştilor americano-englezi şi ale slugilor lor. Imperialiştii americani şi englezi şi slugile lor nu se pot împăca cu gândul că au pierdut pentru totdeauna bogăţiile noastre pe care le-au jefuit atâta vreme. Ei trimit şi recrutează spioni şi provenitori dintre rămăşiţele claselor exploatatoare înfrânte, elemente descompuse, fără patrie, urîte şi izolate de popor, care caută să saboteze şi să împiedice dezvoltarea şi înflorirea patriei noastre. Oamenii muncii din Republica Populară Română trebue să întărească vigilenţa împotriva duşmanilor fericirii poporului, dinăuntrul ţării, împotriva sugrumătorilor libertăţii popoarelor, duşmani ai independenţei şi libertăţii poporului nostru, aţâţătorii criminali ai unui nou război, imperialiştii