Scînteia, septembrie 1960 (Anul 29, nr. 4927-4952)

1960-09-01 / nr. 4927

'’a2 ?■ LUCRĂRILE SESIUNII EXTRAORDINARE A MARII ADUNĂRI NAŢIONALE Dezbaterile cu privire la Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Cuvîntu! deputatului Traian Ionaşcu Convocarea sesiunii extraordinare a Marii noastre Adunări Naţionale în preajma celei de-a 15-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. pe a cărei ordine de zi, la propunerea U.R.S.S., se află problema vitală a măsurilor ce urmează a fi luate pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale — scoate în evidenţă însemnătatea covîrşitoare a lucrărilor ce avem de săvîrşit în actuala sesiune, tocmai fiindcă privesc problema hotărîtoare ce frămîntă întreaga omenire şi de care depinde soarta ei. Politica externă a R. P. Române, alături de cea a celorlalte ţări socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, a fost din nou minunat caracterizată şi fundamentată în raportul atît de limpede şi de grăitor prezentat de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu- Dej, reamintindu-ne contribuţiile substanţiale pe care ţara noastră le-a adus la cauza coexistenţei paşnice, şi, deci, la rezolvarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor litigioase în relaţiile dintre state. Referindu-se la propunerile ţării noastre cu privire la dezvoltarea colaborării interbalcanice şi la crearea unei zone denuclearizate şi fără armă rachetă în Balcani, deputatul Traian Ionaşcu a subliniat că aceste propuneri au stîrnit un ecou deosebit în opinia publică a ţărilor din regiunea balcanică deoarece corespund intereselor fundamentale ale popoarelor din această regiune şi intereselor păcii şi securităţii în Europa. Vorbitorul a subliniat faptul că tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a exprimat voinţa întregului popor român, de a păşi mereu înainte pe singura cale ce poate salva omenirea de la catastrofa unui nou război — calea păcii şi coexistenţei paşnice. Este demn de reţinut că acţiunile de politică externă ale ţărilor socialiste sunt în concordanţă desăvîrşită cu principiile Cartei O.N.U., ce constituie un minimum de codificare a legalităţii internaţionale în relaţiile dintre state, indiferent de sistemul lor social-economic, pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale şi pe care statele semnatare s-au obligat, prin propria lor voinţă, să le respecte şi să le realizeze în raporturile dintre ele. Privind în lumina dispoziţiilor obligatorii ale Cartei O.N.U. care trebuie să fie respectate de toate statele membre ale O.N.U., politica „războiului rece“ dusă de cercurile agresive din S.U.A. şi din alte state occidentale — constatăm că această politică şi acţiunile prin care s-a tradus şi se traduce reprezintă tocmai negarea sus-ziselor scopuri şi principii. într-adevăr, „război rece“ înseamnă pregătiri pentru dezlănţuirea războiului cald, o permanentă ameninţare cu folosirea forţei, acţiuni agresive, care afectează profund colaborarea dintre state şi împiedică relaţiile de bună vecinătate. Zborurile de spionaj, care nu s-au produs numai deasupra U.R.S.S. — după cum se ştie, avioane americane au pătruns în repetate rînduri şi în spaţiul aerian al altor state socialiste, sau nesocialiste — zboruri ridicate la rangul unei politici oficiale, constituie un fapt fără precedent în relaţiile normale dintre state. Atari zboruri de spionaj sunt grave violări ale normelor elementare din dreptul internaţional, care consfinţeşte suveranitatea statelor asupra teritoriului lor, inclusiv asupra spaţiului aerian. Sunt norme consacrate şi în convenţiile internaţionale privind navigaţia aeriană, semnate şi de S.U.A. (Convenţia de la Paris din 1919 şi de la Chicago din 1944), precum şi în legislaţia internă a statelor, printre care şi cea a S.U.A. (Legea americană a aviaţiei din 1938). Evenimentele internaţionale ce au urmat după zădărnicirea de către S.U.A. a Conferinţei la nivel înalt, au confirmat din păcate şi ele că cercurile agresive din S.U.A. şi din alte ţări occidentale continuă politica de încordare a relaţiilor internaţionale, de încălcare a drepturilor popoarelor. După ce a amintit acţiunile agresive la care s-au dedat în ultima vreme puterile imperialiste, vorbitorul a scos în evidenţă cît de important este ca popoarele să-şi sporească vigilenţa, ca voinţa de pace a omenirii să fie sprijinită prin acţiuni eficiente. Paralel cu uneltirile agresive — a spus deputatul Traian Ionaşcu — cercurile interesate în menţinerea încordării relaţiilor internaţionale încearcă să creeze, pentru opinia publică mondială, aparenţa disimulatoare că ar fi preocupate de a urma calea tratativelor — în timp ce, în realitate, ele continuă politica lor agresivă. După ce a subliniat că poziţia adoptată la Geneva de puterile occidentale în tratativele în problema dezarmării arată că ele nu doresc realizarea unei dezarmări efective sub controlul internaţional eficace, ci intensificarea cursei înarmărilor, vorbitorul a spus în continuare : Acţiunile cercurilor agresive au dus, din pricina caracterului lor provocator, la izolarea acestor cercuri, ca urmare a atitudinii opiniei publice mondiale, care le-a dezaprobat și vestejit total. Este imperios necesar ca, pe calea tratativelor, să se ajungă la o neîntîrziată rezolvare a problemei dezarmării generale și totale, urmîndu-se, în acest scop, singura metodă constructivă în măsură de a înlătura tergiversările fără sfîrşit în care sunt interesaţi adversarii destinderii— şi anume metoda indicată în propunerile recente ale U.R.S.S. : această problemă să fie discutată la apropiata sesiune a Adunării Generale a O.N.U. cu participarea, la cel mai înalt nivel, a statelor membre. Prin participarea factorilor de maximă răspundere ai statelor membre s-ar putea ajunge, în cadrul dezbaterilor Adunării Generale a O.N.U. la scoaterea problemei dezarmării din impasul în care a fost adusă de către puterile occidentale. De aceea socotesc că propunerea ca delegaţia Republicii Populare Române la cea de-a 15-a sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite să fie condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, are o deosebită însemnătate. Aceasta demonstrează importanţa pe care guvernul nostru o acordă dezbaterilor de la O.N.U. şi va spori aportul pe care ţara noastră doreşte să-l aducă rezolvării problemelor internaţionale de bază, de forţele armate ale celorlalte state participante la Tratatul de la Varşovia, armata noastră stă de strajă păcii, independenţei patriei şi cuceririlor revoluţionare ale oamenilor muncii, integrităţii şi securităţii lagărului socialist. Ca cetăţeni ai ţării noastre, noi, milita Cuvîntul Am ascultat cu multă atenţie raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra situaţiei internaţionale, în care se reafirmă politica externă a statului nostru democrat-popular, politică activă de apărare a păcii, bazată pe principiul leninist al coexistenţei paşnice între ţări cu orînduiri sociale diferite. * Această politică, promovată cu hotărîre de Partidul Muncitoresc Român şi de guvernul Republicii Populare Romíne, corespunde întru totul voinţei unanime şi năzuinţelor întregului nostru popor muncitor. Ea reflectă interesele maselor de milioane de oameni ai muncii din ţara noastră de la oraşe şi sate, preocupările paşnice, constructive ale lor. In prezent poporul nostru luptă cu avînt în uzine, fabrici şi pe ogoare pentru a transpune în viaţă măreţele prevederi ale Directivelor celui de-al III-lea Congres al P.M.R. în vederea desăvîrşirii construcţiei socialismului în Republica Populară Romînă, pentru un trai mai îmbelşugat şi fericit. După ce a trecut în revistă succesele obţinute de gospodăria colectivă din Coşereni, al cărei preşedinte este, subliniind hotărîrea colectiviştilor de a dezvolta aceste succese, vorbitorul a spus : Sîntem siguri că şi ţăranii din ţările capitaliste doresc să trăiască o viaţă îmbelşugată, fericită. Este adevărat că aceştia trăiesc în ţări cu un alt mod de viaţă, că noi trăim într-o societate în care am pus capăt exploatării omului de către om, că noi, sîntem animaţi de aceleaşi năzuinţe ca şi întreg poporul, sîntem profund interesaţi în asigurarea unei păci trainice. Vorbitorul şi-a exprimat convingerea că obstacolele care stau încă în calea consolidării păcii pot fi în prezent învinse. Pe întregul glob pămîntesc sute şi sute de deputatului Nicolae ne-am orînduit viaţa după inimă. Consider însă că nu există ţăran pe lume care să nu se gîndească cum să muncească mai cu spor, să obţină recolte bogate, să-şi făurească o viaţă tot mai prosperă. Am auzit, spre exemplu, că fermierii americani au acumulat o experienţă bună în unele sectoare ale agriculturii. Şi noi, cei ce lucrăm ogoarele patriei noastre, folosim metode care au dat rezultate foarte bune în agricultură. N-ar fi mai bine să ne cunoaştem reciproc experienţa ? Sunt sigur că ţăranii din lumea capitalului ar prefera, în locul cursei înarmărilor schimburi de experienţă, de pe urma cărora ar putea deprinde cum să cultive mai bine grîul, porumbul, cum să obţină producţii sporite la hectar. Cursa înarmărilor nu poate aduce decit nenorociri maselor populare. Cred că aşa gîndeşte şi fermierul american, şi ţăranul italian şi viticultorul francez. Nici n-ar putea să gîndească altfel, deoarece politica cursei înarmărilor înseamnă pentru milioanele de ţărani din ţările capitaliste, reducerea suprafeţelor agricole prin exproprierea de noi şi noi terenuri destinate aerodromurilor militare, impozite mari , ca urmare a acestei politici. Numai marii monopolişti, care profită de pe urma fabricării armelor, vor războiul. Continuarea acestei politici arată cît de străini sînt aceştia faţă de interesele, de preocupările maselor largi de oameni simpli, milioane de oameni au luat cauza păcii în propriile lor mîini şi luptă cu hotărîre pentru apărarea şi consolidarea ei. Permiteţi-mi să-mi exprim convingerea că în confruntarea care are loc între falimentara politică „de pe poziţii de forţă“ şi politica „de pe poziţiile raţiunii“, raţiunea, pacea, vor triumfa. Micşan Milioanele de oameni care iubesc pacea şi luptă pentru apărarea ei, pot astăzi, cu forţa necesară, să stăvilească nebunia acelora care vor să împrângă omenirea în război. Tovarăşi deputaţi, Trăind în gospodăria noastră colectivă şi muncind pentru înflorirea ei, pentru belşug şi bunăstare, învăţînd, noi ne interesăm totodată de mersul evenimentelor internaţionale. Aceasta pentru că ne este scumpă pacea şi nu putem fi nepăsători faţă de cei ce vor război. Ţărănimea noastră muncitoare, împreună cu întregul popor, este hotărîtă să-şi apere cuceririle revoluţionare obţinute sub conducerea partidului nostru drag, este hotărîtă să-şi dea toată contribuţia la lupta pentru triumful cauzei păcii în lume. încrederea noastră în victoria forţelor păcii se bazează pe forţa şi unitatea lagărului socialist în frunte cu U.R.S.S., ca şi pe hotărîrea fermă a tuturor popoarelor lumii de a apăra cauza păcii. De la tribuna acestui înalt for, în numele alegătorilor circumscripţiei electorale Coşereni, care mi-au acordat mandat pentru a-i reprezenta în Marea Adunare Naţională, exprim acordul deplin faţă de raportul prezentat în sesiunea noastră de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Totodată, vreau să-mi exprim marea bucurie cu care am primit propunerea ca tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej să conducă delegaţia R.P. Române la Organizaţia Naţiunilor Unite. Cuvîntul deputatului Ion Moldoveanu Exprim aici, în numele tuturor cetăţenilor din circumscripţia mea electorală, deplina aprobare a Raportului făcut de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Tabloul politicii externe a ţării noastre care ne-a fost prezentat reafirmă consecvenţa cu care ţara noastră aplică, în relaţiile internaţionale, principiile coexistenţei paşnice. Sunt muncitor la uzinele „Timpuri Noi“ , a spus în continuare vorbitorul. Numele fabricii noastre este foarte nimerit. De fapt el s-ar potrivi întregii ţări, pentru că noi avem într-adevăr marea fericire să făurim şi să trăim timpuri noi. întreprinderea noastră s-a transformat în anii puterii populare dintr-o mică fabrică de reparaţii, cu utilaj învechit, în care muncitorii erau crunt exploataţi, într-o întreprindere modernă aşa cum o cer timpurile pe care le trăim. Sîntem mîndri de victoriile pe care le obţinem sub conducerea partidului nostru. Ca toţi oamenii muncii din ţara noastră, imaginaţia noastră este înaripată de marile perspective pe care ni le-a deschis Congresul al III-lea al P.M.R. Harnicul nostru colectiv nu va pregeta să-şi îndeplinească sarcinile ce-i revin. In acelaşi timp cu munca din uzină, pe noi ne preocupă ce se întîmplă şi dincolo de hotarele ţării noastre. Sîntem convinşi că astăzi este posibil ca pacea să fie asigurată. Ţările socialiste au adresat ţărilor capitaliste chemarea : să ne întrecem nu pe cîmpurile de luptă, ci pe tărîmul rezultatelor materiale în făurirea bunăstării popoarelor şi al confruntării ideilor. Noi sîntem convinşi că aceasta este calea ce corespunde cerinţelor menţinerii păcii, intereselor clasei muncitoare şi tuturor oamenilor muncii şi că în întrecerea paşnică între cele două sisteme, victoria va fi de partea socialismului. Să fiţi convinşi că într-o astfel de întrecere muncitorii din mijlocul cărora vin au o hotărîre de nestrămutat şi sînt siguri că toate popoarele vor avea numai de cîştigat Am urmărit cu multă satisfacţie, a spus deputatul Ion Moldoveanu, felul în care guvernul nostru luptă pentru coexistenţa paşnică, pentru relaţii de colaborare între state, pentru dezarmarea generală şi totală. Peste scurt timp vor începe lucrările Adunării Generale a O. N. U. Vedem în propunerile sovietice privind dezarmarea generală şi totală, calea paşnică şi realistă care va elibera omenirea de pericolul de război. Discutarea problemei dezarmării generale şi totale la cel mai înalt nivel prezintă cea mai mare însemnătate pentru evoluţia situaţiei internaţionale. Pacea este o binefacere măreaţă pentru toate popoarele. Ne bucură faptul că împreună cu ţările lagărului socialist, luptă pentru apărarea păcii numeroase state independente din Asia şi Africa, clasa muncitoare şi pături largi de oameni din ţările capitaliste. Stau de multe ori şi mă gîndesc cum ar fi judecind acei politicieni din ţările occidentale care nu vor să-şi dea seama de schimbările petrecute în lume şi care instigă şi se pregătesc de război. Aceşti politicieni se cramponează de ideile şi metodele trecutului. Ei ar vrea să aplice situaţiei existente astăzi în lume norme care s-au învechit de mult. Ei sînt prizonierii propriilor lor lumi. Hotărît lucru, acestor oameni li s-au uzat facultăţile mintale ! Se ştie că în industrie maşinile care nu mai ţin pasul cu dezvoltarea tehnicii, care suferă, după cum se spune, de uzură morală sunt înlocuite. Ceea ce nu corespunde cerinţelor este aruncat şi înlocuit. Sunt convins că şi acei politicieni care nu înţeleg realităţile actuale vor avea aceeaşi soartă ca şi maşinile învechite. Este un adevăr al zilelor noastre că, pe măsură ce cercurile agresive se dedau la acţiuni provocatoare, sporeşte izolarea lor, ele se discreditează tot mai mult. Oriunde au căutat în ultima vreme exponenţii cercurilor agresive să creeze provocări, acestea s-au îndreptat împotriva lor. Aşa cum spune un proverb din popor, ei „au plecat după lînă şi s-au întors tunşi“. Viaţa însăşi arată că politica coexistenţei paşnice este pe deplin rezonabilă pentru a fi sprijinită de toate statele, aşa cum cer perseverent ţările socialiste. Ca şi ceilalţi deputaţi, sprijin cu hotărîre înţeleaptă politică a ţării, a Partidului Muncitoresc Român şi a guvernului. Poporul nostru, a spus în continuare vorbitorul, este harnic, vesel, cu gînduri curate, iubitor de pace. El primeşte cu inima deschisă pe cei care vin cu gînduri paşnice şi prietenoase în frumoasa noastră ţară. Nu ne amestecăm în treburile altora, iar ei să facă la fel. Să ştie că poporul român este şi bun şi viteaz şi că are prieteni puternici, de nădejde. Mă bucur nespus de mult că tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, conducătorul iubit şi încercat al poporului nostru, va conduce delegaţia ţării la Organizaţia Naţiunilor Unite. Aceasta este o veste mare şi bună pentru noi. Eu văd în alegerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej ca şef al delegaţiei dovada că ţara noastră dă o foarte mare însemnătate discuţiei care va avea loc la Organizaţia Naţiunilor Unite în problema dezarmării generale și totale. Voi vota cu încredere propunerea făcută. Cuvîntul deputatului Iacob Teclu Am urmărit cu cea mai mare atenţie raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu- Dej. Consider că discutarea problemei aflate pe ordinea de zi este de cea mai arzătoare actualitate şi susţin întrutotul raportul şi concluziile lui. Acest document prezintă, concentrat şi cu mare forţă de pătrundere, politica consecventă a R. P. Române de coexistenţă paşnică între state cu sisteme sociale diferite, hotărîrea ei de a nu considera niciodată vreun efort ca fiind prea greu pentru înfăptuirea ţelului comun al întregii omeniri — asigurarea păcii şi securităţii în întreaga lume. Consider propunerea ca delegaţia noastră la sesiunea a 15-a a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite să fie condusă de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej ca o expresie a importanţei pe care o acordă poporul nostru cauzei păcii şi o sprijin fără rezerve, înţelegerea ştiinţifică a epocii actuale, întemeiată pe învăţătura atotbiruitoare marxist-leninistă, ne dă un puternic izvor de încredere că în prezent, cînd raportul de forţe pe arena internaţională s-a schimbat radical în favoarea socialismului şi păcii, s-a creat posibilitatea preîntîmpinării unui nou război mondial. Spre deosebire de trecut, astăzi există forţe puternice, capabile să menţină pacea. Imensele realizări în toate domeniile ale lagărului socialist — factorul fundamental al victoriei forţelor păcii — au creat o situaţie în care cercurile agresive nu-şi mai pot atinge obiectivele lor războinice. Uniunea Sovietică dispune de o tehnică militară modernă, neegalată de niciun alt stat din lume. Acele cercuri care ar dori să declanşeze un război mondial pot fi sigure că, în condiţiile actualei dezvoltări a tehnicii rachetelor, nu există nici un loc pe glob care să nu poată fi lovit. Permiteţi-mi să mă refer la un singur fapt concludent, demonstrat cu prilejul doborîrii avionului de spionaj trimis de Statele Unite în spaţiul aerian sovietic în ziua de 1 mai. Nu voi insista asupra binecunoscutului eșec politic suferit de către Statele Unite în urma acestui episod. După cum se știe, planurile militare ale Pentagonului se bazau pe „lovitura nucleară“ întreprinsă de bombardierele strategice zburînd la un plafon de 13—15 km. Faptul că avionul de spionaj a fost doborît de unităţile sovietice de rachete, chiar din prima lovitură, la o înălţime de 20 km, a dovedit în mod elocvent tuturor specialiştilor că bombardierele strategice nu mai au nici o şansă să-şi transporte spre ţintă încărcătura lor mortală. Trebuie subliniat însă că, deşi Uniunea Sovietică deţine supremaţia şi în domeniul tehnicii celei mai moderne de luptă, ea nu ameninţă pe nimeni. Întreaga omenire s-a putut convinge că Uniunea Sovietică, întregul lagăr socialist este cel mai trainic sprijin al realizării unei lumi fără război, în care pacea ar fie veşnică. Arătînd că în Occident există cercuri importante şi foarte influente care nu vor să tragă încă concluziile logice din situaţia actuală şi care promovează cursa înarmărilor, vorbitorul a subliniat necesitatea urmăririi vigilente a uneltirilor cercurilor agresive. Ca militar, care am participat la cele două războaie mondiale şi care cunosc uriaşa putere de distrugere a tehnicii de luptă actuale — a spus deputatul Iacob Teclu — îmi dau şi mai bine seama de necesitatea imperioasă a apărării şi consolidării păcii în lume. Calea sigură şi unanim acceptabilă pentru menţinerea şi consolidarea păcii în lume este dezarmarea generală şi totală. După ce a amintit că puterile occidentale care au respins propunerile ţărilor socialiste au împiedicat înregistrarea oricărui progres în tratativele de dezarmare, vorbitorul a spus : Noi nu dorim nici „dezarmare fără control“ şi nici „control fără dezarmare“. Sîntem pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale sub un control internaţional eficient. Pe calea înfăptuirii dezarmării, ţara noastră, ca şi alte ţări socialiste, a întreprins deja unele măsuri unilaterale. Efectivul forţelor armate ale ţării noastre a fost redus cu 115.000 de oameni. Anul acesta cheltuielile pentru apărare reprezintă numai 6,3 la sută din totalul cheltuielilor bugetare. Militînd cu toată energia pentru realizarea dezarmării generale şi totale, pentru promovarea principiilor politicii de coexistenţă paşnică, poporul nostru îşi menţine trează vigilenţa faţă de uneltirile agresive ale imperialiştilor. Cu mîndrie patriotică arătăm că, prin grija partidului şi guvernului, astăzi ţara noastră are o armată modernă bine înzestrată şi bine instruită. Alături SCINTEIA Cuvîntul deputatului Anton Breitenhofer Raportul prezentat de la această înaltă tribună de către tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej — a spus vorbitorul — exprimă încă o dată voinţa nestrămutată a poporului şi statului nostru de a-şi aduce şi pe viitor, alături de celelalte state socialiste, contribuţia la destinderea încordării Internaţionale, la consolidarea păcii în întreaga lume. In mod neîndoielnic azi orice om cu raţiune îşi dă seama că evoluţia evenimentelor pe plan internaţional a ajuns la acel stadiu cînd necesitatea tratativelor şi discuţiilor serioase, pătrunse de spiritul răspunderii, se impune ca un imperativ absolut. Problema problemelor, punctul nodal al vieţii politice contemporane, aşa cum s-a arătat în Raportul tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, o constituie dezarmarea, care îşi poate afla în prezent rezolvarea numai pe calea tratativelor purtate la nivelul celor mai înalte responsabilităţi. Atitudinea constructivă a ţărilor socialiste faţă de ideea tratativelor, menită să ducă la realizarea unei dezarmări efective, la soluţionarea pe cale paşnică a diferendelor de orice natură este cunoscută tuturor. Propunerile Uniunii Sovietice cu privire la dezarmarea generală şi totală au deschis întregii omeniri perspective noi şi au stîrnit un uriaş ecou în întreaga lume. Datorită programului prezentat anul trecut la Organizaţia Naţiunilor Unite de tovarăşul Hruşciov, pentru prima oară principiul dezarmării generale şi totale a căpătat recunoaşterea unanimă a tuturor statelor. In contrast cu voinţa de pace a popoarelor, zilnic demonstrată de masele populare din întreaga lume, şi în faţa perspectivelor destinderii relaţiilor dintre state, cercurile agresive din S.U.A. n-au ezitat să recurgă la acţiuni provocatoare, menite să ducă la o recrudescenţă a „războiului rece“. Politica lor de sabotare a unei înţelegeri internaţionale n-a reuşit însă să frîneze creşterea luptei pentru pace şi pentru destinderea internaţională, această politică s-a întors împotriva autorilor ei ca un bumerang. Referindu-se la eşecurile tot mai frecvente ale politicii cercurilor agresive din S.U.A. vorbitorul a arătat că acţiunile acestor cercuri n-au fost niciodată atît de discreditate şi respinse cu atîta hotărîre de popoarele de pretutindeni. O îngrijorare legitimă, a spus în continuare deputatul Anton Breitenhofer, manifestă popoarele europene faţă de cursul politicii din Germania occidentală. In timp ce Republica Democrată Germană, stat democrat şi iubitor de pace, luptă consecvent împotriva militarismului german, exprimînd prin aceasta adevăratele interese şi năzuinţe ale întregului popor german, în Germania occidentală militariştii şi revanşarzii suflă azi din nou în goarna războiului cu sprijinul puterilor occidentale, care nu şi-au respectat obligaţiile asumate la sfîrşitul războiului. Semnăturile puse pe „memorandumul“ statului major al Bundeswehrului, dat publicităţii de curînd, dezvăluie scopurile urmărite de militariştii vest-germani. In fruntea acestor semnături se află cea a generalului Heusinger, care în 1940 a devenit şeful secţiei operative a marelui stat major hitlerist, a generalului Kammhuber, fost adjunct al lui Goering şi participant la bombardamentele de distrugere a localităţii Coventry, a amiralului Rugge, participant la agresiunea împotriva Poloniei. In ciuda terorii anti-democratice, a propagandei militariste şi revanşarde, a exceselor naziste, cercuri tot mai largi din Germania occidentală cer promovarea unei politici de înţelegere şi colaborare internaţională. Politica înarmării atomica a Germaniei occidentale a stîrnit o mare indignare în rîndul popoarelor din Europa, care îşi dau seama de urmările pa care aceasta ar putea s-o aibă. Este necesar un efort deosebit din partea tuturor popoarelor pentru a pune capăt acţiunilor agresive şi revanşarde ale imperialismului german. Ţara noastră, a spus vorbitorul , s-a străduit neîncetat să promoveze, pe baza reciprocităţii, relaţii de bună vecinătate, să stabilească legături şi schimburi multilaterale cu toate ţările, indiferent de orînduirea lor internă şi a obţinut în această direcţie rezultate satisfăcătoare. In acest spirit Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române a stabilit contacte şi schimburi interparlamentare. Astfel de relaţii au fost dezvoltate cu deputaţii ţărilor socialiste prietene Au fost stabilite contacte cu parlamentari ai unor ţări ca : Anglia, Franţa, India, Indonezia, Finlanda, Italia, R. F. Germană şi altele. Ţara noastră va căuta şi de acum încolo să înmulţească asemenea legături cu ţările care manifestă acelaşi interes. Prezenţa tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej în fruntea delegaţiei ţării noastre la apropiata sesiune a Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite, a spus în încheiere vorbitorul, subliniază importanţa deosebită pe care o acordăm discuţiilor ce vor avea loc în cadrul ei. Voi vota din toată inima propunerea făcută. Cuvîntul deputatului Virgil Trofin Punînd în discuţia acestui înalt for problema fundamentală a zilelor noastre — apărarea păcii — partidul şi guvernul subliniază astfel încă o dată hotărîrea poporului nostru de a-şi aduce şi pe viitor întreaga contribuţie la lupta pentru lichidarea încordării internaţionale, pentru statornicirea unei păci trainice în lume. Raportul profund, clarvăzător, bazat pe învăţătura marxist-leninistă, prezentat de la această tribună de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, dovedeşte încă o dată justeţea politicii externe a statului nostru. Desemnarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej în fruntea delegaţiei R. P. Române va fi primită cu nemărginit entuziasm de întregul tineret şi ne dă garanţia că delegaţia noastră va putea să-şi aducă contribuţia maximă la discutarea problemelor importante ale vieţii internaţionale în acest înalt for internaţional, într-un moment de mare răspundere pentru evoluţia relaţiilor dintre state. Dragostea şi devotamentul tineretului nostru faţă de orînduirea democrat-populară, faţă de patria noastră, ataşamentul său total faţă de politica înţeleaptă a partidului şi guvernului, faţă de măreţele obiective puse de partid în faţa poporului prin istoricele hotărîri ale celui de-al III-lea Congres al P.M.R., şi-au găsit o entuziastă şi unanimă confirmare în lucrările recentului Congres al U.T.M. Pentru noi, a apăra pacea înseamnă a ne apăra viitorul fericit ce se conturează tot mai limpede în faţa ochilor. Noi sîntem plini de recunoştinţă pentru politica statului nostru, a tuturor ţărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică, care militează cu hotărîre pentru desfiinţarea cazărmilor şi înmulţirea şcolilor, pentru distrugerea armamentelor şi construirea spitalelor, pentru renunţarea la folosirea forţei armate şi cucerirea paşnică a Cosmosului, pentru dezarmarea generală şi totală. Consecvenţa cu care R. P. Romînă promovează cauza păcii şi înţelegerii între popoare, a spus în continuare vorbitorul, se reflectă şi în noile propuneri de a înscrie pe ordinea de zi a viitoarei sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. probleme de o deosebită importanţă în scopul îmbunătăţirii relaţiilor de bună vecinătate între state şi al promovării ideilor păcii în rîndurile tineretului. In statul nostru de democraţie populară, tineretului îi sînt create condiţii optime de dezvoltare a nesecatei sale energii creatoare şi a talentelor sale multilaterale. Această nobilă preocupare a partidului şi guvernului pentru creşterea şi educarea tinerei generaţii se oglindeşte şi în propunerea guvernului nostru ca Adunarea Generală a O.N.U. să dezbată problema educării tineretului în spiritul ideilor păcii, respectului şi înţelegerii între popoare. Tineretul nostru sprijină cu căldură noua iniţiativă a guvernului republicii noastre populare, izvorîtă din politica consecventă de pace a ţării noastre. Oportunitatea iniţiativei guvernului nostru este cu atît mai pregnantă cu cît în ultima vreme într-o serie de ţări occidentale, paralel cu intensificarea cursei înarmărilor, asistăm la intensificarea într-un mod îngrijorător a instigărilor la agresiune, a manifestărilor de ură rasială în care este atras cu precădere tineretul. „Educaţia“ unui sfert de milion de tineri vest-germani aflaţi în rîndurile Bundeswehrului a fost încredinţată în mîinile a 130 de generali hitlerişti şi 2.000 de ofiţeri SS. Autorităţile vest-germane cultivă militarismul şi nădejdile de revanşă, glorificînd crimele săvîrşite de hitlerişti în timpul celui de-al doilea război mondial. Nu mai puţin primejdioasă este orientarea educaţiei date tineretului şi în alte ţări capitaliste. Trebuie spus însă că împotriva unei astfel de educaţii se ridică din ce în ce mai hotărît mase largi ale tineretului, indiferent de concepţiile politice şi filozofice, care încep să-şi dea seama pe ce cale sunt împinşi de către cercurile conducătoare din ţările respective. După ce a subliniat că în ţara noastră tineretul primeşte o educaţie în spiritul nobilului sentiment al păcii şi prieteniei între popoare, vorbitorul a spus , în prezent, Uniunea Tineretului Muncitor şi Uniunea Asociaţiilor studenţilor au legături cu peste 90 organizaţii de tineret şi studenţi de cele mai diferite convingeri politice din aproape 60 de ţări ale lumii. Delegaţii tinerilor noştri sunt prezenţi la toate marile manifestări internaţionale, contribuind la apropierea intre tineri aparţinînd tuturor statelor. întîlnirea tineretului şi studenţilor din Regiunea Balcanilor şi a Mării Adriatice, ce a avut loc la Bucureşti din iniţiativa U.T.M. şi U.A.S.R., constituie încă o confirmare a faptului că platforma luptei pentru pace este platforma pe care se pot uni forţele tineretului indiferent de concepţiile lui ideologice. In zilele noastre — a spus vorbitorul în continuare — cauza păcii se află în mîini sigure. Fără a subestima planurile cercurilor agresive, în special ale celor din S.U.A., care se dedau necontenit la acte provocatoare, noi sîntem conştienţi că noul raport de forţe pe plan mondial creează condiţii pentru înlăturarea definitivă a războiului din viaţa societăţii. Tineretul nostru se angajează să sprijine şi de acum înainte cu toate forţele sale, politica externă şi toate acţiunile de pace ale statului nostru, conştienţi că ele reprezintă o contribuţie însemnată a R. P. Romíne la cauza apărării păcii în întreaga lume. Nr. 4927