Scînteia, martie 1964 (Anul 33, nr. 6183-6213)

1964-03-01 / nr. 6183

Nr. 6183 CORESPONDENŢII NOŞTRI TRANSMIT Tradiţiile meseriei Soţii Andrei şi Cătălina Matei lucrează de mulţi ani ca muncitori la fabrica de încălţăminte „Solidaritatea“ dinOradea. Andrei a împlinit recent 36 de ani de muncă în fabrică, iar Cătălina 33, în acest răstimp au stabilit un fel de record neomologat , n-au avut nici un fel de întrerupere în muncă. Acum lucrează la maşini alăturate. S-au specializat, el la faza îndoit, ea la faza şlefuit feţe piele. Anul trecut, evidenţiindu-se lună de lună, Cătălina a fost distinsă cu titlul de fruntaş în întrecerea socialistă. Andrei se ţine scai, totuşi n-a putut încă să-şi ajungă din urmă soţia. A rămas cu titlul de evidenţiat, dar ne-a asigurat că în 1964 nu se lasă pînă n-o ajunge din urmă. Familia Matei are un băiat, pe nume tot Andrei. A urmat cursurile şcolii profesionale de încălţăminte şi apoi a cerut să lucreze la „Solidaritatea“. Au trecut trei ani de atunci. Andrei, tînărul, a devenit, la rîndul său, cap de familie. S-a însurat cu Irina, o muncitoare din aceeaşi întreprindere. Acum în aceeaşi secţie lucrează ambele generaţii. Copiii urmează exemplul părinţilor. Deocamdată sunt evidenţiaţi în producţie... H. GROSU mitetului de femei. Tinerilor în prag de căsătorie li se explică obligaţiile care reies din Codul familiei, respectul reciproc pe care şi-l datorează cei căsătoriţi, răspunderea ce le revine faţă de creşterea şi educarea copiilor. Au loc discuţii despre amenajarea unor interioare plăcute, felul de prezentare în societate. C. CAPRARU „Ziua miresii şi a mirelui" Comitetul executiv al Sfatului popular orăşenesc Braşov a luat iniţiativa de a organiza, o dată pe săptămînă, la oficiul stării civile, întîlniri ale „candidaţilor la căsătorie“ cu jurişti, medici, profesoare de menaj şi artă culinară, activiste ale co- Felicitări tinerilor căsătorit! Un nou joc sportiv Fotbalul redus Fotbalul redus, o combinaţie între fotbal, hochei şi handbal, foarte popular în R. D. Germană, R. F. Germană, R. P. Ungară, Franţa, a început să fie practicat în R.S.S. Lituaniană. Aici, pentru prima oară în U.R.S.S., a fost alcătuit un regulament special al acestui sport. Regulamentul prevede ca o echipă să fie formată din 6 jucători. Jocul se dispută pe un teren de handbal, împrejmuit cu o mantinelă înaltă de 70 cm. Portarul poate juca cu mîna numai în interiorul suprafeţei de pedeapsă. Loviturile de colţ vor fi executate cu mîna, iar jucătorii echipei care sînt în ofensivă nu au voie să intre în interiorul suprafeţei de pedeapsă a formaţiei adverse. Portarul poate degaja mingea numai pînă la jumătatea terenului. în timpul jocului, care se dispută în două reprize a cîte 30 minute, fiecare echipă poate schimba un număr nelimitat de jucători şi portari, în afara loviturilor de pedeapsă, ce se execută de la 7 metri, se aplică şi alte măsuri împotriva jocului dur. Sportivii care degajează mingea cu piciorul la o înălţime mai mare de 10 metri sunt eliminaţi pe timp de două minute. LONDRA 29 (Agerpres).— Campionatele internaționale de tenis de masă ale Angliei au continuat în orașul Brighton cu desfășurarea probelor individuale. La simplu femei, campioana romînă, Maria Alexandru, s-a calificat în semifinale, învingînd cu 3—1 (21—14, 14—21, 21—12, 21—14) pe Bucholz (R.F. Germană). Iată şi celelalte rezultate din sferturile de finală : Diana Rowe (Anglia)-Lukacs (R.P. Ungară) 3—0 ; Shannon (Anglia)— Ella Constantinescu (R. P. Română) 3—2 (21—12, 12—21, 21—18, 12—21, 21—8); Foeldi (R.P. Ungară)—Bell (Anglia) 3—0. La simplui bărbaţi, Dorin Giurgiucă, după ce l-a învins în optimile de finală cu 3—1 pe englezul Symonds, l-a eliminat în „sferturi" pe Schoeler (R.F. Germană) cu 3—0 (21—14, 21—11, 21—15). După-amiază, în cadrul semifinalelor, reprezentantul nostru Dorin Giurgiucă l-a învins cu 21—12 , 21—18; 21—18 pe cehoslovacul Stanele. Giurgiucă urmează să-l întîlnească în finală pe suedezul Johansson, care l-a eliminat cu 3—2 pe iugoslavul Markovici. In finala probei feminine, Maria Alexandru va juca cu Shannon (Anglia). Campioana noastră a întrecut în semifinale cu 21—18; 21—13; 21—10 pe Diana Rowe (Anglia), în timp ce Shannon a dispus cu 3—1 de Foeldi (R. P. Ungară). Campionatele internationale ale Angliei Maria Alexandru și Dorin Giurgiucă i Pe calea undelor Printre piteşteni există unii care au zeci şi sute de „cunoscuţi" în diferite părţi ale lumii — în Uniunea Sovietică, Italia, Anglia, Australia, sau chiar prin insule pierdute în Pacific. Şi discută cu ei destul de des, fără a face lungi călătorii , pe calea undelor. Sunt radioamatorii. Membrii radioclubului din Piteşti au stabilit peste 16 000 de legături bilaterale cu radioamatori din ţara noastră şi din alte 120 de ţări de pe tot globul. Au fost primite sau expediate circa 15 000 de U.S.L. (scrisori ce se schimbă între radioamatori în urma legăturilor stabilite). Un experimentat radioamator este inginerul Gh. Stănciulescu , care se prezintă în eter ca YO 7 DZ. El a ocupat locul I la un concurs internaţional, organizat de Radioclubul central din R. P. Ungară şi locul II în „Cupa primăverii“, iniţiată de Radioclubul central al R. P. Româno. Un palmares cu rezultate bune au şi staţiile de emisie YO 7 OM, YO 7 FT, precum şi staţiile de recepţie care au ca operatori pe Laurenţiu Codreanu şi Ion Ionescu. Radioamatorismul e practicat de un număr tot mai mare de tineri. Chiar în aceste zile 30 de începători urmează un curs de radioamatori. GH. CÎRSTEA VOL KFA lansează apel.. SCÎNTEIA INFORMAŢII între 2—17 martie se vor desfăşura la Teheran lucrările celei de-a XX-a sesiuni a Comisiei economice O.N.U. pentru Asia şi Extremul Orient. La lucrările acestei sesiuni participă şi o delegaţie de observatori ai R. P. Române, condusă de Ion Dumbravă, însărcinatul cu afaceri ad interim al R. P. Romíne la Teheran. Excursii la sfirşit de săptămină Timpul frumos de la munte şi zăpada bună pentru schi au atras şi la sfîrşitul acestei săptămini peste 2 300 de excursionişti bucureşteni. Numai cu trenul au pornit spre munte peste 1 000 de salariaţi de la diferite întreprinderi şi instituţii din Capitală, printre care F.R.B., I.T.B., „Mătasea, populară“, întreprinderea „Armătura“ ş.a. Ei îşi vor petrece ziua de duminică la cabane. Tot spre Valea Prahovei, Braşov, Bran, Codlea şi Tuşnad au mai plecat cu autocarele peste 1 300 de excursionişti. De asemenea, Capitala va primi vizita a numeroşi oaspeţi din ţară , cu autocarele sosesc excursionişti de la Iaşi, Bacău, Brăila şi Deva. las «wM ***%** Mt m.. 080& »Mondialele“ de patinaj artistic Tinerii sportivi cehoslovaci Eva Romanova şi Pavel Roman au cîştigat vineri seara la Dortmund, pentru a 3-a oară consecutiv, titlul de campioni mondiali în proba de dansuri pe gheaţă. Eva, în vîrstă de 18 ani, şi fratele ei, Pavel, în vîrstă de 20 de ani, au cîştigat la începutul acestui an şi titlul european la campionatele desfăşurate in oraşul Grenoble. Iată clasamentul probei: 1. Eva şi Pavel Roman (R. S. Cehoslovacă) 249,2 puncte2. Paulette Doan, Kenneth Ormsl (Canada) 244 puncte; 3. Janet Sawbridge, David Hickinbottom (Anglia) 242,4 puncte; 4. Yvonne Suddick, Roger Kennerson (Anglia) 231,8 puncte. In proba individuală feminină, după exerciţiile impuse, conduce campioana olimpică Sjoukje Dijkstra (Olanda), urmată de Regine Heitzer (Austria) şi Petra Burka (Canada). TURNEUL DE BOX Sala Floreasca a găzduit aseară ultima reuniune de box din cadrul turneului pe categorii organizat de federaţia de specialitate. Un rezultat surpriză a fost furnizat de Gh. Ionel (Bocşa Romînă) care l-a învins la puncte pe campionul ţării la cat. mijlocie-mică, P. Mircescu (Buhuşi), C. Rotaru (Ploieşti) — semiuşoară, a dispus la puncte de Voicu Tudose (Bucureşti). La cat. semimijlocie, Gh. Vlad (Bucureşti) a fost declarat învingătorul lui I. Marcu (Cîmpulung Muscel). Semigreul V. Trandafir (Bucureşti) a cîştigat prin o întîlnirea cu I. Grăjdeanu (Brașov). Campionatul republican de hochei pe gheaţă Pe patinoarul artificial „23 August“ au continuat ieri jocurile din cadrul turneului final al campionatului republican de hochei pe gheaţă. Iată rezultatele înregistrate: Steaua — Steagul Roşu Braşov 16—1 (7—0 ; 3—1 ; 6—0) ; Ştiinţa Cluj — Dinamo Bucureşti 7—1 (2—0 ; 1—0 ; 4—1) ; Voinţa Miercurea Ciuc — Ştiinţa Bucureşti 8—1 (2—0 ; 0—1 ; 6—0). Prima parte a turneului final se încheie astăzi o dată cu disputarea întîlnirilor : Steagul Roşu — Ştiinţa Cluj (ora 8) ; Dinamo — Ştiinţa Bucureşti (ora 17) şi Steaua — Voinţa (ora 19). In cîteva linu 1i , în cea de-a 8-a rundă a turneului zonal de şah de la Moscova arbitrii au consemnat remiză în partidele Bronstein—Spasski şi Holmov—Korevici. S-a întrerupt întîlnirea dintre Gheller şi Suetin. Fără să mai reia jocul, Bronstein şi Gheller au căzut de acord asupra remizei în partida din runda a 4-a. In clasament conduce Bronstein cu 4,5 puncte. • Campionatele de natatie ale Australiei au început la piscina din Sidney cu o mare surpriză. Campionul olimpic și triplu recordman mondial, John Konrads, a fost eliminat în seriile probei de 200 m liber, clasîndu-se pe locul 3 cu timpul de 2’05’4/10. In schimb campioana olimpică Dawn Fraser, care are 26 de ani, a cucerit cel de-al 21-lea titlu de campioană a Australiei. Ea s-a clasat pe locul întîi la 400 m liber cu timpul de 4’50’6/10. • Selecţionata masculină de handbal in 7 a Japoniei şi-a încheiat turneul întreprins în Franţa, jucînd la Lyon cu reprezentativa oraşului. Au cîştigat handbaliştii japonezi cu 25—19 (12—10), la ora de educaţie fizică.(In sala de sport a grupului şcolar comercial din Bucureşti) Foto : Agerpres Sesiunea anuală a Institutului de cercetări pentru cereale şi plante tehnice Referatele prezentate la sesiunea anuală a Institutului de cercetări pentru cereale şi plante tehnice de la Fundulea, încheiată sîmbătă, au sintetizat principalele rezultate ale cercetărilor efectuate în ultimii ani, în domeniul ameliorării cerealelor au fost prezentaţi cei mai valoroşi hibrizi dubli de porumb creaţi de institut, în zonele de cîmpie din sudul şi vestul ţării, în condiţii de cultură neirigată şi irigată. De asemenea, au fost înfăţişate rezultatele experienţelor cu hibrizi de sorg pentru boabe. Tot în domeniul ameliorării au fost caracterizate noile soiuri de mazăre şi floarea-soarelui ce urmează să fie înmulţite pentru a fi extinse în cultură. In ce priveşte agrotehnica, referatele susţinute au tratat rezultatele folosirii diferitelor forme de îngrăşăminte cu azot şi influenţa spaţiului de nutriţie asupra producţiei la hibrizii dubli de porumb. Au fost expuse date privind cultura irigată a porumbului şi a griului. Referatele susţinute la sesiunea anuală au înfăţişat, de asemenea, unele rezultate obţinute în domeniul producerii seminţelor de hibrizi dubli de porumb, rezistenţei la ger a soiurilor de grîu cultivate în ţara noastră, agrotehnicii culturii orezului şi unor plante de nutreţ, precum şi în legătură cu unele studii de genetică, fiziologie, chimie şi tehnologie, plante medicinale şi folosirea izotopilor radioactivi în agricultură. (Agerpres) ŞTIRI CULTURALE Sîmbătă dimineaţa, baritonul Nicolae Herlea, artist al poporului, a părăsit Bucureştiul, îndreptîndu-se spre New York, unde va cînta pe scena Operei „Metropolitan“. El va interpreta rolurile principale din operele „Paiaţe“ (premieră a stagiunii) şi „Don Carlos“. Sîmbătă s-a deschis în sala Dalles Expoziţia anuală de grafică, organizată de Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă şi Uniunea Artiştilor Plastici. Sîmbătă seara, orchestra Filarmonicii de stat „George Enescu“ a susţinut la Studioul de concerte al Radioteleviziunii un concert simfonic dirijat de Mircea Cristescu, avîndu-l ca solist pe pianistul canadian Malcolm Troup. Orchestra simfonică a Filarmonicii de stat din Bacău, dirijată de Igor Ciornei, a prezentat sîmbătă în sala Teatrului de stat din Piatra Neamț un concert simfonic, cu concursul baritonului Karel Berman din R. S. Cehoslovacă. Filarmonica de stat din Cluj a prezentat sîmbătă seara, în sala mare a Casei universitarilor din localitate, un concert simfonic, la care şi-au dat concursul pianistele Josette şi Yvette Roman din S.U.A. Concertul a fost dirijat de Mircea Popa. (Agerpres) LISTA DE ClSTIGURI la depunerile pe obligațiunile C.E.C. cu cîștiguri TRAGEREA DE BAZA DIN 29 FEBRUARIE 1964. 3 . Oblig. Valoarea £ 3 »- ciștigătoare cîștigurilor g._3---------.——----------------------g.3 seria nr parțială totală 1 31.129 21 75.000 75.000 1 20.272 25 50.000 50.000 1 42.637 48 25.000 25.000 1 19.715 16 10.000 10.000 1 09.353 03 . 000 1 10.742 12 5.000 1 18.678 27 5.000 1 28.893 14 5.000 1 33.504 48 5.000 1 41.120 09 5.000 1 45.851 26 5.000 1 46.936 25 5.000 40.000 Terminația seriei 60 446 49 2.000 60 725 16 2.000 60 768 32 2.000 360 000 600 59 17 800 600 78 07 800 600 79 04 800 1.440.000 1.892 TOTAL : 2.000.000 FARA TALON o m mu culivM mmjioM CORESPONDENŢĂ DIN VIENA centenarului naşterii lui Richard Strauss Anul acesta se împlineşte un veac de la naşterea marelui compozitor Richard Strauss. Pretutindeni se vor desfăşura manifestări culturale consacrate memoriei sale. Orchestra Filarmonică din München (oraşul natal al lui Richard Strauss) va interpreta la 11 iunie 1964 toate lucrările simfonice ale compozitorului. Bayerischer Rundfunk (postul de radio bavarez) va difuza toate liedurile şi muzica de cameră a compozitorului . Teatrul Naţional din München prezintă între 23 februarie şi 15 martie, 11 opere şi un balet de Richard Strauss. Acest vast repertoriu va fi reluat la vară în cadrul Festivalului de la München. Centenarul naşterii lui Strauss va fi sărbătorit la Festivalul de la Salzburg, precum şi la Viena. In capitala Austriei, Ministerul Invăţămîntului va deschide la 23 mai o expoziţie la organizarea căreia îşi dau concursul numeroase personalităţi ale vieţii culturale. Vor fi prezentate documente biografice, ilustraţii din spectacole, decoruri, afişe şi portrete ale interpreţilor operelor marelui compozitor. Obiectele expuse provin în mare parte din casa Strauss din Garmisch- Partenkirchen, precum şi din diferite muzee. Astfel, manuscrisele operelor din tinereţe sunt împrumutate de la Muzeul universal din Anglia. Biblioteca naţională, Biblioteca de stat şi arhiva Filarmonicii din Viena pun la dispoziţie partiturile originale ale operelor „Cavalerul rozelor“, „Egipteanca Elena“ şi ale baletului „Frişca“. Printre numeroasele picturi, fotografii şi caricaturi expuse se vor afla tabloul „Richard Strauss dirijând din Mozart, la Opera de stat din Viena“, de Wilhelm W. Krausz, (care aparţine operei Metropolitan din New York) şi „Salomeea“ de Klimt, care va fi adus de la Veneţia. Printre exponate se află şi o bogată corespondenţă cuprizînd scrisori de la Max Reger, Gustav Mahler, Gerhard Hauptmann, scrisori ale lui Richard Strauss către Johann Strauss etc. Se vor expune, de asemenea, jurnalul compozitorului şi numeroase obiecte personale, care, laolaltă, dau o imagine asupra personalităţii compozitorului. ST. DEJU Un teatru popular In modesta sală a fostului cinematograf „Zenith“ s-a instalat recent Teatrul Parisian de Est (T.E.P.). Acesta îşi propune să contribuie la dezvoltarea gustului artistic al publicului muncitoresc. De dragul acestui ţel, conducătorul teatrului a renunţat la cariera de regizor la unul din teatre de pe marile bulevarde. In 1955 a fost creată o trupă de artişti amatori care se intitula „Gilda“. Ziua, actorii îşi cîştigau existenţa lucrînd în diferite întreprinderi, iar seara făceau repetiţii, dădeau spectacole. Cu timpul, „Gilda“ a reuşit să-şi cucerească un public permanent, devotat astăzi T.E.P. Cu prilejul fiecărei reprezentaţii, spectatorii primesc chestionare prin care li se cere părerea despre spectacol, sunt invitaţi să participe la aşa-numitele „întruniri T.E.P.", în cursul cărora se discută despre activitatea teatrului. „ENCICLOPEDIA LERMONTOVIANA“ Un grup de oameni de ştiinţă din Leningrad a început elaborarea „Enciclopediei Lermontoviene", dedicată împlinirii a 150 de ani de la naşterea poetului. Aceasta va fi prima lucrare cu caracter enciclopedic dedicată unui scriitor şi va cuprinde materiale privitoare la istoricul tuturor scrierilor lui Lermontov, note despre contemporanii săi, articole şi date despre pictorii care i-au ilustrat cărţile şi despre compozitorii care au compus muzica pe versurile sale. CONCURSUL PROGRAMELOR DE VARIETĂŢI PENTRU TELEVIZIUNE Intre 17 şi 25 aprilie 1964 se va desfăşura la Montreux cel de-al patrulea concurs internaţional de programe de varietăţi pentru televiziune. Unul din principalele scopuri ale acestui concurs este de a promova schimburile internaţionale în domeniul programelor de televiziune. In 1963 numeroase societăți de televiziune au retransmis programe prezentate la Montreux. Pag. 3 Consfătuire convocată de Prezidiul C.C. al P.C.U.S. MOSCOVA 29 (Agerpres). — După cum transmite agenţia TASS, la 28 februarie, la Moscova a avutr loc o consfătuire convocată de Prezidiul C.C. al P.C.U.S. in problema îndeplinirii hotărîrii Plenarei din februarie a C.C. al P.C.U.S. privitoare la intensificarea producţiei agricole. In cadrul consfătuirii a luat cuvîntul N. S. Hruşciov, care a arătat că în prezent au fost create şi continuă să se creeze toate premisele materiale pentru dezvoltarea cu succes a agriculturii şi atingerea nivelului prevăzut de plenară. „In anul 1964 — a arătat vorbitorul — agriculturii i-au fost repartizate cele mai mari fonduri de investiţii din întreaga istorie a Puterii sovietice. Dacă în 1953 statul a alocat agriculturii 985 milioane ruble, anul acesta el alocă agriculturii 5 miliarde 400 milioane ruble“. N. S. Hruşciov a făcut în continuare analiza muncii colhozurilor şi sovhozurilor, arătînd marile rezervă de care dispun acestea pentru creşterea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost pe baza mecanizării complexe a producţiei agricole. In încheiere el s-a oprit asupra cîtorva sarcini ale industriei și construcțiilor. J SOSIREA LA DELEGAŢII A MOSCOVA A UNEI P. C. DIN JAPONIA MOSCOVA 29 (Agerpres).— La invitaţia Comitetului Central al P.C.U.S., în ziua de 28 februarie a sosit la Moscova o delegaţie a Partidului Comunist din Japonia condusă de Satomi Hakamada, membru al Prezidiului C.C. şi secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist din Japonia. Decret de expropriere a unor terenuri în Brazilia RIO DE JANEIRO 29 (Agerpres). — Joao Vinheiro Neto, preşedintele „Superintendenţei pentru reforma agrară“, a prezentat preşedintelui Joao Goulart spre semnare decretul privitor la exproprierea terenurilor necultivate situate de-a lungul căilor ferate, autostrăzilor şi canalelor. Pămînturile expropriate vor fi împărţite ţăranilor săraci. DE PRETUTINDENI ŢESĂTURI DIN BUMBAC IN NEOLITIC Recent, arheologii au stabilit că ţesăturile din bumbac au fost cunoscute încă în neolitic. Cea mai veche ţesătură din bumbac cunoscută pînă în prezent a fost descoperită în vestul Pakistanului. Specialiştii au stabilit că ea are aproape 5 000 de ani. Cele mai vechi ţesături de bumbac pe continentul american au fost găsite pe coasta de nord a Republicii Peru. Ele datează din anul 2 400 î.e.n., măiestria cu care sunt lucrate presupune o experienţă şi tradiţie seculară. DACĂ MARŢIENII AR PRIVI SPRE PĂMÂNT... Oare cu ajutorul aparatelor astronomice de care dispune ştiinţa la ora actuală s-ar putea descoperi indicii despre viaţa de pe Pămînt, dacă observaţiile s-ar face de pe planeta Marte ? Astronomul american Karl Sagan de la Observatorul din Harvard a răspuns negativ la această întrebare. El se bazează pe faptul că din cele 80 000 fotografii ale Pămîntului făcute de pe sateliţii artificiali americani de tip „Tyros“, doar pe una singură au fost descoperite indicii care atestau existenţa vieţii pe Pămînt. INSTITUT DE LUPTĂ ÎMPOTRIVA CANCERULUI R. Marcellin, ministrul francez al sănătăţii publice, a anunţat că reprezentanţii Angliei, S.U.A., Italiei, R.F.G. şi Franţei au hotărît să creeze un Institut de luptă împotriva cancerului. CONGELAREA CRISTALINULUI In U.R.S.S. a fost realizat un dispozitiv semiconductor special care permite să se opereze relativ simplu și fără pericol persoanele care suferă de cataractă. Dispozitivul se bazează pe efectul răcirii termoelectrice. In vîrful dispozitivului, la 5 secunde după conectarea lui la sursa de curent, se produce temperatura necesară intervenției — minus 21 grade. Dispozitivul o menţine în tot cursul operaţiei. Chirurgul procedează la o incizie operatorie şi denudează cristalinul, apoi conectează dispozitivul, ceea ce duce la congelarea cristalinului, care, în felul acesta, poate fi extras cu uşurinţă. Folosirea noului dispozitiv înlătură pericolul principal care se ivește la îndepărtarea cristalinului — pierderea corpului vitros al ochiului. Un nou „Centru Shakespeare” se va deschide in curind la Londra. Decoratorul John Hutton face ultimele pregătiri pentru panourile din sticlă, pictată reprezentind personajele cele mai cunoscute ale teatrului shakespearian. In fotografie : artistul in faţa lui Hamlet şi a Ofeliei. In spatele său, Lear și Cordelia Documente zguduitoare La Roma s-a deschis expoziţia „Documente ale copiilor din Terezin“. Sunt prezentate peste 250 din cele 4 000 de desene, schiţe, poezii şi adnotări făcute de copii evrei între 7 şi 15 ani, închişi de nazişti în ghetoul din Terezin (Cehoslovacia). După cum se ştie, în octombrie 1941, aici au fost aduşi din Boemia şi Moravia 15 000 de copii din care au scăpat cu viaţă numai 100. Terezin fusese o fortăreaţă cu ziduri groase şi un turn înalt cu orologiu. In 1941, fortăreaţa a fost transformată în „ghetou model“. Ceasornicarul care avea în grijă ceasul din turn a săpat o nişă în zidul turnului şi a ascuns aici desenele şi poeziile făcute de copiii captivi. Unele desene exprimă bucuria şi dragostea de viaţă a copiilor. Copacii au frumuseţi de basm ; casele devin palate. Alte desene reflectă realităţile din lagăr : pereţi înalţi cenuşii, camere întunecoase, în paturile suprapuse în trei ettare nenumăraţi copii, căruţe care transportă sicriele cu cei morţi. Deşi simple, uneori schematice, aceste desene redau scene de un dramatism zguduitor. Eleconstituie un puternic act de acuzare împotriva barbariei naziste. PE SCURT • Regizorul şi criticul cinematografic italian Mario Soldati a fost numit preşedintele celei de-a 25-a expoziţii internaţionale de artă cinematografică care se va deschide la Veneţia. Din juriul expoziţiei mai fac parte, printre alţii, Georges Sadoul (Franţa) şi Jerzy Tozplutz (Polonia). • Comandantul Cousteau, autorul celebrei cărţi „Lumea tăcerii“ şi al filmului cu acelaşi mimez va realiza un nou film de lung metraj pentru ecran panoramic. Titlul filmului va fi „Cucerirea mărilor". • Institutul internaţional de muzică din Canada a anunţat, pentru lunile mai şi iunie 1965, un mare concurs internaţional de pian al tineretului, la care vor putea participa pianişti de toate naţionalităţile, între 15 şi 30 de ani. • Un film realizat de exploratorul Jean-Claude Renier a trezit un interes deosebit cu prilejul prezentării sale la Geneva. Exploratorul s-a deplasat în „infernul verde” al Mexicului, jungla aproape de nepătruns situată la frontiera cu Guatemala. După un drum istovitor de mai multe zile, Berrier şi însoţitorii săi au dat peste un trib de indieni, care trăiau din cules şi vînătoare. Îl cunoşteau agricultura şi cu atît mai puţin banii. Membrii tribului, puţini la număr, erau descendenţii Inimoşilor Maya.