Scînteia, octombrie 1964 (Anul 33, nr. 6396-6426)

1964-10-01 / nr. 6396

PROLETARI IN TOATE ȚĂRILE, MnyOT, Organ al Comitetului Central al P.M.R. Anul XXXIV Nr. 6396 Joi 1 octombrie 1964 6 PAGINI - 30 BANI La început de an universitar Tradiţionala sărbătoare a începutului de an universitar reuneşte astăzi laolaltă, în amfiteatre şi săli de cursuri, pe studenţi şi membrii corpului profesoral, deopotrivă dornici să pornească într-uji nou an de muncă rodnică. Este o adevărată bucurie şi mîndrie patriotică să priveşti tabloul impresionant, plin de prospeţime, pe care-l oferă această ei. După lunile de vacanţă îşi redeschid acum porţile universităţile din Bucureşti, Cluj şi Iaşi, cu îndelungată şi cunoscută activitate didactică-ştiinţifică, şi o dată cu ele tînăra universitate din Timişoara, îşi reîncep astăzi cursurile şi numeroasele Institute tehnice şi politehnice din Bucureşti, Iaşi, Cluj, Timişoara, Braşov, Galaţi, Petroşeni, instituţiile de învăţămînt superior economic, medical, farmaceutic, artistic, cele 14 institute pedagogice. Păşeşte în facultăţi o nouă generaţie de tineri — studenţii din anul I, care depăşeşte numărul tuturor studenţilor existenţi în anul universitar 1938—1939, îndrumat permanent de partid, cu sprijinul material substanţial al statului democrat-popular, învăţămîntul superior din ţara noastră se dezvoltă impetuos, în concordanţă cu cerinţele de cadre ale etapei desăvîrşirii operei de construire a socialismului. In toate instituţiile de învăţămînt superior, procesul de pregătire pentru viaţă a celor circa 125 000 de studenţi, de la cursurile de zi, serale şi fără frecvenţă — viitori ingineri, medici, constructori, profesori, economişti etc. — are un caracter cu adevărat ştiinţific, fiind situat pe temelia puternică a concepţiei marxist-leniniste. De-a lungul anilor de facultate, tinerilor li se asigură o pregătire aprofundată, multilaterală, un bogat orizont de cultură generală şi de specialitate, posibilitatea de a-şi folosi cunoştinţele în opera de desăvîrşire a socialismului, în viaţă. Pentru ca studiul să ţină pas cu dezvoltarea contemporană a cunoaşterii ştiinţifice, în planurile de învăţămînt au fost introduse diferite discipline moderne — electronică industrială, cibernetică, automatică, fizică nucleară, semiconductori ş.a. ; se îmbogăţesc continuu cu teme noi programele disciplinelor existente, cursurile şi manualele. Desfiinţarea taxelor, acordarea de burse celor merituoşi la învăţătură, laboratoare modern utilate, biblioteci cu milioane de volume, cămine şi cantine confortabile oferă astăzi studenţilor posibilităţi largi de învăţătură, scutindu-i de greutăţile materiale chinuitoare şi umilitoare care împovărau în trecut cea mai mare parte a tineretului universitar. Poporul muncitor, partidul şi statul democrat-popular, care nu precupeţesc nici un efort pentru a asigura studenţilor condiţii cît mai bune de studiu şi de viaţă, sînt îndreptăţiţi să aştepte de la ei o comportare plină de seriozitate în munca de zi cu zi din sălile de cursuri şi laboratoare, o atitudine responsabilă faţă de pregătirea lor în domeniul de activitate căruia i s-au consacrat. începutul acestui an de studiu este marcat printr-un eveniment de seamă al vieţii ştiinţifice şi culturale a ţării : sărbătorirea centenarului Universităţii din Bucureşti, care coincide şi cu împlinirea a 270 de ani de la înfiinţarea primei instituţii de învăţămînt superior din Bucureşti — Academia domnească de la mînăstirea Sf. Sava — un alt moment important în istoria învăţămîntului superior românesc. Este încă un prilej de a scoate în evidenţă bogatele tradiţii progresiste ale şcolii noastre, munca pedagogică neobosită a unor remarcabili savanţi, avîntul puternic al învăţămîntului public. Astăzi, în patria noastră, de pregătirea şi educarea noilor generaţii de specialişti cu înaltă calificare se ocupă un detaşament valoros de oameni de ştiinţă şi cultură, academicieni, profesori tineri şi vîrstnici, înconjuraţi de stimă şi preţuire unanimă. Partidul şi statul democrat-popular, care acordă o neslăbită atenţie activităţii importante de formare a cadrelor superioare, încredinţează conducerilor de facultăţi, membrilor corpului didactic universitar misiunea deosebit de importantă de a asigura, în noul an de învăţămînt, un studiu ştiinţific cu un bogat conţinut şi o înaltă ţinută ideologică, strîns legat de viaţă. Cadrele didactice — profesori, conferenţiari, lectori, asistenţi — sînt chemate să împărtăşească cu generozitate studenţilor din bogatele lor cunoştinţe de specialitate, din experienţa de viaţă, stimulîndu-le tinerilor dorinţa de a învăţa temeinic, de a munci neobosit pentru perfecţionarea lor în profesiunea aleasă. Cu deosebită atenţie va trebui realizată îmbinarea strînsă a studiului teoretic cu problemele practice ale construcţiei socialismului, ale progresului ştiinţei şi tehnicii contemporane, îmbunătăţindu-se în continuare şi practica în producţie a studenţilor. In societatea noastră socialistă, munca de pregătire profesională a viitorilor specialişti se îmbină strîns cu procesul de formare a trăsăturilor morale caracteristice intelectualului de tip nou, adevărat intelectual cetăţean, legat puternic de popor, militant activ pentru traducerea în viaţă a politicii partidului de desăvîrşire a construcţiei socialismului. Prin întreaga activitate din facultate şi din viaţa de toate zilele, conlucrînd rodnic, conducerile instituţiilor de învăţămînt superior şi cadrele didactice universitare, organizaţiile de partid şi U.T.M. au îndatorirea de cea mai mare răspundere să dezvolte în rîndurile studenţilor pasiunea pentru profesiunea aleasă, să-i educe în spiritul patriotismului şi al prieteniei între popoare, al ataşamentului pentru cauza socialismului. Organizaţiile de partid din instituţiile de învăţămînt superior îndeplinesc un rol important în activitatea de formare a viitorilor intelectuali. In noul an universitar ele au datoria să sprijine conducerile de facultăţi în toate problemele privind perfecţionarea pe mai departe a procesului de pregătire profesională şi educare a studenţilor. Printre preocupările de seamă ale organizaţiilor de partid din facultăţi se înscriu acţiuni menite să ajute la îmbogăţirea activităţii ideologice în rîndul corpului profesoral, la informarea periodică asupra celor mai importante şi actuale aspecte ale politicii partidului şi statului nostru. Cît priveşte activitatea în rîndurile studenţilor, organizaţiilor de partid din facultăţi le revine sarcina fundamentală de a participa permanent la educarea patriotică şi cetăţenească a tinerilor. Manifestînd iniţiativă şi perseverenţă pentru îmbogăţirea activităţii educative în rîndul studenţilor, organizaţiile U.T.M. şi asociaţiile studenţilor din facultăţi, sub conducerea organizaţiilor de partid, sunt chemate să contribuie la dezvoltarea simţului de răspundere al tinerilor faţă de învăţătură — principala lor îndatorire — şi la întărirea disciplinei, să iniţieze acţiuni şi manifestări cu aport real la pregătirea profesională şi lărgirea orizontului politic şi de cultură generală al tineretului universitar. La deschiderea noului an de învăţămînt, urăm corpului profesoral universitar mult succes în activitatea rodnică de pregătire şi educare a tinerei generaţii de specialişti cu înaltă calificare, iar studenţilor — spor la învăţătură ! „Orăşelul studenţilor“ de la Grozăveşti ! Ieri au sosit la cămine noi locatari In clorul 4olui • Viafa culturală (pag. 2-a). • R. Atanasescu : Cultura griului (pag. 3-a). • C. Soci: Viafa da partid ~ Activiștii nesalariați la lucru (pag. 4-a). • Marea sărbătoare a Chinei populare (pag. 5-a). Conducători de partid şi de stat in regiunea Galaţi Tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Alexandru Bîrlădeanu, Gh. Gaston Marin, Gogu Rădulescu, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Janos Fazekas, ministrul industriei alimentare, au făcut în zilele de 29 şi 30 septembrie o vizită în regiunea Galaţi. Conducătorii de partid şi de stat au vizitat şantierul Combinatului siderurgic de la Galaţi şi Combinatul chimic de la Brăila, nava trauler de pescuit oceanic „Galaţi“, sosită de câteva zile din prima cursă experimentală de pescuit, precum şi faleza şi scara monumentală-esplanadă din oraşul Galaţi. In timpul vizitei, oaspeţii au fost însoţiţi de tov. Constantin Scarlet, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Galaţi al P.M.R., Constantin Dumitrache, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galaţi, şi de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat. De-a lungul traseului pe unde au trecut, oaspeţii au fost întîmpinaţi cu căldură de oameni ai muncii. (Agerpres) Din toată ţara MECIPTI Colectivul centrului de calcul de pe lingă Institutul politehnic din Timişoara a rezolvat o serie de probleme propuse de întreprinderi industriale, institute de proiectări şi cercetări ştiinţifice şi de învăţămînt superior. Specialiştii au efectuat cu ajutorul maşinii electronice MECIPT-1 calcule privind betonarea barajului Argeş-Vidratu, amenajări hidrotehnice în zona dunăreană a Porţilor de Fier, proiectarea unor construcţii de locuinţe din Timişoara. S-au întocmit, de asemenea, tabele matematice pentru probleme de hidrotehnică şi de maşini termice. De la începutul anului şi pînă acum — timp în care calculatorul MECIPT-1 a fost utilizat aproape 1 000 de ore — specialiştii au rezolvat şi s-au deschis in Bucureşti cursurile şcolii de toamnă privind structura nucleului atomic, organizate de Institutul de fizică atomică. Această şcoală constituie o nouă formă de informare ştiinţifică a fizicienilor care lucrează în acest domeniu şi a celor pe care îi interesează problemele de fizică nucleară. Timp de două săptămîni, specialişti ai institutului vor ţine prelegeri in care vor fi prezentate cele mai noi rezultate ale cercetării structurii nucleului atomic obţinute în ţară şi străinătate. Cursurile au fost deschise de acad. Horia Hulubei, directorul Institutului de fizică atomică. In fotografia alăturată oră de curs. STATE METEOROLOGICE Anul acesta au fost construite noi staţii meteorologice. La Tg. Jiu, în locul unei staţii vechi, a fost ridicată o clădire nouă pe un teren care oferă condiţii optime de lucru. Noua staţie meteorologică este înzestrată cu aparatură modernă. Pe vîrful masivului Rodna, la o altitudine de peste 2 300 metri, funcţionează o staţie meteorologică automată. Mai jos, la o diferenţă de nivel de 400 de metri, într-o căldare glacială unde se află lacul Iezerul Rodnei, a fost terminată de curînd construcţia altei staţii. Pînă la sfîrşitul anului se va termina construcţia observatorului meteorologic şi actinometric de la Mangalia. Aici vor fi efectuate şi măsurători ale radiaţiilor solare, de electricitate atmosferică etc. var probleme a căror soluţionare ar fi necesitat 200 000 de ore, folosindu-se o maşină de calcul obişnuită, sau 75 de ani pentru un singur om. Cursuri despre structura nucleului atomic In întreprinderile forestiere din regiunea Bacău ______ MĂSURI EFICIENTE PRODUCTIVITATE ÎNALTĂ Mecanizarea unui volum sporit de lucrări Extinderea brigăzilor complexe forestiere Bacău pentru insuficienta atenţie acordată punerii în valoare a tuturor rezervelor de creştere a productivităţii muncii. In timp ce la restul indicatorilor planul pe 1963 fusese realizat şi depăşit, la productivitatea muncii prevederile au fost îndeplinite în proporţie de numai 93 la sută. Pe lingă unele cauze obiective — se arăta în articol — nerealizarea sarcinii de creştere a productivităţii muncii s-a datorat şi unor deficienţe interne, cum sunt insuficienta preocupare pentru mecanizarea unor lucrări şi folosirea întregii capacităţi de lucru a mecanismelor, pentru extinderea celor mai potrivite forme de organizare a muncii, precum şi depăşirii numărului mediu scriptic de salariaţi. In urma criticii făcute de ziar, organizaţiile de partid din întreprinderile forestiere din regiune, conducerile tehnico-administrative au studiat temeinic rezervele şi posibilităţile de sporire a productivităţii muncii. Cu prilejul dezbaterii cifrelor de plan pe anul în curs, muncitorii, tehnicienii şi inginerii au făcut propuneri concrete menite să ducă la lichidarea deficienţelor menţionate, la crearea celor mai bune condiţii pentru realizarea planului la toţi indicatorii. Pe această bază au fost întocmite planuri de măsuri în fiecare întreprindere şi exploatare, în fiecare unitate de industrializare. Punctul de plecare l-a constituit — cum era şi firesc — asigurarea unei bune aprovizionări cu materie primă, pentru ca în timpul iernii unităţile să lucreze din plin. La rampele de încărcare şi în unităţile de industrializare s-au creat stocuri satisfăcătoare de material lemnos, ceea ce a permis desfăşurarea ritIntr-un articol purtînd titlul „Explicaţia trebuie căutată în organizarea muncii", publicat cu aproape un an în urmă în ziarul nostru, au fost aduse critici întreprinderilor din cadrul Direcţiei regionale a economiei mică a producţiei. S-a acordat o atenţie sporită şi realizării unui sortiment mai larg de produse, măsură care a dus la creşterea simţitoare a producţiei globale şi a productivităţii muncii. In exploatările forestiere, mecanizarea lucrărilor are o mare influenţă asupra productivităţii muncii. Una e să tai arborii cu toporul şi să-i transporţi cu carul, şi alta e să-i dobori cu ferăstraiele electrice şi să-i transporţi cu autocamioanele. Cu sprijinul ministerului, numărul mecanismelor a fost sporit, întreprinderile forestiere din regiune au fost înzestrate anul acesta cu încă 64 ferăstraie mecanice, cu peste 20 funiculare, cu 37 autocamioane şi cu aproape tot atîtea tractoare. O grijă deosebită a fost acordată bunei funcţionări a mecanismelor, pentru folosirea lor la indici cît mai ridicaţi. S-au luat măsuri să se asigure o bursă aprovizionare cu carburanţi şi lubrifianţi, ca utilajele să fie cît mai judicios amplasate şi grupate pe parchete, să se respecte cu stricteţe graficele de revizie şi întreţinere. Cea mai mare parte a muncitorilor care le deservesc sau le repară au urmat diferite cursuri de calificare sau de ridicare a calificării. Rezultatul : aceste măsuri au dus la creşterea indicilor de utilizare la o serie de grupuri de mecanisme. Sporirea numărului utilajelor în exploatări şi ridicarea calificării profesionale a muncitorilor au permis organizarea în cadrul întreprinderilor forestiere din Tg. Neamţ şi Piatra Neamţ a unor parchete complet mecanizate. In aceste parchete s-a înregistrat o creştere a productivităţii muncii de 10—15 la sută Nicolae MOCANU coresp. „Scînteii“ (Continuare în pag. IV-a) Tovarăşului MAO TZE-DUN preşedintele Comitetului Central al Partidului ComunistChinei _ Tovarăşului LIU SAO-T1 preşedintele Republicii Populare Chineze Tovarăşului CIU DE preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanţilor populari din Întreaga Chină Tovarăşului CIU EN-LAI premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Textul acestui mesaj de felicitări a fost înmînat de tovarăşul Ion Gheorghe Maurer tovarăşului Citu En-lai cu prilejul întrevederii pe care a avut-o la Pekin In ziua de 29 septembrie. Dragi tovarăşi, Cu prilejul marii sărbători a poporului chinez, a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne și a al poporului romín, vă transmitem dumneavoastră şi prin dumneavoastră întregului popor chinez un fierbinte salut frăţesc şi cele mai calde felicitări. Instaurarea Republicii Populare Chineze a încununat lupta revoluţionară îndelungată dusă cu eroism şi abnegaţie de poporul chinez, sub conducerea încercatului Partid Comunist Chinez în frunte cu tovarăşul Mao Tze-dun, împotriva forţelor coalizate aleacţiunii interne şi internaţionale, a inaugurat o eră nouă în multimilenara istorie a Chinei. Victoria revoluţiei populare chineze, eveniment de uriaşă însemnătate istorică, a zdruncinat din temelii poziţiile imperialismului în Asia, a adus o contribuţie considerabilă la schimbarea raportului de forţe pe plan mondial în favoarea socialismului, a dat un nou şi puternic impuls mişcării de eliberare naţională, luptei pentru progres social şi pentru pace în lume. Luîndu-şi soarta în propriile mîini, harnicul şi înzestratul popor chinez, călăuzit de partidul său comunist, a înfăptuit adinei transformări revoluţionare în toate domeniile vieţii sociale, a desfăşurat o gigantică muncă constructivă, obţinînd remarcabile realizări In dezvoltarea economiei şi culturii, In opera de construire dvi re a socialismului. Succesele Chinei populare, ale tuturor ţărilor socialiste sporesc continuu uriaşa forţă materială şi moral-politică a sistemului mondial socialist, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării sociale contemporane. In rezolvarea problemelor vieţii internaţionale, în lupta dusă de ţările socialiste, de celelalte forţe iubitoare de pace pentru zădărnicirea acţiunilor agresive ale imperialismului, pentru menţinerea şi consolidarea păcii, Republica Populară Chineză are un rol de mare însemnătate. Nutrind sentimente de adîncă prietenie şi stimă faţă de poporul frate chinez, poporul român se bucură din toată inima de marile succese obţinute în cei 15 ani de existenţă a Chinei populare. Ne exprimăm convingerea că relaţiile de prietenie frăţească, colaborare şi întrajutorare tovărăşească dintre popoarele român şi chinez, dintre Republica Populară Romînă şi Republica Populară Chineză se vor dezvolta continuu pe baza trainică a marxism-leninismului. In interesul ambelor popoare, al unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, al cauzei socialismului şi păcii. In această zi de mare sărbătoare, vă adresăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră şi întregului popor chinez, cele mai sincere urări de noi succese în făurirea vieţii noi, în înflorirea patriei socialiste. Să trăiască şi să se întărească prietenia frăţească dintre popoarele romín şi chinez ! GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romíne Colectivul fabricii de zahăr din Tirgu Mureş, care a început campania de prelucrare a sfeclei de zahăr din noua recoltă, a obţinut din primele zile rezultate bune in întrecerea socialistă. In perioada ce s-a scurs de la pornirea agregatelor, a fost produsă o cantitate de 3 830 tone zahăr de bună calitate, depășindu-se sarcinile prevăzute pentru luna septembrie Un membru al triumviratului de la Saigon demis La Saigon s-a anunţat demiterea unor membri ai guvernului şi a unor ofiţeri superiori ai armatei. Această măsură afectează, între alţii, pe generalul Tran Thien Khiem, membru al triumviratului care conduce în prezent Vietnamul de sud. (Telegrama în pag. VI-a). întrevederea dintre D. Rusk şi Comisia de reconciliere în Congo Membrii Comisiei de reconciliere în Congo a Organizaţiei Unităţii Africane, care au sosit la Washington pentru a discuta cu Înalte oficialităţi americane problema sistării ajutorului militar acordat de S.U.A. guvernului central congolez, s-au întîlnit miercuri cu secretarul de stat al S.U.A., Dean Rusk, şi cu alţi reprezentanţi ai Departamentului de Stat, cu prilejul unui prînz oferit de Rusk. Purtătorul de cuvînt al Departamentului de Stat a declarat că în discuţiile de pînă acum cu reprezentanţii Comisiei, Statele Unite nu au făcut nici o concesie şi a insistat că nu va fi luată în discuţie problema ajutorului militar american pentru Congo. încheierea tratativelor ungaro-cehoslovace Ieri s-au încheiat la Budapesta tratativele dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale ale R.P. Ungare şi R.S. Cehoslovace. Tulburările din Malawi Tulburările din Republica Malawi au continuat. Două companii înarmate au fost trimise în grabă pentru a calma situaţia din Fort Johnson, unde fostul ministru al educaţiei, Henry Chipembere, destituit de Hastings Banda, a organizat un centru de rezistenţă împotriva guvernului. Un purtător de cuvint guvernamental a declarat că tulburări au început să se manifeste şi in oraşul Blantyre, capitala ţării. Jeep-uri şi care blindate au fost plasate la principalele intersecţii ale oraşului pentru a preîntîmpina reeditarea evenimentelor din oraşul Zomba, unde un mare grup de africani au distrus sediul partidului de guvernămînt Congresul Malawi. A grloB in.ote ft - - ' TELEGRAMĂ Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române Bucureşti Profund mişcaţi de amabilele urări pe care aţi binevoit să ni le adresaţi cu ocazia căsătoriei noastre, Regina şi eu însumi rugăm pe Excelenţa Voastră sa primiţi mulţumirile noastre foarte călduroase. CONSTANTIN Rege Atena Excelentei sale