Scînteia, noiembrie 1964 (Anul 33, nr. 6427-6456)

1964-11-01 / nr. 6427

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! Anul XXXIV Nr. 6427 Duminică 1 noiembrie 1964 4 PAGINI 20 BANI LA ZI CU LIVRĂRILE IN COOPERARE! O sarcină importantă actuală Avem în faţă o situaţie pe luna octombrie a livrărilor în cooperare către uzina de utilaj petrolier „1 Mai“ din Ploieşti. Ce se desprinde ? Majoritatea întreprinderilor colaboratoare îşi îndeplinesc riguros obligaţiile contractuale faţă de întreprinderea ploieşteană. Cei de la „1 Mai“ apreciază eforturile făcute în acest sens de muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la Uzina de utilaj petrolier Tîrgovişte, „Independenţa“ şi „Elastic“ din Sibiu, „24 Ianuarie“Ploieşti ş.a. Dar, în acelaşi timp, au pretenţii serioase faţă de alte întreprinderi — „Steagul roşu“ din Braşov şi „Timpuri noi“ din Bucureşti, care nu respectă întotdeauna termenele contractuale. Ca uzină coordonatoare, uzina „1 Mai“ primeşte în cadrul planului de cooperare o serie de piese, subansamble şi utilaje de la 34 de întreprinderi din ţară. Ea realizează în colaborare cu alte întreprinderi 35—40 la sută din volumul total al producţiei. Se înţelege că, în aceste condiţii, îndeplinirea planului este nemijlocit legată de livrarea la termen, potrivit graficelor, a comenzilor în cooperare. „Dacă această cerinţă ar fi bine înţeleasă de toţi conducătorii întreprinderilor cu care colaborăm — spun tovarăşii din uzină — ritmicitatea producţiei ar fi respectată, ciclul de fabricaţie s-ar reduce simţitor şi n-ar mai fi imobilizate fonduri importante în producţie neterminată“. Fireşte, problema îndeplinirii riguroase a comenzilor în cooperare este importantă şi actuală. O semnalăm acum pentru că se apropie încheierea anului, pentru că am păşit într-o nouă lună de plan cînd fiecare colectiv se pregăteşte să-şi facă bilanţul muncii. Multe fabrici şi uzine şi-au îndeplinit înainte de termen sarcinile de plan pe zece luni. Unii conducători însă se grăbesc să anunţe îndeplinirea planului în pofida faptului că o serie de obligaţii ce le revin faţă de alte întreprinderi n-au fost respectate. Să ne referim la unul din exemplele date mai sus : uzina „Timpuri noi“ din Capitală. Colectivul acestei uzine e cunoscut ca un colectiv harnic, entuziast. Şi în acest an treburile merg bine în uzină , planul producţiei globale şi la alţi indicatori a fost realizat şi depăşit lună de lună. Totuși, în ce privește livrarea comenzilor în cooperare lucrurile nu stau tot atît de bine. Aproape în fiecare lună uzina are întîrzieri în executarea unor comenzi. Poate fi oare vorba de respectarea prevederilor contractuale, din moment ce livrările către Uzina mecanică din Sibiu se fac, în cea mai mare parte, în ultima decadă a lunii ? Chiar luna trecută, din cele 40 de motoare prevăzute în contract, abia 15 au sosit în uzina sibiană la 29 octombrie. Se înţelege, aceasta a creat greutăţi în îndeplinirea planului în întreprinderea care realizează produsul final. Cînd apreciem cum se îndeplinesc obligaţiile contractuale avem în vedere nu numai respectarea termenelor, ci şi calitatea pieselor şi subansamblelor livrate. Numeroase întreprinderi — Uzina mecanică din Sinaia, „Electroaparataj“ din Bucureşti, Fabrica de radiatoare şi cabluri din Braşov ş.a. — şi-au făcut un titlu de cinste din a livra comenzile la un înalt nivel calitativ. Sunt însă şi întreprinderi care nu se achită cum se cuvine de această importantă sarcină. Nu de puţine ori. Uzina de maşini electrice Bucureşti a primit de la întreprinderea „Armătura“ din Capitală şi de la Uzina mecanică Galaţi piese turnate de calitate necorespunzătoare. In condiţiile unei cooperări complexe între fabrici şi uzine — care s-a dezvoltat puternic în ultimii ani şi şi-a dovedit din plin eficienţa economică — interesele tuturor colectivelor de întreprinderi colaboratoare sunt identice cu interesele colectivului care realizează produsul finit. Comenzile în cadrul cooperării nu constituie o sarcină de care te poţi achita cum poţi şi cînd poţi, ci o obligaţie de plan de cea mai mare însemnătate. Ea trebuie îndeplinită cu aceeaşi rigurozitate ca şi toate celelalte sarcini înscrise în plan. Produsele uzinelor coordonatoare poartă o „marcă a fabricii“ colectivă şi, de aceea, şi răspunderea pentru realizarea lor este colectivă. Se ştie că, potrivit normelor în vigoare, o întreprindere colaboratoare care întîrzie livrările sau nu respectă condiţiile de calitate e obligată pe calea arbitrajului să plătească penalităţi uzinei coordonatoare. Dar din buzunarul cui se plătesc aceste daune ? Şi este oare just ca anumite direcţii generale din ministere să accepte unor întreprinderi să plătească sume însemnate drept penalităţi — care le încarcă nejustificat preţul de cost — să admită nerespectarea unor livrări, sub motivul „cauzelor obiective“, în loc să manifeste mai multă exigenţă şi să urmărească sistematic cum îşi îndeplinesc aceste întreprinderi obligaţiile către uzinele coordonatoare ? Este nevoie ca, fără întîrziere, în săptămînile ce urmează, unităţile care la ora actuală au încă restanţe în livrarea pieselor, subansamblelor sau utilajelor să ia măsuri pentru a aduce şi in această privinţă planul „la zi“. Bine se procedează în acele fabrici şi uzine unde realizarea comenzilor în cooperare figurează printre problemele puse în dezbaterea adunărilor organizaţiilor de partid pentru dare de seamă şi alegeri. Este şi acesta un domeniu din cele mai importante în care dreptul de control al organizaţiilor de partid asupra activităţii administrative poate fi exercitat cu exigenţă şi urmat de măsuri eficiente. Căci, îndeplinirea planului înseamnă, bineînţeles, şi executarea tuturor comenzilor şi obligaţiilor în cooperare. Ritmicitate şi calitate BRAŞOV (coresp. „Scînteii"). — Uzina „Tractorul" din Braşov primeşte de la alte întreprinderi, în cadrul planului de cooperare, o serie de piese şi subansamble de bună calitate. Multe colective de fabrici îşi respectă în mod sistematic obligaţiile contractuale. Fabrica de radiatoare şi cabluri din Braşov, Uzina mecanică din Sinaia şi Uzina mecanică Plopeni livrează ritmic, la timp şi în întregime, comenzile către uzina de tractoare. Ca uzină coordonatoare, Uzina „Tractorul" sprijină îndeaproape întreprinderile colaboratoare în pregătirea fabricaţiei, asigurarea cu unele materiale, în ridicarea nivelului calitativ al pieselor şi subansamblelor livrate. Numeroase alte colective de întreprinderi din regiune acordă o deosebită atenţie comenzilor în cooperare. Fabrica „Balanţa" din Sibiu livrează în avans diferite piese în cadrul planului de cooperare. La Uzinele „Independenţa" din Sibiu, urmărirea realizării comenzilor se face decadal, pe bază de grafice, ceea ce înlesneşte livrarea ritmică a pieselor şi subansamblelor prevăzute în contractele încheiate cu uzinele coordo- natoare. înainte de termen TIMIŞOARA (coresp. „Scînteii"). In cursul acestui an, colectivul Uzinelor mecanice din Timişoara şi-a realizat planul de producţie în mod ritmic, lună de lună. Ca urmare, marilor şantiere de construcţii le-au fost livrate înainte de termen o serie de utilaje, iar altor uzine constructoare de maşini — însemnate cantităţi de subansamble sau piese prevăzute în planul de cooperare. Astfel, de la începutul anului şi pînă acum au fost trimise peste plan marilor şantiere şi întreprinderilor coordonatoare 4 tone de produse pentru industria alimentară, piese de schimb pentru material rulant în valoare de peste 1 000 000 lei, 4 cărucioare pentru poduri rulante, un mecanism pentru macarale-turn, 22 vinciuri navale etc. Toate acestea au ajuns la unităţile destinatare înainte de termenul stabilit. Secţie nouă de blocuri uşoare de beton în imediata vecinătate a fabricii de cărămizi din Feldioara s-a construit o nouă unitate: secţia de blocuri uşoare de beton, dotată cu utilaje şi instalaţii moderne. Ea are o capacitate echivalentă cu 20 milioane cărămizi pe an. Aici se realizează o productivitate ridicată a muncii şi se obţin produse de bună calitate. Materia primă necesară procesului tehnologic — scoria bazaltică sortată — se aduce de la cariera Racoş. Blocurile de beton au un volum corespunzător la 7,5 cărămizi, sunt uşoare şi pot fi folosite la construcţiile de locuinţe şi zootehnice. Ele au un aspect superior celor realizate pina în prezent din resturi ceramice, diatomită, argilă expandată sau din zgură granulată. Uzina de maşini electrice din Bucureşti livrează, In cadrul planului de cooperare cu alte întreprinderi, diferite tipuri de motoare electrice. In fotografie: Se pregăteşte expedierea unui nou lot de motoare electrice către uzinele coordonatoare Foto : R. Costin Bacău. Complexul de locuinţe de lingă gară Foto : Gh. Vintilă BRAZDELE TOAMNEI Alături pe toate suprafeţele Agenda lucrărilor agricole Insăminţările de toamnă se apropie de sfîrşit. Semănatul griului s-a terminat In regiunile Dobrogea, Galaţi, Bucureşti şi Ploieşti. In celelalte regiuni există posibilităţi ca prin utilizarea mai judicioasă a mijloacelor existente în S.M.T. şi gospodării să se însăminţeze în cîteva zile întreaga suprafaţă prevăzută. Mecanizatorii şi colectiviştii continuă acum arăturile şi fertilizarea terenurilor ce vor fi însămînţate în primăvară. Pînă la 29 octombrie au fost arate, după cum reiese din datele Consiliului Superior al Agriculturii, 11 800 000 hectare. O dată cu arăturile au fost încorporate în sol însemnate cantităţi de îngrăşăminte naturale şi chimice. Intrucît vremea se menţine încă prielnică, este necesar să se continue, utilizindu-se întreaga capacitate de lucru a tractoarelor, arăturile şi fertilizarea terenurilor pe toată suprafaţa prevăzută. Aceste lucrări de bază pentru obţinerea unor recolte sporite în anul viitor trebuie să se facă potrivit îndrumărilor consiliilor agricole şi recomandărilor staţiunilor experimentale. Concomitent cu aceste lucrări, consiliile agricole şi conducerile unităţilor socialiste sînt chemate să organizeze in aşa fel munca incit să poată fi terminate cit mai repede strîngerea şi depozitarea recoltei culturilor tirzii în toate regiunile, să se execute la vreme pregătirea terenului şi plantarea pomilor, desfundările pentru noile plantaţii de vii, pregătirea şi însămînţarea în sere şi răsadniţe. (Agerpres) Practica anilor trecuţi a dovedit colectiviştilor din regiunea Bucureşti că pe suprafeţele arate din toamnă se obţin producţii mai mari cu sute de kilograme la hectar decit pe terenurile arate primăvara. Pentru ca şi în acest an arăturile să fie terminate la timp, consiliul agricol regional a luat din vreme o serie de măsuri. Încă nu se terminaseră de semănat ultimele hectare cu grîu cînd au avut loc şedinţe de lucru pe centre de raioane cu preşedinţii consiliilor agricole, directori de S.M.T. şi alţi membri din consiliile agricole. In cele 3 centre : Slobozia, Bucureşti şi Alexandria unde au avut loc şedinţele s-au stabilit ca sarcini de primă urgenţă strîngerea în cel mai scurt timp a recoltei de sfeclă de zahăr, porumb etc., eliberarea terenului de coceni sau de plante furajere semănate în culturi duble. S-au întocmit grafice de lucru cu termene precise de execuţie, s-a făcut reorganizarea „din mers“ a forţelor de lucru existente în fiecare gospodărie colectivă. S-a indicat ca tot „din mers“ să se revizuiască şi să se repare tractoarele, să se organizeze schimbul doi pe un număr cît mai mare de tractoare. Rezultatele acestor măsuri se fac simţite aproape peste tot. Iată bunăoară cum stau lucrurile în unităţile agricole din raionul Slobozia, prin care am trecut în aceste zile. Brigadierul Constantin Zaicovici, care lucrează la G.A.C. Perieţi, este bine cunoscut în tot raionul pentru hărnicia de care dă dovadă şi priceperea cu care gospodăreşte tractoarele şi utilajele pe care le are în primire. Imediat după terminarea semănatului culturilor de toamnă, mecanizatorii din brigada lui au trecut la efectuarea arăturilor de toamnă cu toate cele 14 tractoare existente. Din cele peste 1 200 ha rezervate culturilor din primăvară au și fost arate aproape 700. Zilnic mecanizatorii răstoarnă brazdele pe cîte 50—60 ha. Aşa cum s-a stabilit, în cel mult 10—12 zile aici se va termina această importantă lucrare. Colectiviştii din comuna Ciochina au de semănat în primăvară 2 240 hectare. Şi aici, ca pretutindeni, se dă bătălia pentru terminarea în cel mai scurt timp a arăturilor. In prezent în gospodărie mai sunt de atat 740 ha. Cele 24 de tractoare ale S.M.T. care lucrează în gospodărie pot termina lucrarea în cel mult 10 zile. Greutatea cea mai mare este că la 28 octombrie mai erau ocupate cu coceni 400 ha. Este necesar să se urgenteze eliberarea terenului pentru a da posibilitate tractoriştilor să lucreze din plin la arături. Şi la gospodăria colectivă din Căzăneşti s-a trecut de cîteva zile cu toate forţele la executarea arăturilor. Se lucrează cu o viteză de circa 70 ha pe zi. Dar şi aici mai sunt de strîns cocenii de pe 450 ha. Colectiviştii din raionul Slobozia dispun de suficiente forţe pentru a termina la timp arăturile de toamnă. Pînă la 28 octombrie aveau efectuate arături pe o suprafaţă de 26 600 ha din cele 49 300 ha planificate. Este necesar însă ca membrii consiliului agricol raional să îndrume şi să sprijine mai concret conducerile gospodăriilor colective în organizarea muncii ,pentru grăbirea eliberării terenului de coceni şi a executării arăturilor de toamnă. Florea CEAUŞESCU coresp. „Scînteii“ La gospodăria colectivă din Gruiu, regiunea București, se lucrează intens la executarea arăturilor de toamnă Fefjrlîhist». ore Tr' e * SURPRINDERE LA ANKARA după cuvintarea premierului grec Purtătorul de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe al Turciei — a transmis din Ankara agenţia France Presse — a calificat drept „surprinzătoare" cuvintarea rostită la Salonic de primul ministru grec Papandreu, care a declarat că Anglia şi S.U.A. ar fi favorabile unirii Ciprului cu Grecia. Purtătorul de cuvînt a spus : „Noi nu ştim pe ce se bazează dl. Papandreu pentru a afirma aşa ceva. Nu a existat, din partea Angliei şi S.U.A., nici o acţiune lăsînd să se înţeleagă o asemenea atitudine. Am început o anchetă pe cale diplomatică şi cu toate că ni se pare improbabilă, urmărim cu atenţie această chestiune". Jk înainte de „referendumul" din Rhodesia de sud Postul de radio Londra a transmis : primul ministru al Rhodesiei de sud, Ian Smith, a declarat că nu ştie de ce ar veni la Londra pentru convorbiri dacă guvernul britanic se preocupă numai să acorde independenţa ţării sale sub guvernare africană. El a ţinut să precizeze că nu va lua loc niciodată la o masă de conferinţe cu fruntaşii naţionalişti africani care se află în închisoare. Potrivit unei declaraţii a ministrului Commonwealthului, Bottomley, Marea Britanie doreşte o soluţionare prin negociere şi continuă să spere într-o tranzacţie paşnică spre o guvernare a majorităţii africane în Rhodesia de sud. Brazilia se STUDIAZĂ O REFORMĂ ELECTORALĂ Preşedintele Braziliei, Castello Branco, a avut simbătă o întîlnire cu reprezentanţi ai presei braziliene şi străine. Preşedintele a afirmat că „guvernul va face totul pentru a-şi lărgi baza politică indispensabilă operei de reconstrucţie naţională“. In noiembrie , a spus preşedintele — guvernul se va dedica studiului problemei reformei electorale şi stabilirii unui statut al partidelor poli- tice, subliniind că „puterea politică poate exista numai cu alegeri şi partide“... In legătură cu proiectul de reformă agrară trimis spre dezbateri congresului, preşedintele a declarat că în textul iniţial al proiectului s-au operat modificări cerute de conducerea Uniunii Democratice Naţionale şi de alţii dar că „nu a fost posibil să se accepte toate modificările propuse“. 27 000 mineri bolivieni continuă greva Posturile de radio au anunţat că poliţia şi forţele armate deţin controlul la Oruro, Cochabamba, Santa Cruz. Se relatează, de asemenea, că greva generală, declarată în urmă cu patru zile, continuă. La grevă participă 27 000 de mineri. Se anunţă că minerii s-au regrupat în zona Sera, localitate situată la 20 km. de Oruro. Preşedintele Estenssoro, intr-un mesaj, a elogiat „promptitudinea şi zelul manifestat de poliţie şi armată, în operaţiile de asigurare a ordinei“. (Alte amănunte in pag. IV-a). MMSKIHI SI IMOTIJIURII IOR leii, în Capitală, s-au încheiat lucrările consfătuirii „Metode ultrasonice de măsurare şi control", organizată de Comisia de acustică a Academiei R. P. Române. In legătură cu aceasta, acad. Eugen Bădărău, preşedintele comisiei, a acordat un interviu redactorului nostru D. Tîrcob. — Care este importanţa metodelor ultrasonice de măsurare şi control şi în ce domenii şi-au găsit pînă acum aplicaţii în ţara noastră? Ultraacustica este una dintre ramurile relativ tinere ale fizicii, care oferă largi posibilităţi de aplicare şi de cercetare atît în tehnica industrială, cît şi în medicină, biologie, fizică, chimie. Metodele ultrasonice de măsurare şi control permit detectarea celor mai mici şi mai ascunse defecte din interiorul unui material. Folosirea acestora nu necesită instalaţii complicate şi costisitoare. In plus, ultrasunetele, în comparaţie cu razele X, mai prezintă şi avantajul că nu primejduiesc organismul uman şi deci nu sunt necesare cheltuieli suplimentarepentru măsuri speciale de protecţie. Ele permit efectuarea unui control riguros fără distrugerea, piesei examinate. :J Li Noile metode se află în atenţia multor cercetători şi specialişti de la diferite institute de cercetări din cadrul Academiei R. P.Tlomîne, Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor, „Ministerului Industriei Construcţiilor, Ministerului Industriei Petrolului şi Chimiei, Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini etc. Defectoscopia ultrasonică se aplică azi la controlul osiilor de vagoane, şinelor de cale ferată, la verificarea multor piese componente ale locomotivelor Dieselelectrice, ale instalaţiilor de foraj, la determinarea rezistenţei construcţiilor din beton ş.a.m.d. Totodată, ultrasunetele constituie şi un preţios instrument în cercetarea structurii materiei. Cu ajutorul lor pot fi puse în evidenţă procese fizico-chimice care sunt mai dificile de observat sau de produs prin alte mijloace. Cercetări în acest domeniu se desfăşoară la Universitatea din Cluj şi la Institutul pedagogic din Braşov. — Ce concluzii s-au desprins din lucrările recentei consfătuiri in vederea lărgirii posibilităţilor de utilizare a ultrasunetelor ? Recenta consfătuire organizată de Comisia de acustică a Academiei R.P. Române a reunit pentru prima oară specialişti din ţară, care lucrează în acest domeniu, contribuind la efectuarea unui util schimb de experienţă. Timp de trei zile, în cadrul consfătuirii, au fost prezentate o serie de referate şi comunicări. La consfătuire s-au făcut propuneri valoroase în legătură cu perspectivele de utilizare a ultrasunetelor. Metodele ultrasonice pot fi utilizate la determinarea durităţii celor mai diferite piese metalice, în forajul petrolier, la verificarea periodică a rezistenţei podurilor şi viaductelor, măsurarea grosimii stratului de grăsime la animale, la localizarea unor corpi străini pătrunşi în organism etc. Metodele ultrasonice îşi vor găsi aplicaţii şi la prepararea de emulsii, îmbunătăţirea calităţii metalului turnat, la purificarea aerului în zonele industriale. Invitaţie la drumeţie Şi ieri, sâmbătă, timpul frumos a invitat la drumeţie mii de excursionişti din Capitală şi din diferite regiuni. Trenurile şi autocarele au dus numeroşi bucureşteni pe Valea Prahovei, Valea Oltului, la Muntele Roşu. Un autocar cu salariaţi de la întreprinderea „Dîmboviţa“ a pornit pe o rută nouă: Oneşti-Panciu- Valea Oituzului-Braşov-Bucureşti, iar alte două, cu oameni ai muncii din Giurgiu, la Tuşnad. De la Iaşi, Constanţa, Bacău, Tg. Mureş, Oradea Deva, Galaţi au sosit în Capitală peste 2 000 de turişti care vor vizita noile construcţii ale oraşului, Expoziţia realizărilor economiei naţionale şi clădirea Circului de Stat. Unii îşi vor continua călătoria in R. P. Bullgaria. TELEGRAMA Excelenţei sale Domnului AHMED BEN BELLA Preşedintele Republicii Algeriene Democratice şi Populare Alger Cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Algeriene Democratice şi Populare, a X-a aniversare a începerii revoluţiei algeriene, în numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, al guvernului şi poporului român, precum şi personal, adresez Excelenţei Voastre, guvernului şi poporului algerian prieten cele mai călduroase felicitări şi sincere urări de fericire, prosperitate şi progres. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că prietenia şi colaborarea dintre ţările noastre se vor întări şi dezvolta continuu în interesul ambelor popoare, al păcii şi cooperării internaţionale. Cu înaltă consideraţie, GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne