Scînteia, ianuarie 1966 (Anul 35, nr. 6849-6877)

1966-01-03 / nr. 6849

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITI VA! ORGAN Al CO M I It I U L U I CENTRAI Al P.C.R. Anul XXXV Nr. 6849 Luni 3 ianuarie 1966 4 PAGINI — 30 BANI Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R, rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşe şi tovarăşi, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste cîteva minute ne vom despărţi de anul 1965 — an de mari înfăptuiri ale poporului român în toate domeniile activităţii sociale — şi vom întîmpina, cu voie bună şi optimism, anul 1966, care deschide patriei noastre noi perspective de progres şi prosperitate. Cronica socialismului va rezerva anului care a trecut pagini bogate în realizări şi evenimente de mare însemnătate pentru dezvoltarea orînduirii noastre, pentru mersul înainte al ţării, pentru viitorul poporului român. Dînd viaţă politicii partidului, oamenii muncii au încheiat anul acesta cu succes planul de şase ani, au ridicat noi uzine şi fabrici, au sporit producţia de bunuri materiale şi valori spirituale, au făcut noi paşi pe calea cunoaşterii ştiinţifice, au îmbogăţit şi mai mult, prin munca lor, patria, făcînd-o ,mai puternică şi mai înfloritoare. Acest an a intrat în istoria partidului şi a ţării prin Congresul al IX-lea, care a adoptat directivele viitorului plan cincinal — programul înfloririi multilaterale a patriei, al ridicării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrşire a construcţiei socialiste. A fost adoptată noua Constituţie care consfinţeşte victoriile istorice ale poporului. România, stat suveran şi independent al celor ce muncesc, a fost proclamată Republică Socialistă. Poporul român, liber şi stăpin pe soarta sa, îşi făureşte, sub conducerea partidului, viitorul fericit, păşind mereu înainte spre culmile înalte ale civilizaţiei — societatea comunistă. Partidul şi guvernul au elaborat masuri referate să deschidă calea progresului neîntrerupt în domenii de mare însemnătate ale vieţii sociale. Printre acestea se înscriu măsurile privitoare la dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi modernizarea producţiei agricole, îmbunătăţirea organizării şi planificării agriculturii, precum şi cele cu privire la perfecţionarea organizării şi îndrumării cercetării ştiinţifice, la ridicarea rolului ştiinţei în dezvoltarea societăţii. Creşte rolul organizator al statului în construcţia socialistă, se perfecţionează activitatea organelor de stat, legăturile lor cu masele, se dezvoltă democraţia socialistă. Partidul Comunist Român, urmat cu încredere de întregul popor, îşi îndeplineşte cu cinste înalta misiune de forţă conducătoare a societăţii. Zilele trecute, Marea Adunare Naţională a votat planul de stat pe 1966 — primul an al cincinalului — stabilind în toate domeniile obiectivele de muncă ale noului an, a căror îndeplinire va asigura noi victorii în înflorirea economiei şi culturii, va ridica bunăstarea celor ce muncesc. Muncind cu elan şi abnegaţie, dînd viaţă acestor obiective, poporul român va face să strălucească tot mai puternic chipul scumpei noastre Patrii. îngăduiţi-mi să felicit cu prilejul Anului Nou, în numele conducerii partidului şi statului, pentru marile succese obţinute, eroica noastră clasă muncitoare, harnica şi priceputa ţărănime, valoroasa noastră intelectualitate, pe toţi oamenii muncii români, maghiari, germani şi de altă naţionalitate, tineri şi vîrstnici, bărbaţi şi femei, care alcătuiesc marea familie a României Socialiste. Angajat într-o intensă activitate constructivă, poporul român militează pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, îşi dă contribuţia la lupta pentru victoria cauzei socialismului, democraţiei şi păcii în întreaga lume. Partidul şi guvernul ţării noastre consideră de însemnătate vitală pentru soarta omenirii întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial socialist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, mobilizarea în jurul acelora a tuturor forţelor înaintate ale societăţii contemporane, care acţionînd unite sînt capabile să zădărnicească acţiunile sugresive al cercurilor imperialiste, să asigure prin greşul şi securitatea popoarelor. Fie ca noul an să aducă poporului român bucătrii şi împliniri tot mai mari, noi succese în înfăptuirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să sporească şi mai mult puterea materială şi spirituală a patriei noastre, să asigure noi victorii forţelor care luptă pentru progres social, pentru triumful păcii în lume. Vă urez tuturor, dragi prieteni şi tovarăşi, îndeplinirea dorinţelor şi năzuinţelor dumneavoastră de mai bine, sănătate şi viaţă lungă, un nou an rodnic şi fericit. La mulţi ani ! Primirea la Consiliul de Stat a şefilor misiunilor diplomatice Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ştefan Voitec, secretarul Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, şi ministrul afacerilor externe, Corneliu Mănescu, au primit vineri la amiază, la Palatul Consiliului de Stat, pe şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România, care au prezentat felicitări cu prilejul Anului Nou. Au prezentat felicitări ambasadorii : Greciei — Alexandre Dimon Argyropoulo, R. S. Cehoslovace — Jaroslav Sykora, R. P. Albania — Răpi Gjermeni, Cubei — Manuel Yepe Menendez, Ghanei — Emmanuel Kodjoe Dadzie, R.P.D. Coreene — Gian Du Hoan, R. P. Polone — Wieslaw Sobierajski, Finlandei — Martti Johanes Salomies, Indiei — K.R.F. Khimani, R. P. Mongole — Togoodin Ghenden, R. P. Bulgaria — Gheorghi Bogdanov, Belgiei — Honoré Cambier, R. D. Vietnam — Hoang Tu. Franţei — Jean Louis Pons, Suediei — Olof Gustav Bjurström, Italiei — Niccolo Moscato, Indoneziei — Sambas Armadinata, R. D. Germane — Ewald Moldt, Marii Britanii — Leslie Charles Glass, Japoniei — Akira Shigemitsu, R.S.F. Iugoslavia — Iaksa Petrici, Statelor Unite ale Americii — Richard H. Davis, Elveţiei — Charles Albert Dubois ; miniştrii : Olandei — J. B Haverkorn Van Rijsewijk, Izraelului — Zvi Ayalon ; însărcinaţii cu afaceri ad-interim ai: Uruguayului — A. Guani, Chile — J. Coutts, Braziliei — J. T. de Oliveira, Republicii Arabe Unite — M. Badawi, Argentinei — R. B. Serigos, Turciei — A. Coban, Austriei Fr. Irbinger, R. P. Ungare — G. Kalmar, R. P. Chineze — Wan Tun, Uniunii Sovietice — I. A. Iliuhin. Mulţumind şefilor misiunilor diplomatice pentru felicitările şi urările exprimate, preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al Consiliului de Miniştri şi al Marii Adunări Naţionale, a transmis diplomaţilor străini cele mai bune urări de sănătate, de prosperitate popoarelor ţărilor pe care le reprezintă şi a toastat pentru prietenie, colaborare internaţională şi pace. Decanul corpului diplomatic, ambasadorul Greciei , Alexandre Cimon Argyropoulo, a toastat în sănătatea conducătorilor de stat români, pentru prosperitatea poporului român. (Agerpres) in ziarul de azi ■ Faptul divers cotidian (pag. a IlI-a) ■ SPORT (pag. a IlI-a) ■ Imagini cubaneze (pag. a IV-a) Conducătorii de partid şi de stat la carnavalul tineretului Comitetul orăşenesc Bucureşti al Si.T.C. a organizat în noaptea Anului Nou un carnaval al tineretului în sălile Palatului Republicii. Au luat parte mii de tineri din întreprinderile şi instituţiile bucureştene, din institute-'i le de cercetări ştiinţifice şi ce învăţămînt superior, elevi, r'/.idenţi români şi studenţi Airi- JW. din ap’T.ac ’l! •.! ţării a- 1 *L-niioastră. Tuturor celor prezenţi, tovarăşul Petre Enache, prim-secretar al C.C. al U.I le-a transmis tradiţionalele urări de Anul Nou. Acest revelion al tineretului a avut ca oaspeţi pe tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, ,Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Constantin Drăgan, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu- Mizil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Petre Blajovici, Petre Lupu, Ilie Verdeţ, Mihai Dalea, Manea Mănescu, Vasile Patilineţ, Virgil Trofin. La sosire, ei au fost întâmpinaţi Conducătorii de partid şi de stat s-au prins în hore, petrecînd alături de tinerii bucureşteni. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat călduros organizaţia tineretului comunist, Comitetul Central al U.T.C., întregul tineret al ţării noastre, urîndu-le un an rodnic, succes în contribuţia adusă la opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului în ţara noastră. Cuvintele secretarului general al C.C. al partidului nostru au fost primite de tineri cu îndelungi ovaţii, într-o atmosferă de entuziasm general. Au fost momente impresionante, un nou prilej de manifestare a dragostei şi ataşamentului profund pe care tineretul nostru le poartă Partidului Comunist Român şi conducătorilor săi. (Agerpres) REVELION 1966 ULTIMA ŞI PRIMA NOAPTE A ORAŞULUI 1. Strada • Meridianul veseliei • Umbrelele din Bucureşti • „Urşii electrici" fac coadă • Ultimul microsfon • O clipă cît un an întreg Am însojit, pe stradă, ultimele ore ale anului care s-a încheiat, şi tot pe stradă ne-au surprins primele ore ale noului an. Bun rămas — bun găsit ! Bulevardele orașului, străzile, magazinele și-au schimbat brusc personalitatea. întregul oraș e cu brațele pline. Către a doua jumătate a zilei — „fenomen" curios : strada pare să fie, de astă dată, în covîrșitoare majoritate, a barbajilor. Femeile au acceptat acum, cu seninătate, „inegalitatea" — sînt lîngă plită ori lîngă cuptor. în loc de copii cu obraji îmbujorați de ger, bărbații cară în brațe — deopotrivă de drăgăstos — damigene, pachete, sacoșe multicolore, serviete, săculeți de plastic, coșuri, pungi „Unic”. Totul se face în fugă, ca și cum un tren cu oră fixă de pornire așteaptă într-o gară, sub presiune. La ora 6, cînd în loc de obișnuitul șuierat al sirenei ceasul va bate de douăsprezece ori miezul nopții, călătoria de 365 de zile va începe. Într-un taxi e încărcată o ghirlandă uriașă. — Ăsta e „meridianul veseliei*, ne explică rîzînd tînărul pasager al taxiului. Are 100 de metri. E pentru clubul întreprinderii noastre. La ceasornicăria de pe bulevardul Magheru, meșterul umblă în vitrină, verificînd încă o dată „Ora precisă" de care depinde, în noaptea aceasta, onoarea lui profesională. Atenţia lui e măgulitoare pentru trecător şi pentru breasla din care face parte. în schimb, orice noţiune de timp e răsturnată la „Higiena", unde frizeria eliberează tocmai bonul de ordine cu nr. 104 (103 bărbi de ras înainte), iar la coafură intră în aefiune mijloacele moderne ale înfrumuseţării — fixativele cu aejiune ultrarapidă. Pecetea promptei industrii a Afroditei o găseşti pusă pretutindeni pe oraş : la C.E.C. — raionul „30 Decembrie", ca şi la librăria „Mihail Sadoveanu", tinerele funcţionare şi vînzătoare sînt admirabil pieptănate, cu pulbere da bronz în păr și sînt deosebit de amabile, au parcă miere pe buze, ceea ce-l determină pe-un mucalit să ne întrebe : — De ce n-ar fi așa în fiecare zi ? Fluxul continuă. E o mare de oameni pe străzi. în acest du-te vino neîntrerupt, pîinea circulă prin oraş pe roţi fierbinţi. Nici motoarele maşinilor care distribuie pîine nu mai au răgazul să se răcească. Nici palmele distribuitorilor. In furnicarul de lume însă, o neaşteptată oază de linişte : farmacia nr. 5. Ca prin farmec, toţi oamenii s-au făcut bine, sunt sănătoşi. Farmaciile sunt goale. Miraculos medicament e revelionul ! In fața magazinului „Electrotehnica", pe trotuar, urșii electrici — „Fram" — așteaptă la coadă să prindă un furgonet. — Să fie diseară şprițul rece ! ne spune zîmbind unul din proaspeţii lor proprietari. Frigiderele ne-au dat ideea să tragem o fugă pînă-n halele Obor. La (Continuare în pag. a II-a) Proaspete, nesecate energii ale poporului Cronicarii cotidianului remarcau de comun acord, în articolele publicate în ziare şi reviste în ultimele zile ale lui decembrie trecut, dimensiunea istorică a evenimentelor şi realizărilor din 1965 ale României Socialiste. Condeiul învăţat să noteze cu ora şi cu minutul desfăşurarea faptelor din cele 365 de zile descoperea, prin delicata măsură a ceasornicului şi a calendarului de lucru împlinit, înţelesurile şi perspectivele mari pe care mai tîrziu istoricul le va cîntări şi aşeza în pagina severă a cărţilor de căpătîi ale ţării. Un adevăr simplu spune că anii care mişcă şi angajează puternic zilele contemporanilor îi obişnuieşte să-şi ridice ochii spre deceniile viitoare şi să fie, cu mai multă luciditate şi cu putere sporită de acţiune, oameni ai prezentului, întîile zile de lucru ale anului 1966 poartă moştenirea realizărilor de importanţă fundamentală din anul 1965, care au împlinit numele nou al României Socialiste, îmbogăţind cunoştinţele şi aspiraţiile cetăţenilor noştri cu perspective clare şi realiste de îndrăzneaţă şi cuprinzătoare dezvoltare a şantierelor de civilizaţie şi cultură, de înţeleaptă activitate pe temeiurile raţionale şi constructive de pace şi respect între popoare. Grăuntele de aur al puterii de muncă şi \1\~- Cfi aÎC«vruia dintre noi e cuprins în planurile construcţiilor vaste întruchipate de Congresul al IX-lea al partidului nostru. Vom fi în curînd martorii primelor realizări ale noului an ce vor fi deopotrivă dovezi ale legăturii puternice dintre prezent şi perspectivele viitorului, dintre hotărîrile partidului, ale planului de stat şi dintre iniţiativele neobosite ale oamenilor la locurile lor de lucru. Rosturile deschise larg ştiinţei şi slujitorilor ei în toate domeniile de activitate vestesc în aceeaşi măsură prefigurarea unor realizări noi, numeroase, ale creatorilor moderni în industrie, agricultură, în tehnica de stăpînire a maşinilor, în institutele de cultură. In liniile ferme de mare cuprindere şi adîncime ale planurilor viguroase de înflorire a patriei discernem de fapt esenţiala şi meritata laudă a hărniciei, a talentelor creatoare de noi frumuseţi ale poporului nostru. Ca un semn de înaltă preţuire adus tocmai acestor nesecate şi proaspete energii ne vor stărui în memorie cuvintele rostite în pragul noului an, la posturile de radio şi televiziune, de secretarul general al C.C. al P.C.R., tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Profundul ecou pe care l-a avut în Inimi şi conştiinţe calda apreciere a succeselor obţinute în 1965, conturarea obiectivelor esenţiale spre care ne concentrăm în anii ce vin eforturile, ca şi exprimarea neclintitei convingeri incapacitatea po-207 ? măreţele sarcini ce-i stau în faţă, însufleţesc şi înaripează entuziasmul şi energia creatoare a tuturor oamenilor muncii. Ştefan BANULESCU Termocentrala Işalniţa (Craiova) TELEGRAMĂ Tovarăşului FIDEL CASTRO RUZ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Cuban Prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba Tovarăşului OSVALDO DORTICOS TORRADO Preşedintele Republicii Cuba HAVANA In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, al poporului român, precum şi în numele nostru personal, cu prilejul celei de a ViI-a aniversări a victoriei revoluţiei cubane şi al Anului Nou, vă adresăm dv. şi prin dv. poporului cuban un cordial mesaj de felicitare şi urări de noi succese în construirea socialismului. Sîntem încredinţaţi că relaţiile de prietenie şi colaborare frăţească dintre partidele şi ţările noastre se vor dezvolta continuu, în interesul popoarelor român şi cuban, al întăririi unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, cauzei nobile a socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România