Scînteia, iunie 1970 (Anul 39, nr. 8442-8471)

1970-06-01 / nr. 8442

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XXXIX Nr. 8442 Luni 1 iunie 1970 4 PAGINI - 30 BANI HOTARÎREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei în procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creştere a producţiei vegetale şi animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea şi lărgirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, al activităţii depuse de ţărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale şi păsări, s-a mărit producţia de carne, lapte, ouă şi alte produse animaliere ; faţă de anul 1960, producţia globală a sectorului zootehnic a fost în 1959 cu 32 la sută mai mare. In aceeaşi perioadă, ca urmare a creşterii veniturilor băneşti ale populaţiei, ridicării nivelului de trăi al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. în comparaţie cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerţul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate şi conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brânzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obţinute nu sunt încă pe măsura posibilităţilor de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naţionale şi a cerinţelor de consum mereu crescînde ale oamenilor muncii. Creşterea continuă a populaţiei ţării, ridicarea nivelului de trai şi a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerinţelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate şi de calitate superioară. Tocmai de aceea, ţinînd seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă şi eficientă a agriculturii noastre, precum şi în îmbunătăţirea continuă a aprovizionării populaţiei, partidul şi statul acordă o deosebită atenţie acestei ramuri. Calamităţile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părţi a ţării noastre au provocat, după cum se ştie, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obştească şi proprietatea personală a ţăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantităţi de furaje, numeroase construcţii zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate. In lumina Directivelor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program naţional de dezvoltare a zootehniei şi de creştere a producţiei animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susţinută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea şi specializarea producţiei în unităţi de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătăţirea raselor de animale, atît în unităţile agricole de stat, cît şi în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiţii însumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult decît în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producție au prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în acelaşi timp, sporirea şi o mai bună aşezare a preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producţie şi a asigurării unei rentabilităţi corespunzătoare, îndeosebi în creşterea bovinelor, vacilor de lapte şi porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulaţi în mărirea efectivelor de animale, în obţinerea unor producţii sporite de carne şi produse animaliere şi în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viaţă a programului de dezvoltare a zootehniei şi creşterea cointeresării producătorilor vor crea condiţii pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producţiei şi a fondului de stat la carne, lapte şi ouă şi, pe această bază, se va îmbunătăţi aprovizionarea populaţiei, creîndu-se, în acelaşi timp, disponibilităţi sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităţilor agricole socialiste, a producătorilor cu gospodării individuale din zone necooperativizate şi a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătăţirea calităţii acestora şi creşterea producţiei de carne, lapte, lînă, ouă, în vederea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea şi mai intensă a zootehniei noastre, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România Hotărăsc : 1. Majorarea preţurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.c., la unele categorii de animale şi la unele produse animaliere, după cum urmează : — La bovine adulte se majorează preţurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în viu la calitatea I şi cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toţi producătorii agricoli ; — La porcine se majorează preţurile de cumpărare a porcilor livraţi de cooperativele agricole de producţie, membrii acestora şi producătorii individuali, în medie cu 1 leu/kg în viu. In cadrul acestei medii, preţurile de cumpărare la porcii de carne livraţi în viu la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1,50 lei/kg ; — La lapte de oaie se majorează prețul de cumpărare cu 0,50 lei/litru ; — La lapte de vacă, în scopul stimulării producătorilor de a livra cantităţi sporite la fondul de stat, se majorează actualele preţuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producţie, de membrii acestora şi producătorii individuali cu 0,45 lei/litru la cantităţile livrate în perioada 1 noiembrie-30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează preţurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie-30 aprilie şi cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. 2. — Se vor menţine în continuare sporurile de preţ în vigoare pentru livrarea animalelor in perioada de iarnă şi primăvară. 3. — Se va acorda cooperativelor agricole de producţie, membrilor cooperatori şi producătorilor individuali o primă de 300—500 lei pentru fiecare junincă la prima fătare, diferenţiat în funcţie de calitatea şi rasa animalelor. 4. Membrii cooperatori şi producătorii individuali din zonele de deal şi munte vor putea cumpăra anual de la stat următoarele cantităţi de porumb : — 100 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează statului pe bază de contract 700—1 000 litri lapte ; — 150 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează peste 1000 litri lapte. 5. — Pentru tineretul bovin şi porcii ce se contractează și livrează statului, producătorii vor primi în continuare cantitățile de porumb potrivit reglementărilor în vigoare. 6. Începînd cu anul 1970, țăranii cooperatori și producătorii individuali care contractează și livrează organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste tineret bovin vor fi scutiţi de impozit pentru un număr de vaci egal cu numărul de viţei contractaţi şi livraţi. 7. — In vederea sprijinirii acţiunii de dezvoltare a sectorului zootehnic vor fi degrevate de impozite : — de la 1 ianuarie 1970, materialele pentru construirea de complexe şi ferme de creştere şi îngrăşare a animalelor de tip industrial sau extinderea celor existente, precum şi instalaţiile de pregătire a furajelor care se realizează în cadrul programului naţional privind dezvoltarea zootehniei şi sporirea producţiei animaliere ; — de la 1 iunie 1970, utilajele şi maşinile specifice procesului de producţie în zootehnie ce se livrează cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor intercooperatiste. 8. — Fondurile necesare pentru majorarea preţurilor de cumpărare şi acordarea celorlalte stimulente prevăzute se vor asigura parţial din veniturile statului. O anumită parte din aceste fonduri se vor acoperi prin majorarea preţurilor cu amănuntul, începînd de la 1 iunie 1970. Astfel, preţul cu amănuntul la carnea de bovine se va majora în medie cu 1,85 lei/kg, iar carnea de porc în medie cu 1,35 lei/kg. Majorarea preţurilor se va aplica îndeosebi la sortimentele de carne de calitate superioară şi specialităţi. Preţul cu amănuntul la laptele de consum va creşte cu 0,20 lei/litru. Corespunzător se vor majora preţurile cu amânuntul la preparate şi conserve de carne, precum şi la produse lactate. Se vor menţine actualele preţuri cu amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a II-a, slănină, untură şi organe — cu excepţia specialităţilor — precum şi la toate subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor. De asemenea, nu se vor schimba preţurile cu amănuntul la unele preparate şi conserve de carne, la unt, smîntînă, lapte praf şi îngheţată. 9. — întreprinderilor agricole de stat şi cooperativelor agricole de producţie le revine sarcina să folosească din plin întreaga bază tehnico-materială şi resursele de care ele dispun în vederea sporirii efectivelor şi a producţiei animaliere, să livreze la fondul de stat cît mai multe animale şi păsări, cantităţi tot mai mari de lapte, lînă şi ouă. In acelaşi timp, unităţile socialiste din agricultură trebuie să ia măsuri de îmbunătăţire a organizării producţiei şi a muncii în zootehnie, de reducere a cheltuielilor materiale şi creştere a productivităţii muncii, astfel incit să se asigure în toate fermele şi complexele de creştere a animalelor şi păsărilor o activitate rentabilă, eficientă. 10. — întreprinderile Ministerului Industriei Alimentare şi celelalte unităţi producătoare trebuie să livreze la fondul pieţei cantităţile de carne şi produse lactate prevăzute în planul de stat, să asigure aprovizionarea unităţilor comerciale cu sortimentele mai ieftine, în proporţiile stabilite prin plan, să exercite un control permanent asupra respectării stricte, la toate produsele, a condiţiilor de calitate prevăzute în normele legale, să se preocupe de reducerea continuă a cheltuielilor de producţie. Totodată, Ministerul Comerțului Interior, unitățile comerciale vor lua măsuri de perfecționare a desfacerii produselor, de repartizare judicioasă pe teritoriu a fondului de marfă, inclusiv a sortimentelor mai ieftine, în scopul bunei aprovizionări a întregii populații. 11. Prevederile prezentei hotărâri se vor pune în aplicare prin acte normative ale Consiliului de Miniștri. ★ Prin majorarea prețurilor de cumpărare a produselor animaliere prevăzute în această hotărîre, ca și prin acordarea de prime, reducerile și degrevările de impozite, ţărănimea noastră muncitoare va beneficia de venituri suplimentare în sumă de circa 850 milioane lei, calculate la nivelul anului 1970. In stabilirea noilor prețuri de vânzare cu amănuntul, potrivit prezentei hotărîri, s-a avut în vedere să nu fie afectată ridicarea salariului real al oamenilor muncii prevăzută, în actualul plan cincinal. După cum este cunoscut, pe baza hotărîrilor partidului şi guvernului, în acest an s-a încheiat acţiunea de generalizare a noului sistem de salarizare şi majorare a salariilor în toate sectoarele economiei naţionale. Pe această bază şi prin recentele măsuri de creştere a salariilor mici, de scutire şi reducere a impozitelor pe salarii s-au asigurat salariaţilor cîştiguri suplimentare de peste 12 miliarde lei anual. Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi Consiliul de Miniştri al Republicii Socialiste România îşi exprimă convingerea că aplicarea programului naţional de dezvoltare a zootehniei şi a măsurilor de cointeresare a producătorilor agricoli prevăzute în această hotărîre va asigura o creştere substanţială a producţiei animaliere şi, pe această cale, se va îmbunătăţi continuu aprovizionarea populaţiei cu carne, lapte şi alte produse agroalimentare. TOTUL PENTRU REFACERE, TOTUL PENTRU NORMALIZARE! Ca si în duminicile anterioare SUTE DE MII DE MUNCITORI Ml IMDRAC/VT IERI !- HAINA DE LUCRU — Ca şi in duminicile anterioare, ieri, în numeroase fabrici şi uzine ale tării, din îndemnul conştiinţei socialiste, al hotărîrii ferme de a contribui prin munca lor la recuperarea pierderilor pricinuite de inundaţii, de a asigura condiţii ca dezvoltarea economiei noastre naţionale să nu fie cu nimic stinjenită, ca sarcinile planului de stat pe acest an să fie îndeplinite cu succes, sute de mii de muncitori, ingineri şi tehnicieni au lucrat ca în orice altă zi. Pretutindeni s-a muncit cu abnegaţie şi spor, pretutindeni s-au depus semnături durabile în contul solidarităţii prin muncă. • Colectivul Fabricii de cabluri şi materiale electroizolante din Bucureşti, care a lucrat ieri, cu întregul efectiv, a realizat o producţie de 6 milioane lei. Din discuţia purtată cu factori de conducere ai fabricii am reţinut că sarcina asumată de a prelua de la întreprinderea „Electromureş“, unitate grav afectată de calamităţile naturale, fabricaţia a 300 km conductori TV şi 150 km conductori TLY, pe care unitatea din Tg. Mureş trebuia să-i livreze uzinelor „Electrobanat“-Timişoara şi „Electronica“-Bucureşti, se realizează cu succes. Pînă ieri, F.C.M.E. a livrat beneficiarilor amintiţi 105 km conductori TV şi 98 km conductori TLV. • Colectivul uzinei „Danubiana“ din Capitală a îmbrăcat şi el hainele de lucru. După o zi de muncă se înregistrase o producţie suplimentară de aproape 900 000 lei. Tipurile de anvelope fabricate ieri sunt destinate să acopere în exclusivitate necesităţile zonelor calamitate.• Cu maximum de potenţial a lucrat ieri şi colectivul întreprinderii de ceramică fină din Capitală, care a produs, suplimentar, numai in cursul lunii mai, 15 tone obiecte sanitare, 22 tone tuburi de canalizare din gresie, 520 mp placaj ceramic, 1 250 mp plăci de gresie, ceea ce reprezintă circa o șesime din totalul angajamentului suplimentar asumat. • Aceeaşi atmosferă de lucru am întilnit şi în unităţile industriale din JUDEŢUL TIMIŞ. „Azi , ne spunea la sfirşitul zilei ing. Ioniţă Bagiu, directorul general al Uzinei mecanice din Timişoara, am încheiat fabricaţia tuturor celor 15 poduri rulante pe care ne-am angajat să le realizăm un avans faţă de pian. Şi tot azi am finalizat construcţia a 7 macarale de diferite tipuri realizate peste sarcinile de pian pe luna mai". Cu eforturi sporite au lucrat ieri în două schimburi şi cei aproape 2 000 de muncitori de la fabrica de ţigle şi cărămizi „Ceramica“ din Jimbolia. Bilanţul încheiat la sfirşitul zilei consemna o producţie de 195 000 ţigle, 121 000 cărămizi şi blocuri de zidărie uşoară şi 4 000 cahle. (Continuare în pag. a II-a) ÎN PAGINA A 111-A in asaltul cu apele Dunării, deviza noastră este: APA NU VA TRECE Interviu-fulger cu primari ai localităților riverane SPORT Ieri, la Ciudad de Mexico, a început cel de-al nouălea turneu final al campionatului mondial de fotbal (amănunte despre meciul inaugural şi alte ştiri sportive din pag. a lll-a) Excelenţei Sale Domnului HABIB BOURGUIBA Preşedintele Republicii Tunisiene TUNIS Cu prilejul Zilei naţionale a Republicii Tunisiene, am onoarea de a vă adresa, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, cele mai calde felicitări şi urări de sănătate şi fericire pentru Excelenţa Voastră, de progres poporului tunisian. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Excelenţei Sale Domnului BAH! LADGHAM Prim-ministru al Republicii Tunisiene TUNIS Cu ocazia Zilei naţionale a Republicii Tunisiene, îmi este deosebit de plăcut să adresez Excelenţei Voastre cordiale felicitări, împreună cu cele mai bune urări pentru poporul tunisian. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România \s\s\\\\\ s\\\\\s\s DE ZIUA CELOR MAI DRAGI Zi internaţională, de solidaritate şi speranţă, 1 IUNIE ne bate în ferestre cu freamăt de mlădiţe tinere. Intr-o asemenea zi, ca şi in fiecare dintre celelalte zile, celebrind virsta de aur, veghind ca ea să aibă condiţii optime de creştere şi învăţătură, nu facem decît să reînnoim în cugetul nostru,in hotărîrea noastră, o sacră datorie, învăţată din moşi-strămoşi, aceea de a dărui tot ce avem mai bun în noi — copiilor, de a le îndruma cu chibzuinţă paşii pe căile drepte ale omeniei, ale dragostei pentru muncă, de a le insufla înaltele valori ale orînduirii noastre. Privind în ochii copiilor, vedem cu certitudine cum în faţa noastră — rod al grijii părinteşti a Partidului Comunist Român — creşte un tineret robust, sănătos, avid de învăţătură, înzestrat cu atribute morale ce fac cinste părinţilor, educatorilor, societăţii. Însemnatele eforturi materiale dedicate tinerei generaţii, actul de cultură propagat în rindul copiilor la scară generală situează România printre ţările avansate ale lumii. Asemenea investiţie de energie şi mijloace, a societăţii în ansamblu, a fiecărui părinte în parte, e poate cea mai de seamă investiţie naţională, care chezăşuieşte viitorul comunist al patriei. A asigura o copilărie fericită tuturor celor cîteva milioane de vlăstare ale ţării, copii ai oamenilor muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, comportă de bună seamă eforturi unanime, fără preget, pentru întărirea continuă a economiei noastre, pentru dezvoltarea şi perfecţionarea întregii societăţi. Vibrantul consens prin care cele mai generoase gesturi colective au fost săvîrşite din vremea recentelor inundaţii pentru salvarea copiilor, concentrează in fond, în rezonanţe acute, grija şi dragostea ţării pentru copiii săi. Cu totul şi cu totul firesc, din adincul conştiinţelor, primul gind s-a îndreptat in acele clipe de cumpănă către copii, tezaurul cel mai de preţ al naţiunii. „Salvaţi copiii !” Primii care au fost smulşi din furia puhoaielor au fost ei, copiii. S-a făcut totul pentru a li se asigura, din primele momente ce au urmat deluviului, hrană, îmbrăcăminte, adăpost. S-au săvîrşit pentru ei, cei mai dragi, fapte de eroism, ale părinţilor, ale fraţilor mai mari, ale ostaşilor, ale membrilor gărzilor patriotice. In ochii a mii şi mii de copii, peste imaginile tragice ale încercărilor, se suprapun cele ale abnegaţiei poporului nostru, ale înaltei responsabilităţi cu care îşi apără şi îşi creşte tinerele vlăstare. Sărbătoarea internaţională a copilului are adinei resurse de solidaritate şi prietenie. Tinerele noastre vlăstare sunt educate in spiritul respectului şi al stimei pentru valorile materiale şi spirituale ale întregii umanităţi, pentru copiii celorlalte popoare. Cei un miliard de copii şi adolescenţi cîţi trăiesc astăzi pe glob reprezintă pentru cea mai tinără generaţie a României un miliard de prieteni. Prieteni vorbind sute de graiuri, trăind în condiţii atît de diferite — şi nu puţini dintre ei infruntind încă vitregiile războiului, ale subnutriţiei, obscurantismului. Prieteni de care ne leagă aceleaşi nobile aspiraţii — ale păcii şi socialismului. Celebrată, la noi, prin faptele şi bucuriile fiecărei zile de muncă, de creaţie socialistă, copilăria ne priveşte cu ochi scrutători şi avizi, personificare ea însăși a optimismului, a zilei de Mihai NEGULESCU . PE OGOARE furnicar de oameni . SIBIU In judeţul Sibiu inundaţiile succesive au afectat peste 9 000 hectare terenuri agricole. Acum, o dată cu îmbunătăţirea timpului, cooperatorii, mecanizatorii şi specialiştii din unităţile agricole desfăşoară o amplă acţiune pentru a înlătura pagubele produse de revărsarea apelor, fac totul pentru ca fiecare palmă de pămînt să reintre în circuitul agricol. După cum ne-a relevat tovarăşul Richard Winter, prim-secretar al comitetului judeţean de partid, in aceste zile, membri ai biroului judeţean de partid, specialiştii organelor agricole sunt pe teren, îndeosebi în unităţile afectate de inundaţii de pe valea Oltului, Tirnavei, Hîrtibaciului. Au fost formate colective cuprinzînd activişti de partid şi de stat, specialişti, care stabilesc şi aplică măsuri adecvate situaţiei direct în cooperativele agricole de producţie, în funcţie de situaţia concretă existentă. Peste tot, acolo unde este posibil, suprafeţele se reinsămînţează cu aceleaşi culturi, iar în unele cazuri se face o nouă reamplasare a acestora. La indicaţia comitetului judeţean de partid s-a stabilit ordinea de urgenţă în rezolvarea diverselor probleme. Pe prim plan este săparea de şanţuri şi utilizarea raţională a tuturor mijloacelor de pompare pentru a grăbi evacuarea apelor, salvarea culturilor parţial compromise, prin lucrări de îngrijire şi fertilizare. Organele agricole judeţene se ocupă de procurarea şi repartizarea seminţelor din soiurile şi hibrizii timpurii, a răsadurilor, urmăresc recoltarea de urgenţă a furajelor etc. In numeroase cooperative agricole, ca Retiş, Brădeni, Alţîna, Şelimbăr, oamenii au impînzit cîmpurile. Se munceşte atît cu mijloace mecanice, cît şi manuale la întreţinerea culturilor. In cooperativele agricole puternic afectate de inundaţii, oamenii îşi împart timpul între refacerea construcţiilor (Continuare în pag. a II-a) Interviu acordat de preşedintele Republicii Franceze, Georges Pompidou, Televiziunii române Duminică 31 mai a.c., Televiziunea română a transmis un interviu cu preşedintele Republicii Franceze, Georges Pompidou. In cadrul interviului, preşedintele Pompidou s-a referit la apropiata vizită în Franţa a preşedintelui Consiliului de Stat al României, Nicolae Ceauşescu, in contextul relaţiilor prieteneşti franco-române. De asemenea, şeful statului francez şi-a expus poziţia faţă de unele probleme internaţionale actuale, cu deosebire cele privind continentul european, precum şi față de unele preocupări ale Franţei contemporane.