Scînteia, iulie 1971 (Anul 40, nr. 8833-8863)

1971-07-01 / nr. 8833

PAGINA 2 O IMPRESIONANTĂ MANIFESTARE A UNITĂŢII DE GÎNDIRE ŞI VOINŢĂ IN SPRIJINUL POLITICII EXTERNE A PARTIDULUI Telegrame adresate C.C. al P.C. R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu Aprobare fermă din partea cetăţenilor de naţionalitate maghiară Pătrunşi de semnificaţia deosebită pe care o are în istoria contemporană a patriei noastre, precum şi în relaţiile internaţionale de colaborare tovărăşească cu toate ţările socialiste, politica militantă a Partidului Comunist Român îndreptată spre asigurarea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, oamenii muncii de naţionalitate maghiară din România au urmărit cu toată atenţia vizita oficială a delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Socialiste România in ţările frăţeşti din Asia, vizită care corespunde intereselor întregului nostru popor, precum şi ale popoarelor chinez, coreean, vietnamez şi mongol, intereselor construcţiei socialiste în fiecare din ţările noastre. Muncitorii, ţăranii, intelectualii de naţionalitate maghiară, împreună cu toată populaţia ţării, au aprobat şi şi-au însuşit fără rezerve principiile internaţionaliste, revoluţionare care au stat la baza acestei vizite şi salută — cu stima şi consideraţiunea cuvenită acestui act de mare însemnătate şi responsabilitate — rezultatele ei, considerînd-o ca o contribuţie de seamă la depăşirea divergenţelor şi refacerea unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, la întărirea tuturor forţelor antiimperialiste. Activitatea desfăşurată de delegaţia noastră, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a bazat ferm pe principiile înscrise în hotărîrile celui de-al IX-lea şi al X-lea Congres al P.C.R., a urmat cu claritate şi consecvenţă linia politică promovată de partidul şi statul nostru, la care şi-au dat şi îşi dau adeziunea, prin munca şi dăruirea lor cauzei socialismului, toţi comuniştii, toţi cetăţenii patriei, fără deosebire de naţionalitate. Intîlnirile cu conducătorii Republicii Populare Chineze, Republicii Populare Democrate Coreene, Republicii Democrate Vietnam şi Republicii Populare Mongole, concluziile exprimate în documentele oficiale ale convorbirilor au confirmat încă o dată cît de necesar şi important este ca ţările socialiste să aşeze relaţiile dintre ele pe temelia principiilor marxism-leninismului şi ale internaţionalismului socialist, ale egalităţii in drepturi, independenţei si suveranităţii, neamestecului in treburile interne, întrajutorării tovărăşeşti — respectarea acestor principii fiind condiţia definitorie a unei colaborări rodnice în interesul fiecărei ţări în parte şi al tuturor ţărilor socialiste. Ne folosim de acest prilej ca, în calitate de cetăţeni egali şi responsabili ai patriei noastre comune, să ne exprimăm profunda noastră stimă şi afecţiune tovărăşească faţă de secretarul general al partidului, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru înalta lui principialitate, spiritul creator şi abnegaţia de comunist încercat cu care şi-a adus contribuţia la îndeplinirea misiunii patriotice şi internaţionaliste a delegaţiei pe care a condus-o. Oamenii muncii de naţionalitate maghiară din Republica Socialistă România dau glas acestor ginduri şi sentimente exprimînd hotărirea de a urma politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, fideli convingerii că destinul lor se leagă indestructibil de ideea şi faptul unităţii şi convieţuirii frăţeşti cu poporul român şi celelalte naţionalităţi — pe fundamentul trainic al egalităţii în drepturi, al înţelegerii şi al stimei reciproce. Ridicăm împreună edificiul socialismului în patria noastră. Tot ce am înfăptuit pină in prezent şi tot ce vom face de acum înainte este şi va fi rezultatul eforturilor noastre comune, inspirate din măreţul ideal al socialismului şi comunismului, din hotărirea de a ne îndeplini întru totul datoria, din neinfrînta noastră dorinţă de a vedea patria tot mai prosperă, viaţa noastră a tuturora tot mai fericită. La aceasta ne îndeamnă învăţămintele convieţuirii noastre milenare cu poporul român, convingerea că aceasta este singura cale — calea libertăţii, a demnităţii şi a egalităţii efective — pe care o avem de urmat. CONSILIUL OAMENILOR MUNCII DE NAŢIONALITATE MAGHIARA DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMANIA Mă aflam cu mulţi ani in urmă pe pămîntul semănat cu jertfe al Vietnamului. Am cunoscut acest popor, despre a cărui luptă îndelungată şi eroică am scris o povestire. Dar oricît s-ar scrie, oricîte cărţi s ar fi inspirat din realitatea dramatică a acestui popor care îşi apără cu arma în mină independenţa, dreptul la demnitate şi libertate — cuvinte pe care le pronunţăm adesea, dar al căror înţeles este cu mult mai profund decit ne-am imaginat vreodată — ele nu ar putea să cuprindă în întreaga lor măreţie faptele de vitejie generate de cel mai înalt sentiment : dragostea de patrie. Iată de ce, alături de multe alte considerente, ca scriitor şi cetăţean al României, am urmărit cu un interes deosebit vizita în ţările socialiste ale Asiei, rezultatele acesteia. Primirea făcută pretutindeni secretarului general al partidului, sutele de mii de oameni veniţi în intimpinarea înalţilor oaspeţi, atenţia cu care a fost ascultat cuvîntul reprezentanţilor României, ecoul larg pe care vizita l-a avut nu numai în, ţările gazde, ci şi in întreaga lume, comentariile pe care le-a generat, în imensa lor majoritate apreciind pozitiv semnificaţia şi contribuţia acestei vizite la apărarea păcii şi a cauzei înţelegerii intre popoare, toate acestea ne îndreptăţesc mindria de a avea o politică realistă, constructivă, cu larg ecou în lume pentru spiritul ei echilibrat, raţional. Această vizită s-a adăugat altor numeroase evenimente politice în care glasul României socialiste s-a făcut auzit şi a fost întimpinat cu respect în cele mai diferite ţări ale planetei. Afirmaţia că România se bucură de prestigiu în viaţa internaţională nu este rezultatul unei curtoazii protocolare, ci consecinţa consecvenţei cu care reprezentanţii ţării noastre au apărat şi promovat principiile unor relaţii normale, libere dintre statele şi popoarele lumii. De unde această consecvenţă ? Din faptul că avem ţeluri precise, că nu o dată ideile pentru care am militat ne-au fost confirmate de evoluţia evenimentelor internaţionale, că nu am acţionat sub presiunea conjuncturilor ivite la un moment dat, ci mereu călăuziţi de un spirit lucid, ghidindu-ne după perspectiva dezvoltării sociale. Cred că România îşi merită prestigiul in lume prin aceea că sentimentul respectului faţă de alte popoare, al stimei adevărate s-au relevat întotdeauna drept constante ale politicii sale. O ţară mică după suprafaţă şi populaţie, dar cu un rol remarcatîn dialogul popoarelor. Aceasta e imaginea pe care o propune România de astăzi lumii întregi. Vizita în Asia, rezultatele ei au adus încă un argument in favoarea acestei afirmaţii. Consecvenţa şi modul concret in care am acţionat şi acţionăm pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, contribuţia la dezbaterea şi soluţionarea unor mari probleme cu care a fost şi este confruntată contemporaneitatea sunt fapte politice de vădită semnificaţie istorică pentru care ţara de la Carpaţi şi Dunăre, partidul comunist al poporului român, conducătorul său înţelept, Nicolae Ceauşescu, merită preţuirea lumii. Faţă de o asemenea politică, faţă de asemenea acţiuni responsabile privind destinele umanităţii, afirmate încă o dată cu prilejul recentei vizite, nu poţi decit să-ţi declari satisfacţia şi adeziunea deplină. Marin PREDA Mă număr printre milioanele de cetăţeni ai patriei noastre care timp de aproape patru săptămîni au urmărit cu deosebit interes vizita, încununată de un deplin şi multilateral succes, pe care delegaţia de partid şi guvernamentală a României, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a făcut-o în ţările socialiste din Asia. Insoţindu-i, prin intermediul mijloacelor de comunicare in masă, pretutindeni pe itinerarul lor, pe solii României socialiste, am trăit efectiv toate momentele acestei călătorii, care s-a înscris, indiscutabil, ca eveniment de o remarcabilă importanţă în ansamblul vieţii, politice internaţionale. Au existat multe aspecte şi momente impresionante in cursul acestei vizite : amploarea manifestărilor de prietenie faţă de ţara noastră, căldura cu care popoarele şi conducătorii acestor ţări au primit mesajul de simpatie şi frăţească solidaritate al poporului român faţă de eforturile lor îndreptate spre edificarea noii orinduiri sociale, spre apărarea libertăţii popoarelor şi consolidarea păcii in Asia şi in lume, ecoul larg şi aprecierea pozitivă de care această călătorie s-a bucurat în rîndul opiniei publice internaţionale. Cred că una din trăsăturile deosebit de importante ale vizitei este aceea că ea s-a desfăşurat, de la început pină la sfîrşit, sub semnul păcii, al preocupării neobosite a partidului şi statului nostru, împărtăşită de partidele frăţeşti şi ţările socialiste gazdă, de a-şi aduce o contribuţie efectivă pentru întărirea păcii în lume. Se poate, cred, afirma, cu deplin temei, că întreaga desfăşurare a vizitei, convorbirile pe care le-a prilejuit, documentele comune care au fost semnate reprezintă nu numai un important imbold pentru relaţiile bilaterale de prietenie şi colaborare tovărăşească dintre România şi aceste ţări, dar şi un aport remarcabil la cea mai largă cauză a tuturor popoarelor lumii, la cauza păcii şi securităţii internaţionale. In convorbirile pe care delegaţia română le-a purtat în aceste ţări, problemele principale, practice şi arzătoare ale menţinerii şi întăririi păcii în lume au fost abordate cu o deosebită stăruinţă, reliefindu-se cu claritate instrumentele concrete şi căile de înfăptuire a acestui deziderat vital al întregii omeniri. Ca jurist., nu pot decit să subscriu din toată inima la reafirmarea de către secretarul general al partidului nostru, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a ataşamentului deplin al României socialiste faţă de principiile şi normele legalităţii internaţionale, principii de a căror strictă respectare în relaţiile dintre toate statele lumii depinde însăşi menţinerea şi consolidarea păcii in lume. Trebuie să remarc, de asemenea, insistenţa cu care a fost subliniată necesitatea lichidării focarelor de încordare din lume. Prin glasul reprezentantului său cel mai autorizat, ţara noastră s-a pronunţat din nou cu hotărîre pentru încetarea războiului de agresiune din Vietnam, pentru retragerea imediată şi necondiţionată a tuturor trupelor americane din Peninsula Indochina, pentru respectarea dreptului sacru al popoarelor vietnamez, cambodgian şi laoţian de a-şi hotărî singure destinul. La rîndul lor, conducătorii ţărilor socialiste din Asia şi-au reafirmat dorinţa de a trăi in pace cu toate popoarele, de a contribui prin eforturile lor la menţinerea păcii in lume. Şi-a găsit, de pildă, expresia concludentă dorinţa Chinei populare de a-şi aduce contribuţia la salvgardarea păcii, la înfăptuirea unuia din dezideratele majore ale popoarelor — dezarmarea generală şi, in primul rind, dezarmarea nucleară. Aşa cum nu o dată s-a subliniat in cursul vizitei, rezolvarea durabilă a marilor probleme ale vieţii internaţionale şi, deci, şi a problemelor păcii nu poată fi concepută astăzi fără participarea Republicii Populare Chineze. De aceea, este imperios necesară restabilirea drepturilor legitime ale R. P. Chineze la O.N.U., în Consiliul de Securitate şi in alte organisme internaţionale. Reprezentind o ilustrare elocventă a utilităţii metodei convorbirilor şi tratativelor la nivelul cel mai înalt, care prilejuiesc rodnice schimburi de păreri şi experienţă în probleme de interes comun, duc la apropierea punctelor de vedere, deschid căi pentru găsirea de soluţii comune, întăresc colaborarea frăţească, vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale române în ţările socialiste din Asia a evidenţiat totodată necesitatea folosirii acestei metode pentru obţinerea de progrese în rezolvarea problemelor in suspensie, pentru consolidarea prieteniei şi solidarităţii dintre ţările socialiste, dintre partidele comuniste. Iată doar cîteva din motivele care îndreptăţesc concluzia că vizita delegaţiei române — care se bucură de o deplină şi entuziastă aprobare din partea întregului nostru popor — se înscrie ca o contribuţie de prim rang la promovarea păcii şi a securităţii internaţionale. Nu pot fi decit mindru că sunt cetăţean al României socialiste, ţară care înfăptuieşte o asemenea politică şi care are conducători de talia secretarului nostru general, preţuit peste tot, la noi şi în lumea întreagă. Adrian DIMITRIU secretar general al Asociaţiei Juriştilor din Republica Socialistă România Prestigiul ţării de la Carpaţi şi Dunăre, al conducătorului ei O contribuţie de prim rang la propagarea legalităţii internaţionale Deplina adeziune a oamenilor muncii de naţionalitate germană Consiliul oamenilor muncii de naţionalitate germană din Republica Socialistă România, toţi oamenii muncii de naţionalitate germană din ţara noastră îşi exprimă împreună cu întregul popor al patriei noastre, marea satisfacţie, întreaga adeziune şi aprobare faţă de rezultatele vizitei oficiale de prietenie a delegaţiei de partid şi guvernamentale, conduse de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in ţările socialiste din Asia — ca strălucită acţiune politică în slujba intereselor naţionale ale României, ale cauzei socialismului şi păcii în lume. Primirea caldă, atît de ospitalieră cu care au fost întîmpinaţi solii României socialiste în Republica Populară Chineză, în Republica Populară Democrată Coreeană, în Republica Democrată Vietnam şi în Republica Populară Mongolă, rezultatele pozitive ale acestei vizite, consemnate în documente oficiale, ne-au umplut inimile de bucurie, de mîndrie patriotică. Entuziasmul a literalmente milioanelor de oameni cu care delegaţia română a venit în contact direct cu prilejul acestei călătorii, de mii şi mii de kilometri, a demonstrat afecţiunea, simpatia, respectul profund de care se bucură în lume ţara noastră, politica internă şi externă marxist-leninistă, internaţionalistă, a partidului şi statului nostru, in centrul căreia se află prietenia şi colaborarea cu toate ţările socialiste frăţeşti. Privită în acest context, vizita delegaţiei române se înscrie ca o acţiune de mare importanţă în interesul restabilirii unităţii şi coeziunii ţărilor socialiste, ca o contribuţie însemnată la cauza generală a socialismului. Prin politica sa activă de unire a tuturor forţelor interesate într-o viaţă mai bună, în progres social, pentru aşezarea relaţiilor internaţionale pe temeiul respectului strict al independenţei şi suveranităţii tuturor popoarelor, al egalităţii în drepturi şi al neamestecului in treburile interne ale statelor, ţara noastră a clştigat un înalt prestigiu in lume. Caracterul profund uman, realist, constructiv al acestor principii corespunde pe deplin cerinţelor perioadei istorice de mari frămîntări politice şi sociale în care trăim, — vizita delegaţiei române in ţările socialiste din Asia inscriindu-se în marile acţiuni politice internaţionale consacrate făuririi climatului necesar colaborării şi cooperării între naţiuni, căutării soluţiilor practice pentru promovarea unei politici de încredere şi apropiere intre popoare şi state. Această politică a României se bucură de sprijinul şi adeziunea unanimă şi totală a tuturor cetăţenilor acestei ţări. Relevind însemnătatea naţională şi internaţională a acestei politici, ne exprimăm întreaga gratitudine şi dragoste faţă de Partidul Comunist Român, faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care, prin întreaga sa fiinţă, întruchipează vrerea şi năzuinţele tuturor fiilor acestei ţări, fără deosebire de limbă şi naţionalitate. Ne exprimăm admiraţia şi recunoştinţa pentru înţelepciunea, energia, consecvenţa şi principialitatea cu care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, apărînd interesele sfinte ale patriei noastre comune, militează pentru cauza socialismului, pentru cauza securităţii şi păcii in lume. Noi, oamenii muncii de naţionalitate germană, care, ca urmare a politicii naţionale juste, marxist-leniniste a partidului nostru, ne bucurăm de drepturi pe deplin egale cu poporul român, cu celelalte naţionalităţi conlocuitoare, ca cetăţeni devotaţi patriei noastre socialiste, asigurăm conducerea partidului şi statului, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu personal, că vom munci în strînsă frăţie cu oamenii muncii români, maghiari şi de alte naţionalităţi, fara preget, pentru înflorirea, pentru fericirea, pentru ridicarea în continuare a numelui şi prestigiului internaţional al patriei noastre scumpe, Republica Socialistă România. CONSILIUL OAMENILOR MUNCII DE NAȚIONALITATE GERMANA DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA Cu legitimă mindrie întregul personal al trupelor Ministerului Afacerilor Interne, în frunte cu comuniştii, a urmărit cu viu interes şi legitimă mîndrie vizita delegaţiei de partid şi de stat, conduse de dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, în ţările socialiste din Asia, rezultatele remarcabile care au fost obţinute în urma convorbirilor cu conducătorii de partid şi de stat ai acestor ţări, primirea deosebit de călduroasă cu care au fost intîmpinaţi solii poporului român şi largul ecou internaţional produs de această vizită. Ne manifestăm întreaga noastră adeziune şi aprobăm din toată inima activitatea laborioasă, neobosită, pe care a desfăşurat-o delegaţia. Aceasta constituie o contribuţie de seamă la dezvoltarea prieteniei şi colaborării frăţeşti cu toate ţările socialiste. La cauza unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, pe baza principiilor marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar, a respectării suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii in drepturi, neamestecului în treburile interne, respectului reciproc şi întrajutorării tovărăşeşti. Activitatea delegaţiei reprezintă o strălucită mărturie a justeţei politicii externe a partidului şi statului nostru, a eforturilor depuse de România pentru soluţionarea problemelor majore ale lumii contemporane , ceea ce a sporit şi mai mult prestigiul de care se bucură patria noastră pe arena internaţională. In numele comuniştilor, al întregului personal, Consiliul politic al trupelor Ministerului Afacerilor Interne asigură Comitetul Central al Partidului Comunist Român, pe dumneavoastră, tovarăşe secretar general al partidului, Comandant Suprem al Forţelor noastre Armate, că nu vom precupeţi nici un efort pentru a traduce in viaţă politica înţeleaptă a partidului şi statului nostru de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Activitatea rodnică desfăşurată de delegaţia de partid şi guvernamentală română, de dumneavoastră personal, constituie pentru noi un puternic îndemn de a ne consacra toate forţele slujirii neabătute a cauzei nobile a socialismului, îndeplinirii ireproşabile a misiunilor şi sarcinilor de serviciu, întăririi necontenite a capacităţii de luptă a unităţilor şi subunităţilor noastre. CONSILIUL POLITIC AL TRUPELOR M.A.I. Un justificat şi apreciat „cap de afiş“ al atenţiei generale Vizita oficială de prietenie întreprinsă da delegaţia condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in ţările socialiste din Asia a concentrat atenţia opiniei publice de pe toate meridianele. Lucrînd temporar în Elveţia, am înregistrat, prin forţa lucrurilor, acest ecou, imensul interes cu care a fost urmărită şi redată — în paginile presei mondiale, la radio sau televiziune — recenta aimplă acţiune politică a României. Nu se poate spune că viaţa internaţională din ultimul timp a fost săracă în evenimente. Dimpotrivă. Or, sunt convins că nu greşesc dacă afirm că puţine acţiuni politice au avut, în vremea din urmă, o astfel de imensă rezonanţă ca recenta vizită a delegaţiei noastre de partid şi de stat. Nu-mi propun şi nici n-aş fi in măsură să fac un bilanţ al relatărilor, comentariilor, analizelor consacrate vizitei. Pentru că, efectiv, în presa sosită din Canada sau din Noua Zeelandă, din Brazilia sau din Japonia, din Suedia sau din Australia, fie in publicaţiile partidelor comuniste şi muncitoreşti din întreaga lume, fie în celelalte ziare sau în relatările difuzate de cele mai mari agenţii de presă, desfăşurarea vizitei conducătorilor români, discuţiile, comunicatele finale au fost, consecvent, „cap de afiş". Şi ceea ce m-a bucurat în mod deosebit este că în imensa lor majoritate, comentariile au relevat extrema importanţă politică a vizitei, consecvenţa poziţiei constructive a ţării noastre în marile probleme ale actualităţii internaţionale. Deşi presei burgheze ii este adeseori specifică goana după senzaţional, pot afirma că, în general, in această împrejurare, au prevalat relatările obiective. A fost evidenţiată însemnătatea deosebită a misiunii delegaţiei române, ţelurile ei de unitate, abordarea in cadrul convorbirilor a unor asemenea aspecte majore ale vieţii contemporane ca pacea şi Colaborarea între state, probleme ale stingerii focarelor de încordare şi conflict, ale normalizării raporturilor internaţionale etc. Desigur, n-aş dori să redau o imagine simplificată, să omit că şi de data aceasta, printre atâţia comentatori obiectivi, corecţi, au ţinut să se manifeste şi anumite spirite obtuze, oameni despre care nu ştii dacă sunt bintuiţi de morbul neîncrederii sau se îndepărtează premeditat de normele bunei credinţe. In flagrantă discordantă cu opinia generală, reticenţele sau unele interpretări tendenţioase nu fac altceva decit să dezvăluie de fapt propriile lor reticenţe faţă de însăşi ideea sau cerinţele reale ale normalizării relaţiilor internaţionale, ale promovării ideilor de unitate în lupta forţelor revoluţionare pentru triumful păcii, al socialismului. Cine este cu adevărat partizanul acestei idei, cine înţelege cu adevărat cursul dezvoltării politicii internaţionale, nu poate decit să aplaude activitatea delegaţiei noastre. Şi aceste aplauze au însoţit etapele recente vizite, răsunînd pe toate meridianele. Ion Popescu-GOPO Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România a trimis o telegramă C.C. al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu, din care transcriem : „Suntem mîndri şi bucuroşi, ca scriitori şi cetăţeni ai ţării pe care o slujiţi cu atita abnegaţie, să vă trimitem astăzi, din nou, expresia vibrantului nostru acord cu politica înţeleaptă, curajoasă, demnă a partidului şi statului nostru, cu caracterul ei profund patriotic şi internaţionalist de continuă întărire a prieteniei cu toate ţările socialiste de pe glob. Noi, scriitorii români, nu găsim alt înţeles mai adevărat şi mai tulburător in această existenţă, decit slujirea devotată, neţărmurită a poporului-părinte, a fostului său paşnic şi constructiv în zbuciumata lume de azi". „In numele comuniştilor, al cercetătorilor şi al tuturor salariaţilor din unităţile de cercetare medicală şi farmaceutică — se spune in telegrama trimisă de Comitetul de partid din Academia de ştiinţe medicale — exprimăm deplina adeziune la întreaga activitate desfăşurată cu prilejul vizitei făcute de delegaţia de partid şi guvernamentală, în ţările socialiste din Asia. Urmărind cu deosebit interes aceste vizite, precum şi comunicatele comune publicate în presă cu această ocazie, ne-am bucurat cu legitimă mîndrie de rezultatele obţinute şi apreciem activitatea delegaţiei noastre şi, în special, eforturile neobosite depuse de dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ca una dintre cele mai înalte şi elocvente dovezi de principialitate comunistă pentru realizarea unităţii partidelor comuniste şi frăţeşti, pentru întărirea coeziunii tuturor forţelor antiimperialiste". In telegrama trimisă de muncitorii, tehnicienii şi inginerii uzinei „Rulmentul" din Braşov, se arată, printre altele : „Vă încredinţăm de deosebita noastră satisfacţie, bucurie şi mindrie patriotică, pentru rezultatele Vizitei, precum şi de deplina încredere şi adeziunea totală faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. Ne-au bucurat căldura şi prietenia sinceră cu care aţi fost înconjurat pretutindeni, mult stimate tovarăşe Ceauşescu, manifestările de stimă şi respect faţă de poporul român, de măreţele sale realizări socialiste. Avem deplina convingere că activitatea delegaţiei noastre corespunde intereselor poporului român, cit şi celor patru ţări frăţeşti vizitate, slujeşte cauza generală a socialismului". „Exprimăm deplina adeziune faţă de întreaga activitate desfăşurată în cursul acestei importante vizite de către delegaţia română şi de dumneavoastră personal, tovarăşe Ceauşescu — se arată in telegrama trimisă de colectivul din Uzina de mecanică fină — Sinaia. Şi noi, alături de întregul popor, sprijinim politica şi activitatea internaţională a partidului şi statului nostru pentru întărirea continuă a raporturilor internaţionaliste dintre poporul român şi popoarele tuturor ţărilor socialiste, pentru depăşirea divergenţelor existente şi restabilirea unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste". „Am urmărit cu deosebit interes activitatea desfăşurată de delegaţia de partid şi guvernamentală a ţării noastre, condusă de dv., tovarăşe Nicolae Ceauşescu, în vizita de prietenie întreprinsă în ţările socialiste din Asia — se menţionează in telegrama colectivului de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la Uzina de autoturisme-Piteşti. Ne exprimăm deplina adeziune la înalta apreciere dată de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. rezultatelor acestei vizite. Sîntem convinşi că ea contribuie la cauza generală a socialismului, la întărirea unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, inscriindu-se întru totul în linia generală a politicii externe a partidului și statului nostru, in principiile directoare elaborate de Congresul al X-lea al partidului". Boros Árpád, Erou al muncii socialiste, in numele colectivului de muncă al întreprinderii miniere Căpeni, al cărei director este, a trimis o telegramă din care cităm : „Ne exprimăm întreaga aprobare şi mulţumire faţă de activitatea desfăşurată de delegaţia română în cursul vizitei făcute în ţările socialiste din Asia. Asigurăm conducerea partidului şi personal, pe dumneavoastră, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că minerii din bazinul Baraoltului vor munci cu devotament şi abnegaţie pentru a da viaţă programului înfloririi României socialiste stabilit de Congresul al X-lea al P.C.R.“. „Colectivul nostru de muncă, în frunte cu comuniştii — se spune în telegrama uzinei de anvelope .Danubiana" din Bucureşti — işi exprimă adeziunea deplină faţă de activitatea depusă de delegaţia de partid şi guvernamentală care a întreprins o vizită în ţările socialiste din Asia şi asigurăm Comitetul Central al partidului, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu personal, că însufleţiţi de activitatea neobosită a conducerii noastre de partid şi de stat, vom depune eforturi sporite in îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate în vederea creşterii eficienţei economice a uzinei noastre". „Comuniştii, membrii cooperatori, toţi cetăţenii comunei Ianca, judeţul Brăila — se arată într-o telegramă — dăm o înaltă apreciere şi o deplină aprobare activităţii desfăşurate de delegaţia de partid şi guvernamentală condusă de cel mai iubit fiu al poporului român, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cursul vizitei făcute în R.P. Chineză, R.P.D. Coreeană, R.D. Vietnam, R.P. Mongolă. Noi vedem în această vizită o expresie a spiritului internaţionalist cu care partidul şi statul nostru, conducerea superioară de partid şi de stat acţionează zi de zi pentru refacerea unităţii statelor socialiste, pentru întărirea forţelor păcii şi socialismului". „Membrii cooperatori, precum şi alţi cetăţeni din oraşul Panciu, judeţul Vrancea, întruniţi într-o adunare publică, au trimis următoarea telegramă : „Ne asociem din tot sufletul Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. în aprecierea şi aprobarea întregii activităţi desfăşurate de delegaţia de partid şi guvernamentală condusă de dumneavoastră, în recenta vizită în Asia. Animaţi de sentimente de înalt patriotism, susţinem prin realizările şi munca noastră eforturile conducătorilor partidului şi statului, puse in slujba cauzei socialismului si păcii“. „Subscriem plenar la aprecierile făcute de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. — se spune in telegrama colectivului cadrelor didactice, studenţilor şi cursanţilor de la Academia de invăţămint social-politic „Ştefan Gheorghiu" de pe lingă C.C. al P.C.R. — că această vizită, rezultatele ei, corespund întru totul intereselor poporului român, intereselor popoarelor chinez, coreean, vietnamez, mongol, dezvoltării continue a construcţiei socialiste în fiecare din aceste ţări, întărirea continuă a relaţiilor poporului român cu popoarele ţărilor socialiste din Asia, reprezintă o contribuţie preţioasă la cauza generală a socialismului, la depăşirea divergenţelor existente şi restabilirea unităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste". Din telegrama sosită din partea cadrelor didactice şi studenţilor din Institutul politehnic din Timişoara, cităm : ,,Ne umple imibile de bucurie faptul că activitatea delegaţiei, a dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, a dat încă o dată expresie nobilelor idealuri ale poporului nostru de a promova cauza progresului şi păcii în lume, că prin dumneavoastră, România se afirmă neabătut ca un factor activ în soluţionarea celor mai importante probleme ale contemporanetâţii". Au mai adresat telegrame d.C. al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu, exprimînd deplina adeziune şi aprecierea deosebită faţă de rezultatele vizitei delegaţiei noastre de partid şi guvernamentale în ţările socialiste ale Asiei : comitetele de partid ale sectoarelor 3, 5, 6, 8 din municipiul Bucureşti, colectivele de muncă din Uzina de maşini grele, Florica de ventilatoare, Uzina mecanic de material rulant „Griviţa roşie“, Combinatul de mătase, Intrepinderea de reparat material aeronai’ic din Bucureşti ; combinatele de exploatare şi industrializare a leuuluu‘ ‘lin Tg. Jiu, Topliţa (Harghit)- Satu-Mare ; Fabrica de conserve »i“'Mihai (Bihor) ; combinaţie textile Oradea şi Iaşi, Uzina de prelucrare a maselor plastice Buzău- întreprinderea textilă „Dorob'»H“l‘‘-Pl°ie5ti, Întreprinderea judeteană de industrie locală Chişine,-CriŞ , comitetele Uniunilor sindicelor din industria chimiei şi prelucrarea ţiţeiului, din instituţiile administrative de stat şi consiliile populare, din unităţile sanitare, din comerţ şi cooperaţie ; artiştii plastici din judeţul Covasna ; colectivele unităţilor sanitare din municipiul Botoşani; lucrătorii Spitalului judeţean Slatina, ai spitalelor teritoriale Criş (Arad), Oraviţa ; lucrătorii din cooperaţia de consum şi credit din judeţul Botoşani ; Institutul de cercetări la construcţii şi economia construcţiilor, Institutul de proiectări tehnologice pentru industria materialelor de construcţii. Din mii de glasuri: SATISFACŢIE, ASENTIMENT! SCINT EI A - joi 1 iulie 1971 Servicii de preţ aduse aspiraţiilor de pace şi securitate ale tuturor popoarelor continentului Am urmărit cu deosebit interes vizita delegaţiei noastre de partid şi guvernamentale in ţările socialiste din Asia. Prin modul magistral in care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in fruntea delegaţiei noastre, a acţionat în slujba păcii şi progresului, a întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, vizita s-a, înscris, cu, adepărut, ca un eveniment de cea mai puternică rezonanţă în viaţa politică internaţională. Delegaţia noastră a dat glas năzuinţelor fierbinţi ale poporului român de a contribui la crearea unui climat general de înţelegere şi respect reciproc, menit să înlesnească rezolvarea problemelor majore ale contemporaneităţii. Cred că este limpede pentru oricine bogăţia şi multitudinea problemelor care au fost ridicate cu prilejul vizitei , de la probleme bilaterale, de relaţii economice, politice, culturale, la problemele unităţii ţărilor socialiste şi partidelor comuniste, ale apărării păcii, ale dezarmării, ale sprijinirii cauzei popoarelor Indochinei şi atitea altele. Aş vrea însă să mă opresc, în cîteva cuvinte, asupra unui anumit aspect, pe care îl consider de mare importanţă. Ţara noastră, ca ţară socialistă europeană, militează activ pentru marele deziderat al înfăptuirii securităţii în Europa, al aşezării relaţiilor dintre toate statele continentului pe baze sănătoase, care să le permită să-şi dezvolte potenţialul material şi spiritual în condiţii de linişte şi pace. Şi desigur că realizarea securităţii europene ar corespunde nu numai intereselor vitale ale poporului român, ci şi ale tuturor celorlalte popoare care trăiesc pe acest continent, ar avea o influenţă pozitivă asupra climatului politic din intreaga lume. Consider că delegaţia noastră s-a făcut mesagerul strălucit al acestor nobile ţeluri, susţinind cu fermitate aspiraţiile popoarelor continentului european şiobţinînd in sprijinul lor afirmnarea sau reafirmarea adeziunii ţarilor socialiste din Asia. Iată, de pildă, un act politic de asemenea importanţă cum este consemnarea în comunicatul româno-chinez a faptului că R. P. Chineză şi-a exprimat sprijinul faţă de activitatea României desfăşurată in scopul realizării securităţii europene, spre a se preveni orice agresiune, folosire a forţei sau ameninţare cu forţa. Orice om de bună credinţă nu poate să nu înţeleagă ce înseamnă a aduce în balanţa forţelor care se pronunţă pentru această iniţiativă sprijinul unui popor de 700 de milioane de oameni, aproape o treime din populaţia globului. Pentru cine este capabil sau dispus să judece lucrurile cu obiectivitate nu este greu de apreciat valoarea aportului delegaţiei române la această cauză vitală pentru prezentul şi viitorul continentului nostru, nu este greu de înţeles că delegaţia română a servit interesele tuturor popoarelor europene. Sunt, aşadar, încredinţat ca nu există om care să dorească cu adevărat realizarea unui climat de înţelegere in Europa, să se pronunţe pentru ea nu doar în vorbe — şi care să nu salute cu satisfacţie menţionarea atît în comunicatul româno-chinez, cît şi în cel româno-coreean, a sprijinului faţă de eforturile depuse de România în slujba acestei cauze. Sau să ne referim la alt exemplu, privind, de asemenea, continentul nostru , se ştie ce însemnătate are in contextul normalizării raporturilor dintre statele europene, al destinderii şi cooperării internaţionale, abordarea de pe poziţii realiste a problemei relaţiilor cu statele germane. Or, răspunzind acestei necesităţi, comunicatul româno-vietnamez subliniază hotărirea celor două părţi de a sprijini lupta pentru recunoaşterea R. D. Germane din punct de vedere al dreptului internaţional, pentru respectarea suveranităţii şi integrităţii sale teritoriale. Nu încape îndoială că prevederile acestui document, semnat de reprezentanţii celor două ţări socialiste în capitala eroicului popor vietnamez luptător, vor avea un puternic ecou internaţional, reprezentind totodată o contribuţie la soluţionarea constructivă a uneia dintre problemele importante ale consolidării păcii în Europa. In convorbirile purtate de delegaţia noastră in cele patru ţări vizitate s-a făcut o cuprinzătoare trecere în revistă a situaţiei internaţionale, realizindu-se un consens asupra a numeroase alte probleme care privesc deopotrivă popoarele de pe toate continentele lumii. Au fost pregnant puse în evidenţă în cuvintările tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ale conducătorilor ţărilor prietene vizitate, hotărirea de a contribui la realizarea dezarmării generale, desfiinţarea bazelor şi lichidarea blocurilor militare, înfăptuirea unui climat de colaborare şi înţelegere între popoare. Sunt convins că rezultatele acestei vizite, care răspund întru totul gindurilor şi năzuinţelor noastre, cit şi gindurilor şi năzuinţelor tuturor popoarelor iubitoare de pace, se vor răsfrînge favorabil asupra cauzei păcii și colaborării în lume. Dr. Gh. ROZOPOL Spitalul unificat Suceava