Scînteia, august 1973 (Anul 42, nr. 9587-9616)

1973-08-01 / nr. 9587

SCINTEIA — miercuri 7 august 1973 MITINGUL PRIETENIEI ROMÂNO-VIETNAMEZE Cuvîntarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer (Urmare din pag. I) tot mai numeroase ţări. In înseşi Statele Uniite s-a dezvoltat o largă mişcare pentru apărarea cauzei poporului vietnamez şi încetarea agresiunii împotriva sa, mişcare care a inclus, după cum se ştie, şi o serie de personalităţi de vază ale Vieţii publice americane. Războiul din Vietnam, modul în care el s-a încheiat reprezintă o lecţie istorică plină de învăţăminte a ceea ce înseamnă şi poate determina solidaritatea umană atunci cînd sunt puse în joc înalte valori morale, o dureroasă, dar convingătoare experienţă a caracterului absurd al folosirii forţei în relaţiile internaţionale. Concluzia este ca această solidaritate să se manifeste şi în viitor pentru a sprijini Vietnamul să-şi refacă grabnic economia distrusă de război şi să se poată dezvolta nestingherit, realizîndu-şi ţelurile fundamentale. După ani de luptă dîrză, pătrunsă de spirit patriotic şi revoluţionar, animat de dragostea de libertate şi progres, poporul vietnamez are acum posibilitatea să-şi dedice talentul şi energia operei de construcţie paşnică, să continue lupta pentru consolidarea păcii, să imprime un ritm rapid edificării socialismului în Nord, să întărească independenţa şi democraţia în Sud, să înainteze spre unificarea paşnică a ţării, contribuind astfel la instaurarea păcii în întreaga peninsulă Indochina. Aceasta reclamă aplicarea consecventă şi riguroasă a Acordului de la Paris, încetarea încercărilor Statelor Unite şi ale administraţiei de la Saigon de a-l viola, lăsînd popoarelor libertatea de a-şi rezolva singure problemele şi de a-şi alege calea dezvoltării, aşa cum găsesc de cuviinţă. Stimaţi tovarăşi, Legăturile de prietenie şi colaborare româno-vietnameze au o bază solidă ; ele se întemeiază pe unitatea idealurilor care ne animă — construirea socialismului şi comunismului, pe esenţa comună a orinduirii sociale şi de stat, pe ideologia marxist-leninistă, pe principiul internaţionalismului socialist şi întrajutorării tovărăşeşti. Aceşti factori s-au amplificat şi se amplifică permanent, odată cu înaintarea ţărilor noastre pe calea aleasă, odată cu dezvoltarea lor economică, culturală şi socială. Ne bucură cursul mereu ascendent al acestor relaţii, precum şi faptul, constatat de ambele părţi şi cu prilejul tratativelor purtate în aceste zile, că există numeroase posibilităţi pentru a lărgi şi diversifica în continuare colaborarea noastră, în ce ne priveşte, în spiritul celor convenite, vom acţiona în vederea valorificării tuturor acestor posibilităţi, a fructificării lor maxime. Prietenia şi cooperarea strînsă dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam constituie o vie expresie a politicii externe pe care partidul şi guvernul nostru o promovează cu consecvenţă. Principiile care călăuzesc această politică, raţiunea lor, poziţia României faţă de problemele care confruntă azi omenirea au fost în repetate rinduri afirmate cu deplină claritate în cuvîntările tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului nostru. Ca ţară socialistă, România dezvoltă neabătut relaţiile de prietenie, colaborare şi întrajutorare tovărăşească cu ţările membre ale C.A.E.R., cu toate ţările socialiste, convinsă de importanţa deosebită a acestor relaţii pentru progresul economico-social al fiecărei ţări socialiste în parte şi al comunităţii socialiste mondiale în ansamblu. De asemenea, ţinînd cont de caracteristicile epocii noastre, de creşterea continuă a interdependenţei ţărilor şi popoarelor sub influenţa nemijlocită şi puternică a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, extindem legăturile de cooperare pe multiple planuri cu toate ţările, indiferent de orînduirea lor socială, pe baza respectării normelor de drept şi morală internaţională tot mai mult consacrate în lumea contemporană. O constantă a politicii externe a României socialiste o reprezintă lupta pentru pace, securitate şi progres în întreaga lume. în concepţia noastră, din caracterul indivizibil al păcii decurge, mai mult ca oricînd, obligaţia tuturor statelor de a acţiona perseverent în vederea soluţionării oricăror probleme, a oricăror neînţelegeri pe calea tratativelor politice, renunţînd la forţă şi la ameninţarea cu forţa şi promovând,aşa cum o cer interesele popoarelor, legături de prietenie şi stimă, de colaborare şi avantaj reciproc. în lumina acestor considerente, partidul şi guvernul nostru se pronunţă fără preget pentru stingerea focarelor de război existente în diferite puncte ale globului, pentru dezvoltarea metodei tratativelor şi lărgirea contactelor dintre conducătorii de state şi guverne. Numai aşa se poate ajunge la un climat de destindere şi cooperare în lume, la realizarea dezideratului major al omenirii — făurirea unei păci durabile, crearea condiţiilor internaţionale favorabile pentru ca fiecare popor să-şi poată alege liber calea progresului şi să-şi poată dedica întreaga energie şi resursele de care dispune scopurilor urmărite. Aceeaşi politică ne călăuzeşte atunci cînd ne pronunţăm ferm pentru încheierea cît mai grabnică a păcii în Laos şi Cambodgia, astfel încît popoarele din întreaga peninsulă Indochina să fie lăsate, să-şi rezolve singure problemele şi să-şi stabilească, de sine stătător, drumul dezvoltă- rii. Retragerea trupelor Statelor Unite din întreaga peninsulă, încetarea oricăror ingerinţe în viaţa popoarelor reprezintă, desigur, o condiţie esenţială pentru ca politica S.U.A. de pace în Viet-nam să poată căpăta credibilitatea necesară în opinia publică mondială. Onoraţi tovarăşi, Poporul român, sub conducerea partidului său comunist, este angajat în prezent ca toate forţele să înfăptuiască programul elaborat de Congresul al X-lea şi Conferinţa Naţională în vederea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei. Ne-am propus obiective de mare amploare şi complexitate care implică eforturi susţinute materiale, de muncă şi inteligenţă. Pentru a depăşi într-un termen istoric cit mai scurt posibil stadiul de ţară socialistă în curs de dezvoltare şi a ne apropia de nivelul statelor evoluate din punct de vedere economic, urmărim cu perseverenţă dezvoltarea şi modernizarea forţelor de producţie, crearea unei economii puternice, raţional structurate, bazată pe o industrie şi o agricultură care să încorporeze cele mai noi cuceriri din ştiinţă, tehnică şi tehnologie. De asemenea, perfecţionăm în mod sistematic relaţiile de producţie şi relaţiile sociale în general, cerinţă indispensabilă pentru un avînt rapid în toate domeniile vieţii economico-sociale. Un obiectiv fundamental îl constituie extinderea şi modernizarea învăţămîntului, dezvoltarea culturii, ca o condiţie esenţială a ridicării conştiinţei şi pregătirii oamenilor la înălţimea exigenţelor societăţii socialiste pe deplin mature şi, totodată, ca un factor de bazat al adîncirii democraţiei şi al afirmării plenare a fiinţei umane. Năzuim, ca ideal suprem, să făurim condiţii de viaţă materială şi spirituală din ce în ce mai bune pentru om, care constituie, pînă la sfîrşitul sfîrşitului, ţelul şi însăşi raţiunea de a fi a noii societăţi. Dumneavoastră, stimaţi oaspeţi, aţi avut posibilitatea în aceste zile să luaţi cunoştinţă de unele din realizările poporului român, întruchipare vie a voinţei şi elanului cu care oamenii muncii din ţara noastră acţionează neobosit pentru a transpune în viaţă politica Partidului Comunist Român. Rezultatele pe care le obţinem în construirea socialismului constituie, în acelaşi timp, o contribuţie activă la întărirea forţei şi prestigiului socialismului pe plan mondial, la cauza generală a păcii şi progresului social. Stimaţi oaspeţi, La încheierea vizitei dumneavoastră în România socialistă putem afirma cu deplin temei că ea s-a soldat cu rezultate pozitive, că a marcat un nou şi important pas pe calea cunoaşterii reciproce, a dezvoltării multilaterale a legăturilor de prietenie şi colaborare dintre ţările, partidele şi popoarele noastre, încrezători în perspectivele acestor relaţii, vă rugăm, mult stimate tovarăşe Fam Van Dong, ca la întoarcerea în patrie să transmiteţi poporului frate Vietnamez cele mai alese sentimente de prietenie şi consideraţie din partea poporului român, urarea caldă de a obţine mari succese în refacerea grabnică a rănilor războiului şi construirea unei vieţi libere şi prospere, de a realiza obiectivele sale fundamentale, în condiţiile unei păci durabile pentru care a luptat cu atîta abnegaţie. Dorim bravului dumneavoastră popor un viitor strălucit ! Fie ca relaţiile de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam, dintre popoarele român şi vietnamez, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul celor ce Muncesc din Vietnam să se consolideze şi să se dezvolte continuu, spre binele comun, al unităţii ţărilor socialiste şi mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, al cauzei păcii şi progresului social în întreaga lume. SEMNAREA DOCUMENTELOR OFICIALE în prezenţa tovarăşilor Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, şi Famn Wan Dong, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, primministru al guvernului R. D. Vietnam, marţi la amiază, la Consiliul de Miniştri a avut loc ceremonia semnării documentelor oficiale încheiate cu prilejul vizitei in ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. D. Vietnam. Din împuternicirea guvernului Republicii Socialiste România, tovarăşul Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, iar din partea guvernului R. D. Vietnam, tovarăşul Le Thanh Nghi, membru al Biroului Politic al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, viceprim-ministru, au semnat Proto-,colul între guvernul Republicii Socialiste România şi guvernul R. D. Vietnam, Convenţia de credit pe anul 1974 şi Acordul de ajutor economic şi militar pe anul 1974. Cu acelaşi prilej, tovarăşii Ion Stoian, adjunct al ministrului comerţului exterior, şi Nguyen Van Dao, viceministru al comerţului exterior, au semnat Acordul comercial şi de plăţi pe anii 1974 şi 1975 între cele două ţări. La ceremonie au fost de faţă tovarăşii Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Nicolae Ghenea, adjunct al ministrului afacerilor externe, general-colonel Stelian Ţircă, adjunct al ministrului apărării naţionale, Radu Constantinescu, vicepreşedinte al Comisiei guvernamentale de colaborare şi cooperare economică şi tehnică, Tudor Zamfira, ambasadorul României la Hanoi, alte persoane oficiale române. Erau prezenţi tovarăşii Nguyen Co Thach, viceministru al afacerilor externe, general-maior Tran Sam, viceministru al apărării naţionale, Ngu-yen Dang Hanh, ambasadorul R. D. Vietnam la Bucureşti, alte persoane oficiale vietnameze. In alocuţiunea rostită după " semnarea documentelor oficiale, tovarăşul Gheorghe Rădulescu a spus : Documentele semnate astăzi dau expresie spiritului internaţionalist, de solidaritate frăţească de care sunt animate Partidul Comunist Român, guvernul şi poporul român, hotărîte să acorde întregul lor sprijin operei de făurire a unei vieţi libere şi înfloritoare în Republica Democrată Vietnam. Aşa cum a arătat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, poporul vietnamez poate să fie sigur de sprijinul Partidului Comunist Român, al Republicii Socialiste România şi al poporului român în opera de reconstrucţie paşnică şi de edificare a socialismului în R. D. Vietnam. Totodată, documentele semnate acum deschid posibilităţi reale de promovare a colaborării economice şi tehnice între cele două ţări, în dezvoltarea unor ramuri ale industriei extractive şi prelucrătoare în R. D. Vietnam, precum şi informarea de cadre calificate necesare dezvoltării sale economico-sociale. In sfîrşit, documentele încheiate exprimă dorinţa comună fermă de întărire în continuare a prieteniei şi colaborării între partidele şi ţările noastre, în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului şi păcii in lume. Dorim să vă asigurăm, stimaţi tovarăşi vietnamezi, că partea română va depune toate eforturile pentru realizarea acordurilor semnate astăzi, astfel încît ele să poată contribui la rezolvarea problemelor complexe ale reconstrucţiei şi dezvoltării, ale făuririi unui viitor fericit în Republica Democrată Vietnam. Luînd apoi cuvîntul, tovarăşul Fam Van Dong a spus : Delegaţia noastră vă mulţumeşte foarte mult pentru rezultatele extrem de importante obţinute în timpul vizitei noastre, rezultate concretizate în documentele care au fost semnate astăzi. Am venit în vizită în Republica Socialistă România spre a vă exprima recunoştinţa noastră profundă pentru ajutorul permanent pe care dumneavoastră l-aţi acordat Republicii Democrate Vietnam. In acelaşi timp, noi am consolidat relaţiile de prietenie dintre ţările noastre ; suntem convinşi că şi în noua etapă ne vom bucura în continuare de sprijinul dv. Tocmai de aceea apreciem că vizita noastră a dus la rezultate foarte bune pentru dezvoltarea viitoare a raporturilor dintre ţările noastre. Noi suntem întru totul de acord cu aprecierea făcută de tovarăşul Gheorghe Rădulescu care a subliniat evoluţia ascendentă a colaborării dintre ţările şi popoarele noastre. Cred că cele două ţări ale noastre trebuie să analizeze formele de colaborare reciprocă, multilaterală în viitor. Noi vom face totul pentru a traduce in viaţă documentele pe care le-am semnat astăzi, pentru a dezvolta colaborarea socialistă dintre ţările noastre, a subliniat în continuare tovarăşul Fam Wan Dong. Acordăm o foarte mare atenţie experienţei dumneavoastră în dezvoltarea economică şi tehnico-ştiinţifică. Din această cauză vrem să învăţăm din experienţa dumneavoastră şi, în cel mai scurt timp posibil, să putem să avansăm şi noi. Documentele pe care le-am semnat azi demonstrează că relaţiile dintre ţările noastre cunosc o dezvoltare multilaterală. De aceea apreciem că vizita delegaţiei noastre în România a obţinut rezultate foarte bune. Poporul vietnamez, atit cel din Nord, cit şi cel din Sud, salută cu căldură aceste rezultate, a declarat tovarăşul Fam Van Dong. încă o dată delegaţia noastră exprimă mulţumirile sale sincere tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşului Ion Gheorghe Maurer şi celorlalţi tovarăşi. întreaga noastră vizită s-a desfăşurat in condiţii foarte bune şi pentru aceasta vă aducem vii mulţumiri. Cei prezenţi la solemnitate s-au întreţinut apoi cordial, prieteneşte. (Agerpres) Cuvîntarea tovarăşului Fam Wan Dong (Urmare din pag. I) avînd un ritm înalt de creştere din punct de vedere industrial. Agricultura socialistă, în curs de modernizare, dă o producţie nemaiîntîlnită în trecut. Asistenţa medicală, învăţămîntul, ştiinţa şi tehnica, literatura şi arta cunosc succese strălucite. Republica Socialistă România se afirmă tot mai mult pe arena internaţională. Poporul vietnamez se bucură foarte mult de marile realizări ale Republicii Socialiste România. Urăm din inimă poporului frate român să obţină noi succese şi mai mari în traducerea în viaţă a rezoluţiilor celui de-al X-lea Congres şi ale Conferinţei Naţionale ale Partidului Comunist Român, în vederea construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăşi, După cum se ştie, recent poporul vietnamez a ieşit învingător din cel mai crunt război colonial din istorie. Acordul de la Paris cu privire la Vietnam a consemnat succese extrem de mari obţinute de poporul nostru în rezistenţa îndelungată, grea, dar glorioasă, împotriva agresiunii americane, pentru salvarea ţării, şi anume confirmarea drepturilor naţionale fundamentale ale poporului vietnamez şi a dreptului la autodeterminare a populaţiei sudvietnameze. La 29 martie a.c., ultimele unităţi ale corpului expediţionar american au fost obligate să se retragă din Vietnamul de sud, încheindu-se astfel perioada de dominaţie a trupelor străine pe pămîntul nostru, dominaţie care a durat 115 ani. Aceasta constituie o grandioasă victorie a poporului nostru, cu semnificaţie istorică şi epocală. Ea creează noi condiţii favorabile şi deschide perspective noi luptei poporului, nostru pentru apărarea şi consolidarea unei păci durabile, pentru construirea socialismului în Nord, pentru desăvîrşirea independenţei şi democraţiei în Sud, progresînd spre unificarea paşnică a ţării, contribuind astfel la consolidarea păcii în Indochina, în Asia de sud-est şi în lume. Dar S.U.A. şi administraţia de la Saigon au încălcat serios şi sistematic multe prevederi esenţiale ale Acordului de la Paris. Deşi termenul de 45 de zile — aşa cum a fost menţionat în comunicatul comun semnat la 13 iunie a.c. — privind realizarea unei aplicări corecte a acestuia a trecut, administraţia de la Saigon, cu consimţămîntuil Statelor Unite, continuă să încalce încetarea focului, să reprime populaţia, să amîne eliberarea persoanelor civile arestate în timpul războiului şi constituirea Consiliului Naţional de Reconciliere şi Concordie Naţională, creînd astfel o situaţie serioasă în această zonă. Poziţia consecventă a guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud constă în respectarea cu stricteţe şi aplicarea cu scrupulozitate a Acordului de la Paris cu privire la Vietnam şi a comunicatului comun din 13 iunie a.c. ; totodată cer cu hotărire Statelor Unite şi administraţiei de la Saigon să facă la fel. Cu toate că avem de înfruntat multe greutăţi şi complexităţi, lupta noastră pentru o aplicare corectă a Acordului de la Paris în vederea realizării obiectivelor fundamentale ale poporului nostru în noua etapă va duce în mod sigur la victorie glorioasă, fiindcă aceasta constituie voinţa de nezdruncinat a poporului vietnamez şi, de asemenea, tendinţa ireversibilă a cursului istoriei. Prin această luptă, Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud se afirmă clar ca unic reprezentant autentic al populaţiei sud-vietnameze, deoarece luptă pentru ţară, pentru popor şi reprezintă tocmai viitorul luminos al Vietnamului de sud, în timp ce administraţia de la Saigon, lacheu al neocolonialismului american, îşi dezvăluie tot mai mult latura încăpăţînată, reacţionară şi războinică. •Sîntem foarte bucuroşi de dezvoltarea extrem de favorabilă a rezistenţei popoarelor laoţian şi cambodgian împotriva agresiunii americane, pentru salvarea naţională, aceste popoare fiind fraţii, prietenii de luptă foarte apropiaţi ai poporului vietnamez. Prin semnarea Acordului de la Vientiane, poporul laoţian, sub conducerea Frontului Patriotic din Laos, în frunte cu prinţul Sufanvong, a realizat o victorie grandioasă. Poporul laoţian cere Statelor Unite şi părţii de la Vientiane să aplice corect acest acord, în vederea consolidării păcii, realizării concordiei naţionale, spre edificarea unui Laos paşnic, independent, neutru, democratic, unificat şi prosper. In Cambodgia, înfruntînd bombardamentele nebuneşti întreprinse de imperialiştii americani, poporul cambodgian, strîn® unit în jurul Frontului Unit Naţional al Cambodgiei, condus de Samdech Norodom Sianuk, şeful statului cambodgian, a repurtat victorii răsunătoare, iar în momentul de faţă strînge tot mai mult cercul în jurul capitalei Pnom Penh, aruncîndu-i astfel pe,, imperialiştii americani şi clica lui Lon Nol intr-o situaţie extrem de critică. Toată lumea cunoaşte poziţia noastră, definită clar în Declaraţia Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Democrate Vietnam din 29 iulie a.c., şi anume : „Poporul vietnamez, guvernul R. D. Vietnam aprobă totalmente şi sprijină aspiraţiile la independenţă, pace, neutralitate ale poporului cambodgian, menţionate în Declaraţia Guvernului Regal de Uniune Naţională al Cambodgiei din 21 martie 1973, în Proclamaţia în cinci puncte a şefului statului, Norodom Sianuk, şi în programul politic al Frontului Unit Naţional din Cambodgia“. Problemele cambodgiene trebuie rezolvate de poporul cambodgian însuşi, fără amestec străin. Poporul vietnamez înţelege foarte bine că orice victorie a sa este strîns legată de aprobarea, de sprijinul şi de ajutorul preţios acordate de poporul român, ca şi de popoarele sovietic, chinez, de popoarele altor ţări socialiste, de mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională, de omenirea progresistă, inclusiv de poporul progresist american. Pentru a fi demn de sentimentele nutrite de fraţii şi prietenii noştri de pretutindeni, poporul nostru va depune toate eforturile ca să-şi aducă contribuţia cît mai mare la restabilirea şi consolidarea solidarităţii ţărilor socialiste, mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, pe baza marxism-leninismului şi a internaţionalismului proletar. Dragi tovarăşi, Animate de aceleaşi idealuri — socialismul şi comunismul — poporul vietnamez şi poporul român sunt întotdeauna alături unul de celălalt. Ne bucurăm să constatăm că relaţiile dintre ţările noastre, în special de la vizita oficială efectuată de preşedintele Ho Şi Min în România, în 1957, se întăresc şi se dezvoltă pe zi ce trece. Vizita oficială pe care a făcut-o în Republica Democrată Vietnam delegaţia de partid şi guvernamentală română, condusă de preşedintele Nicolae Ceauşescu, schimburile de vizite ale delegaţiilor de partid, parlamentare şi guvernamentale contribuie la dezvoltarea înţelegerii reciproce, la întărirea relaţiilor de prietenie şi de colaborare frăţească dintre ţările noastre. Sîntem bucuroşi de faptul că în timpul vizitei de prietenie făcută de delegaţia noastră de partid şi guvernamentală în frumoasa dumneavoastră ţară, Comitetul Central al Partidului Comunist Român şi guvernul Republicii Socialiste România şi-au reafirmat sprijinul şi ajutorul călduros faţă de lupta poporului nostru în noua etapă, în vederea reconstruirii ţării noastre, edificării socialismului şi reunificării paşnice a Vietnamului. Convorbirile pe care le-am avut cu tovarăşii din conducerea de partid şi de stat română s-au încheiat cu rezultate pozitive, semnîndu-se azi documentele cu privire la ajutorul şi la colaborarea economică, precum şi comunicatul comun care va fi dat publicităţii. Acestea constituie o nouă şi frumoasă manifestare a prieteniei frăţeşti dintre partidele, guvernele şi popoarele ambelor noastre ţări. Poporul vietnamez este hotărît să facă totul pentru a fi demn de sentimentele nutrite de dumneavoastră, dragi tovarăşi, şi pentru a întări şi mai mult prietenia şi colaborarea dintre Vietnam şi România. Vizita prin Capitală In cursul după-amiezii de marţi, delegaţia de partid şi guvernamentală a R. D. Vietnam, condusă de tovarăşul Fam Van Dong, membru al Biroului Politic al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, primministru al guvernului R. D. Vietnam, a făcut o vizită prin Capitală. Solii poporului vietnamez au fost însoţiţi de tovarăşii Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Nicolae Ghenea, adjunct al ministrului afacerilor externe, Dumitru Joiţa, prim-vicepreşedinte al Comitetului Executiv al Consiliului popular municipal Bucureşti, Tudor Zamfira, ambasadorul României la Hanoi. După ce a străbătut marile artere şi bulevarde ale Capitalei, pe parcursul cărora oaspeţii au putut să vadă arhitectura modernă a numeroaselor edificii social-culturale şi blocuri de locuinţe, ridicate în ultimii ani, coloana de maşini s-a oprit în cel mai mare şi modern cartier al Bucureştiului — Titan, in care locuiesc mai bine de 200 000 de oameni ai muncii. In faţa unei machete, arhitectulşef al oraşului, Tiberiu Ricci, a prezentat membrilor delegaţiei date sugestive privind construcţia de locuinţe din această parte a Capitalei, principalele realizări in munca de sistematizare a oraşului, proiectele de viitor. Oaspeţii au fost informaţi că in ultimii ani în Capitala ţării noastre au fost construite peste 220 000 de apartamente, astfel că 40 la sută din populaţia oraşului Bucureşti locuieşte acum în case noi. Tovarăşul Fam Wan Dong se interesează de modul de organizare a proiectării şi construcţiei, de metodele de construcţie, de timpul de execuţie a diverselor tipuri de clădiri şi de costul apartamentelor. Oaspetele dă o înaltă apreciere grijii pa care conducerea partidului şi statului nostru o acordă asigurării de condiţii de viaţă tot mai bune oamenilor muncii, îşi manifestă admiraţia faţă de ingeniozitatea arhitecţilor şi hărnicia constructorilor români. Coloana de maşini străbate din nou marile bulevarde ale Capitalei, pînă într-un alt mare cartier — Drumul Taberei. Şi aici, oaspeţii apreciază realizările arhitecturii româneşti. In încheierea vizitei, tovarăşul Fam Wan Dong adresează arhitecţilor şi constructorilor, tuturor oamenilor muncii din ţara noastră urarea de a obţine succese tot mai mari în opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Solii poporului vietnamez au fost salutaţi cu multă căldură de numeroşi locuitori ai cartierelor vizitate. (Agerpres) PAGINA 3 (Urmare din pag. I) ale Republicii Democrate Vietnam şi Republicii Socialiste România. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Gheorghe Cioară, prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei. In numele muncitorilor din Capitală, Ştefan Boţea, de la uzinele „23 August“, a adresat oaspeţilor un fierbinte salut. Animaţi de cele mai profunde sentimente de solidaritate frăţească, a spus el, oamenii muncii din patria noastră îşi exprimă deplinul sprijin faţă de lupta bravului popor vietnamez, pentru realizarea păcii, pentru dezvoltarea socialistă a Republicii Democrate Vietnam. Acordurile de la Paris au marcat una din memorabilele victorii ale poporului vietnamez, victorie salutată cu profundă stimă şi satisfacţie de poporul nostru, de forţele progresiste din întreaga lume, care s-au solidarizat în apărarea uneia dintre cele mai mari valori morale — libertatea fiecărui popor de a-şi decide singur soarta, fără nici un amestec din afară. Noi am urmărit cu viu Interes evoluţia evenimentelor şi întotdeauna ne-am exprimat convingerea că poporul vietnamez va obţine victoria, că in cele din urmă va triumfa raţiunea, că , în viaţa internaţională se vor statornici noile principii ale relaţiilor între state, bazate pe respectarea independenţei, suveranităţii şi demnităţii fiecărei naţiuni, pe neamestecul în treburile interne. Cu un interes deosebit urmărim problemele reconstrucţiei şi unificării paşnice a patriei dumneavoastră şi ne bucurăm că poporul vietnamez işi consacră resursele şi energia sa construcţiei socialismului, făuririi unei vieţi libere şi înfloritoare. Partidul şi statul nostru colaborează şi cooperează în multe domenii de activitate cu Republica Democrată Vietnam. Sunt cunoscute schimburile economice, culturale şi ştiinţifice dintre ţările noastre. Aş dori să remarc aci faptul că in spiritul colaborării tovărăşeşti, uzina „23 August", unde lucrez şi eu, a construit pe teritoriul R. D. Vietnam fabrici de ciment. Ne exprimăm convingerea fermă, a spus în încheiere vorbitorul, că şi in viitor popoarele noastre vor contribui şi mai mult la întărirea sistemului mondial socialist, a forţelor păcii şi progresului. Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. D. Vietnam constituie pentru noi, tineretul din România socialistă, a subliniat în cuvîntul său studenta Mihaela Dumitru, încă un prilej de a ne exprima sentimentele de profundă prietenie şi solidaritate cu lupta şi munca plină de eroism şi abnegaţie a poporului şi tineretului vietnamez, pentru realizarea unei păci trainice, pentru construirea cu succes a societăţii socialiste în ţara dumneavoastră. Acum, cînd pacea s-a instalat pe teritoriul ţării dumneavoastră şi cînd întregul popor munceşte pentru refacerea şi dezvoltarea patriei, tineretul vietnamez s-a integrat armoniios în activitatea de reconstrucţie întreprinsă de întregul popor, constituindu-se încă o dată ca un puternic detaşament revoluţionar, capabil de înalte acte de eroism şi patriotism. Doresc să exprim aici hotărîrea noastră, dorinţa tinerilor din România de a milita activ in spiritul internaţionalismului, pentru o colaborare continuă cu tineretul din Republica Democrată Vietnam, cu toţi tinerii din lume care luptă pentru apărarea păcii, pentru progres social şi civilizaţie. In încheiere, vorbitoarea a spus: Vă rugăm, stimate tovarăşe Fam Van Dong, să transmiteţi eroicului tineret vietnamez întreaga noastră simpatie, gindul nostru sincer că vom fi permanent alături de el în opera pe care o realizează sub conducerea Partidului celor ce Muncesc din Vietnam. Luînd apoi cuvîntul, ing. Gheorghe Bujgoi a spus : Ne exprimăm şi cu prilejul acestei întilniri solidaritatea militantă faţă de eroicul popor vietnamez şi il asigurăm încă o dată de întregul nostru sprijin în munca de reconstrucţie paşnică, de edificare a socialismului în R. D. Vietnam, pentru dezvoltarea Vietnamului de sud pe calea păcii, independenţei, democraţiei, pentru reunificarea patriei. Cronica relaţiilor noastre — a spus el — consemnează an de an însemnaţi paşi pe calea intensificării şi extinderii raporturilor de colaborare cu R. D. Vietnam. Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale române, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în R. D. Vietnam, in 1971, şi actuala vizită a delegaţiei guvernamentale şi de partid vietnameze, condusă de tovarăşul Fam Van Dong, reprezintă momente de deosebită însemnătate pentru întărirea prieteniei, colaborării şi solidarităţii militante dintre ţările, partidele şi popoarele noastre. Sîntem pe deplin convinşi, a spus vorbitorul în încheiere, că semnarea documentelor oficiale, convorbirile purtate cu conducătorii partidului şi statului român, exprimă interesele ambelor popoare, în direcţia cimentării pe mai departe a relaţiilor de prietenie, de ajutor reciproc în folosul cauzei păcii, a socialismului in lume. Intimpinat cu puternice aplauze a luat cuvîntul tovarăşul Ion Gheorghe Maurer. A vorbit apoi tovarăşul Fam Van Dong, care a fost salutat cu vii aplauze. In încheierea cuvintării sale, primul ministru vietnamez a înmînat tovarăşului Ion Gheorghe Maurer un steag roşu, purtînd inscripţia : „Trăiască in veci prietenia frăţească şi solidaritatea militantă dintre poporul vietnamez şi poporul român !". Cei doi şefi de guverne îşi string cu căldură miinile, se îmbrăţişează, întreaga asistenţă aplaudă puternic, aclamă, dînd expresie sentimentelor de solidaritate internaţionalistă şi prietenie frăţească de care este animat întregul nostru popor faţă de eroicul popor vietnamez, admiraţia sinceră pentru victoriile obţinute, pentru succesele remarcabile realizate in construcţia socialismului pe pămîntul Vietnamului. Mitingul ia sfîrşit intr-o atmosferă însufleţită. Toţi cei prezenţi işi manifestă, şi cu acest prilej, satisfacţia pentru continua dezvoltare a relaţiilor de strinsă colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam, spre binele comun a! celor două ţări şi popoare, al unităţii ţărilor socialiste, în interesul cauzei păcii şi progresului în lume. (Agerpres)