Scînteia, noiembrie 1975 (Anul 44, nr. 10326-10351)

1975-11-01 / nr. 10326

Cuvîntul preşedintelui Francisco da Costa Gomes Domnule preşedinte, Intr-un timp atît de scurt în care l-a efectuat vizita dumneavoastră, putem să ne felicităm pentru că am avut ocazia de a finaliza acorduri care au fost semnate acum. Acest Itttra a fost posibil numai datorită spiritului de bunăvoință și prietenie care a caracterizat lucrările comisiilor noastre. Doresc să subliniez că am primit cu multă satisfacţie faptul că lucrările au decurs în această atmosferă și felicit pe membrii celor două comisii pentru munca desfășurată. Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze). PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VĂ! Anul XLV Nr. 10326 Prima ediţie Sîmbătă 1 noiembrie 1975 6 PAGINI - 30 BANI VIZITA PREŞEDINTELUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN PORTUGALIA S-A ÎNCHEIAT CU DEPLIN SUCCES marcînd o etapă superioară în dezvoltarea solidarităţii poporului român cu lupta poporului portughez, in amplificarea colaborării prieteneşti dintre cele două ţări, in interesul reciproc şi al cauzei păcii, securităţii şi progresului in Europa şi in lume Ceremonia semnării documentelor româno-portugheze Vineri, 21 octombrie, ultima zi a vizitei oficiale de prietenie în Portugalia a preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, a avut loc, la palatul prezidenţial Belem din Lisabona, intr-un cadru solemn, ceremonia semnării documentelor oficiale românoportugheze. La sosirea la palatul Belem, o gardă militară prezintă onorul preşedintelui Republicii Socialiste România. Sunt intonate Imnurile de stat ale României și Portugaliei. La ora 9,30, în Salonul verde — marele salon de ceremonii al palatului prezidenţial — intră preşedintele Nicolae Ceauşescu, preşedintele Francisco da Costa Gomes, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu şi doamna Maria Estela da Costa Gomes. Sunt prezenţi tovarăşii Emil Drăgănescu, viceprim-ministru al guvernului, Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, ministrul afacerilor externe, general-colonel Ion Coman, prim-adjunct al ministrului apărării naţionale, şef al Marelui Stat Major, Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui republicii, Constantin Stanciu, adjunct al ministrului comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale. Sunt de faţă, de asemenea, Ernesto Melo Antunes, ministrul de externe, Jorge Campinos, ministrul comerţului exterior, Lopes Cardoso, ministrul agriculturii, Antonio Almeida Santos, ministrul comunicării sociale (informaţiilor), Jose Medeiros Ferreira, secretar de stat la Ministerul de Externe, alte oficialităţi portugheze. La ceremonie participă ambasadorul României, la Lisabona, Marin Iliescu, şi ambasadorul Portugaliei la Bucureşti, Novais Machado. Preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Francisco da . Costa Gomes semnează Comunicatul comun cu privire la vizita oficială de prietenie a preşedintelui Republicii Socialiste România în Republica Portugheză. In prezenţa celor doi şefi de stat sunt semnate celelalte documente româno-portugheze : — Protocolul privind dezvoltarea cooperării economice şi a schimburilor comerciale între cele două ţări, semnat de Emil Drăgănescu şi Jorge Campinos ; — Acordul privind navigaţia comercială maritimă, semnat de Emil Drăgănescu şi Ernesto Meló Antunes ; — Convenţia sanitar-veterinară şi — înţelegerea privind desfiinţarea vizelor, semnate de George Macovescu şi Ernesto Meló Antunes. Cei doi miniştri de externe au efectuat apoi schimbul instrumentelor de ratificare a Tratatului de prietenie şi cooperare între România şi Portugalia, semnat la Bucureşti cu prilejul vizitei preşedintelui Francisco da Costa Gomes în România. După semnarea documentelor, cei doi şefi de stat îşi string îndelung mîinile, se felicită reciproc în aplauzele asistenţei. Preşedintele Francisco da Costa Gomes şi preşedintele Nicolae Ceauşescu rostesc scurte alocuţiuni. Semnarea documentelor comune româno-portugheze — moment solemn care încununează intensa şi rodnica vizită în Portugalia a preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu — deschide noi perspective, din cele mai bune, dezvoltării pe multiple planuri a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre cele două ţări, în interesul şi sprejinele ambelor popoare, al cauzei păcii şi securităţii în Europa şi în lume, al înţelegerii şi cooperării internaționale. Cuvîntul preşedintelui Nicolae Ceauşescu Domnule preşedinte, Doamnelor şi domnilor, Aş dori şi eu să exprim satisfacţia mea, a tuturor tovarăşilor din delegaţie pentru rezultatele bune obţinute cu prilejul acestei vizite, care marchează o dezvoltare a colaborării multilaterale intre ţările noastre. Documentele care au fost semnate astăzi completează in mod minunat documentele semnate cu prilejul vizitei dumneavoastră în România şi Tratatul de prietenie şi cooperare între ţările noastre, deschid mari perspective pentru o colaborare in folosul celor două ţări şi popoare. Ele reprezintă, totodată, o afirmare a voinţei popoarelor noastre de a transpune în viaţă documentele pe care le-am semnat împreună la Helsinki, de a contribui la o pace trainică in Europa şi în lume. Mă alătur şi eu in a felicita cele două delegaţii, miniştrii şi specialiștii care au lucrat și au făcut ca într-un timp scurt să fie definitivate toate aceste documente. Doresc să urez o colaborare tot mai strinsă și multă fericire și prosperitate poporului prieten portughez. (Aplauze). 0 CONFERINŢA DE PRESA © COMUNICATUL COMUN IN PAGINA A III-A Plecarea din Lisabona Vineri dimineaţa, preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu au părăsit Lisabona, încheindu-şi vizita oficială de prietenie în Portugalia. Pentru a-şi lua rămas bun de la Înalţii oaspeţi români, pe aeroportul internaţional Portele sunt prezenţi preşedintele Republicii Portugheze, general Francisco da Costa Gomes, doamna Maria Estela da Costa Gomes, primul ministru al guvernului portughez, Jose Pinheiro de Azevedo, cu soţia, doamna Maria Susana de Azevedo, membri ai Consiliului Revoluţiei şi ai guvernului, alte oficialităţi civile şi militare. Sunt prezenţi, de asemenea, ambasadorul României la Lisabona, Marin Iliescu, şi ambasadorul Portugaliei la Bucureşti, Novais Machado. Garda militară, aliniată pe aeroport, prezintă onorul. Sunt intonate apoi Imnurile de stat ale României şi Portugaliei. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Francisco da Costa Gomes trec în revistă garda de onoare. Cei doi şefi de stat, împreună cu primul ministru portughez, iau loc pe podiumul de onoare, de unde primesc defilarea gărzii militare. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu îşi iau rămas bun de la primul ministru Jose Pinheiro de Azevedo şi doamna de Azevedo, de la membrii Consiliului Revoluţiei şi ai guvernului portughez, de la celelalte persoane oficiale venite să-i salute la plecare, de la membrii ambasadei române. Oaspeţii lor români le sunt oferite frumoase buchete de flori. Preşedintele Nicolae Ceauşescu , tovarăşa Elena Ceauşescu îşi iau apoi un călduros rămas bun de la preşedintele Francisco da Costa Gomes şi doamna Maria Estela da Costa Gomes. Cei doi preşedinţi se îmbrăţişează, îşi exprimă încă o dată deosebita satisfacţie pentru rezultatele importante ale dialogului la nivel înalt româno-portughez, care îşi va găsi reflectarea în evoluţia ascendentă a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre cele două ţări şi popoare. La ora 11:30 (ora locală) aeronava prezidenţială decolează, îndreptîndu-se spre patrie. la aeroportul internaţional Portala Cu dragoste şi căldură, cu deplină aprobare şi vie satisfacţie pentru rezultatele noii solii de prietenie şi cooperare, mii de bucureşteni au salutat întoarcerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu in Capitală Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi tovarăşa Elena Ceauşescu s-au întors, vineri după-amiază, în Capitală din vizita oficială de prietenie întreprinsă în Republica Portugheză la invitaţia preşedintelui Francisco da Costa Gomes şi a doamnei Maria Estela da Costa Gomes. Şeful statului român a fost însoţit de Emil Drăgănescu, viceprim-ministru al guvernului, Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, ministrul afacerilor externe, general-colonel Ion Coman, prim-adjunct al ministrului apărării naţionale şi şef al Marelui Stat Major, Nicolae Doicaru, consilier al preşedintelui republicii, Constantin Stanciu, adjunct al ministrului comerţului exterior şi cooperării economice internaţionale. La ora 17,20, aeronava prezidenţială a aterizat pe aeroportul Otopeni, împodobit, în această după-amiază, sărbătoreşte. Pe frontispiciul aerogării erau arborate drapelele partidului şi statului, care încadrau portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Pe mari pancarte erau înscrise urările să Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general“, „Trăiască pacea şi colaborarea între toate popoarele lumii“. La coborîrea din avion, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost întîmpinaţi de tovarăşii Manea Mănescu, Ştefan Voitec, Emil Bobu, Cornel Burtică, Lina Ciobanu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Iosif Uglar, Ilie Verdeţ, Iosif Banc, Mihai Dalea, Mihai Gere, Nicolae Giosan, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Ursu. Conducătorii de partid şi de Stat au venit Împreună cu soţiile. Erau prezenţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, personalităţi ale vieţii ştiinţifice şi culturale, generali. A fost de faţă însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Portugheze la Bucureşti, Luis Quartin. Se aflau, de asemenea, şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră. La aeroport, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost salutaţi cu entuziasm de numeroşi locuitori ai Capitalei. Mulţimea a ovaţionat şi scandat îndelung „Ceauşescu — P.C.R.“, „Ceauşescu şi poporul“. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu multă căldură manifestărilor pline de simpatie ale miilor de bucureşteni. In primirea însufleţită făcută de populaţia Capitalei şi-a găsit o grăitoare expresia profunda mîndrie patriotică a întregii noastre naţiuni pentru rezultatele deosebit de rodnice ale vizitei efectuate de preşedintele Nicolae Ceauşescu în Republica Portugheză. Manifestîndu-şi satisfacţia deplină faţă de noua solie de pace şi prietenie, colaborare şi înţelegere internaţională, oamenii muncii, toţi cetăţenii României socialiste şi-au reafirmat — şi cu acest prilej — sentimentele de dragoste şi înaltă stimă faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru activitatea neobosită pe care o consacră înfloririi patriei, edificării unei lumi mai drepte și mai bune.