Scînteia, mai 1978 (Anul 47, nr. 11103-11127)

1978-05-03 / nr. 11103

SCINT El A — miercuri 3 mai 1978 MARCA ADUNARE CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI (Urmare din pag. I) Ion Păran, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Virgil Trofin, Iosif Uglar, Ilie Verdeţ, Ştefan Andrei, Ion Coman, Teodor Coman, Mihai Dalea, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Nicolae Giosan, Vasile Patilinei, Ion Ursu, Vasile Marin, Vasile Muşat. Iau loc, de asemenea, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, conducători ai unor organizaţii de masă, muncitori, alţi reprezentanţi ai oamenilor muncii din mari întreprinderi bucureştene, precum şi ai vieţii ştiinţifice şi culturale. In sală se află membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, membri ai con- • ducerii instituţiilor centrale, organizaţiilor de masă şi obşteşti, oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile Capitalei. « La adunare ia parte dr. Toh Ching Chye, preşedintele Partidului Acţiu- nea Populară din Singapore, care face o vizită in tara noastră la invitaţia Frontului Unităţii Socialiste. Participă, totodată, reprezentanţi ai Consiliului Central al Sindicatelor din Bulgaria. Mişcării Sindicale Revoluţionare din Cehoslovacia, Centralei Oamenilor Muncii din Cuba, Federaţiei Sindicatelor Libere Germane, Consiliului Central al Sindicatelor din R.P. Mongolă, Consiliului Centrali şi Sindicatelor din Polonia, Consiliului Central al Sindicatelor din Ungaria, Consiliului Central al Sindicatelor din U.R.S.S., Federaţiei Sindicatelor din R.S. Vietnam, Confederaţiei Generale a Muncii din Franţa, Confederaţiei Generale Italiene a Muncii, Confederaţiei Generale a Sindicatelor — Intersindicala Naţională din Portugalia, Confederaţiei Sindicatelor — Comisiile Muncitoreşti din Spania, Uniunii Generale a Muncitorilor din Spania, Confederaţiei Sindicatelor Unitare ale Muncitorilor din Spania, Federaţiei Sindicatelor Revoluţionare — Disk din Turcia, Uniunii Naţionale a Oamenilor Muncii din Algeria. Congresului Sindicatelor din Africa de Sud. Uniunii Naţionale a Oamenilor Muncii din Angola. Uniunii Naţionale a Muncitorilor din Benin. Uniunii Generale a Muncitorilor din Coasta de Fildeş. Confederaţiei Sindicatelor Congoleze. Federaţiei Egiptene a Muncii, Congresului Sindicatelor din Ghana, Confederaţiei Naţionale a Sindicatelor din Guineea, Federaţiei Sindicatelor din Gambia, Confederaţiei Sindicale Gaboneze, Federaţiei Sindicatelor din Irak, Federaţiei Sindicatelor Iordaniene, Organizaţiei Centrale a Sindicatelor din Kenya, Sindicatului General din Bănci din Libia, Uniunii Naţionale a Muncitorilor din Mali, Federaţiei Sindicatelor din Madagascar, Federaţiei Sindicatelor Palestiniene, Congresului Muncii din Sierra Leone, Federaţiei Generale a Sindicatelor dii Siria, Confederaţiei Sindicatelor din Senegal, Uniunii Naţionale a Muncitorilor din Tanzania, Uniunii Nationale a Muncitorilor din Volta Superioară, Congresului Sindicatelor din Zambia, Uniunii Naţionale a Muncitorilor din Zair, Congresului Sindicatelor din întreaga Indie-A.I.T.U.C., Congresului Sindicatelor din Malayezia, Congresului Sindicatelor din Mexic, Centralei Unitare a Muncitorilor din Venezuela, Federaţiei Sindicale Mondiale, Confederaţiei Internaţionale a Sindicatelor Arabe, Organizaţiei Unităţii Sindicale Africane, Congresului pentru Unitate Sindicală al Oamenilor Muncii din America Latină, precum şi un grup de activişti sindicali din Statele Unite ale Americii. Sunt prezenţi şefi de misiuni diplomatice acreditaţi la Bucureşti, alţi membri ai corpului diplomatic, precum şi corespondenţi ai presei străine. In aceste momente sărbătoreşti, sala are un aspect festiv. Deasupra tribunei oficiale, se află portretul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in dreptul căruia este înscrisă urarea . ..Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu Sunt arborate mari steaguri roşii şi tricolore. Pe una din laturile sălii se găseşte medalionul cu portretele lui Marx, Engels, Lenin, sub care stă scris „Trăiască unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor, socialiste, democratice, antiimperialiste !“. De partea cealaltă a sălii, în faţa tribunei oficiale, se află imaginea globului pamintesc, pe meridianele căruia, împodobite cu ramuri înflorite, se poate citi urarea „Trăiască 1 Mai“, încadrată de stemele Partidului Comunist Român şi Republicii Socialiste România. Răsună solemn acordurile Imnului de stat al Republicii Socialiste România. Deschizînd adunarea, tovarăşul Ion Dincă, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei, a spus : „Sărbătorim , 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni, în condiţiile în care muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, din scumpa noastră patrie, îşi consacră toate forţele, talentul, priceperea şi puterea de muncă, înfăptuirii hotăririlor istorice adoptate de Congresul al XI-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism. Vă rog să-mi îngăduiţi să folosesc acest prilej pentru a saluta, în numele comuniştilor, al tuturor locuitorilor Capitalei, cu deosebită stimă şi profund respect, pe cel mai iubit şi devotat fiu al poporului nostru, revoluţionar şi patriot înflăcărat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice şi prelungite, urale ; se scandează : „Ceauşescu-P.C.R. !“). Salutăm, de asemenea, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului nostru, care participă la această adunare. (Aplauze puternice, îndelungi). Ne exprimăm satisfacţia pentru participarea la adunarea de astăzi — ca simbol al trainicelor legături de prietenie şi solidaritate internaţionalistă — a unor delegaţi de peste hotare, cărora le adresăm salutul nostru frăţesc şi le urăm, cu prilejul acestei sărbători, izbinzi cît mai mari în lupta pentru pace, libertate şi progres social, pentru prietenie şi colaborare intre toate popoarele lumii. (Vii aplauze). Salutăm cu căldură prezenţa la adunarea noastră a reprezentanţilor corpului diplomatic acreditaţi in Republica Socialistă România“. (Aplauze). Despre semnificaţia zilei de 1 Mai a vorbit tovarăşul Constantin Dăscălescu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Adunarea se încheie într-o atmosferă inălţătoare, de profundă vibraţie patriotică. Participanţii aclamă neîntrerupt pentru partid şi secretarul său general, pentru eroica noastră clasă muncitoare, pentru minunatul nostru popor, constructor al socialismului, pentru patria noastră liberă, demnă şi înfloritoare. Sânt momente de intensă bucurie şi satisfacţie, de profundă semnificaţie, care pun pregnant în lumină coeziunea strânsă dintre partid şi popor, deplina concordanţă între năzuinţele naţiunii şi politica partidului. Este reafirmată, în acelaşi timp, voinţa fermă a tuturor oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, de a urma neabătut politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, de a acţiona neobosit, în strînsă unitate şi frăţie, pentru progresul neîntrerupt al ţării, pentru a transforma in fapte hotărîrile Congresului al Xl-lea şi Conferinţei Naţionale ale P.C.R.. Programului partidului. Calde manifestări de dragoste şi stimă ! Cuvintul tovarăşului Constantin Dăscălescu membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Dragi tovarăşe şi tovarăşi. Stimati oaspeţi de peste hotare, împreună cu clasa muncitoare din întreaga lume, cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, oamenii muncii din ţara noastră, strins uniţi în jurul partidului, deplin încrezători în viitorul lor fericit, sărbătoresc ziua de 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Tradiţionala sărbătoare a clasei muncitoare, a tinereţii, a vigorii şi triumfului idealurilor sale politice şi sociale şi a destinului său istoric, ziua de 1 Mai ne prilejuieşte şi în acest an marcarea unor noi şi importante succese în înfăptuirea grandiosului Program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Obţinute sub conducerea încercată a Partidului Comunist Român, victoriile de azi încununează lupta eroică a maselor muncitoare din ţara noastră, care, de-a lungul celor opt decenii şi jumătate de la crearea partidului politic al clasei muncitoare, au sărbătorit ziua, de 1 Mai ca un simbol al ataşamentului si solidarităţii in lupta pentru îndeplinirea năzuinţelor de libertate, dreptate si progres, pentru edificarea unei societăţi clădite pe principiile umanismului revoluţionar, pe valorile ■eticii comuniste. Istoricele realizări ale poporului nostru in lupţa pentru înălţarea ţării ne culmile civilizaţiei socialiste sunt indisolubil legate de clarviziunea cu care Partidul Comunist Românconduce destinele naţiunii, uneşte intr-un singur şuvoi energiile şi capacităţile creatoare ale tuturor fiilor patriei, înfrăţiţi în muncă şi aspiraţii, şi le călăuzeşte pe calea progresului multilateral al României. Marile noastre succese atestă cu puterea de necontestat a faptelor justeţea politicii ştiinţifice a partidului — exemplu de aplicare creatoare la condiţiile specifice ale României a adevărurilor fundamentale ale revoluţiei şi construcţiei socialiste, încrederea neclintită a maselor in înţeleptul şi încercatul lor climaci — Partidul Comunist Român. (Aplauze puternice). Tocmai de aceea, clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, intr-o unitate de monolit, îşi string tot mai puternic rindurile în jurul partidului, în frunte cu secretarul său general. (Aplauze îndelungi). întregul popor asociază in mod organic marile realizări dobindite in făurirea vieţii sale noi cu numele si activitatea neobosită a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, revoluţionar consecvent si patriot înflăcărat, care se bucură de dragostea nemărginită a tuturor cetăţenilor ţării datorită cutezanţei înaripate şi tenacităţii sale militante, comuniste. (Aplauze prelungite, urale , se scandează : „Ceauşescu—P.C.R. !“). Sub îndrumarea avangărzii glorioase a clasei muncitoare, însufleţiţi de programele elaborate de Conferinţa Naţională a partidului, oamenii muncii, angajaţi cu toate forţele in ampla întrecere socialistă, au păşit in acest an cu entuziasm si fermitate pentru realizarea exemplară a măsurilor suplimentare de creştere a producţiei industriale, pentru transformarea acumulărilor cantitative intr-o nouă calitate în toate domeniile construcţiei socialiste. O expresie a elanului şi devotamentului cu care cei ce muncesc îşi onorează angajamentele asumate o constituie rezultatele remarcabile în înfăptuirea planului pe primele patru luni ale anului curent, obţinindu-se importante depăşiri la principalii indicatori. Răspunzînd chemării conducerii partidului, oamenii muncii de pe ogoare depun eforturi susţinute pentru intensificarea lucrărilor agricole, in vederea încheierii cu succes a campaniei de primăvară. Progrese apreciabile s-au înregistrat în construcţii, transporturi, telecomunicaţii, circulaţia mărfurilor, in cercetare, invătămint si cultură, ocrotirea sănătăţii populaţiei, în celelalte sectoare de activitate. O dovadă grăitoare a consecventei preocupărilor partidului nostru, ale secretarului său general pentru creşterea necontenită a nivelului de trai al poporului este încheierea, la începutul lunii viitoare, a primei etape a acţiunii de generalizare a majorării retribuţiei oamenilor muncii din toate ramurile economiei naţionale. In conformitate cu hotărîrile Conferinţei Naţionale, în anul viitor se va trece la cea de-a doua etapă a sporirii retribuţiei, care asigură, pe întregul cincinal, o mărire a veniturilor directe cu circa 32 la sută, faţă de 20 la sută cit se prevăzuse iniţial. In concordanţă cu hotărîrile Congresului al Xl-lea, Comitetul Central a adoptat noi măsuri pentru perfecţionarea conducerii şi organizării vieţii economice şi sociale. Ele s-au reflectat în îmbunătăţirea funcţionării organelor centrale de stat şi a consiliilor populare, a organelor colective de conducere a unităţilor economice şi social-culturale. Putem spune că în prezent — atît pe plan local, cit şi naţional — dispunem de un cadru organizatoric unic în felul său, care asigură participarea largă, nemijlocită, a tuturor categoriilor de oameni ai muncii la conducerea economiei, a intregii societăţi, afirmarea plenară a personalităţii fiecărui cetăţean al republicii noastre, fără deosebire de naţionalitate, adincirea continuă a democratismului socialist. Pentru însemnatele succese dobindite de oamenii muncii in propăşirea continuă a patriei, vă rog, dragi tovarăşi, să-iiţi permiteţi ca, în numele şi din însărcinarea conducerii partidului şi statului, a secretarului general al partidului, preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să adresez, cu prilejul zilei de 1 Mai, clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, întregii noastre naţiuni cele mai calde felicitări si urări de noi si importante izbinzi in strălucita epopee de edificare pe pămintul României a celei mai drepte si umane orinduiri cunoscute de istorie — socialismul si comunismul. (Aplauze puternice). Stimaţi tovarăşi, Transformările înnoitoare petrecute in toate domeniile de activitate, experienţa acumulată de colectivele de oameni ai muncii sub conducerea organizaţiilor de partid constituie o bază solidă pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor planului de dezvoltare economico-socială pe acest an si pe întreaga perioadă 1978- 1980. In această perspectivă, partidul cheamă pe toţi oamenii muncii — femei şi bărbaţi, tineri si vîrstnici — să acţioneze cu dăruire patriotică pentru ridicarea nivelului activităţii in toate domeniile, pentru asigurarea unei înalte eficiente, atit in producţie, cit şi în celelalte sfere ale vieţii sociale. Aşezarea conducerii economico-sociale pe temelia principiului autoconducerii şi autogestiunii va asigura întărirea răspunderii fiecărui colectiv de muncă in gospodărirea judicioasă, cu maximum de grijă, a mijloacelor de producţie încredinţate de societate, pentru sporirea continuă a avuţiei naţionale. Traducind in viaţă măsurile de continuă perfecţionare a organizării şi conducerii activităţii economice şi sociale, oamenii muncii îşi consacră întreaga energie, talentul şi priceperea înfăptuirii neabătute a planului cincinal, introducerii rapide a tehnologiilor moderne, ridicării nivelului calitativ al producţiei, creşterii şi mai accentuate a productivităţii muncii în toate unităţile. Cei ce muncesc pe ogoare îşi mobilizează eforturile pentru obţinerea unor producţii mari in agricultura noastră, in raport cu condiţiile optime create unităţilor de stat şi cooperatiste, cu eforturile pe care le face statul, societatea pentru dotarea agriculturii cu mijloace dintre cele mai moderne. Partidul desfăşoară o vastă şi rodnică activitate in rindul intelectualilor, înmănunchind într-un unic şi puternic torent activitatea lor creatoare cu munca neobosită a muncitorilor şi ţăranilor, invederea afirmării în viaţă a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, a lărgirii orizontului cultural al maselor. Stimaţi tovarăşi, In spiritul profundelor tradiţii internaţionaliste, clasa muncitoare din ţara noastră, întregul popor sărbătoresc ziua de 1 Mai manifestîndu-şi deplina solidaritate cu lupta proletariatului, a forţelor revoluţionare şi progresiste din lumea întreagă. Militind perseverent pentru înfăptuirea hotărârilor Congresului al XI-lea şi Conferinţei Naţionale, partidul şi statul nostru desfăşoară o politică internaţională activă, orientată spre soluţionarea marilor şi complexelor probleme cu care este confruntată astăzi omenirea, asigurarea securităţii europene, înfăptuirea dezarmării generale, pentru o pace trainică şi durabilă în lume. Realismul politicii externe româneşti, caracterul ei novator, dinamic şi constructiv, aprecierea largă de care se bucură pe meridianele globului le datorăm în mod hotărâtor secretarului general al partidului, iniţiativelor deosebit de valoroase, contribuţiei sale de seamă la definirea liniei directoare a activităţii internaţionale, a obiectivelor ei concrete, contactelor şi intîlnirilor fertile ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu şefi de state şi guverne, cu personalităţi ale vieţii politice şi sociale din numeroase ţări ale lumii. (Vii şi puternice aplauze, urale). Consecventă politicii sale de largă colaborare internaţională, ţara noastră situează statornic în centrul relaţiilor sale externe dezvoltarea legăturilor de prietenie şi conlucrare cu .. toate statele socialiste, amplifică raporturile prieteneşti cu ţările in curs de dezvoltare, cu statele nealiniate, extinde legăturile politice, economice şi tehnico-ştiinţifice cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, indiferent de orânduirea lor socială. De Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, poporul român, partidul şi statul nostru adresează un cald salut popoarelor tuturor ţărilor socialiste, popoarelor care au păşit pe calea dezvoltării independente, clasei muncitoare din întreaga lume şi le urează succese tot mai mari in lupta pentru făurirea noii orinduiri, pentru libertate, democraţie şi progres social. (Aplauze puternice). Partidul Comunist Român întăreşte şi adinceşte in permanenţă raporturilede prietenie şi colaborare activă cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, lărgeşte relaţiile cu partidele socialiste şi social-democrate, cu partidele de guvernămint din ţările în curs de dezvoltare, cu mişcările de eliberare naţională, cu celelalte forţe antiimperialiste, democratice şi progresiste, pe baza principiilor egalităţii în drepturi, respectului reciproc, independenţei şi neamestecului in treburile interne. Salutăm cu căldură partidele comuniste şi muncitoreşti din întreaga lume, organizaţiile şi mişcările socialiste, democratice şi progresiste, mişcările de eliberare naţională care luptă cu abnegaţie şi eroism împotriva tuturor represiunilor, pentru libertate, democraţie şi independenţă naţională, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte. (Aplauze puternice). După cum se ştie, în prezent în viaţa internaţională asistăm la ascuţirea unor contradicţii, la intensificarea luptei pentru zone şi sfere de influenţă, la accentuarea unor manifestări de forţă. Faţă de această situaţie — aşa cum a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu la recenta plenară a Comitetului Central — se „impune mai mult ca oricind intensificarea luptei tuturor forţelor progresiste, antiimperialiste în vederea împiedicării agravării climatului mondial, pentru dezvoltarea cursului spre destindere şi afirmarea relaţiilor noi, democratice, care să asigure fiecărui popor propăşirea independentă, liberă, fără nici un amestec din afară“. Stimaţi tovarăşi, Garanţia îndeplinirii cu succes a sarcinilor care decurg din actualul plan cincinal, din hotărîrile Conferinţei Naţionale constă in capacitatea partidului de a conduce pe temeiuri ştiinţifice amplul şi complexul proces al edificării noii orânduiri, de a organiza şi uni eforturile intregului popor pentru realizarea obiectivelor fundamentale cuprinse in programul adoptat de Congresul al XI-lea. Suntem ferm convinşi că toţi oamenii muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, vor acţiona cu şi mai multă energie, sub stindardul glorios al partidului, pentru înfăptuirea neabătută a politicii sale, închinată înfloririi şi prosperităţii României socialiste. (Vii aplauze). Trăiască 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască Partidul Comunist Român, in frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! (Aplauze puternice, urale ; se scandează : „Ceauşescu-P.C.R. Trăiască poporul român, constructor eroic şi victorios al socialismului ; trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie. Republica Socialistă România ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască unitatea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor socialiste, democratice, antiimperialiste ! (Aplauze puternice). Să triumfe în lume noua ordine economică şi politică internaţională, pacea şi colaborarea între popoare ! (Aplauze puternice, prelungite, urale ; se scandează : „Ceaușescu-P.C.R. !“). (Urmare din pag. I) Uite unduirile unei doine străvechi, precum şi o seamă de versuri pline de patos românesc — fericită simbioză a muzicii şi poeziei, izvorită din geniul milenar alneamului nostru. Este acum rindul dansului să redea, intr-o compoziţie plină de Inspiraţie şi optimism robust, scene din munca avintată pe care toţi fiii patriei o depun pentru înfăptuirea hotăririlor Congresului al XI-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, pentru realizarea unei civilizaţii materiale şi spirituale superioare pe pămintul României. Fireşte, un spectacol închinat zilei de 1 Mai nu putea să nu evoce, la loc de cinste, tradiţiile de luptă ale muncitorimii române, faptele sale eroice pentru libertate socială şi o viaţă mai bună. Sunt evocate, astfel, pe fundalul unei suite de vechi cîntece , revoluţionar, serbările de Armindeni ale clasei muncitoare din România, în costume caracteristice vechilor bresle, interpreţii alegoriei care urmează aduc în scenă forţa de nezdruncinat a fiilor clasei muncitoare, care, prin munca şi jertfa lor, iluminată de flacăra omeniei, a dragostei de ţară şi a internaţionalismului, au scris o pagină de aur in istoria de luptă a poporului român si a proletariatului mondial. Tensiunea momentului evocator creşte treptat, căpâtind noi si superioare semnificaţii, odată cu rememorarea sărbătoririi altor zile de 1 Mai, cind in arena istoriei apăruse cel mai legitim apărător al intereselor vitale ale poporului si făurarul noii Românii. Partidul Comunist Român. Deodată, in ritmul cadenţat al muzicii si al unor paşi hotăriti, sugerînd norii negri si atmosfera de intensă încordare care pluteau in lume, se face trecerea către rememorarea zilei de 1 Mai 1939, intrată în cronica ţării prin marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală, împotriva fascismului şi războiului, în acele, zile de luptă s-a profilat cu tărie chipul unui tânăr revoluţionar, care avea să devină, prin înzestrarea sa excepţională, prin crezul nestrămutat in patrie şi partid si printr-o muncă titanică, cel mai iubit fiu al naţiunii române, personalitate proeminentă a vieţii politice internaţionale , tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în acordurile incandescente ale vechiului marş „Sus, muncitori !“, executat de o fanfară muncitorească, spectacolul se înscrie din nou pe orbita solară de cinstire a României socialiste, a cărei temelie a fost pusă prin istoricul act de la 23 August 1944. Astfel, intr-un evantai de replici în proză, în care vocea actorilor capătă inflexiuni patetice, sunt readuse în fluxul memoriei principalele etape ale epocii de mari prefaceri pe care a cunoscut-o ţara in ultimii 30 de ani. „Omagiu tovarăşului Nicolae Ceauşescu“ — sub acest generic se produce acum un moment înălţător prin realizare artistică şi virtuţi politice, prin fiorul de caldă iubire pentru cel care, prin înţelepciunea şi dinamismul său, prin dragostea nestinsă pe care o poartă ţării şi cauzei nobile a păcii in lume, a intrat definitiv în galeria celor mai iluştri bărbaţi din istoria neamului nostru, a umanităţii : „Un om, un comunist de omenie / Făptura lui intruchipînd marea „ Curaj, dreptate, cinste, hărnicie, / Tot ce în om e demn şi mai de preţ. / Din ochi i se revarsă o lumină, / Din inimă căldură, frumuseţe / Şi ginduri mari din fruntea lui senină / Prefigurează planuri indrăzneţe“. Intr-un şuvoi nestăvilit de cîntece şi dansuri populare se desfăşoară acum un vibrant moment folcloric. Strălucirea şi bogăţia neasemuită a costumelor, măiestria interpreţilor şi dansatorilor, frumuseţile melodice, poetice şi coregrafice care irump in scenă se constituie într-o imagine deosebit de grăitoare pentru tezaurul folclorului nostru. Protagoniştii săi — mulţi dintre ei fiind descoperiţi recent, in cadrul atît de propice al „Cîntării României“ — au reafirmat in acest chip un adevăr fundamental al existenţei noastre contemporane : înfrăţirea prin muncă şi artă a tuturor oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, hotărirea lor de neclintit de a se consacra şi pe mai departe, uniţi in cuget şi simţiri, operei măreţe de apărare a patriei şi a cuceririlor revoluţionare ale poporului, de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Sau, cum bine spui, versurile : „Ne-am înfrăţit in luptă milenară ! In ritmul muzicii tot mai strins uniţi / Cinstim deopotrivă — a noastră ţară / Deopotrivă o-nălţăm in biruinţi. / Cu toţii ne mindrim că sintem fiii / aceluiaşi demn şi încercat popor / Spre viitorul comunist al României ! Urcăm uniţi pe veci sub tricolor !“. Asistăm acum la un moment de apoteoză artistică, în care scena a devenit o imensă horă a înfrăţirii, ce ilustrează unitatea de monolit a tuturor oamenilor muncii în jurul partidului, al secretarului său general. Această idee este reluată in încheierea spectacolului, care a fost răsplătit, în repetate rinduri, cu aplauze la scenă deschisă. Corurile reunite dau viaţă unui cintec închinat poporului, partidului şi conducătorului nostru iubit. Sunt recitate versurile : „De neclintit ne este temelia I Pe care ţara infloreşte-n Mai / Şi sunt lumina fiecărui plai I Partidul—Ceauşescu— România. / Ni-s lege demnitatea, omenia / Spre comunism păşim cutezători ! Trăiască-ai fericirii ziditori / Trăiască soarele din tricolor . / Poporul—Ceauşescu—România !“. Apoi, în fluturare de steaguri şi eşarfe multicolore, artiştii, întreaga asistenţă intonează imnul de luptă al muncitorilor de pretutindeni — „Internaţionala“. Pe ultimele acorduri ale sale răsună urarea : „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu Mulţimea ovaţionează, din nou, pentru partid, pentru tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Se scandează din mii de piepturi cuvintele atit de scumpe nouă, tuturor, care au căpătat cu timpul însemnele unei embleme simbolice a dragostei pe care neamul românesc o nutreşte faţă de înţeleptul său conducător: „Ceauşescu — P.C.R. !“ ★ La ieşirea din sala Palatului sporturilor şi culturii regăsim aceeaşi atmosferă însufleţitoare. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, cu ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat, parcurg pe jos aleea parcului, străjuită de mii de bucureşteni. în văzduhul însorit şi limpede al acestei dimineţi de primăvară se înalţă urale şi ovaţii pentru secretarul general al partidului şi preşedinte al ţării. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu le sunt oferite numeroase buchete de flori de către şoimi ai patriei, pionieri şi tineri pe care ii imbrăţişează şi ii sărută cu căldură. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu se prind apoi într-o imensă horă a bucuriei, încinsă pe esplanada de verdeaţă a parcului. . Această vibrantă şi spontană manifestaţie de dragoste încheie in mod strălucit celebrarea zilei de 1 Mai 1978, care a pus, incă o dată, în lumină unitatea strinsă a poporului nostru in jurul partidului şi al secretarului său general, tovarăşulNicolae Ceauşescu, voinţa fermă a tuturor fiilor ţării, indiferent de naţionalitate, de a face totul pentru gloria şi măreţia patriei, pentru triumful socialismului şi comunismului in România. (Agerpres) „Spre viitorul comunist al României urcăm uniţi pe veci sub tricolor“ PAGINA 3 Adunări în ţară Ziua de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc — intimpinată şi in acest an de oamenii muncii din patria noastră, de întregul nostru popor cu însemnate succese în toate domeniile de activitate, a fost omagiată în cadrul a numeroase adunări ce s-au desfăşurat în reşedinţele de judeţ, municipii, oraşe şi alte localităţi. La adunări au luat cuvîntul primsecretari şi secretari ai comitetelor judeţene, municipale şi orăşeneşti de partid, preşedinţi ai consiliilor judeţene ale sindicatelor. In încheierea adunărilor au avut loc spectacole festive, la care şi-au dat concursul formaţii artistice participante la Festivalul naţional „Cintarea României“. In telegrame adresate C.C. al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sunt exprimate, in numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din tara noastră, sentimentele de înaltă preţuire, de dragoste fierbinte şi profundă recunoştinţă faţă de partid şi secretarul său general, pentru tot ce s-a înfăptuit şi se înfăptuieşte în patria noastră spre binele intregului popor. în telegrame se reafirmă, totodată, hotărirea nestrămutată a oamenilor muncii de pe întreg cuprinsul ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — de a acţiona neabătut, strins uniţi in jurul partidului, al secretarului său general, pentru îndeplinirea exemplară a măreţelor obiective trasate de Congresul al XI-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, pentru transpunerea in viaţă a Programului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate si înaintare a României spre comunism.: * (Agerpres)