Scînteia, mai 1978 (Anul 47, nr. 11103-11127)

1978-05-03 / nr. 11103

PAGINA 4 1 MAI PESTE HOTARE MOSCOVA. — Cetăţenii capitalei sovietice au participat în număr mare la tradiţionala demonstraţie de 1 Mai, desfăşurată în Piaţa Roşie, prezentând, cu acest prilej, realizări de prestigiu dobîndite, in intîmpinarea sărbătorii, în toate domeniile de activitate. Timp de mai bine de două ore, numeroşi oameni ai muncii au trecut prin faţa tribunei centrale a Mausoleului „V. I. Lenin“, unde se aflau tovarăşii Leonid Brejnev, Aleksei Kosîghin, alţi conducători de partid şi de stat sovietici. SOFIA, — în capitala Bulgariei, demonstraţia oamenilor muncii s-a desfăşurat în piaţa 9 Septembrie, participanţii trecînd prin faţa tribunei oficiale, în care se aflau Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, alţi conducători de partid şi de stat. Prin pancarte şi lozinci, participanţii şi-au exprimat adeziunea la hotărîrile recentei Conferinţe Naţionale a P.C.R. VARŞOVIA. — în diferite localităţi ale R.P. Polone au avut loc manifestări. La demonstraţia de la Varşovia au luat parte Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., Henryk Jablonski, preşedintele Consiliului de Stat al R.P.P., alţi conducători de partid şi de stat. Demonstraţia oamenilor muncii a fost precedată de cuvintarea rostită de Edward Gierek, care a subliniat succesele obţinute de poporul polonez şi dorinţa acestuia de a asigura dezvoltarea continuă a ţării în condiţiile unei păci trainice in lume. BUDAPESTA. — In capitala Ungariei a avut loc o mare demonstraţie a oamenilor muncii, care s-a desfăşurat in prezenţa lui Janos Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., Pal Losonczi, preşedintele Consiliului Prezidenţial al R.P. Ungare, şi a altor conducători de partid şi de stat. Participanţii la demonstraţie şi-au afirmat hotărîrea de a obţine noi succese in construcţia socialistă, precum şi solidaritatea cu lupta popoarelor împotriva imperialismului, pentru pace şi progres social. PEKIN. — Răspunzînd chemării Federaţiei naţionale a sindicatelor, fruntaşi în muncă din întreaga ţară au venit la Pekin pentru a sărbători împreună cu locuitorii capitalei ziua de 1 Mai şi a participa la o „masă rotundă“ care a dezbătut noile sarcini generale ale noii etape a construcţiei socialiste. Seara a avut loc la Sala sporturilor o manifestare culturală, la care au asistat preşedintele Hua Kuo-fen, alţi conducători de partid şi de stat. PRAGA. — O amplă demonstraţie a oamenilor muncii a avut loc la Praga. In tribuna oficială s-au aflat Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele R.S. Cehoslovace, alti conducători de partid si de stat. In cuvintarea rostită cu această ocazie, Gustav Husak a relevat succesele in construcţia socialistă obţinute în R.S.C. şi importanta solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. BERLIN. — Oamenii muncii din R.D. Germană au sărbătorit ziua de 1 Mai într-un context marcat de eforturile depuse pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al P.S.U..G. în toate sectoarele de activitate. La Berlin, demonstraţia oamenilor muncii a fost salutată de la tribuna oficială de Erich Honecker, secretar general al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D.G., de alti conducători de partid si de stat. TIRANA. — Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită in capitala R. P. S. Albania, Tirana, printr-o mare demonstraţie a oamenilor muncii. Au fost prezenţi Enver Hodja, prim-secretar al C.C. al P.M.A., alţi conducători de partid şi de stat. VIENTIANE. — In capitala R. D. P. Laos a avut loc o adunare populară, la care au luat parte zeci de mii de locuitori ai oraşului. Cu acest prilej au fost evidenţiate succesele obţinute de oamenii muncii laoţieni în refacerea şi dezvoltarea economiei ţării şi hotărîrea lor de a depune eforturi susţinute în vederea unor noi victorii în producţie. BELGRAD. — Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită în toate republicile şi provinciile autonome din R.S.F. Iugoslavia prin numeroase manifestări cultural-sportive. Totodată, au fost inaugurate mai multe fabrici şi şcoli, iar brigăzile de muncă voluntară ale tineretului de pe şantierul celui de-al doilea tronson de cale ferată Samae- Sarajevo au sărbătorit ziua de 1 Mai cu noi realizări, prin darea în folosinţă înainte de termen a acestui important obiectiv. HAVANA. — In capitala Cubei au avut loc festivităţi, la care au participat Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cuba, preşedintele Consiliului da Stat şi al Consiliului de Miniştri, alţi conducători de partid şi de stat cubanezi. La mitingul organizat cu acest prilej a luat cuvîntul Roberto Veiga, secretar general al Centralei oamenilor muncii din Cuba. ULAN BATOR. — în piaţa centrală a oraşului Ulan Bator a avut loc un mare miting al oamenilor muncii. Au luat parte Jumjaaghiin Tedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., preşedintele Prezidiului Marelui Hural Popular al R.P. Mongole, alţi conducători de partid şi de stat. MAPUTO. — Luînd cuvîntul la mitingul oamenilor muncii din capitala Mozambicului, preşedintele FRELIMO şi preşedintele Republicii Populare Mozambic, Samora Machel, a reafirmat sprijinul ferm pentru lupta popoarelor din Africa australă împotriva regimurilor rasiste, pentru libertate şi independenţă. Totodată el a chemat poporul mozambican să-şi concentreze eforturile asupra muncii creatoare în vederea edificării noii societăţi. BRUXELLES. — In toate marile oraşe belgiene au avut loc mitinguri şi demonstraţii. Participanţii au cerut îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale oamenilor muncii. TOKIO. — Peste cinci milioane de oameni ai muncii niponi au demonstrat la Tokio, cerind îmbunătăţirea condiţiilor lor de muncă şi de viaţă. PHENIAN. — In capitala R.P.D. Coreene a avut loc o mare adunare, desfăşurată în centrul oraşului, la care au luat parte mii de muncitori, ţărani, studenţi şi elevi. în continuare a fost prezentat un spectacol festiv la a cărui reuşită au contribuit numeroase echipe artistice. Au fost de faţă conducători de partid şi de stat ai R.P.D. Coreene. LONDRA. — Pentru prima dată in Marea Britanie, anul acesta a fost sărbătorită in mod oficial Ziua internaţională a oamenilor muncii. Astfel, luni a fost zi de repaus. In cadrul întrunirilor organizate cu acest Prilej, lideri sindicali s-au pronunţat pentru Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi viaţă ale celor ce mun-LISABONA. — în întreaga Portugalie au avut loc manifestaţii, mitinguri şi adunări organizate la iniţiativa Intersindicalei Naţionale. La Lisabona, coloanele de demonstranţi au defilat spre stadionul „1 Mai“, unde cu patru ani in urmă a avut loc prima demonstraţie legală din ultimii 48 de ani, MADRID. — Pentru prima oară in ultimii 42 de ani, oamenii muncii spanioli au sărbătorit luni ziua de 1 Mai în condiţii de legalitate, participînd masiv la demonstraţii si mitinguri, în cadrul cărora s-au pronunţat împotriva şomajului, pentru condiţii mai bune de muncă şi de viaţă, pentru unitate sindicală. Coloanele de demonstranţi de la Madrid au fost conduse de secretarul general al Partidului Comunist din Spania, Santiago Carrillo, şi de prim-secretarul Partidului Socialist Muncitoresc Spaniol, Felipe Gonzalez. ROMA. — Sute de mii de oameni ai muncii din Italia au participat luni la mitinguri şi demonstraţii, care s-au desfăşurat sub semnul luptei ferme şi unite împotriva terorismului. La Roma, peste 25 000 de muncitori aparţinînd celor trei mari centrale sindicale — C.G.I.L., C.I.S.L., U.I.L. — au demonstrat scandînd lozinci împotriva oricăror negocieri cu elementele care l-au răpit pe fostul premier Aldo Moro. R.P. CHINEZA Conferinţa naţională în problemele construcţiei capitale PEKIN 2 (Agerpres). — La Pekin s-au încheiat lucrările Conferinţei naţionale în problemele construcţiei capitale pe următorii opt ani în vederea asigurării dezvoltării economice mai rapide a R. P. Chineze. Relovind realizările şi experienţa obţinute în ultimii 28 de ani, participanţii la conferinţă au subliniat importanţa atragerii maselor şi a folosirii depline a capacităţilor întreprinderilor existente pentru aprovizionarea cu maşini şi utilaje, materiale şi echipamente tehnice. S-a relevat, totodată, necesitatea importului de noi tehnici şi echipamente pe baze echitabile şi reciproc avantajoase. Conferinţa a discutat în detaliu problemele folosirii resurselor umane, materiale şi financiare în vederea realizării proiectelor economice respective în conformitate cu ordinea de priorităţi pentru a se asigura creşterea capacităţii de producţie în ritm rapid şi echilibrat. S-au stabilit criterii pentru amplasarea noilor obiective, îndeosebi în industriile fierului şi oţelului, cărbunelui, energiei electrice, petrolului şi transporturilor. Un accent deosebit s-a pus pe economisirea terenurilor agricole la amplasarea şi construcţia noilor obiective economice. ORIENTUL MIJLOCIU • KurtWaldheim a cerut Consiliului de Securitate să mărească efectivul forţei interimare a O.N.U. în sudul Libanului • Convorbiri americano-israeliene NAŢIUNILE UNITE 2 (Agerpres). — Secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, a cerut oficial Consiliului de Securitate autorizaţia de a mări efectivul forţei interimare a O.N.U. in sudul Libanului de la 4 000 la 6 000 de oameni. Intr-o scrisoare adresată preşedintelui Consiliului de Securitate, secretarul general al O.N.U. se referă la avizul favorabil unei asemenea măriri acordat de generalul Ensio Siilasvuo, coordonatorul-şef al misiunilor O.N.U. de menţinere a păcii în Orientul Mijlociu, şi de generalul Erskine, comandantul U.N.I.F.I.L. Totodată, Kurt Waldheim a relevat că a putut constata la faţa locului faptul că forţele O.N.U., îrtdeplinindu-şi sarcinile „extrem de delicate si dificile“ intr-o zonă foarte întinsă si accidentată, se află intr-o situaţie de .,dispersare excesivă“. WASHINGTON 2 (Agerpres). — In cadrul vizitei pe care o întreprinde în S.U.A., primul ministru israelian, Menahem Begin, a fost primit de preşedintele Jimmy Carter şi a avut convorbiri cu secretarul de stat american, Cyrus Vance, in probleme puse de evoluţia situaţiei actuale din Orientul Mijlociu, precum şi a relaţiilor bilaterale. Cyrus Vance a declarat că convorbirile au fost „pozitive“, dar a refuzat să le dezvăluie conţinutul. El a spus, totodată, că guvernul israelian nu a adus „clarificări“ la sugestiile făcute de el în cadrul convorbirilor avute, tot la Washington, cu ministrul de externe al Israelului, Moshe Dayan. La rîndul său, primul ministru israelian a arătat că „o serie de probleme vor continua să reprezinte obiectul discuţiilor într-un viitor apropiat dintre S.U.A. şi Israel“. MADRID Adunarea solemnă de unificare a P. S.M. S. cu P. S. P. Mesajul de salut adresat socialiştilor spanioli de C.C. al P.C.R. primit cu îndelungi aplauze MADRID , în cadrul reuniunii care a avut loc la Palatul congreselor şi expoziţiilor din Madrid, cu prilejul adunării solemne de unificare a Partidului Socialist Muncitoresc Spaniol (P.S.M.S.) cu Partidul Socialist Popular din Spania (P.S.P.), s-a dat citire mesajelor de salut trimise, cu ocazia acestui important eveniment, de Willy Brandt, preşedintele Internaţionalei Socialiste, de unele partide socialiste, social-democrate şi democrat-revoluţionare din Europa, America Latină, Asia şi Africa. Cu îndelungi aplauze, asistenţa a primit mesajul de salut adresat socialiştilor spanioli de ComitetulCentral al Partidului Comunist Român. Totodată, in cadrul adunării a fost prezentată „Declaraţia de unitate socialistă“, document in care se menţionează, printre altele : „Unitatea clasei muncitoare, avînd drept sarcină istorică transformarea societăţii, este o problemă constantă, teoretică şi practică, a mişcării muncitoreşti. Clasa muncitoare are aceleaşi interese, întrucît toţi cei care muncesc simt nevoia de a elimina acele structuri care-i privează de produsul muncii lor“. „Unitatea socialistă — se arată în declaraţie — se bazează pe unitatea de doctrină, pe fidelitatea faţă de tradiţiile socialismului spaniol, îmbogăţite datorită experienţei de acţiune şi contribuţiei gînditorilor contemporani“. De asemenea, se menţionează că partidul socialist este „un partid deschis în care pot intra toţi acei care trăiesc din propria lor muncă şi nu exploatează forţă de muncă străină“. In încheierea lucrărilor au luat cuvintul Enrique Tierno Galvan (preşedintele P.S.P.), care va îndeplini funcţia de preşedinte de onoare al partidului unificat, ce va păstra denumirea de Partidul Socialist Muncitoresc Spaniol, şi Felipe Gonzalez (prim-secretar al P.S.M.S.), ales primsecretar al noului partid. agenţiile de presă transmit: Primire la Pekin. Hua Ku°fen, preşedintele Comitetului Central al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, a primit marţi pe Abdallah Farhat, ministrul tunisian al apărării, aflat in vizită în R.P. Chineză. Preşedintele Hua Kuo-fen a avut cu oaspetele tunisian o convorbire cordială, prietenească. O şedinţă a Consiliului de Miniştri al R. P. Bulgayii, consacrată examinării rezultatelor îndeplinirii sarcinilor planului de dezvoltare economico-socială a ţării pe primul trimestru al acestui an, a avut loc la Sofia, în comunicatul dat publicităţii cu acest prilej ,se relevă că în perioada examinată producţia netă a sporit cu 16,9 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, productivitatea socială a muncii cu 15,9 la sută, rentabilitatea producţiei cu 10,6 la sută, iar cheltuielile materiale in producţie s-au redus cu 1,2 la sută. Turneul vicepreşedintelui S.U.A. Vicepreşedintele Statelor Unite, Walter Mondale, a sosit marţi la Manila, în cadrul unui turneu oficial prin mai multe state din Asia şi Pacific, în Filipine, relatează agenţia France Presse, convorbirile pe care vicepreşedintele S.U.A. le va avea cu preşedintele Ferdinand Marcos, precum şi cu alte personalităţi politice filipineze se vor referi, cu precădere, la viitorul bazelor, americane amplasate în această ţară, precum şi la alte aspecte ale relaţiilor bilaterale. Celelalte etape ale turneului vicepreşedintelui american cuprind Tailanda, Indonezia, Australia şi Noua Zeelandă. O delegaţie de partid şi guvernamentală a R.D.P. a Yemenului,condusă de Ali Nasir Muhammad Hasani, membru al Biroului Politic al Organizaţiei Politice Unificate a Frontului Naţional, membru al Consiliului Prezidenţial şi prim-ministru al Guvernului R.D.P.R., a efectuat o vizită in R.P.D. Coreeană, unde a fost primită de Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al P.M. din Coreea, preşedintele R.P.D. Coreene, şi a avut convorbiri cu Li Giong Ok, premier al Consiliului Administrativ. Au fost discutate aspecte ale dezvoltării in continuare a relaţiilor de prietenie şi cooperare pe linie de partid şi de stat coreeano-yemenite, precum şi o serie de probleme inter-, naţionale care interesează cele două părţi. La sediul O.N.U. din New York au avut loc convorbiri între Sam Nujoma, preşedintele Organizaţiei Poporului din Africa de Sud- Vest (S.W.A.P.O.), şi reprezentanţii celor cinci state occidentale, membre ale Consiliului de Securitate, care au prezentat, recent, un proiect de soluţionare politică a situaţiei din Namibia — S.U.A., Canada, R.F.G., Anglia şi Franţa. După cum s-a anunţat, S.U.A.P.O. a acceptat, în principiu, acest plan, dar a solicitat o serie de modificări privind, îndeosebi, prezenţa trupelor sud-africane în teritoriul namibian in timpul desfăşurării viitoarelor alegeri programate să aibă loc în ţară, precum şi atribuţiile forţelor O.N.U. ce ar urma să fie trimise în Namibia. Mesaj. Joachim Yhombi-Opango, şeful statului congolez, preşedintele Comitetului Militar al Partidului Congolez al Muncii, a adresat un mesaj poporului congolez, în care face bilanţul activităţii de politică internă şi externă a partidului. în mesaj este evidenţiat rolul conducător al Partidului Congolez al Muncii în toate domeniile vieţii şi se relevă că întărirea rindurilor partidului, crearea de noi celule in întreprinderile industriale ilustrează înaintarea cu succes a revoluţiei congoleze. în momentul de faţă, a declarat el, soarta ţării este hotărîtă in mare măsură pe frontul construcţiei economice. Un partid politic antiapartheid »Organizatia Poporului din Azania“ (AZAPO) — a fost creat în R.S.A. Hotărîrea a fost luată în cadrul unei reuniuni la care au participat 80 de delegaţi din principalele regiuni ale Africii de Sud. Preşedintele AZAPO, Ishmael Mkhabela, a subliniat, cu acest prilej, că obiectivul organizaţiei este lupta împotriva discriminării rasiale, pentru o patrie liberă şi independentă. El a subliniat că noul partid se opune structurilor create de guvernul rasist al lui Vorster. Formarea Comitetului Constituţional Brémat cu elaborarea proiectului noii Constituţii a ţării, care va intra în vigoare după trecerea la un guverncivil, a fost anunţată de Consiliul Militar Suprem al Ghanei. în componenţa comitetului au intrat reprezentanţi ai forţelor armate, ai sindicatelor, ai intelectualităţii, ai diferitelor culte. Hotărîrea privind formarea comitetului a fost adoptată după referendumul naţional de la 30 martie a.c. In problema formei viitorului guvern civil din Ghana, în cadrul referendumului, populaţia s-a pronunţat pentru crearea unui „guvern al unităţii“, ce urmează să fie constituit la 1 iulie 1979 din reprezentanţi ai forţelor armate şi din civili. Reprezentant special în CiprU al secretarului general al O.N.U., Kurt Waldheim, a fost numit Reinaldo Galindo Pohl (Salvador). El îl înlocuieşte în această funcţie pe Javier Perez de Cuellar (Peru), în legătură cu aceasta, agenţia Associated Press menţionează că secretarul general al O.N.U. a avut, in ultimele zile, la sediul din New York al Naţiunilor Unite, o serie de contacte cu reprezentanţi ai Ciprului, Greciei si Turciei in vederea reluării convorbirilor intercomunitare şi soluţionării negociate a situaţiei din insulă, încetarea din viaţă a compozitorului Aram Ha-CeatUrian, Comitetul Central al P.C.U.S.. Prezidiul Sovietului Suprem şi Consiliul de Miniştri ale U.R.S.S. au anunţat încetarea din viaţă, la 1 mai, în vîrstă de 74 de ani, a compozitorului Aram Haceaturian, autor al unor balete şi piese muzicale de răsunet mondial. Japonia şi problemele dezarmării. Guvernul japonez va cere la viitoarea sesiune specială a Adunării Generale a O.N.U. consacrată dezarmării, programată să se deschidă la 23 mai la New York, o încetare completă a experienţelor nucleare, a anunţat Ministerul Afacerilor Externe la Tokio. Se precizează că Japonia va propune, de asemenea, interzicerea armelor chimice şi o reducere a cheltuielilor militare în lume. Miniştrii de externe ai ţărilor Pieţei comune s au întîlnit, marţi, la Bruxelles, pentru a examina implicaţiile economice ale preconizatei aderări la C.E.E. a Greciei, Spaniei şi Portugaliei. Agenda de lucru a reuniunii include, de asemenea, aspecte privind negocierile multilaterale de la Geneva, care se desfăşoară sub auspiciile Acordului General pentru Tarife şi Comerţ. Convorbiri iugoslavo-tailandeze. La Bansk°î au avut loc convorbiri intre ministrul tailandez de externe, Upadit Panehariyangkhun, şi Miloş Minici, vicepreşedinte al Consiliului Executiv Federal, secretar federal pentru afaceri externe al R.S.F. Iugoslavia, aflat în vizită in capitala Tailandei. S-a realizat un larg schimb de vederi cu privire la relaţiile bilaterale şi la o serie de probleme internaţionale de interes comun. Miloş Minici a sosit la Bangkok după o vizită efectuată în R.S. Vietnam. Se dezvoltă raporturile de prietenie şi colaborare multilaterală româno-turce încercînd sentimente de satisfacţie faţă de dinamismul şi amploarea crescîndă a ansamblului relaţiilor internaţionale ale României, opinia publică din ţara noastră acordă o înaltă apreciere intensificării continue a raporturilor rodnice de conlucrare româno-turce. Momente hotărîtoare în evoluţia fericită a acestor legături le constituie, cum este bine ştiut, întilnirile şi convorbirile din ultimii ani, de la Bucureşti şi Ankara, la nivelul cel mai înalt, documentele şi înţelegerile convenite cu aceste prilejuri deschizind, de fiecare dată, noi perspective conlucrării noastre reciproc avantajoase. Dintre acestea, cu deosebită putere se degajă Declaraţia solemnă comună semnată in capitala României care, consacrînd principiile de deplină egalitate si de respect reciproc ce stau la baza relaţiilor de bună vecinătate si colaborare româno-turce, inspiră noi si noi acţiuni menite să ridice nivelul şi să lărgească raporturile de prietenie si conlucrare dintre cele două ţări, pe plan politic, economic, tehnico- ştiinţific, cultural şi în alte domenii de interes comun. Acestui cadru fertil i se circumscrie şi vizita întreprinsă zilele acestea de primul ministru al guvernului român, Manea Mănescu, în Turcia. Schimbul prietenesc de mesaje dintre preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Fahri Korutllik, prilejuit de primirea de către şeful statului turc a primului ministru al guvernului român, a sintetizat expresiv înalta apreciere acordată de cele două ţări evoluţiei rodnice a relaţiilor de prietenie şi conlucrare dintre ele, dînd în acelaşi timp expresie voinţei reciproce de a dezvolta în continuare aceste raporturi, în interesul propăşirii economico-sociale a celor două popoare, al cauzei cooperării în Balcani, pe plan general european, ca şi in întreaga lume. Cu deosebită satisfacţie a luat cunoştinţă poporul român de înalta apreciere a şefului statului turc faţă de contribuţia personală a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la dezvoltarea multilaterală a raporturilor dintre cele două ţări, de sentimentele de înaltă stimă şi preţuire la adresa şefului statului, român — puternică personalitate a vieţii internaţionale contemporane , pentru dăruirea cu care slujeşte cauza păcii şi conlucrării internaţionale. Convorbirile dintre primul ministru al guvernului român şi premierul Bülent Ecevit au prilejuit evidenţierea faptului că raporturile româno-turce cunosc an de an o accentuată dezvoltare. Deosebit de expresiv este ilustrată această evoluţie de creştere a schimburilor economice, al căror volum a sporit de zece ori in ultimii şase ani. Paralel cu intensificarea schimburilor de produse se dezvoltă cooperarea în producţie — formă superioară de conlucrare care îngăduie îmbinarea armonioasă a posibilităţilor şi cerinţelor economiilor naţionale ale celor două ţări. In acest cadru un loc important îl ocupă • construirea rafinăriei „Anatolia Centrală“, obiectiv de certă însemnătate pentru economia turcă, ridicată în prezent în ţara vecină in cooperare cu România. Totodată, specialiştii români participă la efectuarea unor importante lucrări de foraj şi cercetări geologice, la punerea în valoare a unor zăcăminte miniere, ţara noastră realizind, totodată, o serie de instalaţii pentru industria chimică a Turciei. Evantaiul colaborării şi cooperării româno-turce cuprinde, de asemenea, industriile construcţiilor de maşini, energetică, alimentară, agricultura, precum şi domeniile ştiinţei şi tehnicii, schimburilor culturale şi artistice, învăţămintului si turismului. De altfel, in cadrul convorbirilor dintre cei doi prim-ministri au fost stabilite noi măsuri, privind extinderea cooperării şi colaborării reciproce pe cele mai diferite planuri. Corespunzător spiritului constructiv, prietenesc al relaţiilor pe plan bilateral, convorbirile au scos din nou în evidenţă faptul că în principalele probleme ale lumii de azi poziţiile ţărilor noastre sunt identice sau apropiate, ceea ce şi stă la temelia rodnicei conlucrări româno-turce în acest domeniu, inclusiv în cadrul organizaţiilor şi organismelor internaţionale. Cum este şi firesc, un loc important în cadrul schimburilor de păreri privind viaţa internaţională a fost consacrat problemelor făuririi unui sistem trainic de securitate şi cooperare în Europa. In acest context s-a subliniat din nou necesitatea unor eforturi susţinute din partea tuturor statelor europene în vederea traducerii întocmai in viaţă a măsurilor şi principiilor consacrate in Actul final de la Helsinki. Ca ţări balcanice, atît România, cit şi Turcia se pronunţă pentru dezvoltarea relaţiilor de bună vecinătate, de înţelegere şi stimă reciprocă între ţările din regiunea noastră geografică, pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a păcii şi colaborării, ceea ce ar constitui o contribuţie concretă, de majoră însemnătate, la aplicarea in practică a prevederilor Actului final, la crearea unei Europe in care toate ţările continentului să se poată dezvolta liber, potrivit aspiraţiilor propriilor popoare. Totodată, convorbirile de la Ankara au evidenţiat necesitatea continuării eforturilor în vederea soluţionării prin tratative a dosarului cipriot, in spiritul cerinţei de a se respecta independenţa şi suveranitatea acestui stat, statutul său de nealiniere, de a se asigura convieţuirea paşnică, prietenească şi colaborarea celor două comunităţi — greacă şi turcă — din insulă. Poziţii identice sau apropiate au fost reliefate şi in ce priveşte alte probleme majore ale vieţii internaţionale : necesitatea de a se depune în continuare neslăbite eforturi în vederea lichidării decalajelor economice şi făuririi unei noi ordini economice internaţionale ; imperativul unor măsuri hotărite de dezarmare generală şi totală, în primul rind nucleară şi, în acest cadru, însemnătatea deosebită a apropiatei sesiuni speciale a O.N.U. ; căile de soluţionare a situaţiei din Orientul Mijlociu pentru statornicirea unei păci trainice şi dezvoltarea colaborării în această zonă mult încercată ; reafirmarea necesităţii de a se înlătura definitiv orice formă de colonialism şi rasism in Africa, de a se acorda sprijin mişcărilor de eliberare naţională în lupta pe care o desfăşoară pentru obţinerea independenţei naţionale a popoarelor respective, pentru înfăptuirea aspiraţiilor acestora de dezvoltare liberă. Salutind cu satisfacţie rezultatele rodnice ale vizitei primului ministru al guvernului român în Turcia, opinia publică din ţara noastră îşi exprimă convingerea că bilanţul convorbirilor de la Ankara va da noi impulsuri evoluţiei favorabile a raporturilor reciproce, atît pe plan bilateral, cit şi internaţional, spre binele celor două popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Al. CÂMPEANU Formarea noului guvern afgan KABUL 2 (Agerpres). La Kabul a fost anunţată componenţa noului guvern. Actualul cabinet afgan cuprinde 20 de membri, fiind condus de Amur Mohammad Taraki, care este şi şef al statului. In cadrul guvernului, vicepreşedintele Babrak Karmai deţine funcţia de vicepremier, iar Hafiz Ullah Amin — de vicepremier şi ministru al afacerilor externe. Colonelul Abdul Qadir a fost numit ministru al apărării şi Nur Ahmad Nur — ministru de interne. Pe de altă parte, agenţiile internaţionale de presă relatează că situaţia din Afganistan, unde recent puterea a fost preluată de Consiliul Militar Revoluţionar, este în curs de normalizare, în capitală şi in alte oraşe ale ţării, instituţiile, întreprinderile şi institutele de învămmt şi-au reluat activitatea, iar traficul rutier a fost restabilit. Aeroportul din Kabul a fost redeschis traficului internaţional. Postul de radio Kabul a anunţat că denumirea Consiliu Militar Revoluţionar a fost schimbată în „Consiliu Democratic Republican“, care şi-a asumat „întreaga putere şi toate funcţiile democratice“. Relatînd că „masele populare salută cu căldură revoluţia victorioasă a forţelor armate“, agenţia afgană de presă „Bahtar“ precizează că întreaga ţară se află sub controlul noilor autorităţi centrale. BANGLADESH Crearea „Frontului Politic Naţional11 DACCA 2 (Agerpres). Reprezentanţii a şase partide politice din Bangladesh au hotărît să se regrupeze intr-un partid unic, „Frontul Politic Naţional“, prezidat de către generalul Ziaur Rahman, administratorul şef al legii marţiale, transmite agenţia France Presse citind un anunţ oficial dat publicităţii la Dacca. Generalul Ziaur Rahman a fost desemnat, de asemenea, candidat al noului partid la alegerile prezidenţiale, programate să se desfăşoare la 3 iunie. Cele şase partide politice care alcătuiesc „Frontul Politic Naţional“ sunt: „Noul Partid Jagodal“, „Partidul Naţional Awami“, „Liga Musulmană din Bangladesh“, „Partidul Unit al Poporului“, „Partidul Laburist“ şi Federaţia „Tapshili“. Participanţii la o recentă demonstraţie din capitala Mexicului au manifestat pentru unitatea de acţiune a forţelor de stingă în vederea aprofundării schimbărilor înnoitoare, a dezvoltării regimului democratic SCÎNTEIA — miercuri 3 mai 1978 DE PRETUTINDENI • DE 1 MAI - UN BUCHET DE LĂCRĂMIOARE. 1 Mai a fost marcat pe toate meridianele lumii prin mitinguri, demonstraţii şi serbări cimpeneşti, la care au participat milioane de oameni. în această zi, potrivit , unei vechi tradiţii, străzile Parisului, ale tuturor oraşelor din Franţa au fost inundate de flori, îndeosebi lăcrămioare. Bărbaţii au dăruit femeilor şi fetelor, cunoscute şi necunoscută, gingaşe buchete de mărgăritare, gest de omagiu şi preţuire adus femeii franceze de sărbătoarea muncii şi a primăverii. In fiecare an, membrii partidului comunist organizează mii de puncte de vinzare a lăcrămioarelor in faţa uzinelor şi fabricilor, la colţuri de străzi şi in pieţe. Anul acesta, acţiunea „mărgăritarelor“ s-a desfăşurat in perspectiva apropiatei sesiuni speciale a O.N.U., sub semnul luptei pentru dezarmare, pentru o lume fără arme şi războaie. Epuizarea rapidă a acestor „mărţişoare vegetale“ ale inițiului de Mai atestă sprijinul popular de care se bucură această acţiune in rîndul maselor. • DESCOPERIREA A DOI FIZICIENI AMERICANI. Marvin Leventhal şi Crawford McCallum, doi fizicieni americani, au anunţat des- I coperirea miei cantităţi „sur- I prinzător de mari“ de antimaterie in zona centrală a galaxiei I noastre, care, după opinia lor, „ar putea deschide calea spre degajarea unor concluzii importante asupra proceselor energetice ale Universului“. Descoperirea a fost făcută cu aju- I torul unui detector instalat pe un balon ridicat la o altitudine de 39 000 de metri. în raportul celor doi oameni de ştiinţă se apreciază că antimateria descoperită ar putea proveni din dispariţia corpurilor cereşti gene- t rată de explozia unor stele si I transformarea lor in supernove, I din ciocnirea dintre particule cosmice încărcate cu o cantitate mare de energie și materia interstelară rece sau din aşanumitele găuri negre. • „SERVICIUL DE CONTABILITATE COSMICA“ _ este supranumele I care s-ar potrivi foarte bine Uniunii Internaţionale de Telecomunicaţii (I.T.U.) cu sediul la Geneva. Din însărcinarea O.N.U., acest organism interna- I ţional se ocupă, între altele, şi cu evidenţa tuturor starturilor obiectelor cosmice, începind cu sateliţii, rachetele, balastul, elementele de legătură şi pină la obiectele pierdute pur şi simplu de cosmonauţi şi astronauţi în spaţiu (mănuşi, şurubelniţe, o cameră de luat vederi etc.) — toate sunt aici înregistrate. Bilanţul a două decenii de zboruri cosmice se traduce, conform datelor I.T.U., prin 10 617 obiecte, dintre care 6 060 s-au dezintegrat, au ars sau aterizat, restul de 4 557 gravitînd in continuare pe orbite spaţiale. 8 354 dintre ele constituie aşa-numite reziduuri cosmice, restul de 2 263 sateliţi, sonde, nave spaţiale şi orbitale. VULCAN PUS LA TREABĂ. Din anul 1973, specialiştii studiază vulcanul La Soufrière din insula caraibică St Lucia (a nu se confunda cu vulcanul cu acelaşi nume din insula Guadelupa, a cărui intensă activitate seismică din anul __ 1976 a alertat întreaga insulă şi a stîrnit interesul oamenilor de ştiinţă) — dar nu din unghi vulcanologic, ci... • energetic. Energia încătuşată de acest vulcan, „captată“ şi transformată in electricitate, ar rezolva in bună măsură problemele energetice ale insulei. Pină acum au fost efectuate şapte foraje pentru a se stabili cantitatea, presiunea şi temperatura vaporilor din interior, care ar urma să pună în mişcare turbinele viitoarei „vulcanocentrale“. • CURENTUL ELEC- | TRIC TRATEAZĂ SOLUL Cum pot fi recuperate pentru agricultură solurile sărate ? Metoda clasică era aceea de spălare a suprafeţei respective — operaţiune de lungă durată insă, şi care necesita o cantitate foarte mare de apă — or, se ştie, acest gen de sol se întilneşte mai ales în regiuni secetoase. Experimentele efectuate în cadrul catedrei de pedologie a Universităţii din Moscova au relevat că desalinizarea solului este accelerată sub acţiunea curentului electric. Noua metodă necesită doar jumătate din cantitatea de apă cerută de o „spălare“ obişnuită şi, de asemenea, timpul necesar operaţiunii se reduce de la 18—24 luni la doar două luni. , CUM POT FI DEMONSTRATE CALITĂȚILE MATRIMONIALE... Cînd un bărbat din Bremen (R.F.G.) se apucă să măture treptele primăriei, construită in anul 1405, el dă de ştire prin aceasta că este dornic de însurătoare şi că virsta sa este în jur de 30 de ani. Dacă însă „aceeaşi scenă se petrece la intrarea in catedrala din oraş, veche de peste nouă secole, înseamnă că pretendentul este ceva mai matur. Este un străvechi obicei, care face si astăzi prozeliţi. Cei ce recurg la el dovedesc prin aceasta nu numai ataşamentul faţă de tradiţie intr-o lume in continuă evoluţie, ci demonstrează, totodată, anumite laturi de caracter, după modul în care își îndeplinesc „treaba“ : răbdare, perseverentă, îndemânare... REDACŢIA Şl ADMINISTRAŢIA : Codul 341, Bucureşti Piaţa Scîreiî nr. 1. Tel. 11 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzor!! din Întreprinderi şi instituţii In străinătate, abonamentele se fac prin ILEXIM — departamentul export-import presă, P. O. BOX 136—137 telex : 11 226, București, str. 13 Decembrie nr. 3. Tiparul : Combinatul Poligrafic CASA SCINTE11 40 360