Scînteia, septembrie 1980 (Anul 49, nr. 11829-11853)

1980-09-02 / nr. 11829

SCINTEIA — mărfi 2 septembrie 1980 PAGINA 3 IZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN BAZINUL CARBONIFER AL OLTENIEI CUVlNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. I) Nu doresc, dragi tovarăşi mineri şi energeticieni, dragi tovarăşi gorjeni, să mă refer acum critic la ceea ce am făcut. Sunt, desigur, lucruri de criticat, dar sper că veţi înţelege aceasta — aşa cum vor înţelege şi comitetul judeţean, organizaţia de partid, toţi oamenii muncii — ca un credit că veţi şti să ţineţi seama de neajunsurile de pînă acum, să trageţi învăţăminte şi să lucraţi in aşa fel incit în viitor întreaga activitate să se ridice la un nivel superior. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Vom munci cu mult elan, dind cărbune peste plan !“). Este necesar să punem un mai mare accent pe folosirea la întreaga capacitate a mijloacelor din dotare. In anii viitori, Gorjul, ca şi alte unităţi miniere din ţară, va primi tot mai multe utilaje moderne, de înaltă tehnicitate. Trebuie să înţelegem că acestea costă foarte scump, că ele trebuie să lucreze cu întreaga capacitate, să fie bine întreţinute şi reparate la timp. Totodată, utilajele trebuie conduse de muncitori, tehnicieni şi ingineri cu cunoştinţe profesionale şi tehnice tot mai înalte. De aceea, una din problemele deosebite pentru Gorj, pentru comitetul judeţean de partid, pentru Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, pentru Centrala minieră din bazinul Gorj este luarea tuturor măsurilor pentru ridicarea nivelului pregătirii profesionale şi tehnice a întregului personal. Trebuie să facem un aşa fel incit ca aceste mijloace de înaltă tehnicitate să putem da patriei cărbune mai mult, mai ieftin şi de calitate tot mai bună ! Este, de asemenea, necesar să fie mai bine organizată munca la termocentralele din judeţ , care sunt, de altfel, în momentul de faţă, şi cele mai mari din ţară. Aceasta presupune şi mai bună organizare şi răspundere şi, poate, şi o anumită concentrare a unor cadre din alte judeţe pentru a asigura funcţionarea la parametrii proiectaţi a tuturor agregatelor, dind patriei energia necesară, pe cărbune, şi nu pe păcură, cum se mai intîmplă, din păcate, acum. Trebuie să facem totul, dragi tovarăşi, incit sarcinile încredinţate minerilor, energeticienilor, tuturor oamenilor muncii din Gorj, ca dealtfel din întreaga ţară, să fie realizate in cele mai bune condiţii. Poate vă reamintiţi cînd am adoptat Programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, adresîndu-mă întregului nostru popor, am declarat că pornim nu la o excursie, nu la plimbare, pornim la un drum foarte greu de muncă încordată ; făurirea unei societăţi noi, avansate cere eforturi şi munca unită a întregului nostru popor. Doresc să declar că, în cinci ani care au trecut de la adoptarea Programului, poporul nostru a demonstrat că urmează neabătut politica partidului şi e hotărît să înfăptuiască Programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare spre comunism. (Aplauze, urale îndelungate, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Mai avem încă un drum lung de străbătut. După cum vedeţi, trebuie să mutăm munţii din loc ca să scoatem cărbune, trebuie să coborîm tot mai adine sub pămînt pentru a scoate cărbune, trebuie să forăm tot mai adine pentru a găsi petrol, trebuie, în general, să intensificăm eforturile şi munca pentru a putea asigura creşterea avuţiei naţionale şi ridicarea bunăstării poporului. Societatea pe care noi o edificăm este societatea muncii libere a unui popor liber, stăpîn pe destinele sale, a unui popor deplin conştient că numai prin munca sa unită va asigura victoria comunismului in România, bunăstarea, fericirea sa, independenţa şi suveranitatea României socialiste ! (Aplauze şi urale îndelungate, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). De la 1 ianuarie vom trece la noul plan cincinal ; cunoaşteţi prevederile lui. Judeţului Gorj, ca şi pînă acum, îi revin sarcini mari in viitorul cincinal. După cum ştiţi, Congresul al XII-lea a propus ca obiectiv ridicarea la o nouă calitate a vieţii şi a întregii noastre activităţi, trecerea României la o nouă etapă de dezvoltare — aceea de ţară mediu dezvoltată, cu tot ceea ce presupune acest lucru. Aceasta impune eforturi susţinute, unite din partea întregului nostru popor. Trebuie să asigurăm dezbaterea largă cu oamenii muncii în toate întreprinderile, în toate unităţile, în toate oraşele şi comunele a programelor pentru viitorul cincinal. Trebuie să discutăm împreună cum să dezvoltăm industria, agricultura, celelalte sectoare, dar şi cum să înfrumuseţăm oraşele şi satele, cum să ridicăm nivelul de viaţă al întregului popor. Democraţia socialistă din patria noastră se bazează pe participarea directă a oamenilor muncii, a poporului la elaborarea programelor de dezvoltare, la înfăp- tuirea politicii partidului, la făurirea conştientă de către popor a viitorului său liber, comunist. (Aplauze, urale îndelungate. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). In următoarele luni se vor dezbate programele de dezvoltare teritorială şi a fiecărei localităţi, aşa cum în această lună încă se vor dezbate în întreprinderi programele pentru planul pe 1981. Este necesar să se discute cu întreaga răspundere, să se analizeze toate posibilităţile existente în fiecare oraş şi în fiecare comună, în fiecare judeţ, aşa cum am menţionat la consfătuirea din vară pentru agricultură. Să facem totul Incit fiecare comună să producă mai mult, să nu rămină un petic de pămînt nelucrat, să dezvoltăm creşterea animalelor. In toate judeţele avem condiţii minunate pentru a înfăptui obiectivele stabilite de Congresul al XII-lea în industrie, în agricultură, ca şi în celelalte sectoare de activitate. Să facem în aşa fel încât fiecare întreprindere, fiecare unitate economică să producă maximum ca mijloacele de care dispunem, pe baza creşterii mai rapide a productivităţii muncii, a mai bunei organizări a producţiei. Trebuie întărită exigenţa în activitatea economică, aplicind ferm noul mecanism economic — autoconducerea muncitorească, autogestiunea — care presupune ca fiecare colectiv de oameni ai muncii să se gospodărească cit mai bine, să folosească mijloacele încredinţate in administrarea sa cu maximum de randament, cu maximum de eficienţă. Cu cît vom face să crească rentabilitatea, eficienţa economică, cu atit vor creşte mai puternic venitul naţional, bogăţia generală a patriei, vom dispune de mijloace mai bune pentru dezvoltarea patriei, pentru ridicarea bunăstării poporului. (Urale şi aplauze puternice. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !“)• Cu toate greutăţile existente pe plan mondial datorită crizei economice, creşterii uriaşe a preţurilor la petrol şi la energie în general, dispunem de tot ce e necesar pentru ca, prin munca unită a întregului nostru popor, să înfăptuim viitorul cincinal. Sunt convins că şi gorjenii vor face totul pentru a aduce o contribuţie tot mai însemnată la dezvoltarea generală a patriei, la făurirea comunismului in patria noastră. (Urale şi aplauze puternice. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Dragi tovarăşi şi prieteni, Punem, fără îndoială, pe primul plan problemele dezvoltării socialiste şi comuniste a patriei noastre , dar, prin aceasta, noi ne aducem, totodată, contribuţia la cauza socialismului, a colaborării şi păcii in întreaga lume. Ştim bine că cu cit fiecare ţară socialistă obţine rezultate tot mai bune in dezvoltarea sa, învinge mai uşor greutăţile construcţiei noii societăţi, cu atit se întăresc forţa ţărilor socialiste, unitatea lor, creşte prestigiul socialismului pe plan internaţional. Vom face totul pentru a ne aduce contribuţia la prestigiul socialismului, la unitatea ţărilor socialismului, la politica de pace şi colaborare internaţională cu toate statele, fără deosebire de orinduire socială ! (Urale şi aplauze puternice. Se scandează „Ceauşescu— pace !“). Trăim o epocă de mari transformări revoluţionare pe scară mondială. In această epocă, popoarele fac totul pentru a scutura dominaţia imperialistă şi colonialistă, pentru a-şi cuceri independenţa şi a o consolida, pentru a-şi făuri o viaţa liberă şi a fi stăpine fiecare pe destinele lor. (Urale şi aplauze puternice). Este adevărat că această luptă nu este uşoară — ea cere jertfe, şi nu puţine — trebuie înfruntată încă politica cercurilor imperialiste şi colonialiste, politica de dominaţie şi dictat, de recurgere la forţă împotriva popoarelor care luptă pentru independenţă. Dar desfăşurarea vieţii internaţionale demonstrează că nu există în lume forţe care să împiedice un popor să-şi cucerească independenţa şi să trăiască liber, dacă e unit şi ferm hotărit să-şi ciştige independenţa ! (Urale şi aplauze indelungate ; se scandează „Ceauşescu-pace !“). In acest an, în viaţa internaţională au apărut probleme deosebit de complexe. S-a ajuns la o încordare deosebit de gravă a situaţiei internaţionale, a fost pusă în pericol politica de destindere şi de pace. România s-a pronunţat şi se pronunţă ferm împotriva politicii de încordare, de forţă. In acest spirit, ţara noastră militează pentru soluţionarea problemelor litigioase numai şi numai pe calea tratativelor politice, pornindu-se de la respectul independenţei fiecărui popor, de la neamestecul în treburile interne. Suntem convinşi că popoarele, forţele progresiste şi antiimperialiste dispun de capacitatea de a opri agravarea situaţiei internaţionale, de a asigura reluarea politicii de destindere, de pace şi de respect al independenţei naţionale, de a asigura condiţii ca toate naţiunile să-şi poată concentra forţele în vederea dezvoltării lor economice şi sociale. (Aplauze şi urale puternice). înfăptuirea programului partidului nostru, dezvoltarea economico-socială a României nu se pot asigura decit în condiţii de pace, de prietenie şi colaborare internaţională , aşa cum dezvoltarea fiecărui popor nu se poate realiza decit în condiţii de pace, de prietenie şi colaborare. De aceea, România acţionează neabătut pentru colaborarea largă cu toate popoarele lumii, pe principiile deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc, renunţării la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pornind de la necesitatea ca fiecare popor să-şi hotărasda dezvoltarea în mod liber, aşa cum doreşte. (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — pace !“). In mod deosebit ne preocupă situaţia din Europa, unde sunt concentrate principalele mijloace armate şi armamente, inclusiv atomice, principalele forţe militare şi unde există, realmente, focarul principal de unde poate izbucni un nou război mondial nimicitor. Aici se urmăreşte amplasarea de noi rachete nucleare cu raza medie de acţiune, care nu fac decât să sporească pericolul şi insecuritatea tuturor popoarelor, să crească primejdia unui nou război nimicitor. Iată de ce ne pronunţăm cu hotărire şi acţionăm cu toată forţa pentru înfăptuirea securităţii şi cooperării in Europa. Dorim ca reuniunea ce urmează să aibă loc la Madrid in toamna acestui an să dea un nou imbold politicii de destindere, eforturilor pentru înfăptuirea documentelor semnate la Helsinki. In primul rind dorim ca la reuniunea de la Madrid să se pună bazele organizării unei conferinţe pentru dezarmare in Europa. Sprijinim activ propunerile Uniunii Sovietice privind începerea tratativelor pentru oprirea amplasării de noi rachete nucleare in Europa. Este necesar ca toate statele și popoarele europene să spună un NU hotărit noilor rachete, noilor armamente care măresc gradul pericolului de distrugere. Să facem totul pentru a se începe tratativele, pentru a se opri amplasarea de noi armamente nucleare in Europa, pentru trecerea la dezarmare, la reducerea cheltuielilor militare, la încetarea producerii şi apoi la reducerea stocurilor de armamente nucleare existente. Aceasta este in interesul tuturor popoarelor europene, al întregii omeniri, care doreşte pacea şi independenţa ! (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — pace „Vom munci şi vom lupta, pacea o vom apăra !“). Dragi tovarăşi şi prieteni, Doresc ca de aici, de la Motru, să declar că şi un viitor România socialistă, partidul nostru comunist, guvernul vor face totul pentru a contribui la realizarea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră, a unei lumi a popoarelor egale intre ele, in care independenţa naţională să fie un bun recunoscut şi respectat pentru fiecare naţiune şi unde toate mijloacele materiale şi spirituale să fie îndreptate spre edificarea economico-socială, spre bunăstarea şi fericirea omenirii. Noi dorim să facem totul pentru bunăstarea şi fericirea poporului român ! (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu şi poporul !"). In încheiere, doresc să-mi exprim, încă o dată, convingerea că organizaţia de partid şi comuniştii din Gorj, toţi oamenii muncii, consiliile oamenilor muncii, consiliile populare vor acţiona in aşa fel incit să întărească unitatea tuturor colectivelor în vederea înfăptuirii neabătute a planului pe acest an şi a cincinalului, precum şi pentru pregătirea temeinică a noului cincinal. Să faceţi în aşa fel incit oamenii muncii din judeţul Gorj să ocupe un loc tot mai de frunte în întrecerea care se desfăşoară între toate judeţele şi unităţile patriei, pentru ca această întrecere să fie cîştigată de întregul nostru popor, făurindu-şi astfel o bază materială şi mai puternică pentru ridicarea bunăstării şi asigurarea fericirii sale. Judeţul care va lucra mai bine va primi, desigur, recompense şi tot ceea ce merită pentru aceasta. Aş dori ca şi gorjenii să se angajeze în viitor cu mai multă forţă şi curaj şi să cîştige această întrecere ! (Aplauze şi urale puternice. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Urez minerilor succese tot mai mari şi „Noroc bun !“. (Urale şi aplauze puternice). Urez energeticienilor şi tuturor oamenilor muncii succese tot mai mari în întreaga activitate. Tuturor vă doresc multă sănătate, multă fericire ! (Aplauze şi urale puternice, prelungite. Se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu şi minerii !“. Toţi cei prezenţi la marea adunare populară ovaţionează îndelung, intr-o atmosferă de mare entuziasm, pentru Partidul Comunist Român, pentru Comitetul său Central, pentru secretarul general al partidului şi preşedintele ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu). LUPOAIA ! Pe unul din locurile unde minerii Olteniei dau bătălia pentru mai mult cărbune TISMANA . Pe platforma de montaj sunt analizate noi soluţii pentru perfecţionarea maşinilor, pentru ca bazinul minier al Olteniei să-şi sporească contribuţia la asigurarea bazei energetice ROVINARI . Calde manifestări ale dragostei şi neţărmuritului respect pentru conducătorul partidului, vii mulţumiri pentru grija manifestată faţă de mineri, faţă de toţi oamenii muncii CRAIOVA . Ca pretutindeni, ovaţii şi aplauze întîmpină pe secretarul general al partidului, expresie a încrederii poporului în partid, in politica sa clarvăzătoare