Scînteia, mai 1982 (Anul 51, nr. 12345-12369)

1982-05-01 / nr. 12345

oi Viijfâftîg^ttjif' 'Jlfc.'4.-ii---"' »;" -•'if'*. &' ’■ ' } , SdNTEIA - slmbâtă 7 mp/ 7982 % $ MARCA ADUNARE POPULARĂ CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI CUVINTUL TOVARĂŞULUI GHEORGHE OPREA membru al Comitetului Politic Executiv al C. C. al P. C. R., prim viceprim-ministru al guvernului Mult stimate fi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Dragi tovarăşe şi tovarăşi, Ziua de 1 Mai este sărbătorită astăzi de întregul nostru popor în condiţiile deplinei egalităţi a tuturor celor care trăiesc şi muncesc în România socialistă, ale încrederii nestrămutate în viitorul luminos al patriei, ale hotărîrii neclintite de a înfăptui politica Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de Înaintare spre comunism. Clasa muncitoare din România, Întregul popor işi reafirmă şi cu acest prilej solidaritatea deplină cu muncitorii de pretutindeni, cu toate forţele progresiste şi democratice, in lupta pentru libertate socială şi naţională, pentru independenţă şi suveranitate, pentru colaborare şi pace între toate naţiunile lumii. Sărbătorind ziua de 1 Mai, cu sentimente de profundă bucurie şi satisfacţie, clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, işi manifestă încă o dată hotărirea fermă de a înfăptui cu abnegaţie Programul partidului, obiectivele măreţe stabilite de Congresul al XII-lea, unitatea trainică, de nezdruncinat, în jurul partidului, dragostea fierbinte şi preţuirea neclintită faţă de conducătorul partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. (Aplauze puternice, urale. Se scandează „Ceauşescu-P.C.R. !“). Marile înfăptuiri obţinute de oamenii muncii din patria noastră pentru edificarea noii societăţi — îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, care a marcat înflorirea multilaterală, fără precedent, a ţării — poartă amprenta puternică a personalităţii tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a , prodigioasei sale activităţi, puse în slujba edificării neabătute a socialismului şi comunismului în România. (Vii aplauze). Secretarul general al partidului nostru a adus contribuţii remarcabile la îmbogăţirea tezaurului socialismului ştiinţific cu noi teze şi idei profund originale, imprimînd un spirit revoluţionar activităţii economice şi sociale, militînd cu consecvenţă pentru adîncirea democraţiei socialiste, pentru promovarea fermă a principiilor şi normelor eticii şi echităţii socialiste. Identificarea deplină a vieţii şi activităţii tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu viaţa şi activitatea tumultuoasă a patriei, cu năzuinţele de progres şi de libertate ale întregului popor, de bunăstare şi fericire constituie izvorul nesecatului prestigiu de care se bucură, al încrederii depline cu care 11 înconjoară şi îl urmează toţi oamenii muncii, întreaga noastră naţiune pe drumul edificării noii societăţi, a socialismului şi comunismului. (Aplauze îndelungi, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Prin eforturile eroice ale poporului, in perioada construcţiei noastre socialiste, România s-a transformat dintr-o ţară agrară cu o industrie slab dezvoltată intr-o ţară industrial-agrară, cu o industrie puternică, modernă, cu o agricultură socialistă în plină dezvoltare. Despre toate acestea vorbesc faptele , marile platforme industriale, marile unităţi agricole. Despre aceste mari realizări vorbesc oraşele şi satele înfloritoare de astăzi, dezvoltarea puternică a invăţămintului, ştiinţei, culturii — factori de importanţă deosebită in construcţia socialistă, în ridicarea generală a patriei pe drumul bunăstării si civilizaţiei socialiste si comuniste. Concentrindu-şi eforturile pentru înfăptuirea Programului partidului, a hotărîrilor Congresului al XII-lea, poporul român a încheiat primul an al cincinalului cu rezultate importante in dezvoltarea economico-socială a ţării. Anul 1981 a constituit un adevărat examen pentru economia românească, pentru oamenii muncii, care s-au confruntat cu numeroase consecinţe ale crizei economice mondiale, cu condiţii climaterice nefavorabile in agricultură, făcind eforturi deosebite pentru asigurarea mersului neabătut înainte. Prin activitatea susţinută a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, s-au obţinut noi realizări în dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării, s-a accelerat procesul de adaptare a structurilor producţiei industriale la noile cerințe ale dezvoltării economice, s-au amplificat preocupările pentru introducerea de tehnologii care să contribuie la economisirea energiei, valorificarea superioară a materiilor prime, producerea de bunuri de calitate ridicată, reducerea importurilor. A continuat să se dezvolte potenţialul economiei naţionale prin intrarea în exploatare a unui număr însemnat de capacităţi productive. După cum se ştie, in anul 1981, valoarea producţiei nete a fost mai mare cu 4 la sută decit in anul precedent, iar exportul a sporit cu peste 11 la sută. Rezultate bune au fost obţinute şi in agricultură. Pe baza realizărilor înregistrate, venitul naţional a crescut cu 2,1 la sută, aceasta reflectîndu-se şi in creşterea veniturilor reale totale ale populaţiei cu 2,2 la sută. S-a trecut cu succes la Înfăptuirea sarcinilor pe anul 1982 — cel de-al doilea an al cincinalului. In primul trimestru, producţia industrială a sporit faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut ; a crescut volumul total al exportului, iar importurile au scăzut cu aproape 13 la sută, ceea ce a permis să se realizeze o balanţă comercială activă. Sunt rezultate care demonstrează încă o dată că economia românească este aşezată pe baze sănătoase, care se cer consolidate şi dezvoltate în continuare, in interesul creşterii nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Se exprimă, totodată, hotârirea cu care acţionează clasa muncitoare, toţi oamenii muncii pentru Înfăptuirea Programului partidului, a planului cincinal. Au fost luate în continuare măsuri pentru perfecţionarea organizării politice a societăţii, Îmbinarea şi integrarea tot mai puternică a conducerii politice de către partidul şi statul nostru cu autoconducerea muncitorească, pentru îmbunătăţirea formelor de participare directă a maselor, a tuturor oamenilor muncii — fără deosebire de naţionalitate — la dezbaterea şi adoptarea celor mai importante hotărîri care privesc viaţa economico-socială, pentru creşterea răspunderii colectivelor de muncă în îndeplinirea sarcinilor de plan. S-a acţionat in direcţia dezvoltării conştiinţei socialiste a maselor, pentru aplicarea principiilor şi normelor muncii şi vieţii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste, pentru formarea omului nou, constructor de nădejde al societăţii socialiste şi comuniste pe pământul României. Pentru toate rezultatele obţinute, cu prilejul acestei sărbători, pentru hărnicia şi priceperea de care dă dovadă, adresăm, în numele conducerii de partid şi de stat, personal al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele României, cele mai calde felicitări clasei noastre muncitoare — clasă conducătoare in societatea noastră socialistă — harnicei noastre ţărănimi, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, întregului popor, împreună cu urarea de noi şi noi succese în înfăptuirea măreţelor obiective stabilite de Congresul al XII-lea al partidului. (Aplauze prelungite, vii urate, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Stimaţi tovarăşi, In prezent, toţi oamenii muncii, Întregul nostru popor acţionează cu abnegaţie şi hotărire, cu înaltă exigenţă revoluţionară, la fiecare loc de muncă, în fiecare întreprindere, peste tot unde se creează bunuri materiale, pentru înfăptuirea în cele mai bune condiţii a planului pe acest an. Obiectivul principal al activităţii noastre in cel de-al doilea an al cincinalului este desfăşurarea largă a bătăliei pentru accentuarea factorilor intensivi şi calitativi ai dezvoltării economice. Realizarea acestui deziderat major al economiei cere ca in fiecare întreprindere să se instaureze în continuare un climat de ordine, disciplină şi răspundere muncitorească, ca fiecare om al muncii să dea dovadă de înaltă conştiinţă profesională, dăruire şi competenţă, să-şi facă exemplar datoria pentru a se asigura realizarea ritmică, integrală şi la toate sortimentele a planului producţiei fizice, in condiţii de maximă eficienţă. Totodată, în ansamblul preocupărilor pentru îndeplinirea planului pe acest an trebuie să se acorde prioritate realizării integrale, la termenele prevăzute in contracte si în condiţiile unei calităţi superioare, a producţiei pentru export. In actualul cincinal, exportul este problema fundamentală a dezvoltării generale a ţării şi, de aceea, îndeplinirea planului in acest domeniu trebuie să constituie un obiectiv de prim ordin pentru toate colectivele muncitoreşti. Având în vedere cerinţele superioare ale noului mecanism economico-financiar, colectivele de oameni ai muncii sunt chemate să acţioneze cu toată fermitatea pentru reducerea consumurilor de materii prime, ma- ■ teriale, energie şi combustibil, pentru buna gospodărire a resurselor materiale de care dispune societatea, pentru valorificarea deplină a rezer- ‘ velor din solul şi subsolul ţării, pentru creșterea bazei proprii de ma- 5 terii prime si a resurselor ener- * getice. Aceasta face necesar ca fiecare colectiv să-şi gospodărească in aşa fel unităţile, mijloacele materiale şi financiare încredinţate de societate, incit să realizeze producţia fizică la un înalt nivel tehnic, calitativ şi competitiv, să asigure o productivitate substanţial sporită şi beneficii cit mai mari, intărindu-şi contribuţia la dezvoltarea generală a patriei, la ridicarea nivelului de trai al poporului. Oamenii muncii din agricultură — aşa cum sublinia secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la recenta plenară a Comitetului Central — sunt chemaţi să folosească din plin baza tehnico-materială de care dispun unităţile noastre atît în sectoarele vegetale, cit şi in cele de creştere a animalelor, experienţa acumulată în organizarea producţiei şi a muncii pentru înfăptuirea exemplară a obiectivelor noii revoluţii agrare, astfel incit această importantă ramură a economiei naţionale să-şi aducă o contribuţie tot mai însemnată la dezvoltarea patriei, la ridicarea nivelului de trai al poporului. In prezent sunt necesare măsuri pentru încheierea grabnică a lucrărilor din campania de primăvară, pentru recuperarea restanţelor la insăminţări datorata timpului nefavorabil şi trecerea la organizarea lucrărilor de întreţinere a culturilor, in vederea creşterii producţiilor agricole, îndeplinirii programului de autoaprovizionare a populaţiei în profil teritorial, aprovizionării populaţiei cu o gamă tot mai bogată de produse agroalimentare. In înfăptuirea obiectivelor propuse în industrie, construcţii, transporturi, în celelalte domenii, contribuţii importante sunt aşteptate din partea intelectualităţii noastre, a celorlalte categorii de oameni ai muncii, care trebuie să depună toate eforturile pentru a asigura îndeplinirea în cele mai bune condiţii a rolului şi sarcinilor ce le revin în întreaga noastrăviaţă economico-socială. Cu prilejul sărbătoririi Zilei muncii, ne exprimăm convingerea că întregul nostru popor, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, vor munci cu toată hotărirea, vor acţiona cu întreaga energie şi putere creatoare, într-un mait spirit de disciplină, de dăruire şi devotament muncitoresc, pentru îndeplinirea în fiecare domeniu, în fiecare unitate a măreţelor sarcini stabilite de partidul nostru, a orientărilor şi indicaţiilor preţioase ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru binele şi prosperitatea scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. (Vii aplauze, urale îndelungate, se scandează „Ceauşescu-P.C.R. Stimaţi tovarăşi, Transpunînd în viaţă Programul partidului, hotărîrile Congresului al XII-lea şi ale Plenarei Comitetului Central din martie 1982, îndeplinind sarcinile de dezvoltare socialistă a ţării. România îşi aduce o contribuţie de seamă la cauza generală a socialismului, la creşterea rolului şi influenţei acestuia în lume. Politica internaţională activă, paşnică şi constructivă a României corespunde întru totul intereselor fundamentale ale clasei muncitoare, ale poporului român, obiectivelor construcţiei socialiste în ţara noastră, cauzei generale a păcii şi colaborării în întreaga lume. La baza politicii sale externe, România situează consecvent principiile deplinei egalităţi in drepturi, respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne, avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, pentru ca fiecare popor să se dezvolte liber, potrivit năzuinţelor sale de progres. (îndelungi aplauze, urale puternice, se scandează „Ceauşescu — pace !“). Cu îndreptăţită mîndrie şi recunoştinţă se cuvine să subliniem, şi cu prilejul acestei măreţe sărbători, rolul hotărâtor al tovarăşului ‘Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii, in elaborarea şi înfăptuirea politicii externe a României socialiste, care se bucură de respectul, stima şi preţuirea tuturor popoarelor. (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu — România, stima noastră şi mîndria !“). In împrejurările deosebit de complicate ale vieţii internaţionale, cind încordarea pe plan mondial a atins limite critice, ies cu şi mai multă pregnantă in relief justeţea şi clarviziunea analizei ştiinţifice a fenomenelor contemporane, spiritul novator al gîndirii revoluţionare a conducătorului partidului şi statului nostru, realismul propunerilor, demersurilor şi apelurilor sale la intensificarea eforturilor pentru oprirea agravării şi reducerea încordării internaţionale, pentru reluarea politicii de destindere, pace şi colaborare. Pornind de la comunitatea de orânduire socială, de ţeluri şi interese, România aşază la loc central întărirea raporturilor de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste. Ţara noastră desfăşoară eforturi susţinute pentru dezvoltarea cooperării şi specializării in cadrul C.A.E.R., pentru ca această organizaţie să devină un adevărat model de conlucrare echitabilă şi rodnică între state socialiste, libere şi suverane, de natură să impulsioneze construcţia socialistă în toate ţările membre. In acelaşi timp, România dezvoltă relaţii de colaborare şi solidaritate cu ţările In curs de dezvoltare, întreţine raporturi politice si economice cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, indiferent de sistemul lor social-economic. In vederea creării unui climat de destindere, înţelegere şi colaborare, a participării reciproc avantajoase la diviziunea internaţională a muncii, la circuitul mondial de valori spirituale şi materiale. Ca ţară europeană, care a cunoscut din plin ororile războiului, România acordă cea mai mare însemnătate situaţiei de pe continent, edificării şi Întăririi securităţii şi cooperării In Europa, militind pentru obţinerea unor rezultate dt mai buna In cadrul reuniunii de la Madrid, convocarea unei conferinţe pentru încredere şi dezarmare pe continentul nostru care să asigure continuitatea reuniunilor Începute la Helsinki, progrese pe calea statornicirii unor relaţii de largă colaborare, pentru crearea unei Europe unite, ferită de spectrul războiului. Pe aceeaşi linie se înscrie preocuparea României pentru dezvoltarea colaborării — bi şi multilaterale — între ţările balcanice, pentru transformarea Balcanilor intr-o zonă a colaborării şi păcii, liberă de arme nucleare. Ne exprimăm convingerea că prin acţiunea unită, intr-o deplină solidaritate a clasei muncitoare de pretutindeni, a tuturor forţelor democratice, iubitoare de pace se poate bara calea războiului, se poate impune guvernelor şi parlamentelor să treacă la acţiuni concrete pentru a se pune stavilă cursei înarmărilor şi îndeosebi înarmării nucleare, care reprezintă o gravă ameninţare la adresa păcii, securităţii, a civilizaţiei umane, o povară insuportabilă pe umerii popoarelor. Exprimind via gratitudine şi înalta preţuire tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru iniţiativele sale de pace, pentru apelul înnoit ca poporul nostru să-şi manifeste, in continuare, voinţa de pace şi dezarmare, adresăm, in această zi de sărbătoare a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, o chemare fierbinte clasei muncitoare, forţelor democratice, progresiste şi antiimperialiste din Europa şi de pretutindeni de a-şi intensifica acţiunile pentru oprirea cursului primejdios al încordării, a politicii de înarmare şi confruntare, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere, pentru triumful păcii pe întregul glob. (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu — pace !“). In lupta pentru edificarea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră, a păcii, independenţei şi progresului economico-social ale tuturor naţiunilor, partidul nostru îşi întăreşte continuu solidaritatea cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu partidele socialiste, social-democrate, cu mişcările de eliberare naţională, cu partide de guvernămint, cu forţele democratice de pretutindeni, întărirea unităţii şi solidarităţii clasei muncitoare din toate ţările, unitatea forţelor progresiste şi antiimperialiste, a tuturor forţelor care se pronunţă pentru pace reprezintă astăzi o cerinţă de importanţă primordială a vieţii internaţionale. Le adresăm şi cu ocazia sărbătorii muncii un călduros mesaj de prietenie şi solidaritate, precum şi o vibrantă chemare la luptă unită pentru triumful idealurilor nobile ale păcii, libertăţii, democraţiei, independenţei şi progresului ! Cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, asigurăm încă o dată clasa muncitoare, pe toţi oamenii muncii de pretutindeni, popoarele Întregii lumi că România socialistă, partidul nostru comunist şi poporul român vor milita neabătut pentru a contribui şi pe viitor, cu aceeaşi consecvenţă şi fermitate, la întărire marelui front mondial al păcii şi progresului. (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu — pace !“). Stimaţi tovarăşi, Sărbătorind ziua de X Mai, Ziua muncii, ca cetăţeni ai unei patrii libere, ce-şi construiesc o viaţă nouă, etrins uniţi în jurul Partidului Comunist Român, al conducătorului nostru iubit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ne angajăm solemn să muncim cu însufleţire, cu dăruire patriotică şi revoluţionară pentru înfăptuirea neabătută a Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de Înaintare a ţării spre comunism, a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru a asigura ridicarea necontenită a României socialiste pe noi culmi de progres şi civilizaţie. (Puternice aplauze, urale, se scandează „Ceauşescu-P.C.R. !“). Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu! (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu-P.C.R. !“). Trăiască unitatea întregului nostru popor în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste ! (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Trăiască solidaritatea şi colaborarea între partidele comuniste şi muncitoreşti dintre toate ţările socialiste, între toate forţele revoluţionare, progresiste, democratice şi antiimperialiste ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască lupta unită a popoarelor pentru pace şi colaborare, pentru o lume mai dreaptă şi mai bună ! (Aplauze puternice, urale, se scandează îndelung „Ceauşescu — pace!“). In prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu, a celorlalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat, după încheierea adunării consacrate sărbătoririi zilei de 1 Mai, a avut loc un spectacol festiv, organizat de Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste, Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România, Comitetul Central al U.T.C. şi Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor, Împreună cu Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R. Pe marea scenă a Palatului sporturilor şi culturii şi-au dat intîlnire pentru a aduce un fierbinte omagiu zilei de 1 Mai, marii sărbători a muncii şi a celor ce muncesc, artişti de frunte ai teatrelor bucureştene, cunoscute formaţii muzicale profesioniste şi de amatori, ansambluri folclorice, un mare număr de interpreţi din întreprinderi şi instituţii, din institute de invăţămint superior şi din şcoli. Cuprinzătoare sinteză artistică, spectacolul festiv a reprezentat, în acelaşi timp, un imn închinat Partidului Comunist Român, un cald şi vibrant elogiu adus tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului român, conducătorul preţuit şi respectat al partidului şi statului, de numele căruia se leagă marile realizări ale României socialiste. Cîntecelor străbătute de un puternic fior patriotic li se alătură versuri dedicate marii sărbători : „E ziua muncii şi a celor care / Făcură ţara-ntreagă giuvaer ! Care-au luptat in frunte cu Partidul / Liberi s-avem o patrie sub cer“......Acum, cinci porţi de aur in faţă se deschid ! Şi-n armonie ţara răspunde vast chemării / Să fim o odă vie, un imn pentru Partid / şi pentru Ceauşescu, viteaz ciimaci al ţării“. O suită de momente artistice emoţionante se succed într-o evocare a acelei perioade cind muncitorimea română a fost printre primele detaşamente proletare din lume care au sărbătorit ziua de 1 Mai. Pe fundalul scenei, transformat intr-un imens ecran, se perindă imagini elocvente ale luptelor de clasă purtate de muncitorii din România, mereu în fruntea celor mai progresiste forţe ale ţării, în lupta pentru dreptate socială şi independenţă, împotriva fascismului şi imperialismului. Este evocată marea demonstraţie antifascistă şi antirăzboinică din Bucureşti, desfăşurată la 1 Mai 1939 în organizarea şi sub conducerea unor încercaţi militanţi comunişti, între care s-a aflat, ilustrîndu-şi încă o dată spiritul revoluţionar, marile calităţi organizatorice, curajul şi eroismul comunist, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Elogiul muncii pline de entuziasm şi dăruire, pusă în slujba progresului şi prosperităţii României socialiste, se face auzit in întreaga secvenţă intitulată sugestiv „Partid şi ţară — o singură voinţă“ : „E sărbătoarea muncii-n ţara muncii / In clocotul uzinelor, pe şantiere / Un imn al braţelor care înalţă / Duratei temelie şi putere“. Urmează un moment ale cărui profunde semnificaţii izvorăsc din dorinţa de pace, prietenie şi colaborare a clasei noastre muncitoare, a întregului popor, exprimată cu claritate şi consecvenţă de cel mai autorizat reprezentant al naţiunii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu : „E glasul României, glas de pace / Din năzuinţi de veacuri triumfind / Chemarea-i a partidului, prin timp / Vestind tot mai înalt cuvintul nostru , încununat de-al demnităţii nimic“. Muzica şi dansul însoţesc şi întregesc prin mijloace specifice versuri de mare putere expresivă : „Ne înfrăţim cu naţiile toate I In lupta pentru pace şi dreptate I Pentru independenţă şi securitate / Chemînd la lupta pentru dezarmare / Fiece ţară, de la mic la mare I Popoarele să vie-ntr-o unire I Să dăm planetei altă înflorire / şi să triumfe-al păcii cald cuvînt I Şi să stirpim războiul pe pămînt I“. întreaga scenă este inundată apoi de voioşia şi dinamismul pionierilor şi şoimilor patriei, ce compun un semnificativ tablou al copilăriei lipsite de griji. Este simbolul dragostei şi recunoştinţei tineretului României socialiste faţă de partid şi secretarul său general, pentru minunatele condiţii de viaţă şi de învăţătură, de pregătire prin muncă şi pentru muncă, premisă certă a formării generaţiilor viitoare, care vor asigura înfăptuirea amplului program de dezvoltare multilaterală a ţării. Spectacolul festiv continuă cu o suită de cîntece şi jocuri populare româneşti şi ale naţionalităţilor conlocuitoare, care aduc in scenă frumuseţea portului popular din cele mai reprezentative vetre folclorice ale ţării. Ritmurile specifice ale căluşului, ale jocurilor moldoveneşti sau oşeneşti, ale ceardaşului şi dansurilor germane se împletesc într-o armonioasă imagine, ce sugerează viaţa şi munca înfrăţită a tuturor locuitorilor ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — acţiunea lor unită, pusă în slujba Înfloririi necontenite a patriei. Finalul spectacolului, caracterizat printr-o atmosferă de deosebită vibraţie, de fierbinte patriotism, reuneşte toate formaţiile artistice participante, într-un cuprinzător tablou, intitulat semnificativ „Pentru partid, pentru popor, pentru iubitul conducător“. Se recită versuri, al căror conţinut ilustrează cu limpezime sentimentele tuturor cetăţenilor României socialiste : „Trăim aceste fericite zile -nscrise-n viaţa-ntregului popor / Precum istoria inscrie-n file / Cu litere de aur mersul lor, / Sunt zile ce in inimă aşteaptă / Şi care mărturii prin timp rămin / Căci ne conduce-o forţă înţeleaptă / Partidul nostru Comunist Român“. In această atmosferă de puternică Însufleţire, interpreţii, împreună cu participanţii, scandează cu înflăcărare numele partidului şi al secretarului său general, exprimîndu-şi profunda stimă şi recunoştinţă faţă de conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, hotărirea de a munci , cu toată dăruirea pentru progresul continuu al României socialiste. Grupuri de pionieri au urcat la prezidiu pentru a înmina tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu buchete de flori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu îi îmbrăţişează pe copii cu căldură, cu dragoste părintească. In încheierea spectacolului, întreaga asistentă intonează „Internaţionala“. Din partea conducerii de partid şi de stat, artiştilor, tuturor celor ce au contribuit la realizarea spectacolului festiv dedicat zilei de 1 Mai le-a fost oferit un frumos coş cu flori. (Agerpres) SPECTACOLUL FESTIV DEDICAT ZILEI DE 1 MAI - vibrant omagiu adus marii sărbători a celor ce muncesc P 41 ■M I TRĂIASCĂ PARTIDUL COMUNIST ROMÂN ÎN FRUNTE CU SECRETARUL SĂU GENERAL ! TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU ! PAGINA 3