Scînteia, iulie 1982 (Anul 51, nr. 12396-12422)

1982-07-01 / nr. 12396

SCINTEIA - joi 1 iulie 1982 PAGINA 3 TOVARĂŞULUI NICOLAE i-a fost conferită distincţia „Om al anului 1981" CUVtNTUL PREŞEDINTELUI NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. I) poarele au şi vor avea un rol tot mai important in a determina trecerea la realizarea unei dezarmări reale, la asigurarea păcii. Cred, de asemenea, că este o urmare firească a luptei popoarelor începerea tratativelor privind armele nucleare cu rază medie de acţiune în Europa, precum şi a tratativelor recente dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite cu privire la armamentul strategic. Aş menţiona, de asemenea, hotărârea adoptată de guvernul irakian de a înceta acţiunile militare şi de a-şi retrage toate trupele de pe teritoriul iranian. Apreciem aceasta ca o hotărîre importantă in direcţia încheierii conflictului militar şi a trecerii la soluţionarea problemelor pe calea tratativelor. Primesc aceste distincţii cînd, din păcate, în Orientul Mijlociu situaţia este deosebit de complicată. Armatele israeliene continuă acţiunile militare în Liban împotriva poporului libanez şi a poporului palestinian ; ele se află la porţile Beirutului şi există pericolul declanşării unui atac, cu consecinţe incalculabile. Iată de ce aş dori să exprim, şi cu acest prilej, dezaprobarea şi condamnarea din partea României a acestor acţiuni militare, să mă pronunţ incă o dată, cu toată hotărirea, pentru încetarea acestor acţiuni militare, pentru oprirea oricăror acţiuni militare împotriva Beirutului şi retragerea trupelor israeliene din Liban. Este necesar să se asigure totala independenţă şi integritate teritorială a Libanului, să se dea posibilitate poporului libanez de a-şi concentra forţele în direcţia dezvoltării sale economico-sociale, de a trăi in libertate şi pace. Este, de asemenea, necesar să se înţeleagă că problemele din Orientul Mijlociu nu pot fi soluţionate prin acţiuni militare. Israelul poate să mai înregistreze o victorie militară , dar aceasta va ridica noi obstacole împotriva păcii. Asigurarea păcii în Orientul Mijlociu nu se poate realiza decât prin soluţionarea problemei poporului palestinian, prin constituirea unui stat palestinian independent. Trebuie să se asigure existenţa liberă şi independentă a poporului palestinian , aşa cum este necesar să se asigure şi integritatea şi independenţa Israelului ! Numai în aceste condiţii se poate realiza o pace trainică, justă, se pot crea condiţii pentru colaborare între statele din Orientul Mijlociu — ceea ce va servi intereselor fiecărui popor, cauzei păcii generale. Sunt şi alte conflicte în lume. Noi considerăm că trebuie să se facă totul pentru oprirea conflictelor militare şi soluţionarea problemelor pe calea tratativelor. Trebuie să intensificăm lupta pentru pace şi pentru dezarmare, în primul rind pentru dezarmarea nucleară. Este necesar ca marile puteri, care deţin principalele armamente nucleare, să treacă la oprirea producerii şi la reducerea armamentelor existente, la realizarea unui acord corespunzător privind eliminarea, pînă la urmă, a armelor nucleare din viaţa omenirii. Desigur, dezarmarea generală, şi în primul rind dezarmarea nucleară, dar şi dezarmarea în domeniul armamentului clasic, trebuie realizate ţinîndu-se seama de necesitatea înfăptuirii unui echilibru, de a nu pune în primejdie securitatea nimănui, dar de a se acţiona continuu pentru un nivel cit mai redus al armamentelor sub un control internaţional corespunzător, cu participarea largă a tuturor statelor, a opiniei publice, vital interesate în realizarea dezarmării şi păcii. Aş dori, încă o dată, să vă exprim mulţumirile mele, dumneavoastră şi Adunării pentru Integrare Naţională din India, pentru această înaltă distincţie şi să vă asigur că poporul român, eu personal vom face totul şi în viitor pentru a ne aduce contribuţia la cauza destinderii şi păcii — inclusiv la realizarea unei noi ordini economice internaţionale — că vom acţiona pentru întărirea continuă a relaţiilor dintre România şi India. Popoarele şi guvernele ţărilor noastre pot să-şi aducă în continuare o contribuţie importantă la cauza păcii şi colaborării internaţionale — şi sunt convins că vor face aceasta ! Să se dezvolte prietenia dintre popoarele noastre ! Vă rog să transmiteţi Adunării pentru Integrare Naţională, odată cu mulţumirile mele, cele mai bune urări de succes în întreaga sa activitate, iar poporului indian, urări de bunăstare şi pace. Să triumfe pacea în întreaga lume ! (Aplauze). Siei şi Indiei, au contribuit substanţial, în mod efectiv, şi aceasta trebuie să rămână scris cu litere de aur. Este plăcut pentru mine să menţionez şi faptul că Adunarea pentru Integrare Naţională din India, al cărei preşedinte fondator este prof. Raj Baldev, a adus şi aduce o contribuţie remarcabilă la cultivarea unei atmosfere favorabile păcii, cooperării şi prieteniei internaţionale. Stimate domnule preşedinte, înalta distincţie de „Om al anului 1981“ — pe care delegaţia noastră are marea onoare şi bucurie de a v-o remite astăzi pe pământul României, adevărată ţară a păcii — reprezintă nu Excelenţa Voastră, preşedinte Nicolae Ceauşescu, Distinse personam»*« Este privilegiul nostru, ca reprezentanţi ai N.I.A., de a veni în România pentru a înmîna Excelenţei Voastre cea mai înaltă distincţie pentru pacea N.I.A. şi titlul de „Om al anului 1981“ pentru serviciile excepţionale aduse omenirii şi securităţii internaţionale, pe care juriul nostru, format din membri ai parlamentului din cele două camere şi alţi oameni eminenţi, le-a aprobat şi adjudecat în unanimitate pentru Excelenţa Voastră, preşedintele Republicii Socialiste România, care meritaţi în cel mai înalt grad acest profund omagiu. Fiind unul din membrii Juriului N.I.A., sunt bucuros să remarc faptul deosebit că este al doilea an consecutiv cînd organizaţia noastră a avut cinstea de a vă acorda cele mai înalte distincţii, ceea ce pune în lumină cu şi mai multă putere contribuţia de excepţie a Excelenţei Voastre la realizarea celor mai nobile idealuri ale omenirii — pacea şi fericirea popoarelor. Eforturile excepţionale ale Excelenţei Voastre nu numai că au pavat drumul pentru crearea în viitor a unei Europe libere de arme nucleare, dar, de asemenea, a unei lumi fără arme şi fără războaie, legată in mod vital de pace, lume care consideră persoana Excelenţei Voastre ca fiind pilonul, pilotul şi ghidul păcii. Marea demonstraţie de la Bucureşti, din decembrie 1981, ca şi cele Excelenţa Voastră, domnule Nicolae Ceauşescu. Distinse oficialităţi, încerc un simţămînt de adîncă bucurie venind in România, pentru a numai o apreciere a organizaţiei noastre, a Juriului N.I.A. ; aceasta este, totodată, expresia unei aprecieri şi aprobări universale, a opiniei publice, a popoarelor, care văd în dumneavoastră un strălucit şi neobosit campion al luptei unite pentru dezarmare şi pace. Sunt convins că decernarea acestei înalte distincţii reprezintă o nouă contribuţie la dezvoltarea bunelor relaţii dintre România şi India, la întărirea păcii, înţelegerii şi colaborării in întreaga lume. Trăiască prietenia indo-română ! Trăiască popoarele lumii în pace şi prosperitate ! (Aplauze).lalte mari manifestări româneşti pentru dezarmare, securitate şi pe accesa construcţiei paşnice, progresului şi bunăstării sale — au creat, în mod real, în întreaga lume, un puternic impuls pentru pace şi menţinerea păcii. Aceste impresionante acţiuni, ca şi iniţiativele şi propunerile prezentate de România la actuala sesiune specială pentru dezarmare a O.N.U., poziţia României cu privire la problemele dezarmării şi păcii au avut şi au un larg răsunet in conştiinţa şi în inimile tuturor oamenilor de pe planeta noastră. Activitatea dumneavoastră neobosită, pilduitoare, nu numai că întăreşte speranţa popoarelor intr-o lume a păcii, dar şi mobilizează toate forţele progresiste să se unească pentru a impune statelor, conducătorilor politici dezideratul suprem al zilelor noastre : Pacea. Sunt sigur că Excelenţa Voastră, domnule preşedinte al Republicii Socialiste România, va continua şi în viitor să fie promotorul acestei nobile curse pentru pacea lumii, astfel ca, prin eforturile comune ale României, ale Indiei, ale tuturor ţărilor iubitoare de pace omenirea să fie ferită de pericolul războiului nuclear, devenit atît de ameninţător, de pericolul oricăror războaie, iar pe planeta Pămînt să triumfe spiritul înţelegerii, al păcii şi colaborării. Trăiască prietenia dintre poporul român şi poporul indian, dintre România şi India ! (Aplauze), doua oară, spre a da expresie — în numele poporului iubitor de pace al Indiei, al Adunării pentru Integrare Naţională (N.I.A.) a înaltului respect şi deosebitei aprecieri faţă de Excelenţa Voastră, domnule preşedinte Nicolae Ceauşescu, spre a reafirma dorinţa noastră de a extinde şi a întări şi pe viitor prietenia şi cooperarea româno-indiană, în interesul celor două popoare şi al cauzei comune : făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte, a cărei existenţă este condiţionată direct de menţinerea păcii. Suntem purtătorii celui mai înalt omagiu pentru strălucitele contribuţii ale Excelenţei Voastre la cauza păcii mondiale, pentru remarcabilele dumneavoastră iniţiative privind pacea şi securitatea internaţională. In numele N.I.A. — organizaţie internaţională pentru pacea mondială — care cuprinde membri ai parlamentului indian şi alţi oameni eminenţi, am venit pentru a remite Excelenţei Voastre distincţia „Om al anului 1981“, împreună cu „Placheta de argint“ şi o statuetă simbolică, cea mai înaltă fâfSfec^Ko^Akâ ^cunoaştere a impresionantelor acţiuni iniţiate de Excelenţa Voastră, de România iubitoare de pace, între care se disting grandioasa demonstraţie populară care a avut loc în Bucureşti la 5 decembrie 1981, istorica cuvîntare rostită de dumneavoastră cu acea ocazie, scrisorile adresate preşedintelui Leonid Brejnev şi preşedintelui Ronald Reagan, precum şi mesajele adresate guvernelor şi parlamentelor, urmate, in acest an, într-o impresionantă continuitate, de Apelul purtind 18 milioane de semnături ale poporului român către popoarele lumii, precum şi de recentele iniţiative şi propuneri prezentate de România la sesiunea specială a O.N.U. consacrată dezarmării. După cum se distinge, prin marea semnificaţie şi valoarea concretă, acţiunea „Oamenii de ştiinţă şi pacea“, ce se desfăşoară sub preşedinţia prestigioasă a doamnei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, strălucită militantă pentru promovarea ştiinţei în slujba omului, a păcii pe pămînt. Toate acestea au avut şi au un uriaş ecou internaţional, reprezintă o însufleţitoare chemare la unire şi luptă hotărîtă pentru dezarmare şi pace, acum, cind pericolul unui război nuclear este mai mare ca oricînd. Este convingerea noastră profundă că singura cale pentru salvarea omenirii de pericolul unui război nimicitor este aceea arătată de preşedintele Nicolae Ceauşescu — şi anume oprirea, pînă nu este prea tîrziu, a cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, in primul rind la dezarmare nucleară, înlăturarea războaielor din viata omenirii. Ca indian, sint fericit că tara mea are, de asemenea, un rol activ, apreciat pe toate continentele în lupta pentru imperativele majore ale păcii. Iată de ce primului nostru ministru, doamna Indira Gandhi, i s-a conferit, înalta distincţie N.I.A. pentru contribuţiile sale remarcabile aduse in anul 1981 in acest domeniu vital al asigurării păcii in lume. îmi face plăcere să amintesc că în timpul ultimei vizite a primului nostru ministru la Bucureşti, ca oaspete al Excelenţei Voastre, România şi India şi-au exprimat hotărirea de a se consacra cu întreaga lor energie soluţionării celor mai importante probleme ale lumii contemporane : înlăturarea pericolului nuclear şi instaurarea unei noi ordini economice şi politice internaţionale. Dacă eforturile Excelenţei Voastre, din partea României şi ale doamnei Indira Gandhi, din partea Indiei, vor continua cu aceeaşi intensitate şi în viitor — şi fără îndoială că aşa va fi — există toate motivele să credem Mrâmui^^^eâitlTări'ii popoare iubitoara de pace. va juca, în mod cert, un rol important în stăvilirea cursei înarmărilor, înfăptuirea dezarmării şi înlăturarea pericolului de război. In India, noi urmărim cu admiraţie cum poporul român se dedică, cu toată energia şi talentul său, construcţiei paşnice, înfăptuind — sub conducerea Excelenţei Voastre — o vastă operă consacrată progresului continuu al României, bunăstării şi fericirii sale. Tocmai pentru a desăvîrşi această operă. Republica Socialistă România, care promovează o politică de largă deschidere şi cooperare cu toate ţările lumii, se afirmă în mod exemplar şi pe frontul uriaş al luptei pentru pace şi securitate, pentru triumful vieţii, libertăţii şi independenţei popoarelor. Cu convingerea fermă că umanitatea va beneficia şi de acum înainte de strălucitele dumneavoastră iniţiative şi acţiuni consacrate salvgardării păcii pe frumoasa noastră planetă vă exprimăm, stimate domnule preşedinte Nicolae Ceauşescu, în numele compatrioţilor noştri, cele mai alese sentimente de admiraţie, respect şi preţuire — sentimente împărtăşite, desigur, de întreaga omenire devotată cauzei păcii — cauză căreia organizaţia ce o reprezentăm i se consacră cu pasiune şi dăruire. Aş dori, la încheierea cuvintului meu, să rog ca Excelenţa Voastră să-mi acorde privilegiul de a-i înmîna cea mai înaltă distincţie a Adunării pentru Integrare Naţională din India, „Om al anului 1981“ pentru „contribuţia personală la securitatea internaţională şi servicii excepţionale în slujba omenirii“. Vă mulţumesc. (Aplauze). Cuvintul rostit de Tariq Anwar Shah Cuvintul rostit de prof. Raj Balder Solemnitatea înmînârii înaltei distincţii (Urmare din pag. I) Calitatea preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a releva semnificaţia înaltei distincţii conferite, au luat cuvintul Bharadwaj Ramchandra, deputat în parlamentul indian, Tariq Anwar Shah, deputat în parlamentul indian, cosecretar al Comitetului pentru întreaga Indie, al Partidului Congresului Naţional (I), şi prof. Raj Baldev, preşedintele Adunării pentru Integrare Naţională din India. In continuare, prof. Raj Baldev a înmînat tovarăşului Nicolae Ceauşescu Placheta de argint reprezentînd însemnul înaltei, distincţii ..Om al anului 1981“, precum şi o statuetă simbolică,............. Pe o piachetă se află gravat, in limba engleză, următorul text : Adunarea pentru Integrare Naţională din India (N.I.A.), organizaţie internaţională pentru pacea mondială, conferă, prin hotărirea juriuExcelenţa Voastră, domnule preşedinte Nicolae Ceauşescu. Distinse personalităţi, Republica Socialistă România şi India sunt bine cunoscute pentru acţiunile ce le desfăşoară, sub conducerea înţeleaptă, clarvăzătoare a preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a primului ministru, doamna Indira Gandhi, în favoarea păcii mondiale. In timpul ultimei vizite a primului ministru al ţării noastre la Bucureşti, cei doi mari lideri au adoptat un comunicat comun, cu adevărat istoric, în care s-a subliniat necesitatea stringentă de a înlătura cît mai grabnic pericolul nuclear care devine din ce in ce mai ameninţătorului său cuprinzind membri ai parlamentului bătuii şi alţi oameni eminenţi, preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, titlul de „Om al anului 1981“ pentru serviciile aduse omenirii şi securităţii internaţionale, pentru faptul de a fi creat un puternic curent în rindul conducătorilor lumii spre a da importanţa cuvenită păcii şi a salva umanitatea de dezastrul unei catastrofe nucleare. Prof. RAJ BALDEV preşedintele Adunării pentru Integrare Naţională New Delhi India 29 decembrie 1981 Statueta, montată pe un suport de lemn, reprezintă un leu, turnat in metal alb, purtind globul pămîntesc. Pe glob sunt marcate frontierele de stat şi capitala Republicii Socialiste România. Rezonanta mondială a programului român pentru pace, admiraţia şi respectul arătate de opinia publică de pe toate meridianele, de oamenii politici, de presa internaţională faţă de acţiunile ferme şi consecvente ale preşedintelui Ceauşescu, pentru construirea unei lumi libere de spectrul războiului au produs o puternică impresie asupra Adunării pentru Integrare Naţională din India şi a Juriului său. Subliniez, cu profundă satisfacţie, că Juriul N.I.A., format din membri ai parlamentului indian şi alţi oameni eminenţi, a hotărît să acorde Excelenţei Voastre, preşedintele Republicii Socialiste România, personade suport este fixată o plăcuţă, avînd Krdvat, un limbaj-'cacinez.av turnătorul text : „Om al anului 1981" - cea mai înaltă distincţie mondială a N.I.A. conferită preşedintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, pentru serviciile valoroase şi excepţionale aduse omenirii şi securităţii internaţionale. In cadrul solemnităţii a luat cuvintul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, alocuţiunea fiind urmărită cu deosebit interes şi satisfacţie. Membrii delegaţiei Adunării pentru Integrare Naţională din India, toţi cei prezenţi la solemnitate au felicitat cu căldură pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu pentru înalta distincţie conferită. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a întreţinut apoi, intr-o atmosferă de caldă cordialitate, cu membrii delegaţiei indiene. Citate politică proeminentă a lumii contemporane, titlul şi distincţia de ,,Om al anului 1981“, pentru contribuţia personală la securitatea internaţională şi serviciile excepţionale aduse omenirii. Faptul că, Juriul N.I.A., ţinînd seama de aprecierile de care se bucură şi ţara mea pentru contribuţia ei la pacea mondială, a acordat şi doamnei Indira Gandhi o înaltă distincţie a anului 1981, arată cît de apropiate sunt scopurile şi obiectivele României şi Indiei în promovarea păcii şi cît de mari sînt meritele preşedintelui Ceauşescu şi ale prim-ministrului Indiei în promovarea păcii mondiale. Numai pacea este aceea care poate aduce înţelegere, colaborare şi prosperitate naţiunilor — cauză nobilă la care cei doi mari lideri, ai Roma Cuvintul rostit de Bharadwaj Ramchandra — Pentru noi acest an se dovedeşte rodnic în ceea ce priveşte îndeplinirea şi depăşirea planului la export. Acordăm o mare atenţie calităţii produselor şi mobilizăm întregul colectiv pentru a onora cu cea mai mare promptitudine comenzile partenerilor externi. Cuvintele acestea ni le-a spus tovarăşul Eugen Stănescu, directorul comercial al Combinatului de celuloză şi hîrtie din Suceava, într-o discuţie purtată la începutul lunii aprilie. La acea dată, planul la export era depăşit cu 8,3 milioane lei. După mai bine de două luni ne-am aflat din nou în mijlocul harnicilor lucrători de aici. Acum, la cele 8,3 milioane s-au mai adăugat alte 8 milioane, planul la export fiind depăşit, pînă la începutul lunii iunie cu 17 la sută. Aproximativ o treime din sporul suplimentar, aşa cum aveam să aflăm, s-a obţinut prin «realizarea unor sortimente superioare de hîrtie. Intr-adevăr, în această unitate se înregistrează rezultate notabile în îndeplinirea sarcinilor la export, depăşirile de plan sporind de la o perioadă la alta. Tendinţă valabilă şi, pentru lunile următoare, după cum ne-au spus mulţi dintre cei cu care am discutat. Nu de mult colectivul combinatului, reevaluîndu-şi forţele, s-a angajat să onoreze o comandă suplimentară de 6 000 tone hîrtie. Termenul ? Pînă la începutul lunii iulie. Numai că pentru această comandă suplimentară era nevoie şi de capacităţi de producţie suplimentare, întrucît maşinile 2 şi 3 destinate realizării producţiei de export erau suprasolicitate. Rămînea o singură soluţie : să se treacă la fabricarea hîrtiei pentru export şi pe maşina nr. 1, în aparenţă o problemă simplă, în realitate însă măsura a impus rezolvarea a numeroase şi complicate probleme tehnice : reglarea maşinii pentru a obţine hîrtie cu o greutate de 125 grame pe mp, în loc de circa 70 grame pe mp, cum a fost proiectată ; asigurarea gramajului uniform pe toată lăţimea şi lungimea hîrtiei ; realizarea ajustărilor necesare pentru ca maşina să funcţioneze cu o viteză mai redusă. Totodată, „s-au făcut şi o serie de îmbunătăţiri la sistemul de înfăşurare a hîrtiei“, cum le numea directorul combinatului, dr. ing. Nicolae Turtureanu. De fapt, s-a realizat o instalaţie de pulverizare a apei pe hîrtie cu ajutorul aerului comprimat, ceea ce face ca umiditatea acesteia să crească, hîrtia să se întindă mai bine şi să aibă o planeitate perfectă. Nu a mers totul aşa cum s-a dorit de la început. La instalaţia de pulverizare, de pildă, nu se putea regla corespunzător cantitatea de apă necesară. Maistrul Vasile Timiş împreună cu doi muncitori, au rămas în fabrică pînă au reuşit. Şi asta se intîmpla exact în ziua de 1 mai, seara. Mai apoi, pentru a se ajunge la perimetrii stabiliţi, maistrul Gheorghe Gheorghiu a venit cu alte idei şi pentru finalizarea lor n-a precupeţit nici un fel de eforturi. Şi aceasta pină în momentul în care a constatat că hîrtia obţinută era de calitate corespunzătoare. Dar cite probleme nu se ridică atunci cînd iţi propui să realizezi o producţie suplimentară pentru export ! Cu atît mai mare este meritul colectivului de aici cu cît a reuşit să le rezolve operativ şi cu maximum de eficienţă. Şi aceasta deoarece in acest scop în combinat este larg antrenată capacitatea creatoare, iniţiativa şi priceperea fiecărui om al muncii. Să dăm însă din nou cuvintul faptelor. — Pentru îmbunătăţirea, în continuare, a calităţii hîrtiei fabricate pe maşina nr. 1, precum şi pentru reducerea consumului de energie — ne relata maistrul Vasile Onisie — am realizat cu forţe proprii un sortizor, care a fost montat pe o linie tehnologică improvizată şi a fost testat. Acum este omologat. Acest sortizor este un utilaj modern, care funcţionează cu un consum redus de energie şi care permite sortarea celulozei înainte de spălare. Avantajele sunt multiple : permite prelucrarea refuzurilor (nodurilor de lemn) în mediul alcalin, cu un consum redus de energie şi realizarea unei paste de calitate superioară. In acelaşi timp, spălarea materialului se face mai bine si se obţine o celuloză mai curată, îmbunătăţindu-se, astfel, calitatea hîrtiei. Totodată, procentul de recuperare din leşie creşte la 86 la sută, sporind randamentul la sortare si spălare. Pentru realizarea sortizorului meritul principal revine, desigur, autorului acestei idei, care nu este altul decit directorul combinatului. La materializarea ei, o contribuţie de preţ şi-au adus însă şi inginerul Toader Constantin, şeful secţiei mecanoenergetic, subinginerul Ion Bobîrnac, maistrul Vasile Onisie şi lăcătuşul Gheorghe Greculesei. Dealtfel, tot pe baza valorificării gindirii colective s-a reuşit aici şi schimbarea tehnologiei de fierbere a celulozei în vederea obţinerii unui sortiment de celuloză nou pentru hîrtia solicitată la export. In luna aprilie maşina nr. 1, a produs 1 000 tone hîrtie pentru export, în luna mai alte 1 600 tone, iar in iunie mai bine de 2 500 tone. In total, s-au asigurat condiţii pentru fabricarea suplimentară a 5 100 tone hîrtie destinate exportului. Celelalte 900 tone, necesare pentru onorarea întregii comenzi, se vor obţine prin îmbunătăţirile aduse sitelor şi preselor umede. Ne-am oprit asupra cîtorva secvenţe din bătălia pe care colectivul combinatului o dă în prezent pentru a onora o comandă suplimentară la export. O bătălie care a impus şi impune, se poate constata, rezolvarea unor probleme tehnice complexe. Solutionindu-le, colectivul combinatului a dobîndit o valoroasă experienţă în promovarea noului, experienţă pe care o îmbogăţeşte cu noi realizări, deosebit de eficiente. Bunăoară, in prezent la secţia celuloză, un colectiv condus de inginerul Adrian Nevinglovschi, şeful atelierului regenerare săruri sodice, elaborează un studiu privind fierberea celulozei cu polisulfuri. Acum celuloza se fierbe cu hidroxid de sodiu şi sulfură de sodiu. Incepînd din luna iulie — pentru că partea teoretică a studiului este gata, putîndu-se trece şi la probele industriale — leşia pentru fierbere va conţine hidroxid de sodiu şi polisulfură. Se va înlocui, deci, o cantitate de sulfat de sodiu cu sulf, ceea ce va duce la creşterea randamentului de transformare a lemnului in celuloză şi la obţinerea unei celuloze mai rezistente. Pentru combinatul sucevean acest lucru este foarte important, deoarece 80 la sută din lemnul pe care-1 utilizează în procesul de producţie este de calitate inferioară. — Succesele muncii noastre — se exprimă plastic tovarăşul Toader Constantin, secretarul comitetului de partid, se constituie într-o oglindă vie a calităţii muncii noastre. Un adevăr, de care este conştient întregul colectiv, fiecare membru al său fiind preocupat în permanenţă de ridicarea pregătirii profesionale, de identificarea şi valorificarea a noi rezerve de creştere a exportului şi eficienţei acestuia. Intr-un cuvînt dorinţa fiecăruia şi a tuturor de a se autodepăşi reprezintă unicul secret al bunelor rezultate obţinute în domeniul exportului. Radu BOGDAN Sava BEJINARIU Prin idei si soluţii tehnice valoroase, substanţiale depăşiri ale planului la export LA COMBINATUL DE CELULOZĂ ŞI HÎRTIE DIN SUCEAVA