Scînteia, septembrie 1982 (Anul 51, nr. 12448-12473)

1982-09-01 / nr. 12448

PAGINA 2 i VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUSESCU IN JUDEŢUL BRASOV (Urmare din pag. I) dar care să se realizeze cu un consuma mai redus de metal, măsurile luate pentru perfecţionarea organizării şi conducerii muncii, pentru ridicarea gradului de calificare a muncitorilor, cum sunt folosite maşinile din dotare şi spaţiile de producţie, iar pe un plan mai larg acum se preocupă conducerea ministerului şi centralei de resort, a unităţilor vizitate, organele şi organizaţiile de partid pentru ridicarea la cote superioare a eficienţei întregii activităţi economice. Această aprofundată analiză a început la ÎNTREPRINDEREA DE AUTOCAMIOANE. Numeroşi oameni ai muncii de la această importantă unitate a industriei noastre constructoare de maşini au venit să salute cu bucurie şi respect pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului nostru. Este o atmosferă sărbătorească. Se scandează neîntrerupt „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu — pace !“. Tineri şi tinere oferă oaspeţilor dragi, în semn de aleasă dragoste şi profundă recunoştinţă, frumoase buchete de flori. Ei poartă cu mîndrie portretele secretarului general al partidului, lozinci pe care sînt înscrise urări de salut la adresa conducătorului iubit al partidului şi statului. In întimpinarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu au venit Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ion Drăghici, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., primarul oraşului, Ilarie Munteanu, adjunct al ministrului industriei construcţiilor de maşini, Manole Sechi, directorul general al centralei industriale de resort, Constantin Răţoi, preşedintele consiliului oamenilor muncii de la Întreprinderea de autocamioane Braşov. Noua vizită a secretarului general al partidului la întreprinderea de autocamioane din Braşov a prilejuit o aprofundată discuţie, la faţa locului, cu conducerea unităţii, a Centralei industriale pentru autovehicule de transport şi a ministerului de resort, referitoare la preocupările acestui puternic colectiv muncitoresc pe linia ridicării pe o treaptă superioară a calităţii producţiei de autovehicule de transport. A fost analizat modul în care se înfăptuieşte programul de asimilare a motoarelor diesel cu puteri sporite, cu care se vor echipa atit autovehicule de transport, cit şi diverse maşini agricole, utilaje de construcţii sau navale. Conducătorul partidului şi statului este informat, de către directorul general al întreprinderii, Ion Stoica, despre felul în care a acţionat consiliul de conducere al uzinelor pentru transpunerea în practică a indicaţiilor date de secretarul general al partidului cu ocazia precedentei vizite de lucru pentru aplicarea unor tehnologii perfecţionate, care să asigure sporirea în continuare a calităţii motoarelor! Dialogul de lucru începe în secţia motoare diesel, unde sunt prezentate liniile de prelucrare a bucşelor de cilindri şi a arborilor cotiţi pentru motoare de 215, 256 şi 280 CP, standurile de incercare şi rodaj, o expoziţie cuprinzind gama largă de motoare din producţia curentă, cît şi tipurile ce urmează să fie executate incepind cu anul 1983. Reţine atenţia preocuparea specialiştilor de a obţine produse cu calităţi superioare, cu consumuri specifice reduse de combustibil şi metal. Sunt examinate cu atenţie piese reprezentative, cu un inart grad de tehnicitate, ce intră in componenta motoarelor, precum şi o serie de scule speciale, proiectate şi realizate in întreprindere. Reţin, totodată, atenţia, marele număr de maşini-unelte concepute de specialiştii de la întreprinderea de autocamioane din Braşov pentru propria utilare şi care au contribuit la realizarea unor importante economii valutare. Gazdele informează, în acest sens, că linia de prelucrare a bucşelor de cilindri, de exemplu, cu o capacitate de producţie de 360 000 piese pe an, încorporează utilaje de mare precizie, cu comandă-program, echipamentele utilizate fiind fabricate în exclusivitate în ţara noastră. In componenţa acestei linii intră peste 250 de scule, toate de producţie românească. In timpul vizitării principalelor sectoare de fabricaţie ale întreprinderii, secretarului general al partidului îi sînt prezentate şi alte realizări tehnice deosebite, aparţinind specialiştilor întreprinderii, care pînă nu de mult erau aduse din import. A fost exprimată hotărîrea specialiştilor, a muncitorilor de a continua acţiunea de autodotare tehnică, în spiritul indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cu ocazia vizitei, secretarului general al partidului i-a fost prezentată o gamă reprezentativă de autocamioane noi sau îmbunătăţite. între acestea se remarcă autotrenul de transport mărfuri generale, dotat cu motor de 280 CP, basculanta de 16 tone, destinată marilor şantiere ale economiei naţionale şi exportului. Au fost prezentate, de asemenea, alte autovehicule fabricate de întreprindere, dotate cu motoare de diferite puteri şi destinate unor necesităţi ale economiei naţionale, toate concepute la indicaţia secretarului general al partidului, dată cu prilejul vizitelor precedente în această importantă unitate constructoare de maşini din ţara noastră. Pe parcursul dialogului de lucru cu puternicul colectiv muncitoresc de la întreprinderea de autocamioane, ca şi în discuţia finală, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat gazdelor să realizeze în 1983 un număr de 4 000 de motoare de 360 CP, absolut necesare economiei naţionale, să continue preocupările pentru ridicarea pe o treaptă superioară a calităţii autocamioanelor şi motoarelor, acordînd o deosebită atenţie transpunerii în viaţă a programului de asimilare a noilor tipuri de motoare diesel cu puteri sporite, reducerii consumurilor specifice de metal şi carburanţi, creşterii şi diversificării producţiei de export. Apreciind realizările de pină acum, tovarăşul Nicolae Ceauşescu i-a felicitat pe constructorii de autocamioane braşoveni, unindu-le noi succese în activitatea lor viitoare. Coloana oficială se îndreaptă spre ÎNTREPRINDEREA „TRACTORUL“, ale cărei produse fac faima constructorilor de maşini din România. Aici se fabrică, la ora actuală, peste 30 de tipuri de tractoare în 80 de variante constructive, pe roţi şi şenile, în 11 grupe de puteri cuprinse între 35 şi 360 C.P. In această întreprindere, gradul de integrare a producţiei a ajuns la peste 60 la sută. In turnătoriile de fontă şi oţel, în cea de neferoase, la forjă, pe liniile automate de uzinare, la presaj, se fabrică cea mai mare parte a componentelor de bază ale tractoarelor, întreaga activitate de concepţie se desfăşoară în şase compartimente de profil, care asigură înnoirea permanentă a producţiei în pas cu cele mai noi succese ale tehnicii mondiale, cu cerinţele beneficiarilor externi. Calitatea deosebită a tractoarelor româneşti produse la Braşov este confirmată de certificatele acordate de institute de studii şi cercetări din străinătate, ale căror exigenţe nu sunt uşor de satisfăcut. Cea mai bună atestare a nivelului atins in producţia de tractoare, a durabilităţii şi calităţii acestora o oferă contractele cu clienţii străini. Din cele peste 820 000 de tractoare produse de la începuturile fabricaţiei şi pînă in prezent, aproape 500 000 au fost exportate în 92 de ţări de pe toate continentele, printre care multe cu un nivel industrial ridicat şi bogate tradiţii în construcţia de maşini. Experienţă şi competenţă sunt trăsături definitorii care au stat la baza încheierii contractelor de producere sub licenţă sau a înfiinţării de linii de montaj pentru tractoare în Iran, Egipt, S.U.A., Canada, Australia, Noua Zeelandă, Ghana, India, Franţa. Tractoarele braşovene au fost medaliate la diferite confruntări şi concursuri internaţionale de prestigiu. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întîmpinaţi cu urale şi ovaţii de muncitorii aflaţi în curtea întreprinderii pentru acest moment sărbătoresc. Au foc calde manifestări de simpatie şi dragoste pentru conducătorul partidului şi statului nostru, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“ In secţia turnătorie de fontă, secretarul general al partidului este informat de ing. Vasile Sechei, director general al Centralei industriale de tractoare, că, în urma indicaţiilor sale date cu prilejul vizitei din ianuarie 1980, această secţie a fost reorganizată, extinsă şi modernizată, în vederea redistribuirii fluxurilor tehnologice, creşterii gradului de mecanizare şi automatizare a operaţiunilor cu consum mare de manoperă şi efort fizic. Turnătoria a fost mărită cu 1 500 mp, fiind dotată cu o instalaţie semiautomată de confecţionat miezuri, cu transportoare şi benzi pentru piesele şi materialele necesare amestecului de turnare, o instalaţie de fabricare a componentelor ansamblului de turnare, precum şi cu agregatele necesare purificării aerului. Toate aceste utilaje au fost concepute şi realizate în secţia de autoutilări a întreprinderii, cu sprijinul Centralei industriale de elemente pentru automatizări din Bucureşti. Se informează că acum turnătoria de la „Tractorul“ realizează circa 62 000 tone piese turnate pe an. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază calitatea pieselor şi recomandă ca, pentru completarea necesarului întreprinderii, o serie de repere sa fie realizate prin cooperare interuzinală cu întreprinderea de autocamioane „Steagul roşu“ şi cu cea de piese turnate de la Gheorgheni. Secretarul general al partidului vizitează apoi secţia unde se realizează prelucrările mecanice necesare producerii tractoarelor U 850 şi U 1010 de 85 şi 100 CP, introduse în fabricaţie în acest an. Noua secţie este echipată, conform orientărilor trasate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in precedenta vizită, cu utilaje, maşini şi instalaţii de prelucrare automată, realizate in secţia de autodotări a întreprinderii. Pe modernele linii tehnologice ale secţiei, la un capăt intră semifabricatele, pentru ca, prin prelucrări succesive, la celălalt să iasă produsele finite. Secretarul general al partidului a apreciat gradul înalt de tehnicitate al acestor utilaje, randamentul lor ridicat în condiţiile realizării unor piese complexe şi de calitate superioară şi a cerut să se impulsioneze acţiunea de dotare cu noi maşini şi agregate în vederea atingerii în timp optim a indicilor de productivitate planificaţi. La secţia montaj general, unde se asamblează tractoare pe roţi cu puteri cuprinse între 26 şi 100 CP, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este informat că anul acesta, prin dublarea capacităţii secţiei, aici se produc 65 000 tractoare anual şi 11 000 de seturi pentru tractor necesare întreprinderilor de profil din ţară. Secţia este astfel concepută incit operaţiunile de montaj, finisaj şi rodaj să se efectueze pe bandă, la sfîrşitul acesteia ieşind tractoarele gata de expediere. Secretarul general al partidului se întreţine cu un grup de muncitori, interesîndu-se de mersul producţiei, de condiţiile lor de muncă şi viaţă. Maistrul Eugen Blănaru arată că munca merge bine şi exprimă recunoştinţa sa şi a tovarăşilor săi pentru condiţiile bune create, pentru cîştigurile pe care le obţin. La ieşirea din hala de montaj, pe un platou din incinta întreprinderii, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului le sunt prezentate cele mai noi modele de tractoare, pe pneuri şi pe şenile, de diferite puteri şi cu destinaţii diverse. Un interes deosebit au stmit tractorul A 5000 cu dotări multiple, capabil să execute un complex de lucrări industriale sau agricole, şi tractoarele din gama 850 şi 1010 echipate cu cabine moderne, spaţioase, dotate cu aparatură de aer condiţionat, radio, cu o insonorizare specială, asigurînd condiţii de muncă şi confort dintre cele mai bune. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat colectivul acestei cunoscute întreprinderi pentru realizările de pînă acum, exprimîndu-şi convingerea că şi în viitor specialiştii, inginerii şi tehnicienii, toţi oamenii muncii de aici vor face totul ca marca „U.T.B.“ să se bucure in ţară şi în străinătate de aceeaşi bună reputaţie. A fost vizitată, în continuare, ÎNTREPRINDEREA „HIDROMECANICA", una dintre cele mai vechi unităţi constructoare de maşini din ţara noastră, care, in septembrie 1980, a aniversat un secol de existenţă, fiindu-i conferit atunci „Ordinul Muncii“ clasa I pentru contribuţia adusă la progresul economiei naţionale. Dezvoltarea acestei întreprinderi — ca a autor altor obiective economice — este strîns legată de numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Ea a cunoscut, în ultimii 17 ani, o asemenea extindere şi modernizare incit poate fi considerată, cu justificat temei, o unitate nouă, ce ilustrează cu pregnanţă nivelul înalt atins de industria noastră socialistă. Reprofilată in 1957—1958 potrivit noilor cerinţe ale economiei naţionale, „Hidromecanica“ braşoveană şi-a cîştigat, în scurt timp, un bun renume de furnizor important de subansamble pentru motoarele, instalaţiile şi utilajele grele realizate de unităţi constructoare de maşini din ţară. Mîndri de întreprinderea în care lucrează, de roadele muncii lor libere, muncitorii de aici l-au întîmpinat pe secretarul general al partidului cu cele mai calde sentimente de dragoste, stimă şi recunoştinţă. La sosire, înalţii oaspeţi au fost salutaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, precum şi de directorul întreprinderii, Viorel Metea. In cadrul dialogului de lucru, gazdele au înfăţişat evoluţia tehnică a întreprinderii. Conform indicaţiilor date de secretarul general al partidului, unitatea a fost organizată pe principiul integrării maxime, construindu-se, în acest scop, turnătorii de fonta, oţel şi neferoase, ateliere pentru piese forjate şi matriţate, ţ pen-tru tratamente termice primare şi se Vizita de lucru întreprinsă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pe meleagurile braşovene s-a încheiat, marţi, printr-o impresionantă adunare populară, care a avut loc pe stadionul „Tractorul“ din Braşov. Zeci de mii de oameni ai muncii din oraşul de la poalele Timpei şi din localităţile învecinate — muncitori, tehnicieni şi ingineri, ţărani cooperatori, intelectuali, elevi, tineri şi virstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au fost prezenţi la această mare adunare populară. Pe stadion domneşte o atmosferă sărbătorească, caracteristică întilnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu oamenii muncii. Mulţimea purta steguleţe tricolore şi roşii, portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ale tovarăşei Elena Ceauşescu, pancarte cu urări de viaţă lungă adresate partidului, secretarului său general. Pe mari pancarte se putea citi : „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu !“. ..Partidul — Ceauşescu — România !“, „Poporul — Ceauşescu — România !“, „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu — România !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Trăiască Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre în revoluţia şi construcţia socialistă !“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie Republica Socialistă România !“, „Trăiască unitatea de nezdruncinat a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului nostru popor, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste !“, „Stima noastră şi mîndria, Ceauşescu — România !“, „Vom înfăptui neabătut hotăririle Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român !“, „Ceauşescu — pace !“, „Pacea lumii — viitorul !“, „Trăiască prietenia şi colaborarea dintre toate popoarele lumii !“. La sosirea pe stadion, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au fost întîmpinaţi cu sentimente de adîncă bucurie de miile de oameni ai muncii braşoveni, care au ovaţionat îndelung pentru partid şi secretarul său general. S-a dat glas bucuriei tuturor locuitorilor acestor meleaguri de a-l avea în mijlocul lor pe secretarul general al partidului, dragostei şi preţuirii de care se bucură conducătorul partidului şi statului nostru în rîndul întregului popor, pentru tot ceea ce a făcut şi face pentru propăşirea, bunăstarea şi fericirea întregii noastre naţiuni. Tineri, îmbrăcaţi in minunate costume locale,ţiu oferit, cu dragoste şi emoţie, frumoase buchete de flori tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, in timp ce formaţii corale profesioniste şi de amatori intonau cunoscutele acorduri „Partidul — Ceauşescu — România“. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu căldură manifestărilor de dragoste şi recunoştinţă ale braşovenilor. Marea adunare populară a fost deschisă de tovarăşul Gheorghe Dumitrache, prim-secretar al Comitecundare, de prelucrări mecanice şi montaj. Acest grad ridicat de integrare şi-a dovedit pe deplin eficienţa, asigurînd realizarea ritmică a producţiei, eliminarea transporturilor, îmbunătăţiri tehnologice pe tot fluxul de fabricaţie. ..Hidromecanica“ dă astăzi produse de înaltă valoare tehnică, ce pînă acum se importau. Ele sunt competitive cu cele realizate pe plan mondial. Printre creaţiile întreprinderii, apreciate pentru performanţele lor deosebite, se numără turbosuflantele pentru supraalimentarea motoarelor diesel rapide, a căror utilizare conduce la creşterea puterii motoarelor respective ; convertizoarele hidraulice de cuplu, destinate instalaţiilor de foraj ; transmisiile hidraulice pentru locomotivele diesel hidraulice de la 250 CP la 1250 CP ; transmisiile hidromecanice pentru utilajele grele : autobasculante, autogredere şi autoscrepere, tractoare pe roţi şi pe şenile. Se subliniază că in realizarea acestor produse de mare complexitate tehnică s-au folosit tehnologii de vîrf. Este prezentat, în acest sens, un procedeu ingenios, conceput de specialiştii întreprinderii — turnarea de precizie a rotorilor de turbine pentru turbe,suflante, cu ajutorul unor modale de polistiren. Vizitînd mai multe secţii şi ateliere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au urmărit titlul judeţean Braşov al P.C.R., care a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, In aceste momente emoţionante prilejuite de vizita dumneavoastră in judeţul Braşov, comuniştii, toţi locuitorii acestor străvechi meleaguri — români, maghiari, germani — cu cele mai alese sentimente de stimă şi respect, vă adresează dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului român, conducătorul înţelept al naţiunii noastre, proeminentă personalitate a vieţii politice contemporane, un omagiu fierbinte şi plin de recunoştinţă pentru prodigioasa dumneavoastră activitate desfăşurată cu neasemuită dăruire şi înaltă cutezanţă revoluţionară în fruntea partidului şi statului, spre binele şi fericirea tuturor celor ce muncesc şi înălţarea continuă a patriei pe noi trepte de progres şi civilizaţie, în deplină libertate şi dreaptă frăţie cu toate popoarele lumii. Avem în acelaşi timp deosebita cinste şi marea bucurie de a exprima mult stimatei tovarăşe Elena Ceauşescu, militant de frunteal partidului şi statului nostru, remarcabil om de ştiinţă şi savant de renume mondial, sentimentele noastre de aleasă preţuire şi înaltă consideraţie pentru remarcabila contribuţie adusă la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe, la dezvoltarea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii, la asigurarea progresului multilateral al României socialiste. Alăturîndu-ne urărilor sincere şi pline de afecţiune cu care aţi fost întîmpinaţi pretutindeni in timpul vizitei, vă adresăm din adîncul inimii un călduros „Bun venit !“ în această străveche vatră de civilizaţie şi cultură, puternică citadelă a industriei româneşti, impunătoare întruchipare a vitalităţii orinduirii noastre noi, mărturie de necontestat a uriaşei forţe transformatoare şi de progres generate de politica partidului de industrializare a ţării, de concepţia înnoitoare şi strategia revoluţionară a dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste, elaborată de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, confirmată în chip strălucit de marile înfăptuiri dobîndite în cei 17 ani de cînd conduceţi cu înţelepciune şi clarviziune destinele naţiunii noastre. Această nouă vizită de lucru are loc într-o perioadă în care oamenii muncii din judeţul Braşov acţionează cu toată hotărîrea pentru îndeplinirea integrală a sarcinilor ce ne revin din planul naţional unic de dezvoltare economico-socială a ţării, pentru transpunerea în viaţă a orientărilor şi indicaţiilor date de dumneavoastră privind realizarea unei noi calităţi in toate domeniile de activitate. ■ Vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că in industrie prevederile planului pe primul semestru au fost îndeplinite şi depăşite la producţia-marfă vîndută şi încasată cu peste 760 milioane lei şi la beneficii cu 378 milioane lei, iar pe 7 luni producţia netă planificată a fost realizată cu o depăşire de peste 75 milioane lei. Aşa cum ne-aţi cerut, acordăm cu atenţie procesele moderne de fabricaţie, tehnologiile folosite, au cercetat îndeaproape produsele expuse în standuri şi expoziţii special amenajate. Pretutindeni au fost primiţi cu intensă bucurie şi satisfacţie. Mai mulţi muncitori s-au apropiat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, urîndu-i, din inimă, ani mulţi în fruntea partidului şi statului, pentru a conduce cu aceeaşi înţelepciune şi strălucire destinele naţiunii noastre pe calea luminoasă a socialismului şi comunismului. Ei l-au asigurat pe secretarul general al partidului că vor face totul pentru a-şi îndeplini în mod exemplar sarcinile ce le revin în acest an, în actualul cincinal. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu prietenie aclamaţiilor, manifestărilor pline de simpatie ale muncitorilor. Secretarul general al partidului a felicitat colectivul întreprinderii „Hidromecanica“ pentru realizările obţinute şi i-a urat noi succese în activitatea viitoare. Ultimul obiectiv al vizitei de lucru a fost ÎNTREPRINDEREA „RULMENTUL“. Această unitate realizează o gamă largă de rulmenţi maximă atenţie recuperării în acest trimestru a restanţelor înregistrate în prima parte a anului la unii indicatori, îndeosebi la producţia fizică şi la export ; depunem eforturi stăruitoare pentru diversificarea şi modernizarea producţiei, pentru realizarea de produse cu parametri tehnicofuncţionali la nivelul celor mai bune performanţe mondiale. " Milităm cu fermitate pentru întărirea autogestiunii şi autoconducerii muncitoreşti, pentru creşterea continuă a eficienţei economice, prin promovarea tehnicii înaintate şi ridicarea productivităţii muncii, reducerea mai accentuată a consumurilor de materii prime, materiale, energie şi combustibili, pentru intronarea unei ordini şi discipline exemplare în fiecare întreprindere, secţie şi loc de muncă. Trăgînd maximum de învăţăminte din criticile aspre dar justificate pe care ni le-aţi adresat la recenta consfătuire de lucru de la Comitetul Central al partidului, comitetul judeţean, organele şi organizaţiile de partid, consiliile populare desfăşoară o largă şi intensă muncă politică de mobilizare a tuturor forţelor la strîngerea la timp şi fără pierderi a recoltelor de cartofi, sfeclă de zahăr, legume, porumb, pentru mărirea producţiei de carne, lapte şi alte produse animaliere, în vederea creşterii contribuţiei judeţului Braşov la asigurarea fondului de stat, precum şi pentru înfăptuirea programului de autoaprovizionare. Acordăm toată atenţia executării în cele mai bune condiţii a arăturilor şi însămînţărilor de toamnă şi vă încredinţăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că vom face totul ca în 1983 să obţinem o recoltă de cereale la nivelul şi chiar peste prevederile planului. In acelaşi timp, acţionăm cu fermitate pentru recuperarea răminerilor în urmă şi înfăptuirea programului de investiţii prin mai buna organizare a activităţii pe şantiere, concentrarea forţelor şi mijloacelor la obiectivele prevăzute a fi date în folosinţă în acest an, prin creşterea exigenţei şi răspunderii în executarea la timp şi de calitate a lucrărilor, însufleţiţi de ideile, tezele şi orientările programatice cuprinse în magistrala dumneavoastră expunere la Plenara Comitetului Central din iunie a.c., desfăşurăm o amplă activitate politico-ideologică şi culturaleducativă în scopul formării omului nou, cu o înaltă conştiinţă politică, patriotică şi revoluţionară, participant activ la opera de înfăptuire a Programului partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Urmînd neabătut luminosul dumneavoastră exemplu de muncă neobosită, de înaltă exigenţă comunistă şi spirit revoluţionar, ne vom mobiliza întreaga putere de muncă, vom face totul pentru traducerea în viaţă a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, care exprimă în cel mai înalt grad voinţa şi aspiraţiile întregului popor, hotărîrea sa neclintită de a-şi apăra cuceririle revoluţionare, independenţa şi suveranitatea patriei, de a milita pentru triumful cauzei păcii şi colaborării in întreaga lume. Puternic impresionaţi de extraordinara dumneavoastră capacitate de aprofundare a schimbărilor şi fenocu bile, ace şi role, precum şi cuzineţi necesari diferitelor ramuri ale economiei naţionale şi pentru export. Oamenii muncii de aici — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi , realizatorii rulmenţilor bine cunoscuţi în ţară, cit şi în peste 70 de ţări de pe toate continentele, au făcut o primire entuziastă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, exprimîndu-şi bucuria de a-i avea oaspeţi în întreprinderea lor. La sosire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat au fost salutaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Gheorghe Badea, directorul general al Centralei de rulmenţi şi organe de asamblare. Petru Racoviţă, directorul întreprinderii, de membri ai consiliului de conducere al unităţii, care le-au urat un călduros bun venit. Tineri şi tinere au oferit oaspeţilor dragi buchete de flori. Prin intermediul unor ilustrative grafice, directorul general al centralei de profil înfăţişează dinamica producţiei de rulmenţi realizaţi de întreprinderea braşoveană, volumul exportului, evoluţia productivităţii muncii, realizările obţinute pe linia reducerii consumurilor de metal, energie şi combustibili. Se menţionează că, în ultimii ani, unitatea a cunoscut un amplu proces de modernizare, diversificare, înnoire şi dezvoltare pentru a putea răspunde noilor cerinţe şi exigenţelor industriei noastre, cît şi partenerilor externi. Ca urmare a vastului proces de perfecţionare a producţiei şi muncii, producţia a marcat un evident salt,urmind să ajungă in acest an la 42 milioane rulmenţi. Tot în acest an, producţia-marfă va creşte cu 10,2 la sută faţă de 1981, iar cea fizică cu 15,5 la sută. In primele şapte luni din acest an au fost livraţi peste plan mai mult de 300 000 rulmenţi de diferite tipuri. Se informează că 40 la sută din producţia de rulmenţi este asimilată în acest an.. Oaspeţii sunt invitaţi să viziteze citeva secţii de producţie de bază, unde au avut prilejul să cunoască rezultatele introducerii unor procese moderne de fabricaţie, precum şi eforturile depuse în direcţia autoutilării cu utilaje de înaltă productivitate. Dialogul de lucru al secretarului general al partidului cu gazdele s-a axat pe problema creşterii şi diversificării producţiei, sporirea competitivităţii rulmenţilor şi mai buna adaptabilitate a producţiei la cerinţele economiei naţionale şi ale beneficiarilor externi. Primul popas il constituie fabrica de bile. In cadrul acestei unităţi de bază a întreprinderii se realizează întreaga gamă de tipodimensiuni de bile necesare fabricării rulmenţilor în ţara noastră, iar anual se exportă alte 700 tone în numeroase ţări. De-a lungul întregului flux tehnologic, precum şi în cadrul unor microexpoziţii sunt prezentate multitudinea modelelor şi dimensiunilor de bile ce variază de la 2 la 180 de milimetri şi care intră în componenţa rulmenţilor pentru nevoile economiei naţionale, cit şi pentru export. Secretarul general al partidului este informat că tot în cadrul acestei fabrici se realizează şi discurile din fontă specială folosite menelor atit de complexe din viaţa internaţională actuală, de fermitatea şi curajul cu care susţineţi şi promovaţi interesele supreme ale naţiunii noastre, principiile independenţei şi deplinei egalităţi intre toate statele, indiferent de mărimea şi orînduirea lor socială, dorim să vă asigurăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de hotărîrea tuturor locuitorilor acestui judeţ de a munci fără preget pentru a spori contribuţia noastră la dezvoltarea economică şi socială a ţării, de a susţine prin fapte de muncă eforturile şi iniţiativele dumneavoastră pe plan extern consacrate soluţionării marilor probleme ale lumii contemporane, creşterea continuă a prestigiului României socialiste pe arena internaţională. Reînnoind angajamentul comuniştilor, al puternicului detaşament muncitoresc braşovean, al tuturor oamenilor muncii din acest judeţ — români, maghiari, germanii de a întări şi mai mult unitatea lor în jurul Partidului Comunist Român, al secretarului său general, vă rugăm, mult iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, să primiţi expresia profundului respect şi nemărginitei noastre consideraţii, împreună cu cele mai calde urări, pornite din adîncul inimii, de multă sănătate şi putere de muncă pentru înfăptuirea marilor idealuri ale socialismului şi comunismului pe pămîntul scumpei noastre patrii, spre binele şi fericirea întregului popor. A luat apoi cuvîntul tovarăşul Vasile Sechel, director general al Centralei industriale de tractoare Braşov, care a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Am mandatul consiliilor oamenilor muncii de la centrala industrială şi marea întreprindere braşoveană de tractoare de a vă exprima, mult stimate tovarăşe secretar general, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, cele mai vii mulţumiri pentru vizita de lucru efectuată astăzi în întreprinderea noastră, care se înscrie ca o nouă şi grăitoare dovadă a preocupării dumneavoastră permanente pentru angajarea acestei unităţi pe coordonatele progresului tehnic şi ale ridicării competitivităţii tractorului românesc pe pieţele internaţionale. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că, acţionînd în spiritul orientărilor şi indicaţiilor date de dumneavoastră cu prilejul analizei făcute în Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central al partidului, au fost luate o serie de măsuri politice şi tehnico-organizatorice pentru înlăturarea lipsurilor semnalate, pentru întărirea ordinii şi disciplinei în toate secţiile şi locurile de muncă, pentru creşterea exigenţei şi întărirea controlului de calitate în toate fazele procesului de producţie, pentru creşterea răspunderii cadrelor de conducere, incepînd cu maiştrii şi pină la directorul general. Experienţa ne-a dovedit întru totul justeţea orientărilor date de dumneavoastră în legătură cu diversificarea gamei de tractoare şi modernizarea celor din fabricaţia curentă, factor de care depind in mare măsură menţinerea şi consolidarea poziţiilor dobindite de tractoarele noastre pe la fabricarea bilelor, precum şi o serie de maşini-unelte specializate necesare procesului de producţie, proiectate şi realizate în cadrul întreprinderii. Secretarul general al partidului se interesează îndeaproape de modul de organizare a producţiei, de acţiunile întreprinse in direcţia asigurării utilajelor şi maşinilor-unelte necesare procesului de producţie al întreprinderii. Gazdele informează că, pînă in prezent, au fost realizate, cu forţe proprii, aproape 900 de astfel de maşini-unelte, ajungindu-se acum la a cincea generaţie, fapt ce asigură o productivitate a muncii de patru ori mai mare decit generaţia iniţială. Se vizitează apoi secţia de rulmenţi speciali. Aici, în cadrul unei expoziţii sunt prezentaţi rulmenţi in peste 230 tipodimensiuni, care pînă nu de mult erau procuraţi din import. Reţin atenţia rulmenţii cu role şi ace folosiţi la fabricarea tractoarelor şi a maşinilor-unelte, cei pentru broşe şi cei cardanici utilizaţi în industria uşoară. Gazdele informează că în această secţie se realizează, în premieră naţională, rulmenţi de înaltă precizie şi de mari turaţii pentru industriile siderurgică, de maşini-unelte şi uşoară, înlocuindu-se pe această cale importurile. Pe parcursul vizitării secţiei, secretarului general al partidului îi sunt prezentate o serie de utilaje de înaltă complexitate, rezultat al efortului de autoutilaje. Gazdele raportează că, pînă în prezent, au fost realizate aproape 300 utilaje specifice fabricaţiei de rulmenţi şi cuzineţi în valoare de 400 milioane lei, iar ca urmare a introducerii în producţie a unor procedee tehnologice noi şi moderne se asigură, pe lîngă creşterea productivităţii muncii, însemnate economii de metal, energie şi combustibil. Semnificativă în acest sens este acţiunea de înlocuire a oţelului cu mase plastice şi răşini sintetice, precum şi cea de realizare a unor tipuri de rulmenţi din tablă tratată termic. Felicitând colectivul întreprinderii pentru rezultatele obţinute, secretarul general al partidului a cerut să se acţioneze in continuare pentru îndeplinirea în bune condiţii a planului pe anul în curs, creşterea şi diversificarea producţiei de rulmenţi speciali necesari economiei naţionale. De asemenea, apreciind experienţa dobindită de întreprindere pe linia producerii cu forţe proprii de maşini-unelte necesare fabricării rulmenţilor, s-a indicat să se extindă realizarea acestor utilaje aici, în vederea dotării altor unităţi din ţară care îşi vor extinde capacităţile de producţie. S-a cerut conducerilor Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini şi Ministerului Metalurgiei să întocmească un program pentru asigurarea in întregime în ţară a oţelurilor speciale destinate fabricării rulmenţilor în vederea eliminării importurilor. Mulţumind pentru aprecierile făcute, gazdele l-au asigurat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că oamenii muncii de la întreprinderea de rulmenţi Braşov vor acţiona cu toată hotărîrea pentru transpunerea in viaţă a indicaţiilor primite cu prilejul vizitei privind îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan ce le revin pe acest an, pe intregul cincinal, piaţa mondială, unde întreprinderea braşoveană se situează printre primele cinci firme de profil din lume. Tractoarele grele de 85 şi 100 CP, precum şi componentele pentru tractoarele industriale pe şenile de 62 şi 78 CP, asimilate şi introduse în fabricaţia de serie, sunt livrate în prezent in exclusivitate la export. Aşa cum ne-aţi indicat, organizaţia de partid şi consiliul oamenilor muncii au acordat o atenţie sporită acţiunii de autoutilare, realizind prin forţe proprii linii automate şi maşini agregat de înaltă tehnicitate, tehnologii de fabricaţie perfecţionate, cu consumuri reduse de metal, energie şi combustibil. Cu toate acestea, apreciem în mod autocritic că rezultatele obţinute nu sunt pe măsura bazei tehnico-materiale de care dispunem, a nivelului de calificare profesională şi potenţialului de creaţie tehnico-ştiinţifică ale colectivului nostru. Recomandările şi indicaţiile pe care ni le-aţi dat, mult stimate tovarăşe secretar general, cu prilejul vizitei de azi, vor călăuzi eforturile noastre pentru îmbunătăţirea activităţii, recuperarea restanţelor în realizarea indicatorilor de plan şi sporirea contribuţiei colectivului la dezvoltarea echilibrată a economiei naţionale, la creşterea mai accentuată a exportului. Pornind de la legătura indisolubilă existentă intre politica internă şi politica externă a partidului şi statului nostru, doresc să dau o înaltă apreciere strălucitelor dumneavoastră iniţiative şi acţiuni pentru pace, pentru reglementarea pe cale paşnică a conflictelor, pentru respectarea principiilor dreptului internaţional în toate împrejurările de către toate statele. Suntem alături de dumneavoastră şi susţinem cu toată tăria acţiunile pe care le iniţiaţi pentru oprirea cursei înarmărilor, înfăptuirea dezarmării, pentru promovarea dreptului tuturor popoarelor la dezvoltare in deplină libertate şi neatîrnare. Urmînd minunatul dumneavoastră exemplu de muncă eroică pusă in slujba intereselor fundamentale ale poporului nostru, ne angajăm să muncim cu toată abnegaţia pentru continua înflorire a scumpei noastre patrii. In continuare, a luat cuvîntul tovarăşul Ioan Ciocan, secretar al comitetului de partid de la Combinatul chimic din oraşul Victoria, preşedintele consiliului oamenilor muncii, care a spus : Mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, De la tribuna acestei adunări, exprim bucuria chimiştilor din oraşul Victoria — primul oraş construit din temelie in anii luminoşi ai socialismului — de a-l avea în mijlocul nostru pe cel mai iubit fiu al clasei muncitoare, al poporului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Intr-o asemenea zi de măreaţă sărbătoare pentru noi, vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că in anul 1981 colectivul nostru a obţinut rezultate ce l-au situat printre colectivele fruntaşe ale industriei chimice româneşti. Pe şapte luni ale acestui an, toţi indicatorii de plan au fost realizaţi şi depăşiţi. (Continuare în pag. a IlI-a) Marea adunare populară din municipiul Braşov Secretarul general al partidului este întîmpinat cu căldură de constructorii de tractoare SCINTEIA — miercuri 1 septembrie 1982