Scînteia, ianuarie 1985 (Anul 54, nr. 13176-13200)

1985-01-03 / nr. 13176

Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul care a trecut cu rezultate remarcabile in dezvoltarea patriei noastre socialiste. In anul 1984, poporul român a sărbătorit împlinirea a 40 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, care a deschis o nouă eră de transformări revoluţionare, de edificare a orinduirii socialiste in România. Tot in acest an - in luna noiembrie — a avut loc Congresul al Xlll-lea al partidului, care a adoptat hotăriri de insemnatate istorică pentru dezvoltarea economico-socială a ţării in cel de-al 8-lea cincinal şi, in perspectivă, pînă în anul 2000, pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea neabătută a României spre comunism. In anul pe care-l încheiem, in industrie s-a realizat un ritm de creştere de circa 7 la sută, iar in agricultură s-a obţinut cea mai mare producţie de cereale din istoria ţării, de peste o tonă pe locuitor. A fost dat in folosinţă Canalul Dunăre — Marea Neagră, grandioasă realizare a acestei epoci, a geniului creator al minunatului nostru popor. Am obţinut, de asemenea, progrese însemnate in dezvoltarea invăţâmintului, ştiinţei şi culturii. Pe baza creşterii avuţiei naţionale şi a venitului naţional s-a asigurat majorarea cu 6 la sută a retribuţiei reale şi a pensiilor ; au sporit, in continuare, veniturile ţărănimii, ale tuturor oamenilor muncii. Marile realizări din acest an demonstrează, încă o dată, forţa economiei noastre naţionale, superioritatea orinduirii socialiste pe care o edificăm, capacitatea poporului nostru de a infringe orice greutăţi şi de a asigura — acţionind unit, sub conducerea partidului — mersul ferm înainte al României pe calea progresului, bunăstării şi civilizaţiei. Pentru toate aceste realizări, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi al guvernului, precum şi al meu personal, adresez acum, la încheierea anului, clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fara deosebire de naţionalitate, întregii naţiuni, cele mai calde felicitări, împreună cu urarea de noi şi tot mai mari victorii din activitatea viitoare. Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste,  Intrăm în noul an 1985 cu hotărirea fermă de a înfăptui neabătut prevederile planului pe ultimul an al actualului cincinal, asigurind astfel realizarea in bune condiţii a întregului plan cincinal 1981-1985 şi ridicarea patriei noastre pe o nouă treaptă a dezvoltării sale socialiste. Acordăm, în continuare, o importanţă deosebită lărgirii bazei energetice şi de materii prime, înfăptuirii programelor speciale privind ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii producţiei, creşterea productivităţii muncii, reducerea consumurilor materiale şi energetice, aplicarea fermă a principiilor noului mecanism economico-financiar, ale autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti, sporirea mai puternică a eficienţei întregii activităţi. Va continua, de asemenea, procesul de dezvoltare şi modernizare a agriculturii, de înfăptuire a noii revoluţii agrare in România, de transformare a modului de muncă, de viaţă şi de gindire al ţărănimii. Se va acţiona cu toată hotărirea in vederea îndeplinirii planului in domeniul investiţiilor, precum şi in celelalte sectoare de activitate. Un accent deosebit se va pune pe dezvoltarea ştiinţei, invăţâmintului şi culturii - factori de cea mai mare importanţă pentru desfăşurarea cu succes a întregii opere de construcţie socialistă din patria noastră. Se va intensifica activitatea politico-educativă pentru lărgirea orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, de formare a omului nou, cu o conştiinţă patriotică revoluţionară, înaintată. Toate acestea ne cer să acţionăm neabătut pentru perfecţionarea continuă a întregii activităţi, pentru lărgirea democraţiei muncitoreşti revoluţionare, pentru a pune in valoare iniţiativa şi capacitatea creatoare a oamenilor muncii, pentru introducerea unui inait spirit de ordine, disciplină şi responsabilitate in toate domeniile vieţii economice şi sociale. Să facem totul ca anul 1985 să asigure realizarea in cele mai bune condiţii a prevederilor cincinalului actual, să marcheze noi şi tot mai mari progrese in înfăptuirea Programului partidului, in ridicarea nivelului general de viaţă al poporului român, in întărirea independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste ! Dragi tovarăşi şi prieteni, Anul 1984 s-a caracterizat printr-o încordare deosebit de gravă a situaţiei internaţionale, prin intensificarea cursei înarmărilor - îndeosebi a celor nucleare - ceea ce a dus la creşterea pericolului unui nou război mondial, care s-ar transforma, inevitabil, într-o catastrofă nucleară ce ar putea distruge întreaga viaţă şi civilizaţie de pe planeta noastră. Iată de ce problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor nucleare şi trecerea la dezarmare, inlaturarea primejdiei de război şi apărarea păcii. Intrind in anul 1985 este necesar să facem astfel incit să fie oprită evoluţia periculoasă a evenimentelor spre agravarea încordării, să asigurăm reluarea politicii de destindere şi soluţionarea paşnică a tuturor problemelor, apărarea dreptului suprem al popoarelor, al oamenilor - la existenţă, la libertate şi independenţă, la viaţă, la pace! Salutăm negocierile ce urmează să aibă loc, la începutul acestui an, intre Uniunea Sovietică şi Statele Unite — şi dorim ca ele sa răspundă aşteptărilor popoarelor de a deschide calea unor înţelegeri cores- punzâtoare in problema armamentelor nucleare şi a neutilizării Cosmosului in scopuri militare. Dat fiind că problemarachetelor priveşte nemijlocit viaţa şi existenţa popoarelor europene, considerăm că toate ţările continentului nostru - şi in primul rînd cele din N.A.T.O. şi Tratatul de la Varşovia — trebuie să participe nemijlocit, intr-o formă sau alta, la realizarea unor înţelegeri corespunzătoare, care să ducă la înlăturarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi, apoi, a oricăror arme nucleare din Europa şi din întreaga lume. Popoarele europene - care in 1985 vor aniversa împlinirea a patru decenii de la încheierea celui de-al doilea război mondial şi de la inkringarea fascismului - vor trebui să ţină seama de învăţămintele istoriei şi să conlucreze activ pentru a realiza - pe deasupra oricăror deosebiri de orinduire socială — o Europă unită, a păcii şi colaborării, fără arme şi fără războaie. Ca şi pînă acum, România va milita cu toată hotărîrea pentru dezarmare, pentru securitate, colaborare şi pace in Europa şi in lume. O atenţie deosebită vom acorda dezvoltării colaborării in Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii şi conlucrării rodnice, fără arme nucleare şi baze militare străine. In întreaga noastră activitate internaţională vom promova, în modul cel mai ferm, principiile deplinei egalităţi în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, ale respectării dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele, fără nici un amestec din afară. Suntem hotăriţi ca, şi in viitor, să ne aducem contribuţia activă la soluţionarea paşnică, prin tratative, a problemelor litigioase dintre state, la lichidarea subdezvoltării şi instaurarea noii ordini economice mondiale bazate pe deplină egalitate şi echitate in relaţiile dintre state. Consecventă politicii sale de pace şi colaborare, România va întări continuu conlucrarea cu ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare şi nealiniate, cu statele capitaliste dezvoltate, cu toate popoarele lumii, fără deosebire de orinduire socială, pentru soluţionarea constructivă a marilor şi complexelor probleme ce confruntă epata noastră. Intrăm in noul an avînd convingerea că popoarele, mişcările pentru pace şi dezarmare de pretutindeni - cărora poporul român li se alătură cu toată forţa - au capacitatea de a-şi impune voinţa şi de a da un nou curs evenimentelor, de a asigura triumful politicii de colaborare şi pace, de independenţă, de afirmare liberă şi suverană a tuturor naţiunilor intr-o lume mai bună şi mai dreaptă. MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN Anul LIV Nr. 13176 Joi 3 ianuarie 1985 4 PAGINI - 50 BANI J „Să facem totul la anulÎ98S să \ iu tele mai bune temfiţii a prevederilor ckamMm I attuel, să merdme noi şi tot mai mari progrese m J j înfăptuirea Programului partidului, in riditarea \ ! general de viaţă al poporului român, in întărirea ■ i | pendenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste J Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1985 să aducă poporului nostru noi victorii in activitatea sa de construcţie paşnică, in realizarea actualului cincinal şi trecerea cu succes la înfăptuirea noului plan de cinci ani, a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xlll-lea al partidului ! Fie ca anul 1935 să marcheze un moment important in lupta pentru pace, destindere, securitate şi înţelegere între toate naţiunile lumii, pentru o largă şi rodnică colaborare internaţională ! Vă urez, dragi compatrioţi, un An nou fericit, plin de satisfacţii şi bucurii, realizări tot mai mari in muncă şi in viaţă, îndeplinirea tuturor dorinţelor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! „LA MULŢI ANI !“. ----------- Cu dragoste nețărmurită pentru pstris, cu credere fartkmd ei comunist —-1905 - AN DE NOI WORD ÎN DEZVOLTAREA ROMÂNII SOCIALISTE, ÎN ÎNDEPLINIREA ISTORICELOR HOTÂRÎRI ALE CONGRESULUI AL XRI-LEA AL PARTIDULUI A mai trecut un an. Sintem mai aproape de viitor cu un an. Deci, mai aproape de viitorul nostru comunist. Fiindcă niciodată ca-n noaptea cînd anul trece în an pămintul nu este mai aproape de steaua speranţei. Iar speranţa noastră — a trăitorilor pe aceste binecuvîntate meleaguri de la Carpaţi şi Dunăre — comunism şi pace se cheamă. A fost o noapte sărutată de zăpezi şi de glasurile urătorilor care, sub streaşină ţării, ne-au semănat în inimi suişuri de colinde şi cristalin zvon de clopoţei. A fost din nou noaptea tinereţii fără bătrîneţe prinse in vîrtejul cuceritor al veseliei, cintecului şi dansului ; dar — pentru unii dintre noi — a fost şi o noapte a muncii, prima din Anul nou. A fost noaptea in care luminile din brazii sărbătorii au scăpărat luceferi în pocalele închinate cu vinul de viaţă lungă al sufletului românesc, închinate pentru anul care a fost şi pentru anul care va fi, pentru fiecare în parte şi pentru noi toţi, pentru partidul nostru comunist, pentru conducătorul său, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi pentru prosperitatea Republicii Socialiste România. A mai trecut un an. A fost un an de muncă responsabilă şi de sărbătoare lucidă. A fost anul 40 al libertăţii noastre şi anul Congresului al Xlll-lea al partidului. Am omagiat gindul şi fapta de libertate şi demnitate ale lui August 1944, evociudu-ne munca, lupta, glia şi omenia. Suntem mai puternici cu un an. Am păşit viguros, optimişti şi încrezători pe luminoasele clipe ale noii etape din devenirea comunistă a României. A mai trecut un an. A fost un an de bilanţ, de muncă şi de victorii. A mai sosit un an. Va fi — aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu in Mesajul de An nou — un an care va aduce poporului nostru noi victorii in activitatea sa de construcţie paşnică, în realizarea actualului cincinal şi trecerea cu succes la înfăptuirea noului plan de cinci ani, a istoricelor hotăriri ale Congresului al Xlll-lea al partidului. A mai trecut un an. A mai sosit un an. Noaptea care i-a unit, ţara a sărbătorit-o cu voioşie, optimism, muncă, încredere şi tradiţionalul „La mulţi ani, cu sănătate !". Este firesc. Sintem mai puternici cu un an. Sintem mai aproape de viitor cu un an I CU PLUGUŞORUL LA FRUNTAŞl. — Aţi cam intirziat, I flăcăilor! „Reproşul" * l-am înregistrat In clipa in care în sala cantineirestaurant a întreprinderii de utilaj chimic „Griviţa roşie“ au pătruns urătorii : „Şi la anu’ cînd venim ! Sănătoşi să vă găsim". „Sănătoşi — sănătoşi, dar dacă e să judecăm după rezultatele în muncă trebuia să ne fi vizitat ceva mai de multişor. Noi am mai făcut un revelion. Ce-i drept, două sărbători nu strică". Replica lăcătuşului Nicolae Călin a fost rostită în microfon. Membrii celor şase sute de familii care intimpină aici Anul nou aplaudă puternic, semn că sunt de acord... In imensa sală răsună apoi, cintată de mii de oameni, melodia „Să fie pace in Carpaţi". — Cum va fi 1985 la dv. ?, l-am întrebat pe tînărul Jean Grigore, membru al comitetului de partid pe întreprindere. — Spornic, ca și pînă acum, ni se răspunde. De patru ani sintem primii in întrecerea socialistă pe ramură. Vrem să răminem fruntaşi, să realizăm utilaje chimice de înaltă calitate şi la termen. Dorinţă Întemeiată, cu temelii solide. Rezultatele cu care oamenii muncii de aici au încheiat anul 1984 — o producţie suplimentară in valoare de 15 milioane lei la export şi 250 tone utilaj tehnologic pentru industria chimică şi rafinării — oferă garanţia atingerii, încă din primele zile ale anului 1985, a unor ritmuri de lucru record. „în aceste momente sărbătoreşti — continuă el — gîndurile noastre, ale muncitorilor şi specialiştilor din a(Continuare in pag. a Il-a) „Tinereţe, la mulţi anii". Sub acest generic s-a desfăşurat Revelionul tineretului din Capitală, la care au participat peste 5 000 de tineri