Scînteia, ianuarie 1985 (Anul 54, nr. 13176-13200)

1985-01-15 / nr. 13186

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, MtJbVA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul LIV Nr. 13186 Marți 13 ianuarie 1985 6 PAGINI - 50 BANI Sub preşedinţia tovarăşului Nicolas Ceauşescu ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Natelae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, duminică, 13 ianuarie, a avut loc, la Predeal, şedinţa Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat şi dezbătut un PROGRAM PRIVIND ASIGURAREA PRODUCŢIEI DE ENERGIE SI FOLOSIREA RAŢIONALA A ENERGIEI ELECTRICE, TERMICE, A GAZELOR NATURALE, PRECUM SI REGIMUL DE LUCRU AL UNITĂŢILOR ECONOMICE ŞI SOCIALE PE PERIOADA DE IARNA. Elaborat pe baza Indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, programul stabileşte măsuri ferme şi eficiente de organizare a producţiei şi de utilizare ca maximum de spirit gospodăresc a energiei electrice, gazelor şi căldurii, astfel incit să se asigure depăşirea greutăţilor create de condiţiile deosebit de grele ale acestei ierni, de gerurile extrem de mari care au afectat, in ultimul timp, ţara noastră şi care au dus la îngheţarea Dunării şi a mirilor interioare, ceea ce a determinat reducerea energiei electrice produse în hidrocentrale, funcţionarea necorespunzătoare a centralelor pe cărbune, diminuind în mod simţitor producţia de energie electrică necesară desfăşurării normale a activităţii economice şi sociale. Pornind de la această situaţie, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a cerut guvernului şi ministerelor, precum şi comitetelor judeţene de partid, organelor şi organizaţiilor de partid să ia toate măsurile pentru ca toate centralele electrice să funcţioneze la întreaga capacitate şi să asigure livrarea de energie în conformitate cu prevederile planului. în mod deosebit, s-a indicat să se acţioneze cu ceaseb mare energie pentru ca marile centrale electrice pe cărbune - Mintia, Işalniţa, Paroşeni, Oradea, Ravartari, Turceai, Oneşti şi altele - să funcţioneze in bune condiţii şi să se asigure economiei cantităţi mult mai sporite de energie faţă de cele pe care le livrează in prezent. In acelaşi timp, s-a cerut Ministerului Minelor şi tuturor comitetelor judeţene de partid pe teritoriul cărora există mine de cărbune sa ia măsuri energic« «Se a s« lucra zi şl nobfftv ipo*' rirea producţiei de cărbune în vederea aprovizionării termocentralelor cu cărbune, in cantităţile stabilite şi de calitate corespunzătoare. Trebuie făcut in astfel incit, prin sporirea producţiei de energie pe cărbune — la care se va adăuga şi energia obţinută pe hidrocarburi şi in hidrocentrale - să se ajungă la o producţie totală de energie care să asigure satisfacerea corespunzătoare a cerinţelor producţiei, ale consumului public şi populaţiei. In acest scop, trebuie mobilizate toate forţele existente în judeţe - muncitorii, tineretul, militarii - pentru a se asigura tot ce este necesar bunei funcţionări a sistemului energetic naţional. Odată cu măsurile pentru sporirea corespunzătoare a producţiei de energie, Comitetul Politic Executiv a stabilit reorganizarea regimului de lucru in întreprinderi, prin eşalonarea mai raţională a schimburilor de producţie, incit să se asigure desfăşurarea normală a activităţii in toate unităţile economice, evitîndu-se consumurile mari de energie in perioade de vini. In toate întreprinderile industriale cu fee continua, precum si in cele care lucrează in trei schimburi complete s-a indicat sa se aplice măsuri ferme pentru reducerea consumului de energie electrică, combustibili şi gaze, prin încadrarea strictă în normele de consum aprobate, care vor fi considerate maxime. Instalaţiile cu foc continue care nu pot lucra la întreaga capacitate din lipsă de materii prime sau din alte cauze vor fi programate să lucreze la întreaga capacitate pe un timp limitat pe kniă, in raport de condiţiile pe care le au asigurate, sau vor fi oprite. Producţia ce nu se va realiza in aceste Instalaţii va fi preluată de alte unităţi sau secţii similare din alte întreprinderi stabilite de Ministere împreună cu comitetele judeţene de partid care vor lucre la întreaga capacitate. Celelalte întreprinderi sau secţii organizate pe trei schimburi, care nu au materiile prime sau comenzile necesare, vor lucra in două schimburi sau intr-un singur schimb prelungit, potrivit programului stabilit pentru astfel de unităţi. Se vor lua măsuri pentru efectuarea, in perioada de iarnă, a reparaţiilor capitale la un număr mai mare de instalaţii, prin devansarea celor prevăzute pentru trimestrul II sau chiar trimestrul III, urmind ca in perioada de tară — cind erau prevăzute aceste reparaţii — să se lucreze şi sa se asigure realizarea integrală a producţiei planificate. S-a cerut ministerelor, comitetelor judeţene de partid să analizeze cu toată răspunderea problema reprogramării reparaţiilor capitale, astfel incit eşalonarea şi organizarea acestora să nu afecteze, in nici un lei, desfăşurarea normală a producţiei. Atelierele de reparaţii şi întreţinere, sectoarele auxiliare şi orice alte secţii şi subunităţi care nu sunt direct legate de funcţionarea Instalaţiilor tehnologice cu foc continuu vor lucra în două schimburi sau chiar într-un singur schimb prelungit, in așa fel incit să se evite consumul de energie în perioada de vini. întreprinderile industriale care lucrează In două schimburi de cite 8 ore și au sectoare calde, vor trece la regim de lucru de două schimburi de cite 6 ore, organizate continuu, astfel incit să se realizeze o perioadă de lucru de 12 ore pe zi, timp de 7 zile pe săptămină, respectiv 42 de ore de lucru săptămina. Programul de liucra al întreprinderilor care vor lucra in regim de două schimburi a citei ore va fi organizat, alternativ cu alte întreprinderi, astfel incit să se asigure un consum energetic uniform in cele 24 de ore ale fiecărei zile. In sectoarele calde ale acestor unităţi, cum sunt turnătorii, tratamente termica, forjei, acoperirile metalice şi alte subunităţi, se va trece la organizarea producţiei intr-un ciclu de 3-3 zile pe săptămlnă, in regim de lucru de trei schimburi de cite 3 ore pe zi, in cadrul căruia să se realizeze producţia de piese turnate, forjate, semifabricate necesare pentru întreaga săptămină, in acelaşi regim de luării vm famri*vo î«cT)Jk» «te vopsitori*, apreturi şi finisaj din industria uşoară. De asemenea, se vor lua mături pentru a se lucra intr-un ciclu de 2-3 zile pe săptămină şi in sectoarele calde in unităţile care îşi desfăşoară activitatea intr-un singur schimb. După realizarea ciclurilor de producţie, secţiile, atelierele respective vor fi oprite complet pentru o perioadă în care se vor lua măsuri pentru buna aprovizionare cu materialele necesare, pregătirea şarjelor şi a reţetelor de fabricaţie, efectuarea lucrărilor de reparaţii şi întreţinere, astfel incit in ciclul de fabricaţie următor sa se asigure folosirea maximă a capacităţii de producţie. În organizarea activităţii de producţie pe cicluri, ministerele şi centralele, împreună cu comitetele judeţene de partid vor asigura alternarea funcţionării sectoarelor, astfel incit sa se realizeze un consum energetic echilibrat. Se interzice funcţionarea oricăror instalaţii in aceste sectoare în regimuri reduse in care să se consume energie şi combustibil fără să se asigure producţia stabilită. Celalalte întreprinderi, care lucrează in două schimburi sau care trec să lucreze in două schimburi şi nu cu sectoare calde, vor lucra la lei ca şi întreprinderile organizate pe două schimburi pe ore, adică 12 ore continuu pe zi. Fiecare schimb va lucra 42 ore pe săptămină, iar întreprinderea va lucra, alternativ cu alte întreprinderi, pentru a echilibra consumul linear de energie pe 24 ore, întreprinderile care işi desfăşoară activitatea intr-un singur schimb de 8 ore pe zi vor fi programate să lucreze prin rotaţie - unele in schimbul I, altele în schimbul II şi restul în schimbul III — astfel incit să se asigure un consum energetic echilibrat pe toată durata zilei de 24 de ore. in situaţiile în care întreprinderile care lucrează intr-un schimb pot «asigura realizarea intr-o perioadă mai scurtă a producţiei planificate pentru 8 mp, vor fi programate sâ lucreze 5-7 ore pe zi, asigurind şi pe această cale economisirea energiei şi ■ căldurii. în lunile de iarnă nu se vor efectua lucrări de construcţii propriu-zise. In această perioade vor fi realizate lucrări de montaj al maşinilor şi instalaţiilor in incintele construite sau in exterior, dacă tehnologia de montaj permite efectuarea lucrărilor la temperaturi scăzute. Se va acorda prioritate lucrărilor de montaj la obiectivele care se află în probe se« recepţie, cu termene de punere în funcţiune apropiat«. Comitetul Politic Executiv e stabilit ca, in afara măsurilor de sporire a producţiei «de energie electrică şi de reorganizare a regimului de lucru in unităţile economice, să se asigure reducerea In continuare a consumurilor «e energie electrică, termică, de gaze, atît in activitatea intreprinderilor şi unităţilor economice, a instituţiilor socialculturale, cit şi în celelalte sectoare de activitate. Au fost stabilite, de asemenea, măsuri pentru reducerea consumurilor de combustibil şi energie în unităţile de transport, prin optimizarea transporturilor, folosirea şi încărcarea la întreaga capacitate a tuturor mijloacelor de transport Organele centrale şi locale este administraţiei de stat, celelalte instituţii centrale şi locale, institutele de proiectare şi cercetare îşi vor stabili programul de activitate in perioade în care se va putea folosi lumina naturală a zilei. Pentru activitatea de comerţ şi din servicii, in general, se va stabili un program de lucru numai pe timp de lumină. S-a stabilit, de asemenea, ce toate restaurantele şi alte unităţi de acest fel si se închidă cel mai tirziu la ora 21:00. Unităţile cultural-artistice vor trebui să-şi reorganizeze in aşa fel programul incit să reducă consumul de energie in perioadele de vîrf. In ceea ce priveşte consumul de energie electrică, termică şi gaze naturale pentru populaţie, se va avea în vedere respectarea strictă a programului stabilit pe fiecare judeţ şi localitate. Programele de distribuire a energiei electrice şi termice vor fi aduse din timp la cunoştinţa populaţiei şi a celorlalţi consumatori. Iluminatul public. Inclusiv in magazine, şi iluminatul casnic urmează sa fie reduse cu 50 la sută faţă de consumul sta- Mit pentru isistemul atip#4. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca guvernul să ia toate măsurile care se impun pentru realizarea în cele mai bune condiţii a programelor de asigurare a energiei electrice şi combustibilului, de respectare riguroasă a normelor de Consum stabilita, precum şi de aplicare a mâsurilor de reorganizare a activităţii întreprinderii şi tuturor unităţilor economico-sociale. Totodată, Comitetul Politic Executiv cere organelor şi organizaţiilor de partid, consiliilor de conducere ai® ministerelor, consiliilor oamenilor muncii din întreprinderi şi instituţii, consiliilor populare judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale să ia toate măsurile pentru realizarea tuturor programelor stabilite şi să desfăşoare o largă muncă politică pentru mobilizarea maseior de oameni ai muncii la aplicarea şi respectarea strictă a acestor măsuri de mare importanţă pentru depăşirea greutăţilor create de iarna grea din acest an şi pentru asigurarea îndeplinirii tuturor indicatorilor de plan şi desfăşurarea normală a activităţii în toate domeniile. Comitetul Politic Executilv adresează oamenilor muncii de la oraşe şi sate, tuturor cetăţenilor ţârii chemarea de a acţiona cu toată răspunderea şi spiritul patriotic pentru asigurarea energiei şi combustibilului conform normelor stabilite, pentru gospodărirea cit mai judicioasă a acestora, eliminarea oricăror forme de risipă a acestei avuţii naţionale, de a participa cu cel mai inalt spirit de răspundere la această acţiune de interes general, aducindu-şi astfel contribuţia la înfăptuirea in bune condiţii a obiectivelor şi hotăririlor partidului şi statului nostru privind dezvoltarea economico-socială a ţării şi creşterea, pe această bază, a nivelului de trai materiei şi spiritual ori întregului nostru popor. în lumina sarcinilor subliniate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Mobilizare exemplară a tuturor forţelor pentru gospodărirea judicioasă a energiei, îndeplinirea planului la toţi indicatorii şi desfăşurarea normală a activităţii in toate domeniile ..........11 . .. . Sensul «naiv al recentelor măsuri, elaborate pe baza indicaţiilor şi orientărilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi adoptate de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., o constituie realizarea in cele mai bune condiţii a programelor de asigurare a energiei electrice şi a combustibililor, mobilizarea puternică a tuturor colectivelor de oameni ai muncii pentru depăşirea dificultăţilorreale de iarna grea din acest an şi îndeplinirea tuturor indicatorilor de plan, la producţia fizică, export, la toţi parametrii de eficienţă, desfăşurarea normală a activităţii in toate domeniile, în vederea realizării obiectivelor de dezvoltare economî«HKMialâ a tării şi ridicarea, pe această bază, a nivelului de trai, material şi spiritual, al intregului popor. După cum se ştie. In ultimele zile, ţara noastră, ca dealtfel Întregul continent european au fost afectate de o iarnă aspră, caracterizată prin căderi masive de zăpadă şi temperaturi extrem de scăzute. Rigorile acestor condiţii climaterice neobişnuit de grele au creat dificultăţi serioase in desfăşurarea normală a activităţii din Industrie, agricultură, transporturi şi telecomunicaţii, din investiţii şi alte domenii. Este suficient să arătăm că Dunărea a îngheţat pe anumite porţiuni, de asemenea au îngheţat şi riurile interioare, fapt ce a determinat diminuarea apreciabilă a cantităţii de energie electrică produsă in hidrocentrale, precum şi funcţionarea necorespunzătoare a centralelor pe cărbune. Pentru depăşirea acestor greutăţi obiective şi crearea condiţiilor pentru desfăşurarea activităţii in toata sectoarele producţiei materiale, este evident că asigurarea ritmică şi gospodărirea raţională, cu eficienţă maximă a resurselor energetice ocupă acum primul loc în ordinea priorităţilor, în acest scop. Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R. a examinat şi aprobat un Program privind asigurarea producţiei de energie şi folosirea raţională a energiei electrice, termice, a gazelor naturale, precum şi regimul de lucru al unităţilor economice şi sociale pe perioada de iarnă. Elaborat din iniţiativa şi sub directa îndrumare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, programul stabileşte măsuri ferme şi eficiente de organizare a producţiei şi utilizare cu maximum de spirit gospodăresc a energiei electrice, gazelor şi căldurii. Sunt măsuri de mare importanţă pentru Înfăptuirea cărora comitetele judeţene de partid, ministerele economice, organele şi organizaţiile de partid, consiliile de conducere colectivă din Întreprinderi trebuie să acţioneze imediat, cu întreaga capacitate organizatorică, prin mobilizarea largă a muncitorilor, şi specialiştilor, pentru gospodărirea judicioasă şi reducerea substanţială, severă a consumurilor energetice, concomitent cu asigurarea funcţionării normale, la întreaga capacitate, a centralelor electrice şi sporirea producţiei de energie. Nici un moment nu trebuie pierdut din vedere că numai Înfăptuind, exemplar şi neintirziat, aceste măsuri vor putea fi asigurate alimentarea ritmică cu energie şi combustibil a unităţilor economice, potrivit programelor stabilite de aceste condiţii, satisfacerea corespunzătoare a cerinţelor consumului public şi ale populaţiei. Toate centralele electrice sa funcţioneze la întreaga capacitate, tă *Talseze continuu o cantitate cit mai mare da energia electrică in sistemul energetic naţional ! Aceasta este cerinţa, de maximă răspundere patriotică şi muncitorească, pusă acum in faţa comuniştilor, tuturor colectivelor de oameni ai muncii din aceste importante unităţi economice. Prin urmare, esenţial este ca, pretutindeni, să se aplice imediat măsuri corespunzătoare pentru descărcarea operativă a cărbunelui, pregătirea combustibilului, supravegherea riguroasă şi Întreţinerea. In perfectă stare tehnică a fiecărui agregat, a fiecărei instalaţii, pentru a spori producţia de energie, unde e secte centrale de p® cărbune, pentru a se asigura tot ceea ce este necesar exploatării raţionale, normale a sistemului energetic naţional. Sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, trebuie ca, neîntârziat, aşa cum s-a subliniat la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., marile termocentrale pe cărbune — Mintia, Işalniţa, Paroşeni, Oradea, Rovinari, Turceni, Oneşti şi altele — să asigure economiei cantităţi nuult sporite de energie, faţă de cele pe care le livrează de prezent. Pentru aceasta trebuie mobilizate toate forţei® existente in judeţe, muncitorii, tineretul, militarii — astfel ca toate, absolut toate problemele pe care le ridică asigurarea condiţiilor necesare bunei funcţionări a termocentralelor să fie soluţionate cu maximă promptitudine, folosindu-se din pite, deopotrivă, mijloacele mecanică și manuale. Mai mult cărbune energetic, de bună calitate pentru termocentrale, iată un comandament major de a cărui respectare depinde, într-o măsură hotărltoare. (Contransishi pag., a III-a) EXPERIENŢA JUDEŢULUI BRAŞOV DEMONSTREAZĂ: PrSsi rganaizgia nstai tis ta dia MW JEU proct^i se desfâşoară ce cu tol *iei reise esie stoică Rigorile acestei ierni deosebit de aspru n-au ocolit nici judeţul Braşov. Greutăţile provocate de gerurile extrem de scăzute, ca şi de zăpezile mari se resimt in desfăşurarea activităţii din Întreprinderi, transporturi, din unităţile agricole, mai ales in privinţa asigurării alimentării cu energie electrică. Pentru a diminua într-o măsura nut mai mare efectele negative produse de condiţiile atmosferice din ultimele zile şi pentru a asigura continuitate in desfăşurarea normală a activităţii economice, comitetul Judeţean de partid a acţionat prompt, cu energie, iniţiind măsuri ferme care să ducă — chiar pe aceste condiţii — la Îndeplinirea sarcinilor de plan, în legătură cu măsurile luata în acest scop am solicitat citeva precizări tovarăşului Im» DRAGHICI, secretar al comitetului judeţean de partid. — Aş putea afirma, ne-« «pa* interlocutorul, că pe noi actualele condiţii atmosferice nu ne-au surprins cu totul nepregătiţi sub aspectul măsurilor necesare unei judicioase gospodăriri a energiei electica şi combustibililor. — V-am rug« sâ concretizaţi. — După cuta se ştie, greutăţi la aprovizionarea mai ales cu energie electrică s-au Intîmpinat şi în lunile friguroase ale anului trecut, respectiv, at!t la Începutul, cit şi la sflrşitul anului, şi pot spune că prin măsurile pe care le-am iniţiat noi atunci, efectele acestor, greutăţi au fost mute diminuate. Mă refer, între altele, la organizarea schimburilor, care s-a făcut de aşa fel incit să se asigure încadrarea în consumurile stabilite şi aplatizarea virfului de sarcină. Citrd spun organizarea schimburilor, mă refer la optimizarea acestor schimburi, prin degrevarea schimbului II şi Întărirea schimbului III, la schimbarea programului de activitate şi unor utilaje şi instalaţii mari consumatoare de energie electrică şi termică, la utilizarea la întreaga capacitate a utilajelor producătoare de energia electrică şi termică etc. — Ce măsuri eu fost luata In ultimele zile pentru a diminua efectele acestei ierni deosebit de grele şi a asigura o desfăşurare normală a activităţii productive ? — Aşa cum afirmam la început, pe noi nu ne-au surprins chiar nepregătiţi gerurile grele şi zăpada căzută in ultimele zile. Apelînd la experienţa anului trecut, noi ara reuşit să acţionăm cu întreaga energia in ultimele zile şi să pretotimpinăm apariţia unor perturbări grave în activitatea economică a judeţului, înţelegind just imperativul unor măsuri hotărite şi operative, am reuşit, la urma unei largi şi permanente consultări cu activul d® bază al comitetului judeţean de partid, cu cadrele de conducere şi specialiştii din unităţile economice, aşa cum am procedat şi altădată, să stabilim măsuri concrete, care să permită desfăşurarea in condiţii cit mai normala cu putinţă a activităţii economice şi sociala* Programul Întocmit In acest scop a fost prelucrat cu Întregul activ da partid şi apoi difuzat in toate unităţii« economic« şi instituţiile judeţului, pentru a fi dezbătut cu activul de bază al fiecărei unităţi în scopul transpunerii lui in practică. Ceea ce aş dori să subliniez este faptul că (Cuaiinaaria pag. a V-a) . » msM pssia, «•ostrm V j luaţi toate măsurile pentru funcţionarea ir, cel mai bune condiţii, capacitate, a akchk:. spre a asigura economiei naţionale cantităţi mult spetite de energie electrică! '■ mm ` m Wm* *■ OmătTM 9*m tmgamma regimului m corespunzător măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., pentru redmerm hubsp: M a consumului de energie electrică, combustibili si gaze, pentru realizarea planului la toţi indicatoriiI I şi ,, ", T“7~ f La locurile de munca si in propriile locuinţe, folosiţi raţional, cu maxima grija g este îi momentul de față o înaltă îndatorire patriotica a tuturor, o sarcină de reapesuil jurisfărimea normală a activităţii amarnice și socialei .