Scînteia, decembrie 1985 (Anul 54, nr. 13460-13486)

1985-12-01 / nr. 13460

mm PRESEDINTELE NICOLAE CEAUSESCU PROMOVEAZĂ FERM CAUZA RADII @1ECIARORARH Poziţia ferme, responsabilă, a României, a preşedintelui Nicolae Ceauşescu, în problemele păcii şi dezarmării, preocuparea de a se depăşi impasul generat de cursa nestăvilită a înarmărilor, pentru trecerea la dezarmare, la făurirea unei lumi ,a păcii, precum şi grija de a se crea cadrul propice dezvoltării multilaterale a ţării noastre, asigurării unui viitor luminos pentru poporul român, pentru toate popoarele lumii puse în evidenţă cu pregnanţă de conducătorul partidului şi statului nostru în cuvîntarea rostită la Congresul ştiinţei şi învăţămîntului — au găsit un amplu ecou in presa de peste hotare. Mijloacele de informare în masă evidenţiază aprecierile preşedintelui Nicolae Ceauşescu cu privire la întîlnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva, sublinierea de către şeful statului român a necesităţii ca în perioada următoare să fie adoptate măsuri concrete, practice pe linia încetării cursei înarmărilor, a trecerii la dezarmare, in primul rînd la dezarmarea nucleară, astfel încât să poată fi asigurat dreptul cel mai de preţ al omenirii, dreptul la viaţă, la libertate, intr-o lume lipsită de pericolul războiului. Presa face, totodată, referiri la importanţa lucrărilor Congresului ştiinţei şi învăţămintului pentru dezvoltarea viitoare economică şi socială a României, la rolul ştiinţei şi tehnologiei ca factori de seamă în creşterea bunăstării poporului, pentru progresul, libertatea şi independenţa fiecărei naţiuni, pentru cauza colaborării internaţionale, a păcii în lume. Este evidenţiată desemnarea, in unanimitate, a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului in funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămintului. Presa de peste hotare informează, totodată, despre adoptarea de către Congresul ştiinţei şi învăţămintului a unor documente de o deosebită însemnătate. Agenţia T.A.S.S. a informat in legătură cu desfăşurarea lucrărilor Congresului ştiinţei şi învăţămintului. Arătînd că la acest forum au participat peste 4 000 de delegaţi, agenţia s-a referit la examinarea de către congres a rolului ştiinţei şi învăţămintului în dezvoltarea social-economică a ţării, a problemelor privind punerea în aplicare a realizărilor din domeniile ştiinţei şi tehnicii în vederea dezvoltării economice a ţării. Agenţia a prezentat ample extrase din cuvîntarea rostită de conducătorul partidului şi statului nostru la tribuna congresului. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a relevat că întilnirea la nivel înalt de la Geneva s-a încheiat cu o serie de rezultate pozitive şi a subliniat că adoptarea unei Declaraţii comune reprezintă un fapt foarte important în actuala situaţie internaţională deosebit de gravă — evidenţiază T.A.S.S. Este foarte important — a spus preşedintele României — faptul că cele două părţi au căzut de acord că intr-un război nuclear nu pot fi învingători, că nici una din cele două părţi nu aspiră la supremaţia militară — subliniază agenţia. Poporul român — ca de altfel toate popoarele lumii — a urmărit cu mare atenţie şi interes întîlnirea dintre conducătorii Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii — a declarat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, care s-a pronunţat pentru oprirea, pe timpul tratativelor de la Geneva dintre delegaţiile U.R.S.S. şi S.U.A., a producerii, amplasării şi experimentării de noi arme nucleare, precum şi a oricăror acţiuni de militarizare a Cosmosului şi a subliniat necesitatea încetării creşterii cheltuielilor militare. Nu ar fi oare mai logic ca uriaşele mijloace umane, ştiinţifice, materiale şi financiare ce se irosesc pentru înarmări să fie destinate progresului economic şi social, rezolvării unor probleme sociale chiar in ţările cu nivelul cel mai ridicat al înarmărilor, precum şi ajutorării ţărilor in curs de dezvoltare? Aceasta ar fi o contribuţie hotărâtoare la cauza dezarmării şi păcii, la realizarea unei colaborări între toate naţiunile lumii — citează din cuvintare agenţia de presă sovietică. T.A.S.S. evidenţiază punctul de vedere al României exprimat de preşedintele Nicolae Ceauşescu privind necesitatea intensificării colaborării dintre ţările socialiste, care trebuie să acţioneze in comun, cu toatăputerea, pentru dezarmare şi pace. Avind in vedere menţinerea situaţiei internaţionale grave, România consideră că este necesar să se intensifice lupta pentru dezarmare şi pace, pentru a determina oprirea cursului periculos al evenimentelor spre o catastrofă nucleară — subliniază agenţia. In cuvîntarea rostită la Congresul ştiinţei si invăţâmmtului din România, preşedintele Nicolae Ceauşescu a afirmat că întilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva s-a încheiat cu o serie de rezultate pozitive, dar a relevat faptul că problemele fundamentale rămîn nesoluţionate, subliniază agenţia CHINA NOUA. Preşedintele României a apreciat că insăşi organizarea intîlnirii şi adoptarea unei declaraţii comune reprezintă un fapt foarte important in actuala situaţie internaţională deosebit de gravă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a evidenţiat, totodată, însemnătatea faptului că cele două părţi au căzut de acord că, intr-un război nuclear, nu pot fi învingători, că nici una din cele două părţi nu aspiră la supremaţia militară — arată agenţia. Totuşi, a afirmat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, România spera ca la această intîlnire să se ajungă cel puţin la hotârirea de a se pune capăt, de către cele două mari puteri, cursei înarmărilor, îndeosebi a celor nucleare — adaugă China Nouă. Conducătorul României — continuă agenţia, reproducind cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu — a întrebat în numele poporului său : ..Ce se va intimpla în continuare ? Se va opri sau va continua cursa înarmărilor? Se va opri amplasarea rachetelor cu rază medie de acţiune în Europa sau va continua amplasarea de noi arme nucleare ? Se vor opri oare experienţele nucleare ? Din moment ce ambele state propun o reducere substanţială a armamentelor nucleare*, se va trece oare la reducerea chsttuielilor militare, deosebit de mari ?“. Este evidenţiata, de asemenea, aprecierea preşedintelui Nicolae CeauşeStop, potrivit căreia numai in condiţiile, in care, intr-un timp relativ scurt, se vor realiza acorduri acceptabile pentru ambele părţi şi se va trece la dezarmarea nucleară, se va putea afirma că întilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva are, cu adevărat, o însemnătate istorică, răspunzînd aşteptărilor omenirii de a se ajunge la dezarmare şi pace, că cele două state îşi îndeplinesc in acest fel răspunderile mari pe care le au faţă de propriile lor popoare, faţă de întreaga omenire. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat că problemele slave ale epocii noastre nu pot fi soluţionate decit cu participarea activă a tuturor statelor. Preşedintele României a subliniat totodată actualitatea unei intîlniri între statele din cele două grupări militare — N.A.T.O. şi Pactul de la Varşovia — a intensificării acţiunilor comune ale tuturor statelor din Europa în vederea realizării dezarmării — relevă China Nouă. Intr-o altă relatare, China Nouă, informînd despre încheierea lucrărilor Congresului ştiinţei şi învăţămintului, relevă hotărirea adoptată de acest forum privind crearea Consiliului Naţional al Ştiinţei şi învăţămintului si desemnarea in unanimitate a tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu în funcţia de preşedinte al consiliului. România a hotărît să sporească rolul ştiinţei, tehnologiei şi invăţămintului în accelerarea dezvoltării economice — subliniază agenţia, evidenţiind că această decizie se înscrie pe linia politicii de trecere de la dezvoltarea extensivă la dezvoltarea intensivă a economiei naţionale, linie care a fost adoptată la cel de-al XIII-lea Congres al Partidului Comunist Român. Congresul stiintei si invătămintului a adoptat programe de dezvoltare a stiinţei si tehnologiei şi de pregătire a cadrelor si muncitorilor pe perioada 1986—1990. Congresul a apreciat drept o sarcină de importanţă primordială soluţionarea unei serii de probleme tehnologice urgente, cum sunt sporirea şi conservarea resurselor energetice, reducerea consumului de energie şi creşterea producţiei agricole. De asemenea, congresul a cerut papienilor de ştiinţă şi tehnicienilor să caute şi să găsească noi căi de sporire a productivităţii muncii. A fost subliniată, totodată, necesitatea integrării în continuare a învăţământului cu cercetarea ştiinţifică şi cu producţia, s-a cerut să se asigure menţinerea pasului cu cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnologiei — evidenţiază China Nouă. Aprecierea preşedintelui Nicolae Ceauşescu, conţinută în cuvîntarea rostită la Congresul ştiinţei şi învăţămintului, cu privire la întilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva, este pusă în evidenţă de agenţia TAMJUG. Preşedintele României a apreciat punctul de vedere la care au ajuns cele două mari puteri, şi anumme că intr-un război nuclear nu pot fi învingători, precum şi înţelegerea de a continua tratativele în problemele armelor nucleare şi militarizării spaţiului cosmic — arată agenţia iugoslavă de presă. Conducătorul statului român şi-a exprimat din nou îngrijorarea în legătură cu continuarea cursei înarmărilor şi a chemat la acţiuni comune ale membrilor N.A.T.O. şi ai Tratatului de la Varşovia in vederea dezarmării, păcii şi securităţii, precum şi pentru continuarea şi încheierea cu rezultate cit mai bune a Conferinţei de la Stockholm. Se relevă, de asemenea, că preşedintele Nicolae Ceauşescu s-a pronunţat pentru dezvoltarea colaborării multilaterale intre statele din Balcani. Ziarul polonez „TRYBUNA LUDU“ informează despre cuvintarea rostită de şeful statului român in cadrul lucrărilor Congresului ştiinţei şi învăţămintului. Sunt relevate aprecierea preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind încheierea intîlnirii de la Geneva cu o serie de rezultate pozitive şi faptul foarte important, în actuala situaţie internaţională deosebit de gravă, reprezentat de adoptarea unei Declaraţii comune sovieto-americane. „ZYCIE WARSZAWY“ arata la rindul său că, în cuvîntarea rostita la congres, preşedintele Nicolae Ceauşescu a menţionat existenţa unei serii de rezultate pozitive ale intîlnirii sovieto-americane la nivel înalt. Cele două părţi sunt de acord că intr-un război nuclear nu pot fi învingători, ele asigurind o perspectivă pentru continuarea tratativelor în problemele armelor nucleare şi ale militarizării Cosmosului. Ziarul polonez reia, de asemenea, sublinierea preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind faptul că problemele fundamentale rămîn in continuare nesoluţionate. Informînd despre desfăşurarea congresului, ziarul cehoslovac „RUDE PRAVO“ relatează că tovarăşul Nicolae Ceauşescu a evidenţiat creşterea rolului ştiinţei şi învăţămintului in dezvoltarea societăţii româneşti. Preşedintele României a subliniat, totodată, necesitatea ca sarcinile stabilite să fie îndeplinite cu responsabilitate — relevă ziarul. Despre acest eveniment din viaţa României a informat, de asemenea, Cotidianul „LIDOVA DEMOKRACIE“. Reluînd pasaje din cuvîntarea la congres a secretarului general al partidului, agenția A.D.N. din R.D. Germană a relatat : întilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva s-a încheiat cu o serie de rezultate pozitive și a dat o perspectivă continuării tratativelor asupra dezarmării, a declarat preşedintele României, Nicolae Ceauşescu. Este foarte important acordul celor două părţi că intr-un război nuclear nu pot fi învingători, că nici una din cele două părţi nu aspiră la supremaţia militară. România speră că faptele vor demonstra însemnătatea intîlnirii la nivel înalt pentru politica de dezarmare. După ce a subliniat importanţa pe care o acordă România solidarităţii ţărilor socialiste, necesităţii ca acestea să-şi intensifice colaborarea, să acţioneze in comun pentru dezarmare şi pace, A.D.N. a pus în evidenţă consideraţiile preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind necesitatea intensificării luptei tuturor forţelor şi popoarelor care se pronunţă pentru dezarmare şi pace, avind în vedere menţinerea situaţiei grave internaţionale. La rindul său, ziarul „NEUES DEUTSCHLAND“ din. R.D. Germană reliefează aprecierea făcută în cuvintare de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind rezultatele pozitive ale intîlnirii sovietoamericane la nivel înalt de la Geneva, care a dat o perspectivă continuării tratativelor pentru dezarmare. Preşedintele României a pus in evidenţă importanţa faptului că cele două părti au fost de acord că intr-un război nuclear nu pot fi învingători si că nici una dintre părti nu aspiră la supremaţia militară — subliniază ziarul. Totodată, se relevă că secretarul general al Partidului Comunist Român a evidenţiat actualitatea hotărârilor adoptate la Consfătuirea de la Sofia a ţărilor socialiste participante la Tratatul de la Varşovia. Preşedintele Nicolae Ceauşescu a arătat, în cuvîntarea rostită la Congresul stiintei si invătămîntului, că însăşi organizarea intîlnirii sovietoamericane la nivel inait şi adoptarea unei Declaraţii comune reprezintă un fapt foarte important în actuala situaţie internaţională deosebit de gravă — relatează agenţia ASSOCIATED PRESS. Dar a adăugat preşedintele României — trebuie să declar deschis că ţara noastră spera ca la această întîlnire să se ajungă cel puţin la hotărirea de a se pune capăt de către cele două mari puteri cursei înarmărilor şi, îndeosebi, a celor nucleare. După ce scoate in relief evidenţierea de către preşedintele Nicolae Ceauşescu a faptului că U.R.S.S. şi S.U.A. au căzut de acord că intr-un război nuclear nu pot fi învingători, agenţia subliniază preocuparea exprimată faţă de faptul că problemele fundamentale rămin nesoluţionate, insăşi Declaraţia comună consemnînd că cele două părţi au constatat existenta unor mari divergenţe între ele. Referindu-se lapropunerile formulate de cele două mari puteri privind reducerea substanţială a armamentelor nucleare, preşedintele Nicolae Ceauşescu a declarat că ar trebui să se oprească creşterea cheltuielilor militare şi să se treacă la reducerea lor, incă din anul 1986 — continuă A.P. Totodată, subliniind necesitatea unei intîlniri a statelor membre ale N.A.T.O. si ale Pactului de la Varşovia, preşedintele Nicolae Ceauşescu a relevat că tot aşa de actuală si necesară este si intensificarea acţiunilor comune ale tuturor statelor din Europa. Associated Press pune, de asemenea, in evidentă sublinierea preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind necesitatea de a se acţiona pentru încheierea cu rezultate cit mai bune a Conferinţei de la Stockholm, precum şi a tratativelor de la Viena privind reducerea trupelor si armamentelor in Europa centrală. Agenţia FRANCE PRESSE evidenţiază atit aprecierea din cuvîntarea preşedintelui Nicolae Ceauşescu privind faptul că întilnirea sovieto-americană la nivel inait de la Geneva s-a încheiat cu o serie de rezultate pozitive, deşi problemele fundamentale rămin nesoluţionate, cit şi faptul că România spera ca in cadrul acestei intîlniri să se hotărască cel puţin încetarea de către cele două mari puteri a cursei înarmărilor, cu precădere a celor nucleare. Preşedintele Nicolae Ceauşescu s-a pronunţat din nou in favoarea dezarmării si si-a exprimat speranţa că propunerea celor două ţări privind reducerea substanţială a armamentelor lor nucleare va duce la o reducere a cheltuielilor militare — relevă A.F.P. In cuvîntarea rostită la Congresul stiintei si învăţămintului, preşedintele Nicolae Ceauşescu a apreciat că, in actuala situaţie internaţională, reprezintă un fapt foarte important insăşi organizarea întâlnirii sovieto-americane la nivel înalt, precum şi adoptarea unei Declaraţii comune — a relevat agenţia REUTER. România spera însă ca la această intîlnire să se, ajungă cel puţin la hotărirea de a se pune capăt de către cele două mari puteri cursei înarmărilor, îndeosebi a celor nucleare. Ar fi logic ca, pe timpul tratativelor de la Geneva dintre delegaţiile Uniunii Sovietice si Statelor Unite ale Americii, să se oprească producerea, amplasarea şi experimentarea de noi arme nucleare — a arătat preşedintele Nicolae Ceauşescu, subliniind, de asemenea, că ar trebui să se oprească creşterea cheltuielilor militare şi să se treacă la reducerea lor, încă din anul 1986, evidenţiază agenţia. Poziţia României în problemele dezarmării este pusă în evidenţă şi de ziarul elveţian „ZÜRICHSEE ZEITUNG“, care subliniază că preşedintele Nicolae Ceauşescu a repetat cu consecvenţă apelul către cele două mari puteri de a trece la negocieri. Ziarul elveţian pune accentul pe faptul că România se pronunţă cu consecvenţă Împotriva amplasării de rachete nucleare, împotriva prezenţei oricărui fel de armament nuclear pe teritoriul Europei şi, pornindu-se de la această poziţie, este evidenţiată dorinţa ţării noastre de a se trece la încetarea cursei Înarmărilor, la oprirea militarizării Cosmosului. (Agerpres) Cuvîntarea secretarului general al partidului la Congresul ştiinţei şi învăţămintului amplu reflectată în presa de peste hotare AGENŢIILE DE PRESA - pe scurt iwbbAiili' Ltitmgm'iHB'u . REZOLUŢIE. Adunarea Generală a O.N.U. a adoptat o rezoluţie prin care califică politica de apartheid a regimului rasist minoritar din Republica Sud-Africană drept crimă împotriva umanităţii, relatează agenţia U.P.I. Se precizează că rezoluţia a fost adoptată cu 124 voturi pentru, 1 împotrivă (S.U.A.) şi 22 de abţineri. ACŢIUNI REPRESIVE. In sudul Libanului continuă să se înregistreze noi acţiuni represive ale armatei israeliene împotriva populaţiei libaneze. Astfel, la Tir-Haifa a fost instituită starea excepţională, iar în largul portului Tyr se semnalează o concentrare de nave militare israeliene. EVOLUŢIA NAVETEI SPAŢIALE „ATLANTIS“. Uşurinţa cu care cei doi astronauţi — Sherwood Spring şi Jerry Ross — de la bordul navetei spaţiale americane „Atlantis“ au realizat in cursul celei de a patra zile a misiunii lor orbitale testele de simulare a asamblării structurii metalice a unei viitoare staţii spaţiale constituie o dovadă elocventă a faptului că omul poate desfăşura activităţi constructive complexe în condiţii de imponderabilitate, apreciază specialiştii N.A.S.A., citeţi de agenţiile A.P. şi U.P.I. Cei doi astronauţi aveau h program montarea şi demontarea, de citeva ori, a două structuri metalice din 99 de tuburi de aluminiu lungi de 1,8 şi 1,4 metri. In total, ieşirea in spaţiu a celor doi astronauţi a durat 5 ore şi 32 de minute. După o zi de repaus, duminică, in a şasea zi a misiunii orbitele, cei doi astronauţi vor repeta testele de asamblare a unor structuri metalice. CAMPANIE ELECTORALA. Primul ministru al Franţei, Laurent Fabius, a deschis campania partidului socialist in vederea alegerilor legislative din martie anul viitor. Luînd cuvîntul in cadrul unui miting organizat la Paris, Laurent Fabius s-a referit la unele aspecte ale politicii interne si Internationale. ERUPŢIA VULCANULUI NEVADO DEL RUIZ, im Columbia, s-a soldat cu 23 000 de morţi, 4 470 de răniţi, 44 000 de persoane rămase fără adăpost, iar daunele materiale se cifrează la 200 milioane de dolari, relevă datele publicate la sediul O.N.U. din New York. PRIMUL MINISTRU OLANDEZ, Ruud Lubbers, a declarat in cadrul conferinţei sale de presă săptămînale, că guvernul de la Haga refuză să dea curs cererii N.A.T.O. ca Olanda să-și reconsidere planul privind reducerea angajamentelor sale nucleare tactice în cadrul Alianței nord-atlantice. POPULAŢIA ORAŞULUI TOKIO. La 1 noiembrie anul acesta, capitala Japoniei avea 11 910 152 locuitori. . REDACŢIA si ADMINISTRAŢIA : Cod 71 341. Bucureşti Piata Scînteii nr. 1. Tel 11 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzore din Întreprinderi Si Instituţii. Cititorii din străinătate se pot abona, prin „ROMPRES FILA TELIA“ — Sectorul export-import, presă P.O. Box 12—201, telex 103K prsfir București, Calea Griviței nr. 64—66. Tiparul : Combinatul poligrafic CASA SCINTEII 40 360 .. . MANIFESTĂRI CONSACRATE ANIVERSĂRII FORMĂRII STATULUI NATIONAL UNITAR ROMAN PARIS 30 (Agerpres). — La Ambasada României din Paris a avut loc o manifestare culturală dedicată aniversării formării statului national unitar român, in cadrul căreia a fost prezentată o expoziţie documentară de fotografii infătisind momente importante din istoria poporului român, precum si aspecte ale realizărilor socialiste din România contemporană. Standul de carte social-politică şi istorică organizat cu atest prilej a cuprins la loc de frunte operele tovarăşului Nicolae Ceausescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România. Cu acest prilej s-a subliniat importanta evenimentului de la 1 Decembrie 1918 si au fost evocate principalele etape ale procesului de constituire a statului unitar român, împlinirii năzuinţei poporului român de independenţă şi unitate naţională. Participanţii la manifestare, membri ai asociaţiilor de prietenie romăno-francezi, oameni de artă şi cultură, reprezentanţi ai firmelor partenere de afaceri ale întreprinderilor româneşti au exprimat un viu interes pentru exponatele prezentate, care evidenţiază eforturile poporului român pentru dezvoltarea sa economico-socială, pentru promovarea idealurilor de pace, înţelegere şi cooperare în lume. BERNA 30 (Agerpres). — Cu prilejul aniversării zilei de 1 Decembrie, la Berna a fost amenajat un stand de carte românească, prezentind la loc de frunte operele tovarăşului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii, Socialiste România. Au fost expuse, de asemenea, volume despre trecutul glorios al poporului român, despre lupta sa pentru independenţă şi păstrarea identităţii naţionale de-a lungul veacurilor, despre semnificaţia actului de la 1 Decembrie 1918. De asemenea, a fost organizată o expoziţie de fotografii documentare, oglindind realizările României socialiste, cu precădere din ultimii 20 de ani, de cind in fruntea partidului şi statului se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu. La manifestare au participat reprezentanţi ai guvernului elveţian, ambasadori şi alţi membri ai corpului diplomatic acreditat la Berna, precum şi membri ai conducerii Asociaţiei de prietenie helvetoromănă, BRASILIA 30 (Agerpres). La Institutul de Cultură Hispanicl din Brasilia a avut loc deschiderea expoziţiei „Imagini din România“. Cu acest prilej a fost prezentată expunerea „România, poporul român şi limba sa, intre celelalte ţări şi popoare de origine latină“. Au fost evocate momente ale istoriei poporului român, lupta sa multiseculari pentru libertate, independenţă şi unitate naţională, procesul de formare a statului naţional unitar român. Manifestarea culturală a fost consacrată aniversării zilei de 1 Decembrie 1918 şi s-a bucurat de aprecieri elogioase din partea participanţilor — reprezentanţi ai Preşedinţiei, Ministerului Relaţiilor Externe, şefi de misiuni diplomatice şi alţi membri ai corpului diplomatic, profesori universitari, oameni de cultură, studenți. . PROTOCOL ROMÂNO-POLON VARŞOVIA 30 (Agerpres). — Zbigniew Messner, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Polone, l-a primit pe Ştefan Bârlea, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării din ţara noastră, care, Împreună cu omologul său polonez, Manfred Gorywoda, au semnat protocolul privind coordonarea clanurilor economiilor nationale ale României si Poloniei pe perioada 1986— 19990, în spiritul convorbirilor la nivel înalt de la Bucureşti, protocol 1ul prevede extinderea volumului de schimburi, a cooperării si specializării in producţie dintre cele două țări. Convorbiri economice româno-sovietice S MOSCOVA 30 (Agerpres). — M. Chebeleu transmite : Vasile Pungan, ministrul comerţului exterior şi al cooperării economice internaţionale al României, s-a întîlnit la Moscova cu B. I. Aristov, ministrul comerţului exterior al U.R.S.S., şi cu K. F. Katuşev, preşedintele Comitetului de Stat pentru Relaţii Economice Externe. Au fost analizate stadiul şi perspectivele de adincire şi diversificare a raporturilor economice bilaterale de multiple planuri, convenindu-se măsuri pentru dezvoltarea mai puternică a schimburilor comerciale româno-sovietice. A participat Traian Dudas, ambasadorul tării noastre in Uniunea Sovietică. Cooperarea Sud-Sud GENEVA 30 (Agerpres). La Geneva a luat sfirşit sesiunea Comitetului pentru cooperarea economică Intre ţările In curs de dezvoltare, relatează agenţia China Nouă. Timp de 11 zile, delegaţii din peste 90 de ţâri au trecut in revistă ultimele tendinţe in domeniul cooperării comerciale, monetare şi financiare intre ţările in curs de dezvoltare şi au examinat agenda viitoarelor activităţi ale comitetului. La această sesiune, desfăşurată sub egida U.N.C.T.A.D., vorbitorii au relevat necesitatea şi importanţa cooperării Sud-Sud şi s-au angajat să depună eforturi şi mai susţinute in direcţia intensificării acesteia. SĂRBĂTOAREA NAŢIONALA REPUBLICII DEMOCRATE POPULARE LAOS Tovarăşului KAYSONE PHOMVIHANE Secretar general al Comitetului Central al Partidului Popular Revoluţionar Laoţian Tovarăşului SUFANUVONG Preşedintele Republicii Democrate Populare Laos VIENTIANE Cu ocazia celei de-a X-a aniversări a proclamării Republicii Democrate Populare Laos, in numele Partidului Comunist Român, al poporului român şi alaneu personal, vă adresez călduroase felicitări dumneavoastră. Partidului Popular Revoluţionar Laoţian şi poporului laoţian prieten. Proclamarea, cu 10 ani in urmă, a Republicii Democrate Populare Laos a constituit încununarea victorioasă a luptei eroice şi îndelungate duse de către poporul laoţian, sub conducerea Partidului Popular Revoluţionar Laoţian, împotriva imperialismului şi a forţelor reacţionare interne şi a deschis largi perspective spre înfăptuirea năzuinţelor naţionale ale întregului popor laoţian Folosesc această ocazie pentru a adresa poporului laoţian cele mai bune urări ca sub conducerea Partidului Popular Revoluţionar Laoţian să obţină tot mai mari succese in edificarea societăţii socialiste in patria sa, a unui haos prosper şi independent. Exprim convingerea că, prin eforturi comune, relaţiile de prietenie, solidaritate şi colaborare dintre partidele şi ţările noastre se vor dezvolta şi consolida continuu, in spiritul convorbirilor şi înţelegerilor convenite la cel mai înalt nivel, in interesul comun al popoarelor român şi laoţian, al cauzei generale a socialismului, păcii şi colaborării internaţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România La 2 decembrie se împlinesc zece ani de la abolirea monarhiei şi proclamarea Republicii Democrate Populare Laos. Acest eveniment memorabil în istoria poporului laoţian a încununat lupta plină de sacrificii desfăşurată timp de decenii de poporul laoţian împotriva intervenţiei militare imperialiste şi a regimului feudal, deschizînd calea dezvoltării independente şi democratice, a făuririi unei vieţi noi pentru masele populare. Moştenind o situaţie deosebit de grea, ca urmare a îndelungatei dominaţii străine şi distrugerilor provocate de război, poporul laoţian a trecut, din primele zile ale noii etape istorice, la transpunerea in viaţă a programului iniţiat de Partidul Popular Revoluţionar privind refacerea ţării şi făurirea unei orinduiri lipsite de exploatare, întemeiată pe dreptate socială. Transformările radicale au început cu crearea organelor puterii populare la oraşe şi sate, proces care a stimulat iniţiativa şi a mobilizat energia creatoare a oamenilor muncii. In vederea progresului patriei lor. Conform orientărilor celui de-al III-lea Congres al Partidului Popular Revoluţionar Laoţian, oamenii muncii de la oraşe şi sate îşi concentrează eforturile în vederea construirii bazei tehnico-materiale a socialismului, dezvoltării forţelor de producţie, prin valorificarea bogăţiilor naţionale. Poporul român, care s-a situat ferm de partea luptei drepte a poporului laoţian împotriva intervenţiei străine şi a reacţiunii interne, urmăreşte cu sentimente de simpatie şi solidaritate activitatea de construire a unei vieţi noi pe pămîntul Laosului. In condiţiile de după victoria istorică a poporului laoţian, s-au creat premise favorabile extinderii relaţiilor de colaborare dintre ţările noastre, pe baza principiilor respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii in drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc şi întrajutorării tovărăşeşti. Evenimente de mare însemnătate in evoluţia raporturilor româno-laoţiene le-au constituit intîlnirile şi convorbirile la nivelul cel mai inait, prilejuite de vizita efectuată in Laos, în 1978, de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi de vizita făcută anterior, în 1976, în ţara noastră de către delegaţia de partid şi guvernamentală laotiană, condusă de tovarăşul Kaysone Phomvihane, secretar general al C.C. al P.P.R.L., prim-ministru al R.D.P. Laos. Documentele încheiate cu aceste prilejuri, înţelegerile convenite au deschis largi perspective dezvoltării legăturilor de prietenie şi colaborare dintre partidele şi ţările noastre, în interesul reciproc, al cauzei generale a socialismului, păcii şi conlucrării internaţionale. La o zec°a aniversare a proclamării R.D.P. Laos, poporul român adresează poporului laoţian calde felicitări, împreună cu urarea de a obţine noi succese in construcţia socialistă, in dezvoltarea economico-socială independentă a patriei sale. Probleme legate de elaborarea Programului P.M.U.P. — relevate intr-o cuvintare a tovarăşului Wojciech Jaruzelski VARŞOVIA 30 (Agerpres). — Luînd cuvintul în cadrul recentei Conferinţe teoretico-ştiinţifice naţionale a P.M.U.P., consacrată discutării problemelor legate de elaborarea Programului partidului. Wojciech Jaruzelski, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Polone, a relevat că, în prezent, Polonia găseşte ferm pe calea înnoirii socialiste, se adînceşte procesul de normalizare, se consolidează poziţia Poloniei De Dian international — relatează agenţia P.A.P.. In luptă, in acţiune, în practică se confirmă linia Congresului al IX-lea extraordinar al P.M.U.P. Re£erindu-se la elaborarea unui program pe termen lung de dezvoltare multilaterală a ţării, vorbitorul a spus: „Putem afirma cu satisfacţie că partidul a asigurat condiţiile necesare pentru aceasta. Pentru prima oară in istoria sa, Partidul Muncitoresc Unit Polonez prezintă clasei muncitoare, poporului o concepţie unitară şi de perspectivă privind edificarea socialismului în Polonia. Dorim ca acest document să fie demn de cele mai bune tradiţii ale partidului si ale înaintaşilor lui, de dezvoltarea de peste o sută de ani a glădinii marxiste poloneze. Rolul programului este uriaş. El va avea o importanta semnificaţie ideologico-teoretică, doctrinară si de îndrumare. In acelaşi timp, trebuie să aibă o eficientă formativă, educativă si mobilizatoare“. într-o viziune de perspectivă — a declarat W. Jaruzelski — înnoirea nu reprezintă doar o reacţie la experienţa trecutului, doar măsuri conjuncturale, ci, in primul rind, o viziune spre niveluri superioare ale Prefacerilor socialiste. Aceasta nu are şi nu poate avea nimic comun cu diminuarea importanţei principiilor organizatorice şi erodarea conţinutului de clasă. P.M.U.P. se pronunţă pentru un neîntrerupt proces de prefaceri, înţelese ca un răspuns la necesităţile actuale ale dezvoltării sociale. Esenţa si scopul reformelor in concepţia noastră — a spus el — rezidă in a acţiona în folosul socialismului, in folosul sporirii forţei, valorilor si puterii de atracţie a acestuia, în încheiere, referindu-se la importanta Programului partidului, vorbitorul a spus : Dorim ca acest document al gindirii ideologice, dovadă a forţei intelectuale a partidului nostru, să devină programul clasei muncitoare, al oamenilor muncii, al societăţii. Programul trebuie să fie creaţia întregului partid, trebuie să sintetizeze cunoştinţele şi experienţa colectivelor ştiinţifice, ca şi ale activului larg şi ale organizaţiilor de bază, în primul rind ale celor muncitoreşti. Sesiunea Camerei Populare a R.D. Germane BERLIN 30 (Agerpres). — In prezenţa lui Erich Honecker, secretar general al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D.G. a altor conducători de partid şi de stat, la Berlin a avut loc sesiunea Camerei Populare a R.D. Germane. Forul legislativ suprem al R.D.G. a examinat şi adoptat, în unanimitate, planul economiei naţionale pe 1986 şi legea bugetului de stat pe anul viitor, informează agenţia A.D.N. De asemenea, au fost examinate şi adoptate şi alte proiecte de lege. Plenara C C. al P. C. din Cehoslovacia PRAGA. 30 (Agerpres). —La Praga s-au desfăşurat lucrările plenarei C.C. al P.C., din Cehoslovacia care a dezbătut şi aprobat Raportul Prezidiului C.C. al partidului privind proiectul planului de dezvoltare economică și socială a Cehoslovaciei pe anii 1986—1990 şi planului pe anul 1988, în cadrul plenarei a fost prezentat, de asemenea, un raport privind situaţia internaţională. A fost adoptată o hotărire în care se subliniază importanţa intîlnirii sovieto-americane la cel mai înalt nivel de la Geneva şi a intîlnirii conducătorilor de partid şi de stat ai ţărilor participante la Tratatul de la Varşovia, care a avut loc la Praga. Este reafirmată hotărirea poporului cehoslovac de a participa cu şi mai multă energie la lupta pentru pace, pentru înlăturarea pericolului unui război nuclear, relatează agenţia C.T.R. Cuvintul de închidere a lucrărilor plenarei a fost rostit de Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele R.S. Cehoslovace. Sprijin cauzei drepte a poporului palestinian NAŢIUNILE UNITE 30 (Agerpres). — La sediul din New York al Naţiunilor Unite au avut loc manifestări consacrate Zilei internaţionale de solidaritate cu DOCorul palestinian. La şedinţa festivă s-a dat citire unui mesaj al preşedintelui Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, Yasser Arafat, in care se subliniază importanta convocării unei conferinţe internationale pentru Dace in Orientul Mijlociu cu participarea O.E.P. in calitate de reprezentant legitim al poporului palestinian. In cuvintul său, preşedintele Comitetului special al O.N.U. pentru decolonizare a arătat că soluţionarea problemei Orientului Mijlociu trebuie să se bazeze pe înadmisibilitatea achiziţionării de teritorii prin forţă, pe dreptul fiecărui popor din această zonă de a trăi incoace în cadrul unor frontiere sigure, recunoscute pe plan internațional și pe dreptul poporului palestinian la autodeterminare.