Scînteia, ianuarie 1987 (Anul 56, nr. 13799-13824)

1987-01-03 / nr. 13799

Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Am deosebita plăcere ca, in numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat ai Guvernului, precum şi al meu personal, să adresez tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor, cu prilejul Anului Nou, cele mai calde felicitări şi cele mai bune urări, încheiem anul 1986 cu satisfacţia unor noi realizări pe calea dezvoltării economico-sociale a patriei, a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului pe pămintul românesc. In condiţiile economice internaţionale grele, am reuşit, prin munca unită a întregului popor, să realizăm o creştere a producţiei industriale de peste 7 la sută faţă de anul trecut, să obţinem progrese însemnate in sporirea productivităţii muncii şi ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, in creşterea eficienţei economice ţi a venitului naţional. In agricultură, am obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării de peste 28 milioane tone. Au continuat să se dezvolte invăţămintul, ştiinţa, cultura, intreaga viaţă economică ţi socială a ţârii. Toate aceste realizări evidenţiază cu putere justeţea politicii generale a partidului nostru, care, aplicind in mod creator adevărurile ţi legităţile obiective la realităţile ţi condiţiile concrete din România, iţi indeplineşte cu cinste misiunea istorică de a conduce naţiunea română pe calea socialismului ţi comunismului, a independenţei, bunăstării ţi fericirii. Privind retrospectiv activitatea desfăşurata In acest an, putem aprecia că 1986 - primul an al celui de-al 8-lea cincinal - a fost un an in care poporul nostru, constructor conştient al socialismului, ţi-a demonstrat încă o dată, prin fapte, voinţa ţi capacitatea sa de a învinge orice greutăţi ţi de a asigura mersul neabătut, inainte al societăţii noastre pe calea dezvoltării sale materiale ţi spirituale, a civilizaţiei socialiste. Pentru toate aceste mari realizări, adresez, din toată inima, eroicei noastre clase muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, întregului nostru popor cele mai calde felicitări ţi urări de noi ţi tot mai mari succese in activitatea viitoare consacrată progresului ţi înfloririi patriei socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, începem cel de-al doilea an al actualului cincinal cu un program de largă perspectivă, temeinic fundamentat, de muncă ţi acţiune revoluţionară. In vederea realizării in cele mai bune condiţii a importantelor obiective cuprinse in planul şi programele pe 1987 se impun măsuri organizatorice ferme pentru dezvoltarea intensivă a întregii economii, accentuarea puternică a laturilor calitative ale activităţii economice, promovarea in producţie a celor mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea productivităţii muncii şi sporirea eficienţei in toate sectoarele. Sunt necesare masuri hotărite pentru intârirea ordinii ţi disciplinei, creşterea răspunderii ţi spiritului revoluţionar in vederea înfăptuirii programelor de perfecţionare a organizării muncii şi de modernizare a producţiei, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, de aplicare a noului mecanism economic, a normativelor economico-financiare, a autoconducerii şi autogestiunii muncitoreşti. Trebuie să perfecţionăm in continuare ţi sa folosim ţi mai larg cadrul democratic care asigură participarea nemijlocită la organizarea ţi conducerea producţiei, a întregii vieţi economico-sociale, a tuturor oamenilor muncii in calitatea lor de proprietari, producători ţi beneficiari direcţi a tot ceea ce se realizează in societatea noastră. O preocupare de prim-ordin trebuie să o constituie realizarea in cele mai bune condiţii a producţiei de export, dezvoltarea activităţii de comerţ exterior şi cooperare economică internaţională, a colaborării in C.A.E.R. pe baza Programului complex al progresului tehnico-știinţific, pina in anul 2000, sporirea participării României la schimbul mondial de valori. Dispunem de tot ce este necesar pentru înfăptuirea in bune condiţii a tuturor obiectivelor si prevederilor înscrise in planul de dezvoltare economică ţi socială a ţării pe 1987. Sâ luăm toate măsurile pentru a asigura, chiar din primele zile, îndeplinirea exemplară a tuturor acestor prevederi ! Sâ ne angajăm in modul cel mai hotârit in lupta pentru ridicarea la un nivel superior de calitate ţi eficienţă a întregii activităţi din industrie, agricultură, din intreaga economie I Să desfăşurăm larg noua revoluţie tehnico-ştiinţifică, noua revoluţie agrară, noua revoluţie de dezvoltare a societăţii noastre socialiste I Sâ facem astfel incit anul 1987 sâ marcheze, prin realizările ce le vom obţine in toate domeniile vieţii economice şi sociale, o etapă importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare - cel da ţară socialistă mediu dezvoltată realizarea unei noi calităţi a muncii ţi vieţii întregului nostru popor ! Dragi tovarăşi şi prieteni, in anul 1986, situaţia internaţionala s-a menţinut deosebit de gravă ţi complexă. A continuat cursa înarmărilor, inclusiv a înarmărilor nucleare, s-au menţinut ţi chiar s-au amplificat o serie da conflicte ţi focare de tensiune din diferite regiuni ale lumii, au avut loc noi manifestări ale politicii de forţă, de amestec in treburile interne ale altor state. Incălcindu-se interesele de pace ţi securitate ale popoarelor, in Europa ţi in alte părţi ale lumii s-au amplasat noi rachete nucleare ţi arme de distrugere In masă, au continuat experienţele nucleare ţi acţiunile de extindere a cursei înarmărilor In spaţiul cosmic. Norii ameninţători ai unui război nuclear pustiitor continuă să plutească la orizonturile planetei noastre. In faţa acestor grave primejdii la adresa vieţii şi civilizaţiei întregii omeniri, s-a intensificat lupta forţelor înaintate, progresiste de pretutindeni, a tuturor popoarelor, a opiniei publice mondiale pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre încordare şi război, pentru afirmarea fermă a politicii de pace, de colaborare, de apărare a dreptului suprem al oamenilor, al naţiunilor la viaţă, la pace, la existenţă liberă şi demnă. Evenimentele anului 1986 au demonstrat, încă o dată, cu putere, că problema fundamentală a epocii noastre o constituie oprirea cursei inarmurilor, trecerea la dezarmare, in primul rind la dezarmarea nucleară, apărarea păcii şi vieţii popoarelor. Este mai necesar ca oricind ca popoarele lumii să-ţi unească eforturile, să conlucreze cit mai strins pentru a determina să se treacă in mod real la soluţionarea problemelor dezarmării, îndeosebi nucleare. România a salutat ţi sprijină propunerile Uniunii Sovietice privind lichidarea, in mai multe etape, pină in anul 2000, a tuturor armelor nucleare ţi consideră că trebuia depuse in continuare toate eforturile pentru ca, pornindu-se de la concluziile intilnirii sovieto-americane la nivel inait din Islanda, să se ajungă, intr-un timp cit mai scurt, la înţelegeri corespunzătoare care să deschidă calea lichidării armelor nucleare şi a reducerii substanţiale a armelor convenţionale. Trebuie făcut totul pentru ca anul 1987 să fie un an in care să se treacă hotârit de la declaraţii la fapte concrete de dezarmare ! România apreciază că este posibil ca, in 1987, să se ajungă la un acord in problema rachetelor cu rază medie de acţiune in Europa. In mod deosebit considerăm că trebuie intensificata activitatea pentru încetarea experienţelor nucleare ca un prim pas pe calea dezarmării, a eliminării pericolului nuclear. Prin votul său unanim, exprimat in cadrul referendumului naţional de la 23 noiembrie, poporul nostru a demonstrat că este hotârit să lupte pentru dezarmare, pentru pace, România fiind prima ţară din cadrul celor două blocuri militare care a trecut efectiv la reducerea cu 5 la sută a efectivelor, armamentelor şi cheltuielilor militare. Avem satisfacţia că această iniţiativă a poporului român a găsit un puternic ecou pe plan internaţional - ţi ne exprimăm convingerea că ea va constitui un indemn şi pentru alte state de a trece la măsuri reale de dezarmare. In viaţa internaţională sunt multe probleme complicate şi grele, care trebuie soluţionate cu participarea activă a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduire socială. Trebuie făcut totul pentru excluderea forţei ţi ameninţării cu forţa din relaţiile internaţionale ţi rezolvarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai ţi numai pe calea paşnică, a tratativelor. De asemenea, se impune, să fie intensificate eforturile şi acţiunile îndreptate in direcţia lichidării subdezvoltării ţi instaurării noii ordini economice mondiale. Este necesar sa creascâ fi mai mult rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite, al altor organisme internaţionale In soluţionarea democratică, in spiritul păcii şi colaborării, a marilor probleme ce confruntă lumea contemporană. In ce o priveşte,România este hotăritâ sâ întărească continuu conlucrarea cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare ţi nealiniate, precum ţi cu statele capitaliste dezvoltate, in spiritul principiilor coexistenţei paşnice. Situăm ferm - ca ţi pină acum - la baza tuturor relaţiilor noastre cu celelalte state, principiile deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei ţi suveranităţii naţionale,* neamestecului in treburile interne ţi avantajului reciproc. In spiritul ţi pe baza acestor principii, vom conlucra larg cu toate popoarele ţi ţările lumii, cu forţele iubitoare de pace de pretutindeni, pentru afirmarea fermă a politicii de dezarmare, de colaborare ţi securitate internaţională, pentru o lume fără arme şi fără războaie, a păcii şi înţelegerii între toate naţiunile planetei  MESAJUL DE ANUL NOU adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi , de TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU 1986 a fost, 1987 este. ... ............... înseamnă că a mai trecut un an, că am mai urcat o treaptă, că am mai făcut un pas înainte. Pe măsura vrerilor și puterilor noastre — din ce în ce mai mari , din ce în ce mai tari. Pe măsura timpului nostru — ritmat cu zvicnetul inimilor noastre. Pe măsura idealului nostru neclintit — comunismul— de care ne-am apropiat cu încă un an, cu încă o treaptă, cu încă un pas. Si, mai ales, pe măsura muncii noastre, amplificată de conştiinţa noastră. 1986 a fost. 1987 este. Noaptea care i-a unit a fost timpul care a urcat In timp. Timpul in Care noi care sintem ne-am întilnit încă o dată cu noi care vom fi — oameni noi in ţari înnoită din temelii. A fost din nou o noapte de cintec, joc şi voie bună, o noapte spuzită de zăpezi, de zvon de clopoţei şi de brazi împodobiţi cu luceferi. Dar — pentru unii dintre noi — a fost şi o noapte a muncii. Fiindcă ştim : timpul lucrează pentru om numai atunci când omul lucrează pentru timp. Iar timpul nostru este timp istoric. 1986 a fost, 1987 este. A mai trecut un an. Suntem mai bogaţi cu un an. Suntem mai înţelepţi cu un an. A fost anul celei de-a 65-a aniversări a partidului. Deci a fost anul aniversării oamenilor noi. Pentru că — aşa cum a spus secretarul general al partidului nostru — „să nu uităm că, de fapt, partidul sunt oamenii, istoria sa este istoria oamenilor, conştiinţa lui este conştiinţa oamenilor“. Această conştiinţă ne-a dictat, ca totdeauna, să spunem un DA notării păcii, deci vieţii. Anul care a trecut a fost un an eroic — un an de muncă eroică, responsabilă, dăruită, a fost un an al eroilor noilor revoluţii : tehnico-ştiinţifică şi agrară. De aceea, anul care a plecat poartă pe chip şi chipul nostru, al eroismului cotidian. 1986 a fost. 1987 este şi va fi — aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu !n Mesajul de Anul Nou — un an de noi şi tot mai bogate realizări, de mari victorii in înfăptuirea hotăririlor Congresului al Xlll-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului şi comunismului pe pămintul României. 1987 este solul anilor luminoşi care vor veni. Ţara/ poporul au pâşit în noul an cu sentimente de optimism. Încredere şi angajare patriotică înalta calitate - emblema noului an. 500 de griviţeni veniţi să petreacă noaptea de Anul Nou nu în fabrică, ci lingă ea, la cantina restaurant. ...Apar urătorii. „Pluguşorul griviţenilor“ începe : „Puneţi la plug lată brazdă / Că ni-s griviţenii gazdă / Fiindcă azi vrem să-i urăm / Să-i slăvim şi să-i cintăm / Pe cei mai bravi dintre noi, / Colectivul de eroi / Inc-o brazdă măi flăcăi, hăi, hăi ! / Să tragem brazde mai late / Că intrăm in optzeci şi şapte. / Şi vă dorim şi-n ăst an / Multe depăşiri de plan...“. Printre participanţii la Revelionul de aici intilnim multe cunoştinţe mai vechi. Sunt eroii multora dintre reportajele noastre, sunt cazangii, sudori şi lăcătuşi care prin munca lor de peste an au cucerit lauri de frunte In întrecerea socialistă. Concret, în 1986 , un plus de 21,3 milioane lei la producţia-marfă, 2,8 milioane la producţia netă, iar la export au livrat suplimentar utilaje In valoare de peste 13 milioane lei. Inginerul Marian Traşcă, şeful secţiei cazangerie III, a ţinut să adauge : Ne-am Îndeplinit planul la export la 15 decembrie. Am livrat partenerilor străini numai produse de înaltă complexitate tehnică şi de calitate exemplară. Decantoarele de ţiţei, schimbătoarele de căldură sunt doar două dintr-o listă mai lungă. In acest moment de bilanţ şi sărbătoare, gindurile mele şi ale colegilor mei Gheorghe Dumitru, Marin Gugui, Gheorghe Derviş, Constantin Gioarsă, ale tuturor muncitorilor de la „Griviţa roşie“ se îndreaptă către (Continuare în pag. a II-a) In Capitala patriei, la Revelionul tineretului PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN | _______________________________________________________________________________________ Anul LVI Nr. 13 799 Simbătă 3 ianuarie 1987 4 PAGINI - 50 BANI ! Sâ facem astfel incit anul 1987 sâmarcheze] o etapa importantă pe calea înfăptuirii obiectivelor stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului privind trecerea României la un stadiu superior de dezvoltare la cel de ţară socialistă mediu dezvoltată realizarea unei noi calităţi a muncii şi vieţii întregului nostru popor! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Fie ca anul 1987 să reprezinte pentru poporul nostru un an de noi ţi tot mai bogate realizări, de mari victorii in înfăptuirea hotâririlor Congresului al Xlll-lea, a măreţelor obiective ale edificării socialismului ţi comunismului pe pămintul României ! Fie ca anul 1987 să aducă tuturor popoarelor lumii împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor lor legitime de a trăi ţi munci intr-un climat de înţelegere ţi largă colaborare internaţională, deplină securitate ţi pace ! Cu prilejul Anului Nou vă urez din toată inima, dragi compatrioţi, succese ţi realizări tot mai bogate pe calea progresului ţi înfloririi patriei noastre socialiste, libere, independente ţi suverane I Vă urez, tuturor, satisfacţii depline in muncă ţi viaţă, multă sănătate ţi fericire I LA MULŢI ANI I