Scînteia, mai 1987 (Anul 56, nr. 13901-13926)

1987-05-01 / nr. 13901

IPAGINA 2 I2 MAI ZIUA TINERETULUI . TINERETUL — prezenta activa, entuziasta în viata social-economică a patriei „Doresc să subliniez, cu deplină satisfacţie, că în toate marile realizări din anii construcţiei socialiste, tineretul, împreună cu întregul popor, a adus o contribuţie de mare însemnătate în toate domeniile dezvoltării noastre economice şi sociale. De la primele detaşamente de muncă patriotică, de la Bumbeşti-Livezeni, Salva-Vişeu la Canalul Dunăre - Marea Neagra, la toate şantierele industriale, la dezvoltarea agriculturii, industriei, ştiinţei, culturii, tineretul a fost prezent, a răspuns chemării partidului, şi-a făcut datoria faţă de patrie, faţă de popor, faţă de cauza socialismului, demonstrînd că este ferm hotărît să contribuie la realizarea unei societăţi moderne, înaintate, în care întregul popor, generaţiile viitoare să ducă o viaţă liberă, demnă“. Deplina angajare revoluţionară in activitatea productivă Imaginea de astăzi a ţării, în permanentă înnoire şi înflorire, nu poate fi disociată de munca şi fapta revoluţionară a tinerei generaţii prezente in tot ceea ce, prin grija şi sub conducerea înţeleaptă, clarvăzătoare a partidului, s-a înfăptuit şi se înfăptuieşte în România socialistă. Munca pentru dezvoltarea şi propăşirea României socialiste constituie astăzi nu numai un drept fundamental asigurat de societatea noastră, de care tinerii se bucură în mod egal, alături de toţi cetăţenii ţării, indiferent de vârstă, de sex şi naţionalitate, ci a devenit suprema manifestare a răspunderii întregii generaţii tinere, expresia directă a deplinei şi profundei sale angajări revoluţionare, a participării sale entuziaste, cu dăruire şi abnegaţie, la înfăptuirea tuturor planurilor și programelor de dezvoltare a patriei, a hotărîrilor Congresului al XII1 - lea al P.C.R., a Programului partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre Comunism. • Din cei aproape 5,2 milioane de tineri în vîrstă de 16—30 de ani, PESTE 3,4 MILIOANE sunt ocupaţi in activitatea economico-socială. Dintre aceştia, PESTE 2 MILIOANE lucrează în industrie. • Un număr important de tineri îşi desfăşoară activitatea în sectoarele de vîrf ale economiei : in electronică, tineretul deţine o pondere de 65 LA SUTA, in industria construcţiilor de maşini de 60 LA SUTA, în chimie de 54 LA SUTA. • PESTE 131 000 de tineri muncesc pe şantierele de investiţii. • 332 000 de tineri participă la înfăptuirea sarcinilor din agricultură, a obiectivelor noii revoluţii agrare. Dintre aceştia, 11 400 de tineri sunt mecanizatori. • In întrecerea utecistă „Tineretul - factor activ în dezvoltarea intensivă a economiei naţionale" sunt cuprinşi PESTE 1,9 MILIOANE de tineri. • Valoarea lucrărilor de producţie şi de cercetare — proiectare realizate prin munca patriotică a tinerilor din industrie a fost în 1986 de PESTE 3,6 MILIARDE LEI. • Răspunzind însufleţitoarei chemări a secretarului general al partidului de a munci şi învăţa, de a învăţa şi munci, APROAPE. 700 000 de tineri urmează: cursurile de policalificare şi de perfecţionare profesională ale celor 1 300 politehnici muncitoreşti pentru tineret. • Ca urmare a angajamentelor asumate in cadrul întrecerii „Tineretul — participant activ la înfăptuirea noii revoluţii agrare", tinerii de la sate au participat anul trecut la efectuarea lucrărilor agricole pe 65 000 HECTARE preluate in acord global, la redarea in circuitul agricol a unei suprafeţe de 12 000 HECTARE, au participat la plantarea de pomi fructiferi şi viţă de vie, la întreţinerea păşunilor şi fineţelor pe circa 40 000 HECTARE. • PESTE 250 000 de tineri au încheiat contracte cu statul pentru creşterea animalelor. • APROAPE 30 000 de tineri lucrează in sectorul de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. • In cadrul mişcării de masă „Ştiinţă tehnică-productie", PESTE 2,5 MILIOANE de tineri desfăşoară ample acţiuni vizînd însuşirea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, introducerea cit mai rapidă şi pe scară largă în producţie a progresului tehnic. • Mai mult de 255 000 tineri au participat în 1986 la faza de masă a concursului de creaţie tehnico-ştiinţifică, numărul lucrărilor prezentate in cadrul concursului fiind de aproape 32 000, dintre care peste 21 000 aureeşti aplicatţi in producţie. • Peste 8 000 de teme tehnico-ştiinţifice au fost preluate spre rezolvare de tineri şi colective de tineri din unităţi productive, a căror eficienţă se prelimină la PESTE 3 MILIARDE LEI. -----------------------------------------—------——-—------Ponderea tinerilor în totalul forţei de muncă Glorioasa tradiţie a muncii patriotice pentru înflorirea ţării Glorioasa tradiţie a muncii patriotice, născută in primii ani de după eliberarea ţării pe şantierele de la Bumbeşti-Livezeni şi Salva-Vişeu, a cunoscut in anii de după Congresul al IX-lea al partidului dimensiuni noi, de largă şi profundă perspectivă. La chemarea secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tînăra generaţie a răspuns cu înflăcărare, contribuind cu entuziasm, prin muncă fără preget, la construcţia unor mari obiective ale epocii pe care cu mindrie patriotică o numim „Epoca Nicolae Ceauşescu" — hidrocentralele Porţile de Fier I, şi II, Transfăgărăşanul, Metroul, impresionanta magistrală albastră Canalul Dunăre - Marea Neagră, cea mai cutezătoare şi strălucită construcţie a anilor edificării socialiste. • Ducind mai departe această eroică tradiţie, in primul an al actualului cincinal a fost realizat un volum total de lucrări de muncă patriotică in valoare de PESTE 23 MILIARDE LEI, cu aproape 3 miliarde lei mai mult decit prevederile Programului privind participarea tinerei generaţii la realizarea prin muncă patriotică a unor obiective de dezvoltare economicosocială a României pe anul 1986. Tinerii au acţionat cu înaltă răspundere, cu devotament şi abnegaţie revoluţionară pentru realizarea unor lucrări importante de investiţii productive, de cercetare şi proiectare in industrie, agricultură şi silvicultură, in sectorul energetic, pentru recuperarea şi reintroducerea in circuitul economic a materialelor refolosibile, pentru ridicarea unor edificii edilitar-gospodăreşti şi de înfrumuseţare a tuturor localităţilor patriei. • Continuatori demni ai tradiţiilor glorioase ale muncii patriotice, purtătorii salopetelor albastre cu ecuson de brigadier au executat în 1986, pe cele 13 şantiere naţionale, 41 şantiere judeţene şi 152 şantiere locale ale tineretului, lucrări in valoare totală de peste 3,7 MILIARDE LEI. • Succese importante au obţinut in 1986 brigadierii şantierelor miniere Rovinari şi Motru, care au excavat peste 2,2 MILIOANE TONE cărbune şi 9,5 MILIOANE metri cubi steril. • Realizări însemnate au înregistrat de asemenea brigadierii şantierelor naţionale ale tineretului de la Amenajarea complexă a riului Dîmboviţa, Sistemul de îmbunătăţiri funciare Sculeni-Tuţora-Gorbani, Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari, Sistemul de îmbunătăţiri funciare cîmpia Caracal, Centrala electrică Drobeta- Turnu Severin. • PESTE 5 MILIOANE tineri și pionieri au participat la executarea unor lucrări importante in agricultură, la strîngerea și depozitarea recoltei, realizînd un volum de lucrări de peste 1,2 MILIARDE LEI. • In ampla acţiune de recuperare şi introducere in circuitul productiv a resurselor materiale refolosibile, organizaţiile U.T.C., asociaţiile studenţilor comunişti şi organizaţiile de pionieri au colectat şi predat în 1985 unităţilor specializate peste 150 000 tone metale feroase, 2 300 tone metale neferoase, 42 000 tone hârtie, 123 000 000 ambalaje de sticlă, precum şi alte importante cantităţi de materiale, a căror valoare totală se ridică la PESTE 173 MILIOANE LEI. • înfrumuseţarea şi buna gospodărire a localităţilor, a întreprinderilor şi instituţiilor au constituit, de asemenea, un alt domeniu în care au fost probate cu succes hărnicia şi dăruirea tinerilor care au participat la construcţia caselor de cultură ale ştiinţei şi tehnicii pentru tineret, la amenajarea unor terenuri de sport, zone de agrement, locuri de joacă pentru copii, a altor obiective de interes gospodăresc. • Tinera generaţie a României socialiste s-a angajat ca şi în acest al doilea an al cincinalului — anul aniversării a 65 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist şi al împlinirii a 30 de ani de la înfiinţarea Uniunii Asociaţiilor studenţilor Comunişti din România să execute prin muncă patriotică un volum de lucrări în valoare de 20,7 MILIARDE LEI. Valoarea volumului total de lucrări realizat de tineri, in 1986, prin muncă patriotică in drept si o datorie: „învăţaţi, invăţaţi si iar învăţaţi!" Aşezată pe coordonatele exigenţelor actuale şi de perspectivă ale dezvoltării ţării, urmarindu-se realizarea, intr-o concepţie unitară, a organizării şi profilării învăţămîntului, şcoala românească a înregistrat după Congresul al IX-lea al P.C.R. o adevărată transformare revoluţionară, prezentîndu-se astăzi ca un edificiu trainic al pregătirii şi educaţiei multilaterale a tinerei generaţii. O impresionantă bază materială, ştiinţifică şi productivă asigură o pregătire complexă pentru muncă şi viaţă tuturor categoriilor de tineri cuprinşi în procesul de învăţămînt. Răspunzind înflăcăratei chemări adresate de secretarul general al partidului tinerei generaţii : „învăţaţi, învăţaţi şi iar învăţaţi.!!", ■ organizaţiile U.T.C., asociaţiile studenţilorcomunişti acţionează cu perseverenţă pentru educarea şi dezvoltarea in rîndul elevilor şi studenţilor a dorinţei de a învăţa, de a studia şi asimila tot ceea ce a descoperit mai valoros cunoaşterea umană, pentru perfecţionarea învăţămîntului şi integrarea sa cu producţia materială şi cercetarea ştiinţifică. • In ansamblul populaţiei ţării, ponderea populaţiei şcolare reprezintă 24,6 LA SUTA cuprinzind 5 592 344 preşcolari, elevi, studenţi ş.a. • In 1986, la olimpiadele pe discipline de învăţămint au participat 806 000 elevi, iar la concursurile pe meserii, la 21 de profiluri şi 144 de meserii, au luat parte 823 000 elevi. • Anual, un număr tot mai mare de elevi participă la activitatea celor 28 000 cercuri ştiinţifice şi tehnice şcolare. • 58 000 de studenţi sunt cuprinşi in activitatea de cercetare a peste 11 800 de teme. • PESTE 210 000 de tineri muncitori îşi continuă stu■diile in cadrul cursurilor serale ale liceelor industriale şi de specialitate. • Asigurarea posibilităţilor de pregătire pentru muncă rezultă şi din aceea că in acest cincinal PESTE 90 LA SUTĂ din totalul absolvenţilor clasei a Vlll-a vor urma cursurile liceelor industriale și agroindustriale. Ponderea populației școlare in totalul populației tării * Participare largă la viaţa politică, la conducerea societăţii, ample posibilităţi pentru dezvoltarea multilaterală a personalităţii O deosebită semnificaţie are faptul că, în cadrul sistemului democraţiei muncitoreşti revoluţionare din ţara noastră, tineretul, căruia partidul i-a asigurat cele mai bune condiţii de muncă, de viaţă, de pregătire şi afirmare profesională, participă efectiv la viaţa politică, la soluţionarea tuturor problemelor economice şi, sociale, la conducerea societăţii. • Este de relevat, în acest sens, prezenţa activă a reprezentanţilor tinerei generaţii, fără deosebire de naţionalitate, in Comitetul Central al Partidului Comunist Român, în birourile comitetelor judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale de partid, în organele supreme şi locale ale puterii de stat. • O mărturie elocventă a rolului important ce revine tineretului în viaţa politică a ţării o constituie faptul că, din totalul celor 4 028 000 membri ai Uniunii Tineretului Comunist, PESTE 770 000 de tineri sunt membri ai Partidului Comunist Român. Este concludent, în acelaşi timp, că 75-80 la sută din numărul total al noilor membri primiţi in rîndurile Partidului Comunist Român provin din cadrul Uniunii Tineretului Comunist. • 6 529 de tineri sint deputaţi in Marea Adunare Naţională şi in consiliile populare judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale. • Tineretul este reprezentat in cadrul tuturor organismelor de conducere colectivă, de la nivelul unităţilor de bază — in care secretarii comitetelor U.T.C. deţin funcţia de vicepreşedinţi ai consiliilor oamenilor muncii — pină la cel central — în consiliile de conducere ale ministerelor, in consiliile oamenilor muncii din industrie şi agricultură, Consiliul Naţional al Ştiinţei şi învăţămîntului, consiliile oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană şi altele, ca o expresie elocventă a modului în care generaţia tinără, generaţia viitorului, este implicată in adoptarea deciziilor,in conducerea societăţii. Organizaţiile de tineret au fost învestite cu răspunderi directe în organizarea şi conducerea activităţilor cultural-educative, ştiinţifice, artistice, turistice şi sportive. • Peste 4 000 000 de tineri participă la diferite forme ale invăţămîntului politico-ideologic al U.T.C. şi de partid. • In etapa de masă a ultimei ediţii a Festivalului naţional „Cîntarea României" au participat 20 110 formaţii şi 3 334 300 tineri amatori şi profesionişti. • Uniunea Tineretului Comunist dispune de 63 cluburi şi case de cultură ale ştiinţei şi tehnicii pentru tineret, in aceste instituţii activează 400 formaţii artistice, sunt organizate peste 150 cercuri de creaţie literarartistică, peste 100 cercuri tehnico-aplicative şi de creaţie tehnico-ştiinţifică, juridice, pedagogice, zeci de puncte şi cabinete de informare şi documentare politică, peste 170 de cercuri ale universităţii cultural-ştiinţifice. • Anual se organizează la nivel naţional gala filmului cu tematică pentru tineret, gala spectacolelor de teatru pentru tineret, expoziţii de artă plastică ale tineretului. • Biroul de turism pentru tineret, cu filiale in toate judeţele ţării, dispune de numeroase locuri permanente şi sezoniere în tabere şi case de odihnă la mare, la munte, precum şi in cadrul unor zone turistice unde se realizează variate acţiuni politico-ideologice, culturale, de recreare şi odihnă, in 1986, la activitatea B.T.T. au participat, prin intermediul cercurilor şi cluburilor de turism, peste 5 MILIOANE tineri. • U.T.C. organizează anual mari competiţii sportive de masă: „Crosul tineretului" — la care in 1986 au participat 1,7 MILIOANE de tineri, „Cupa tineretului", „Festivalul naţional al sporturilor tehnico-aplicative". • In cadrul marii competiţii de vară „Daciada", anul trecut au luat parte aproape 3,8 MILIOANE de tineri. • Peste 2,9 MILIOANE tineri sunt cuprinşi în activitatea de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei. „Tineretul României doreşte pacea" Trăind intr-o ţară liberă şi independentă, profund ataşată idealurilor păcii şi colaborării internaţionale, acţionind cu dăruire pentru înfăptuirea strălucitei politici externe promovate de partidul şi statul nostru, de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tineretul român, organizaţiile sale revoluţionare au militat şi militează permanent pentru instaurarea pe planeta noastră a unui climat de pace şi securitate, pentru soluţionarea corespunzătoare, in interesul popoarelor, al tinerilor de pretutindeni, a problemei fundamentale a epocii noastre - oprirea cursei înarmărilor, in primul rînd a celor nucleare, apărarea păcii şi vieţii popoarelor. • Ca o expresie a recunoaşterii ataşamentului profund al tinerei noastre generaţii la nobila cauză a dezvoltării şi păcii, a destinderii şi dezarmării, Organizaţia Naţiunilor Unite a proclamat - ca urmare a unei iniţiative a României socialiste - anu 1985 ca „An Internaţional al Tineretului", alegind pe reprezentantul ţării noastre, conducătorul organizaţiei de tineret, ca preşedinte al Comitetului consultativ O.N.U. pentru „Anul Internaţional al Tineretului", organism care a desfăşurat o amplă şi bogată activitate. • Sub genericul „Tineretul României doreşte pacea" se înscriu impresionante acţiuni de masă desfăşurate de tineretul patriei noastre - marşuri ale tineretului, simpozioane, mese rotunde, ca şi apelurile adresate tinerilor din întreaga fizme pentru acţiuni unite in favoarea păcii şi dezarmării. • Au fost organizate numeroase şi importante reuniuni de tineret şi studenţi consacrate acestei importante problematici : masa rotundă de la Snagov „Tineretul şi securitatea europeană", seminarul internaţional „Contribuţia tinerei generaţii la edificarea păcii şi securităţii, la infăptuirea dezarmării in Europa", „Tineretul si pacea" si altele. • Un eveniment cu majore semnificaţii l-a constituit participarea unanimă, entuziastă a întregului nostru tineret la referendumul naţional de la 23 noiembrie 1986, în cadrul căruia s-a hotărit reducerea unilaterală cu 5 la sută de către România a armamentelor, efectivelor şi cheltuielilor militare. Cu acest prilej, pentru prima dată in lume, tinerii intre 14 şi 18 ani au fost chemaţi să-şi spună cuvintul intr-o problemă fundamentală a zilelor noastre, cum este aceea privind realizarea dezarmării. • In spiritul politicii externe a partidului şi statului nostru, numeroase şi importante acţiuni ale U.T.C. şi U.A.S.C.R. care dezvoltă ample relaţii de prietenie, solidaritate şi colaborare cu peste 550 de organizaţii de tineret şi studenţi de diferite orientări politice şi filozofice din întreaga lume — au fost destinate unirii tinerei generaţii contemporane în lupta pentru o nouă ordine economică şi politică mondială, pentru edificarea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. [»BtlllNlESlElEK! ___ SCINT El A — vineri 1 mai 1987 NICOLAE CEAUŞESCU