Sibianul, iulie-decembrie 2006 (Anul 2, nr. 60-86)

2006-07-02 / nr. 60

SIBIANUL Pe canalele de televiziune germane, secunda de publicitate difuzată în timpul unui meci de la Cupa Mondială costă 11.000 de euro. Scump. Producătorii de articole sportive au găsit însă soluția: un prim-plan al tricourilor lui Beckham sau Ronaldinho nu costă nimic, dar reclama e asigurată NTE CUPA MONDIALĂ DE FOTBAL GERMANIA 2006 CA ȘI JUCĂTORII PE CARE ÎI ECHIPEAZĂ tele lui Deco, John Terry și Luis Garcia. Emblema Beckham Unul dintre paradoxurile acestui veritabil campionat mondial al brandurilor îl reprezintă faptul că sunt jucători care poartă tricoul unei firme, dar ghetele le sunt furnizate de concurență. Este și cazul lui David Beckham, care este îmbrăcat de Umbro și încălțat de Adidas. în 2003, vedeta Realului a semnat cu cei de la Adidas cel mai mare contract de publicitate din lumea sportului, urmând să încaseze 4 milioane de dolari anual, pe viață. O dovadă în plus că, pentru marii producători de articole sportive, Cupa Mondială și toată constelația de staruri prezente acum în Germania reprezintă un capitol extrem de important în strategia lor de marketing, iar dacă imaginea o cere, nici o sumă nu este prea mare pentru a investi în promovare. Așa cum echipa Germaniei a trecut la pas de Ecuador, nici concernul Adidas, care îi îmbracă pe nemți la această ediție a Cupei Mondiale, nu se poate împiedica, pe piața echipamentului sportiv, de o companie incomparabil mai mică, precum Marathon, a cărei siglă e purtată de sud-americani . Banii, la secret Mecanismul prin care producătorii de articole sportive luptă pentru cota de piață este explicat de către Teodor Luca, managerul firmei Elite Sport, unic reprezentant al Joma în România: "Joma Sport a încheiat un contract de imagine în 1992 cu Dinamo București. Pentru fiecare tur de cupă europeană în plus, clubul care are contract cu Joma Sport primește încă un rând de echipament. Nu acordăm bonusuri financiare". Contractele de sponsorizare încheiate între marile mărci și marile echipe cuprind clauze de confidențialitate care nu permit detectarea eventualelor implicații financiare. Cu toate acestea, Nike, care îmbracă selecționata "cariocas”, a anunțat că le va acorda o primă substanțială brazilienilor dacă vor deveni campioni mondiali. La fel, și Adidas va recompensa cu o primă de imagine echipa Germaniei în cazul câștigării Westmeisterschaftului. Cine ce poarta "Vestimentația" celor 32 de echipe care au luat startul în această lună la Weltmeisterschaft a fost asigurată de cele mai în vogă "case" producătoare de echipament sportiv, după cum urmează: Adidas, Argentina, Franța, Germania, Japonia, Spania, Iran, Australia, Trinidad Tobago;  Puma: Togo, Angola, Cehia, Ghana, Italia, Paraguay, Polonia, Arabia Saudită, Elveția, Tunisia, Coasta de Fildeș; > Nike: SUA, Brazilia, Olanda, Mexic, Portugalia, Coreea de Sud, Croația; > Umbro: Anglia, Suedia; * > Lotto: Serbia & Muntenegru, Ucraina; > Joma: Costa Rica; > Marathon: Ecuador. ** * t 3. I OI-o 5 ÖLL<o. I-o 26 iunie - 2 iulie 2006 "f "jj Povestea companiei Adidas începe în 1920, când germanul Adi (Adolf) Dassler (foto) s-a apucat să fabrice pantofi de sport în Herzogenaurach, o mică localitate de lângă Nürnberg, ajutat fiind de către fratele său, Rudolf. în 1990, Adidas este cumpărată de Bernard Tapie, celebrul patron al lui Olympique Marseille, contra unei sume reprezentând echivalentul, astăzi, a 244 milioane de euro. Scandalurile financiare în care a fost implicat Tapie a dus la pierderea firmei Adidas de către acesta, banca Credit Lyonnais vânzând-o, în 1993, lui Robert Louis Dreyfuss, pentru suma de 4,4 miliarde de franci francezi (683,5 milioane de euro). Anul acesta, în ianuarie, Adidas a achiziționat a compania americană Reebok, la un preț uriaș: 3,1 miliarde de euro. Până în 1948, Rudolf Dassler (foto) a lucrat cot la cot cu fratele său, Adolf, la producția pantofilor de sport. Printre clienții lor, un nume celebru: Jesse Owens, cvadruplu medaliat cu aur la Olimpiada berlineză din 1936. în 1948, Rudolf se desparte de Adolf, înființând "Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler", unde va pune în aplicare o idee revoluționară la acea vreme: ghetele de fotbal cu crampoane detașabile. De-a lungul timpului, pantofii Puma au fost purtați de vedete precum Johann Cruyff, Diego Maradona, Guillermo Villas sau Michael Schumacher. Firma al cărei slogan, "Just do it", a făcut înconjurul lumii a fost fondată în 1972. Prima personalitate de anvergură a lumii sportive care a semnat un contract de publicitate cu Nike a fost John McEnroe, în 1978. I-a urmat, în 1984, celebrul baschetbalist Michael Jordan. După doi ani de la contractul cu Jordan, compania a înregistrat venituri ce au depășit pentru prima oară un miliard de dolari. în 2000, Nike a semnat un fabulos contract de imagine pe cinci ani cu jucătorul de golf Tiger Woods, în valoare de 100 de milioane de dolari. în prezent, Nike e în proces cu Adidas, reclamând faptul că germanii i-au utilizat fraudulos tehnologia în fabricarea anumitor modele de pantofi de sport. Rezultatele financiare pe 2005 ale principalelor firme de articole sportive FIRMA PROFIT NET* COTĂ DE PIAȚĂ Adidas 383 28% Puma 285,56% Nike 1.211 31% * Sumele sunt exprimate în milioane de euro Și casa ta trebuie să aibă propria ei plăpumioară Economisești până la 30% din costul încălzirii locuinței cu sistemele termoizolante Baumit. BBSfff! Nu te baza doar pe căldura plăpumioarei. Izolează-ți casa! în plus, Baumit îți oferă garanția Energy Pass. Mai multe informații la www.baumit.ro Infoline Baumit: 0720 BAUMIT Numărul 1 în termoizolații. baumit.com aciu