Sibianul, iulie-decembrie 2006 (Anul 2, nr. 60-86)

2006-07-02 / nr. 60

SIBIANUL în 2005, celebrele branduri Adidas, Puma și Nike au avut împreună profituri care au depășit 1,5 miliarde de euro. Prin sumele uriașe alocate promovării prin intermediul Campionatului Mondial de fotbal, marile firme de echipament sportiv au propriul lor război 10 26 iunie - 2 iulie 2006 ADIDAS, NIKE ȘI PUMA SUNT EROI CEL PUȚIN LA FEL DE IMPORTANT AL MARII AFACERI de Gabriel ANDRONACHE apa Mondială * reprezintă nu doar o competiție fotbalistică ««și# de anvergură, ci și o imensă provocare pentru producătorii de echipament sportiv. Piața accesoriilor vestimentare destinate fotbalului fiind estimată la 2,5 miliarde de euro, este lesne de înțeles de ce giganți precum Adidas, Puma ori Nike sunt, dintr-un anumit punct de vedere, cei mai importanți jucători de la turneul final din Germania. Un război costisitor Șapte branduri din industria articolelor sportive își joacă imaginea pe terenurile Mondialului. Miza este imensă, iar investițiile în publicitate, pe măsură. Adidas a anunțat că va cheltui în acest an 140 de milioane de euro doar pentru promovare. De asemenea, principalele sale rivale, Puma și Nike, au alocat pentru activități de PR și publicitate cele mai mari bugete din istoria lor. Surse din industria de echipamente sportive apreciază că un contract de sponsorizare a unei echipe de top valorează peste zece milioane de euro pe an, în timp ce pentru echipele fără pretenții sumele sunt foarte mici, apropiate de zero. De pildă, în 2002, Federația Română de Fotbal a încheiat un acord de sponsorizare pe trei ani cu Adidas. Acesta prevedea echiparea tuturor selecționatelor naționale de fotbal ale României. Valoarea înțelegerii atinge 2,5 milioane de dolari și cuprindea bonusuri în cazul calificării naționalei de seniori la Campionatul European din 2004 și la Campionatul Mondial din 2006, lucru care nu s-a întâmplat. Printre coloșii Adidas, Nike și Puma s-au strecurat și mărci cu o cotă mai mică. Astfel, britanicii de la Umbro echipează formațiile Angliei și Suediei, iar italienii de la Lotto i-au îmbrăcat pe sârbi și pe ucraineni. Joma și Marathon au pus la bătaie echipament pentru Costa Rica, respectiv Ecuador. Deși aflată printre outsideri, firma spaniolă Joma Sport a câștigat din start. Costa Rica a jucat în meciul de deschidere, contra Germaniei. Conform statisticilor, audiența pentru partida respectivă a depășit 150 de milioane de telespectatori, cu 30% mai mult decât meciul de deschidere al ediției din 2002, dintre Franța și Senegal. Așadar, o imensă oportunitate de promovare pentru Joma, chiar dacă trupa din Costa Rica a fost considerată cea mai slabă prezență din grupa A. O lovitură de imagine asemănătoare a dat Puma în 1990, când surprinzătoarea selecționată a Camerunului a purtat în mod nesperat sigla firmei germane până în sferturile de finală ale mondialului italian. Supremația Adidas Oricât de mult ar încerca mărcile mici să se infiltreze la masa bogaților, pâinea și cuțitul le au tot giganții Adidas, Puma și Nike. Spre deosebire de Puma și Nike, Adidas mai are un avantaj: este și sponsor oficial al Cupei Mondiale, prin urmare beneficiază de o audiență mai mare. De altfel, intențiile agresive ale concernului german au fost exprimate clar de către managerii acestuia: “Vom ataca la Campionatul Mondial din Africa de Sud, în 2010!”, în 2005, Adidas avea pe continentul american doi adversari extrem de puternici: Nike, care deținea 38% din piață, și Reebok, cu 12%. Practic, jumătate din vânzările de articole sportive se făceau în numele celor două mărci arhicunoscute. în această conjunctură, Adidas, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri record, de 6,6 miliarde de euro, a făcut o demonstrație de forță. în ianuarie 2006, Herbert Heiner, CEO la Adidas, a anunțat achiziționarea acțiunilor Reebok cu prețul de 59 de dolari bucata, rezultând cumpărarea firmei din Massachussets contra unei sume de 3,1 miliarde de euro, în urma tranzacției, Adidas a ajuns să dețină 38% din piața mondială a pantofilor de sport, depășindu-i cu 7 procente pe cei de la Nike. Puma țintește Africa Cu toate acestea, rivalii de la Puma au avut cele mai multe contracte printre cele 32 de echipe ajunse la Mondial. Adidas a îmbrăcat doar opt formații, pe când Puma are contract cu 11 reprezentantive. Așadar, pe o teoretică “piață” a mondialului, Adidas deține 25%, Puma 34%, iar Nike, cu cele șapte echipe care-i poartă echipamentul, are 21%. Privind harta acoperită de cele trei mărci, se observă că Puma și-a “adjudecat” continentul negru, furnizând echipament către cinci selecționate africane: Togo, Angola, Ghana, Tunisia și Coasta de Fildeș. Orientarea către aceste țări nu este întâmplătoare, chiar dacă proasta poziționare în clasamentul FIFA al unor echipe precum Togo sau Angola ar sugera că investiția făcută de Puma este una perdantă: nu trebuie uitat că Puma, la fel ca Adidas, țintește către Cupa Mondială din Africa de Sud, ce va fi organizată peste patru ani, pentru prima oară în Africa. Staff-ul de la Puma urmărește câștigarea unei importante cote de simpatie în rândul fanilor africani. Rămâne de văzut cum va contracara Puma ambițiile șefului de la Adidas, Herbet Hamner, care și-a anunțat targetul de vânzări pentru ediția sud-africană: “Zece milioane de mingi, un milion și jumătate de tricouri și peste un milion de accesorii”. Nu numai europenele Adidas și Puma vor să dea lovitura la acest campionat mondial. Americanii de la Nike mizează pe geniul lui Ronaldinho care să aducă trofeul în tabăra braziliană. Umbro, doar o umbră Mult în spatele strălucitorului trio Adidas - Puma - Nike se află producătorul britanic Umbro, înființat în 1934, a început să fabrice echipament pentru Manchester City; în timp, firma britanică a obținut contracte cu formații de top, precum Manchester United, Chelsea, Liverpool sau Ajax Amsterdam. Epoca de aur a fost atinsă în 1966, când toate echipele participante la mondialul din Albion au purtat tricouri marca Umbro. La Cupa Mondială din Germania, doar echipele Angliei și Suediei poartă îmbrăcăminte Umbro, aceeași marcă regăsindu-se pe ghe- Norocoșii de la Joma CONTRACT REÎNNOIT. Anul acesta, Adidas și-a reînnoit contractul cu Federația Română de Fotbal, urmând ca Adrian Mutu (foto) și coechipierii săi din prima reprezentativă să îmbrace echipamentul furnizat de concernul german. Fabricarea acestuia implică tehnologii dintre cele mai avansate. Qimalte ■ asigură controlul transpirației, materialele subțiri conducând căldura și transpirația în afara corpului și păstrând o senzație de uscat și răcoare în condiții de temperaturi ridicate; - asigură controlul transpirației și ventilează, cu ajutorul unor plase și canale ce asigură circulația aerului și transferă căldura și transpirația spre exterior. Clima Warm asigură izolarea termică, aerul cald fiind păstrat în apropierea pielii, în timp ce transpirația este transferată în exterior, unde se evaporă în aerul rece. _________________________________________ CimaProof oferă protecție împotriva vântului, a ploii și a zăpezii, în timp ce lasă transpirația să fie eliberată prin evaporare. Anatomically Placed Protection furnizează protecție specială specifică pentru portari prin materialul plasat în punctele critice ale încheieturilor, oferind libertate în mișcare și reducând riscul accidentărilor. FOTO: MEDIAFAX FOTO