Sportul, aprilie 1972 (Anul 28, nr. 7013-7042)

1972-04-08 / nr. 7020

Pag.a 2*p O EFICIENTĂ INIŢIATIVĂ IN DOMENIUL ÎNVĂŢĂM INTULUI SUPERIOR: SPORTUL DE MASĂ ŞI DE PERFORMANTĂ IN DISCUŢIA CONDUCERII CORPULUI PROFESORAL Interesantă dezbatere organizată la Institutul pedagogic din Oradea Nu o dată, în ultimii ani, ni s-a oferit prilejul de a releva activitatea sportivă pe care o desfăşoară cei peste 800 de studenţi ai Institutului pedagogic din Oradea. Recent, ne-a atras din nou atenţia o frumoasă şi eficientă iniţiativă : educaţia fizică a maselor de studenţi orădeni, bilanţul realizat de ei, pe firul performanţei au format obiectul de analiză a conducerii corpului profesoral, in fapt a senatului acestui institut de invățămint superior. La dezbateri au luat parte, alături de conf. dr Alexandru Săndulache, rectorul Institutului, lector univ. Victor Grecu, prorector, lector univ. Ion Cîmpean, secretarul Comitetului de partid, conf. dr. Ignatie Berindei, decanul Facultăţii de istorie şi geografie, lector univ. Coriolan Rusu, decanul Facultăţii de fizică şi matematici, lector univ. Ecaterina Deliman, şeful catedrei de ştiinţe sociale şi, bineînţeles, colectivul de cadre didactice al Facultăţii de educaţie fizică, în frunte cu conf. univ. Aurel Encuţescu, decanul , acesteia, conducerea clubului sportiv universitar pedagogic Oradea, studenţi fruntaşi la învăţătură şi în activitatea sportivă. Au fost, de asemenea, prezenţi delegaţi ai Ministerului Educaţiei şi Invăţămîntului, Consiliului Naţional pentru Educaţie Fizică şi Sport, reprezentanţi ai presei centrale şi locale. Ne simţim obligaţi de a sublinia dintru început caracterul concret al discuţiilor, ca urmare a cunoaşterii de către toţi cei prezenţi a problematicii complexe a activităţii sportive din acest centru universitar. Explicaţia ne-au dezvăluit-o înseşi dezbaterile : tot ce s-a obţinut la Oradea în domeniul analizat a purtat girul, amprenta muncii entuziaste a ÎNTREGULUI colectiv de studenţi şi cadre didactice, indiferent de specialitatea acestora. Este, de altfel, o observaţie care n-a scăpat atenţiei nici unuia dintre oaspeţii — chiar de peste hotare — din ultima vreme ai Institutului pedagogic din Oradea, cum este, de pildă, prof. Pierre Seurin (Franţa). Intr-un interviu solicitat înainte de plecarea din ţară, acesta a ţinut să remarce că „la Oradea, sportul printre studenţi reprezintă o experienţă îndrăzneaţă, superbă prin pasiunea celor care o îndrumă şi pilduitoare prin modul cum tinerii i s-au ataşat, dîndu-i un conţinut bogat, extrem de convingător“. Analiza de care ne ocupăm a scos în relief unele succese obţinuteîn primul rînd , în performanţa sportivă, ilustrate prin existenţa în club a 4 secţii de nivel republican (atletism, gimnastică, schi şi tir), prin prezenţa activă a 17 studenţi cu clasificare de maeştri ai sportului sau de categoria I, prin îndeplinirea integrală a obiectivelor puse în faţa unor sportivi nominalizaţi. Mai mult, trei dintre aceştia, atletul Octavian Popa, gimnastul Gheorghe Iuşan şi trăgătorul Mihai Spătaru sunt componenţi ai loturilor naţionale. O notaţie în plus , Popa şi un alt atlet de frunte din institut, Ştefan Nagy, şi-au adus o contribuţie importantă la succesele sportivilor români la ultima ediţie a Balcaniadei (Atena). De bună seamă că — aşa cum au ţinut să sublinieze mulţi vorbitori — în aria performanţei studenţii orădeni pot obţine în viitor rezultate în măsură să le umbrească pe cele de azi. Condiţiile de care ei dispuno bază materială unică, deocamdată, la nivelul unui institut de învăţămînt superior, inclusiv dotarea cu aparatură modernă de investigaţie ştiinţifică şi cadre didactice de specialitate cu o înaltă calificare — antrenori ca D. Muşat, Ed. Junker, M. Pirtea, V. Popa, D. Drăgan, I. Stănescu, I. Velici etc.) constituie un element de referinţă favorizant. Poate de aceea s-ar impune ca unii dintre sportivii de frunte ai institutului (atleţii Mitile- . cis, Gramantic, Olga Furiaş şi Angela Sorian, schioarele Georgeta Bărăscu şi Rodica Nilă, gimnastul Petre Mărcuţiu) să abordeze într-un mod mai curajos competiţiile de anvergură, interne şi internaţionale. In sprijinul unui asemenea deziderat, conducerea Institutului a facilitat întîlniri ale studenţilor orădeni cu exponenţi ai sportului românesc de performanţă (Ileana Silai, Carol Corbu, Cornelia Popescu, Nicolae Rotaru) sau cu o serie de specialişti (prof. Elias Baruch, ing. Petre Cişmigiu, prof. Victor Firea, prof. Gavrila Barani). Cu privire la educaţia fizică a maselor, dezbaterile au evidenţiat faptul că aceasta s-a integrat tot mai mult în bugetul de timp al fiecărui student. Cîteva reuşite : „Cupa anilor I“ la atletism, baschet, handbal, volei, şah şi tenis de masă, „Cupa prieteniei“ la fotbal, cu participarea studenţilor din anii III, „Cupa Rectoratului“, desfăşurată în cinstea Semicentenarului U.T.C., acţiunile cu caracter turistic (în împrejurimile Oradei, la Băile Felix, la Vadul Crişului, în taberele organizate la Stîna de Vale ş.a.). Realităţile atestă că studenţii orădeni populează ZILNIC salba de baze sportive, aflate — printr-o fericită conjunctură — chiar în incinta uriaşului perimetru al institutului. Aportul Asociaţiei studenţilor, al organizaţiilor U.T.C. nu este nici el de neglijat. Se simte însă nevoia — o altă subliniere a multor vorbitori , ca şi în această activitate institutul să se facă mai cunoscut în viaţa sportivă a municipiului şi chiar a judeţului Bihor, prin organizarea unor acţiuni de anvergură nu numai la deschiderea sau la închiderea anului universitar, care să reprezinte un model pentru tineretul din această zonă a ţării şi implicit să capete tradiţie- Forţe există. Nu trebuie decît ca această sugestie pornită de la cel mai înalt for didactic al institutului să prindă viaţă. T. BRÂDEŢEANU Paralel cu pregătirile lotului republican pentru „Cupa Davis“, care se desfăşoară din plin, o altă garnitură, cea cuprinzînd pe jucătorii susceptibili de a concura în competiţia „Cupei Galea", urmează şi ea un program de instruire susţinută. După o primă luare de contact încă din decembrie, la Braşov şi Tuşnad, cadeţii tenisului nostru, sub conducerea antrenorului G. Bosch, au efectuat o suită de antrenamente în sala de la Hunedoara. Tot aici, în februarie, ei au întîlnit o fonnaţie de tineret a Cehoslovaciei, pe care au întrecut-o cu 3—2. Apoi, o etapă pregătitoare în Capitală, de la jumătatea lunii martie, cînd, după o săptămînă de joc în sală, antrenamentele au continuat un aer liber, intercalate și cu participările la concursurile „Cupa Steaua“ — din aceste zile — și „Criteriul de primăvară“ de săptămînă viitoare. Din cadrul lotului lărgit fac parte Traian Marcu, Gabriel Neacşu, Dan Nemeş, Bebe Almajan, Adrian Roşianu, Octavian Vilcioiu, Radu Badin, Mircea Breazu şi Costel Curcă — Care au fost şi sunt caracteristicile principale ale pregătirilor aflate sub îndrumarea dvs — a fost prima întrebare pe care am adresat-o antrenorului G. Bosch. — Ştiind cit de dificilă este trecerea de la jocul de pe teren acoperit pe cel in aer liber, am căutat ca acest transfer sa se facă pe cit posibil mai lin, pe nesimţite, astfel ca sportivii să se acomodeze treptat şi fără implicaţii nedorite în jocul lor. Acum, principala noastră atenţie este îndreptată în direcţia apropierii şi chiar a identificării antrenamentelor tehnice cu condiţiile de concurs. — Dintre elevii de cine credeţi că şi-a conturat cel mai bine jocul ? — Fără îndoială, Traian Marcu. El serveşte mai bine şi, datorită pregătirii din iarnă, Marcu şi-a mărit simţitor viteza de deplasare in teren. In plus, el beneficiază şi de o îndeminare deosebită. Şi Neacşu a ajuns să joace bine. E constant şi demonstrează o mare putere de luptă. Este un excelent om de echipă. Un tînăr talentat este Dan Nemeş, elev in ultimul an de liceu. Fiind ocupat cu învăţătura, Nemeş e nevoit să depună mari eforturi pentru a recupera terenul pierdut. Sînt multe şanse ca el să reuşească. — Şi noi sîntem partizanii celor care susţin că întrecerile în concurs constituie de fapt o aplicare în practică a celor învăţate la antrenament, competiţiile aducînd totodată concurenţilor şi acel necesar plus de rutină. Cunoaştem şi faptul că pină la zona „Cupei Galea“ de la Taragona (Spania), din 24—30 iulie, tinerii tenismeni vor fi prezenţi la o serie de concursuri internaţionale (vreo nouă la număr), primul fiind cel de la Soci (17—23 aprilie). Deci pregătirile se pare că vă vor satisface. Ce anticipaţi prin urmare pentru Taragona ? — Nădăjduiesc să învingem Austria în primul tur şi apoi să jucăm finala zonei cu selecţionata ţării gazdă. De asemenea, m-ar bucura tare mult ca speranţele puse în Traian Marcu să se materializeze. Indiscutabil, generaţiile mai tinere de tenismeni români au un mare handicap. Acela al reputaţiei mondiale a faimoşilor lor înaintaşi, Ilie Năstase şi Ion Ţiriac. Dar, totodată şi un extraordinar stimulent. C. COMARNISCHI CADEŢII PE URMELE LUI NASTASE ŞI TIRIAC Elevii antrenorului G. BOSCH fac pregătiri febrile pentru „Cupa Galea" Schimb de impresii în pauza unui antrenament. De la stingă : antrenorul G. Bosch împreună cu jucătorii G. Neacşu şi A. Roşiaziu Foto : M. THEO La Budapesta a avut loc, la sfîrşitul săptămînii trecute, un important turneu internaţional de lupte greco-romame şi libere, la care au participat şi sportivii români. La înapoierea lotului nostru am solicitat antrenorului federal Ion Corneanu cîteva amănunte. — V-am ruga să ne spuneţi care a fost, după părerea dv. valoarea participanţilor la acest turneu. — Este suficient, cred, să subliniez că, dintre concurenţi, unii aveau cărţi de vizită prestigioase, ca János Varga (Ungaria) campion olimpic, campion mondial în 1970 şi european în anii 1967 şi 1970, Csaba Hegedűs (Ungaria), campion mondial la ultima ediţie, Lothar Metz (R.D. Germană), campion olimpic, Vasil Merkulov (U.R.S.S.) locul 4 la C.M. de anul trecut şi alţii. De altfel, şi noi am înscris în concurs câţiva dintre cei mai buni luptători ca Gh. Berceanu, Gh. Stoiciu, N. Neguţ, N Martinescu şi V. Dolipschi ale căror performanţe sunt cunoscute. în aceste condiţii este lesne de înţeles că valoarea concursului a fost ridicată. Toţi luptătorii s-au prezentat bine pregătiţi deşi printre ei au fost şi mulţi tineri. Era şi firesc, dacă ne gîndim că peste cîteva săptămîni vor avea loc campionatele europene. Cei care au manifestat totuşi minusuri, fie în pregătirea tehnică, fie în cea tactică sau fizică, au fost nevoiţi să părăsească saltelele de concurs învinşi, aşa cum a fost cazul unor luptători valoroşi ca Hegedű? (declarat la campionatele mondiale de anul trecut drept cel mai bun concurent), Metz ș.a. — Cum s-au comportat luptătorii noștri ? — In vederea acestui turneu ei n-au făcut o pregătire specială. Participarea lor a constituit doar o ultimă verificare înaintea campionatelor europene. Gh. Berceanu (cat. semimuscă) se află în revenire de formă, învingînd patru adversari înainte de limită şi în finală dispumînd clar la puncte de sovieticul A. Smakov, Gh. Stoiciu (muscă) a evoluat mulţumitor. Tînărul Tiberiu Horváth (pană) a avut neşansa să-l întîlnească în primul tur pe campionul european H. Wehling (R.D. Germană), de care a fost învins prin tuş. Oricum, el a luptat sub posibilităţi. N. Mihai (semiuşoară) a ieşit victorios în primele două meciuri, dar în cel de al treilea, cu campionul european K. Göpfert (R.D.G.), a pierdut la puncte. In continuare, l-a întîlnit pe luptătorul bulgar C. Dankov, de care a fost întrecut la puncte Sub posibilităţi a luptat şi N. Neguţ (mijlocie). N. Martinescu (semigrea), deşi s-a clasat pe locul doi, şi-a învins trei adversari prin tuş, unul la puncte (luptătorul sovietic I. Jakutici) şi in finala cu F. Kiss (Ungaria) a terminat la egalitate. Acesta din urmă trebuia să primească al treilea avertisment, dar lupta acasă... Foarte bine a concurat Dolipschi, care a obţinut victorii numai înainte de limită. In sfîrşit, despre cei de la stilul libere, se poate spune că toţi au luptat bine, clasîndu-se pe locul secund la categoriile lor. I. Vangheliei (semimuscă), Gh. Stan (cocoş) şi P. Androne (pană) au pierdut doar îrn faţa primilor clasaţi, iar Şt. Stîngu (grea) a terminat la egalitate cu învingătorul categoriei, însă a avut un punct mai mult de penalizare. Costin CHIRIAC La ultima verificare înaintea campionatelor europene SPORTIVII NOŞTRI S-AU COMPORTAT BINE Interviul nostru cu antrenorul federal ION CORNEANU după turneul de la Budapesta . I. E. A. R. S. București bd. Muncii nr. S7—3S, sectoril S, telefon 31.M.S3, organizează concurs pentru ocuparea următoarelor postuiul i merceolog principal ; achizitor principal i organizator principal loturi sportive, ANGAJEAZA DE URGENTA 1 paznici ; bucătar ger I zugravi-vopsitori i dulgheri lăcătuşi pentru poligonul Tunari | Instalatori sanitari (pensionari) ; fochist medie presiune s tinichigiu auto ; mecanic auto ; muncitori necalificaţi | HUNEDOARA, 7 (prin telefon). In sala de sport din localitate au început întrecerile campionatelor republicane Individuale de tenis de masă ale juniorilor. Participă 91 de jucători şi 64 de jucătoare. Dintre rezultatele de pină acum vom menţiona victoria cu 2—1 obţinută de Ignat Lucaci (Odorheiul Secuiesc) asupra lui Cristinel Romanescu (Buzău). Rezultate mai importante înregistrate în semifinale | DUBLU FETE | Lunţeanu, Lupu — Căpriţă, Bondor 2—1, Ilie, Condriaru — Filmon, Tothfalusi 2—0 ; DUBLU BĂIEŢI | Naftan, Popovici — Buga, Caurl 2—0, Buzescu, Moraru — Bobocică, Colţescu 2—0. întrecerile continuă și se vor încheia duminică. Mircea IOANID-coresp. PRIMELE REZULTATE DIN CAMPIONATUL JUNIORILOR — Majoritatea activităţilor sportive se barează pe alergare, sub diferite forme. — Prin alergare uşoară se obţine relaxarea, odihna activă, se creează buna dispoziţie. — Alergarea stimulează marile funcţiuni organice, contribuind la întărirea sănătăţii, dînd vigoare şi tinereţe îndelungată. — O tehnică raţională de alergare aduce o mare economie de efort şi îndepărtează astfel momentul apariţiei semnelor de oboseală. — 20—80 de minute de alergare pe zi — iată cea mai bună doctorie împotriva bătrâneţii. — Juniorului Florin Creţu din Focşani, după cinci ani de antrenament atletic de alergări, i-a fost suficient un singur an de DINCOLO DE CULOARE fotbal ca să ajungă în lotul republican de juniori. Campioana olimpică şi fosta deţinătoare a recordului mondial la săritura în înălţime, Iolanda Balaş-Speter, făcea adesea cite 40 de minute de alergare neîntreruptă. — Foştii atleţi de performanţă Sever Covacu şi Ilie Gîrleanu, au ajuns imediat ce au început să joace fotbal, in echipe divizionare şi chiar în reprezentativa ţării. — Luptătorii din loturile noastră naţionale, sportivi de valoare mondială, parcurg zilnic. In alergare, kilometri întregi. — Vestitele echipaje de caiaccanoe (flotila noastră de aur) parcurg zilnic, chiar șl In plin sezon estival, 4—5 km de alergare Intr-un tempo care adesea este Invidiat pină șl de alergătorii fondiștl demeserie*. Sportul MÂINE, ÎN PARCUL COPILULUI ÎNCEPE CONSTRUIREA ECHIPEI NAŢIONALE 1972 Reprezentativa de rugby a ţării noastre intră în febra pregătirilor în vederea debutului ei internaţional în nou sezon. Două partide oficiale îi aşteaptă pe rugbyştii noştri în viitorul apropiat: jocul ( cu Marocul (30 aprilie, la Bucureşti) şi cel cu selecţionata Cehoslovaciei, mult mai dificil, desigur (21 mai, într-o localitate de lîngă Brno, zonă care reprezintă „inima“ rugbyului din ţara prietenă). în plus, alte cîteva teste cu o redutabilă echipă engleză — selecţionata Cornwall-Devon care va susţine trei meciuri în ţară între 13 şi 21 mai. Mîine dimineaţă (ora 10, în Parcul Copilului) are loc un prim triaj la care au fost convocaţi cei mai în formă sportivi ai acestui început de sezon. Se vor alcătui două echipe — „probabilii“ care vor întîlni „posibilii“, urmînd ca pe baza comportării în acest trial, ca şi în cele ce se vor organiza ulterior, cei trei antrenori ai noului lot (Al. Teofilovici, antrenor coordonator, Radu Demian, care debutează în noua sa calitate, şi Th. Raduscu) să construiască echipa naţională 1972. La partida-trnal de mîine dimineaţă au fost chemaţi următorii jucători : Al. Pop, Vl. Dumitrescu, Leşanu, Simion (Griviţa Roşie) , Baciu, Caraiman, Dărăban, Florescu, Nicolescu, Nica, Dragomirescu, Coravu, Constantin (Dinamo) , Gh. Mircea, Postolache, Balint, Cornel Octavian, ţaţa, Telească (Steaua) ; Ioniţă, Ene, Popovici, Tăcutu, Răşcanu, Peter, Suciu (Universitatea Timişoara) ; Dinu, Ortelecan, FI. Constantin, Bărgăunaş, Marinescu, Bucoş (Ştiinţa Petroşani) ; Drăgulescu, Iorgulescu, Fugigi, Ariton (Sportul studenţesc) ; Ciorici (Rulmentul Bîrlad) ; Dumitru (Farul Constanţa) ; Precul, Ioniţă (C.S.M. Sibiu) ; Ciocan (Gloria) şi Ion Pop (Agronomia Cluj). UN GRUP DE TRĂGĂTORI ROMÂNI CONCUREAZĂ LA SARAJEVO In Iugoslavia, la Sarajevo, se va desfăşura azi şi mîine o intîlnire internaţională de tir (la probele de puşcă) între reprezentativa locală şi un lot bucureştean, alcătuit, în majoritate, din ţintaşi de la clubul sportiv Olimpia. Printre acei care au făcut deplasarea se numără Ana Goreti, Angela Tudorică, Anca Iuga, N. Rotaru și M. Dobrescu. Lotul este însoţit de antrenorul C. Antonescu. MECIURI FĂRĂ TENSIUNE IN ETAPA DE AZI ŞI DE MÎINE Astăzi şi mîine se vor desfăşura in ţară etapele a 30-a (masculin) şi a 17-a (feminin) din cadrul campionatului naţional de baschet. Iată programul acestor meciuri (între paranteze, rezultatele partidelor din tur) masculin: Politehnica Bucureşti-Politehnica Cluj (81—70); I.E.F.S.-Universitatea Timişoara (89—130); I.C.H.F.-Steaua (64—69); Mureşul-Rapid (66—78); „U“ Cluj- Voinţa Bucureşti (67—58); Politehnica Galaţi-Dinamo (82—103); feminin : Voinţa Braşov — Crişul (50—74); Rapid-A.S.A. Cluj (63—62); Politehnica Bucureşti-„U“ Iaşi (70—47); I.E.F.S.-Sănătatea Satu- Mare (86—61); Constructorul-„U“ Timişoara (39—51). Runda a ll-a a concursului inaugural de obstacole (juniori) şi verificarea lotului Concursul inaugural de obstacole al sezonului 1972, început sîmbăta trecută, cu participarea călăreţilor bucureşteni, continuă azi şi mîine, pe baza hipică din Calea Plevnei. Cu acest prilej se va face şi verificarea lotului de obstacole al ţării noastre ce va participa la concursul internaţional de la Bratislava. Programul de azi cuprinde o probă pentru juniori (1,10 m, cu baraj), în urma căreia va fi acordat trofeul cu care este dotat concursul, „Cupa municipiului Bucureşti“. Reamintim că, după întrecerea de acum o săptămînă, în clasament conduc „amazoanele" clubului Steaua Irina Ciocmata, Dania Popescu şi Camelia Verdeş. In continuare, sportivii selecţionaţi în lotul naţional de obstacole : Dumitru Velea, Cornel Hin, Anghel Donescu, Ion Popa (Steaua), Aurelian Stoica, Silvestru Enache (Petrolul) şi Mihai Aruneanu (Centru de călărie Bucureşti) vor participa la un concurs de verificare pe obstacole de 1,30 m. Duminică dimineaţa, aceiaşi sportivi vor avea de efectuat parcursuri cu obstacole de 1,30 m şi de 1,40— 1,50 m cu caii care intră în probe grele şi pe echipe. Organizatorii au renunţat, prin urmare, la proba a doua de seniori din cadrul competiţiei inaugurale, deoarece majoritatea cailor ce urmau să concureze participă la verificarea lotului. (Urmare din pag. I) terminate — probabil — de preocuparea sportivelor de a nu cădea de pe aparat şi de a executa cît mai corect elementele de mare dificultate. Din păcate, lipsa de siguranţă în execuţie a dus la multe ratări. O notă bună pentru componentele lotului olimpic : urcările la bîrnă au crescut mult în dificultate. AURELIA BUNEA (sol) : Este îmbucurătoare includerea în exerciţiile gimnastelor noastre „olimpice“ a unui element de mare dificultate cum e, de pildă, saltul cu şurub. Elena Ceampelea, Felicia Cornea şi Mariana Mocanu l-au executat destul de bine. Am remarcat, de asemenea, preocuparea gimnastelor pentru îngreuierea exerciţiilor prin elemente acrobatice, în special prin salt întins, care a predominat. In general, compoziţiile sunt mulţumitoare, de nivel internaţional. S-au impus, sub acest aspect, Elena Ceampelea, Alina Goreac, Felicia Dornea, Marcela Păunescu, Rodica Sabău, Şefania Bacoş, Paula Ioan. Din păcate, din exerciţiile gimnastelor lipsesc încă torentele lungi acrobatice (salturi legate), iar la multe sportive am sesizat greşeli de ţinută, lipsă de tehnică şi de interpretare artistică. Am rugat-o pe arbitra principală a întrecerii, ELENA FIREA, să ne împărtăşească impresia generală pe care i-a lăsat-o concursul de la Galaţi. Iată ce ne-a spus dînsa : „Numărul mare de echipe participante, preocuparea sporită a antrenorilor de a selecţiona gimnastic de perspectivă, cu exerciţii de ridicat nivel valoric — iată argumente care conferă acestei ediţii a campionatului un calificativ bun. Pentru a stabili In mod realist gradul de Însuşire a exerciţiilor liber alese şi impuse, arbitrajul a fost deosebit de exigent, ceea ce explică unele note mici obţinute de gimnastele noastre fruntaşe. Mai ales la liber alese, evoluţia componentelor lotului olimpic a fost sub nivelul aşteptat, motivată, poate, de faptul că acesta a fost primul concurs de importanţă majoră din acest an. La impuse, gimnastele au concurat mai bine, semn că s-a lucrat mult şi cu folos în această direcţie". CAROL BEDŐ (sol) : In general, compoziţia exerciţiilor se situează la nivel internaţional, dar execuţia tehnică este defectuoasă. Brigada de la această probă a fost nevoită să penalizeze multe execuţii pentru dezechilibrări şi nesiguranţă. Elementele de mare dificultate sunt executate încă nesigur, iar mulţi gimnaşti nu au inclus în exerciţiile prezentate elementele de dificultate pe care şi le-au propus la începutul anului, fiind penalizaţi cu cite o jumătate de punct. Ţinuta concurenţilor a lăsat de dorit. LUDOVIC LAKATOS (cal cu minere) : Acest aparat continuă să rămînă un „punct nevralgic“ pentru gimnaştii noştri. Deşi exerciţiile prezentate (cu excepţia celui al lui Nicolae Oprescu) sunt în conformitate cu cerinţele regulamentului, nu s-au făcut paşi înainte în privinţa originalităţii, prin introducerea unor elemente spectaculoase, de dificultate cum ar fi cercurile pe un miner sau alte legări originale. In ce priveşte execuţia, am remarcat că se lucrează prea mult cu corpul închis, iar mişcările de pendulare nu au amplitudinea necesară. Din cauza lipsei de siguranţă, s-au înregistrat multe ratări (N. Oprescu, Dan Grecu, Mircea Gheorghiu, Nicolae Achim). SILVIU MAGDA (Inele) : După opinia mea, la acest aparat componenţii lotului olimpic se află un progres. A crescut simţitor forţa specifică, elementele de forţă au fost bine însuşite şi sunt menţinute timp suficient. Gheorghe Păunescu, Petre Mihaiuc şi Constantin Petrescu au prezentat foarte bine răsturnarea în stind pe mîini cu braţele întinse. Deşi a evoluat bine, cred că in exerciţiul lui Dan Grecu ar mai trebui incluse 12 elemente de elan şi o coborîre spectaculoasă. Mircea Gheorghiu mi s-a părut obosit, ţară vlagă, iar Nicolae Achim a executat cu multe ezitări. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Nicolae Oprescu, care s-a prezentat deficitar la capitolul rezistenţă. OCTAVIAN UNGUREANU (sărituri) . Se constată o slabă însuşire a săriturii prin stind pe mâini, iar viteza elanului şi poziţia corpului nu asigură la mulţi concurenţi amplitudinea necesară pentru zborul al doilea, care este — din această cauză — foarte jos. De asemenea, mulţi gimnaşti au aterizări imprecise, dure, poziţie incorectă a corpului in momentul contactului cu suprafaţa calului. PETRE SACERDOŢEANU (paralele) : Au prezentat exerciţii complete şi bine executate Nicolae Achim, Petre Mihaiuc şi Mihai Borş, ultimul excelînd printr-un exerciţiu liber ales deosebit de valoros, cu multe elemente de mare dificultate, între care şi un „Diamidor". Din păcate, ţinuta gimnastului nu s-a situat la nivelul general al exerciţiului. Gh. Păunescu, C. Petrescu, Dan Grecu, Mircea Gheorghiu, Radu K.Onea au prezentat exerciţii corespunzătoare, iar M. Oprescu şi L. Mazilu au avut evoluţii slabe. Mai mulţi concurenţi, intre care Petre Mihaiuc şi Gh. Păunescu au fost penalizaţi pentru nerealizarea integrală a exerciţiilor propuse. ŞTEFAN HARGALAŞ (bară) : S-a observat că tehnica gimnaştilor a fost considerabil îmbunătăţită, dar ea rămîne la plafonul minim al cerinţelor internaţionale. In general, exerciţiile suferă în ceea ce priveşte amplitudinea mişcării. Sportivii par puţin obosiţi, aceasta observîndu-se în finalul execuţiilor, cînd vigoarea concurenţilor nu mai este cea de la începutul exerciţiilor. PENTRU O BUNA COMPORTARE LA OLIMPIADA Alina Goreac, una dintre cele mai bune gimnaste in recentul concurs de la Galaţi. PLOIEŞTI 7 (prin telefon, de la trimisul nostru). Aşa cum s-a prevăzut, partida care a polarizat atenţia întregii asistenţe din sala Victoria a fost cea în care s-au întîlnit echipele masculine ale Şcolii sportive 1 Bucureşti şi Rapid, derbyul seriei a II-a a turneului final al diviziei naţionale de juniori şi şcolari la volei. Meciul s-a încheiat joi seară, la o oră tîrzie, cu victoria voleibaliştilor de la Şcoala sportivă cu scorul de 3—2 (—11, 6, —10, 13, 9). Dacă elevii lui Paul Braşoveanu au terminat învingători, acest lucru s-a datorat unui plus de vigoare manifestat în ultima parte a meciului, întreaga partidă durînd circa trei ore ! Dar şi rapidiştii, antrenaţi de Mircea Tabacu, au contribuit din plin la reuşita spectacolului voleibalistic, prilejuit de acest joc, electrizant pe alocuri. Jucătorii ambelor echipe au abordat partida cu ardoare, etalind un bogat bagaj de cunoştinţe tehnicotactice şi făcînd mare risipă de energie. Demn de subliniat este modul cum au funcţionat dublajul şi autodublajul, extrem de eficiente de ambele părţi. Cu atît mai mult cu cit la nici una din celelalte formaţii prezente la întrecere nu s-a văzut o preocupare pentru acestea. Intr-un cuvînt, se poate spune că jocul dintre cele două formaţii bucureştene a fost o veritabilă finală, pe care sorţii au programat-o chiar in prima zi ! In rest, evoluţia celorlalte echipe nu a depăşit linia mediocrităţii, partidele fiind anoste, iar favoritele cîştigînd fără prea multe emoţii. In întrecerea fetelor este de semnalat jocul excelent practicat de voleibalistele de la Şcoala sportivă Sibiu, care au depăşit într-o manieră categorică pe cele de la Şc. sp. 1. O victorie pe care puţini o scontau in acest mod (reamintim că sibiencele au ciştigat un set la zero), finind seama de rezultatele anterioare dintre cele două echipe. Chiar şi formaţii cu voleibaliste binecunoscute, cum este cazul team-ului Farul (Emilia Cernega şi Liliana Paşca) n-au reuşit să ofere nimic spectaculos, obţintnd extrem de greu victoria. In încheiere, să notăm şi faptul că la turneul de la Ploieşti, 20 de arbitri susţin examenul de promovare la cat. I. Alte rezultate din etapa a II-a, masculin, turneul 1—8 : Şc. sp. Bv. — Şc. sp. Caransebeş 3—0, Rapid — Şc. sp. Bz. 3—1, Viitorul — Şc. sp. Orad. 3—1, Şc. sp. 1 Buc. — Şc. sp. Cv. 3—0; feminin, turneul 1—8 ; Farul — Şc. sp. Bv. 3—2 (7, — 11, 8, 12, — 10). Lic. N. Bălcescu Cj. — Şc. sp. 1 Buc. 3—0, Şc. sp. Sb. — Şc. sp. P. Neamţ 3—0. Emanuel FANTANEANU Turneul final al diviziei de juniori şi şcolari LA BAIEŢI, „FINALA“ S-A JUCAT IN PRIMA ZI ! DERBYURI IN CAMPIONATUL FEMININ Etapa a XIX-a a campionatului feminin programează duminică patru întîlniri de mare importanţă. Fără îndoială, reţin în primul rînd atenţia confruntările dintre formaţiile bucureştene Medicina şi Rapid, precum şi partida Dinamo-Penicilina Iaşi, care pot da un prim indiciu asupra situaţiei din fruntea clasamentului şi a şanselor pe care le vor avea în continuare pretendentele la titlul naţional. Giuleştencele vor face, cu siguranţă, tot posibilul să cucerească două puncte pentru a-şi menţine poziţia fruntaşă, în timp ce medicinistele, învinse surprinzător în etapa trecută de I.E.F.S., vor căuta la rîndul lor să se apropie de lideră și de ieșence. Avînd în vedere faptul că ele se acomodează bine cu jocul feroviarelor, ceea ce le-a permis victoria în tur, credem că meciul este deschis oricărui rezultat. Tot în Capitală, Dinamo, în partida cu campioanele va urmări un rezultat de prestigiu. Prima şansă o acordăm, totuşi, formaţiei ieşene. In întîlniri la fel de importante pentru partea a doua a clasamentului, la Timişoara şi P. Neamţ sunt programate jocurile Universitatea-C. P. Bucureşti şi, respectiv, Ceahlăul-C.S.M. Sibiu- Cele patru echipe vor aborda meciurile cu speranţa depărtării de... turneul final al retrogradării. Derbyurile din Bucureşti sunt găzduite de sala Dinamo, de la ora 9.30. Pe Valea Scindurarilor, la Virful cu Dor, astăzi Încep întrecerile „cupei bucegi" După cum am mai anunţat, la Vîrful cu Dor au sosit şi concurenţii bulgarii pentru „Cupa Bucegi“. Ei sunt : G. Ivanov, A. Medialkov, G. Spasov, G. Miluşev, A. Miluşev, D. Semergiev, D. Dimitrinka, D. Stanceva, R- Searova. In plus, lotului austriac i s-au adăugat şi Franz Brar, G. Brandfatter, K. Pekiean, E. Lipp, R. Putzer, Erna Brukner şi Iuliana Lipp. In cursul zilei de ieri au sosit şi schiorii italieni. Iată şi programul de vineri al invitaţilor la „Cupa Bucegi“ în timpul dimineţii, toţi schiorii au făcut cunoştinţă cu pârtia de slalom special (probă care se va desfăşura astăzi, în două manşe). La ora 16, s-a vizitat muzeul Peleş, iar la ora 18 au avut loc şedinţa tehnică şi tragerea la sorţi. Menţionăm că slalomul special de astăzi se va desfăşura pe două trasee amenajate pe Valea Scindurarilor. Nr. 7020 Profesori in postură de... elevi Sala de festivităţi a Liceului de cultură generală din Slobozia a găzduit joi consfătuirea cadrelor didactice din judeţul Ialomiţa, care predau în şcoli educaţia fizică. Printre temele reuniunii a figurat şi problema dezvoltării oinei în satele judeţului. „Din păcate, ne spunea inspectorul şcolar judeţean Aurelian Rădulescu, doar în şase din cele peste 50 de comune ialomiţene se practică acest străvechi joc sportiv. Apoi, majoritatea profesorilor şi învăţătorilor care predau educaţia fizică nu au calificare în specialitate şi, de aceea, cunosc cină numai din auzite“. La sfîrşitul consfătuirii, aproape 100 de cadre didactice s-au întîlnit pe stadionul din localitate cu jucători de performanţă la un colocviu asupra sportului nostru naţional. In postură de lectori au apărut cunoscuţii antrenori Ion Popescu-Buftea (Dinamo Bucureşti) şi Iulian Decuiescu (A.S. Drum nou Radu Negru). Exerciţiile practice au fost efectuate de foştii campioni ai ţării, ciniştii de la Dinamo Bucureşti. Urmărite cu atenţie, jocurile demonstrative au vădit efect asupra „cursanţilor“, care apoi au rămas să asiste la meciurile tradiţionalei competiţii de oină „Cupa primăverii“. Traian IOANIŢESCU