Steagul Roşu, aprilie 1966 (Anul 21, nr. 4092-4117)

1966-04-08 / nr. 4098

Scrisori de la sate 700 m. I. canale pentru irigații Hotărîți să sporească producția la hectar și veniturile în general, cooperatorii din comuna Corbasca, raionul Adjud au hotărît să amenajeze pentru irigații o însemnată suprafață de teren. Pînă zilele trecute, cooperatorii de aici au făcut circa 700 m² canale — lucrare la care s-au evidențiat Gheorghe Fînaru, Costică Brumă, Constantin Bortă ș. a. Numai canalele făcute asigură irigarea unei suprafețe de 40 hectare teren ce va fi cultivat cu porumb. Acțiunea însă continuă, în planul cooperativei fiind prevăzută pentru acest an amenajarea pentru irigații a unei suprafețe de 100 ha. COSTICA I. APOSTU corespondent voluntar La ordinea zilei pe ogoare Fiecare clipă bună de lucru folosită la maximum Vremea dovedindu-se pînă acum instabilă, capricioasă, cere din partea mecanizatorilor, a țăranilor cooperatori și a specialiștilor din agricultura regiunii să lucreze cu maximum de operativitate. Cum este folosit timpul pentru grăbirea semănatului și a celorlalte lucrări agricole din timp ? Această întrebare trebuie să și-o pună în aceste zile toate conducerile unităților agricole mai ales că judecând după calendar semănatul culturilor din epoca I-a ar fi trebuit să fie terminat și acum să se lucreze din plin la însămînțatul sfeclei de zahăr, a florii-soarelui precum și la plantatul cartofilor. Din păcate însă la ora actuală, în regiunea noastră, mai avem de însămînțat suprafețe însemnate cu culturi din epoca I-a, iar la sfecla de zahăr și floarea-soarelui s-a însămînțat destul de puțin. Iată ce rezultă din datele centralizate la Consiliul agricol regional, joi, 7 aprilie: total însămînțăm culturi din epoca I-a (fără legume) numai 49,2 la sută din plan. Mult sub media regiunii se află raioanele Piatra Neamț, Roman și Bacău, urmate de raionul Tg. Neamț. Pe culturile principale situația se prezintă astfel: la ovăz, orz și mazăre 92—95 la sută din plan, floarea-soarelui 39,6 la sută, sfeclă de zahăr 15,7 la sută, iar la cartofi numai 4,6 la sută din plan. Această stare de lucruri cere folosirea la maximum a fiecărei clipe bune de lucru în cîmp pentru urgentarea semănatului. Grăbind lucrările de semănat nu trebuie să pierdem din vedere nici un moment calitatea acestora. Datoria specialiștilor, a brigadierilor și a șefilor de echipă este de a face zilnic un control minuțios asupra stării de umiditate a solului pe fiecare tarla și a lua măsuri să se lucreze cu toate forțele pe terenurile unde se poate intra, în centrul atenției să stea terenurile în pantă care se zvîntă mai repede. Există însă cazuri cînd nu se face un asemenea control și se așteaptă cu „brațele încrucișate" ca timpul să devină însorit. De exemplu, pe ziua de 6 aprilie deși cerul era înnorat se putea lucra foarte bine pe multe tarlale situate în pantă din raionul Adjud și în special din comunele Burdusaci, Ursa și Benești. Cu toate acestea pe tarlalele în pantă din aceste localități erau la arat un număr foarte mic de atelaje. Pe anumite terenuri se putea lucra din plin, în unele zile din săptămîna aceasta, și in raionul Roman. De pildă, pe terenul G.A.S.Cordun, situat pe raza administrativă a comunei Săbăoani, se efectua plantatul cartofilor, iar pe tarlaua alăturată a cooperativei agricole, destinată tot pentru cultura cartofului, nu era nimeni la lucru; întrebați, tovarășii din conducerea cooperativei au motivat că terenul e moale. Aceasta bineînțeles datorită faptului că nu fuseseră la fața locului, pe teren, și făceau asemenea aprecieri din birou. Față de timp sunt rămase în urmă în multe unități și lucrările în vii. Cu tot timpul capricios se putea lucra, cu un efort sporit, în multe vii, mai ales în cele din cooperativele agricole din Corbița, Tătărăști, Lehancea și altele. Experiența ne-a dovedit că pentru succesul deplin al campaniei agricole de primăvară trebuie să fie folosite la întreaga lor capacitate de lucru toate tractoarele și mașinile agricole. Din sondajele făcute pe teren rezultă însă că în unele unități nici atunci cînd condițiile permit, adică în orele bune de lucru în cîmp, nu sunt folosite din plin toate tractoarele la efectuarea operativă a lucrărilor de sezon. Aceasta a făcut ca semănăturile de toamnă să fie grăpate, pe regiune, numai pe suprafața de 36,2 la sută din plan, iar ogoarele de toamnă pe 628 la sută. Se cer a fi grăbite mult lucrările de discuit și cultivat necesare formării patului germinativ pentru ca sămînța dată în pămînt să găsească cele mai bune condiții chiar de la început. Urgentarea lucrărilor agricole din actuala campanie de primăvară impune în toate unitățile o cît mai bună organizare a muncii, o mobilizare a tuturor forțelor pentru folosirea cu maximum de eficiență fiecărei ore bune de lucru în cîmp. Consiliile agricole raionale și uniunile cooperatiste, sub controlul și îndrumarea organelor de partid, au datoria de a interveni operativ în rezolvarea multiplelor probleme pe care le ridică buna desfășurare a lucrărilor agricole din primăvara acestui an. La Cooperativa agricolă de producție din Letea Veche se pregătește terenul pentru însămînțatul sfeclei de zahăr Debutul mecanizatorilor de la S.M.T. Filipești Actul de naștere al Stațiunii de mașini și tractoare Filipești, raionul Roman este datat: 1 ianuarie 1966. Aici s-au făcut întîile reparații și cursuri cu mecanizatorii, iar de curînd au fost executate primele lucrări agricole de către brigăzile celei mai tinere stațiuni de mașini și tractoare din regiune. La sfîrșitul lunii martie, bilanțul activității productive arată că au fost grăpate 10.150 ha ogoare de toamnă, s-au împrăștiat îngrășăminte chimice pe 1472 ha, a fost lucrată cu sapa rotativă suprafața de 5257 ha și discuită o suprafață de 8203 ha. De asemenea, au fost arate 390 ha și însămânțate diferite culturi pe 1824 ha, iar brigada fitosanitară a stropit 72.499 pomi fructiferi. Primii evidențiați pentru volumul și calitatea lucrărilor făcute pînă acum merită să fie tractoriștii din brigăzile conduse de către : Gheorghe Iliuță, Emil Bîrjoveanu, Jenică Prepeliță, Grigore Pavel, Gheorghe Păduraru și Dumitru Sadici. Calificativele lucrărilor sînt „bine" și „foarte bine" existînd dorința ca cele de „foarte bine" să se înmulțească. Pentru aceasta s-au luat și măsuri. Astfel, pentru însămînțatul porumbului și sfeclei s-au făcut instructaje amănunțite , cultivatoarele au fost echipate cu ranițe și marcatoare în vederea plantării semimecanizate a cartofului. Se muncește cu elan pentru ca realizările să ne permită a spune cu nndire că lucrăm la S.M.T. Filipești — cea mai tînără unitate de acest gen din regiune. VICHENTE DIACONU tehnician la S.M.T. Filipești-Roman K$ “^,'f I f£* ; * § I á ) Ip -' • i I 0 &ÄJ ^ s I i M ^ «* 11 Si. n I ! 1 n L ££. ' lüN kH j'~;^ * ":r*- »* * *'i fSBi %':xc!r-<-' '«'s §?IW?4|§ir?> tJ®$y '- ' " :;‘ 'â Pe temeiul măsurilor aplicate Filatorii, țesătorii și finisorii Fabricii de postav „Proletarul“ din Bacău muncesc cu însuflețire pentru îndeplinirea angajamentelor asumate în cinstea aniversării partidului. întrecerea socialistă desfășurată in secții și ateliere are ca rezultat noi izbinzi. Ele sînt rezultatul luării unor măsuri tehnice și organizatorice, a entuziasmului cu care muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii băcăuane țin să întîmpine însemnatul eveniment din viața partidului și poporului nostru. Tovarășul inginer VASILE BLEJUȘCĂ, directorul întreprinderii, ne-a spus : — An de an îndeplinirea planurilor de măsuri tehnice și organizatorice a constituit mijlocul cel mai important în obținerea de noi succese. De aceea, am acordat toată atenția întocmirii și îndeplinirii lui. Printre măsurile realizate se numără micșorarea timpilor de staționare la cartele din filatură printr-o mai bună încărcare a acestora cu articole, înlocuirea cartelelor din carton cu cartele din material plastic, combinarea articolelor pe două războaie în așa fel încît timpul de acoperire al țesătorului să fie mai mic de 90 la sută. Pentru înlăturarea unor strangulări în secția de finisaj am adus îmbunătățiri substanțiale la trei mașini de spălat bucăți și la trei mașini de vopsit stofe. Prin modernizările aduse celor trei mașini de spălat s-a îmbunătățit și calitatea la operația respectivă. Totodată, în activitatea noastră, o preocupare deosebită a constituit-o lichidarea și evitarea producerii stocurilor supranormative. Rezultatele obținute pe primul trimestru în această direcție ilustrează faptul că sîntem pe un drum bun. In ce s-au concretizat aceste preocupări , în dobîndirea unor realizări însemnate. Desigur, mai întîi ar trebui vorbit despre respectarea cuvîntului dat în cinstea aniversării partidului. Astfel, angajamentul la producția globală și marfă vîndută și încasată a fost depășit cu 70.000 lei și respectiv 1.770.000 lei. Depășirile respective s-au realizat în condițiile îmbunătățirii continue a calității produselor. De altfel, în primul trimestru al anului acesta prevederile planificate la țesături de calitatea I-a au fost depășite cu 20.000 m p. Cronica rimată Eu cred că frica strică uneori, Probabil, tot de frică o să mori In tine se agită, se ingaimă O veșnică, exagerată spaimă : „Vai ce-o să zică despre asta șefului“ Și gata, ifi dispare relieful... Ai ochi, urechi, mustăți — ești vietate, Dar n-ai un pic de personalitate ! Ieri cînd s-a prezentat o doamnă Barză Ca să-i livrezi o foaie doar, de varză (Spunind că foaia-i trebuie ca scutir Pentru transportul aeronautic...). Deși avea „aviz de expediție" Cu semnături, ștampile și inscripție Și delegație și toate, — tu. Cuprins de niș ce temeri, ai zis : „Nu !“ Și-ai întrebat-o tot cu glas fricos, „Ai fost, precis, la șef, mai sus Dar jos ?... Dar... ceilalți șefi, și-au dat avizul, sau ?... E drept, ai acte, dar nu pot să-ți dau, Vine controlul,... nu-mi găsește foaia Și tot pe mine, doamnă, mă ia gata... Vezi, treaba-ntr-un minut s-ar rezolva, Insă lipsește semnătura mea Și eu, (lăsați copilul jos din plisc), Eu,... nu semnez,... nu pot,... nu vreau să risc !a Hei, dom le Iepure, ți-am spus-o clar Că vin la dumneata, ca gazetar Deși slujim acestor drepte vremuri. Te-ai speriat, ai început să tremuri... E drept că nu venisem să te morcov... In gestiune — (plus) — aveai un morcov. AUREL STANCIU ' Cu o lună înainte de termen Colectivul de muncitori al întreprinderii mecanice din Roman anunță îndeplinirea cu o lună înainte de termen a angajamentelor luate în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării partidului, la producția globală, marfă și productivitatea muncii. Astfel, prin depășirea planului producției globale pe primul trimestru cu 2,9 la sută au fost realizate produse peste plan în valoare de 788.000 lei, ceea ce înseamnă o depășire cu peste 530.000 lei a angajamentului luat. Cele 2,3 procente obținute peste plan la producția marfă semnifică depășirea angajamentului în cinstea zilei de 8 Mai cu peste 400.000 lei. Față de 0,2 la sută cît era angajamentul, productivitatea muncii a fost realizată în proporție de 1,5 la Sută. Depășiri la principalii indicatori de plan în întrecerea socialistă desfășurată pentru îndeplinirea angajamentelor luate in cinstea celei de a 45-a aniversări a creării partidului, muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii de prefabricate din Roman obțin noi succese, în primele trei luni din acest an ei au realizat peste prevederile planului o producție globală și marfă în valoare de 166.000 lei și respectiv 642.000 lei. în felul acesta ei și-au depășit și angajamentele în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării partidului cu 86.000 lei la producția globală și 562.000 lei la producția marfă. Pe primul trimestru a fost îndeplinită și productivitatea muncii în proporție de 101 la sută. La baza acestor realizări a stat îndeplinirea unor măsuri tehnice și organizatorice ca: reorganizarea atelierului de debitat oțel-beton, mecanizarea unor operațiuni grele cu volum mare de muncă. ANUL XX Nr. 4.098 (5.577) 4 pagini 25 bani Din nou despre termenul de garanție în urmă cu 4 luni un articol apărut în coloanele ziarului nostru semnala minusurile privind remedierea deficiențelor la construcțiile de locuințe aflate în perioada de garanție. Zilele acestea am vizitat din nou un număr de blocuri ieșite din perioada de garanție sau în perioada de garanție. Scopul vizitei: felul în care se achită executantul de obligațiile ce-i revin în această perioadă. Pentru aceasta, însoțiți de tovarășul Ion Burlacu, șeful serviciului fond locativ de la I.L.L. Bacău ne-am deplasat mai întîi în strada Aviator, unde un număr de 7 blocuri sunt în perioada de verificare. Nu peste mult timp însă această perioadă va expira. Ce concluzie va stabili atunci comisia de recepție ? — în nici un caz nu vom admite recepția definitivă, ne-a spus tov. Burlacu, dacă executantul, în persoana Grupului de șantiere nr. 1 Bacău nu va elimina deficiențele, lipsurile consemnate în procesele verbale de recepție, precum și cele apărute în perioada de verificare. Au fost însă cazuri cînd executantul a tărăgănat executarea lucrărilor de remediere pînă la expirarea termenului de garanție. Apoi a fost greu de înduplecat să remedieze ceea ce n-a remediat în perioada de garanție. Se pare că și la lucrările de față vom avea o situație similară. Cel puțin așa reiese după felul în care în prezent constructorul dă curs obligațiilor ce-i revin. — Pe drept cuvînt, ne-a spus tov. Vasile Ichim, administrator la administrația de clădiri nr. 3, unii locatari sînt nemulțumiți de felul in care Grupul de șantiere nr. 1 Bacău răspunde solicitărilor. Sînt apartamente unde se impune de urgență remedierea lipsurilor constatate. Constructorul lucrează însă în pas de melc, în zadar trimitem adrese peste adrese. N solicităm. Acesta vine mereu cu justificări. Constatările au ajuns la concluzia că, într-adevăr, lucrurile nu stau prea bine. Pereți și plafoane cu fisuri sau mucegai, uși nepăsuite, parchetul umflat, iată cîteva din deficiențele care se impun a fi remediate. La blocul C-3 am intrat în discuție cu mai mulți locatari printre care și tov. Mirilena Străinu. Iată ce ne-a relatat: # Nemulumiri justificate #In așteptarea...expirării termenului de garanție † Deficiențe care așteaptă a fi remediate — în scurt timp după sosirea noastră apartamentele au început a prinde mucegai la colțuri, a se fisura. Iar de o săptămînă nu funcționează nici caloriferul. Intervenim mereu pe la administrație, ce putem face ? Ne-am ales pînă în prezent doar cu promisiuni. De altfel cunoaștem această tactică: se amină remedierea pînă la expirarea termenului de garanție. — Constructorul, ne-a spus tov. Vasile Ichim, cunoaște bine situația blocurilor C. La timpul nostru le-am făcut-o cunoscută. Din păcate nu s-a răspuns cerințelor noastre. Este greșit a se afirma că executantul a scăpat din vedere în totalitate executarea lucrărilor de remediere. Ba, dimpotrivă, există oameni ai șantierului numiți în acest scop. Ei sunt însă puțini la număr, iar uneori remediază unele deficiențe în mod necorespunzător. Pentru a spune că efectuează lucrările de remediere care sînt în sarcina sa, ne-a spus tovarășul Ichim, executantul trimite unul sau doi oameni. Ce pot face însă aceștia cînd e vorba de lucrări mari care cer timp și forță ? Intervine în discuție și locatura Ioana Pintilie de la blocul nr. 31, scara A : — După o perioadă de timp între elementele parchetului au apărut găuri. M-am bucurat cînd am văzut că oamenii constructorului vin să remedieze deficiența. Bucuria a fost însă de scurtă durată, deoarece numai treabă bună n-au făcut. Cele relatate nu sunt singurele deficiențe constatate. De pildă, blocul 33, la apartamentele orientatate spre nord, în timpul ploii se infiltrează apă. Consecințele ? Pereți cu mucegai, parchet deteriorat ș.a. Ni s-a explicat: „Problema încheieturilor la apartamentele din prefabricate este încă în studiu. De acord. Numai că pînă atunci cei care trag ponoasele sînt locatarii, întrebat de cauzele care generează și alte deficiențe, tov. Constantin Bocu, tehnician pe șantierul din str. Aviator, printre altele, ne-a spus: — Oriunde veți întîlni asemenea situații. Ritmul susținut din timpul iernii provoacă unele surprize. Și apoi, oricît ne-am strădui, minusuri se vor găsi Întotdeauna. Desigur, un raționament cu care nu putem fi de acord. Oare s-a făcut totul pentru lichidarea deficiențelor ? Dacă, într-adevăr, așa este cum se explică totuși faptul că sunt cazuri suficiente cînd executantul, deși solicită, uită să mai dea S. ISTRATE (Continuare în pag. a IlI-a) VINERI 8 APRILIE 1966 Citiji în ziarul de azi: (Pag. a III-a) Ultimele TELEGRAME EXTERNE SPORT Sți înnobilăm dealurile regiunii (Pag. a II-a) Primăvara... Foto : C. BURSUC Pe teme de educație JUSTIȚIA în sprijinul trăiniciei familiilor Ocrotirea familiei este o problemă de mare importanță constituind un principiu constituțional judecătorești din regiunea Instanțele Bacău, prin activitatea ce o desfășoară și hotărîrile pronunțate aplică cu consecventă principiile Codului Familiei de întărire a familiilor, de ocrotire a copiilor, supraveghează ca drepturile părintești să fie exercitate In interesul copiilor. Ne vom referi în articolul de fata la cîteva aspecte desprinse din activitatea tribunalelor raionale și Tribunalului regional Bacău privind sprijinul legal acordat de acestea în scopul trăiniciei familiilor, a ocrotirii copiilor. La acțiunile de divorț s-ar putea crede că rolul tribunalelor se reduce numai la analiza situației din dosar și la simpla pronunțare a admiterii sau respingerii acțiunii, în realitate judecătorii depun multă stăruință pentru împăcarea părților mai ales acolo unde este vorba de căsătorii din care au rezultat copii, sau unde motivele invocate pentru despărțire nu sunt grave. Tribunalele analizează temeinic cauzele neînțelegerilor dintre soți, le recomandă acestora să se împace în vederea menținerii căsătoriilor și trebuie să subliniem faptul că datorită sfaturilor date de judecători, în anul 1965 părțile s-au împăcat în 76 de cazuri. Să dăm cîteva exemple: Mircea Gorgoș din Roman s-a căsătorit în anul 1951. Din căsătoria lui cu Maria Gorgoș au rezultat 5 copii, în anul 1965, deci după 14 ani de căsnicie Mircea Gorgoș s-a adresat tribunalului popular al raionului Roman cerînd desfacerea căsătoriei, motivînd că este insultat, amenințat, în special de rudele soției. Tribunalul raional Roman a analizat cu atenție și competență cazul acesta ce a format obiectul dosarului nr. 2473/1965. La ședința de conciliere a încercat împăcarea celor doi soți, dar fără rezultate. Judecătorii nu s-au mulțumit numai cu prima încercare de a-i împăca pe soții Gorgoș. Stăruind în continuare la împăcarea părților, ei au reușit la al 3-lea termen ca cei doi soți să revină la bunele sentimente reciproce, să nu-și distrugă familia, iar cei 5 copii să fie fericiți, bucurîndu-se de faptul că-i au alături pe ambii părinți. O situație asemănătoare s-a petrecut și la dosarul nr. 825/1965 al Tribunalului raional Bacău. Soții Valeria și Nicolae Urucu din Bacău au vrut să divorțeze după 6 ani de căsnicie, deși aveau 3 copii. Tribunalul a insistat pentru împăcarea părților de-a lungul a 5 termene de judecată, pînă la urmă sfaturile date de judecători avînd ca rezultat împăcarea părților. Și în cazurile cînd soții în divorț nu au copii, tribunalele manifestă aceeași grijă ca și pentru familiile cu copii, în scopul de a-i împăca, de a le reface familia. Sînt însă și cazuri cînd sfaturile și insistentele judecătorilor se lovesc de „intransigența" rău înțeleasă a unor soți care nu vor să se împace deși nu au motive temeinice să se despartă. în spiritul legii, în asemenea cazuri tribunalele nu admit însă divorțul, prin respingerea acțiunilor dînd timp celor 2 soți să gîndească mai mult asupra rostului lor în viață, asupra familiei ce și-au întemeiat-o și care nu trebuie să se destrame. în acest sens apreciem că în mod corect Tribunalul raional Roman a respins acțiunea de divorț a lui Vasile Ungureanu care a vrut fără motive temeinice să se despartă de soția lui deși au împreună 3 copii și sunt căsătoriți de 20 de ani. Sentința pronunțată de Tribunalul raional Roman, a fost menținută și în recurs de Tribunalul regional Bacău. Ocrotirea minorilor constituie un obiectiv deosebit de important în activitatea tribunalelor. Se întîlnesc unele cazuri cînd din conviețuirea în afara căsătoriei rezultă copii. în trecut, copiii născuți în afara căsătoriei denumiți copii naturali sau din flori, nu aveau o situație egală cu aceea a copiilor născuți din căsătorie, nu se bucurau de toate drepturile acestora. T. DUMITRIU președintele Tribunalului regional G. MOSARI jurist (Continuare în pag. a III-al