Steaua Romaniei, 1878 (Anul 2, nr. 144-260)

1878-11-26 / nr. 239

SERVICIUL TELEGRAFIC AL STELEI ROMÂNIEI. Bucuresci, 25 Noemvrie. — I. P. S. S. Mitropolitul Primat e ales preşedinte Senatului, contra d-lui Epureanu, cu majoritate de un vot. Vice-preşedinţii aleşi sunt : Principele Mitică Ghîka şi Bozianu. M. 239. Duminica 26 Noemvrie I978. Anul. II Steaua româniei ARONA2&E27TS In Iași, an an................................. Trei luni........................................ Pentru străinătate se adaugă portul. *HSS Redacțiunea si Administratiunea in casa Nesnutzi, Strada Arcului Un esemplar 10 bani ANUNCIUEI Rândul sau locul în pagina IV . . . .15 bani Inserţiunî şi reclame, rândul.................25 „ Scrisori nefrancate se refusă. 24 lei 7 „ las!, 25 iVoemvre 1878. Resultatul alegerilor comunale din Iași a arătat în chipul cel mai eclatant creditul de care se bucură în Moldova corifeii fracţiunei, şi ar trebui ca cineva să fie surd pentru ca să nu audă cît de tare se manifesta opiniunea publica de la noi contra partidului de ură, de prigonire şi de afaceri. Ciţiva indivizi fără vreo însemnătate politică şi fără capacitate sau pus în cap să treacă în faţa celor creduli că ei reprezintă Moldova, că ei sunt totul în această parte a ţerei şi că voinţa lor trebue să împue imensei majorităţi a cetăţenilor care-i repudiază, fiindcă acum li cunoaşte rău şi măruntăile. Spre nenorocirea noastră a Moldovenilor aceşti oameni au fost crezuţi de a fi aceea ce ei pretindeau că sunt, şi ca resultat al acestei încrederi oarbe, Moldova suferi de 3 ani de zile sub regimul nulităţilor pretenţioase, din care cea mai mare parte au făcut o adeverată speculă din numele de liberal, exploatînd cum li venea mai bine la socoteală asupra acestei calităţi, cînd era vorba mai cu seamă de alegerile la comună sau la judeţ, de antreprize, de diurne, de moşiile statului şi de multe alte resurse de această natură, care s’au prefăcut într’o mină de aur pentru unii din mădularii grupului fracţionist. Această stare de lucruri trebue să înceteze... Dorim, cerem chiar de la cei în drept a se lua în băgare de seamă nemulţiumirile la care au dat loc în Moldova domnirea de trei ani aproape a regimului fracţionist şi a face să se curme odată cu aceasta destrăbălată administraţiune care a ajuns a fi pentru Moldova un adeverat flagel. De astă dată nimărul nu-i mai este permis de a se îndoi de adeverata valoare şi de creditul de care se bucura fracţiunea zisă liberă şi independentă, şi am fi în drept să presupunem persecuţiune sistematică contra acestei părţi a României, dacă ar fi din nou lăsata în exploatarea elicei fracţioniste. Corespondenţa „Stelei României". Bucureşti, 23 Noemvre, 9 ore sara. In astă seară primul-ministru Brătianu stă la vorbă asupra formărei cabinetului. Pană cel mai tărziu pe Duminică ministeriul se va complecta. Numele persoanelor ce vor compune noul cabinet şi pe cari vi le-am dat în corespondenţele de astăzi dimineaţă, sînt d. d. Cantili M. Ferechide, col. Leca şi col. N. Dabija. Acest ministeriu, astfeliu compus, reprezintând numai o singură f nuanţă acea a partidului Brătianu, ar arata că unirea grupurilor liberale nu s’au efectuat şi că partidul ruş se simte destul de puternic că să meargă singur înainte. Un lucru care mi se pare straniu şi pe care nu-l pot explica este că grupurile liberale de nuanţa Vernescu, Ioan Ghica şi fracţiunea, umbla să găsească un modus vivendi cu d. Brătianu. Am auzzit că minoritatea din Cameră, adecă d. d. Vernescu şi Ionescu, ar fi cerut explicaţiuni primului-ministru în privinţa rescumpărărei căilor ferate. Mi se afirmă că sunt mistere în această operaţiune naţionalo-finanţiară. La timpul oportun vă voiu vorbi şi despre această cestiune. Pentru moment, me abţin, căci nu socot cu cale să vă dau în o chestiune atît de importantă decît fapte pozitive. Mi se mai spune că Guvernul ar fi fost somat de minoritate ca să-şi arete chipul seu de vedere în cestiunea israilită. Vă previn căfracţiunea de la d-voastre îşi propune de pe acum să esploateze cestiunea aceasta. Se zice că ea n’ar fi voit într’adins să între în cabinet, numai pentru ca la alegerea camerelor de revizuire să poată poza ca o sentinelă credincioasă a naţionalităţii noastre române, ca şi când s’ar găsi români cari să voească a-şi vinde ţara la Jidani. Terminând, nu uit a ve spune că mâine este şedinţă publică la Senat pentru alegerea biuroului. Nu ştiu dacă o asemene alegere se va efectua. Ştiu, însă, că o parte din senatori ar dori să aleagă de Preşedinte pe d. Iepureanu. Mai mulţi senatori m’au întrebat : ce gând are d. Cogălniceanu să facă acum cînd este eșit din ministeriu ? Întrebarea este prea complexă pentru ca să dau un respuns simplu. Politica d’intr’o zi în alta poate să se schimbe, și deci, în împrejurările grele prin care trecem, a determina a priori o linie de conduită mai cu samă pentru un om de Stat ca d. Cogălniceanu, este foarte anevoe. Deveni-va el opoziţiune? Susţine-va el noul ministeriu ?— Lumea îi prea curioasă ca se ştie tocmai de pe acum ce va făptui omul de Stat ce-au fost sufletul şi toată capacitatea ministeriului Brătianu. Cestiunea aceasta poate fi deci lasată spre a fi deslegată mai tărziu, căci pentru moment, o datorie de înaltă cuviinţă are să facă pe ex-ministrul de externe să stee la o parte întocmai ca o veduvă care s’au despărţit de un barbat cu care n’au prea dus nici-odată casă bună. Bucureşti, 24 Noemvrie, 12 oare. In oara in care ve scriu aceste linii, ministeriul nu este format. La ministeriul de Interne, în camera unde se ţine Consiliul de miniştri, Capul Cabinetului se găseşte ochi în ochi cu DD. Mihai Ferichidi ş-