Steaua Roşie, ianuarie 1953 (Anul 2, nr. 36-43)

1953-01-07 / nr. 36

2 Pentru creşterea nivelului de trai al muncitorilor forestieri Grija permanentă a partidului şi guvernului pentru necontenita ridicare a nivelului de trai al oamenilor muncii îşi găseşte expresia şi în recenta Hotărîre a Consiliului de Miniştri privind îmbunătăţirea organizării şi plăţii muncii în industria forestieră, ramură însemnată a economiei noastre naţionale. Măsurile prevăzute în Hotărîrea Consiliului de Miniştri au drept scop să asigure creşterea producţiei şi productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor şi reducerea preţului de cost, urmărind totodată permanenta îmbunătăţire a condiţiilor de muncă şi de trai ale muncitorilor forestieri. Printre altele, Hotărîrea prevede că muncitorii care lucrează cel puţin 50 zile consecutiv în exploatare, primesc drept stimulent un premiu care reprezintă 15—30% din câștigul realizat în perioada lucrată. In cazul când muncitorii lucrează în exploatare peste 50 zile primesc pentru fiecare lună lucrată în plus, un premiu sezonier care crește progresiv. După 4 luni, muncitorilor de bază din exploatări (fasonatori, corhănitori, etc) li se socoteşte tariful dublu. Un corhănitor, de pildă, care-şi depăşeşte în medie norma cu 15% va primi la împlinirea a 50 zile lucrătoare, după noiul sistem de salarizare, un premiu sezonier de 213,60 lei, la împlinirea a 75 zile un premiu de încă 213,60 lei, iar la împlinirea a 100 zile lucrătoare în exploatări, un premiu sezonier de încă 284,74 lei. Toată producţia dată în luna V-a, a VI-a, etc., se plăteşte cu tariful dublu. Astfel, un corhănitor, pentru activitate neîntreruptă în exploatări timp de 4 luni de zile, primeşte drept premiu sezonier 711,94 lei. Hotărîrea prevede deasemenii acordarea unui spor de vechime de 5—10% pentru munca neîntreruptă în pădure cel puţin timp de un an, şi de 10—20% pentru o vechime de peste 2 ani. Acest lucru se aplică începând cu data de 1 ianuarie 1953 pentru acei muncitori care fac dovada activităţii neîntrerupte de un an sau doi din exploatările forestiere. Pentru brigadierii care conduc brigăzile simple, organizate conform regulamentului existent şi care lucrează efectiv în cadrul lor, se acordă un spor până la 3% din câştigul realizat de întreaga brigadă. Acest spor poate să reprezinte lunar suma de 100—200 lei de brigadier în raport cu producţia realizată. Pentru stimularea organizării brigăzilor complexe — forme avansate ale organizării muncii în exploatări, după exemplul stahanoviştilor forestieri din Uniunea Sovietică — se introduce premierea colectivă a muncitorilor organizaţi în aceste brigăzi pentru depăşirea planului de scoatere a materialelor din pădure la lămpile de încărcare. In vederea ridicării necontenite a producţiei şi productivităţii muncii, Hotărîrea prevede plata acordului progresiv la operaţiunile de bază din exploatările de pădure, astfel ca întreaga producţie dată peste norma lunară să se plătească cu un spor de 50%. Un doborîtor cu fierăstrăul electric, de pildă, care şi-a depăşit norma lunară cu 25% va primi după noul sistem de salarizare, in afară de câştigul în acord, un spor de acord progresiv în valoare de 62,50 lei. Toate formele de salarizare enunţate mai sus, cu excepţia tarifului de bază, se plătesc numai muncitorilor care-şi îndeplinesc normele şi care nu absentează nemotivat de la lucru. Hotărîrea stabileşte şi reţeaua tarifară pentru muncitorii din fabricile de cherestea, creânduse astfel posibilitatea unei puternice stimulări a creşterii calificării muncitorilor. La operaţiunile de bază din fabricile de cherestea, ca, de pildă, debitarea în gatere, manipulatul buştenilor și al cherestelei, stivuitul cherestelei, etc., se introduce plata muncii în acord progresiv. Astfel, depăşirile cu peste 15% se plătesc cu tariful dublu, începând de la primul procent de depăşire. Hotărîrea Consiliului de Miniştri are 1 anexe în care se prevăd, printre altele, măsuri tehnico-organizatorice, măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor socialculturale şi de protecţie a muncii pentru muncitorii din exploatările de pădure şi din fabricile de cherestea. Noul sistem de salarizare din industria forestieră este menit să dea un nou şi puternic avânt luptei muncitorilor şi tehnicienilor din această importantă ramură a economiei noastre naţionale, pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani, să ducă la sporirea producţiei şi productivităţii muncii, la ridicarea nivelului de trai al muncitorilor forestieri. STEAUA ROȘIE Pe drumul trasat de Hotărîre „ . Hotârirea privitoare la aprovizionarea oamenilor muncii cu legume şi zarzavaturi, dovadă nouă a grijii partidului şi guvernului pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, tranşează comitetelor executive ale sfaturilor populare sarcini concrete, de mare răspundere. Comitetul Executiv al Sfatului Popular al Regiunii Autonome Maghiare, acordă o deosebită atenţie Îndeplinirii întocmai a sarcinilor ce-i revin pentru asigurarea bunei aprovizionări a oamenilor muncii cu legume şi zarzavaturi. Primul pas spre îndeplinirea prevederilor Hotărîrii, a fost prelucrarea ei până jos, la comune, întocmirea proiectelor de plan pe comune şi raioane pe baza propunerilor şi studierii posibilităţilor locale. Astfel, faţă de suprafaţa cultivată in anul 1952, In anul 1953 suprafaţa irigabilă aproape s'a dublat. Numai in gospodăriile agricole colective, suprafaţa cultivată în acest an cu legume şi zarzavaturi va atinge peste 450 ha., din care peste 170 ha. sunt irigabile. Gospodăriile agricole colective au şi pornit cu însufleţire la realizarea lucrărilor pregătitoare cultivării legumelor şi zarzavaturilor. Arăturile de toamnă în grădinile de zarzavat au fost realizate în proporţie de peste 70 la sută, iar îngrăşarea pământului ce urmează a fi folosit pentru grădini cu zarzavat, a fost executată în proporţie de peste 80 la sută. In marea majoritate a gospodăriilor agricole colective pregătirea paturilor calde se va termina până la 15 Februarie 1953. Gospodăriile agricole colective trebuesc orientate și stimulate pentru cultivarea pe o scară tot mai largă a legumelor și zarzavaturilor. Trebue arătată rentabilitatea, veniturile însemnate ce pot fi obţinute de gospodăriile colective prin cultivarea legumelor şi zarzavaturilor. In anul 1952, gospodăria agricolă colectivă ,,Viaţă Nouă" din Nicoleşti-Ciba a realizat prin cultivarea legumelor şi zarzavaturlor un venit de 150.000 lei, iar membrilor gospodăriei l s-au repartizat zarzavaturi in valoare de peste 40.000 lei. Este nevoie deasemeni să se stimuleze producerea de către gospodăriile ţărăneşti mici şi mijlocii a produselor necesare aprovizionării populaţiei, şi trebuie îmbunătăţită totodată şi munca de achiziţionare a acestor produse, în care deasemeni s-au ivit în anul trecut lipsuri serioase. Comitetele executive ale sfaturilor populare ale raioanelor Odorhei, Tg. Secuiesc şi Sângiorgiul de Pădure, au fost în frunte în Îndeplinirea sarcinilor trasate de Hotărîre. Nu însă aceeași atenție a acordat acestei sarcini importante comitetul executiv al sfatului popular al raionului Reghin, care a dat dovadă de superficialitate în muncă. Cinci ani de la proclamarea Republicii Populare Române AL. MOeHiuHOS secretar al C. C. al Partidului Muncitoresc Român la 30 Decembrie, poporul nostru sărbătoreşte cea de a 5-a aniversare a răsturnării monarhiei şi a proclamării Republicii Populare Române. Statul nostru democrat-popular a luat naştere în condiţiile favorabile create prin eliberarea României de către eroica Armată Sovietică. Izgonirea dinastiei regale,, care a stăpânit bogăţii uriaşe şi a slujit drept centru de atracţie pentru toate forţele reacţionare, a constituit veriga care a încheiat lupta oamenilor muncii din ţara noastră, dusă sub conducerea partidului comunist, pentru cucerirea puterii politice. Republica Populară Română este o puternică armă a oamenilor muncii în lupta pentru desfiinţarea exploatării omului de către om şi construirea socialismului. Crearea şi consolidarea statului democrat-popular, prietenia şi alianţa cu marea Uniune Sovietică, sprijinul frăţesc şi ajutorul dezinteresat acordat de poporul sovietic asigură independenţa de stat, dezvoltarea şi înflorirea Republicii Populare rromâne. Adoptarea noii Constituţii, în care sunt înscrise marile drepturi ale poporului eliberat de sub jugul capitalismului, constitue un jalon important pe calea consolidării statului nostru democrat-popular. Alegerile pentru Marea Adunare Naţională, care s-au desfăşurat recent pe baza noii Constituţii, au demonstrat în mod strălucit devotamentul profund al poporului român faţă de statul său democratpopular, unitatea strânsă şi de nezdruncinat între Partidul Muncitoresc şi popor. Una din cele mai însemnate cuceriri ale puterii populare este rezolvarea problemei naţionale in lumina învăţăturii lui Lenin-Stalin. Aruncând cu mândrie o privire retrospectivă asupra drumului parcurs, oamenii muncii din ţara noastră îşi exprimă recunoştinţa fierbinte, dragostea şi devotamentul faţă de prietena şi eliberatoarea lor — marea Uniune Sovietică, faţă de tovarăşul Stalin, de al cărui nume este legată viaţa noastră liberă. ★ ★ ★ Construindu-şi o viaţă nouă,fericită, poporul român se inspiră din măreţul exemplu al primei „Brigăzi de şoc" a mişcării revoluţionare şi muncitoreşti mondiale, din exemplul Uniunii Sovietice, în care se înfăptueşte visul de veacuri al omenirii — construirea comunismului. Noua lucrare teoretică a tovarăşului Stalin „Problemele economice ale socialismului in U.R.S.S.“, care constitue o contribuţie genială la dezvoltarea atotbiruitoarei ştiinţe marxist-leniniste, luminează ca un far strălucitor clasei muncitoare şi popoarelor din întreaga lume calea în lupta lor pentru triumful păcii şi socialismului. Această lucrare constitue o armă de nepreţuit, o busolă sigură şi pentru oamenii muncii din ţara noastră, care construesc socialismul. Succesele realizate de ţara noastră în construirea vieţii hol sunt o mărturie vie a forţei şi puterii regimului democrat-popular. Aceste succese au fost dobândite datorită faptului că partidul nostru se conduce în întreaga sa activitate după învăţătura lui Marx- Engels-Geniu-Stalin, datorită faptului că el luptă fără cruţare împotriva oricăror denaturări oportuniste ale liniei partidului, că el a zdrobit cu hotărâre devierea oportunistă de dreapta, şi a demascat activitatea contrarevoluţionară şi antistatală dusă de V. Luca, cu sprijinul lui A. Paulcer şi T. Georgescu. Poporul român —■ cu ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietic®— înfăptueşte cu succes planul cincinal al economiei naţionale şi planul de electrificare a ţării, călăuzindu-se după linia partidului — linia industrializării socialiste a ţării, a transformării socialiste a agriculturii şi a mecanizării ei treptate. In patm ani de economie planificată, industria socialistă a crescut aproape de trei ori. In România a fost creată şi se dezvoltă necontenit industria naţională de construcţii de maşini. In ţara noastră se produce de două ori şi jumătate mai mult oţel decât în anul 1938, de trei ori mai mult ciment, de două ori şi jumătate mai multă energie electrică. An de an cresc investiţiile In industrie. Noi şi noi întreprinderi mari întră în funcţiune, începe construirea altor obiective importante pentru economia noastră naţională. Oamenii muncii din republică au primit cu un uriaş entuziasm Hotărârea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi a Consiliului de Miniştri cu privire la construcţia şi reconstrucţia socialistă a oraşelor şi cu privire la construirea metroului din Bucureşti. Se schimbă faţa satului românesc. Dezvoltarea industriei a creat posibilitatea de a se trimite la sate un mare număr de maşini agricole. In decurs de patru ani, fabrica de tractoare din Oraşul Slatin a produs peste 10 mii tractoare. In agricultură, 16 la sută din întreaga suprafaţă arabilă aparţine acum sectorului socialist. Uniunea Sovietică ne acordă un ajutor imens in refacerea economiei naţionale a ţării, în dezvoltarea industriei şi in lupta pentru sporirea productivităţii agriculturii. In aceşti ani au sporit şi s-au dezvoltat necontenit legăturile noastre comerciale cu Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară. Din Uniunea Sovietică primim utilaj tehnic modern pentru fabrici şi uzine întregi, precum şi alte produse industriale. Ritmul rapid de dezvoltare a industriei în ţara noastră şi în celelalte ţări de democraţie populară, datorat ajutorului extrem de ieftin şi de prim rang din punct de vedere tehnic primit din partea Uniunii Sovietice, permite ţârii noastre nu numai satisfacerea, într'o măsură mereu crescândă, a propriilor sale cerinţe, dar şi trecerea la exportarea unor mărfuri industriale care îi prisosesc. Poporul român cunoaşte astfel din propria să experienţă întreaga măreţie a principiilor internaţionaliste staliniste, care stau la temelia relaţiilor dintre ţările lagărului păcii, democraţiei şi socialismului. ★ ★ ★ In condiţiile regimului deutocratpopular, sub influenţa puternică a ideilor atotbiruitoare ale marxism-leni- Căminul cultural în plină activitate Vizitatorii căminului cultural al oraşului Sovata, raionul Sângiorgiul de Pădure, găsesc în locul sălii nearanjate, lipsită de lumină electrică de acum 3 luni, o sală frumos pavoazată cu lozinci, citate şi tablouri ale conducătorilor iubiţi ai partidului nostru. Insă directoarea căminului cultural, tovarăşa Bitai Paraschiva nu se mărgineşte numai la pavoazarea căminului. Folosind chibzuit fondurile, în urma unei munci perseverente, ea a reuşit ca în cinstea zilei de 30 Noembrie să fie introdusă lumina electrică în sălile căminului cultural. Una din preocupările de seamă ale conducerii căminului a fost pregătirea unui pom de iarnă cu surprize pentru copiii oraşului. Au muncit împreună zi şi noapte învăţătoarea Szöcs Irina, muncitoarele Raffai Rozalia şi Salamon Elisabeta de la „IPEIL” Sovata, Kincses Iosif, om de serviciu şi învăţătoarea Raba Magdalena. Sărbătoarea pomului de iarnă a fost cu mult mai bine organizată, decât în anii trecuţi. In ziua de 30 Decembrie căminul cultural a răsunat de veselia celor peste 1.000 de copii veniţi la serbarea pomului de iarnă. Şi activitatea echipei artistice devine din ce în ce mai intensă. Cu ocazia fiecărei piese noi prezentate sunt antrenaţi i munca culturală noi şi noi tovarăşi. Astfel, în momentul de faţă echipele artistice ale căminului cultural numără 34 membri. „Am mai avut o sală, ce n’a fost folosită până în prezent. Iar acum această sală este frumos aranjată şi încălzită, spune tovarăşa Bitai Paraschiva. Chiar asităzi seara îşi va începe aici activitatea un cerc de citit. Primul document pe care-l vom prelucra va fi Chemarea Congresului Popoarelor de la Viena, iar legat de aceasta, răspunsurile tovarăşului Stalin acordate corespondentului diplomatic al ziarului „New York Times” în ziua de 21 Decembrie 1952”. Colectivul căminului cultural pregăteşte mereu lucruri noi pentru ridicarea muncii culturale la o treaptă tot mai înaltă. „Ne pregătim acum în colaborare cu corpul didactic, pentru a prezenta la 15 Februarie o mică piesă, în cadrul teatrului de păpuşi care este în curs de organizare” — a spus printre altele tovarăşa Bitai Paraschiva. Datorită îndrumării permanente primite din partea organizaţiei de bază PMR şi a ajutorului sfatului popular al oraşului, activitatea căminului cultural devine din ce în ce mai organizată, folosindu-se pe deplin posibilităţile pentru ridicarea nivelului cultural al celor ce muncesc. CITIŢI: A. I. DENISOV Despre lucrarea lui Lenin „Statul şi Revoluţia** (Editura pentru literatură politică) Apărută în anul 1817, în condiţiile revoluţiei care se cocea în Rusia, cartea lui Lenin „Statul şi Revoluţia“ — arată autorul — a fost scrisă in scopul apărării invăţăturii lui Marx şi Engels despre stat împotriva denaturării ei de către oportunişti. Printre problemele analizate de Lenin în opera sa — autorul relevă origina şi caracterul de clasă al statului, necesitatea distrugerii mașinii de atat burgheze, instaurarea dictaturii proletariatului, etc. Mai departe A. I. Denisov arată cum In lucrarea sa, Lenin demască fără cruţare caracterul făţarnic şi antipopular al democraţiei burgheze, iar pentru bogaţi şi iad pentru săraci, dezvăluind adevărata faţă a parlamentarismului burghez. Lui Lenin — remarcă autorul — îi revine meritul istoric de a fi descoperit Puterea Sovietică, ca cea mai bună formă de stat a dictaturii proletariatului. învăţătura marxist-leninistă despre stat — arată în continuare A. I. Denisov — a fost desvoltată şi îmbogăţită in mod genial de tovarăşul Stalin, în condiţiile construirii socialismului şi comunismului. Prin conţinutul ei, această lucrare constitue un preţios ajutor pentru cei care studiază operele clasicilor marxism-leninismului şi în special pentru cei care studiază lucrarea lui Lenin „Statul şi Revoluţia“. 7 ianuarie 1953.