Steaua Roşie, mai 1955 (Anul 4, nr. 278-285)

1955-05-04 / nr. 278

« MOSCOVA (Agerpres). — TASS anunjâ. Sărbătoarea zilei de I Mai a ince- o la Moscova cu tradiţionala paradi ui;(ilară dnt Piaţa Roşie. Din zori tn i ta Roşie , pe străzile u-ivecinate s.au ■ il ni»t trupele garnizoanei Moscova.Tribureîe de lingă zidul Kremlinului au fost ocupate de depilat, ai Sovietului Suprem al U R.S.S. şi R.S.F.S.R., miniştri, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti, oameni ai culturii, muncitori din uzinele şi fabricile Moscovei, colhoznici din satele din apropierea Moscovei. Silit de faţă în Piaţa Roşie delegaţii muncitoreşti şi sindicale dintr-o sere de ţări de peste hotare, precum şi dezlegaţi de oameni ai culturii. La paradă asistă membri ai corpului diplomatic şi ataşaţi militari. In tribuna Mausoleului lui V. I. Lenin şi I. V. Stalin se află conducătorii Partidului Comunist al Uniunii Sovietice şi guvernului sovietic N. A. Bulganin, K E. Voroșiov, L.M. Kaganovici, G. M Malenkov, A. I Mikoian, V. M Molotov, M. G. Pervuhin, M .. Saburov, N. S Hruşciov, P. N. Pospelov şi M. A Suslov, secretari ai C. C. al P.C.US, mareşali, generali, amirali. Parada este primită de ministrul Apârării, G. Krukov, mareşal al Uniunii Sovietice. In centrul pieţii ii iese in întimpinare K. S. Moskalenko, mareşal al Uniunii Sovietice, comandantul parăzii. Trecerea in revistă a trupelor durează cîteva minute şi in tot acest timp in Piaţa Roşie răsună marşul orchestrelor şi puternice urale. Ministrul Apărării salută trupele şi le felicită cu prilejul zilei de 1 Mai. Trecerea in revistă a unităţilor militare s-a terminat. O fanfară mixtă execută „Slavă ţie“ de marele compozitor Glinka. Mareşalul G. K. Iukov urcă la tribuna Mausoleului şi rosteşte următoarea cuvântare Sărbătorirea zilei de 1 Mai la Moscova STEAUA ROȘIE Cuvîntarea mareşalului Uniunii Sovietice G. K. Jukov ..Tovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartnici! Tovarăşi ofiţeri, generali şi amirali! Oameni ai muncii din Uniunea Sovietică! Oaspeţi de peste hotare! . In numele şi din însărcinarea guvernului sovietic şi a Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, vă salut şi vă felicit cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc! Astăzi, clasa muncitoare, oamenii muncii din toate ţările, demonstrîndu-şi solidaritatea frăţească, îşi string rindurii şi in lupta pentru pacea şi securitatea popoarelor, împotriva jugului imperialist şi al robiei coloniale, pentru libertate şi independenţă naţională. Popoarele Uniunii Sovietice, traducînd ferm in viaţă hotărtrile partidului nostru, îşi consacră toate forţele lor cauzei nobile a construirii societăţii comuniste şi obţin noi succese in dezvoltarea continuă a tuturor ramurilor industriei, agriculturii, ştiinţei şi culturii. Oamenii sovietici sprijină în unanimitate linia generală a partidului comunist de dezvoltare cu precădere a industriei grele, considerând că aceasta este singura cale justă pentru obţinerea de noi succese în dezvoltarea economiei naţionale, izvorul creşterii neîntrerupte a bunei stări a poporului şi al întăririi puterii şi capacităţii de apărare a măreţei noastre patrii. Oamenii muncii din agricultură, bizuindu-se pe industria socialista si pe ajutorul multilateral al partidului, guvernului si clasei muncitoare, luptă cu succes pentru îndeplinirea sarcinilor in legătură cu întărirea continuă a * Cuvintele de încheiere rostite de K. G. Iukov sunt primite cu puternice urale. Răsună imnul de stat al Uniunii Sovietice, bubuie salvele salutului artileriei, începe defilarea trupelor. Primii trec ofiţerii — elevi ai academiilor militareMulţi dintre ei poartă pe piept Steaua de aur de eroi ai Uniunii Sovietice, ordine şi medalii de luptă. Trec elevii Academiei Militare Frunze, ai academiei Militare Politice Lenin, ai Academiei de Artilerie şi ai altor academii. Ofiţerii defilează intr-o aliniere impecabilă, camozomor şi sovnozurilor, sporirea recoltei, valorificarea păminturilor virgine şi inţelenite. Ei muncesc cu abnegaţie pentru a obţine o producţie anuală de 10 miliarde poduri de cereale şi pentru a spori de două ori, şi chiar mai mult de două ori, principalele produse ale producţiei animale. In munca creatoare pentru prosperitatea măreţei noastre patrii se întăresc tot mai mult unitatea moral - politică a societăţii sovietice, alianţa leninista dintre muncitori şi ţărani, sub conducerea clasei muncitoare, prietenia popoarelor, unitatea de nezdruncinat dintre popor, partidul comunist şi guvernul sovietic. Creşte şi se dezvoltă prietenia dintre popoarele Uniunii Sovietice, marii Chine, ţârilor de democraţie populară şi Republicii Democrate Germane, bazată pe interese comune şi pe ajutorul reciproc frăţesc, dezinteresat. Politica externă a Uniunii Sovietice porneşte de la indicaţiile înţelepte ale marelui Lenin cu privire la posibilitatea coexistenţei paşnice şi a întrecerii economice între state, indiferent de orinduirea lor socială şi de stat. Această politică externă de pace întăreşte tot mai mult prestigiul internaţional al statului sovietic socialist, întreaga omenire progresistă aprobă cu căldură politica externă a guvernului sovietic, îndreptată spre rezolvarea prin mijloace paşnice a problemelor internaţionale litigioase şi condamnă cu hotărîre politică antipopulară „de pe poziţii de forţă“, politica ameninţării şi provocării internaţionale dusă de cercurile imperialiste. ★ Marşul solemn al coloanei de marinari stîrneşte admiraţia generală. Marinarii sunt urmaţi de elevii Şcolii Militare care poartă numele Sovietului Suprem al R.S . S.R., tinerii elevi ai şcolilor Suvorov, ai Şcolii Nahimov. Puternice maşini trag tunurile de diferite calibre şi sisteme, trece artileria antiaeriana, renumitele unităţi de gardă de aruncătoare de mine, bine cunoscute sub numele de „Katiuşa". Parada artileriei se încheie cu defilarea unităţilor cu tunuri de mari calibre. Tovarăşi! Ratificarea acordurilor de la Paris care prevăd crearea unei noi grupări militare cu participarea forţelor armate ale Germaniei occidentale • împiedică micşorarea încordării internaţionale şi cere din partea poporului sovietic să ia noi măsuri pentru asigurarea securităţii şi menţinerea păcii , generale. Nu încape îndoială că poporul sovietic va face totul pentru a asigura un nou şi puternic avînt şi progres tehnic in toate ramurile economiei naţionale, că va aduce o contribuţie demnă la cauza întăririi continue a puterii patriei noastre, la cauza construirii comunismului. De straja păcii şi securităţii patriei lor, intereselor ei de stat, stau puternicele forţe armate ale Uniunii Sovietice, înzestrate cu armamentul şi tehnica de lupta cele mai moderne, capabile să zdrobească orice grupare a duşmanilor, care va încerca să tulbure munca paşnică a poporului sovietic. Poporul sovietic poate fi sigur că armata şi flota sa maritimă militară nu îşi vor precupeţi forţele pentru perfecţionarea continuă a pregătirii lor de luptă, pentru îmbunătăţirea măies- t triei militare şi minuirea cu succes a armamentului modern-Trăiască ! Mai — ziua solidarităţii’ internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască marele popor sovietic şi forţele sale armate, care stau de stra- , jă păcii şi securităţii patriei noastre! ■ Trăiască guvernul sovietic! Trăiască Partidul Comunist al Uniu- nii Sovietice care conduce poporul ‘ nostru spre victoria comunismului! Ural ★ Parada militară nu a durat mult. Ea a constituit însă o demonstraţie grăi- t toare a puterii forţelor armate ale Uniunii Sovietice care stau de strajă muncii paşnice. După terminarea parăzii militare prin Piaţa Roşie trec sportivii. Ei trec într-o minunată formaţie simbolizînd prietenia popoarelor ţârii sovietice. Sportivii execută diferite exerciţii sportive. Urma să aibă loc demonstraţia oamenilor muncii din Moscova. Din cauza condițiilor atmosferice nefavorabile, demonstrația a fost suspendată. Ordinul ministrului Apărării al U. R. S .S. cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite ordinul ministrului Apărării al U.R.S.S. cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai. Tovarăşi soldaţi şi matrozi, sergenţi şi cartnici! Tovarăşi ofiţeri, generali şi amirali! Poporul sovietic şi forţele sale armate sărbătoresc astăzi ziua de 1 Mai, Ziua solidarităţii infitraţionale a oamenilor muncii şi frăţiei celor ce muncesc din toate ţările. Cu prilejul zilei de 1 Maie Oraşul Moscova, 1 Mai 1955, licit efectivul armatei sovietice şi al flotei maritime militare. Urez tuturor soldaţilor şi matrozilor, sergenţilor şi cartnicilor, ofiţerilor, generalilor şi amiralilor noi succese în pregătirea militară şi politică, în minuirea tehnicii şi armamentului modern, în îmbunătăţirea continuă a pregătirii măiestriei militare a forţelor armate ale statului sovietic. In cinstea sărbătorii de 1 Mai ordon: Azi, 1 Mai, să se tragă 20 de salve de artilerie in capitala patriei noastre, Moscova, în capitalele republicilor unionale şi în oraşele-erau Leningrad, Stalin-grad, Sevastopol şi Odesa. Trăiască patria noastră — Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste! Trăiască marele popor sovietic şi vitezele sale forţe armate! Trăiască scumpul nostru guvern sovietic! Trăiască Partidul Comunist al Uniunii Sovietice — inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre! K G. JUKOV Mareșal al Uniunii Sovietice, Ministrul Apărării al U.R.S.S., 4 mai 1955 Cu privire la acordarea de cifre U. R. S. S. a ajutorului tehnico-ştiinţific unor state — printre care R. P. R. — pentru folosirea energiei atomice in scopuri pasifee MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite. In legătură cu propunerea guvernului sovietic privind acordarea de ajutor tehnico-ştiinţific Republicii Populare Chineze, Republicii Populare Polone, Republicii Cehoslovace, Republicii Populare Române şi Republicii Democrate Germane pentru crearea de baze ştiinţifice de experimentare în vederea dezvoltării cercetărilor în domeniul fizicii nucleare şi folosirii energiei atomice in scopuri paşnice, la sfârşitul lunii martie şi mijlocul lunii aprilie au sosit la Moscova pentru a duce tratative cu privire la aceste probleme delegaţii ale ţârilor mai sus-amintite din care fac parte mari oameni de ştiinţă , fizicieni şi ingineri. În decursul tratativelor cu aceste delegaţii au fost examinate probleme concrete privind proiectarea, fabricarea şi livrarea completă de pile atomice experimentale şi de acceleratori de particule elementare, pregătirea de cadre şi alte probleme privind organizarea în aceste ţări a activităţii de cercetări ştiinţifice în domeniul fizicii nucleare şi a folosirii izotopilor radioactivi în medicină, biologie şi în alte domenii ale ştiinţei şi tehnicii. Membrilor delegaţiilor li s-a acordat posibilitatea de a cunoaşte îndeaproape lucrările de cercetări ştiinţifice in domeniul folosirii energiei atomice în scopuri jrasnice, care se desfăşoară in institutele de cercetări ştiinţifice ale U.RSS. din Moscova, Leningrad, Kiev şi Harkov; membrii delegaţiilor au putut de asemenea să cunoască îndeaproape funcţionarea pilelor atomice experimentale şi acceleratorilor de particule elementare in funcţiune Delegaţiile au vizitat de asemenea centrala atomo-electrică şi au luat cunoştinţă de modul ei de funcţionare. Din partea sovietică, la tratative au participat cunoscuţi oameni de ştiinţă — fizicieni şi ingineri sovietici. In urmă tratativelor au fost semnate acorduri in care se prevede că în decursul anilor 19Sέ.1951i Uniunea Sovietică va efectua lucrări de proiectare şi va livra ţărilor mai sus-amintite pile atomice experimentale şi acceleratori de particule elementare fabricate de industria Uniunii Sovietice, va transmite gratuit documentaţia tehnico-ştiinţifică necesară privitoare la aceste pile şi la aceşti acceleratori de particule, va acorda ajutor tehnicoştiinţific la montarea şi punerea lor in exploatare delegînd specialişti sovietici în aceste ţări, va transmite cantitatea de materiale dezagregabile şi alte materiale necesare pentru pilele atomice şi lucrările de cercetare, va livra ţărilor menţionate, pină in momentul cînd ele vor pune în funcţiune pilele atomice experimentale trimise din U.R.S.S., izotopi radioactivi in cantităţile necesare. Pentru ţările mai sus menţionate vor fi pregătite in Uniunea Sovietică, dintre cetăţenii acestor ţări, cadre ştiinţifice şi ingineri in domeniul fizicii nucleare, chimiei radioactive, folosirii izotopilor in ştiinţă şi tehnică precum şi in domeniul tehnicii pilelor atomice. Pregătirea specialiştilor se va face folosindu-se instalaţii speciale, în cadrul instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi al instituţiilor de învăţâmînt superior din Uniunea Sovietică, înfăptuirea măsurilor de ajutor prevăzute de aceste acorduri va permite să se creeze un timp scurt in fiecare din ţările semnatare ale acordurilor baze moderne ştiinţifice experimentale şi să se desfăşoare cercetări in domeniul fizicii nucleare şi al folosirii energiei atomice în scopuri paşnice. Guvernul sovietic a adoptat de asemenea hotărîrea de a largi cercul ţărilor cărora U.R S.S- Ie va acorda sprijin şi ajutor in dezvoltarea lucrărilor ştiinţifice experimentale in domeniul folosirii energiei atomice în scopuri paşnice şi a făcut propuneri in acest sens Republicii Populare Ungare şi Republicii Populare Bulgaria, cu ai căror reprezentanţi vor începe în timpul cel mai apropiat tratative cu privire la încheierea unor acorduri corespunzătoare. la Viena s-a deschis conferinţa ambasadorilor U.R.S.S., S.UA, Angliei şi Franţei cu participarea reprezentanţior Austrei VIENA (Agerpres). La 2 mai s-a deschis la sediul Comisiei aliate din Viena conferinţa ambasadorilor U.RSS., S.UA., Marii Britanii şi Franţei cu participarea reprezentanţilor Austriei. Această conferinţă va discuta problemele legate de pregătirea conferinţei miniştrilor Afacerilor Externe ai celor patru puteri, cu participarea Austriei, care va examina chestiunea semnării tratatului de stat cu privire la restabilirea unei Austrii independente și democrate. Contradicţii franco-germane BERLIN (Agerpres). După cum a anunţat agenţia vest-germana DPA, în noaptea de 30 aprilie spre 1 Mai la Bonn a fost dat publicităţii comunicatul cu privire la rezultatele tratativelor dintre ministrul Afacerilor Externe a Franţei, Pinay, şi cancelarul de la Bonn, Adenauer, care au durat două zile. Comunicatul repetă din nou afirmaţia de mult demascata că acordurile de la Paris ar crea „condiţii din cele mai bune pentru tratativele cu Răsăritul", deşi este îndeobşte cunoscut că tratativele cu Răsăritul „de pe poziţii de forţă“ sunt sortite dinainte eşecului. In comunicat se face o reclamă făţarnică năzuinţei spre unificarea Germaniei şi se subliniază că această chestiune va constitui obiectul discuţiilor la apropiata şedinţă de constituire a Consiliului Uniunii Europei occidentale care va avea loc la 10 mai la Paris. De altfel, înglobarea Germaniei occidentale în această grupare militară este îndreptată spre menţinerea scindării Germaniei. In acel capitol al comunicatului care se referă la principalele probleme litigioase, îndeosebi la problema Saarului şi la problema uzinelor metalurgice din Völklingen, se menţionează vag că cele două părţi au căzut de acord asupra acestei probleme. Totuşi, se arată imediat că problema aplicării şi interpretării statutului Saaruhu va fi discutată de asemenea la 10 mai la Paris. Acest lucru este considerat ca o dovadă că, în pofida afirmaţiilor comunicatului, contradicţiile franco-germane n-au fost rezolvate la Bonn. Tonul optimist al comunicatului este explicat de cercurile ziaristice prin aceea că, participanţii la tratativele de la Bonn au avut nevoie cu orice preţ să facă o demonstraţie de unitate, pentru a termina cit mai curînd definitivarea acordurilor de la Paris- Anunţ Vineri 6 mai, ora 20.30, in sala mare a Palatului Cultural din Tg.-Mureş, va fi prezentat un concert pentru cor şi orchestră de către Filarmonica de stat din oraşul nostru, împreună cu corul de cameră din Cluj, sub conducerea artistică a lui Nagy István. In program figurează madrigale şi coruri de Kodály Zoltán, Bartók Be la. ____ Tiparul: IMRU Ki.utrica I-GLIGArICA, Tg-Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Str. Gheorghe Dózsa Nr. 9, Tipografia: 2643. Taxa poştală plătită in numerar conf. aprobării Dir. Gen. P.T.I. Nr. 1/3,850. Telefon Redacţia: 2038, 2498.