Steaua Roşie, februarie 1960 (Anul 9, nr. 778-785)

1960-02-03 / nr. 778

Să creştem partidului tineri de nădejde Nu există mai mare onoare pentru un utemist decît cinstea de a fi primit în rîndurile detaşamentului de avangardă al clasei muncitoare. Pentru a primi înalta calitate de membru al partidului, utemiştii, prin întreaga lor activitate in producţie, la învăţătură, în munca politică şi social-culturală dau dovadă de o nemărginită sîrguinţă şi hotărîre. Sînt în raionul Reghin organizaţii de bază U.T.M. care au înţeles uriaşa răspundere care le revine pentru a creşte şi educa utemiştii în spiritul învăţăturii marxist-leniniste, a dragostei faţă de patrie, partid şi popor, pentru ca aceştia să devină adevărate cadre de aur ale partidului nostru. Un exemplu de preocupare faţă de utemişti pentru a-i pregăti să devină candidaţi şi apoi membri ai partidului ni-i oferă activitatea desfăşurată în acest sens de către organizaţia de bază U.T.M. de la Î.R.U.M. Reghin. Această organizaţie U.T.M. condusă şi îndrumată îndeaproape de către organizaţia cu partid din întreprindere a obţinut în ultima vreme o serie de realizări frumoase, în cursul anului trecut din rîndul celor mai buni utemişti fruntaşi în muncă şi învăţătură au fost primiţi candidaţi de partid peste 30 de tovarăşi. In prezent birourilor organizaţiilor de bază P.M . au fost înaintate noi cereri din partea unor utemişti fruntaşi, care şi ei solicită să fie primiţi în rîndurile candidaţilor de partid. Pentru a obţine aceste rezultate, Comitetul U.T.M. de la I.R.U.M s-a preocupat în mod permanent de educarea utemiştilor. Membrii comitetului U.T.M. au primit sarcini concrete de a se ocupa de pregătirea politică şi profesională a celor mai buni tineri din organizaţiile de bază U.T.M. pe secţii. A fost analizată în mai multe rânduri munca de educaţie politică desfăşurată în rîndul utemiştilor pentru a deveni candidaţi de partid. Aceste adunări de analiză a muncii, au fost adevărate şcoli de educaţie comunistă a tineretului. La una din adunările generale ale organizaţiei de bază U.T.M. a fost invitat tovarăşul Ferencz Bálint secretarul comitetului de partid, care le-a vorbit utemiştilor despre trecutul de luptă al partidului. Un rol important în educarea utemiştilor îl are învăţămîntul U.T.M. la care participă marea majoritate a utemiştilor din întreprindere. Anul trecut au absolvit diferite forme ale învăţămîntului U.T.M. şi de partid 130 de tineri. Anul acesta, cu toate că numărul cursanţilor a crescut s-a acordat o atenţie deosebită îmbunătăţirii conţinutului lecţiilor. Numeroşi tineri ca Zoltán Filep, Bloj Ioan, Baika Paraschiva şi alţii au fost recomandaţi organizaţiei de partid pentru a face parte din grupul de agitatori. Succesele realizate de către orgarlizaţia de bază U.T.M. pe linia educării tinerei generaţii ar fi fost imposibile fără conducerea de către partid a organizaţiei U.T.M., fără sprijinul preţios pe care comuniştii îl acordă zi de zi comitetului U.T.M. în această muncă. Comitetul de partid de aici a analizat în repetate rînduri felul cum organizaţiile de bază U.T.M. se ocupă de educarea comunistă a tineretului. Numeroşi membri de partid au primit sarcina de a se ocupa personal de educaţia unor utemişti. Aşa de pildă, comunistul Károly Ludovic s-a ocupat de creşterea şi educaţia politică a utemiştilor Mezei Ioan şi Coos Andrei, comunistul Nagy Páll s-a ocupat de Olteanu Velemer şi alţii. La această muncă membrii de partid au dat dovadă de multă grijă tovărăşească şi spirit de răspundere. Un important rol educativ l-au avut adunările generale ale organizaţiilor de partid în cadrul cărora au fost discutate cererile utemiştilor de a fi primiţi în rîndurile candidaţilor de partid. De regulă la aceste adunări au fost invitaţi şi utemişti, care şi ei au înaintat cereri de a fi primiţi în rîndurile candidaţilor de partid. Discuţiile purtate cu această ocazie privitor la conduita morală a tinerilor, la atitudinea lor faţă de muncă şi învăţătură, comportarea în viaţa socială etc., au rămas întipărite în memoria fiecăruia. Fără îndoială că această preocupare faţă de educaţia comunistă a tineretului de la I.R.U.M. Reghin a contribuit într-o măsură destul de mare la obţinerea de către întreprindere a frumoaselor rezultate în producţie pe anul 1959, şi în prima lună a acestui an. Utemiştii de la I.R.U.M. Reghin sînt hotărîţi să lupte şi pe mai departe sub conducerea înţeleaptă a partidului pentru traducerea în viaţă a măreţelor sarcini izvorîte din documentele plenarei C.C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959, pentru ridicarea nivelului lor politic şi pentru însuşirea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne. V. MAN împreună trăiesc. In comuna Glodeni, complet cooperativizată, comitetul de femei pune un mare accent pe educarea femeilor în spirit patriotic, în aşa fel ca romînii şi ungurii, să muncească împreună pământul, împreună să înveţe, să-şi ridice nivelul lor politic şi cunoştinţele gospodăreşti, ca prietenia de nezdruncinat între poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, să se cimenteze conţinu. Pe lingă cercurile politice la care participă zeci de femei membre în întovărăşire, mai funcţionează şi un curs de croit, la care de asemenea participă peste 40 de femei. Acest curs ce se ţine în fiecare împreună învaţă luni şi vineri este condus de tovarăşa Szász Elisabeta, care se deplasează din oraşul Tg. Mureş în această localitate, urmărind cu atenţie ca femeile să însuşească cît mai bine meşteşugul croitului. Printre cele mai bune cursante se numără Bocşa Elisabeta, Moldovan Maria, Farkas Erna, Simon Maria şi altele, care nu peste mult îşi vor putea confecţiona în casă lucrurile necesare familiei lor. Un merit deosebit în munca de antrenare în perioada de iarnă a femeilor la ridicarea nivelului lor politic și economic, îl au Rend Maria și Butyurka Iuliana, membre în comitetul de femei sătesc. A început vacanţa de iarnă pentru studenţi Odată cu terminarea examenelor semestriale la universităţi, a început vacanţa de iarnă pentru studenţi. Asociaţia studenţilor s-a îngrijit de organizarea vacanţei şi distracţia studenţilor pe această perioada. Se ştie că mare parte din studenţii patriei noastre îşi petrec aceste zile, în frumoasele staţiuni de odihnă, iar alţii organizaţi în tabere de schi practică sportul preferat. Sunt studenţi, de la numeroase universităţi din ţară care-şi petrec vacanţa în oraşul Tg. Mureş. Pentru aceştia, Asociaţia studenţilor din Tg. Mureş a întocmit un program pe 7 zile, în care figurează audiţii muzicale, concurs de tenis de masă, excursii etc. In afară de acestea, zilnic stă la dispoziţia acestora clubul studenţesc. Pentru ziua de 3 februarie, orele 18, Asociaţia studenţească a organizat o întrunire tovărăşească la clubul situat pe strada Bolyai nr 10, la care invită cu drag pe toţi studenţii aflaţi în vacanţă în oraşul nostru. Sarcinile de producţie în atenţia comitetului nostru de partid Expunerea făcută de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej la plenara din 3—5 decembrie 1959, trasează noi şi măreţe sarcini oamenilor muncii, organelor şi organizaţiilor de partid, pentru îmbunătăţirea agitaţiei politice de masă şi ridicarea ei la nivelul sarcinilor ce stau în faţa oamenilor muncii, în scopul îndeplinirii cu succes a planului de producţie la toţi indicii şi al realizării de cît mai multe economii peste plan. Comitetul de partid din întreprinderea I.F.I.L. Reghin a luat măsuri politico-organizatorice în vederea dezbaterii documentelor plenarei şi a sarcinilor de plan pe 1960. Comitetul de partid şi la rîndul lor şi organizaţiile de bază şi-au întocmit planuri de măsuri în care au prevăzut sarcini concrete legate de oameni şi termene, pentru traducerea în viaţă a hotărîrii plenarei. In urma dezbaterilor făcute în cadrul organizaţiilor de bază şi grupelor sindicale, muncitorii, inginerii şi tehnicienii au venit cu o serie de propuneri valoroase, luîndu-şi angajamente de o importanţă deosebită, ceea ce pentru noi reprezintă o garanţie, că planul pe 1960, va fi realizat şi depăşit, contribuind astfel la dezvoltarea economiei noastre naţionale, şi prin aceasta la creşterea nivelului de trai, al oamenilor muncii. Astfel, în planul pe anul 1960 se prevăd următoarele angajamente peste plan : producţia globală să fie depăşită cu 2.064.000 lei, productivitatea muncii, ridicată cu 1,2 la sută, cîştigul mediu lunar să crească cu 2 la sută, beneficiile peste plan să atingă suma de 1.134.000 lei, iar economiile la preţul de cost suma de 259.000 lei. In scopul îndeplinirii acestor angajamente, comitetul de partid, antrenînd conducerea administrativă a întreprinderii și comitetul sindical de întreprindere a întocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice, cuprinzînd toate măsurile ce trebuie luate pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor izvorîte din plenara C.C. al partidului din 3—5 decembrie 1959. In lumina Hotărîrii plenarei, comitetul de partid a luat măsuri imediate pentru reorganizarea şi activizarea comisiilor economice, formate pe sectoare şi secţii de producţie, în scopul descoperirii şi folosirii rezervelor tehnico-economice existente, cunoscînd faptul că aceasta formează una din căile care duce sigur la îndeplinirea cu succes a planului de producţie, la creşterea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost şi realizarea de economii peste plan. In urma măsurilor politico-organizatorice luate de comitetul de partid, începînd cu lansarea planului de producţie pe anul 1960, organizaţiile de partid au căutat să se folosească de toate mijloacele de agitaţie vizuală ca: lozinci mobilizatoare, grafice de producţie, gazeta de perete şi altele. Astfel, în cele peste 400 lozinci diferite ce se află afişate la locurile de producţie, figurează angajamentele mai importante luate de muncitori cu ocazia adunărilor de dezbatere a documentelor plenarei, angajamente privind depăşirea planului de producţie, disciplina în VIAŢA DE PARTID muncă, economii la materii prime şi materiale, folosirea la maximum a capacităţii de producţie a maşinilor şi a spaţiului de producţie etc. Graficele de producţie cuprind sarcinile planificate de producţie, defalcate pe secţii, ateliere, brigăzi şi maşini, întocmite în aşa fel ca să fie înţelese uşor de fiecare muncitor. Prin aceasta se dă posibilitate muncitorilor să urmărească zilnic realizările obţinute în producţie. Un mijloc concret în agitaţia vizuală îl constituie gazeta de perete, care, prin articolele publicate contribuie în mare măsură la mobilizarea forţelor pentru îndeplinirea sarcinilor de plan. Colectivul gazetei de perete a depus în ultimul timp o muncă susţinută şi a obţinut rezultate satisfăcătoare. Articolele expuse la gazetă au conţinut concret şi legat de realizările obţinute, sau lipsurile constatate pe parcurs, în producţie. La confecţionarea lozincilor, comitetul de partid a ţinut cont ca textul acestora să fie scurt, să determine precis sarcina ce se pune în faţa maselor, să fie scrise cu litere mari, frumos şi simplu, pentru a putea fi citite şi de la distanţă mai mare. S-a acordat atenţie deosebită lozincilor care mobilizează muncitorii la lupta pentru depăşirea planului de producţie, creşterea productivităţii muncii sau pentru reducerea preţului de cost, să fie indicate şi căile concrete specifice locului de producţie respectiv, pentru realizarea indicilor de plan. Panoul de onoare existent în cadrul întreprinderii, formează, de asemenea, un mijloc important de agitaţie vizuală. Panoul serveşte la popularizarea fruntaşilor în producţie şi a metodelor lor bune, aplicate în producţie. Pe panoul de onoare se expun fotografiile fruntaşilor în muncă, ale inovatorilor şi raţionalizatorilor, sub care sînt descrise pe scurt realizările lor. Acest mijloc de agitaţie vizuală reprezintă un stimulent preţios pentru codaşii în muncă, precum şi pentru toţi acei muncitori care mai au lipsuri în activitatea lor profesională. Realizarea cu succes a sarcinilor trasate de plenara C. C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959 cere o muncă politică de masă la nivelul sarcinilor actuale. Munca politică de masă este una dintre cele mai importante forme ale legăturii partidului cu masele, un mijloc principal de organizare şi de mobilizare a eforturilor maselor de oameni ai muncii. Cu ajutorul muncii politice, partidul dezvoltă conştiinţa maselor, le educă în spiritul ideilor socialismului, formîndu-i luptători activi pentru socialism. In munca politică de masă, partidul se sprijină pe activitatea permanentă a agitatorilor. Comitetul de partid din întreprindere cunoscînd importanţa activităţii agitatorilor, a acordat atenţie deosebită selecţionării şi educării acestora. Agitatorii au fost recrutaţi în primul rind din rîndurile membrilor şi candidaţilor de partid, utemişti, precum şi muncitori, tehnicieni, ingineri fruntaşi din grupele sindicale. Agitatorii toţi sunt încadraţi într-o formă de învăţământ politic, unde fiecare îşi dezvoltă cunoştinţele politico-ideologice. In afară de aceasta, în cursul anului 1959, sub îndrumarea comitetului orăşenesc de partid s-a organizat un curs de pregătire a agitatorilor, cu scopul ca fiecare să cunoască cele mai importante trăsături caracteristice ale agitaţiei, pentru ca munca de agitaţie să aibă rezultate bune. Pe viitor organizaţiile de partid trebuie să-şi desfăşoare activitatea în condiţiuni şi mai bune. Este necesar să se ia măsurile cele mai potrivite pentru eliminarea deficienţelor ce mai există, în desfăşurarea muncii politice în scopul aplicării în practică a hotărîrilor plenarei C.C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959. SIMON ERNEST secretar al comitetului de partid I.F.I.L. Reghin Să apărăm avutul obştesc Organele de Procuratură de pe tot cuprinsul ţării — printre care şi cele din Regiunea Autonomă Maghiară — desfăşoară o activitate din ce în ce mai vie şi mai susţinută, în vederea prevenirii infracţiunilor — deci a scăderii fenomenului infracţional —punînd în primul rînd, un deosebit accent asupra muncii de prevenire şi de înlăturare a cauzelor care duc la delapidări, furturi şi alte forme de încălcare a legalităţii populare, ce provoacă pagube avutului obştesc. Apărarea şi dezvoltarea avutului obştesc, ca factor de bază al sectorului socialist, este chezăşia ridicării continue a nivelului de trai al poporului şi deci constituie o înaltă datorie patriotică pentru toţi cetăţenii. Pornind de la această premiză şi răspunzînd chemării partidului şi guvernului, procurorii, mergînd periodic în mijlocul lucrătorilor din întreprinderile de stat şi cooperatiste (fabrici, uzine, ateliere etc.) popularizează prin scurte conferinţe în rîndurile acestora, diferitele dispoziţii ale legilor cu caracter penal, precum şi a altor acte normative, elaborate de statul nostru democrat popular, care au ca scop paza şi salvgardarea bunurilor colectivităţii — rezultat al muncii şi străduinţelor de zi cu zi ale oamenilor muncii. Cu această ocazie ei scot în evidenţă gravele consecinţe de care se fac pasibili acei de intenţionat şi cu rea credinţă, urmărind realizarea de foloase personale pe căi necinstite, cît şi cei care, fără a fi animaţi de intenţii frauduloase, dar ca urmare a indisciplinei, a activităţii lor superficiale, neglijenţe, nepăsare, încalcă dispoziţiile citate mai sus şi astfel pricinuiesc pagube materiale avutului obştesc, pagube ce prin cuantumul lor pot uneori duce la frînarea în bună parte a desfăşurării normale a procesului de producţie. Scopul urmărit deci de către organele de procuratură prin ţinerea conferinţelor amintite, este cunoaşterea prevederilor legii şi imprimarea în conştiinţa angajaţilor ■a spiritului de cinste, de omenie, de disciplină socialistă, în toate compartimentele de activitate, toate acestea avînd drept scop, dezvoltarea sentimentului de respect faţă de avutul poporului. Numai traducînd în viaţă aceste deziderate, se va putea elimina la maximum infracţionismul, atît de dăunător, cu întreaga lui gamă de fapte reprobabile şi în primul rînd,a celor care aduc atingere bazei economice a statului şi care afectează direct capacitatea lui de apărare împotriva duşmanilor din interior şi exterior; numai aşa se va putea realiza adevărata armonie socială proprie regimului democrat-popular, spre deosebire de regimurile de exploatare capitaliste, în care domină frauda, dezmăţul şi mizeria. Este ştiut, că acei ce cu voinţă, cu bună ştiinţă, se dedau la jefuirea avutului obştesc, prin fel de fel de metode de sustrageri, sînt consideraţi — şi pe drept cuvînt — duşmani ai poporului şi pe toţi aceştia, poporul îi sancţionează după merit. Şi în regiunea noastră s-au descoperit în cursul anilor, la unele întreprinderi, unele manifestăriduşmănoase din partea unor elemente, înrăite, certate cu morala proletară, care punînd mai presus interesele lor personale meschine, decît progresul general pe drumul construcţiei socialiste, au săvîrşit sustrageri importante de valori din patrimoniul întreprinderilor ai căror angajaţi erau. Un fapt îmbucurător, lăudabil şi deci demn de remarcat este că, la fabrica de conserve „Mureşeni“ din Tg. Mureş, nu s-au semnalat în perioada anului expirat, cum de altfel nici în anul precedent cazuri de delapidări, furturi sau alte fapte dăunătoare pentru avutul obştesc, care să fi comportat trimiteri în judecata tribunalului şi care să se fi soldat cu sancţiuni penale. S-au produs doar în cîteva cazuri izolate, sustrageri de minimă importanţă sau alte fapte ilicite mărunte, care fiind săvîrşite pentru prima oară de către angajaţii respectivi, au căzut în competenţa consiliului de judecată al întreprinderii. Nu ne îndoim, că ducîndu-se şi pe viitor muncă de creştere a cadrelor de angajaţi şi concomitent cu aceasta, desfăşurîndu-se în acelaşi ritm şi activitatea de prevenire de către organele de procuratură din localitate, vor putea fi preîntâmpinate nu numai infracţiunile mai grave, dar vor fi înlăturate cu desăvârşire chiar şi acele fapte mai mărunte despre care s-a tratat mai sus. I. G. COLCERIU Procuror la Procuratura Regiunii Autonome Maghiare  JSîsaua roșie Eîtiv------LI___jobs#