Steaua Roşie, mai 1960 (Anul 9, nr. 804-811)

1960-05-04 / nr. 804

Marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii Cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu (Urmare din pag. la) tice, împotriva fascismului şi a războiului, pentru pace. Eliberarea de sub jugul fascist şi cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare aliată cu ţărănimea muncitoare a pus capăt pentru totdeauna Întunecatului regim burghezomoşieresc şi a deschis drum larg înfăptuirii celor mai vitale năzuinţi ale celor ce muncesc, pentru care şi-au dat viaţa mulţi dintre cei mai buni fii ai poporului român. Astăzi, poporul nostru muncitor sărbătoreşte 1 Mai cu mîndrie şi încredere în forţele sale. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Romin, învingînd numeroase obstacole şi greutăţi, el a străbătut intr-un timp relativ scurt un drum glorios, obţinînd victorii de însemnătate istorică in lichidarea exploatării omului de către om şi in opera de construire a orinduirii noi, socialiste. Economia naţională a patriei noastre a cunoscut un puternic avînt in anii puterii populare. In 1960 producţia globală industrială a ţării va fi de 5 ori mai mare decit cea din 1938. Sarcinile puse de Congresul al Il-lea al partidului cu privire la creşterea producţiei industriale se înfăptuiesc cu succes, iar la o seamă de produse de bază se realizează înainte de termen. Datorită aplicării cu fermitate a politicii leniniste a partidului de industrializare socialistă a ţării pe baza dezvoltării cu precădere a industriei grele şi a pivotului ei, industria constructoare de maşini, a fost creată o puternică bază tehnică, care asigură progresul continuu al întregii economii naţionale. Luptînd pentru realizarea planului de stat pe 1960, oamenii muncii au şi obţinut primele succese importante, îndeplinind planul producţiei globale pe trimestrul I, în proporţie de 104 la sută. Pe baza rezultatelor dobindite în dezvoltarea economiei naţionale, au crescut an de an veniturile oamenilor muncii, iar în urma măsurilor luate de plenara Comitetului Central din iulie 1959, cu privire la creşterea salariilor, pensiilor şi reducerea preţurilor la o seamă de produse industriale, salariul real a crescut cu peste 30 la sută faţă de 1955, îndeplinindu-se şi depăşindu-se cu un an mai devreme sarcinile stabilite de Congresul al II-lea al partidului privind creşterea nivelului de trai al celor ce muncesc. Transformări de însemnătate istorică s-au petrecut şi în viaţa satelor. Ţărănimea noastră muncitoare merge cu hotărire pe calea vieţii noi socialiste. Peste 76 la sută din familiile ţăranilor muncitori s-au unit în gospodării colective şi întovărăşiri agricole; unităţile socialiste din agricultură cuprind astăzi mai mult de trei sferturi din suprafaţa arabilă a ţării. Ajutorul puternic acordat de statul democrat popular in tractoare, maşini agricole, seminţe selecţionate, credite şi folosirea agrotehnicii înaintate au asigurat avîntul continuu al tuturor ramurilor agriculturii. Folosind cu pricepere acest ajutor, harnica ţărănime muncitoare sporeşte an de an producţia agricolă şi-şi ridică continuu nivelul de trai material şi cultural. Sectorul socialist al agriculturii asigură în cea mai mare parte cerealele, carnea şi alte produse, necesare satisfacerii cerinţelor crescânde de consum ale populaţiei şi aprovizionării industriei cu materii prime agricole. In procesul luptei pentru făurirea vieţii noi s-a cimentat alianţa de nezdruncinat dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare — baza regimului democrat popular —, prietenia frăţească a poporului român cu naţionalităţile conlocuitoare, s-a făurit şi se dezvoltă continuu unitatea politico-morală a poporului muncitor in jurul partidului şi guvernului. Tovarăşi, se mai despart mai puţin de două luni pină la cel de-al III- lea Congres al Partidului Muncitoresc Romin, eveniment de deosebită însemnătate pentru viaţa partidului şi a Întregului nostru popor. Congresul va dezbate şi adopta schiţa planului economic de perspectivă pe 15 ani şi planul de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1960—1965, care va determina un puternic şi continuu avînt al economiei şi culturii, pe drumul desăvîrşirii operei de construire a socialismului şi al înfloririi scumpei noastre patrii. Republica Populară Romînă, întrecerea socialistă în cinstea celui de-al Ill-lea Congres al partidului a luat o deosebită amploare, cuprinzind mase din ce în ce mai largi ale oamenilor muncii din industrie și agricultură. Angajamentele luate de colectivele întreprinderilor şi realizările obţinute pină acum sunt mărturie atit a marilor rezerve de care dispune economia naţională, cit şi a capacităţii creatoare a maselor, in descoperirea şi valorificarea acestor rezerve. Toate acestea ne dau convingerea că planul de stat pe 1960 va fi îndeplinit şi depăşit, ceea ce va crea o puternică bază pentru înfăptuirea măreţelor sarcini de dezvoltare a economiei naţionale în anii urMători ai planului de 6 ani. Tovarăşi, Sărbătorim anul acesta 1 Mai în condiţiile creşterii şi intăririi continue a forţelor socialismului şi păcii în lumea întreagă. Remarcabilele succese ale Uniunii Sovietice în construcţia desfăşurată a comunismului, puternicul avînt al ştiinţei şi tehnicii sovietice, care au stîrnit admiraţia întregii lumi, precum şi realizările însemnate obţinute de popoarele ţărilor de democraţie nopulară din Europa şi Asia în construirea bazelor socialismului, demonstrează în mod evident Întregii omeniri superioritatea orinduirii socialiste asupra celei capitaliste. Poporul român transmite un călduros salut frăţesc marelui popor sovietic, constructor al comunismului şi popoarelor din toate ţările socialiste. Ideile socialismului exercită o influenţă şi o atracţie din ce în ce mai puternică asupra oamenilor muncii din ţările capitaliste, care trăiesc încă în condiţii grele de exploatare, ele le luminează calea în lupta lor pentru o viaţă mai bună, pentru libertate şi pace. Cu prilejul zilei de 1 Mai, oamenii muncii din ţara noastră işi manifestă solidaritatea lor frăţească cu lupta celor ce muncesc din ţările capitalului, împotriva şomajului şi mizeriei, pentru îmbunătăţirea salariilor, condiţii mai bune de muncă, pentru drepturi democratice, progres social şi pentru pace între popoare. Cu o putere irezistibilă se desfăşoară lupta popoarelor asuprite din colonii, pentru cucerirea independenţei naţionale, apropiind sfîrşitul putredului şi ruşinosului sistem colonial, atit de urît de popoare. Poporul român îşi exprimă solidaritatea cu popoarele din colonii, care luptă pentru eliberarea lor naţională şi urmăreşte cu vie simpatie succesele ce le obţin popoarele care au scuturat jugul colonial şi luptă pentru consolidarea independenţei şi dezvoltarea economiei lor naţionale. Popoarele din întreaga lume îşi manifestă din ce în ce mai puternic hotărîrea lor de luptă împotriva războiului, pentru apărarea păcii. Ideile leniniste ale coexistenţei paşnice între popoare, pentru rezolvarea problemelor litigioase pe calea tratativelor, cuceresc zi de zi noi şi noi mase de oameni din toata ţăpile, cercuri tot mai largi ale opiniei publice mondiale. Iniţiativele de pace ale Uniunii Sovietice, istoricele ei propuneri cu privire la dezarmarea generală şi totală, misiunea de pace a tovarăşului Hruşciov într-o serie de ţări şi tratativele pe care le-a purtat cu conducătorii acestora, constituie contribuţii de cea mai mare însemnătate la slăbirea încordării internaţionale şi îmbunătăţirea relaţiilor între state şi se bucură de aprobarea unanimă a poporului nostru, ca şi a tuturor oamenilor dornici de pace de pe glob. In curind va avea loc conferinţa la nivel înalt a celor patru mari puteri, de la care popoarele cer şi aşteaptă un aport important la rezolvarea celor mai urgente probleme de care depinde consolidarea păcii în lume. Eforturile ce se depun pentru însănătoşirea atmosferei internaţionale întîmpină împotrivirea cercurilor imperialiste agresive, care acţionează in continuare de pe poziţiile politicii falimentare a „războiului rece“, încercind un fel şi chip să împiedice statornicirea unor relaţii de colaborare paşnică intre state. Dar desfăşurarea evenimentelor internaţionale arată că forţele mondiale cointeresate în apărarea păcii sunt cu mult superioare forţelor imperialiste agresive, că în epoca noastră este posibilă preîntimpinarea războiului, întărirea continuă a vigilenţei popoarelor şi unirea şi mai puternică a tuturor forţelor iubitoare de pace, este chezăşia sigură a victoriei păcii în lume. Partidul şi guvernul nostru duc cu fermitate o politică de întărire a unităţii şi colaborării frăţeşti cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte ţări ale lagărului socialist, o politică de coexistenţă paşnică, de dezvoltare a colaborării cu toate ţările, indiferent de orînduirea lor socială şi de stat. Republica Populară Romînă participă activ la lucrările Comitetului celor zece state pentru dezarmare şi la o serie de alte organisme internaţionale. Propunerile guvernului R.P. Române cu privire la transformarea regiunii Balcanilor într-o zonă a înţelegerii şi a păcii, denuclearizată şi fără arme rachetă, sunt o contribuţie la dezvoltarea colaborării prieteneşti între statele din Balcani, la apărarea şi consolidarea păcii în lumea întreagă. Tovarăşi, Sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii din patria noastră, strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului, îşi manifestă hotărîrea de a nu precupeţi nici un efort, de a munci cu şi mai multă abnegaţie, pentru înfăptuirea sarcinilor planului de dezvoltare a economiei naţionale, creşterea continuă a bunăstării poporului muncitor, pentru întărirea şi înflorirea scumpei noastre patrii — Republica Populară Romînă. (Urmare din pag. 1-a) Poporul nostru muncitor întîmpină ziua de Intîi Mai cu noi victorii, îndeplinind şi depăşind cu succes sarcinile măreţe trasate de cel de-al doilea Congres al Partidului Muncitoresc Român. Ţara noastră ,azi este un vast şi imens şantier al construcţiei socialiste. In anii regimului democrat-popular s-a schimbat radical înfăţişarea ţării noastre. Pe harta patriei noastre apar din ce în ce mai multe oraşe noi şi centre industriale în plină dezvoltare. Poporul nostru muncitor, sub conducerea partidului, îşi construieşte cu însufleţire nemărginită viitorul fericit şi însorit. înflorirea rapidă a industriei noastre socialiste o dovedeşte în mod grăitor faptul, că azi, în mai puţin de trei luni, realizăm o producţie mai mare decît in 1938, în întregul an. Ţărănimea noastră muncitoare păşeşte pe calea arătată de partid cu încredere crescîndă, spre transformarea socialistă a agriculturii. La 1 martie al acestui an, sectorul socialist al agriculturii ţării noastre cuprindea 76,6 la sută din suprafaţa arabilă. Oamenii muncii din patria noastră au luat cunoştinţă cu însufleţire de convocarea celui de al III- lea Congres al Partidului nostru, care va dezbate şi va aproba schiţa planului economic de perspectivă de 15 ani şi planul de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1960—1965. Sarcina fundamentală, pe care partidul o pune în faţa poporului muncitor — în perioada anilor 1960—1965, după cum a subliniat tovarăşul Gheorghe Gheorgrhiu-Dej — este „de a termina în linii mari construirea socialismului şi de a trece la etapa desăvîrşirii construcţiei socialiste“. Intr-o armonie frăţească, oamenii muncii din Regiunea Autonomă Maghiară, alături de întregul popor muncitor din patria noastră, întîmpină cel de-al Ill-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, cu noi realizări în muncă. In întreprinderile industriale, muncitorii, tehnicienii şi inginerii, mobilizaţi de organizaţiile de partid, în primul trimestru al anului curent au realizat economii în valoare de peste 11 milioane lei şi continuă lupta pentru descoperirea şi folosirea rezervelor interne şi realizarea de noi economii peste plan în valoare de 30 milioane lei. Pentru obţinerea unor recolte sporite la hectar, oamenii muncii din agricultură au executat într-un procentaj de 90 la sută lucrările agricole de primăvară, şi sunt hotărîţi să aplice şi pe mai departe regulile agrotehnice înaintate, pentru crearea unui belşug de produse agro-alimentare. Salutăm muncitorii din întreprinderile industriale şi pe oamenii muncii din unităţile agricole ale regiunii noastre, care participă cu însufleţire la întrecerea socialistă, dînd dovadă — împreună cu oamenii muncii din uzinele şi fabricile din întreaga ţară — că se pregătesc cu cinste în întîmpinarea celui de-al Ill-lea Ongres al Partidului. Tovarăşi! Sărbătorim acest Intîi Mai în asemenea condiţii, cînd forţele socialismului şi păcii au cucerit prin lupta lor consecventă slăbirea încordării internaţionale. Cercuri din ce în ce mai largi ale opiniei publice mondiale aprobă şi sprijină politica Uniunii Sovietice şi a celorlalte ţări ale lagărului socialist, îndreptată spre apărarea păcii şi înfăptuirea coexistenţei paşnice a popoarelor. În inimile oamenilor muncii din întreaga lume şi-a găsit un profund ecou misiunea de pace, întreprinsă de tovarăşul Hruşciov, în numeroase ţări ale lumii. Dorinţa cea mai fierbinte a clasei muncitoare din toate ţările lumii, a întregii omeniri progresiste este, ca toate problemele internaţionale litigioase să fie rezolvate pe calea tratativelor paşnice. Forţele păcii şi progresului de pretutindeni cer cu hotărîre ca întîlnirea la nivel înalt dintre conducătorii guvernelor din răsărit şi apus, să contribuie efectiv la consolidarea păcii între popoare. Poporul nostru muncitor, sprijină cu toată hotărîrea politica Partidului Muncitoresc Român, şi a guvernului Republicii Populare Romíne, care luptă consecvent pentru rezolvarea tuturor problemelor internaţionale pe calea tratativelor paşnice, — încetarea imediată şi definitivă a experienţelor cu armele termonucleare, dezarmarea generală şi totală, şi pentru rezolvarea unei păci trainice în Europa şi în lumea întreagă. Trăiască Intîi Mai, Ziua Solidarităţii Internaţionale de luptă pentru democraţie şi socialism a oamenilor muncii de pretutindeni! Trăiască lagărul socialist în frunte cu marea Uniune Sovietică, bastionul de neînvins al păcii şi socialismului! Trăiască pacea între popoare! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înainte spre victoria definitivă a socialismului în scumpa noastră patrie — Republica Populară Romînă! Cuvîntarea tovarăşului Băţaga Ioan Defilează „gărzile muncitoreşti fel Steaua Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romin şi guvernul Republicii Populare Romine urează din toată inima tuturor celor ce muncesc din patria noastră să obţină noi şi însemnate succese în lupta şi munca lor nobilă şi eroică. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc! Trăiască şi să se întărească unitatea ţărilor lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică! Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă! Trăiască eroica noastră clasă muncitoare, aliată sa de nădejde, ţărănimea muncitoare, întregul nostru popor muncitor! Trăiască Partidul Muncitoresc Romin, inspiratorul şi organizatorul luptei poporului romin pentru făurirea vieţii noi socialiste! Trăiască pacea şi prietenia între popoare!