Steaua Roşie, iulie 1960 (Anul 9, nr. 822-830)

1960-07-02 / nr. 822

Sesiun© ştiinţifică la Institutul de medicină şi farmacie (Urmare din pag. 1 a) Referatul „Marx şi Engels despre bazele sociale ale sănătăţii publice“ — de conf. dv. Spielmann .„ Şorbán A. şi Kovács D., constituie un adevărat rechizitoriu împotriva condiţiilor sanitare inumane cărora sunt supuşi oamenii muncii în condiţiile exploatării capitaliste. Este cit se poate de limpede că, ocrotirea sănătăţii oamenilor muncii, asigurarea măsurilor de protecţia muncii poate fi rezolvată în interesul maselor numai in orînduirea socialistă, unde ele constituie probleme de stat. Asemenea teme ca „Experienţa pe oamenii vii în ştiinţa medicală“ (referat întocmit de conferenţiarii universitari Ander Zoltán şi Vécsei Károly), au darul de a demasca caracterul odios, cinic, făţarnic al cercetărilor medicale burgheze, ai căror reprezentanţi nu se dau în lături de la cele mai criminale activităţi, sub masca falsă a cercetărilor ştiinţifice. In schimb, medicina de tip socialist serveşte sub toate aspectele interesele celui mai preţios capital: omul, condamnînd cu hotărire orice experiment ce i-ar putea dăuna, ce i-ar periclita viaţa, sănătatea, integritatea corporală. Sunt de un real folos şi lucrările care tratează asemenea probleme filozofice ca „Problemele spaţiului şi ale timpului în natura vie“, „Problema apariţiei vieţii şi biochimiei contemporane“, „Critica patologiei celulare a lui Virchow“ şi altele. Secţiile de specialitate medicală s-au prezentat anul acesta la sesiune, cu referate tratând probleme practice de actualitate, urmărindu-se lichidarea definitivă a bolilor cu caracter social, respectiv ocrotirea sănătăţii oamenilor muncii. Astfel de pildă, au fost elaborate aproape 50 de referate care tratează cele mai diferite aspecte ale hepatitei epidemice, ceea ce confirmă faptul că cadrele noastre ştiinţifice medicale sunt preocupate de combaterea acestei boli. Secţia de ftiziologie şi pneumologie s-a prezentat de asemeni cu un mare număr de lucrări valoroase, ca de pildă : „Studiul luptei în focar tubercular în mediul rural“, „Cercetări privind prezenţa microbacteriilor tuberculoase în laptele vacilor tuberculino-pozitive“, „Contribuţiuni la tratamentul chirurgical al tuberculozei cavitare“ şi altele. O mare importanţă au pentru prevenirea şi combaterea infecţiilor trichinozice şi a helmitozelor referatele secţiei de parazitologie, care mai tratează asemenea probleme de actualitate ca de pildă, complicaţiile tratamentului prelungit cu antibiotice, epidemiologia micozelor, candidiozelor etc. Referatele secţiei de reumatologie infantilă reflectă din plin grija partidului şi guvernului pentru ocrotirea sănătăţii tinerei generaţii. Referatele secţiei de balneologie şi ape minerale constituie o contribuţie valoroasă la elucidarea unor probleme de mare actualitate ca valoarea terapeutică a unor băi din regiunea noastră, utilizarea mofetelor în tratamentul diferitelor boli (de pildă, a mofetelor de la Covasna), compoziţia şi efectul unor ape minerale şi altele.De asemeni, merită menţiune lucrările secţiei de farmacie, din care o parte se referă la elaborarea monografiilor pentru Farmacopeea Romînă (Ediţia Vill-a). Desigur, spaţiul nu ne permite nici măcar să enumerăm valoroasele referate prezentate la actuala sesiune ştiinţifică. Putem constata însă cu satisfacţie că această sesiune a constituit un adevărat salt calitativ, în sensul orientării spre actualitate şi dat fiind faptul că nu s-a limitat la abordarea pur teoretică a problemelor ci urmăreşte ca toate constatările făcute în referate să fie în continuare temeinic studiate şi să se treacă la luarea unor măsuri practice în colaborare cu filiala Societăţii ştiinţelor medicale, cu secţiunea de sănătate a Sfatului popular regional, Sanepidul şi filiala societăţii „Crucea Roşie“, in vederea prevenirii bolilor, pentru apărarea sănătăţii celor ce muncesc. ŞTEFAN IZSÁK . O O ------------------------------ Şi Remetea este în întrecere Consultîndu-se cu deputaţii, cu preşedinţii comisiilor permnanente şi cei ai comitetelor de cetăţeni, precum şi cu alţi ţărani muncitori asupra chemării la întrecere pe ţară între comune, Comitetul executiv al Sfatului popular al comunei Remetea încadrîndu-se în această întrecere, în scopul înfrumuseţării comunei, şi-a propus să se efectueze în acest an un număr de circa 11.000 zile muncă voluntară cu braţele şi 67.000 zilemuncă voluntară cu atelajele. Stabilindu-se obiectivele care apoi au fost dezbătute în adunare generală, s-a hotărît să se efectueze prin muncă voluntară plantaţii de molid pe 20 ha, să se cureţe 500 ha păşune, să se construiască o şcoală nouă de 7 ani cu 13 clase din contribuţia voluntară a locuitorilor la care munca voluntară va ajunge la o valoare de 125.000 lei, să se construiască reţeaua electrică pe o distanţă de 2,5 km, precum şi două posturi de transformatori să se construiască un drum nou cilindrat pe distanţa de 6 kilometri între Remetea— Lăpuşna, să se transporte pietriş pe drumurile comunale, să se sape 12.000 m şanţuri, să se construiască un pod de beton, să se termine baia populară şi altele. In adunarea populară la care au luat parte peste 1.300 cetăţenii, numeroşi participanţi au luat cuvîntul exprimîndu-şi hotărîrea de a munci pentru înfăptuirea în cele mai bune condiţii a lucrărilor de mai sus. Füstös Carol de exemplu, s-a angajat să efectueze 7 zile-muncă voluntară la construirea şcolii, iar Nagy Gy. Imre s-a angajat ca împreună cu ceilalţi cetăţeni dar ciarcumscripţia electorală nr. 15 să execute 80 zile-muncă voluntară cu atelajele şi 140 zilemuncă cu braţele la transportu! materialului de construcţie pentru şcoală şi la construcţia drumului Remetea—Lăpuşna. Angajamente şi-au luat şi László Petru, Balázs H. Vilmos, Bakos Iosif, Balázs Cs. Alexandru şi mulţi alţii. In vederea mobilizării tuturor cetăţenilor din comună la aceste lucrări deputaţii au ţinut numeroase întîlniri cu alegătorii, s-au sfătuit pe larg asupra felului cum să-şi organizeze munca şi au pornit cu însufleţire la treabă. Harnicii locuitori ai comunei Remetea au intîmpinat măreţul eveniment, Congresul partidului, cu o bună parte din obiectivele stabilite înfăptuite. Aşa de exemplu, până în zilele Congresului s-au plantat puieţi de molid pe o suprafaţă de 6 ha in valoare de 3.600 lei, s-au curăţat 389 ha păşune, valoarea muncii efectuate fiind de 58.350 lei şi s-au transportat din gara C.F.R. Ditrău peste 150.000 buc. cărămizi necesare construcţiei şcolii, folosindu-se 405 zile-muncă cu braţele şi 150 zile-muncă cu atelajele, valoarea muncii fiind de 16.885 lei. La construcţia drumului nou şi întreţinerea drumurilor comunale, la însămînţarea lotului zootehnic şi la alte lucrări de interes obştesc s-au efectuat 282 zile-muncă voluntară cu braţele şi 295 zile-muncă voluntară cu atelajele, în valoare totală de 19.660 lei. De asemeni s-au procurat 20 stilpi pentru reţeaua electrică. Mişcarea patriotică a locuitorilor din comuna Remetea constituie un bun exemplu şi pentru celelalte comune din raion: CASARR£Â DUMITRU. Pe teme ale muncii de partid O dare de seamă întocmită cu pricepere Zilele acestea, birourile organizaţiilor de partid — respectînd una din laturile esenţiale ale principiului leninist al centralismului democratic — prezintă în faţa adunărilor generale ale organizaţiilor de bază dări de seamă asupra activităţii lor, de la alegeri şi pînă în prezent. Adunările de dări de seamă au o importanţă deosebită în viaţa organizaţiilor de partid. Ele au menirea de a analiza cu exigenţă şi cu un înalt spirit de răspundere activitatea depusă in toate domeniile muncii de partid de către organul de partid ales şi în acelaşi timp, toţi membrii şi candidaţii de partid au prilejul să analizeze în mod critic şi autocritic activitatea depusă de ei înşişi pentru traducerea în viaţă a directivelor şi hotărîrilor partidului. Fără îndoială baza reală a unei analize profunde, exigente a activităţii organelor de partid, a tuturor membrilor şi candidaţilor de partid, o constituie darea de seamă pe care biroul organizaţiei de bază o prezintă în faţa adunării generale. Dacă darea de seamă, întocmită cu spirit de răspundere de către biroul Organizaţiei de bază şi colectivul de membri de partid însărcinat cu această muncă este cuprinzătoare, analitică şi multilaterală, dacă ea oglindeşte în mod principial, partinic, activitatea depusă de fiecare membru şi candidat de partid în parte, atunci şi discuţiile pe marginea ei sînt rodnice iar hotărîrile care vor fi luate vor contribui neapărat la îmbunătăţirea muncii. Despre biroul organizaţiei de partid de la fabrica de cărămizi şi ţigle „Mureşeni“ din Tg. Mureş se poate spune că a ţinut cont de aceste cerinţe în pregătirea adunării generale de dare de seamă. Pornind de la obiectivul central, asupra căruia directivele Congresului al IlI-lea al partidului trasează sarcina să se concentreze toate forţele partidului, ale fiecărei organizaţii de partid, ale întregului popor — înfăptuirea prevederilor planului de şase ani , biroul organizaţiei de bază a făcut o analiză a activităţii sale şi a întregii organizaţii de partid desfăşurată în scopul traducerii în viaţă a obiectivelor economice ce ie-au revenit. In această privinţă darea de seamă cuprinde un tablou îmbucurător ce dovedeşte că organizaţia de partid a reuşit să mobilizeze întregul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri din fabrică pentru traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de plenară C.C. al P.M.R. din 3—5 decembrie 1959. Astfel, pe primele cinci luni ale anului curent, planiul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 107,4 la sută, dîndu-se peste prevederile planului 629.000 bucăţi ţigle, 33.000 cărămizi şi coame, şi realizîndu-se economii la preţul de cost, în special prin reducerea procentului de rebuturi. O analiza multilaterală face darea de seamă asupra felului în care biroul organizaţiei de partid s-a preocupat in perioada de la alegeri de conducerea şi îndrumarea activităţii organizaţiilor de masă, U.T.M., sindicat cit şi a comisiei de femei, de felul în care a fost asigurată conducerea de către partid a acestor organizaţii de masă. Fiind scoase în evidenţă lipsurile ce mai există în acest domeniu se creează posibilitatea adunării generale de a lua măsuri pentru remedierea lor. In privinţa creşterii rîndurilor partidului darea de seamă constată că biroul organizaţiei de bază n-a stat întotdeauna la înălţimea misiunii sale. In acest -------------------- ------------------------an au fost primiţi în rîndurile partidului numai 4 membri şi 3 candidaţi de partid, cu toate că biroului organizaţiei de bază i-au fost înaintate mai multe cereri. Nu a existat o preocupare suficientă pentru întocmirea documentelor şi în special pentru educarea şi pregătirea acelora care au solicitat să fie primiţi in rindurile candidaţilor de partid. Adunarea generală va trebui să tragă la răspundere pe acei membri din birou care se fac răspunzători de această nepăsare. Un capitol aparte ocupă in darea de seamă activitatea depusă de biroul organizaţiei de bază în direcţia educării membrilor şi candidaţilor de partid. Făcînduse o analiză temeinică a felului cum şi-au desfăşurat activitatea cele 6 forme ale învăţământului de partid ce au funcţionat în cursul anului, se arată, frumoasa muncă depusă de propagandişti şi cursanţi pentru însuşirea învăţăturii marxist-leniniste, dar în acelaşi timp este criticată atitudinea celor delăsători care în cursul anului nu s-au achitat cu cinste de această sarcină importantă pentru fiecare membru şi candidat de partid. De altfel unul din meritele dării de seamă este tocmai caracterul său combativ, intransigent faţă de aceia, puţini la număr, care nu s-au achitat cu cinste de îndatoririle ce le-au revenit în calitatea lor de membri ai partidului. Prezentînd în faţa membrilor de partid o asemenea dare de seamă, biroul organizaţiei de bază creează condiţii ca adunarea generală să poată lua hotărâri juste, pline de conţinut, care să asigure traducerea în viaţă a măreţelor sarcini de viitor pe care Congresul al IlI-lea al partidului le-a plus în faţa întregului nostru popor. I. OPREA îmbunătăţirea reţelei de drumuri In lumina hotărîrii plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie 1958 activitatea în domeniul lucrărilor de îmbunătăţire a drumurilor s-a intensificat mult in 1959, iar pe anul 1960 s-a prevăzut efectuarea de lucrări pe o distanţă de 60 km drumuri naţionale, intre Bălăuşeri—Sovata şi Sf. Gheorghe—Miercurea Ciuc, precum şi pe 6 km drumuri comunale. In afară de acestea s-a prevăzut efectuarea de lucrări pregătitoare în vederea îmbunătăţirii a 110 km drumuri în anul viitor ca săpături, transport de material necesar pregătirii de fundaţii, transportul materialului pietros. Anul acesta, la munca de îmbunătăţire şi modernizare a drumurilor participă cu elan numeroşi oameni ai muncii. Prin muncă patriotică ei efectuează o ma-re parte a lucrărilor de transport şi a unor lucrări manuale. Rezultatele de pînă acum dovedesc că oamenii muncii sunt conştienţi de importanţa ce o prezintă aceste lucrări din punctul de vedere al circulaţiei, al înfrumuseţării satelor şi de aceea ei participă cu tot elanul la efectuarea lucrărilor. Cele mai bune rezultate s-au obţinut în comunele din raionul Odorhei la lucrările efectuate pe drumurile dintre Corund — Odorhei — Miercurea-Ciuc, evidenţiindu-se comunele Gorund şi Căpîlniţa. In timp de numai două luni, pe această porţiune de drum s-au transportat peste 19.000 mc material pietros în valoare de 989.000 lei, îndeplnindu-se angajamentul pe acest an în proporţie de 79 la sută. Sunt bune rezultatele obţinute în munca patriotică şi în comunele din raionul Sîngeorgiu de Pădure, in frunte situîndu-se comunele Sărăţeni şi Chibed. Acest raion pe această porţiune şi-a îndeplinit angajamentele pe acest an în proporţie de 69 la sută. Rezultatele obţinute în aceste două raioane trebuie să servească exemplu pentru raioanele Sf. Gheorghe şi Ciuc, unde in ultimul timp se constată rămânere in urmă la lucrările efectuate pe drumurile naţionale. In scopul recuperării rămînerii în urmă comitetele executive ale sfaturilor populare din aceste raioane precum şi din celelalte sunt datoare să ia toate măsurile orgaizatorice, să antreneze deputaţii şi să ceară sprijinul organizaţiilor de partid şi al organizaţiilor de masă în această muncă. Graficul alăturat arată rezultatele pe raioane obţinute pînă la sfârşitul lunii piai. FODOR IOSIF Rezultate obţinute de tinerii din raionul Topliţa Sub conducerea organizaţiilor de partid, tineretul din raionul Topliţa, mobilizat de organizaţiile U.T.M., participă cu însufleţire la acţiunile de muncă patriotică. Colectînd fier vechi sau muncind pe şantierele de refacere şi întreţinere a fondului forestier, luind parte la acţiunea de curăţire a păşunilor şi repararea drumurilor, ei obţin pe zi ce trece rezultate frumoase. De la 10 aprilie pînă la 10 iunie, peste 4.000 de tineri din raion, cuprinşi in cele 96 de brigăzi de muncă patriotică, au plantat 124 hectare cu molid, iar pe suprafaţa de 176 hectare au executat lucrări de întreţinere a arboretului şi au curăţat o suprafaţă de 526 hectare păşuni. Tot în această perioadă tineretul a colectat cantitatea de 150 tone fier vechi, din care 112,44 tone au fost predate I.C.M.-ului. In cadrul acţiunii de întreţinere a drumurilor s-a împrăştiat prin muncă voluntară 6.740 m. c. pietriş, s-au curăţat 5.800 m.ianţ şi au reparat 8 poduri. Fruntaşi in acţiunea de împăduriri s-a dovedit a fi tineretul din oraşul Topliţa care în loc de 60 hectare cit îşi luase angajamentul să planteze în cinstea Congresului, a plantat 65 hectare. In mod deosebit s-au evidenţiat brigăzile de muncă patriotică de la Şcoala medie, Şcoala de meserii, Ocolul silvic şi altele. In colectarea fierului vechi s-au evidenţiat tinerii de la I.F. TAPliţa-Şi SC U. Gălăuţaş. In cinstea Congresului, numai prin acţiunile de muncă patriotică, tineretul din raion a realizat economii în valoare de peste 642.000 lei, însufleţiţi de minunatele perspective pe care Directivele Congresului partidului le deschid înfloririi economice a patriei, tinerii brigadieri ai muncii patriotice, din raionul nostru, sînt hotărîţi să-şi intensifice eforturile, contribuind cu toate forţele lor tinereşti la îndeplinirea sarcinilor pe care ni le trasează partidul nostru. VODĂ CONSTANTIN! ^Eguaroyr€ *