Steaua Roşie, ianuarie 1962 (Anul 11, nr. 1-25)

1962-01-03 / nr. 1

Recomandările comisiei pentru problemele producţiei legumicole Iţi scopul unei cît mai bune aprovizionări a populaţiei, Directivele Congresului al IlI-lea al Partidului MuncitorescRomîn trasează sarcina de a se realiza în 1965 o cantitate de 3,3 milioane tone legume, precum şi o producţie de 4,5—5 milioane tone cartofi. In vederea realizării acestor sarcini, comisia consideră că producţia legumelor trebuie să fie şi mai mult sporită în cadrul gospodăriilor agricole colective. Aceasta va contribui la dezvoltarea lor multilaterală, la folosirea raţională a braţelor de muncă şi la livrarea unor importante cantităţi de produse marfă. In mod cu totul deosebit trebuie dezvoltată legumicultura ca ramură de bază în gospodăriile agricole colective situate în zonele preorăşeneşti şi ale centrelor muncitoreşti, pentru aprovizionarea mai bună a acestora şi evitarea transportului de la distanţe mari. Este necesar ca organele agricole ale sfaturilor populare să sprijine gospodăriile agricole colective în alegerea celor mai potrivite terenuri pentru cultura legumelor, în primul rînd pe luncile rîurilor şi în acelaşi timp să ajute la organizarea mai bună a teritoriului care să permită mecanizarea pe scară largă a lucrărilor şi îndeosebi folosirea economică a irigaţiilor, ca una din principalele surse de sporire a producţiei. Pentru producerea răsadurilor de calitate, care constituie un factor hotărîtor în obţinerea unor recolte mari şi timpurii, se recomandă gospodăriilor agricole colective ca pentru fiecare hectar de legume să asigure cel puţin 300 m.p. de răsadniţe. In scopul unei aprovizionări mai substanţiale cu legume timpurii, se recomandă gospodăriilor agricole colective situate în raioanele STEAUA ROȘIE Din lucrările Consfătuirii pe ţară a ţăranilor colectivişti 3 Recomandările comisiei pentru problemele privind producţia pomi-viticolă (Urmare din pag. 2-a) Institutul de cercetări horti-viticole şi de către unele gospodării de stat şi colective ca: Tomnatic, Apaldul de Sus, Drăgăşani, Niculiţel şi Covăsinţi, careau realizat între 45—60 la sută vite de calitate superioară pe suprafeţe mari şi se recomandă tuturor gospodăriilor producătoare de material săditor să studieze şi să aplice pe scară largă metodele folosite de aceste gospodării în vederea obţinerii unui randament de cel puţin 45 la sută vite calitatea I.Organele de specialitate să acorde o atenţie deosebită îndrumării şi controlului pepinierelor, selecţionării şi verificăriiautenticităţii soiurilor, astfel ca imaterialul să fie garantat din punct de vedere al autenticităţii pentru că numai astfel se pot obţine plantaţii care să dea o producţie-marfă superioară. Ţinînd seamă de necesitatea folosirii raţionale a fondului funciar, de faptul că plantaţiile durează mult timp şi necesită investiţii însemnate, comisia recomandă:— Noile plantaţii să fie făcute numai pe terenurile obligate pentru cultura viţei de vie, în pantă, precum şi pe terenurile nisipoase. — Să se înfiinţeze plantaţii masive de tip socialist, specializate în producerea strugurilor de masă şi vin, care să asigure cantităţi mari de producţie marfă în vederea aprovizionării pieţei şi realizării de venituri importante pentru gospodăriile producătoare. — Noile plantaţii să se facă numai pe terenuri organizate şi amenajate antierozional, pe bază de proiect şi încadrate într-un plan de ansamblu pentru întregul masiv viticol, astfel încît să se asigure condiţii optime de creştere, exploatare şi mecanizare în perspectivăa principalelor lucrări agrotehnice. Comisia recomandă să se reglementeze defrişarea pilcurilor mici de păduri şi lăstărişuri din incinta podgoriilor care împiedică sistematizarea şi organizarea plantaţiilor mari de tip socialist. Pe terenurile ce nu pot fi plantete cu viţă de vie, ca: ogaşe, ravene şi locuri mlăştinoase, să se înfiinţeze plantaţii pentru producerea aracilor şi răchitei , şi astfel se asigure pe plan local materialele de susţinere şi legare f .viţei. In vederea asigurării unei prinderi cît mai bunea viţelor din plantaţiile noi, se recomandă ca aceste terenuri să fie bine fertilizate înainte de plantare cu 30—60 tone gunoi de grajd la hectar. Pentru grăbirea intrării pe rod a noilor plantaţii este necesar ca pe lîngă afînarea repetată a solului prin praşile, să se copcească vitele de două ori în timpul verii, iar către sfîrşitul lunii august să se desfacă sub locul de f altoire. De asemenea, se recomandă ca vitele să fie susţinute pe picheţi sau araci în vederea dezvoltării lor mai bune. Pentru realizarea sarcinii de a se obţine, în 1965, 1.400.000 tone struguri, este nevoie să se îmbunătăţească substanţial agrotehnica viticolă, aplicînd pe scară largă recomandările staţiunilor experimentale şi experienţa gospodăriilor de stat şi colective fruntaşe în producţie.■ Redesfundarea parţialăa solului cu încorporarea concomitentă a îngrăşămintelor organice şi minerale; — Completarea golurilor prin marcotaj; — Tăieri de regenerare a butucilor îmbătrîniţi; — Lucrările de întreţinerea solului; — Combaterea bolilor şi în special a cidiumului. Comisia apreciază ca valoroase rezultatele gospodăriilor colective din comunele Jariştea şi Urecheşti care, aplicînd complexul de măsuri agrotehnice, au obţinut peste 7.000 kg struguri la hectar pe suprafeţe de sute de hectare, realizînd importante venituri băneşti. Aceste succese trebuie să constituie un imbold pentru toate gospodăriile colective de a aplica aceste măsuri în vederea obţinerii de producţii cît mai mari de struguri la hectar, deoarece numai pe această cale se poate spori considerabil eficienţa economică în Viticultură. ★ In sectorul pomicol. Directivele Congresului al IlI-lea al Partidului Muncitoresc Român prevăd să se planteze pînă în anul 1965 o suprafață de cca 160.000 ha lizevi, din care în gospodării agricole colective peste 80.000 ha în masiv. Pentru îndeplinirea planului de plantări, comisia recomandă lucrătorilor din unităţile pepinieristice să îmbunătăţească calitatea materialului săditor şi să extindă speciile valoroase conform prevederilor din Directive, în aşa fel ca mărul şi părul să reprezinte în anul 1965 peste 32 la sută, iar vişinul, piersicul, cireşul şi caisul 17 la sută din numărul total al pomilor. Să se înmulţească soiurile productive şi de mare valoare comercială care să asigure în viitor o producţie marfă de bună calitate. De asemenea este necesar să se acorde o atenţie mai mare soiurilor cu coacere timpurie, arbuştilor fructiferi şi căpşunilor, astfel ca să se asigure populaţia cu fructe proaspete pe o durată cît mai lungă în timpul anului. Comisia recomandă lucrătorilor din pepiniere să acorde o atenţie deosebită producerii materialului săditor pomicol altoit pe portaltoi vegetativ, iar gospodăriile colective să înfiinţeze plantaţii intensive care intră repede pe rod, dauproducţii mari şi asigurăvenituri importante colectiviştilor. Ministerul Agriculturii să exercite un control mai riguros al pepinierelor, ca acestea să livreze numai material săditor garantat sub raportul sănătăţii şi autenticităţii soiurilor şi al portaltoilor. In acelaşi timp, unităţile pepinieristice trebuie să acorde mai multă grijă problemelor legate de etichetatul, ambalatul şi expedierea pomilor. Comisia recomandă ca la alegerea terenurilor pentru noile plantaţii de pomi să se urmărească punerea în valoare a terenurilor în pantă supuse eroziunii şi care nu pot fi folosite pentru alte culturi. Organizarea noilor plantaţii trebuie să se facă după un plan bine stabilit, în care, concomitent cu măsurile de combatere a eroziunii, trasarea drumurilor, crearea de bazine de acumulare a apei, stabilirea speciilor şi solurilor în funcţie de condiţiile pedoclimatice, să se asigure şi posibilităţile mecanizării în lersiativă a lucrărilor agrotehnice. In vederea realizării de producţii cît mai mari de fructe la hectar, se recomandă îndesirea plantaţiilor tinere pe rînd, folosind în acest scop pomii altoiţi pe portaltoi vegetativ şi arbuşti fructiferi. Pentru o mai bună reuşită a plantaţiilor de pomi se recomandă gospodăriilor colective să realizeze cît mai multe plantări din toamnă. In zona de aprovizionare a oraşelor şi a fabricilor de prelucrare a fructelor, gospodăriile colective trebuie să dea o mai mare atenţie culturii căpşunilor şi arbuştilor fructiferi, care nu cer investiţii mari la înfiinţare şi care aduc venituri însemnate începînd din anul următor plantării. Pentru asigurarea consumului de fructe al colectiviştilor, mai ales în satele de cîmpie, comisia recomandă ca în grădinile din jurul caselor să se planteze pomi şi arbuşti fructiferi. In vederea întăririi economicoorganizatorice a gospodăriilor colective din zona dealurilor, se recomandă generalizarea sistemului agro-pomicol care asigură îmbinarea armonioasă a pomiculturii cu creșterea animalelor prin cultivarea terenului dintre rînduri cu plante furajere. Acest sistem permite ca prin lărgirea intervalelor dintre rînduri şi îndesirea pomilor pe rînd, să se planteze un număr mare de pomi la hectar, să se lucreze terenul pe curbe de nivel, ceea ce previne erodarea solului şi dă posibilitatea obţinerii de producţii suplimentare la hectar. Pentru obţinerea producţiilor mari la hectar, de calitate superioară şi la un preţ de cost redus, comisia recomandă gospodăriilor colective să sporească eforturile pentru aplicarea în livezi a întregului complex agrotehnic recomandat de către staţiunile experimentale şi gospodăriile fruntaşe. Un accent deosebit trebuie pus în direcţia fertilizării terenurilor care sunt sărace, în aceste zone, a lucrărilor solului, tăierilor de fructificare şi întinerire, precum şi a combaterii bolilor şi dăunătorilor care reduc recoltele şi calitatea fructelor. In vederea preîntîmpinării pierderilor mari cauzate de boli şi dăunători în vii şi livezi, comisia face un apel călduros la muncitorii şi inginerii din industria constructoare de maşini şi chimică să sporească numărul de utilaje, să perfecţioneze construcţia lor şi să producă un sortiment bogat şi de calitate de substanţe pentru combaterea bolilor şi dăunătorilor viti-pomicoli. In principalele bazine pomicole s-au creat centre de combatere a bolilor şi dăunătorilor. Comisia recomandă Ministerului Agriculturii să găsească soluţii pentru crearea unui sistem organizat de aprovizionare a gospodăriilor colective cu utilaj mărunt, unelte, pompe de stropit şi prăfuit, piese de schimb şi substanţe de combatere pentru protecţia viilor şi livezilor, iar gospodăriile colective să-şi organizeze temeinic acţiunea de protecţie a viilor şi pomilor. Spre a veni în ajutorul gospodăriilor colective care valorifică terenurile în pantă, comisia propune ca Ministerul Agriculturii să mărească parcul de tractoare grele şi utilaj la staţiunile de maşini şi tractoare pentru executarea mecanizată a lucrărilor de desfundare şi terasare. Ţinînd seama de necesitatea ridicării neîntîrziate a producţiei în cultura viilor şi pomilor şi de complexitatea lucrărilor agrotehnice în aceste ramuri de producţie, comisia propune ca gospodăriile colective cu profil viti-pomicol să fie încadrate cu ingineri şi tehnicieni. In scopul formării cadrelor calificate din rîndurile ţăranilor colectivişti în producerea materialului săditor viticol, îngrijirea plantaţiilor viti-pomicole şi obţinerea de producţii ridicate, comisia apreciază ca valoroasă iniţiativa de a se pregăti cît mai mulţi colectivişti în staţiunile experimentale de specialitate şi în gospodăriile de stat fruntaşe în cultura viilor şi pomilor pentru a-şi însuşi într-un ciclu întreg de producţie cele mai noi metode agrotehnice.MTiUsteiuî Agr Itulturii, prin staţiunile experimentale ale Institutului de cercetări horti-viticole;* trebuie să sporească eforturile în vederea popularizării experienţei înaintate şi a fruntaşilor din producţie, să extindă loturile demonstrative în gospodăriile agricole colective, să verifice şi să generalizeze in producţie cele mai noi recomandări ale staţiunilor experimentale, să organizeze schimburi de experienţă, concursuri pentru cele mai mari şi mai bune recolte de struguri de masă şi fructe obţinute în gospodăriile agricole colective etc. Comisia face un călduros apel către toţi oamenii de ştiinţă să-şi concentreze eforturile pentru rezolvarea principalelor probleme ridicate de aceste ramuri de producţie, ca: elaborarea metodelor agrotehnice specifice fiecărei zone de producţie, bazate pe cele mai noi cuceriri ale tehnicii şi practicii înaintate, stabilirea sistemelor de înfiinţare a livezilor intensive, a sortimentului de struguri de masă şi vin pentru terenurile nisipoase, mecanizarea lucrărilor agrotehnice în vii şi livezi, obţinerea de soiuri de fructe şi struguri mai productive de calitate superioară şi cu rezistenţă mărită la boli şi dăunători, precum şi aprofundarea lucrărilor de raionare a soiurilor de pomi şi viţă de vie pe zone microclimatice. Pentru valorificarea producţiei viticole şi pomicole, comisia propune ca Ministerul Industriei Alimentare şi Ministerul Comerţului să încheie contracte de producţie pe termen lung în vederea stimulării gospodăriilor colective în creşterea suprafeţelor şi a producţiei la hectar la aceste culturi. Comisia consideră că aplicînd întocmai măsurile prevăzute în aceste recomandări, se pot obţine producţii mari de struguri şi fructe la hectar, de calitate superioară şi la un preţ de cost redus, care vor contribui la creşterea veniturilor colectiviştilor şi la o mai bună aprovizionare a populaţiei cu aceste valoroase produse din sudul, sud-estul şi vestul ţării să folosească condiţiile naturale deosebit de favorabile, profilîndu- se pentru culturi extra-timpurii şi timpurii de tomate, cartofi, mază- pre, varză, ardei şi vinete. Este necesar, de asemenea, ca r gospodăriile agricole colective din apropierea fabricilor de conserve , să se specializeze în cultura legunelor destinate prelucrării. Obţinerea unor producţii bogate de legume în cîmp este posibilă n numai prin aplicarea întregului complex de măsuri agrotehnice, ci aşa cum de altfel au dovedit-o reczultatele G.A.C. Macea din regiu r nea Banat şi altele. .A In acest scop este necesar să i se acorde o atenţie deosebită ur- c mătoarelor măsuri: t — Fertilizarea solului prin folo- sirea gunoiului, compostului, ce-c nuşei vegetale, urinei, îngrăşămin- s telor verzi; c— Executarea arăturilor adînci şi o dată cu acestea incorporarea c în, sol a îngrăşămintelor naturale ^ şi chimice; — Folosirea seminţelor din soturi şi hibrizi productivi; — Producerea răsadurilor în ghivece şi pe strat nutritiv, precum şi călirea acestora începînd de la ' i răsărire; — Asigurarea unei densităţi mari a plantelor pe terenurile iri- gate, de 35—38.000 plante la ha. la roşii timpurii şi vinete, 100— 120.000 plante la ha. la ardei etc.; — Aplicarea lucrărilor speciale ca ciupitul la castraveţi, copilitul şi cîrnitul la roşii etc.; — Folosirea îngrăşămintelor în cursul vegetaţiei; — Combaterea bolilor şi a dăunătorilor; — Pentru realizarea unor producţii mari la ha. trebuie să se folosească intensiv terenul irigat, prin executarea a 2—3 culturi succesive pe an, ca: spanac, verdeţuri şi salată în primăvară, roşii timpurii şi apoi conopidă de toamnă sau gulioare, ori varză, conopidă sau cartofi timpurii în primăvară, apoi ardei, roşii sau castraveţi de toamnă ş.a. Concomitent cu dezvoltarea culturilor irigate de legume pe suprafeţe întinse în gospodăriile agricole colective, să se generalizeze irigarea pe brazde lungi care permite folosirea animalelor şi a maşinilor la lucrările de întreţinere a culturilor şi să fie părăsită cu desăvîrşire metoda învechită a irigării legumelor prin revărsarea apei pe vetre (filării). Deoarece unul dintre factorii hotărîtori în sporirea producţiei de legume este sămînţa din soiuri productive, Ministerul Agriculturii să ia măsuri pentru asigurarea gospodăriilor agricole colective cu seminţe din soiuri valoroase, autentice, cu valoare culturală ridicată şi tratate împotriva bolilor şi dăunătorilor. In vederea asigurării cu legume în perioadele mai reci ale anului se recomandă gospodăriilor agricole colective să extindă suprafeţele cultivate cu legume timpurii în culturi de cîmp pe terenuri expuse spre miazăzi, adăpostite natural sau între culise făcute din stuf, rogojini ş.a. — pentru legumele de primăvară şi din cînepă, sorg sau porumb semănat în benzi — pentru legumele de vară, cît şi sub adăposturi din mase plasti-ce, pentru a obţine astfel producţii mai mari de legume primăvara devreme şi toamna tîrziu. Experienţa multor gospodării agricole colective din, vestul ţării: Borş — regiunea Crişana, Aradu Nou — regiunea Banat ş.a. a demonstrat că prin cultivarea în răsadniţe a ardeiului, castraveţilor, roşiilor, gulioarelor, conopidei şi verdeţurilor s-au asigurat însemnate cantităţi de legume marfă şi s-au obţinut în, acelaşi timp venituri băneşti importante. Ministerul Agriculturii şi organele agricole ale sfaturilor populare să ia măsuri pentru ca această experienţă să fie larg cunoscută şi extinsă în alte gospodării cu condiţii asemănătoare. Se recomandă gospodăriilor agricole colective să folosească răsadniţele şi serele cît mai intensiv prin culturi succesive, începînd din toamnă şi pînă la sfîrşitul primăverii, cultivînd verdeţuri, ciuperci şi ardei iute în, perioada de toamnă, iar primăvara — răsaduri, castraveţi, ardei, roşii, vinete sau conopidă. Răsadniţele în două pante confecţionate din lemn sau din elemente de beton fiind mult mai economicoase decît cele simple, se recomandă a fi folosite de gospodăriile agricole colective atît pentru producerea răsadurilor, cît şi pentru culturile forţate. In cel mai scurt timp, Institutul de cercetări horti-viticole să pună la dispoziţia gospodăriilor, agricole colective, proiecte de răsadniţe mai simple şi mai ieftine ce pot fi construite din materiale locale, la care să se folosească atît căldură de provenienţă biologică ca bălegar, paie, pleavă, frunze în amestec cu urină şi bălegar, cît şi încălzirea tehnică. De asemenea, să dea soluţii constructive pentru sere simple şi adăposturi din polietilenă necesare protejării culturilor în cîmp. 2 O cultură care va trebui să pătrundă şi să fie extinsă în gospordariile agricole colective este cultura ciupercilor, folosind în acest scop pivniţele, hrubele sau spaţiile de sub parapetul serelor şi chiar e serele. ■ . Pentru aceasta, Ministerul Agricculturii să ia măsuri de sprijinire a gospodăriilor agricole colective privind asigurarea miceliului nenecesar, instruirea şi îndrumarea tehnică permanentă a brigadierielor. In vederea îmbunătăţirii calităţii cartofilor, Ministerul Agriculturii prin institutele sale de cercetări să ia măsuri de producere şi înmulţire a unor soiuri de cartofi productivi, nevirozaţi, rezistenţi la rîia neagră, corespunzători cerinţelor de consum, asigurînd totodată reîmprospătarea periodică a materialului de sămînţă. Se recomandă gospodăriilor agricole colective din zonele favorabile culturii cartofului să organizeze loturi semincere pentru producerea cartofilor de sămînță necesari plantărilor, folosind material semincer valoros furnizat de Ministerul Agriculturii, să aplice toate lucrările agrotehnice şi speciale ca: purificarea din lan a plantelor străine, bolnave, virozate, sortarea cartofilor etc., care duc la obţinerea unui material de sămînţă sănătos şi cu o mare capacitate de producţie. In acelaşi timp, organele agricole ale sfaturilor populare şi gospodăriile agricole colective să amplaseze culturile de cartofi pe terenuri corespunzătoare, îngrăşate cu 20—30 tone bălegar la hectar, arate din toamnă la 28—30 cm, să asigure o desime de 42— 47.000 cuiburi de cartofi de teamProblemele discutate, dezbaterile şi propunerile făcute în timpul Consfătuirii pe ţară a ţăranilor colectivişti au scos în evidenţă rolul hotărîtor pe care îl are puternica bază tehnico-materială creată de industria noastră socia-listă şi pusă la îndemîna gospodăriilor agricole colective prin staţiunile de maşini şi tractoare, în vederea executării mecanizate a lucrărilor — condiţie de bază pentru sporirea producţiei agricole. Pentru realizarea sarcinilor prevăzute de Congresul al IlI-lea şi de Plenara C.C. al P.M.R. din 30 iunie — 1 iulie a.c., cu privire la creşterea producţiei vegetale şi animale şi a productivităţii muncii, prin mecanizarea pe o scară mai largă a proceselor de producţie în toate ramurile agriculturii, comisia pentru problemele privind mecanizarea agriculturii face următoarele recomandări: I. Cu privire la folosirea, întreţinerea şi repararea parcului de tractoare şi maşinilor agricole, deservirea şi acordarea de asistenţă tehnică gospodăriilor agricole colective. Participanţii la Consfătuire au subliniat rolul de mare răspundere ce revine mecanizatorilor în executarea lucrărilor agricole de bună calitate. De aceea , mecanizatorii au datoria de a extinde mecanizarea lucrărilor, de a-şi organiza mai bine munca,’ spre a folosi cu maximum de ran-ţ dament puternica bază tehnico- materială de care dispun S.M.T.- urile pentru a contribui astfel şi mai mult la ridicarea producţiei agricole şi a productivităţii mun-:- cii în gospodăriile agricole colec-' tive. ,, Este necesar ca mecanizatorii să-şi regleze corect maşinile cu care lucrează, astfel încît să efectueze lucrări de calitate, arături uniforme şi fără greşuri, mărind treptat adîncimea lor prin folosi- rea plugurilor cu scormonitor, să asigure distribuirea unei cantităţi de sămînţă corespunzătoare obţinerii densităţii optime de plante şi să execute semănatul uniform şi în rînduri drepte, pentru a permite executarea mecanizată a lucrărilor de întreţinere a culturilor în condiţii mai bune. Totodată ei trebuie să sprijine gospodăriile agricole colective la transportul şi distribuirea îngrăşămintelor organice şi minerale şi a amenda-mentelor, în cantităţile recomandate de agrotehnică, în scopul măririi fertilităţii solului; să reducă la maximum pierderile de recoltă prin folosirea corespunzătoare a maşinilor de recoltat, în funcţie de condiţiile specifice fiecărei culturi. .,, Staţiunile de maşini şi tractoare să introducă în producţie reco- mandările făcute de institutele de cercetări şi să generalizeze rezultatele obţinute de fruntaşi şi inovatori care au obţinut producţii mari în raza lor de activitate, prin efectuarea unui volum mare de lucrări mecanizate, ca de exemplu mecanizatorul Popa Zamfir de la S.M.T. Griviţa, regiunea Bucureşti, care a executat în anul 1961 un volum de lucrări de peste 1.200 hectare arătură normală pe tractor fizic. 2. Pentru creşterea răspunderii şi a cointeresării mecanizatorilor în sporirea producţiilor agricole, Comisia recomandă extinderea numărului de brigăzi permanente de tractoare în gospodăriile agricole colective. Din cadrul brigăzilor permanente să se repartizeze, acolo unde este posibil, mai ales în gospodăriile agricole colective mari, grupe de tractoare permanente, pe brigăzi de cîmp, pentru executarea lucrărilor în timpul optim şi la un nivel calitativ superior. Se recomandă gospodăriilor agricole colective şi staţiunilor de maşini şi tractoare să creeze condiţii corespunzătoare de muncă brigăzilor permanente, prin extin- ferea cpjistuirii de .. adăpostul nă la hectar, precum şi celelalte lucrări agrotehnice care contribuie la realizarea unor producţii cît mai mari. Pentru obţinerea unor producţii sporite de cartofi timpurii, va trebui să se asigure o desime de 48—52.000 cuiburi la hectar, să se generalizeze totodată iarovizarea cartofilor, plantarea cît mai devreme în primăvară şi irigarea culturilor în regiunile cu ploi mai puţine în perioada de vegetaţie a acestora. In vederea prevenirii fluctuaţiei recoltelor de legume de la un an la altul şi pentru valorificarea lor prin unităţile comerciale, se apreciază ca necesară generalizarea sistemului de contractare a întregii producţii şi coordonarea activităţii acestor organizaţii pentru a evita paralelismul. In scopul generalizării în producţie a rezultatelor ştiinţifice valoroase şi a experienţei gospodăriilor fruntaşe, să se popularizeze larg aceste metode prin schimburi de experienţă, instructaje cu membrii gospodăriilor agricole colective, loturi demonstrative, puncte de sprijin, broşuri şi pliante scrise pe înţelesul colectiviştilor. Se recomandă gospodăriilor asimple necesare întreţinerii şi adăpostiră maşinilor. Comisia consideră ca bună practica folosită de unele gospodării colective din regiunea Dobrogea, care în adunările generale au hotărît să aleagă în consiliile de conducere pe șefii de brigăzi permanente S.M.T. — membri colectiviști — și recomandă extinderea acestei măsuri în cît mai multe gospodării. Este necesar să se respecte contractele de lucrări încheiate între staţiunile de maşini şi tractoare şi gospodăriile agricole colective şi să se asigure condiţii pentru executarea lucrărilor în timpii optimi. Consiliile de conducere din gospodăriile agricole colective să verifice zilnic calitatea lucrărilor executate şi să le recepţioneze numai pe acelea care corespund condiţiilor de calitate. 3. — Să fie întărit şî lărgit rolul sfatului S.M.T. Astfel, pe lîngă funcţiunile pe care le îndeplineşte în prezent, sfatul S.M.T. trebuie să analizeze cele mai bune metode de lucru folosite de gospodăriile agricole colective şî brigăzile de tractoare fruntaşe, aşa încît statul S.M.T. să devină un important mijloc de schimb de experienţă între gospodării, pentru îmbunătăţirea activităţii acestora. 4. Să se înfiinţeze noi brigăzi pentru combaterea bolilor şi dăunătorilor plantelor, care să fie înzestrate în continuare cu maşini de mare productivitate şi utilajul necesar, astfel încît să se asigure producţii sporite şi de bună calitate. 5. — Faţă de sporirea numărului de maşini şi utilaje din sta-t lumile de maşini şi tractoare şi de extinderea lucrărilor mecanizate în gospodăriile agricole colective, să se ia măsuri pentru mărirea capacităţii de reparare în atelierele S.M.T. şi asigurarea cu personalul tehnic necesar. Pentru menţinerea în permanentă stare de funcţionare a parcului de maşini se recomandă Ministerului Agriculturii să asigure executarea reparaţiilor de o cît mai bună calitate, iar Ministerul Metalurgiei şi Construcţiilor de Maşini să livreze la timp piesele de schimb şi materialele I necesare reparaţiilor. Se recomandă tuturor, mecan- i zatorilor să dea o atenţie deosebită întreţinerii şi reparării tractoarelor şi maşinilor agricole la timp şi în condiţii corespunzătoare, în vederea ridicării randamentului, maşinilor, a reducerii consumuluii de piese de schimb şi economisirii la maximum a fondurilor băneşti1 6. Pentru aprovizionarea gospodăriilor agricole colective cu maşini1, utilaje, instalaţii şi piese de schimb, precum şi pentru asigurarea documentaţiilor tehnice necesare, (notiţe tehnice, cata-I loage de piese etc.), recomandăm ca această acţiune să se realizeze prin bazele de aprovizionare ale Ministerului Agriculturii, extin- I zîndu-se reţeaua de aprovizionare prin organizarea de depozite raionale. 7. Pe măsura înzestrării gospodăriilor agricole colective cu instalaţii şi utilaje pentru mecanizarea lucrărilor din toate sectoarele de producţie agricolă, este necesar să se înfiinţeze, în staţiunile de maşini şi tractoare, echipe specializate şi înzestrate cu mijloace tehnice pentru executarea lucrărilor de montare şi reparare a instalaţiilor şi utilajelor, precum şi îndrumarea membrilor colectivişti pentru folosirea acestora. II. Cu privire la asigurarea bazei energetice, a maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor necesare extinderii mecanizării lucrărilor din gospodăriile agricole colective 1. F,In vederea aplicării unei agrotestrorii superioare care să ducă la simeţirea producţiei agricoleagricole colective care au condiţii pentru dezvoltarea culturii legumelor, să trimită cît mai mulţi colectivişti în staţiunile experimentale şi în gospodăriile agricole de stat fruntaşe, pentru a deprinde într-un ciclu întreg de producţie, cele mai noi metode agrotehnice. Pentru organizarea acestei acţiuni Ministerul Agriculturii împreună cu organele agricole ale sfaturilor populare regionale şi cu staţiunile de cercetări horti-viticole să ia măsurile necesare. Se consideră necesar ca oamenii de ştiinţă să contribuie şi mai mult la crearea de soiuri noi de legume şi cartofi, mai timpurii, productive şi valoroase şi să elaboreze totodată metode agrotehnice în mod diferenţiat pentru fiecare zonă pedoclimatică. Ne exprimăm ferma convingere că prin munca hotărîtă a colecti-viştilor, sarcinile trasate de partid cu privire la dezvoltarea legumiculturii şi culturii cartofilor vor fi îndeplinite şi depăşite şi se va asigura un belşug de legume şi cartofi în tot timpul anului, contribuind astfel la creşterea nivelului de trai al oamenilor muncii din scumpa noastră patrie, hectar şi la reducerea cheltuielilor de producţie în sectoarele culturilor de cîmp, S.M.T.să fie dotate cu tractoare şi maşini agricole, avînd indici tehnico-economici superiori, care să poată fi folosite în orice condiţii de sol şi climă. In acest scop, apelăm la constructorii de tractoare să urgenteze fabricarea şi livrarea tractoarelor de 65 C.P., care vor permite efectuarea unor arături mai adînci şi sporirea vitezelor de lucru la celelalte lucrări agricole, pe terenurile de şes şi cele cu panta pînă la 17°—20°. De asemenea, este necesar să se urgenteze fabricarea şi introducerea în producţie a maşinilor agricole de mare productivitate, corespunzătoare tractoarelor de 65 C.P. cum sînt: pluguri purtate pentru executarea arăturilor adînci, semănători universale de cereale păioase pentru terenuri în pantă, semănători de precizie pentru porumb şi plante prăşitoare, maşini de împrăştiat îngrăşăminte, utilaje pentru strîngerea paielor după combină, greble rotative, combine de recoltat porumb ştiuleţi şi altele. Pentru mecanizarea lucrarilor din legumicultură, viticultură, pomicultură şi plante tehnice este necesară dotarea agriculturii cu tractoare şi şasiuri autopropulsate de 28—30 C.P., cit şi cu maşinile agricole corespunzătoare. Pentru o mai bună pregătire a terenului, în vederea însămînţărilor în condiţii normale, precum şi în cazuri de secetă, cît şi pentru efectuarea transporturilor necesare. gospodăriilor colective, staţiunile de maşini şi tractoare să fie dotate cu discuitoare, grape, tăvălugi şi remorci, într-un număr corespunzător, necesităţilor. 2. — In scopul creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al lucrărilor din sectorul zootehnic, să se extindă mecanizarea lucrărilor de alimentare cu apă, recoltare, prepararea şi transportul furajelor. Comisia recomandă să se fabrice agregate de pompare a apei de la adîncime, maşini pentru regenerat păşuni, pentru distrugerea muşuroaielor, combine de recoltare a porumbului pentru siloz şi a plantelor ierboase, utilaje pentru pregătirea nutreţurilor combinate, transportoare, adăpători, instalaţii de muls şi de tuns, separatoare şi răcitoare de lapte etc, care să fie simple, de mare productivitate şi sigure în exploatare. 3. f—I Gospodăriile agrîc®!« colective să folosească cît mai mult energia electrică, în care scop Ministerul Minelor şi Energiei Electrice să extindă reţelele la care să fie racordate gospodăriile agricole colective. De asemenea să se fabrice şi să se livreze microcentrale termoelectrice, aparatajul şi materialele electrice necesare. 4. Uzinele noastre constructoare de maşini, institutele de cercetări din agricultură şi institutele de studii şi proiectări ale industriei constructoare de maşini prin eforturi comune să contribuie la îmbunătăţirea continuă a indicilor tehnico-economici ai tractoarelor şi maşinilor agricole şi la folosirea mai raţională a acestor utilaje de către mecanizatori. III. Cu privire la pregătirea cadrelor de mecanizatori Dotarea agriculturii de către industria noastră cu tractoare şi maşini agricole din cele mai perfecţionate, precum şi extinderea folosirii acestora în toate sectoarele de producţie agricolă, cer o creştere a numărului de mecanizatori în acelaşi ritm cu dotarea agriculturii cu tractoare şi maşini, precum şi pregătirea profesională a acestora la un nivel corespunzător. Pentru aceasta Comisia recomandă Ministerului Agriculturii şi sfaturilor populare să mărească capacitatea de şcolarizare şi să găsească formele de învățămînt cele mai corespunzătoare pentru asigurarea pregă (Continuare în cap. 4-a) ★ Recomandările comisiei pentru problemele privind mecanizarea agriculturii