Steaua Roşie, iulie 1962 (Anul 11, nr. 155-180)

1962-07-01 / nr. 155

Strădaniile depuse încă din toamna trecută de către lucrătorii din G.A.S. şi S.M.T., de către colectiviştii din regiunea noastră pentru a obţine recolte bogate, se anunţă a fi bine răsplătite. Pe ogoarele gospodăriilor agricole de stat şi ale gospodăriilor colective lanurile de grîu, orz, ovăz etc., promit rod bogat. Organizarea muncii pentru strîngerea la timp şi fără pierderi a întregii recolte de păioase trebuie să fie o preocupare de mare răspundere a organizaţiilor de partid. Ea presupune luarea din timp a unui complex de măsuri organizatorice, tehnice şi politice, o mare mobilizare de forţe şi multă pricepere. In timpul care a mai rămas pînă la începerea strîngerii recoltei, organele şi organizaţiile de partid sînt chemate să desfăşoare o intensă muncă politico-organizatorică în scopul mobilizării tuturor celor care muncesc în agricultură pentru a termina din timp pregătirile necesare strîngerii la timp şi fără pierderi a recoltei. Experienţa anilor trecuţi a dovedit că succesul campaniei de recoltare depinde în mare măsură de folosirea întregii capacităţi de lucru a tractoarelor, combinelor, a secerătorilor-legători, a batozelor, de pregătirea din timp a acestor mașini. In prezent, G.A.S.-urile dispun de mașini agricole necesare recoltării total mecanizate a cerealelor, încît ele pot efectua recoltarea păioaselor în 7—8 zile. S.M.T.-urile, de asemenea, au un număr însemnat de combine şi secerători şi pot da un sprijin mare gospodăriilor colective la strînsul recoltei. Acolo unde cerealele sînt culcate, sau pe pante, unde nu pot lucra maşinile, să se organizeze secerişul mantal. Organizaţiile de partid din S.M.T. şi G.A.S. trebuie să mobilizeze pe mecanizatori pentru ca aceştia să folosească din plin capacitatea de lucru a combinelor şi celorlalte maşini. Trebuie explicat mecanizatorilor că pentru ei nu există sarcină mai de răspundere decît aceea de a-şi încorda toate forţele pentru strîngerea la timp şi fără pierdere a recoltei. De asemenea, trebuie luate din timp măsuri pentru buna aprovizionare cu carburanţi şi lubrifianţi, precum şi cu piesele de schimb necesare. Sarcini de mare răspundere revin organizaţiilor de bază din gospodăriile colective. Ele trebuie să mobilizeze consiliile de conducere şi pe toţi colectiviştii pentru ca lucrările de recoltare să decurgă în cele mai bune condiţii. In toate gospodăriile colective trebuie pregătite mijloacele proprii de care dispun şi să se pornească cu toate forţele — inclusiv cele manuale — la strînsul recoltei. O parte însemnată din cereale va fi treierată cu combinele, dar cea mai mare parte cu batozele. Organele şi organizaţiile de partid vor îndruma codfducerile gospodăriilor în vederea organizării firixrc a uttJíüí dc treier* ael£el ce oceasia Ie. crare să înceapă la scurt timp după începerea recoltatului şi să se desfăşoare fără întrerupere, creînduse condiţii pentru ca să se treiere şi noaptea. Predarea fără întîrziere a întregii cantităţi de cereale contractate constituie o obligaţie patriotică a fiecărei gospodării colective, deoarece prin aceasta se asigură fondul central de produse agricole al statului. Este necesar ca organizaţiile de partid să îndrume consiliile de conducere ca acestea să ia din timp măsuri să se achite în întregime de obligaţiile ce decurg din contractele încheiate şi să predea cereale de bună calitate. O deosebită atenţie trebuie să acorde organele şi organizaţiile de partid pregătirii spaţiilor de depozitare, a mijloacelor de transport, curăţirii şi dezinfectării magaziilor şi depozitelor, astfel încît transportarea şi preluarea cerealelor să se facă fără întîrzieri, evitîndu-se aglomerările. Se ştie că obţinerea de recolte bogate depinde în mare măsură de folosirea seminţelor din soiuri productive, de bună calitate. Organizaţiile de partid vor trebui să îndrume conducerile gospodăriilor de stat şi colective, ca acestea să acorde o atenţie deosebită recoltării şi depozitării, pe soiuri şi calităţi, a cerealelor recunoscute in lan ca bune de sămînţă. încă de pe acuma trebuie stabilite terenurile pe care se vor însămînţa cerealele de toamnă, luîndu-se măsurile necesare pentru îngrăşarea şi pregătirea terenurilor. Bine au procedat acele gospodării colective şi de stat care au transportat pe cîmp şi au depozitat în platforme o mare cantitate de îngrăşăminte naturale, pînă la începerea recoltării. Experienţa anilor trecuţi şi cercetările făcute de oamenii de ştiinţă au dovedit marea însemnătate a arăturilor de vară pentru sporirea recoltei de cereale. O mare atenţie trebuie acordată însămînţărilor de porumb furajer în mirişte. In regiune vor trebui însămînţate circa 15.000 de hectare cu porumb furajer masă verde. Comitetele raionale de partid, organizaţiile de bază din S.M.T., G.A.S. şi G.A.C. trebuie să îndrume în această perioadă astfel activitatea, încît toate tractoarele care nu lucrează la recoltat sau la treierat să fie folosite la executarea arăturilor de vară. Este recomandabil să se organizeze schimbul doi la brigăzi, pentru ca arăturile să poată fi executate şi în timpul nopţii. Terminarea din timp a arăturilor de vară este o sarcină de mare importanţă, de îndeplinirea căreia depinde în mare măsură asigurarea recoltei bogate a anului viitor. Succesul strîngerii la timp şi fără pierderi a recoltei este hotărît în mare măsură de munca politică desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid. Cu cît acestea vor desfăşura o activitate politică şi organizatorică mai vie, mai concretă şi mobilizatoare în mijlocul lucrătorilor din S.M.T., G.A.S. şi al colectiviştilor, cu atît mai repede se va termina recoltarea cerealelor şi se vor evita şi pierderile. In această perioadă este nevoie ca organizaţiile de partid din S.M.T., G.A.S. şi G.A.C. să îndrume sindicatele şi consiliile de conducere în vederea organizării întrecerilor socialiste între brigăzi şi echipe, să se ia măsuri pentru răspîndirea operativă a experienţei bune, pentru popularizarea fruntaşilor şi a metodelor lor de muncă. Organele şi organizaţiile de partid vor trebui să întocmească un plan de acţiune concret, în care trebuie incluse toate măsurile tehnice, politice şi organizatorice. Acesta trebuie dezbătut în adunările organizaţiilor de bază, ale consiliilor de conducere, în şedinţele plenare ale agitatorilor. Fiecare brigadă, echipă, atelaj trebuie să aibă stabilite sarcini concrete, prevăzîndu-se şi termenul de executare. Inaceastă perioadă munca politică şi culturaleducativă trebuie deplasată la cîmp, la aici. Este necesară pregătirea temeinică, săptămînală, chiar zilnică, pe brigăzi, a agitatorilor. Numeroase organizaţii de bază ca cele din G.A.S. Sîncraiu de Muici, Reghin Dotoţ, din gospodăriile colective ... Miercurea Niraj, Chend, Ernei şi altele, au acumulat o bună experienţă în organizarea muncii poli-,tice la ariile de treier. Este recomandabil ca pe măsura posibilităţilor, la arii să se amenajeze standuri de cărţi, broşuri şi reviste. Să fie pregătiţi propagandiştii şi agitatorii, care în pauze să citească ziarul. Să se instaleze gazete de perete, fotomontaje şi aparate de radio sau difuzoare. Este necesar ca organizaţiile de partid să îndrume căminele culturale ca acestea să întocmească de pe acum programe corespunzătoare pe care să le prezinte în faţa colectiviştilor aflaţi pe cîmp, la arie. Agitaţia vizuală trebuie axată şi ea pe mobilizarea tuturor forţelor în vederea terminării la timp şi fără pierderi a recoltatului. Scopul principal al muncii politice este de a dezvolta o opinie de masă în favoarea executării unor lucrări ireproşabile, de a deschide un front larg de luptă pentru evitarea oricăror pierderi de cereale. Campania agricolă de vară este o acţiune complexă şi de o foarte mare răspundere. Organele şi organizaţiile de partid vor trebui să asigure mobilizarea tuturor forţelor de la sate în vederea îndeplinirii uneia dintre cele mai importante sarcini trasate de partid şi guvern: asigurarea pîinii poporului. PROLETAR! DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAT ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID ŞI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII MURES-AUTONOMA MAGHIARA Anul XI, Nr. 155 (1.340) Duminică, 1 Iulie 1962 4 pagini 20 bani Succese ale cultivatorilor de legume Gospodăriile agricole de stat din regiunea noastră îşi îndeplinesc tot mai mult sarcina de a fi model de gospodărire socialistă, de a aproviziona oamenii muncii cu tot mai multe produse vegetale şi animale. In această privinţă, brigada legumicolă de la G.A.S. Cuci, lucrează an de an tot mai rentabil, aprovizionînd în același timp oamenii muncii de la orașe cu legume proaspete în tot timpul anului. Anul trecut, de pildă, au livrat peste plan 36 vagoane de diferite legume, realizînd peste 78.000 lei beneficii. Anul acesta aici se cultivă legume şi zarzavaturi pe 45 ha. Sub îndrumarea priceputului brigadier Ioan Chiru (care conduce această brigadă de mai bine de 10 ani), legumicultorii folosesc raţional această suprafaţă pentru ca fiecare cultură, fiecare bucată de pămînt să aducă un beneficiu maxim gospodăriei. Aşa de pildă, pe 2 ha s-a cultivat în acest an varză timpurie. Cultura fiind bine îngrijită a dat peste 25.000 kg la ha (aceasta este o producţie foarte bună). Pînă în prezent, de pe aceste 2 ha s-au valorificat aproape 4 vagoane de varză. La vînzarea cantităţii totale gospodăria va încasa numai pe varză aproape 100.000 lei. Lată cum, printr-o cultură intensivă, s-a putut obţine numai din prima recoltă aproape 50.000 lei la hectar. După recoltarea verzei, legumicultorii vor însămînţa pe această suprafaţă fasole, care în cultură dublă, va mai putea adăuga la veniturile arătate mai sus încă circa 5.000 lei la hectar. Producţie bună au obţinut legumicultorii de aici şi pe cele 5 ha cultivate cu cartofi timpurii Pînă acum s-au valorificat aproape 2 vagoane de cartofi, rezultînd o producţie de peste 10.000 kg la hectar. Şi după această cultură vor fi însămînţate alte legume şi zarzavaturi de toamnă, care vor aduce la fel venituri suplimentare la hectar. Celelalte culturi de grădină la fel sînt întreţinute în mod exemplar. Aici, începînd din anul trecut se aplică legatul roşiilor pe spalieri. Pînă acum, o echipă din brigada legumicolă a legat pe spalieri 4 ha cu roşii şi a executat copilitul pe cele 6 ha. Ardeii de pe 10 ha au îmbobocit şi promit o producţie mare, deoarece o dată cu irigatul periodic se aplică şi îngrăşarea suplimentară. Prin exemplul lor, legumicultorii de la G.A.S. Cuci au însufleţit şi pe colectiviştii din sat. Alături de grădina gostatului, se întinde azi pe suprafeţe mari şi grădina gospodăriei colective, care este la fel de bine întreţinută. T. GABOR Colectivişti şi lucrători din gospodăriile agricole de stat! Depuneţi toate eforturile pentru recoltatul la timp şi în bune condiţiuni a furajelor. Cu orice zi întîrziere, ierburile se lemnifică, pierzînd astfel mari cantităţi de unităţi nutritive, reducîndu-se totodată producţia de furaje din coasa a ll-a. Pentru a şaptea oară fruntaşi In decurs de 13 ani de cînd a luat flintă întreprinderea de reparaţii auto nr. 2, muncitorii, inginerii şi tehnicienii de aici şi-au cîştigat un binemeritat renume in Întreaga tară. Reparaţiile executate in termen şi calitatea superioară a acestora, procedeele tehnologice noi aplicate şi importantele economii realizate au situat colectivul întreprinderii pe locuri fruntaşe, pe fără. In baza rezultatelor obţinute in 1961, astăzi i se decernează pentru a 7-a oară titlul şi drapelul de unitate fruntaşă pe ramură. Nici în acest an întreprinderea nu şi-a dezminţit renumele. In cursul semestrului iutii, au fost reparate 99 autovehicule peste pian, preţul de cost a fost redus cu 318.000 lei, iar beneficiile suplimentare însumează 251.000 lei. Calitatea reparaţiilor executate a fost apreciată de către beneficiari. Printre fruntaşii întreprinderii se numără echipa condusă de Martin Székely de la sectorul motoare. Montajul corect a motorului pe şasiu şi reglarea corespunzătoare sînt factorii care influenţează buna funcţionare a motorului. In fotografia nr. 1, şeful de echipă Martin Székely verifică sistemul de aprindere. Ludovic Rus şi Ioan Marcu (fotografia nr. 2) sunt mecanici auto binecunoscuţi pentru conştiinciozitatea cu care muncesc la sectorul agregate-diferenţiale-axe. Planul lunar îl depăşesc în medie cu 10—15 la sută, iar calitatea lucrărilor executate este ireproşabilă. Toate acestea i-au situat pe cei doi destoinici mecanici in rîndul fruntaşilor pe întreprindere. După ce motorul a părăsit bancul de probă, a fost montat pe şasiu şi s-au executat toate reparaţiile pînă în cele mai mici detalii, se face recepţia de către organele C.T.C. şi delegaţii întreprinderilor beneficiare. In fotografia nr. 3 vi prezentăm un nou lot de maşini reparate, în timpul recepţiei. Cu planul semestrial îndeplinit Muncitorii, inginerii şi tehnicienii Complexului de industrializare a lemnului din Reghin au îndeplinit cu 10 zile mai devreme planul producţiei globale pe primul semestru al anului. Folosind cu pricepere metode avansate de lucru, brigăzile complexe din sectoarele de fabricaţie au produs în primul semestru mai multă cherestea, mai multe lăzi, ansambluri combidile, mobilă şi instrumente muzicale. • Folosim din plin capacitatea noilor utilaje şi maşini moderne cu care a fost înzestrată noua secţie de mobilă fină şi aplicînd în practică măsurile tehnico-organizatorice, colectivul Fabricii de mobilă „23 August“ din Tg. Mureş şi-a îndeplinit sarcinile planului semestrial la producţia globală şi marfă cu 5 zile mai devreme. Calitatea mobilei a fost problema numărul 1 ce a stat în atenţia muncitorilor, tehnicienilor, maiştrilor, inginerilor şi colectivului de inovatori. In primul semestru al anului, la 1PROFTL „23 August“ s-au produs în serie sufragerii tip „Căliman“, camere combinate tip „Căliman“, canapele tip „Carpaţi“, un mare număr de etajere, somiere, dormitoare tip 864 și dormitoare tip 103. La fabricarea produselor de mobilă s-au folosit furnirele exotice (bubingo, păr african), iar finisarea s-a făcut cu nitrolac. Lucrătorii din brigada legumicolă pregătesc varza pentru livrare. Sărbătorirea Zilei învăţătorului Cu prilejul zilei de 30 iunie, Ziua învăţătorului, în toate centrele de raion din regiunea noastră şi în oraşul Tg. Mureş, au avut loc entuziaste întîlniri a cadrelor didactice care au sărbătorit în mod festiv această zi tradiţională a lucrătorilor din învăţămint. La Tg. Mureş, în sala festivă a Şcolii medii „Bolyai“, în faţa cadrelor didactice din oraşul Tg. Mureş, despre însemnătatea Zilei învăţătorului cît şi despre rezultatele obţinute de şcoala noastră nouă au vorbit tovarăşii Puni Dumitru, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al regiunii Mureş-Autonomă Maghiară, Csortán Márton, secretar al Comitetului orăşenesc de partid şi Kozma János, vicepreşedinte al Sfatului popular orăşenesc. Cu prilejul sărbătoririi Zilei învăţătorului, la Tg. Mureş ca şi în întreaga regiune un număr însemnat de profesori şi învăţători au primit distincţii de „Profesor fruntaş“ şi „învăţător fruntaş“. -------------------------------CDDOLJCIQ-------------—— CALENDAR AGRICOL pentru săplamîna 2 iulie — 8 iulie 1962 IN GOSPODĂRIE: — Se impulsioează terminarea .îagaziilor noi ■ late în contrucţie, pentru a utea primi ceealele din noua recoltă. Se va termina cu reparatul, curăţatul şi dezinfectatul magaziilor vechi, care se vor ţine în permanenţă cu uşile şi ferestrele deschise, pentru a se aerisi şi usca complet. — Se începe căratul la cîmp al bălegarului. In cîmp, acesta se va aşeza in grămezi de forme regulate, la marginea tarlalelor, se vor îndesa bine şi se vor acoperi cu un strat de pămînt de 10 cm. — Finurite bine uscate, aduse din cîmp, se vor aşeza in şire bine clădite. Vîrful şirei se va face ascuţit şi se va acoperi cu un strat de paie, pentru ca apa să nu pătrundă. — Se vor identifica şi amenaja ariile de treier. Se vor organiza cît mai multe arii electrificate şi iluminate electric. IN CIMP: — Din cauza ploilor dese din ultimul timp, culturile de plante prăşitoare s-au cam îmburuienit. Se va trece cu toate forţele la efectuarea praşilelor. — Inginerii vor trece la efectuarea recunoaşterii orzului, griului şi secarei pentru sămînţă, pe măsură ce tarlalele ajung la stadiul de pîrgă. înainte de recunoaştere, se vor elimina din grîu exemplarele de alte soiuri sau specii. — Lanurile destinate pentru consum se vor recolta în stadiul de pîrgă, în timp ce loturile semincere se vor recolta în momentul ajungerii la maturitate deplină. — Spre sfîrşitul săptămînii, în raioanele Luduş, Tirnăveni şi Tg. Mureş se va putea începe recoltatul orzului de toamnă, pe parcelele ajunse în pirgă sau la maturitate, după caz. Inginerii din gospodării vor controla mereu cîmpul şi vor stabili momentul optim de recoltare pentru fiecare tarla. — Miriştile neocupate cu trifoliene se vor ara adînc la 28— 32 cm şi se vor grăpa. In aceste terenuri, care însă nu sînt destinate însămînţărilor de toamnă, se vor însămînţa culturi furajere duble. IN LIVADĂ ŞI VIE: — Se recoltează şi se valorifică fructele timpurii. — Pentru combaterea puricilor de frunze se stropesc pomii cu soluţie de Detaţe 25 la sută emulsionabil în concentraţie de 1 la sută. In această soluţie se mai poate dizolva şi 0,75—1 kg piatră vînătă la o sută de litri soluţie. — In vii se continuă cu praşilele superficiale, pentru combaterea buruienilor şi spargerea scoarţei. — Se privesc (răresc) lăstarii prea deşi, iar cei rămaşi se leagă, pentru a nu fi rupţi de vînt. — Se execută copilitul şi ciupitul lăstarilor. Stropitul viei cu soluţie de zeamă bordoleză se face de cite ori este nevoie, pentru a se preveni atacul de mană. IN ZOOTEHNIE: In vederea realizării planului de batalizare, gospodăriile vor mai achiziţiona berbecuţi din producţia acestui an de la membrii colectivişti . Se va controla întreţinerea şi îngrijirea vacilor şi tineretului taurin din taberele de vară, asigurîndu-li-se conveierul verde în permanenţă. — Se va termina fără întîrziere cositul finului natural, deoarece orice întîrziere atrage după sine o pierdere considerabilă a conţinutului în substanţe nutritive (peste 50 la sută). Totodată este periclitată producţia de otavă de pe aceste terenuri. — Buruienile de pe marginea drumurilor, de pe locurile virane, stuful, rogozul şi pipirigul de pe terenurile mlăştinoase, care — ca masă verde sau fin — nu sînt consumate de animale, vor fi însirozate în amestec cu trifoliene, prin aceasta îmbunătăţindu-li-se mult valoarea nutritivă şi fiind mincate cu plăcere de animale. Ing. IOAN HOSSU şeful secţiei de cereale şi plante tehnice din Consiliul agricol regional