Steaua Roşie, ianuarie 1965 (Anul 17, nr. 1-25)

1965-01-03 / nr. 1

Din lumea ştiinţei şi tehnicii Noutăţi pentru conducătorii auto Institutul de cibernetică al Academiei de Ştiinţe a R.S.S. Ucraineană, a construit o maşină specială, denumită „MZKP" care va ajuta şoferilor să aleagă druipul cel mai scurt. Maşina, pusă în contact cu o hartă electrificată a oraşului, este montată în automobil. Ea este prevăzută cu două rînduri de clape corespunzătoare punctelor de plecare şi de destinaţie. Apăsînd pe cele două clape respective, pe hartă apare o linie luminoasă care indică domnul cel mai scurt dintre cele două puncte. Maşina indică varianta cea mai bună a itinerarului, ţinînd seama şi de starea drumurilor în momentul respectiv, pe care şoferul nu o cunoaşte, dar în schimb o cunoaşte dispecerul care, de la centrală, completează memoria maşinii electronice. Un grup de tehnicieni de pe lingă Universitatea din Ljubliana (R.S.F. Iugoslavia) au realizat un mecanism electronic capabil să analizeze simultan reflexele șoferilor (îndeosebi în timpul frînării) și starea automobilelor. Este primul instrument de acest gen realizat în Europa. El permite printre altele să se înregistreze, în timp ce automobilul merge, starea cauciucurilor şi a frînelor, furnizînd toate elementele utile pentru a reconstitui cu o extremă precizie dinamica accidentelor de circulaţie. Documente originale privind răscoala iobagilor de sub conducerea lui Horea, Cloşca şi Crişan Cu prilejul împlinirii a 180 de ani de la izbucnirea răscoalei iobagilor de sub conducerea lui Horea, Cloşca şi Crişan, punct culminant al luptei iobăgimii din Transilvania împotriva stăpînilor săi feudali, Serviciul regional al Arhivelor Statului a organizat o expoziţie consacrată acestui eveniment, care s-a deschis zilele trecute. Marea însemnătate a răscoalei din 1784 constă în faptul că, cu toate că a fost înfrîntă într-un răstimp destul de scurt, deschizînd criza orînduirii feudale, ea a pus la ordinea zilei sarcina distrugerii jugului feudal în Transilvania ca şi desfiinţarea asupririi naţionale. Avînd un profund caracter social, la răscoală au participat şi iobagi maghiari, ca şi mineri germani. Dat fiind faptul că la Tg.-Mureş s-au depistat documente interesante în strînsă legătură cu răscoala lui Horea, supranumit „rex Daciae", zilele trecute i-am solicitat un interviu tovarăşului loan Ranca, şeful Serviciului regional al Arhivelor Statului, în legătură cu rezultatele cercetărilor efectuate în acest domeniu, cît şi cu organizarea expoziţiei aimintite. ÎNTREBARE : Despre ce fel de documente este vorba propriu-zis ? RĂSPUNS : De fapt şi înainte de Eliberare au existat anumite preocupări în legătură cu depistarea documentelor referitoare la răscoala din 1784 şi urmările ei. Cercetătorii burghezi au denaturat însă faptele, căutînd să împingă pe plan secundar caracterul social al răscoalei. Cu începere din anul 1962, noi am pus în lucru fondurile feudale din fostele arhive ale oraşului Tg.Mureş şi a Scaunului Mureş. Astfel, s-au depistat cca 150 de documente legate direct de frămîntările şi agitaţiile ţărăneşti care au avut loc pe aceste meleaguri, sub influenţa directă a răscoalei lui Horea. ÎNTREBARE: Ne-aţi putea da cîteva informaţii mai concrete în legătură cu aceste documente, respectiv despre conţinutul lor? RĂSPUNS : Este vorba mai ales despre protocoalele proceselor criminale judecate de tribunalul feudal din Tg.-Mureş „Tabla continuă a Scaunului Mureş, unit cu Comitatul Tîrnavei". Dintre acestea ne-au atras atenţia îndeosebi 8 procese „celebre" în care se vorbeşte direct despre propagarea răscoalei lui Horea. Amintim, de pildă, procesul lui Kádár József, originar din Turia, din 30 februarie 1785, deci la numai două zile după tragerea pe roată a lui Horea şi Zloşca. Kádár a fost acuzat direct că ar fi avut legături cu Horea, care l-a trimis în secuime pentru ca să răscoale şi pe iobagii din aceste părţi împotriva boierilor. Procurorul Gabriel Körmendi a cerut pedeapsa cu moartea, iar instanţa s-a pronunţat tot în acest sens, acuzatul fiind executat prin tragere pe roată. Din documentele de care dispunem reiese că în perioada răscoalei lui Horea au existat mari frămîntări, am putea spune un adevărat clocot, și pe teritoriul actual al regiunii noastre, în special în raioanele Tîrnăveni, Luduş, Odorhei etc. De pildă, am depistat cca 10 rapoarte ale nobilimii din Odorhei, în care cere ajutorul nobilimii din alte comitate, întrucît iobagii romîni şi unguri din împrejurimi au refuzat serviciile iobăgeşti şi se agitau. ÎNTREBARE: Vizitatorii expoziţiei pot vedea aceste documente ? RĂSPUNS : Desigur. Sînt expuse documente originale şi fotocopii, atît din cele depistate la noi în regiune, cît şi multe altele, precum şi numeroase materiale ilustrative după stampe executate în timpul răscoalei şi în anii următori; o hartă mare aplicată pe o placă fibrolemnoasă etc., astfel ca în faţa vizitatorilor să apară un tablou cît se poate de complet despre marea răscoală din 1784, al cărei focar principal a fost regiunea munţilor Apuseni şi îndeosebi a Zlatnei. Compoziţia reprezintă pe conducătorii răscoalei din 1784, în fruntea unei cete de răsculaţi. (Gravură în aramă de Jakab Adam, din colecţia Max von Portheim din Viena). Foaie ilustrată din 14 decembrie 1784, tipărită în numai două exemplare, reprezentînd portretele lui Horea și Cloșca, urmate de o scurtă relatare a prinderii lor. stEAUA ROŞIE Automacara cu folosiri multiple La Uzinele constructoare de maşini din Sebnitz (R.D. Germană) a fost construită o automacara — ADR V/5. Aceasta a preluat de la automobil mobilitatea, iar de la macarale înălţimea, calităţi care îi permit să ridice o greutate de 1,5 tone la o înălţime de 25 m. Macaraua poate fi pregătită pentru lucru în numai un sfert de oră. înlocuind turnul cu un braţ de încărcare, macaraua poate ridica greutăţi pînă la 5 tone, dar la o înălţime mai mică. Motoarele electrice mobile cu curent alternativ sunt alimentate fie de la un grup electrogen propriu, fie de la reţeaua electrică. La nevoie, macaraua îşi poate chiar schimba „profesia" — transformîndu-se într-o centrală electrică mobilă cu o putere de 30 kW. Această macara minune este prevăzută şi cu un dispozitiv de umflare automată a cauciucurilor şi de blocare mecanică a arcurilor în timpul lucrului. Atît automobilul, cît și macaraua sunt dirijate dintr-o cabină de către șofer, care ca să devină macaragist nu are decît să se mute de pe un scaun pe altul. Aparat portabil de transcriere în sistemul Braille La Universitatea din Stanford, în California, sunt în curs experienţe pentru perfecţionarea unui aparat de buzunar, în măsură să fotografieze o pagină scrisă şi „să o traducă" instantaneu în sistemul „Braille", pentru orbi. Concepţia aparatului este următoarea: o baterie în miniatură alimentează celule fotoelectrice care fotografiază fiecare cuvînt. Celulele sînt, la rîndul lor, puse în legătură cu dinţii unui pieptene mecanic, care găuresc hîrtia pentru a putea fi „citită" cu degetele. -------po----- Dispecer electronic La Uzina „Dinamo" din Budapesta a început producţia unui nou aparat denumit procesograf, destinat punctelor de dispecerat. El permite controlarea perfectă a producţiei fiecărui articol într-o uzină, înregistrează gradul de folosire a maşinilor, lipsa de materiale sau întreruperea lucrului. Observînd semnalele luminoase de pe un tablou, dispecerul poate interveni imediat. In faţa lui se află, de asemenea, un ecran de televiziune pe care urmăreşte situaţia fiecărui loc de muncă. Dispecerul electronic se află în legătură printr-un sistem de semnalizare cu locurile de muncă, putind transmite ordinele necesare. Viractina, un nou antibiotic După antibioticul ceporina, în S.U.A. s-a descoperit un alt remediu împotriva gripei denumit viractină de o foarte mare eficacitate. Medicii Leach, Clarckman și Ryers de la Universitatea din Tulane (New Orleans) au declarat că viractina are nu numai efect curativ ci și profilactic. ÎN AJUTORUL STOMATOLOGILOR Mişcările ritmice efectuate de cele două şiruri de dinţi în unison cu bătăile inimii vor putea fi observate cu ajutorul unui nou aparat creat de Institutul de stomatologie al Universităţii din Tübingen (R.F. I Germană). Acest aparat permite să se stabilească mișcări dentare de ordinul unei miimi de milimetru. El deschide noi posibilități în legătură cu studierea paradentozei. Lucrările de cercetare sunt în curs. în Jakuția (Siberia răsăriteană) s-a descoperit un diamant de dimensiuni neobişnuite: 69,4 carate. El a primit numele de „Octombrie". Zăcămintele din această regiune, care au început să fie exploatate de numai cîţiva ani, au produs pînă acum peste 1.000 de carate. Ele sînt încă departe de a fi epuizate. ★ Capitala Lituaniei, Vilnius, pare a fi mult mai veche decît se presupunea. Pînă acum se considera că întemeierea ei datează din anul 1323. Or, săpături recente au scos la lumină ruinele unei clădiri din piatră, construită în secolul XIII. Ar fi vorba de o biserică catolică, în cursul acestor cercetări, s-au descoperit şi obiecte de ceramică datînd din secolele XIII şi XIV. ★ Pe teritoriul Albaniei se află peste 460 de monumente arhitectonice de o deosebită valoare artistică. Printre ele se numără 85 cetăţi, 14 poduri vechi, peste 200 de biserici, peste 90 de locuinţe în stil medieval. Galeria naţională din Londra a achiziţionat unul din cele mai celebre tablouri ale lui Cezane — „femei la scăldat". Suma plătită reprezintă un adevărat record: o jumătate de milion de lire sterline La Paris a fost inaugurată o centrală telefonică, care dă posibilitatea abonaţilor să obţină automat legătura cu Anglia şi R.F.G. Aceasta este prima etapă dintr-un plan mai larg, care tinde să înmulţească numărul convorbirilor telefonice directe cu cît mai multe ţări străine. • Un grup de studenţi londonezi au descoperit în nordul Norvegiei o peşteră care se pare că este cea mai mare din Europa. Ea măsoară peste 3 km lungime şi cca 300 m adîncime. ★ Acum se poate preciza: oul a apărut înaintea găinii. Un purtător de cuvînt al Societăţii geografice naţionale din S.U.A. a declarat că reptilele depuneau ouăle cu milioane de ani înainte ca păsările preistorice să-şi fi făcut apariţia. ★ Pompierii din California au udat cu 2.000 litri de apă, cel mai mare „stejar american", şi astfel l-au salvat de la un incendiu izbucnit în Parcul Naţional „Pride of Angelus". Copacul este bătrîn de 800 de ani, are o înălţime de 25 de metri şi o circumferinţă de 12 metri. ★ Americanul George Shirer suferă de mai bine de 30 de ani de insorenie. Toate aceste nopţi albe, el le-a folosit învăţînd limbi străine. In prezent, vorbeşte perfect 37 de limbi. UN FEL DE A FI Nae Scoţianu a rezolvat în felul lui primirea pluguşorului. DUPĂ REVELION Pe melodia: Tu! Tu! Numai tu!... TENACITATE El: Dacă ieri, deci acum un an a intrat, anul ăsta trebuie să apară... FIECARE CU GÎNDURILE LUI Nene, la anul şi la mulţi ani!... Crezi!... Desene de: VALENTINO DAVI ------------ocra------------------ REBUS PEISAJ HIBERNAL ORIZONTAL: 1) Ninsă de... vreme. 2) Comună din raionul Tg.Mureș, înzăpezită tot timpul! — Bluze — RECE! 3) Lespede — Frig de crapă pietrele. 4) înghețată! 5) lamă în comprimate — Petre Bucurean. 6) Dumnealor — Jumătate din Huedin — Cetate legendară. 7) A sparge... gheaţa — Linişte! — Zgomot pulmonar patologic. 8) Listă de erori — Material pentru îmbrăcăminte de iarnă. 9) Soldaţi din armata turcească (înv. şi arh.) — Indurare! 10) Şi iarna se dă pe faţă — Rece, dar înviorător — Poftim! 11) Corectiv pentru ... răceală! VERTICAL: 1) Răceală?! 2) Zăpadă — Gerul construiește peste ele poduri dintr-o bucata. 3) Care privesc problemele... la rece — Străjuit. 4) Varietate de struguri — Spaima navelor din apele polare (pl.) 5) încălzește Egiptul — Nume chinezesc — Posed 6) Rămăşag — Zile de martie, antice. 7) Acoperite de nea — Posesiv — Oraş în Chaldeea. 8) Au mult fum, puţin foc şi deloc căldură — „Albă ca zăpada şi cei şapte pitici". 9) In gheaţă! — Frigider. 10) Fuscel — Lac rece, în Suedia. 11) Document — Albă ca zăpada!? Cuvinte rare: IFTA, RAL, ANN. (EM, TĂRCATU) 3 „LUMINI ÎN NOAPTE" (Vedere a Fabricii de zahăr din Tg.-Mureş) Foto: C. SZÁSZ