Steaua Roşie, februarie 1965 (Anul 17, nr. 26-49)

1965-02-02 / nr. 26

Factori care influenţează calitatea produselor Numai plecîndde la o materie primă de bună calitate conformă STAS-urilor sau normelor interne aprobate, se pot stabili reţetele de amestec pentru cele mai corespunzătoare dozări şi se poate astfel elimina una din cauzele ce influenţează într-o mare măsură calitatea produselor. Se impune deci un control riguros asupra calităţii şi caracteristicilor materiei prime şi a materialelor intrate în fiecare întreprindere. Determinarea caracteristicilor tehnologice a materiilor prime şi a materialelor trebuie să se facă cu cele mai precise mijloace de măsurare, verificate și marcate de stat. Pentru furnizorii de materii prime și materiale, calitatea materiei prime și a materialelor, respectarea STAS-urilor și a normelor tehnologice interne, trebuie să fie o datorie de onoare. STABILIREA CELOR MAI IMPORTANŢI PARAMETRI TEHNOLOGICI In procesele tehnologice trebuie prevăzute clar toate fazele de producţie şi toate măsurătorile ce urmează a se efectua, precizia cu care acestea trebuie executate, cît şi aparatele care realizează această precizie. Există încă unele întreprinderi unde n-au fost prevăzute toate măsurile, cu toate că acestea joacă un rol foarte important în urmărirea proceselor tehnologice. Serviciile tehnice în colaborare cu organul metrologic intern din fiecare întreprindere, va proceda la revizuirea proceselor tehnologice. Instruirea muncitorilor care urmăresc respectarea parametrilor tehnologici, pe ateliere sau secţii, în sensul de a cunoaşte să citească şi să interpreteze corect rezultatele indicate de aparatele de măsură constituie o altă problemă importantă. De această problemă trebuie să se ocupe sectorul metrologic intern din fiecare întreprindere. Dotarea locurilor de măsurare cu mijloace de măsurare care să asigure precizia prevăzută de procesul tehnologic. O mare atenţie trebuie acordată alegerii aparatelor pentru locurile de măsurare. Limita maximă de măsurare, precizia şi posibilităţile de reglare automată, trebuie să fie cele mai importante criterii de alegere a aparatelor. Dotarea să nu se facă la întîmplare, pentru că aceasta înseamnă cheltuieli inutile şi o imobilizare nejustificată a fondurilor bănești. Acolo unde este posibil, e bine să se introducă aparate regulatoare, ceea ce asigură respectarea parametrilor tehnologici și economisirea mîinii de lucru. Acolo unde însă acest lucru nu este posibil, să montăm aparate înregistratoare, înlocuindu-se pe cele indicatoare, ceea ce ajută în urmărirea riguroasă a modului cum se respectă parametrii tehnologici, de către fiecare schimb în parte. RESPECTAREA PARAMETRILOR TEHNOLOGICI LA FIECARE LOC DE MUNCA Parametrii tehnologici trebuie cunoscuţi de fiecare muncitor. Există întreprinderi unde necunoaşterea acestora duce la aplicarea lor diferită, de la om la om sau de la schimb la schimb, ceea ce duce la realizarea de produse de calitate diferită, în aceleaşi condiţii de lucru şi cu aceeaşi materie primă. Citirea sau interpretarea greşită a datelor indicate de aparate, pot duce, de asemenea, la nerespectarea parametrilor tehnologici. ÎNTREŢINEREA PERMANENTA ȘI CORESPUNZĂTOARE A MIJLOACELOR DE MĂSURARE Avînd în vedere rolul și locul mijloacelor de măsurare în procesele de producție, pentru întreținerea și verificarea acestor mijloace trebuie să existe în fiecare întreprindere un organ metrologic intern, dotat cu etaloanele şi utilajele necesare executării acestor operaţiuni. Cu fiecare zi ce trece, în tot mai multe întreprinderi se organizează sectorul metrologic intern, a cărui activitate se răsfrînge asupra întregii producţii. I. CEPOI ing. metrolog de stat Subcentrul de metrologie Tg.-Mureş Pentru protecţia muncii Cu cîteva zile în urmă, în sala Şcolii de personal a Staţiei C.F.R. Tg.-Mureş a avut loc o şedinţă cu toţişefii de unităţi de pe raza Regulatorului de circulaţie, privind protecţia muncii în transportul feroviar. In cadrul acestei şedinţe, şefii staţiilor Deda, Topliţa şi Gheorghieni, au prezentat referatecu privire la felulîn care personalul C.F.R. respectă normele de protecţia muncii. După prezentarea referatelor s-a trecut la discuţii, făcîndu-se o serie de propuneri, menite să îmbunătăţească în viitor activitatea în acest sens, în fiecare compartiment de muncă. TEODOR MIRZA corespondent voluntar O pătură groasă, albă, s-a aşternut peste drumuri, a acoperit povârnişurile. Din mijlocul acestei „mări" de zăpadă strălucitoare se înalţă semeţe noile construcţii din Bălan. Ne oprim în faţa unei clădiri noi, cu etaj, vopsită în culori pastelate. A fost terminată doar cu cîteva luni în urmă. Pînă nu demult asistenţa medicală a minerilor era asigurată doar de un dispensar de uzină. Parcurgem încăperile noii policlinici, însoţiţi de dr. László Ladislau, medicul principal. Impresiile bune încep chiar din hol. O sală spaţioasă, cu fotolii îmbrăcate în material sintetic. Aici se află şi biroul de informaţii. La parter funcţionează şi cabinetul de pediatrie. Medicul specialist Maria László se îngrijeşte de sănătatea a aproape 7.000 de mici pacienţi. Dă consultaţii zilnic, atît pentru copiii bolnavi, cît şi pentru cei sănătoşi. Pe lîngă tratamentul aplicat celor bolnavi, ea urmăreşte îndeaproape şi buna dezvoltare a sugarilor. Aceeaşi atenţie o acordă şcolarilor, femeilor gravide. Tot la parter se află şi cabinetul de radiologie. înainte, pentru fiecare radioscopie, localnicii erau nevoiţi să se deplaseze la Miercurea-Ciuc. Aparatura cu care este dotat serviciul radiologie constituie un ajutor preţios în prevenirea îmbolnăvirilor profesionale. In ultima vreme s-au primit filme în valoare de aproape 31.000 lei. Pe lingă serviciul de boli interne funcţionează şi un mic cabinet de chirurgie. Astfel se asigură o mai bună asistenţă medicală pentru muncitorii mineri. La etaj a fost instalat cabinetul stomatologic, împreună cu laboratorul respectiv. Medicul specialist dr. Edith Springer, pe lîngă tratamente curente se ocupă şi cu cercetări ştiinţifice. In cadrul serviciului stomatologic se execută cele mai complicate lucrări de laborator. Laboratorul de biochimie s-a născut o dată cu noua policlinică. Tehniciană Rozalia Fülöp execută în timpul cel mai scurt analizele cerute. In această clădire impunătoare, cu încălzire centrală, construită cu o investiţie de 800.000 lei, şi-a găsit loc şi un staţionar cu 20 de paturi, care şi-a început activitatea cu cîteva săptămîni în urmă. Pe lîngă utilajul medical modern (aparat de reanimare portativ, instalaţia roentgen etc.), policlinica a fost dotată cu mobilier corespunzător în valoare de 730.000 lei. Noua unitate medicală dispune şi de serviciu de salvare. Locuitorii Bălanului au primit cu bucurie construcţia policlinicii, contribuind prin muncă patriotică la amenajarea garajului şi spălătoriei. Cu toate acestea, greutăţile începutului se mai fac simţite. Astfel, lipseşte un vehicul pentru transportul alimentelor de la Miercurea-Ciuc. De asemenea, singura maşină de salvare nu satisface necesităţile. Lucrătorii policlinicii sînt convinşi că aceste lipsuri au un caracter temporar și că toate problemele vor fi rezolvate în cel mai scurt timp. ogo Vă prezentăm: P0|jC|injCa de Bălan Noua clădire a policlinicii. Tehniciană Rozalia Fülöp execută analize biochimice Modernul aparat roentgen ușurează munca lucrătorilor sanitari din Bălan. Pentru continua ridicare a calificării profesionale Toţi lucrătorii de la întreprinderea de utilaje pentru industria uşoară din Tg.-Mureş ştiu că, numai învăţînd continuu poţi face faţă mai bine sarcinilor de producţie. Aceasta este explicabil, avînd în vedere ridicarea permanentă a nivelului tehnic al producţiei, utilajele aflate în dotarea întreprinderii precum şi noile tehnologii. Ţinîndu-se seama de cele de mai sus, la întreprinderea noastră s-a trecut şi în anul acesta la organizarea cursurilor de ridicare a calificării. La ele participă un număr de peste 800 de muncitori, cifră ce depăşeşte cu peste o sută numărul cursanţilor din anul trecut. Cursurile sînt organizate în 24 de grupuri, pe profesii şi specialităţi, ca de exemplu: frezori, strungari, turnători, C.T.C. etc. La fiecare grupă s-au ţinut pînă acum cîte 2—3 lecţii. Lecţiile sunt predate de cei mai capabili ingineri şi tehnicieni din fabrică şi au o tematică strîns legată de necesităţile producţiei. Dar, pe lîngă cei 800 muncitori care frecventează aceste cursuri, alţi doi urmează Institutul de mecanică din Cluj, doi urmează şcoala de maiştri de pe lîngă Uzina „Steagul Roşu" din Braşov, iar alţi 38 îşi completează şcoala medie, urmînd cursurile serale. Peste cîteva zile va începe un nou curs pentru calificarea unui număr de aproximativ 40 de muncitori în meseriile de strungar şi frezor. ARTHUR WITTNER corespondent voluntar La S.M.T. Odorhei Calitatea reparaţiilor in centrul atenţiei mărirea spaţiului atelierelor, asigurarea încălzirii şi iluminării corespunzătoare a acestora. De asemenea, un rol hotărîtor în buna desfăşurare a lucrărilor de revizuire şi reparare a tractoarelor l-a avut şi grija manifestată de conducerea staţiunii pentru aprovizionarea la vreme cu piese de schimb, aplicarea inovaţiilor şi raţionalizărilor, cît şi pentru recondiţionările de piese. Astfel s-au confecţionat: un dispozitiv pentru montat motoare cu comandă hidraulică, un dispozitiv prn vulcanizarea elementelor elastice, dispozitiv pentru recondiţionarea furtunilor hidraulice şi altele. De asemenea, au fost folosite în mare măsură piesele vechi, care au fost încărcate prin sudură electrică şi apoi strunjite. Prin recondiţiorarea pieselor şi prin aplicarea mai multor raţionalizări în procesul de reparaţii s-au obţinut economii însemnate. Avînd toate condiţiile asigurate şi ca urmare a bunei organizări a munciiîn flux continuu, pe posturi specializate, repartizarea mecanizatorilor la reparaţii s-a făcut după gradul lor de pregătire profesională) precum şi desfăşurînd larg întrecerea socialistă pe brigăzi, echipe şi oameni, mecanizatorii din această staţiune au reuşit să depăşească la ■toate reperele graficul de reparaţii stabilit. Astfel, au trecut cu bine examenele de recepţie cele peste 170 de tractoare din 194 propuse pentru revizuire şi reparaţii curente, 37 de semănători 2 S.P.C. 2, precum şi 115 semănători de cereale S.U. 29. Sînt puse la punct toate cele 17 grape rotative planificate şi 60 din cele 70 de grape cu discuri, precum şi altele. La obţinerea acestor succese o contribuţie de seamă au avut-o mecanizatorii din brigăzile din Mereşti şi Mugeni, conduse de Todor Albert şi Varo Dénes. De asemenea, pe loc de frunte se situează în executarea reparaţiilor şi mecanizatorii Székely Béla, Cseke Vilmos, Simó Béla, Páll Alexandru şi mulţi alţii. Succesele mecanizatorilor din S.M.T. Odorhei se mai datoresc şi faptului că aici se acordă o grijă deosebită ridicării calificării profesionale. Toţi mecanizatorii învaţă cu sîrguinţă. Li se predau lecţii privind întreţinerea şi repararea maşinilor, de agrotehnică etc. Mecanizatorii se străduiesc să cunoască cît mai bine maşinile moderne cu care este înzestrată staţiunea: tractoarele Universal 650— 651, semănătorile de porumb 2 S.P.C. 2, combina de cereale, presele de balotat paie etc. De asemenea o mare atenţie se acordă şi învăţămîntului de partid şi U.T.M. la care participă toţi membrii şi candidaţii de partid, utemiştii ş.a. Mecanizatorii de la S.M.T. Odorhei sînt hotărîţi ca în campaniile agricole din acest an să execute toate lucrările în condiţii optime şi la un înalt nivel calitativ, îndeplinindu-şi astfel sarcinile ce le revin ca organizatori ai producţiei în cooperativele agricole. SIMION POPA Din experienţa anilor precedenţi, mecanizatorii din S.M.T. Odorhei s-au convins că realizarea sarcinilor de producţie depinde în cea mai mare măsură de felul cum sînt reparate şi întreţinute tractoarele şi maşinile agricole. Pentru îndeplinirea întocmai a sarcinilor de plan pe acest an, conducerea staţiunii, îndrumată de către organizaţia de partid, a luat din timp o serie de măsuri tehnico-organizatorice, menite să ducă la buna desfăşurare a procesului de revizuire şi reparare a utilajului agricol. Cantina şi dormitoarele oferă, condiţii bune de hrană şi cazare pentru mecanizatorii din satele şi comunele mai îndepărtate. Condiţii bune de lucru s-au creat şi prin STEAUA ROȘIE Vedere parţială a secţiei plăci aglomerate a C.I.L. din Călăuţaş. Aici, majoritatea operaţiilor sunt mecanizate sau automatizate. Oraşele şi satele noastre tot mai bine gospodărite Amploarea participării maselor la opera de bună gospodărire a oraşelor şi satelor din ţara noastră constituie o vie mărturie a marilor transformări petrecute în conştiinţa oamenilor muncii. Masele de oameni ai muncii văd cu o deosebită satisfacţie cum se dezvoltă şi cresc în măreţie oraşele şi satele patriei, cum în fiecare an se dau în folosinţă zeci de mii de apartamente şi construcţii social-culturale, reţele electrice, cum se modernizează străzile etc. Şi, desigur, fiecare cetăţean simte nevoia să pună umărul, să participe la gospodărirea oraşului sau satului unde trăieşte, pentru ca acesta să devină tot mai primitor, mai frumos. In raionul nostru activează 24 de comitete de stradă, 4 comitete de blocuri şi 322 comitete de cetăţeni pe circumscripţii electorale şi un număr de 40 comitete pe lucrări, în care sînt cuprinşi 1.513 cetăţeni. Folosind aceste forme organizatorice de masă, sfaturile populare orăşeneşti şi comunale din raionul Topliţa, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, au desfăşurat o intensă activitate gospodărească la care au mobilizat zeci şi zeci de mii de cetăţeni. Nu există sector gospodăresc, nu există lucrări de interes obştesc la care locuitorii oraşelor şi satelor raionului să nu fi participat prin muncă patriotică. An de an, întrecerea pentru buna gospodărire şi înfrumuseţare a localităţilor capătă un caracter tot mai organizat. Comitetele executive ale sfaturilor populare şi-au îmbogăţit stilul şi metodele de muncă, astfel că întrecerea patriotică se desfăşoară pe baza unor obiective concrete. In 1964 obiectivele principale ale întrecerii — peste 60 la număr — s-au axat pe ridicarea nivelului edilitar, gospodăresc, îmbunătăţirea permanentă a deservirii populaţiei, buna întreţinere a fondului de locuinţe, construcţii de noi parcuri, amenajarea şi extinderea spaţiilor verzi şi alte lucrări. Pentru buna organizare a întrecerii, comitetele executive ale sfaturilor populare au folosit în mod creator iniţiativele deputaţilor, propunerile comitetelor de stradă, de blocuri şi ale comitetelor de cetăţeni, iniţiative şi propuneri care de altfel au şi stat la baza planurilor de măsuri adoptate. Mobilizaţi de sfaturile populare, prin deputaţi, prin comitetele de stradă, de bloc şi comitetele de cetăţeni, locuitorii oraşelor şi satelor raionului nostru au prestat în anul ce a trecut peste 3 milioane ore de muncă patriotică, efectuînd lucrări în valoare de 7.625.300 lei, revenind pe locuitor 47 ore şi 176 lei. Aceste cifre ilustrează convingător înalta conştiinţă cetăţenească a locuitorilor oraşelor şi satelor raionului nostru, dragostea lor pentru îndeplinirea sarcinilor obşteşti. O trăsătură caracteristică a întrecerii din anul ce a trecut o constituie participarea entuziastă a maselor de cetăţeni la lucrările gospodăreşti şi de înfrumuseţare a oraşelor şi comunelor. Munca patriotică a început încă în lunile de iarnă, cînd s-au executat curăţatul şi evacuarea zăpezii de pe trotuare şi străzi pe o suprafaţă de peste 423.000 mp. Printre obiectivele cele mai importante realizate în anul 1964, prin muncă patriotică, amintim: construcţii de drumuri — peste 18 km, reparaţii şi întreţineri de drumuri — peste 90 km, reparaţii de străzi — 6.000 mp, construcţii de trotuare — 7.000 m I, construcţii şi întreţineri de şanţuri ■— 40 km, alinieri de garduri pe 62.000 m I, construcţii de garduri — 24.000 m I, curăţiri şi întreţineri de păşuni pe 6.560 ha, amenajări de parcuri în suprafaţă de 5 950 mp, întreţineri de zone verzi — 45.000 mp, plantări de pomi ornamentali — 1.440 buc, lucrări de terasamente — 1.000 mc, canaliză de ape pe 1.116 m I, desfundări de albii de rîu pe 2.300 m I şi multe alte lucrări. O largă participare a cetăţenilor s-a înregistrat şi la ridicarea de edificii social-culturale. Astfel, s-a construit îrt Topliţa, un local de şcoală cu cinci săli de clasă în cartierul Zencani, la Şcoala medie din Deda s-au construit două săli de clasă şi două încăperi pe- 1 material didactic; amenajări de săli de clasă s-au făcut la Bilbor, Stînceni şi comuna Sărmaş, satul Hodoşa; în comunele Vătava, Subcetate, Sărmaş, Stînceni, Gălăuţaş, Corbu şi Bilbor s-au executat reparaţii la localurile de şcoli, iar în comuna Subcetate s-a construit un internat pentru şcoala medie. La aceste lucrări s-au realizat economii de peste 190.000 lei. In comuna Sărmaş s-a terminat şi dat în folosinţă un nou şi impunător cămin cultural cu etaj. Sala de spectacole a acestui cămin are 400 de locuri. Valoarea economiilor realizate prin contribuţia cetăţenilor depăşeşte suma de 100.000 lei. In comuna Sărmaş s-a mai construit şi o casă de naştere şi un modern magazin universal la care, cetăţenii din comună au adus un aport deosebit. Noi cămine culturale s-au construit în comunele Lunca-Bradului şi Răstoliţa, prin contribuţia voluntară a cetăţenilor şi cu muncă patriotică. In comuna Bilbor s-a construit şi dat în folosinţă o casă de citit, iar altele două sînt în construcţie la Dumbrava-Vale şi satul Capu-Corbului. Comitetul executiv al sfatului popular raional, analizînd rezultatele obţinute de sfaturile populare comunale în întrecerea patriotică pe anul 1964, a clasat pe locul I comuna Subcetate, pe locul II comuna Răstoliţa, iar pe locul III comuna Bilbor. Rezultate valoroase s-au obţinut în întrecerea patriotică pentru buna gospodărire şi înfrumuseţare a oraşelor şi la Borsec şi Topliţa, realizîndu-se economii de peste 3.700.000 lei, angajamentele luate fiind depăşite cu peste 1.800.000 lei. Rezultatele obţinute în raion sînt rodul strînsei legături a deputaţilor cu cetăţenii şi al preocupării permanente a comitetelor de stradă, de bloc, a comitetelor de circumscripţie cît şi a celor alese pe lucrări, care în permanenţă şi-au desfăşurat activitatea sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid cît şi sub îndrumarea comitetelor executive ale sfaturilor populare. Deputaţii au informat trimestrial pe alegători despre rezultatele obţinute prin muncă patriotică, arătînd totodată şi sarcinile pentru perioada de viitor. La toate acţiunile întreprinse, deputaţii au căutat să fie în fruntea cetăţenilor. In adunările populare care au avut loc cetăţenii din raionul nostru s-au angajat ca anul acesta să execute lucrări în valoare de 7.586.000 lei. Se vor construi 31 săli de clase şi se vor repara alte 24 săli la şcolile existente, 4 case de citit şi se vor realiza alte lucrări de interes obştesc care vor contribui la înfrumuseţarea oraşelor şi satelor raionului nostru. Pentru a obţine rezultate cît mai bune şi pentru depăşirea angajamentelor luate, comitetelor executive ale sfaturilor populare le revine sarcina de a defalca Volumul de lucrări pe circumscripţii electorale, ca fiecare deputat şi comitet de circumscripţie să cunoască din timp sarcinile ce le revin şi să-şi întocmească planuri de acţiune care să contribuie la reuşita acţiunilor ce se vor întreprinde. In cadrul şedinţelor de comitet executiv, în sesiuni cît şi în adunările populare, să se analizeze periodic stadiul realizării angajamentelor luate prin articole la gazeta de stradă, prin grafice, să se prezinte stadiul realizării angajamentelor pentru ca fiecare cetăţean să poată urmări rezultatele obţinute în comuna şi circumscripţia din care face parte. In toate ocaziile să se popularizeze fruntaşii în acţiunea de bună gospodărire şi înfrumuseţare a oraşului sau satului respectiv. In baza experienţei acumulate, folosind din plin formele organizatorice de masă, comitetele executive ale sfaturilor populare vor putea realiza şi chiar depăşi angajamentele luate în cadrul întrecerilor patriotice pe anul 1965. IOAN ANTAL preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al raionului Topliţa In cei 4 ani care au trecut de la ultimele alegeri de deputaţi în Marea Adunare Naţională, în oraşul Tîrnăveni au fost construite şi date în folosinţă peste 380 apartamente, confortabile şi moderne. Numai în anul 1964, au fost construite şi date în folosinţă 112 apartamente. Pentru anul 1965 s-a prevăzut să se construiască în oraşul Tîrnăveni încă 100 apartamente, care vor contribui din plin la îmbunătăţirea condiţiilor de locuit ale oamenilor muncii şi la întregirea din punct de veder urbanistic al oraşului de pe Tîrnava Mică. Harnicii constructori de la T.R.C. Tîrnăveni, sub îndrumarea organizaţiei de partid (secretar Finta Iosif), zoresc lucrările de construcţii pe frontul de iarnă. Pe strada Republicii, de pildă, muncitorii zidari lucrează la zidăria blocului cu 12 apartamente. Pe strada Aleea Gării a început construcţia a 2 blocuri cu cîte 12 apartamente. Obiectivul principal al întrecerii socialiste este calitatea lucrărilor. SIMION BOCHIŞ corespondent voluntar -OCTO Noi construcţii de locuinţe la Tîrnăveni