Steaua Roşie, octombrie 1965 (Anul 17, nr. 232-258)

1965-10-01 / nr. 232

Ţărani cooperatori Şi mecanizatori! In acest an însămînţarea griului poate şi trebuie să fie terminată în întreaga regiune pînă la data de 10 octombrie. Pentru a termina la timp această importantă lucrare se impune: 1. Eliberarea grabnică a terenului unde urmează să se însămînţeze grîul 2. Pregătirea urgentă a terenurilor deja eliberate 3. Organizarea mai bună a muncii 4. Să se folosească zilnic toate tractoarele şi maşinile la însămînţarea suprafeţelor pregătite 5. Pe terenurile în pantă, greu accesibile tractoarelor, cooperativele agricole să folosească la însămînţare toate maşinile cu tracţiune animală ce le au. Ritmul mai accelerat ce trebuie impus, atît la pregătirea terenului cît şi la însămînţare, nu este admis să se răsfrîngă asupra calităţii. Terenul se lucrează bine, dispunem de un set bun şi complet de maşini cu care calitatea lucrărilor poate fi îmbunătăţită. Exigenţa faţă de calitate trebuie deci mărită. Pentru aceasta, inginerii şi brigadierii de cîmp şi cei ai brigăzilor de tractoare sunt chemaţi. — Să se afle tot timpul în mijlocul tractoriştilor. — Să le indice acestora, în mod diferenţiat, de la tarla la tarla, condiţiile tehnice încare să facă arătura, discuirea şi semănatul; — Să urmărească respectarea adîncimii de semănat şi numărul de boabe stabilit la unitatea de suprafaţă; — Să nu admită însămînţarea în teren bulgăros; — Să insămînţeze numai sămînţă însoţită de buletin roşu şi obligatoriu tratată. Ţărani cooperatori şi mecanizatori! Asiguraţi, prin efort susţinut, prin hărnicie şi pricepere însămînţarea griului la timp şi în condiţii agrotehnice superioare. Stă în puterea voastră să asiguraţi o bază mai bună ca oricînd pentru sporirea recoltei de grîu. Nu precupeţiţi nici un efort pentru îndeplinirea exemplară a acestei sarcini! Greutăţi în eliberarea terenului 10 octombrie ultima zi O veste mai bună de la Găneşti. Tovarăşul Francisc Ozsváth, preşedintele cooperativei, se angajează hotărît să termine însămînţarea griului pînă la 10 octombrie. "Angajamentul e frumos, care sînt măsurile ce le-aţi luat pentru a termina semănatul pînă la această dată? — In primul rînd am făcut o mai bună amplasare a griului care ne permite să pregătim bine şi la timp terenul. Orzul şi grîul le însămînţăm după 203 ha de grîu, după 120 ha sfeclă de zahăr, 55 ha borceag, 230 ha trifoi, 20 ha cartofi, 32 ha tutun şi numai 20 ha după porumb. Dacă nu vom putea asigura recoltarea, pregătirea şi însămînţarea la timp pe terenul ocupat cu porumb, îl vom schimba cu alte terenuri ce le avem deja pregătite. De două zile lucrăm cu 4 semănători şi 7 discuri la pregătirea patului germinativ şi la însămînţarea griului. Zilnic însămînţăm 45 ha, astfel că data de 10 octombrie va fi ultima zi de semănat în cooperativa noastră. Porumbul, o premergătoare ce poate fi schimbată „Avem de semănat 660 ha — ne spune inginerul Vaier Cîmpeanu, de la cooperativa agricolă din Deal. Am semănat pînă acum 200 ha cu grîu, 106 ha cu orz şi 10 ha cu secară masă verde. Avem arate şi discuiie 230 ha, aşa că 4 semănători lucrează din plin însămînţînd zilnic peste 45 ha. Sîntem şi noi hotărîţi să terminăm semănatul griului pînă la 10 octombrie. Acest lucru îl putem face deoarece întreaga suprafaţă va fi însămînţată după culturi care pot fi recoltate la timp: 248 ha după trifoi, 170 ha după sfeclă de zahăr, 112 ha după grîu, 57 ha după cartofi de vară. Avem şi 70 ha planificate după porumb, dar vom renunţa în bună parte la ele deoarece nu ne prezintă garanţia că se va coace şi avem 30 ha gata arate din vară după grîu. Intîmpinăm însă unele greutăţi la eliberarea terenului de sfeclă; suprafaţa e mare, producţia de asemenea, iar mijloacele ce le avem nu ne sînt suficiente pentru transport. In această direcție cerem mai mult sprijin din partea consiliului agricol raional". rezolvat cîteva probleme organizatorice pentru ziua respectivă. — Cum staţi cu semănatul? l-am întrebat. — Bine, dar nu ca să fim mulţumiţi.. Am însămînţat 90 ha cu orz din 120 ha şi 140 ha cu grîu din400 ha cît ne-am planificat să însămînţăm. Comparativ cu alte unităţi şi cu timpul la care ne aflăm, cooperativa din Agrişteu nu stă bine cu Pe tovarăşul loan Nicula, preşe- semănatul. Nici măcar orzul n-a dintele cooperativei agricole din terminat de însămînţat, iar la Agrişteu, raionul Tîrnăveni, l-am însămînţarea griului se lucrează găsit în faţa sediului cooperativei, doar cu două maşini. Cu ritmul zil- Avea încă de împărţit sarcini, de n'c de 20 ha, cîte se însămînţează acum, cooperativa va avea nevoie de 18 zile pentru a termina această lucrare. Oare să nu fie posibilităţi să se termine şi aici însămînţarea griului pînă la 10 octombrie? — Avem oarecare posibilităţi, dar întîmpinăm şi multe greutăţi din lipsa braţelor de muncă — ne spune cu necaz preşedintele. Greutăţi sînt într-adevăr, dar nu de neînlăturat. Gospodăria de stat din Zagăr ar putea să-şi recolteze fructele cu oameni din cooperativele agricole care au excedent de braţe de muncă şi să-i lase pe cei din Agrişteu să-şi facă munca în cooperativa lor. Recoltarea sfeclei de zahăr şi a cartofilor merge anevoios în cadrul cooperativei din Agrişteu. Din 120 ha cultivate cu sfeclă de zahăr, numai 20 ha au fost eliberate, deşi lucrarea a început de o săptămînă. — De ce nu folosiţi dislocatoarele? — E drept că lucrarea ar merge mai repede, dar nu avem dislocatoare. Am cerut de 4 zile dislocatoare dar nu ne-au fost trimise. De promisiuni oamenii sînt sătui, tovarăşi de la S.M.T.! Trimiteţi-le urgent dislocatoare că tot vă stau degeaba. Sînt aici şi greutăţi pe care singură şi le-a creat conducerea cooperativei. O suprafaţă de 100 ha va fi însămînţată după porumb. Preşedintele cooperativei ne asigură că peste o săptămînă va începe recoltatul. La data la care ne aflăm, o săptămînă este foarte preţioasă. La aceasta trebuie să mai adăugăm zilele necesare pentru recoltat şi eliberat terenul, pentru îngrăşat şi arat. Timpul se scurge pe nesimţite. Cînd va mai fi însămînţat acest teren? STEAUA ROȘIE Insămînţările de toamnă au început în toate unităţile agricole din regiunea noastră. Ritmul acestei lucrări importante a început să se îmbunătăţească, să fie mai aproape de posibilităţi. Suprafaţa totală însămînţată a fost la data de 26 septembrie de 34.543 ha, faţă de 25.840 ha la data de 23 septembrie. Orzul de toamnă şi culturile furajere au fost însămînţate în întregime în aproape toate cooperativele agricole de producţie, astfel că maşinile pot fi acum folosite la însămînţarea griului. In raioanele Ciuc, Reghin, Gheorghieni şi Tîrgu-Mureş, unde a existat mai multă exigenţă faţă de amplasarea griului după culturi care eliberează terenul mai de timpuriu şi permit astfel pregătirea patului germinativ la timp, realizările la însămînţarea griului sînt mai bune. In raioanele Luduş, Tîrnăveni, Odorhei şi Topliţa, deşi în ultimele zile s-a înregistrat o creştere a suprafeţelor însămînţate cuprinsă între 5 şi 16 procente, ritmul realizat nu exprimă încă posibilităţile ce există în fiecare unitate agricolă. Suprafeţe eliberate şi pregătite există în toate cooperativele agricole, dar însămînţarea lor se face încă destul de anevoios. Ritmul scăzut în care înaintează însămînţările se datoreşte în bună parte unor deficienţe în organizare, faptului că nu toate maşinile de semănat sînt folosite. In unele locuri lucrul începe destul de tîrziu, se pierd ore preţioase pentru că nu se asigură transportul seminţei la timp în punctele de lucru. In ziua de 28 septembrie am intreprins un raid-anchetă prin unităţi din raioanele Tîrnăveni şi Luduş. In pagina de faţă publicăm cîteva din aspectele ce le-am întîlnit, părerile şi angajamentele unor ingineri şi preşedinţi din cooperative agricole privind organizarea muncii, asigurarea terminării însămînţării griului pînă la 10 octombrie. Pe ogoarele gospodăriei agricole de stat din Seuca, raionul Tirnăveni, semănatul griului este în toi. In fotografie tractoriștii Sebastian Baba și Vasile Stanciu, la semănatul griului. Atenţie calităţii — Nu e suficient să faci semănatul la timp, trebuie să asiguri şi o calitate corespunzătoare, atît la pregătirea, terenului, cît şi la semănat, ne spune tovarăşul inginer Emil Haiduc, vicepreşedinte al Consiliului agricol raional. La cooperativa agricolă din Sînmiclăuş, am găsit însă multă superficialitate pe linia calităţii. Aici am întîlnit maşini semănînd în teren bulgăros. Am oprit maşina şi am pus să se discuiască încă o dată terenul. Tratarea seminţelor nu se făcea în porzolator, ci cu lopata. Am luat măsuri să fie coborîte din pod porzolatoarele şi să se facă tratarea conform prescripţiilor tehnice. Măsurile luate sînt bune şi aşa trebuie procedat peste tot. Dar se pune întrebarea: unde a fost preşedintele cooperativei tov. Silvestru Crişan, unde a fost inginerul agronom? De ce admit să se însămînţeze în absenţa lor? Inginerul de aici trebuie să găsească mai mult sprijin atît din partea preşedintelui cît şi din partea brigadierilor. Exigenţa faţă de calitate trebuie sporită, altfel strădaniile de a însămînţa la timp sînt zadarnice. DE LA ORA 7 LA ORA 23 ÎN BRAZDA Cooperativa agricolă din Idrifaia are la dispoziţie 8 tractoare. Nu sînt puţine, dar nici multe încît tractoriştii să-şi permită prea multe pauze. Şeful brigăzii de tractoare, în strînsă colaborare cu brigadierii de cîmp se îngrijeşte ca toate maşinile să aibă în permanenţă loc suficient pentru arat şi semănat Toate tractoarele sînt în brazdă de la ora 7 la 23. După trifoi au fost arate 100 ha, după borceag 36 ha, după grîu 100 ha, după cînevă 5 ha etc. Acum se lucrează cu trei tractoare la pregătirea terenului pe cele 90 ha eliberate de sfeclă, pe 40 ha eliberate de trifoiul de sămînţă, pe terenurile eliberate de porumb siloz, cartofi, soia etc Un număr de 3 tractoare lucrează la însămînţatul griului, iar două la discuirea terenului. Orzul şi secara au fost semănate. Din 330 ha planificate pentru grîu au fost însămînţate 100 ha. Dacă se va menține ritmul atins în ultimele zile, există posibilitatea de a se termina semănatul griului pînă la 10 octombrie. DACA N-AR FI PORUMBUL La cooperativa agricolă din Coroisînmărtin toate forţele sînt prezente la cîmp. Un număr de 360 de braţe de muncă sînt mobilizate la recoltatul sfeclei de zahăr, 100 la scos cartofi, 3 tractoare lucrează la semănatul griului, 6 tractoare fac arături, două tractoare lucrează cu polidiscurile la pregătirea patului germinativ. Prezenţi la datorie erau şi factorii răspunzători de bunul mers al lucrărilor: preşedintele Teofil Bruzlea, inginerul Constantin Şolea şi tehnicianul Dumitru Trancău. — Care sînt rezultatele pe care le-aţi obţinut de la începerea campaniei? — i-am întrebat. — Am însămînţat 147 ha cu grîu din 450 cîte aveam prevăzute în plan. După sfeclă, trifoi, cartofi, cînepă, borceag şi porumb siloz vom asigura terminarea însămînţării încă in cursul acestei săptămîni. Un angajament pe care îl consemnăm cu satisfacţie, dar el se referă numai la o suprafaţă de 300 ha. Cum rămînem cu restul de 150 ha? — Dacă n-am avea porumbul în planul de amplasare, am avea posibilităţi să însămînţăm întreaga suprafaţă pînă la 10 octombrie, ne spune inginerul. Amplasarea a făcut-o conducerea cooperativei, de ce nu s-a avut atunci în vedere întîrzierea vegetaţiei la porumb? Cu o mai atentă cercetare a fiecărei parcele din hotarul cooperativei nu se poate să nu se găsească suprafeţe eliberate, bune să fie pregătite şi însămînţate cu grîu. In ultimele zile s-a mai scăzut ceva din suprafaţa cu porumb, dar nu suficient. In această direcţie mai trebuie insistat. La cooperativa agricolă de producţie din Bichiş, după însămînţatul grîului se tăvălugeşte terenul. In fotografie tractoristul Leonte Trif, la tăvălugii. Activitate intensă Şi în raionul Luduş, lucrările agricole din această toamnă se desfăşoară într-un ritm mai intens. Folosind din plin vremea bună din luna septembrie şi organizînd bine munca, în toate unităţile semânatul orzului s-a terminat. De cîteva zile se lucrează din plin la semănatul griului. În multe unități agricole, ca urmare a măsurilor luate din timp de către consiliile de conducere privind organizarea lucrărilor și folosirea întregii capacități a maşinilor și tractoarelor, viteza zilnica prevăzută la semănat este realizată și chiar depășită. Pînă în seara zilei de 28 septembrie, în raionul Luduş au fost însămînţate peste 5.950 de ha cu grîu, adică 28,6 la sută din suprafaţa planificată. Cele mai bune rezultate la semănat le-au obţinut cooperativele agricole de producţie din Aţîntiş, Chimitelnic, Cuci, Sînmărtin, Luduş, Bogata şi altele. Merită toată lauda membrii cooperatori din Aţîntiş, care în acest an şi-au organizat mai bine munca şi ca urmare unitatea lor se află pe loc de frunte la semănatul griului. Sub îndrumarea organizaţiei de partid, din zori şi pînă seara tîrziu, membrii cooperatori, ajutaţi de mecanizatorii de la S.M.T., muncesc neobosit pentru a pune baze solide recoltei viitoare, i-am văzut pe mecanizatorii din brigada a 27-a, condusă de Matei Vasile, lucrînd de zor. Se întrec între ei pentru a face toate lucrările la timp şi de calitate. Despre munca harnică a mecanizatorilor ne vorbesc cu mîndrie toţi cooperatorii. Cu ajutorul lor, cooperativa agricolă din Aţintiş a reuşit să însămînţeze pînă acum peste 250 de ha cu grîu din cele 480 de ha planificate In planul de măsuri al cooperativei se prevede ca semănatul griului să se termine pînă la 10 octombrie. Acest lucru e posibil, deoarece aici munca este bine organizată. Toate tractoarele sînt folosite mai raţional faţă de alţi ani. Sămînţa necesară se află la îndemîna tractoriştilor. Au fost luate măsuri şi în ce priveşte aprovizionarea cu combustibil a tractoarelor. In acest fel, timpul de lucru este folosit din plin. La fel de bine este organizată munca şi în cooperativa agricolă din Cuci. Ca urmare a măsurilor luate din timp de consiliul de conducere — preşedinte Vaier Moldovan şi de Mihai Huba, inginerul agronom, semănatul griului se desfăşoară în mod corespunzător. Mecanizatorii au în permanenţă de lucru. Folosind cu pricepere timpul prielnic şi lucrînd cu maximum de capacitate a tractoarelor, ei au reuşit să pregătească o suprafaţă de 263 de ha şi să însămînteze peste 760 de ha. Incepînd din 29 septembrie la semănat sînt folosite 3 maşini, lucru ce va permite ca ritmul semănatului să se intensifice. La aceste lucrări s-au evidenţiat în mod deosebit tractoriştii Vasile Haţegan, Ioan I. Iginean, Vasile Matei şi alţii. CIND ÎNCEPE LUCRUL? Hotărîtor pentru terminarea la timp a eliberării terenului, a pregătirii şi însămînţării lui la timp este şi felul cum sînt folosite maşinile. Majoritatea cooperativelor agricole vizitate aveau număr suficient de maşini şi tractoare. Nu peste tot sînt însă folosite din plin, la întreaga capacitate. La cooperativa agricolă din Laslăul Mare, preşedinte tov. Constantin Agriştean, am întîlnit deficienţe în organizarea muncii, în folosirea chibzuită a maşinilor, delăsare şi dezinteres faţă de grăbirea semănatului. Pînă la data de 28 septembrie, aici nu erau însămînţate cu grîu decît 30 ha din 260 ha prevăzute în plan. Borceagul n-a fost încă semănat pentru că sămînţa nu a fost încă adusă în cooperativă. Faptul că s-a însămînţat o suprafaţă atît de mică cu grîu nu pare să-i deranjeze pe tovarăşii din conducerea cooperativei. In ziua de 28 septembrie, conform înţelegerii de cu seară, urma să se lucreze la însămînţat cu 3 maşini, înţelegerea a fost însă una şi fapta a fost alta. Semănătoarea, care urma să semene la brigada din Laslăul Mare, a sosit în cîmp abia pe la ora 9. La fel s-a întîmplat şi cu cele două semănători care urmau să înceapă lucrul la brigada din Laslăul Mic. Se naşte firesc întrebarea: cînd se scoală tractoriştii? După ce că maşinile au venit tîrziu în cîmp, cînd totul era gata, numai bine s-au trezit că le lipseşte sămînţa. lată unde duce lipsa de organizare. După cîte ni s-a spus, pe aici a trecut cu o zi înainte şi tov. Hurubeanu de la Sfatul popular raţional. Care au fost oare îndrumările date, cum i-a ajutat concretsă rezolve problemele de organizare, să grăbească eliberarea şi pregătirea terenului? Prezenţa dumnealui în cooperativă nu se vede. Recoltatul sfeclei întîrzie, 10 ha din suprafaţa ce se va însămînţa după grîu n-a fost încă arată (?!), sfecla scoasă n-a fost transportată, continuă încă să se conteze pe 120 ha porumb, adică aproape jumătate din suprafaţa ce se va însămînţa cu grîu. Şi totuşi pe aici a trecut (şi ce păcat că numai a trecut) un tovarăş cu răspundere de la Sfatul raional. SOARELE: Nu e destul că luminez, vreţi să vă aduc tot eu maşinile şi sămînţa în cîmp ? Resultate sub posibilităţi In toate unităţile agricole din raionul Luduş, există posibilităţi ca semănatul grîului să se termine în perioada optimă. In cooperativa agricolă de producţie din Vidrasău, de pildă, există 180 hectare teren gata pregătit, dar însămînţările se desfăşoară în ritm nesatisfăcător. Pînă la 29 septembrie, din 690 de hectare planificate s-au însămînţat doar 134 de hectare cu grîu. Rămînerea în urmă cu semănatul faţă de posibilităţi se datoreşte faptului că nu toţi tractoriştii din cele două brigăzi ale S.M.T.-ului au înţeles sarcinile ce le revin. Bunăoară la brigada de tractoare din Şăuşa adesea au loc discuţii între tractorişti. In loc să fie grupaţi la un loc în executarea lucrărilor, ei caută să se răspîndească în tot hotarul, probabil pentru a fi mai greu controlaţi. Rezultate nesatisfăcătoare la semănat sînt şi la cooperativa agricolă de producţie din Crebeniş. Această unitate are de semănat 485 de hectare din care a semănat doar 150 de hectare. Ritmul lent cu care se desfăşoară semănatul se datoreşte faptului că membrii consiliului de conducere nu vor să pornească serios la semănat decît după 1 octombrie Tendinţa de a întîrzia începerea însămînţărilor trebuie combătută. Lucrurile nu stau prea bine nici în cooperativa agricolă din Valea Largă, datorită încetinelii cu care se lucrează la recoltarea şi eliberarea terenului de sfeclă. Pînă în ziua de 29 septembrie s-au recoltat doar aproape 100 de hectare cu sfeclă. Tot pînă la această dată au fost semănate numai 141 de hectare cu grîu din cele 705 ha planificate. Din 6 mașini, doar 2—3 sînt folosite la semănat. Sfecla este recoltată Anul acesta, cooperativa agricolă de producţie din Bichiş a cultivat 170 de hectare cu sfeclă de zahăr. îndată ce această plantă a ajuns la maturitate, la îndemnul inginerului agronom, membrii cooperativei au ieşit cu toate forţele la recoltat. Organizîndu-şi bine munca şi folosind cu pricepere fiecare ceas bun de lucru, cooperatorii au terminat de recoltat sfecla de pe întreaga suprafaţă cultivată încă la data de 28 septembrie. In aceste zile se lucrează intens la transportul rădăcinilor de sfeclă şi al frunzelor, iar mecanizatorii au trecut la pregătirea terenului în vederea însămînţării grîului. Pînă în prezent au fost însămînţate peste 130 de ha cu grîu. Mecanizatorii Iosif Boroş, Emerik Korodi şi Leonte Trif se evidenţiază în executarea lucrărilor de calitate. Pagini realizată de : M. BÂLDEANU și S. POPA 3 De cîteva zile în cooperativa agricolă de producţie din Dîmbău a început însămînţatul griului. La brigada de cîmp din Chinciuş semănatul griului se desfăşoară din plin. In fotografie: Popas pentru alimentarea maşinii de semănat.