Steaua Roşie, septembrie 1968 (Anul 19, nr. 208-232)

1968-09-01 / nr. 208

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Adunarea activului judeţean de partid Mureş Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE VEREŞ Stimate tovarăşe Maurer, Dragi tovarăşi, Permiteţi-mi ca în numele activului de partid, al comuniştilor, al tuturor cetăţenilor din judeţul nostru, să exprim preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România — tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, o dată cu salutul nostru călduros, cu urarea de bun venit pe aceste meleaguri, bucuria care emană din sufletele noastre şi să-l asigurăm de întregul nostru devotament, de plenara noastră adeziune la cauza susţinută de partid şi guvern. Sînt încredinţat că spun un adevăr, că este o realitate atunci cînd afirm că adeziunea este totală, deoarece politica partidului şi guvernului nostru a cîştigat putere şi intensitate, avîndu-şi rădăcini adinei în solul fertil al patriei noastre socialiste, în dezideratele unui popor întreg, întocmai ca şi legendarul Anteu, care-şi aduna forţele în contact cu pâmîntul. Numai aşa se explică forţa şi rapiditatea pătrunderii ideilor lansate de conducerea noastră de partid şi de stat in conştiinţele tuturor categoriilor de oameni ai muncii, devenite un îndreptar în dezvoltarea societăţii noastre socialiste, un mijloc de sesizare a ceea ce este nou, a ceea ce e progresist, în luptă cu tot ce e perimat, depăşit de evenimente, de fapte. Prin Directivele sale, prin măsurile adoptate, partidul reuşeşte să descopere viitorul în substanţa prezentului, el fiind de altfel dialectic conţinut în dezvoltarea prezentului, aşa cum seminţele viitoarelor recolte sunt cuprinse în miezul rumen al fructelor. încrederea şi preţuirea de care se bucură partidul nostru sălăşluieşte în toate acestea, în realizările din acest sfert de veac socialist, în dezvoltarea societăţii noastre pe toate coordonatele sociale, nn îndrumarea constantă, principială şi încărcată de devotament. Judeţul nostru s-a bucurat din plin de toate aceste prefaceri, devenind grădină în marea grădină a patriei socialiste. In cadrul vastului program de industrializare a ţării, şi în judeţul nostru au fost construite zeci de obiective industriale de importanţă majoră pentru economia naţională. Industria judeţului Mureş a realizat, la nivelul anului 1967, circa 4 la sută din producţia industrială a ţării, raport care este în continuă creştere, întreprinderi aparţinînd unor ramuri de bază, cum sunt industria energetică, industria chimică, a materialelor de construcţii, ocupă o pondere însemnată în volumul producţiei pe ţară. Centralele termoelectrice de la Iernut şi Fîntînele, ca să dăm numai un exemplu, au produs în anul 1967 aproape 1/3 din producţia de energie electrică a întregii ţări, de 6,5 ori mai mult decit producţia totală obţinută de România în anul 1938. Acum cîteva, zile, la marea sărbătoare a eliberării, colectivele din întreprinderile judeţului nostru au raportat cu mîndrie şi satisfacţie îndeplinirea sarcinilor de plan pe această perioadă de timp a anului, adăugîndu-le la cele ale întregului nostru popor, la eforturile de edificare a construcţiei socialiste în patria noastră. Planul producţiei industriale globale a fost realizat în proporţie de 102,2 la sută, al producţiei marfă vîndută şi încasată, de 104,7 la sută, depăşirea absolută cifrîndu-se la peste 157 de milioane de lei. Cu mîndria datoriei îndeplinite au raportat în această mare zi chimiştii Combinatului din Tîrgu-Mureş darea în funcţiune, în urmă cu cîteva zile, a unităţilor prevăzute pentru etapa a doua de dezvoltare prin care se triplează capacitatea de producţie a acestei cetăţi a chimiei. Sentiment de satisfacţie au încercat participanţii la demonstraţie şi la vestea intrării în producţie a noii şi modernei Fabrici de mănuşi, cu producţia ei de peste 1 milion şi jumătate de perechi de mănuşi. In acest an, muncitorii din întreprinderile agricole de stat, mecanizatorii şi specialiştii, ţăranii cooperatori, răspunzînd cu însufleţire chemării partidului şi guvernului, au obţinut, la grîu cu 400 de kg mai mult, la porumb numai în C.A.P. se prelimina cu peste 650 de kg mai mult la hectar faţă de anul trecut, iar la sfecla de zahăr, legume şi zarzavaturi, de asemenea, prevedem depăşiri însemnate. Acestea sunt cele mai mari producţii obţinute la aceste culturi pe plaiurile Mureşului şi Tîrnavelor. Lucrătorii ogoarelor noastre sunt hotărîţi ca întocmai ca şi muncitorii din industrie să dea patriei cut mai multe produse agroalimentare, realizîndu-şi şi depăşindu-şi obligaţiile contractuale faţă de stat. Acesta este răspunsul la grija şi ajutorul primit pentru continua înflorire a satului, pentru sporirea belşugului în casele lor. Oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, cadrele didactice din învăţămîntul superior, mediu şi profesional din judeţul Mureş, beneficiind de minunate condiţii materiale şi de un larg sprijin moral, muncesc cu devotament, transpunerea în viaţă a politicii partidului găsind forme vii de expresie în opere de artă şi literare de certă valoare, în nivelul ridicat de cunoştinţe al tineretului nostru, în lucrările ştiinţifice din diferitele domenii de activitate. Făuritorii acestor valori şi creaţii materiale şi spirituale, a tuturor bunurilor realizate în anii socialismului în judeţul nostru, crimpeie ale marelui tezaur al ţării sunt oamenii muncii români, maghiari, germani, înfrăţiţi pe veci în lupta pentru făurirea visului de aur al omenirii: comunismul. Succesele obţinute în industrie şi agricultură, precum şi în celelalte domenii de activitate creează condiţiile realizării şi a sarcinilor în ce priveşte creşterea nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii, factor deosebit de important in identificarea intereselor generale ale statului cu cele personale ale omului. Tovarăşi. Este un mare merit al orînduirii socialiste, al partidului şi statului nostru de a fi realizat înfrăţirea poporului român şi al naţionalităţilor conlocuitoare, de a fi asigurat lichidarea pentru totdeauna a oricăror forme de discriminare naţională, deplina egalitate în drepturi, a tuturor cetăţenilor ţării, uniţi prin idealurile şi interesele comune, prin efortul conjugat în construcţia societăţii socialiste. Nouă, acelora care am trăit din plin anii eliberării şi ai construcţiei socialiste, care am luptat împotriva tuturor relelor, a moştenirilor nefaste ale vechiului regim ne este deosebit de drag să vedem azi lucrind, cîntînd şi dansind împreună umăr la umăr, frăţeşte, oamenii muncii români, maghiari, germani, să constatăm că entuziasmul care animă, pe români, maghiari, germani, pentru a face din ţara comună o grădină înfloritoare este acelaşi, că în conştiinţa lor găseşte loc o singură chemare, chemarea Partidului Comunist Român. Cu ocazia vizitelor făcute în judeţul nostru de conducători de partid şi de stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit cuvinte frumoase despre unitate şi frăţie, cuvinte care ne călăuzesc, ne conduc în munca de fiecare zi. Ascultînd cuvintele tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostite cu ocazia vizitei în judeţele Braşov, Covasna şi Harghita, oamenii muncii dinjudeţul nostru s-au identificat în sentimente cu cei din judeţele vizitate, căci identice sînt ele — cum identic este şi ţelul comun. In această mare operă de construcţie a vieţii noi, comune, a socialismului, limbajul, mai mult ca oricînd, devine un instrument de înţelegere, de comunicare, de exprimare a bucuriilor comune. Deosebit de mişcător prin sinceritatea sentimentelor, prin profunzimea ideilor este mesajul oamenilor de ştiinţă, scriitorilor, artiştilor, profesorilor şi inginerilor maghiari din judeţul Mureş, adresat Comitetului Central al partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal, publicat în numărul de azi al ziarelor locale, întruniţi în adunare, intelectualii maghiari din judeţ îşi exprimă în unanimitate impresionantă ataşamentul lor faţă de întreaga politică internă şi externă a României socialiste, de cauza socialismului şi păcii Citez: ,,Ca intelectuali maghiari, fii credincioşi ai patriei noastre socialiste, România, ne exprimăm adînca noastră recunoştinţă şi profundul nostru ataşament faţă de politica înţeleaptă a Partidului Comunist Român, care prin rezolvare justă, marxist-leninistă a problemei naţionale ne-a creat minunate condiţii de viaţă şi execaţie. Suntem mîndri că la tezaurul ştiinţei, artei şi culturii noastre naţionale ne putem aduce şi noi contibuţia prin opere de valoare care să oglindească fidel măreţele realizări, cuceririle revoluţionare ale poporului nostru". Sprijinind cu întreaga lor fiinţă politica internă a partidului şi statului, oamenii muncii din judeţul nostru vor lupta cu aceeaşi hotărîre şi pentru realizarea sarcinilor de viitor, a măreţelor obiective trasate de Congresul al IX-lea şi de Conferinţa Naţională a partidului. Anii care vor veni vor sădi în pămîntul mănos al judeţului nostru noi cetăţi ale industriei româneşti, noi edificii ale industriei şi agriculturii, ale grijii faţă de om. Printre acestea se numără Fabrica de maşini de calcuulat electromecanice din Tîrgu-Mureş, a cărei piatră de temelie vom aşeza-o sărbătoreşte în aceste zile,’ dezvoltarea unor importante unităţi industriale din oraşele Tg.-Mureş, Sighişoara, Tîrnăveni şi Reghin, construcţia Teatrului de stat din Tîrgu-Mureş, precum şi a unor spitale, policlinici, lăcaşe ale culturii. Aceste realizări vor constitui răspunsul prin care oamenii muncii, indiferent de naţionalitate, consideră să-şi exprime dragostea, ataşamentul faţă de politica înţeleaptă şi clarvăzătoare a partidului şi statului nostru. Tovarăşi, Caracteristica fundamentală a întregii activităţi a partidului şi statului nostru este deplina şi inseparabila unitate dintre politica internă şi externă, elementul central al politicii externe fiind prietenia trainică şi alianţa cu toate ţările socialiste. Acum, mai mult ca oricînd, în aceste momente grele prin care trece mişcarea comunistă internaţională, ca urmare a intervenţiei celor cinci state ale Tratatului de la Varşovia în Republica Socialiştă Cehoslovacă, noi, locuitorii meleagurilor mureşene, ne manifestăm deplina noastră Solidaritate, alături de întregul popor român, cu poziţia internaţionalistă a partidului nostru, manifestată explicit şi principial în Declaraţia , Marii Adunări Naţionale şi în documentele de partid şi de stat apărute recent. De o importanţă deosebită pentru precizarea poziţiei partidului nostru este Declaraţia Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, chintesenţă a întregii politici externe dusă de partid şi de stat, în care se reafirmă poziţia de principiu a partidului nostru în împrejurările grele prin care trec relaţiile dintre ţările socialiste. In adunarea activului organizaţiei judeţene de partid, în adunările comuniştilor de pe cuprinsul judeţului, prin declaraţii, scrisori şi telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sau publicate în presă, difuzate la radio şi televiziune, în întîlnirile conducătorilor organelor locale de partid cu diferite categorii de oameni ai muncii, ne-am exprimat cu toată fermitatea încrederea în principiile politicii internaţionale, marxist-leniniste a partidului, a Comitetului său Central, încrederea că ele exprimă interesele cardinale ale întregii naţiuni române, fiind pătrunse, concomitent, de spiritul responsabilităţii faţă de cauza socialismului şi păcii in lume. Sîntem alături, din toată inima, de poziţia partidului nostru în susţinerea cu consecvenţă neabătută a principiului potrivit căruia România socialistă pune în centrul politicii sale externe prietenia şi alianţa cu ţările socialiste frăţeşti, grija neslăbită pentru dezvoltarea colaborării multilaterale, tovărăşeşti, cu toate statele sistemului socialist, ca un imperativ suprem, o îndatorire internaţionalistă majoră faţă de clasa muncitoare din întreaga lume, faţă de toate popoarele, faţă de întregul front antiimperialist. Exprimîndu-şi adeziunea deplină, ataşamentul şi preţuirea faţă de intreaga politică internă şi externă a Partidului Comunist Român, oamenii muncii din judeţul nostru, tineri şi vîrstnici, pătrunşi de înalt sentiment patriotic au făcut legămînt să-şi unească forţele intr-un zid de monolit in jurul partidului, al Comitetului său Central, să apere cu hotărîre cuceririle revoluţionare, independenţa şi suveranitatea patriei dragi împotriva tuturor acelora care ar încerca să le nesocotească. Aş dori să asigur conducerea superioară de partid şi de stat, în numele comuniştilor, al organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat, al tuturor locuitorilor de pe aceste străvechi meleaguri, români maghiari, germani, că acest legămint ne va călăuzi în toate acţiunile noastre viitoare in realizarea exemplară a tuturor sarcinilor care ne revin din documentele Congresului al IX-lea, ale Conferinţei Naţionale, din toate hotăririle partidului şi statidul nostru. Acest legămînt îl vrem imbold de strajă şi urmare permanentă şi neabătută a politicii clarvăzătoare a partidului nostru; îl vrem catalizator al aspiraţiilor noastre socialiste, al elanului creator, talentului, inteligenţei şi hărniciei întregii noastre populaţii intr-un torent al progresului, al evoluţiei spre prosperitate şi frumos a patriei noastre socialiste. Vă rugăm tovarăşe Ion Gheorghe Maurer să transmiteţi Comitetului Central, tovarăşului Nicolae Ceauşescu personal acest legămînt al organizaţiei judeţene de partid, al tuturor oamenilor muncii, indiferent de naţionalitate, asigurarea că despre dragostea şi ataşamentul nostru faţă de partid vor vorbi faptele şi realizările noastre, modeste contribuţii la dezvoltarea ţării, la ridicarea prestigiului ei, la înflorirea naţiunii române, Cei prezenţi la adunarea activului judeţean de partid Mureş ovaţionează pentru P.C.R., pentru Comitetul său Central. ântul tovarăşului Indiei Tiriba Stimaţi tovarăşi, Colectivul Combinatului de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş a avut din nou astăzi marea cinste şi satisfacţia de a fi vizitat de oaspeţi dragi din Conducerea partidului şi statului. In numele comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii, români, maghiari şi germani din combinat, doresc să exprim cu această ocazie profunda noastră recunoştinţă pentru atenţia acordată colectivului nostru, pentru sprijinul şi îndrumările preţioase primite. Profund ,ataşaţi politicii partidului şi statului nostru, muncitorii, inginerii şi tehnicienii combinatului muncesc cu pasiune şi încredere pentru înfăptuirea măreţului program de dezvoltare a societăţii noastre socialiste. In aceste zile de însemnătate istorică pentru destinele păcii, colectivul nostru şi-a manifestat devotamentul faţă de politica promovată de partid prin realizarea şi depăşirea într-o proporţie însemnată a tuturor indicatorilor de plan. Dintre ultimele realizări aş dori să menţionez punerea în funcţiune a instalaţiilor din etapa a II-a de dezvoltare a combinatului şi faptul că în prima lună s-a obţinut un regim de funcţionare constant, la capacitatea instalaţiilor. Acest lucru va asigura realizarea cu aproape un an mai devreme a indicatorilor tehnicoeconomici prevăzuţi. Indiferent de naţionalitate, pregătire, profesională şi vîrstă, toţi lucrătorii din combinat îşi manifestă ataşamentul neţărmurit faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. Aprobăm pe deplin Declaraţia Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România şi Declaraţia Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R. — documente de înaltă principialitate care pornesc de la interesele fundamentale ale naţiunii române şi sunt pătrunse de spiritul responsabilităţii faţă de cauza socialismului şi păcii în lume, călăuzite de principiile marxist-leniniste pe care partidul şi guvernul nostru le promovează în relaţiile internaţionale. Politica externă a partidului şi guvernului nostru exprimă dorinţa fierbinte a poporului român de a dezvolta relaţii de prietenie tovărăşească cu toate ţările socialiste, cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, cu popoarele care luptă împotriva imperialismului, pentru democraţie, progres social şi pace în întreaga lume. In numele comuniştilor din Combinatul de îngrăşăminte azotoase din Tg .-Mureş, vă asigur, stimate tovarăşe Ion Gheorghe Maurer, că sîntem ferm hotărîţi să ne dăruim întreaga noastră putere şi capacitate de muncă pentru îndeplinirea sarcinilor încredinţate, pentru înfăptuirea programului de dezvoltare a societăţii noastre socialiste, pentru întărirea independenţei şi suveranităţii României socialiste. Cuvântul tovarăşului Gheorghe Puskás Stimaţi tovarăşi, Am citit cu multă atenţie ultimele documente ale partidului şi statului nostru privind evenimentele petrecute în Republica frăţească Cehoslovacia. Sunt afirmate în aceste documente încă o dată preocuparea partidului şi statului nostru socialist pentru asigurarea unui climat de prietenie şi colaborare între toate ţările socialiste, de pace şi înţelegere în lume. Una din ideile luminoase ale acestor importante documente este că ţările socialiste trebuie să-şi unească eforturile pentru slujirea idealurilor comune, să-şi întărească cooperarea, alianţa şi unitatea pentru accelerarea propăşirii fiecăruia în parte. Recentele documente sunt reafirmări puternice şi limpezi privind principiile marxist-leniniste pe care le promovează partidul şi ţara noastră in relaţiile internaţionale, împărtăşesc întrutotul aprecierea conducerii partidului privind evenimentele petrecute în Republica Socialistă Cehoslovacă. De fapt nimic nu poate justifica intervenţia unor state socialiste în treburile interne ale unui alt stat socialist, încălcarea suveranităţii şi independenţei sale naţionale. Politica partidului şi guvernului nostru este o expresie a năzuinţelor întregii naţiuni. Prin traducerea în viaţă a politicii partidului nostru am făurit o viaţă nouă. In această activitate s-a cimentat unitatea, coeziunea şi prietenia frăţească a tuturor cetăţenilor de pe acest pămînt, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi. Pot afirma cu fermitate că noi, oamenii muncii, intelectualii de naţionalitate maghiară, ne bucurăm astăzi de libertate şi egalitate in drepturi, de aceleaşi condiţii favorabile ca şi confraţii noştri români. Aceasta este o realitate în toate domeniile vieţii noastre politice, economice şi culturale. Nu de mult am avut cinstea de a participa la o şedinţă la forul nostru superior de partid, unde au fost discutate problemele culturale ale naţionalităţii maghiare. Aceste probleme au fost ridicate cu sin ceritate deplină, aşa cum cere partidul nostru. Dar pentru mine a fost deosebit de emoţionant cuvîntul iubitului nostru secretar general, care în mod partinic, principial, cu o înţelepciune deosebită a prezentat concluziile acestei şedinţe, conduita partidului nostru în rezolvarea problemei naţionale. Partidul nostru a arătat o consecvenţă deosebită nu numai în politica sa internă, dar şi în cea externă. Tocmai din aceste motive respingem cu fermitate conţinutul acelor articole apărute în presa unor ţări socialiste care prezintă deformat poziţia României, a conducerii ei de partid şi de stat, şi care înfăţişează o imagine necorespunzătoare, nereală privind eforturile depuse de partidul şi statul nostru pentru rezolvarea constructivă şi principială a crizei din Cehoslovacia. Prin cuvintele rostite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi de ceilalţi conducători de partid şi de stat, prin care s-au reafirmat principiile de bază ale politicii externe a României, partidul nostru şi-a cîştigat un merit nepieritor in faţa poporului nostru şi a istoriei. Politica partidului nostru exprimă pe deplin năzuinţele întregului nostru popor, dar în acelaşi timp reprezintă pentru întregul nostru popor un izvor de entuziasm, un stimulent al eforturilor închinate construcţiei paşnice a României socialiste. Noi cu toţii ne exprimăm increderea în soluţionarea paşnică, plină de raţiune şi constructivă a actualei situaţii create prin pătrunderea trupelor străine pe pămîntul Cehoslovaciei. Consider că activitatea partidului nostru, concepţia sa principială marxist-leninistă va constitui un sprijin efectiv dat poporului cehoslovac pentru a-şi putea desfăşura munca paşnică de edificare a socialismului în patria sa. Ingăduiţi-mi, stimaţi tovarăşi, să-l asigur pe iubitul nostru oaspete, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer, şi prin el întreaga conducere a partidului şi guvernului, că împreună cu întregul colectiv al Institutului de medicină şi farmacie, români, maghiari şi de alte naţionalităţi, strîns uniţi în jurul Partidului Comunist Român şi a conducerii sale înţelepte, sîntem deplin ataşaţi politicii sale interne şi externe, angajîndu-ne să nu precupeţim nici un efort pentru întărirea şi înflorirea multilaterală a patriei noastre iubite, România socialistă. Tovarăşi, Sîntem deosebit de bucuroşi de a avea in mijlocul nostru pe tovarăşul Ion Gheorghe Maurer. Vizita dumneavoastră reprezintă pentru noi încă o dovadă a grijii deosebite pe care conducerea partidului o acorda dezvoltării şi propăşirii tuturor judeţelor, oraşelor şi comunelor din ţara noastră. Prezenţa dumneavoastră in mijlocul nostru constituie o expresie a legăturii trainice, indestructibile care s-a stabilit între partid, guvern şi popor. Este o mare fericire că în fruntea noastră avem un conducător înţelept, încercat şi hotărît — Partidul Comunist Român — a cărei politică internă şi externă exprimă însăşi gîndurile, năzuinţele şi voinţa noastră. Calitatea de ioinţă conducătoare în societate a Partidului Comunist Român s-a afirmat de la an la an cu tot mai multă putere, pe măsura dezvoltării în amploare şi adîrtcime a operei de construire a noii orînduiri. Cu fiecare nouă treaptă urcată pe drumul socialismului s-a cimentat şi mai mult unitatea poporului în jurul partidului, au crescut şi mai mult prestigiul şi activitatea sa în masele largi. In lumina programului elaborat de Congresul al IX-lea al partidului, program dezvoltat şi îmbogăţit de Conferinţa Naţională, se defineşte şi mai concludent direcţia constantă de acţiune a partidului de a făuri o societate căreia să-i fie proprii nivelul ascendent al forţelor de producţie, relaţii socialiste în continuă perfecţiune, un stadiu mai înalt al democratismului vieţii sociale şi al umanismului socialist, atragerea întregului popor la opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste şi de trecere treptată spre comunism. Continua înnoire prin care trece societatea românească are la bază politica ştiinţifică, profund creatoare a partidului care a iniţiat un ansamblu de măsuri menite să dea o mai mare putere de acţiune şi afirmare democratismului şi iniţiativei creatoare a maselor. La fel ca şi întregul nostru popor, oamenii muncii români, maghiari, şi de alte naţionalităţi din municipiul Tg.-Mureş îşi exprimă adeziunea lor deplină faţă de această politică înţeleaptă, păşind neabătut pe calea arătată de partid. Hotărirea lor fermă de a da Viaţa sarcinilor ce le revin Se reflectă în cuceririle tot mai însemnate pe care le obţin. Bilanţul primelor 7 luni ale acestui an cu care oamenii muncii din municipiul Tg.Mureş au întîmpinat ziua de 23 August este bogat în realizări: s-a înregistrat o depăşire a planului de 32 milioane lei la producţia industrială, aproape 90 milioane lei la producţia nearfa vîndută şi încasată, s-au obţinut peste plan 19 milioane lei economii şi peste 20 milioane lei beneficii. Prin grija partidului şi guvernului, municipiului nostru i se deschid perspective minunate de dezvoltare care se însufleţesc în lupta pentru obţinerea unor rezultate superioare in toate domeniile de activitate. Tovarăşi. .Cu viu interes, urmărim cu toţii activitatea neobosită şi multilaterală pe care o desfăşoară conducerea partidului şi statului în domeniul politicii externe, pentru dezvoltarea colaborării şi cooperării în toate domeniile de activitate, cu toate ţările socialiste, pentru dezvoltarea colaborării cu toate statele, indiferent de orânduirea lor socială. Comuniştii, toţi cetăţenii din municipiul Tg.-Mureş, indiferent de naţionalitate, îşi exprimă deplina aprobare şi adeziune faţă de politica externă a partidului şi statului nostru, sunt întrutotul de acord cu Declaraţia adoptată de Marea Adunare Naţională cu privire la principiile de bază ale politicii externe a României, care corespund pe deplin intereselor poporului nostru, ale păcii şi progresului. Exprimînd gîndurile şi aspiraţiile comuniştilor, ale muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, oamenilor de ştiinţă şi cultură din Tg.-Mureş, asigurăm conducerea de partid şi de stat, personal pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că vom face zid în jurul Comitetului Central, că ne vom înzeci eforturile pentru a ne aduce contribuţia la înfăptuirea cu succes a programului de dezvoltare a societăţii noastre socialiste. Vom munci cu pasiune şi dăruire pentru ca municipiul Tg.Mureş cu glorioasele sale tradiţii de muncă şi luptă să se situeze permanent pe coordonatele înalte ale programului de înflorire multilaterală a României socialiste. Cuvîntul tovarășului Vasile Rus Tovarăşi, In aceste momente în care am simţit cum se făureşte istoria, în care s-a reliefat în mod atît de pregnant unitatea de monolit a poporului român în jurul partidului şi guvernului nostru, am fost pătruns de sentimentul mîndriei că fac parte din acest popor minunat, că sînt membru al Partidului Comunist Român, că fac parte din marea armată a oamenilor muncii care luptă cu abnegaţie şi entuziasm pentru construirea socialismului. Pătrunşi de un profund patriotism şi de încredere deplină în politica marxist-leninistă a partidului, intelectualii municipiului Sighişoara, păstrători ai unor puternice tradiţii de muncă şi luptă comună pentru prosperitatea patriei, ingineri, medici, cadre didactice, jurişti — îşi exprimă adeziunea lor deplină faţă de poziţia internaţionalistă, principială, fermă şi consecventă, promovată de partidul şi guvernul nostru, poziţie reafirmată cu atîta tărie în Declaraţia Marii Adunări Naţionale şi în Declaraţia Comitetului Executiv al Comitetului General al Partidului Comunist Român. Aceste documente programatice constituie mesaje vibrante la raţiune, sunt expresia responsabilităţii partidului şi guvernului faţă de interesele fundamentale ale poporului nostru, faţă de cauza socialismului şi a păcii mondiale. Ne exprimăm acordul deplin cu dezideratul că imperativul major al contemporaneităţii este unitatea de nezdruncinat a ţărilor socialiste, a întregii mişcări comuniste internaţionale faţă de uneltirile imperialismului mondial, că premisa esenţială pentru păstrarea şi întărirea acestei unităţi constă in respectarea principiilor marxist-leniniste, în menţinerea relaţiilor de încredere şi respect reciproc între partidele comuniste şi muncitoreşti, în respectarea cu stricteţe a independenţei şi suveranităţii naţionale a statelor socialiste, că divergenţele de păreri asupra metodelor şi formelor construcţiei socialiste trebuie rezolvate prin discuţii principiale şi (Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntul tovarăşului Weltmann Hans