Steaua Roşie, februarie 1971 (Anul 22, nr. 26-49)

1971-02-02 / nr. 26

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Gimnastică Etapa judeţeană a campionatului pe echipe al şcolilor generale Simbata şi duminică sala Şcolii sportive din Tg.-Mureş a găzduit etapa judeţeană a campionatului de gimnastică al şcolilor generale la care au participat cîştigătorii etapei precedente din Tirnăveni, Luduş şi Tg.-Mureş. După calcularea rezultatelor concursului, pe primele locuri s-au clasat următorii: FETE: Pe echipe: 1. Liceul Bolyai Tg.Mureş 195.50 puncte, (prof. Elisabeta Fogaraşi). Individual compus: 1. Judit Török (Liceul Bolyai Tg.-Mureş). BĂIEŢI: Pe echipe: 1. Liceul 2 Tirnăveni 128,70 puncte. Individual compus: 1. Ioan Oltean, Liceul nr. 2 Tirnăveni. Echipele clasate pe primul loc vor reprezenta judeţul nostru la faza de zonă a competiţiei. După concursul şcolilor generale, în continuare s-a ţinut o demonstraţie de gimnastică prezentată de un grup de elevi din clasele a 11I-a şi a IV-a al Şcolii sportive Tg.-Mureş cu exerciţii la sol, paralele şi inele. ŞAH Reghin — Tirnăveni 5-4 In organizarea asociaţiei sportive Voinţa Reghin s-a desfăşurat întîlnirea amicală de şah dintre reprezentativele oraşelor Reghin şi Tirnăveni. Finalmente victoria a revenit localnicelor cu scorul 5—4. De menţionat victoria loaniţoiu Antoaneta (Reghin) Gesticone Adela (Tirnăveni), de lui la L. MAIOR PE SCURT Duminică a început returul diviziei şcolare la volei. Cu acest prilej sala Liceului agricol din Tg.Mureş a găzduit două meciuri care s-au încheiat cu următoarele rezultate: fete: Şcoala sportivă Tg.Mureş — Şcoala sportivă Bistriţa 3—0; băieţi- Şcoala sportivă Tg.Mureş — Şcoala sportivă Braşov 2—3. Tot duminică a fost reluat şi campionatul judeţean şcolar de calificare la volei prin disputarea primei etape a returului. Iată rezultatele înregistrate: Fete: Liceul agricol Tg.-Mureş — Liceul Band 0—3; Liceul Unirea Tg.-Mureş — Liceul nr. 2 Tirnăveni 1—3; Liceul 2 Reghin — Liceul Sărmaşu 3—0; Liceul pedagogic Tg.-Mureş — Liceul nr. 2 Luduş 2—3; băieţi: Liceul nr. 2 Reghin — Liceul Sărmaşu 3—1; Liceul Papiu Tg.-Mureş— Liceul nr. 2 Tirnăveni 3—0. Cu o săptămînă înainte de reluarea campionatului judeţean de popice pe echipe masculine, duminică pe arena de popice C.F.R. din Tg.-Mureş, lidera, formaţia C.F.R., a susţinut o întîlnire amicală cu Constructorul Tg.-Mureş în care învingători au fost ceferiştii cu rezultatul de 5.382—4.591 p.d. Cele mai bune rezultate au fost obţinute ,de către: Gheorghe Vuţă cu 941 p.d. şi Dionisie Fülöp cu 931 p.d. ambii de la C.F.R. Tg.Mureş. Patinatorii din Tîrgu-Mureş intr-o iarnă... fără iarnă (Convorbire cu Carol Gali, antrenor la C. S. Mureşul) — Intr-adevăr, ne răspunde la întrebare Carol Gali, e o iarnă neobişnuit de blinda. Totuşi, patinatorii de viteză din Tg.-Mureş au participat in acest sezon la 7 competiţii, Intre care cele mai importante, la care au concurat cei mai buni vitezişti din ţară, au fost Cupa Tuşnad, la 9 ianuarie, Cupa Mureşul la 20 ianuarie şi Campionatele republicane din zilele de 23—24 ianuarie. Toate aceste întreceri s-au desfăşurat însă la Tuşnad, unde iarna este mai aspră şi condiţiile de gheaţă sunt mai bune. — Ce rezultate au obţinut viteziştii de la Mureşul în aceste confruntări? — „Cupa Tuşnad“ şi „Cupa Mureşul“ au fost cîştigate de patinatorii tîrgumureşeni. La Campionatele naţionale ei au cucerit 5 locuri I, 8 locuri II şi 13 locuri III. Iată numele sportivilor noştri care au urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului: Adorján Zoltán (copii II), Fokt Ladislau (2 titluri la copii I), Giliga Enikő (jun. II fete), Fokt Eva (jun. I fete). Fokt Ladislau a realizat, cu acest prilej şi 2 recorduri republicane, la 1.000 m şi biatlon, dintre care cel la 1.000 m cu un timp foarte bun (1,46 min.). Aş menţiona şi comportarea lui Coroş Ladislau, senior în primul an, care la 500 m s-a clasat pe locul secund. „ La fel ca acum, de mulţi ani, patinatorii tîrgumureşeni ocupă locuri fruntaşe la categoriile de copii şi de juniori. La Întrecerile seniorilor însă nu prea întîlneşti competitori din oraşul nostru. Care sînt motivele, ce se întîmplă cu copiii talentaţi în anii în care devin seniori? — Din lipsa unor condiţii favorabile de antrenament pe gheaţă şi de alte condiţii, unii părăsesc sportul de performanţă, alţii se mută la alte cluburi, în alte oraşe. — Ce înţelegeţi prin condiţii favorabile de antrenament pe gheaţă? — N-avem patinoare, lipseşte mai ales un patinoar cu gheaţă artificială, pe care să se poată efectua antrenamentele. Ba mai mult, nici patinoar natural corespunzător nu este la Tg.-Mureş. — Anul acesta a fost folosit drept patinoar baza nautică. Aceasta pare a fi foarte propice pentru patinajul viteză. — Da, într-adevăr. Dar, acest patinoar, nefiind dat în grija vreunui club sportiv, nu a fost întreţinut aşa cum se cere. Aşa se prezintă bilanţul patinatorilor de viteză din Tg.-Mureş în această iarnă... fără iarnă. Este un bilanţ activ, cu realizări frumoase. Totuşi, în comparaţie cu alţi ani — căci Tg.Mureşul are o frumoasă tradiţie la patinaj viteză — se remarcă un oarecare declin. Cauza principală pare să fie, cum a arătat Carol Gali, gheaţa. Se simte nevoia unui patinoar cu gheaţă artificială. Pînă la îndeplinirea acestui deziderat însă, în anii cu iarnă mai consistentă, patinatorii de viteză vor putea folosi baza nautică, care poate fi transformată într-o excelentă pistă. Dar, să aşteptăm iernile mai consistente pentru că, deocamdată, buletinele meteorologice anunţă ... primăvara în februarie. ERNEST LOB Apare noua serie a revistei „TÎNÂRUL LENINIST" In această lună apare primul număr din noua serie a revistei de cultură social-politică pentru tineret TÎNÂRUL LENINIST. Revista Îşi propune să oglindească cît mai bogat viaţa şi preocupările tineretului din ţară şi de peste hotare, să trateze probleme cu caracter filozofic, etic, ştiinţific şi profesional care frămîntă tînăra generaţie, să devină o tribună a dezbaterilor şi confruntărilor de opinii competente, să propage convingător principiile de viaţă socialiste ale partidului nostru. In paginile revistei vor fi abordate probleme ale vieţii politice de organizaţie, experienţa muncii activului U.T.C., insistîndu-se asupra perfecţionării conţinutului şi eficacităţii acestei munci, făcînd, în acest scop cunoscute metode şi tehnici de investigaţie sociologică şi psihosociologică, valorificîndu-se concluziile cercetărilor ştiinţifice in domeniul sociologiei tineretului. Noua serie a revistei de cultură social-politică pentru tineret TINARUL LENINIST apare in condiţii grafice moderne, bogat ilustrată, în 48 pagini. Fază din meciul Sănătatea Satu Mare I.E.F.S. București. Un turneu de baschet excelent la Tîrgu-Mureş Federaţia română de baschet s-a orientat bine atunci cînd a încredinţat organizarea turneului 2 de sală al echipelor de categoria A feminin municipiului Tg.-Mureş. Gazdele s-au străduit şi au reuşit pe deplin să facă totul, astfel că turneul s-a desfăşurat în cele mai optime condiţii de concurs. Timp de trei zile sute de spectatori au umplut aproape pină la refuz sala de sporturi a I.M.F. Cele zece echipe care s-au întrecut au oferit partide excelente cu finaluri dramatice. Acest lucru oglindeşte echilibrul valoric la care s-au prezentat echipele. Abordind jocurile decisive cu trac şi emoţie, jucătoarele tîrgumureşene au fost întrecute in două partide, după prelungiri... Ambele întîlniri, cu Crişul şi Voinţa Braşov se puteau cîştiga, dacă jucătoarele localnice evoluau la valoarea lor normală. Ele au ratat cîteva situaţii rarisime, chiar de sub coş, iar aruncările de la semi-distanţă au fost imprecise. Cele trei jocuri pierdute de echipa Mureşul, fac ca poziţia ei in clasament să devină destul de precară... locul 9. Poate o comportare mai bună şi o şansă în plus pe parcursul celor 12 jocuri care au mai rămas de disputat, ar face ca să se părăsească zona periculoasă a clasamentului. Campionatul feminin va continua peste trei săptămîni cu un turneu de 3 jocuri. Clasamentul: 1. 'Politehnica București p.; 2—3 Rapid şî I.E.F.S. București 28 p.; 4—6 Satu Mare, Voinţa Braşov şi Crişul Oradea 21 p.; 7—8 Constructorul şi Voinţa Bucureşti 20 p.; 9. Mureşul 19 p.; 10. A.S.S. Cluj 19 p. VASILE KADAR 99Cupa 16 Februarie“ la popice La Tg.-Mureş, în organizarea asociaţiei sportive C.F.R. din localitate, va avea loc cea de-a XVII-a ediţie a tradiţionalei competiţii sportive la popice dotată cu „Cupa 16 Februarie". La întrecerea actualei ediţii, care va avea loc între 12—14 februarie pe arena C.F.R. din Tg.Mureş, au fost invitate echipe feroviare din Bucureşti, Constanţa, Iaşi, Oradea, Cluj, Războieni, Teiuş, Sighişoara, Braşov şi Tg.Mureş. Şi în acest an competiţia se anunţă interesantă şi echilibrată, echipele ajungînd la un nivel destul de ridicat de pregătire, întrecerile se vor organiza atît pe echipe cît şi individual la proba de 100 lovituri mixte. Pentru ca cea de-a XVII-a ediţie a Cupei 16 Februarie" să aibă loc în cele mai bune condiţii, asociaţia sportivă C.F.R. Tg.-Mureş face intense pregătiri pentru primirea participanților la întreceri. IOAN PAUȘ La Casa de cultură a sindicatelor Ciclul de manifestări intitulat „Realizările cincinalului 1966— 1970“ a fost iniţiat în scopul popularizării măreţelor succese obţinute de poporul nostru. Joi, 4 februarie, la ora 18, în sala nr. 8 (etajul II), profesorul A. Doboş va ţine o expunere despre cele circa 1.500 de capacităţi şi obiective industriale construite şi date în exploatare in ultimii 5 ani. Tot joi, la ora 18, în sala nr. 6 (etajul II), pentru membrii cercului „Prieteni ai filmului“ va fi proiectat filmul artistic „Răzbunătorii producţie a studiourilor sovietice Simpozionul pe tema „Copilul — tezaur preţios al zilelor noastre" se va desfăşura vineri, 5 februarie la ora 18, în sala de spectacole de la etajul III. Dezbaterile vor fi urmate de un program artistic susţinut de cercurile de ritmică şi balet ale Casei de cultură. In aceeaşi zi, la ora 18, în sala de dans de la parter, profesorii Olga Köllö şi Vasile Conţiu vor prezenta participanţilor la „studioul artistului amator“ nestemate ale folclorului plaiurilor mureşene. La demonstraţiile practice îşi vor da concursul solişti vocali, şi instrumentişti de muzică populară română şi maghiară, membri ai formaţiilor artistice de amatori. Scena sălii de spectacole va găzdui sîmbătă, 6 februarie, cu începere de la ora 19, un spectacol de muzică uşoară intitulat „Nota zece... pe portativ", oferit tineretului din municipiul nostru de formaţia de muzică uşoară „Nordic" a Casei de cultură. Pentru pionieri şi şcolari va fi organizat, duminică un montaj literar-artistic „Cind sirena a despicat cerul", după poezia cu aceeaşi temă a lui M.R. Paraschivescu. Is * Is I \ *N II Hs Is I ns IIs *s \s *s I \ \s I\ Is Is Is Is II I Is IV Un erou al luptei antifasciste Francisc Wolf-Boczor Rememorînd cu profundă admiraţie minunatele pagini din lupta antifascistă a poporului român, gindurile noastre se îndreaptă cu aceeaşi recunoştinţă şi spre patrioţii români, care — luptând departe de patrie — s-au angajat in marea mişcare de rezistenţă a popoarelor Europei subjugate împotriva aceluiaşi duşman — fascismul german. In rîndurile acestora se înscrie şi numele comunistului Francisc Wolf-Boczor, pe al cărui mormînt din cimitirul Ivry din Paris este aşezată o placă comemorativă cu inscripţia (în limbile română şi franceză): „Compatriotului nostru. Din partea Comitetului foştilor Deţinuţi Antifascişti din Republica Socialistă România“. Născut la 2 februarie 1906 în comuna Botiza din judeţul Maramureş, Francisc Wolf, care în anii ilegalităţii va purta numele de Boczor Iosif, s-a alăturat de timpuriu mişcării revoluţionare, manifestînd un ataşament neţărmurit faţă de cauza celor mulţi şi oropsiţi. Avea doar 14 ani cînd în viitoarea grevei generale din 1920, participă alături de alţi tineri de vîrsta lui la uriaşa revărsare de forţe a proletariatului român pentru revendicările sale economice şi politice. Literatura muncitorească şi progresistă a vremii, dar mai ales ziarul „Socialismul“, organul C.C. al P.G.R., din care va traduce în limba maghiară mai multe articole, l-au ajutat să desprindă semnificaţia luptei revoluţionare a clasei muncitoare, ţelurile partidului comunist. Cu aceleaşi convingeri îşi va desfăşura activitatea şi în Cehoslovacia unde, între anii 1924—1927, frecventează cursurile facultăţii de chimie industrială ale politehnicii pragheze. Aici, în 1926, tînărul student maramureşean este primit în rîndurile partidului comunist. Curînd însă, renunţînd la continuarea studiilor în străinătate, se stabileşte la Timişoara, dedicîndu-se cu totul activităţii revoluţionare, în aprilie 1929 participă ca delegat al tineretului la Congresul sindicatelor unitare (care a avut loc la Timişoara), iar cîţiva ani mai tîrziu — între 1932—1937 — i se încredinţează diferite munci de răspundere în cadrul Ajutorului Roşu şi organizaţiei orăşeneşti P.C.R. Cluj. Anul 1936 avea să marcheze dezlănţuirea unei noi ofensive a fascismului mondial împotriva tinerei republici spaniole. încă din primele zile ale războiului, Partidul Comunist Român a protestat împotriva agresiunii străine chemînd masele populare din ţara noastră să sprijine lupta eroică a poporului spaniol. Răspunzând apelului partidului, Boczor Iosif a plecat în Spania în toamna anului 1937 pentru a se înrola in armata republicană. Alături de ceilalţi voluntari români, el ia parte la luptele din munţii Aragonului şi în ofensiva de pe Ebru. In martie 1941, împreună cu un grup de 15 comunişti români, Boczor reuşeşte să evadeze din lagărul de la Argeles-sur-Mere şi să ajungă la Paris pentru a continua lupta în mişcarea de rezistenţă a poporului francez. In vara aceluiaşi an, din însărcinarea grupului comunist român din Paris, împreună cu Nicolae Cristea şi Ion Călin a organizat primul detaşament românesc de partizani, încadrat în formaţiunile aflate sub îndrumarea Partidului Comunist Francez. Printre primele acţiuni de luptă ale patrioţilor români se numără şi cele ale unui grup de patru luptători, în frunte cu Nicolae Cristea şi Boczor Iosif, care în 26 iunie 1941, înzestraţi doar cu mijloace tehnice rudimentare, au deraiat un tren de marfă cu destinaţia Germania, apoi, ceva mai tîrziu, au făcut să deraieze un alt tren ce transporta armament german, şi, intr-o altă acţiune, au scos din luptă 350 SS-işti (morţi şi răniţi). Au urmat apoi numeroase alte acţiuni în care patrioţii români au dovedit un curaj impresionant, o puternică forţă şi spirit de sacrificiu în îndeplinirea celor mai grele misiuni. , In noiembrie 1943, au fost arestaţi mai mulţi patrioţi francezi şi un grup de partizani, proveniţi din rîndurile muncitorilor emigranţi. Cei 23 de partizani din grupul Manukian — Boczor au fost maltrataţi în camerele speciale de tortură din beciurile Gestapoului din Paris, iar la 21 februarie 1944 au fost executaţi. Aşa se sfîrşi — după un simulacru de judecată — firul vieţii celor 23 de partizani din grupul Manukian—Boczor, eroi ai rezistenţei, cărora poporul francez avea să le aducă prinosul de recunoştinţă pentru bărbăţia şi curajul cu care au luptat pe solul ospitalier al Franţei împotriva cotropitorilor hitlerişti. IOAN CHIOREAN Faza pe localitate a Concursului republican de literatură Duminică s-a desfăşurat în întreaga ţară faza pe localitate a Concursului republican de literatură română, maghiară şi germană, organizat de Ministerul învăţămîntului şi Societatea de Ştiinţe Filologice. Pentru prima dată anul acesta concursul de literatură se va desfăşura pentru limbile maghiara şi germană şi cu fază republicană. In judeţul Mureş, faza pe localitate a concursului, organizat de Inspectoratul şcolar judeţean şi Filiala Societăţii de Ştiinţe Filologice, s-a desfăşurat în 18 centre pentru limba română, zece centre pentru limba maghiară şi un centru pentru limba germană la Sighişoara. Au participat 400 de elevi din liceele de cultură generală, liceele de specialitate şi şcolile profesionale. Subiectul unic pentru toate clasele şi toate profilele a fost dat cu scopul de a crea posibilitatea de manifestare a creativităţii şi individualităţii elevului, de a se sonda opţiunea acestuia pentru literatura studiată sau pentru una în afara clasei. Cei 29 de preşedinţi ai comisiilor de concurs vor prezenta rezultatele fazei pe localitate la sfirșitul acestei săptămîni. Cinema MARŢI, 2 FEBRUARIE TG.-MUREŞ — Arta: Fumul nu mai rulează. Costul biletelor cumpărate se restituie la casierie. Select: Fantasme. Progresul: Căpitanul Florian. Tineretului: Ai grijă de Suzi ! Unirea: Adio. Texas ! Muncitoresc: Călugăriţa şi comisarul. Flacăra: Marele semn albastru. SIGHIŞOARA — Lumina: Hei, tu ! Tirnava: Cazul sergentului Grişa. LUDUŞ — Flacăra: întîlnirea. SARMAŞU — Popular: Helga. REGHIN — Patria: Flacăra olimpică. Victoria: Amintiri bucureştene TIRNĂVENI — Melodia: Marele semn albastru. SOVATA — Doina: De şapte ori şapte. SlNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Fata pierdută. FlNTlNELE — Patria: Tata. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul. Republica fetelor. Televiziune 10,00—11,00 — Teleșcoala; 18,00 — Ateneu — emisiune de actualitate muzicală; 18,30 — Steaua polară. Cabinet TV de orientare profesională (operator chimist); 19,20 — 1.001 de seri; 19,30 — Telejurnalul de seară; 20,00 — România ’71. Azi — judeţul Caraş-Severin; 20,30 — Seară de teatru. „Minunata pantofăreasă“ de F. Garda Lorca; 21,25 — Suplimentar... astă-seară; 21,45 — Festival pe gheaţă. Înregistrare de la Inzell (R.F.G.); 22.35 — Telejurnalul de noapte. Universitatea populară La Casa de cultură a sindicatelor (sala nr. 6), la ora_ 18, cursul „Automobilul — prietenul omului modern". Conferinţa „Legea circulaţiei" va fi ţinută de lt. major Vasile Sasu de la Serviciul circulaţiei al judeţului Mureş. Radio Tg.-Mureş MIERCURI, 3 FEBRUARIE In limba română: 6,30—7: Emisiune pentru crescătorii de animale (Complexul porcin de la Gorneşti). Muzică populară. 16,30—18: Cronica actualităţii. Cîntă orchestra de muzică populară a Ansamblului artistic „Mureşul" din Tg.-Mureş. Orizont economic (Fabrica de conductoare). Arii din opere româneşti. Prin lăcaşurile de cultură: Faza judeţeană a celui de-al X-lea concurs al formaţiilor artistice de amatori. Muzică uşoară. In limba maghiară: 6—6.30. Jurnal de dimineaţă: Ştiri, muzică. Sfatul medicului. 18— 19.30. Cronica actualităţii. Muzică simfonică. Viaţa literară Cîntece de Zoltán Aladár Trei reporteri în trei judeţe. Melodii şi jocuri populare. NDA „MASĂ ROTUNDĂ" privind probleme de sănătate Consiliul popular Judeţean, prin Comisia permanentă de resort, in colaborare cu Direcţia sanitară judeţeană, au organizat o discuţie „la masa rotundă" privind probleme de asistenţă sanitară în mediul rural precum şi aspecte de medicina muncii. Au participat medici , directori de spitale şi policlinici şi alte cadre medicale cu experienţă din judeţ. Dezbaterile au scos in evidenţă interesul celor chemaţi să vegheze la sănătatea oamenilor muncii pentru mai buna organizare a asistenţei sanitare, făcîndu-se totodată propuneri concrete cu privire la modalităţile de înfiinţare şi funcţionare a centrelor rurale de sănătate, preconizate a deveni principalele instituţii de asistenţă medicală pentru populaţia de la sate. Concluziile reieşite vor contribui la traducerea în viaţă, ţinînd seama de condiţiile locale, a sarcinilor trasate de documentele de partid în acest domeniu. Mica publicitate In 30. I. 1971, ora 16.45, în str. Gheorghe Doja, s-a găsit un capac roată Fiat 1.100. Se găsește la Fabrica de cărămizi „Mureșeni", la tov. Ungur Gavril. VlND autoturism Gordini, 49.000 km. Tirnăveni, telefon: 639 după ora 16. Dezlegarea cuvintelor încrucișate din numărul nostru de duminică, 31 ianuarie: APE — MOMITE — CIRNA — ITAR - ECOU — PLINA — AU — URA — AT — ANINI — ANAL — AT — MUST — AN — APASA — F — CUSCA — INEL ODOARE - ACE — MAL — IMITAT. Cerefi A I * I v/ t ■ in librarii: MAZILESCU V.: Fragmente din regiunea de odinioară — versuri Iei 6.— SCURTULESCU I.: Cimpia „ 2,75 STANEI V.: Magmatice flori suflete-poeme „ 3.— PLATON PARDAU: Scara lui Chirmx „ 3,50 NORMAN MANEA: Captivi — roman „8,50 REZULTATELE CONCURSULUI PRONOSPORT NR. 5 DIN 31 IANUARIE 1971 1. Fiorentina — Roma (pauză) 1—1—x 2. Fiorentina — Roma (final) 2—2—x 3. Lanerossi — Bologna (pauză) 0—0—x 4. Lanerossi — Bologna (final) 0—0—x 5. Lazio — Milan (pauză) 0—1—2 6. Lazio — Milan (final) 0—1—2 7. Sampdoria — Cagliari (pauză) 0—0—x 8. Sampdoria — Cagliari (final) 0—0—x 9. Varese — Napoli (pauză) 1—0—1 10 Varese — Napoli (final) 1—1—x 11. Foggia — Torino 1—0—1 12. Internazionale — Verona l—0—1 13. Juventus — Catania 5—0—1